Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.13.2023.2.PRP

Stawka podatku VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie stawki dla czynności polegających na wykonaniu i wydaniu projektu K, wykonaniu sekcji towaru, pakietów dokumentacji projektów T oraz usłudze przechowania wraz z ubezpieczeniem sekcji towaru, w związku z planowanym porozumieniu rozwiązującym kontrakt na budowę towaru oraz obowiązku korekty dotychczas wystawionych faktur zaliczkowych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 kwietnia 2023 r. (wpływ 13 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca zawarł kontrakt, którego przedmiotem było zaprojektowanie i wybudowanie Towaru. Był to Towar, o zakładanych parametrach technicznych na dzień podpisania Kontraktu:

-Długość całkowita: ok. …..

-Szerokość max: ok. ….

-Zanurzenie: ok. …...

-Prędkość eksploatacyjna: ok. …..

-Nośność: …..

-Długość linii ładunkowych: 3000 m. …..

-Liczba pasażerów: ….

-Załoga: ……

Ostateczne parametry techniczne Towaru miały zostać określone w tzw. …... Wnioskodawca zawarł ww. kontrakt z ….. S.A. w dniu .... 2017 r.

Wykonawca zobowiązał się do wybudowania Towaru zgodnie z Kontraktem, Dokumentacją zaakceptowaną przez Zamawiającego, przy zastosowaniu najlepszych standardów technicznych we wszystkich branżach, a także zgodnie z zasadami wiedzy technicznej i sztuki budowy towarów oraz obowiązującymi przepisami prawa oraz polskimi normami. Wykonawca zobowiązany jest wykonać wszelką wymaganą dokumentację projektową i techniczną oraz wykonać wszelkie działania formalnoprawne określone przepisami prawa w celu uzyskania właściwych wpisów, świadectw i certyfikatów umożliwiających dostawę Towaru w stanie gotowym do eksploatacji zgodnie z przeznaczeniem. Według postanowień powołanego kontraktu Wykonawca miał dostarczyć Zamawiającemu kompletny Towar, w pełni sprawny i gotowy do eksploatacji, po próbach, kompletnie wyposażony w sprzęt ruchomy i części zamienne wymagane obowiązującymi przepisami i zgodnie z wymogami producentów maszyn i urządzeń, z zastrzeżeniem Dostaw Armatorskich. Towar miał zostać wykonany i wyposażony zgodnie z przepisami i pod nadzorem klasyfikacyjnym ….. z siedzibą w …….

Obecnie Strony kontraktu zamierzają zawrzeć porozumienie o rozwiązaniu wymienionego Kontraktu na dostawę towaru, zawartego pomiędzy …… S.A. a Wnioskodawcą z dnia .... 2017 r. Zamiar zawarcia porozumienia jest motywowany następującymi okolicznościami:

1)w dniu .... 2017 r. zawarty został pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą Kontrakt na dostawę towaru, zmieniony Aneksem nr …. z dnia .... 2017 r. (dalej: Aneks ….), Aneksem nr …. z dnia ....2017 r. (dalej: Aneks ….), Aneksem nr …. z dnia .... 2017 r. (dalej: Aneks ….) i Aneksem nr …. z dnia .... 2017 r. (dalej: Aneks ….), (dalej: Kontrakt), którego przedmiotem są warunki zaprojektowania, wybudowania i dostawy Towaru;

2)na mocy pkt. 5 Kontraktu (zmienionego pkt. 1.1 Aneksu …. i pkt. 2.1 Aneksu ….), Wykonawca wykonał i przekazał Zamawiającemu Projekt K;

3)na mocy pkt. 221 Kontraktu (dodanego pkt. 1.1. Aneksu ….), Wykonawca wykonał i przekazał Zamawiającemu pierwszą sekcję Towaru;

4)na mocy pkt. 5 Kontraktu (zmienionego pkt. 2.1 Aneksu ….), Wykonawca wykonał i przekazał Zamawiającemu Zmodyfikowany Projekt K;

