Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.130.2023.2.MJ
Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - pośrednictwo w sprzedaży samochodów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z dnia 20 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 kwietnia 2023 r. (wpływ 2 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan przedsiębiorcą zarejestrowanym w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie zatrudnia Pan pracowników, ani nie korzysta z usług zleceniobiorców. Nie był Pan i nie jest wspólnikiem żadnego rodzaju spółek osobowych i kapitałowych, w tym spółki cywilnej.
Pana jedynym źródłem przychodów z działalności gospodarczej jest umowa o świadczenie usług na rzecz jednego z dealerów samochodów dostawczych i ciężarowych. Dla swojego usługobiorcy świadczy Pan usługi pośrednictwa w sprzedaży pojazdów na podstawie umowy o świadczenie usług z dn. 06.07.2021 r. Przychody te w 2021 i 2022 r. rozliczał Pan na zasadach ogólnych wg skali podatkowej.
Zdefiniowany zakres zadań oprócz czynności związanych z pozyskiwaniem klientów na samochody oferowane przez usługobiorcę obejmuje ponadto typowe czynności porządkowe i okołosprzedażowe związane z przestrzeganiem obowiązujących regulaminów, raportowaniem postępu realizacji zadań, utrzymywaniem prawidłowych relacji z klientami oraz firmami leasingowymi, jak również techniczną stronę realizacji procesów sprzedażowych - składanie zamówień na pojazdy, prowadzenie dokumentacji transakcji, monitorowanie spływu należności, wydawanie pojazdów.
Wynagrodzenie za świadczone usługi składa się z części stałej oraz ruchomej zależnej od ilości sprzedanych pojazdów, segmentu do którego należą sprzedane pojazdy (średni/ciężki) oraz faktu czy sprzedane pojazdy zostały sfinansowane przez spółkę leasingową.
W ramach opisanego zakresu zadań oraz faktycznie wykonywanych czynności nie dokonuje Pan zakupu pojazdów i ich odsprzedaży (fakturowanie zakupu pojazdu na odbiorcę docelowego odbywa się przez usługobiorcę, ewentualnie spółkę leasingową finansującą zakup pojazdu).
W ramach opisanego zakresu zadań oraz faktycznie wykonywanych czynności nie dokonuje Pan (ani bezpośrednio, ani na zasadach pośrednictwa) obrotu częściami oraz akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
W ramach opisanego zakresu zadań oraz faktycznie wykonywanych czynności dokonuje Pan czynności pośrednictwa w sprzedaży pojazdów nowych oraz używanych oraz - jeżeli takie są oczekiwania kontrahenta – pośredniczy Pan w uzyskaniu przez niego finansowania nabywanego pojazdu.
Swoich usług nie świadczy Pan przez internet.
Zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015 wykonuje Pan usługi objęte symbolami:
-45.11.49.0 Usługi pośrednictwa w pozostałej sprzedaży hurtowej samochodów osobowych i furgonetek,
-45.19.49.0 Usługi pośrednictwa w pozostałej sprzedaży hurtowej pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.
Faktury wystawia Pan na swojego usługobiorcę lub - w przypadku gdy usługa pośrednictwa dotyczyła pojazdu używanego lub finansowania zakupu pojazdu - na inne spółki z grupy kapitałowej Pana usługobiorcy.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan opis stanu faktycznego o następujące informacje:
Posiadał Pan w latach ubiegłych i posiada obecnie nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 9 pkt 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540) w dniu 10 lutego 2023 r. złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 pkt 1 wskazanej ustawy, poprzez złożenie wniosku o zmianę wpisu w rejestrze Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Nr wniosku (…). W dniu 13 lutego 2023 r. otrzymał Pan potwierdzenie dokonania zmiany.
Do zakresu Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia z możliwości opodatkowania przychodów z działalności ryczałtem zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540).
W roku poprzedzającym bieżący rok podatkowy, tj. w roku 2022 r. osiągnął Pan przychody z działalności gospodarczej na poziomie znacznie niższym niż 2.000.000 EUR.
Pytanie
Czy ma Pan prawo do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2023 zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w Ustawie z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne rozliczanego wg stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że ma prawo do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2023 zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w Ustawie z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej URycz) naliczanym wg stawki 8,5%.
Uzasadnienie:
˗ Nie zachodzi żadna z przesłanek wykluczających prawo do zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego z określonych w art. 8 URycz ani nie przekroczył Pan limitu przychodów określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ppkt a URycz.
˗Nie świadczy Pan usług objętych symbolami PKWiU, dla których obowiązuje stawka 15%, określonych w art. 12 ust. 1 pkt 2 - w szczególności podobnych usług objętych symbolami 45.40.40.0 i 46.1 - jak też usług wskazanych w tym samym ustępie w pkt 2a, 2b 3 i 4 objętych odpowiednio stawkami podatku 14%, 12%, 10% oraz stawką dwustopniową 8,5%/12,5%.
Tym samym, dodatkowo uwzględniając brak możliwości zastosowania stawek 5,5%, 3,5% i 2% o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6-8 URycz uznaje Pan, że ma prawo do opodatkowania swoich przychodów w stanie faktycznym opisanym powyżej wg stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 ppkt a URycz.
Jednocześnie potwierdza Pan, że oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów o którym mowa w art. 9 URycz zostało terminowo i skutecznie złożone.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania. Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z kolei, na mocy ust. 2 ww. artykułu:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Dodatkowo, w myśl art. 8 ust. 3 ustawy:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do ust. 1c ww. artykułu:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".
Zatem warunkiem zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w terminie do dnia do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięty został pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług: pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0)
Jednakże ww. przepis – zgodnie z Pana opisem przedstawionym we wniosku – nie ma zastosowania do prowadzonej przez Pana działalności, dotyczącej pośrednictwa w sprzedaży samochodów dostawczych i ciężarowych.
Z kolei, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że wykonuje usługi objęte grupowaniami PKWiU: 45.11.49.0 – Usługi pośrednictwa w pozostałej sprzedaży hurtowej samochodów osobowych i furgonetek oraz 45.19.49.0 – Usługi pośrednictwa w pozostałej sprzedaży hurtowej pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli. W ramach opisanego zakresu zadań oraz faktycznie wykonywanych czynności nie dokonuje Pan zakupu pojazdów i ich odsprzedaży (fakturowanie zakupu pojazdu na odbiorcę docelowego odbywa się przez usługobiorcę, ewentualnie spółkę leasingową finansującą zakup pojazdu). W ramach opisanego zakresu zadań oraz faktycznie wykonywanych czynności dokonuje Pan czynności pośrednictwa w sprzedaży pojazdów nowych oraz używanych oraz - jeżeli takie są oczekiwania kontrahenta – pośredniczy Pan w uzyskaniu przez niego finansowania nabywanego pojazdu.
W odniesieniu do działalności, którą Pan prowadzi, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dodatkowo Pana przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek tj. w roku 2022 r. limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy. Ponadto złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy, treść wniosku oraz jego uzupełnienia, w opisanych okolicznościach ma Pan prawo do opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 45.11.49.0 oraz 45.19.49.0 w roku 2023 – 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right