5)na mocy Zlecenia z dnia ..... 2017 r., pkt. 222 Kontraktu (dodanego pkt. 4 Aneksu …) oraz Aneksu …., Zamawiający zlecił Wykonawcy wykonanie Projektu T wraz z czynnościami towarzyszącymi (m.in. badania modelowe Towaru, uzgodnienie lub zatwierdzenie Projektu T przez …. oraz przez właściwe organy administracyjne kraju flagi, …. i …. w zakresie określonym Aneksem ….); W Porozumieniu dodatkowym do Kontraktu z dnia ..... 2018 r. (dalej: Porozumienie Dodatkowe), na bazie wcześniejszych wstępnych uzgodnień pomiędzy Stronami, uwzględniając konieczność modyfikacji i optymalizacji podstawowych parametrów technicznych i eksploatacyjnych Towaru zdefiniowanych w Zmodyfikowanym Projekcie K, Strony ustaliły zaktualizowane parametry Towaru oraz, że dokonają zmian w Kontrakcie w zakresie wynikającym z Porozumienia;

6)w trakcie spotkań roboczych Stron w dniach .... 2018 r. (dalej: Spotkania Robocze), Strony uzgodniły szczegółowe i finalne parametry techniczne i eksploatacyjne Towaru (notatka ze Spotkań Roboczych stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego Porozumienia);

7)w oparciu o Porozumienie Dodatkowe i Spotkania Robocze, w dniu .... 2019 r. Strony podpisały Aneks nr …. do Kontraktu (dalej: Aneks …..), który nie wszedł w życie z powodu nieziszczenia się warunków zawieszających;

8)Wykonawca wykonał część czynności towarzyszących, które umożliwiły przystąpienie do wykonania Projektu T, tj. część badań modelowych Towaru;

9)Wykonawca wykonał część Projektu T na podstawie Aneksu ….;

10)Wykonawca wykonał część Projektu T w oparciu o i z uwzględnieniem Porozumienia Dodatkowego i Spotkań Roboczych, które zostały objęte Aneksem …., przyjmując ustalenia Porozumienia Dodatkowego i uzgodnienia Spotkań Roboczych oraz antycypując wejście w życie Aneksu …..;

11)Wykonawca odpłatnie świadczył na rzecz Zamawiającego usługę przechowania i ubezpieczenia pierwszej sekcji Towaru;

12)z uwagi m.in. na:

a)modyfikację przez X sposobu realizacji projektu ….. składającego się na program …..produkty przemysłu w ramach którego miała być finansowana i realizowana budowa Towaru;

b)następcze niemożność lub poważne ograniczenia w finansowaniu budowy Towaru przez podmioty trzecie, w tym …, w ramach ww. projektu …. oraz instytucje finansowe;

c)ostateczne nie zawarcie przez Strony …..;

d)konsekwencje ekonomiczne i organizacyjne pandemii Covid-19, Strony nie widzą możliwości kontynuacji budowy Towaru, w tym wykonywania Kontraktu;

13)Zamawiający zapłacił Wykonawcy zaliczkę, o której mowa w treści Kontraktu, zaś Wykonawca wystawił Zamawiającemu faktury opiewające na należności Wykonawcy przewidziane Kontraktem i odrębnymi zleceniami związanymi z Kontraktem;

14)wobec wskazanego wyżej przez Strony braku możliwości kontynuacji budowy Towaru i wykonywania Kontraktu, Strony wyrażają wolę zakończenia i rozliczenia Kontraktu oraz współpracy związanej z Kontraktem za wzajemnym porozumieniem.

Uwzględniając powyższe Strony kontraktu niosą się z zamiarem zawarcia powołanego porozumienia, na mocy którego Strony potwierdzają, iż w ramach wykonywania Kontraktu:

1)Wykonawca wykonał w całości i przekazał Zamawiającemu Projekt K, a Zamawiający zaakceptował i odebrał Projekt K (patrz również pkt. 2) preambuły Porozumienia);

2)Wykonawca wykonał w całości i przekazał Zamawiającemu pierwszą sekcję Towaru, a Zamawiający zaakceptował i odebrał tę sekcję (patrz również pkt. 3) preambuły Porozumienia);

3)Wykonawca wykonał w całości i przekazał Zamawiającemu Zmodyfikowany Projekt K, a Zamawiający zaakceptował i odebrał Zmodyfikowany Projekt K;

4)Wykonawca wykonał część Projektu T i czynności towarzyszących, w następującym zakresie:

a)pakiet dokumentacji Projektu T nr …. (pkt. 3.2.1 Aneksu ….), w skład którego weszły dokumenty wyszczególnione w … nr …., stanowiącym Załącznik nr …. do Porozumienia;

b)pakiet dokumentacji Projektu T nr …. (pkt. 3.2.2 Aneksu …..), w skład którego weszły dokumenty wyszczególnione w … nr …., stanowiącym Załącznik nr … do Porozumienia;

c)pakiet dokumentacji Projektu T nr …. (pkt. 3.2.3 Aneksu ….), w skład którego weszły dokumenty wyszczególnione w …. nr …, stanowiącym Załącznik nr …. do Porozumienia;

d)pakiet dokumentacji Projektu T nr … (pkt. 3.2.4 Aneksu ….), w skład którego weszły dokumenty wyszczególnione w … nr …., stanowiącym Załącznik nr … do Porozumienia;

e)pakiet dokumentacji Projektu T nr … (pkt. 3.2.5 Aneksu ….), w skład którego weszły dokumenty wyszczególnione w … nr .., stanowiącym Załącznik nr … do Porozumienia.

Ww. pakiety dokumentacji Projektu T Wykonawca wykonał w całości i przekazał Zamawiającemu, a Zamawiający zaakceptował i odebrał te pakiety dokumentacji. Przy czym ww. pakiety dokumentacji należy traktować jako dokumentację uzgodnioną między Wykonawcą i Zamawiającym, która nie została przedłożona …. do uzgodnienia lub zatwierdzenia, a także nie została uzgodniona lub zatwierdzona przez właściwe organy administracyjne kraju , …. i …. w zakresie określonym Aneksem ….;

f)pakiet dokumentacji Projektu T nr …. (pkt. 3.2.6 Aneksu ….), w skład którego weszły dokumenty wyszczególnione w … nr …., stanowiącym Załącznik nr …. do Porozumienia.

Ww. pakiet dokumentacji Projektu T Wykonawca wykonał w całości i niniejszym przekaże Zamawiającemu, a Zamawiający odbiera ten pakiet dokumentacji. Pozostałe dokumenty Projektu T Wykonawca przekaże Zamawiającemu, a Zamawiający zaakceptuje i odbierze te dokumenty.

Ponadto, Strony potwierdzają, iż:

5)Wykonawca, na odrębne zlecenie Zamawiającego, odpłatnie świadczył na rzecz Zamawiającego, w związku z Kontraktem, usługę przechowania i ubezpieczenia pierwszej sekcji Towaru, w okresie od dnia ..... 2017 r. do .... 2019 r.

W związku z rozwiązaniem Kontraktu, Strony dokonają rozliczenia Kontraktu i współpracy Stron w związku z Kontraktem w następujący sposób:

1)Zamawiający uznaje Wykonawcy kwotę ….. PLN (netto) tytułem wynagrodzenia za Projekt K - wymieniony powyżej w pkt 1 wykazu części wykonanych kontraktu - (potwierdzony fakturą Wykonawcy nr …… z dnia ......2017 r.);

2)Zamawiający uznaje Wykonawcy kwotę …. PLN (netto) tytułem wynagrodzenia za Zmodyfikowany Projekt K - wymieniony powyżej w pkt 3 wykazu części wykonanych kontraktu - (potwierdzony fakturą Wykonawcy nr ….. z dnia ....2017 r.);

3)Zamawiający uznaje Wykonawcy kwotę ….. PLN (netto) tytułem wynagrodzenia za pierwszą sekcję Towaru (potwierdzoną fakturą Wykonawcy nr ….. z dnia ......2017 r.);

Zamawiający uznaje Wykonawcy sumę …. PLN (netto) tytułem wynagrodzenia za część Projektu T, na którą składają się następujące kwoty:

a)….. PLN za pakiet dokumentacji Projektu T nr …. (faktura Wykonawcy nr …. z dnia .....2018 r.);

b)….. PLN za pakiet dokumentacji Projektu T nr …. (faktura Wykonawcy nr ….. z dnia .....2018 r.);

c)…. PLN za pakiet dokumentacji Projektu T nr …. (faktura Wykonawcy nr …. z dnia .....2018 r.);

d)….. PLN za pakiet dokumentacji Projektu T nr ….(faktura Wykonawcy nr ….. z dnia .....2018 r.);

e)….. PLN za pakiet dokumentacji Projektu T nr …. (faktura Wykonawcy nr …. z dnia .....2019 r.), oraz która obejmuje pakiet dokumentacji Projektu T nr ….. i dokumenty Projektu T wyszczególnione w § 2 pkt. 4) lit. g) Porozumienia (pozostałe dokumenty projektu T);

4)Zamawiający uznaje Wykonawcy kwotę …. PLN (netto) tytułem wynagrodzenia za usługę przechowania i ubezpieczenia pierwszej sekcji Towaru (faktury Wykonawcy nr: ….. z dnia ......2017 r., …. z dnia .....2018 r., …. z dnia ......2018 r., …..z dnia ......2019 r., ….z dnia ......2019 r., …. z dnia ......2019 r. i ….. z dnia ....2019 r.).

Kwoty, o których mowa w pkt. 1), 2), 3), 4) powyżej, zostają zapłacone Wykonawcy z zaliczki w wysokości …. PLN zapłaconej Wykonawcy przez Zamawiającego na podstawie pkt. 6.4. Kontraktu.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, iż przedmiotem wniosku jest świadczenie kompleksowe, a ponadto:

A.Przedmiotem Kontraktu było zaprojektowanie i wybudowanie Towaru (towar ….., typu …..) zgodnie z Kontraktem, a następnie dostarczenie Zamawiającemu (…..), kompletnego Towaru, w pełni sprawnego i gotowego do eksploatacji. W ramach Kontraktu, Wykonawca (…..) do tej pory zrealizował (§ 2 załączonego projektu Porozumienia):

1.Wykonanie (przez biuro projektowe działające na zlecenie ….) dokumentacji kontraktowej, na którą składały się: Plan …., Opis ….., Lista ….; dokumentacja kontraktowa jest podstawową dokumentacją projektową towaru, umożliwiającej w następnym etapie budowy towaru, wykonanie dokumentacji Projektu T, będącego uszczegółowieniem konstrukcji towaru - dokumentacja Projektu T podlega zatwierdzeniu przez towarzystwo klasyfikacyjne.

2.Wykonanie (przez biuro projektowe działające na zlecenie ….) zmodyfikowanej dokumentacji kontraktowej, na którą składały się: Plan …., Opis …, Lista …, Wykaz ….; jest to dokumentacja kontraktowa opisana powyżej z wprowadzonymi zmianami i modyfikacjami zgłaszanymi przez Kupującego w trakcie analizowania dokumentacji kontraktowej.

3.Wykonanie (przez podwykonawcę na zlecenie ….) pierwszej sekcji Towaru - jest to konstrukcja stalowa o masie ok. 62 tony, pomalowana farbami konserwacyjnymi, stanowiąca element konstrukcji części Towaru, którego masa całkowita konstrukcji stalowej części była szacowana na ok. …..

4.Częściowe wykonanie (przez konsorcjum biur projektowych działające na zlecenie …..) dokumentacji Projektu T (w tym częściowe wykonanie badań modelowych przez podwykonawcę na zlecenie ….) - jest to dokumentacja konstrukcyjna Towaru, podlegająca zatwierdzeniu przez towarzystwo klasyfikacyjne, umożliwiająca dokonywanie zakupu materiałów i urządzeń służących do zbudowania towaru.

5.Usługa przechowywania i ubezpieczenia pierwszej sekcji Towaru polegała na zwyczajowym ubezpieczeniu konstrukcji stalowej o masie ok. …. tony, stanowiącej element towaru w budowie oraz opłatę na rzecz ……. (dawniej …..) za dzierżawę miejsca gdzie jest postawiona pierwsza sekcja Towaru.

B.Gdyby Towar został zbudowany w pełni, to pojedyncze czynności wykonywane w ramach Kontraktu, po jego zrealizowaniu byłyby ze sobą ściśle powiązane i w aspekcie gospodarczym tworzyły obiektywnie jedną całość sprzedawaną nierozłącznie - towar …. typu ….. W obecnej sytuacji, gdy Towar nie zostanie wybudowany przez ….., zależy to od właściciela elementów składowych - w jaki sposób je wykorzysta - …. jest właścicielem pierwszej sekcji Towaru, jak i dotychczas wykonanej i przekazanej do nich dokumentacji.

C.Wszystkie wykonane czynności były niezbędne do zrealizowania celu jakim było wybudowanie Towaru: dokumentacja Projektu K jest elementem, stanowiącym zwyczajowo załącznik do Kontraktu na dostawę towaru (w przypadku Wnioskodawcy powstała po podpisaniu Kontraktu); dokumentacja Projektu T stanowi podstawową dokumentację projektową,określającą wszystkie główne parametry towaru, jego funkcjonalność i możliwości, jego urządzenia i wyposażenie; dokumentacja Projektu T podlega zatwierdzeniu przez towarzystwo klasyfikacyjne i ewentualnie, administrację lub ….; pierwsza sekcja towaru stanowi element konstrukcyjny części Towaru jako całości.

D.Każda z ww. czynności może być wykonywana niezależnie, ale nie prowadziłoby to do osiągnięcia rezultatu końcowego jakim było wybudowanie Towaru.

E.Np. do zbudowania części Towaru składa potrzeba ponad stu sekcji tego typu jak pierwsza sekcja Towaru. Nie wybudowałoby się sekcji towaru bez opracowania i uzgodnienia dokumentacji projektowej. Nie wybuduje się towarubez opracowania i zatwierdzenia dokumentacji Projektu T; nie opracuje się dokumentacji Projektu T bez dokumentacji K; nie można świadczyć usługi przechowania i ubezpieczenia pierwszej sekcji Towaru bez tej sekcji.

F.Nabywca (…..) był zainteresowany nabyciem Towaru w całości podpisując Kontrakt na dostawę towaru.

G.Wszystkie świadczenia, usługi, towary, które składają się na wybudowanie Towaru, są równoważne. Kompletny Towar składa się z tych wszystkich składników, bez których nie byłby towarem i nie można wyróżnić jednej czynności dominującej.

Ponadto w odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania o treści:

1.W związku z informacją zawartą w opisie sprawy: „Zamawiający zapłacił Wykonawcy zaliczkę (…)”, należy jednoznacznie wskazać:

a)kiedy dokładnie otrzymali Państwo zaliczkę?

b)czy zaliczka została zafakturowana (kiedy wystawiono fakturę) i opodatkowana podatkiem VAT?

c)jeżeli zaliczka została zafakturowana i opodatkowana podatkiem VAT, to proszę wskazać:

-jaką stawką (stawkami) została opodatkowana zaliczka?

-w jakim miesiącu została wykazana zaliczka w rozliczeniu podatkowym (deklaracji) VAT?

d)jeżeli zaliczka nie została zafakturowana ani opodatkowana podatkiem VAT, to proszę wskazać z jakiego powodu zaliczka nie została opodatkowana w momencie jej otrzymania?

Odp.

a)Wykonawca otrzymał zaliczkę w dniu ......2017 r.

b)Faktura zaliczkowa o nr …..została wystawiona w dniu .....2017 i opodatkowana podatkiem VAT.

c)Zaliczka została zafakturowana ze stawką podatku VAT 0% i wykazana w deklaracji za m-c 03/2017

d)nie dotyczy

2.W związku z opisem sprawy, z którego wynika, że w latach 2017–2019 wystawili Państwo faktury na zrealizowane w tym czasie czynności, należy wskazać z jakimi stawkami (jaką stawką) zostały wykazane (opodatkowane) na poszczególnych fakturach wykonane czynności? Odpowiedzi należy udzielić odrębnie do każdej wskazanej we wniosku faktury.

Odp. Wszystkie faktury wystawione w latach 2017-2019, to faktury częściowo rozliczające fakturę zaliczkową …. z dnia .....2017. Faktury te zostały wystawione ze stawką podatku VAT 0%. Wykaz wystawionych w ww. okresie faktur poniżej:

Nr faktury

Data faktury

Data sprzedaży

Wartość wykonanych prac

Stawka podatku

VAT%

Wysokość rozliczenia zaliczki

Stawka podatku VAT%

Wartość końcowa faktury

....

....2017

......2017

….

….

0,00

…..

....2017

......2017

….

….

0,00

…..

......2017

.....2017

….

….

0,00

….

......2017

.....2017

….

….

0,00

….

......2018

.....2018

….

….

0,00

….

.....2018

.....2018

….

….

0,00

….

.....2018

.....2018

….

….

0,00

….

.....2018

.....2018

….

….

0,00

….

......2018

.....2018

….

….

0,00

….

....2018

......2018

….

….

0,00

….

.....2019

......2019

….

….

0,00

….

.....2019

.....2019

….

….

0,00

….

.....2019

.....2019

….

….

0,00

….

.....2019

.....2019

….

….

0,00

….

...2019

......2019

….

….

0,00

3.W związku z okolicznościami zawartymi we wniosku, że:

„(…)

f)pakiet dokumentacji Projektu T nr … (pkt. 3.2.6 Aneksu …), w skład którego weszły dokumenty wyszczególnione w …., stanowiącym Załącznik nr …. do Porozumienia.

Ww. pakiet dokumentacji Projektu T Wykonawca wykonał w całości i niniejszym przekaże Zamawiającemu, a Zamawiający odbiera ten pakiet dokumentacji. Pozostałe dokumenty Projektu T Wykonawca przekaże Zamawiającemu, a Zamawiający zaakceptuje i odbierze te dokumenty.”

„W związku z rozwiązaniem Kontraktu, Strony dokonają rozliczenia Kontraktu i współpracy Stron w związku z Kontraktem w następujący sposób: (…)

e)…. PLN za pakiet dokumentacji Projektu T nr …. (faktura Wykonawcy nr …. z dnia .....2019 r.), oraz która obejmuje pakiet dokumentacji Projektu T nr …. i dokumenty Projektu T wyszczególnione w § 2 pkt. 4) lit. g) Porozumienia (pozostałe dokumenty projektu T).”

należy wskazać:

-kiedy ww. pakiet dokumentów Projektu T nr 6 został wykonany?

Odp. Dokumentacja Projektu T (pakiet nr …..) została wykonana przez podwykonawcę …..i przekazana …..z datą .... 2019 r.

-czy ww. pakiet został udokumentowany fakturą?

Odp. Dokumentacja Projektu T (pakiet nr …..) nie została przekazana przez … .do Zamawiającego i tym samym nie zostało to udokumentowane fakturą sprzedaży.

-kiedyww. pakietzostał udokumentowany fakturą?

Odp. j.w.

-z jaką stawką VAT ww. pakiet został opodatkowany?

Odp. j.w.

-czy ww. pakiet został przekazany na rzecz Zamawiającego?

Odp. j.w.

-kiedy ww. pakiet został przekazany na rzecz Zamawiającego?

Odp. j.w.

-czy jednak usługa ta zostanie dopiero wykonana i przekazana na rzecz Zamawiającego?

Odp. Zgodnie z treścią procedowanego Porozumienia o rozwiązaniu Kontraktu, Strony ustalają, że dokumentacja Projektu T (pakiet nr …..) zostaje przekazana i odebrana przez Zamawiającego z chwilą podpisania Porozumienia o rozwiązaniu Kontraktu.

-jeśli ten pakiet dokumentacji został wykonany w przeszłości to należy wskazać:

·dlaczego nie został przekazany Zamawiającemu?

Odp. Dokumentacja Projektu T (pakiet nr …..) jako część Projektu T, została wykonana w oparciu o i z uwzględnieniem Porozumienia Dodatkowego i Spotkań Roboczych, które zostały objęte Aneksem ….., przyjmując ustalenia Porozumienia Dodatkowego i uzgodnienia Spotkań Roboczych oraz antycypując wejście w życie Aneksu ….. Z uwagi na fakt, iż Aneks nr …. nie wszedł w życie ze względu na brak zgód korporacyjnych po stronie Zamawiającego (…..), Wykonawca (….) nie zdecydował się przekazać tej dokumentacji Zamawiającemu, do czasu wejścia w życie Aneksu nr …. i tym samym wykazania przez Zamawiającego woli kontynuowania realizacji Kontraktu.

·kiedy to przekazanie nastąpi?

Odp. Dokumentacja Projektu T (pakiet nr ….) zostanie przekazana i odebrana przez Zamawiającego z chwilą podpisania Porozumienia o rozwiązaniu Kontraktu, co wynika z treści procedowanego Porozumienia o rozwiązaniu Kontraktu.

·kiedy zostanie wystawiona faktura i z jaką stawką, jeśli nie została wystawiona wcześniej?

Odp. Faktura z tytułu przekazania dla Zamawiającego, dokumentacji Projektu T (pakiet nr …..), zostanie wystawiona w ustawowym terminie, z datą sprzedaży tożsamą z datą podpisania Porozumienia o rozwiązaniu Kontraktu, ze stawką podatku VAT wynikającą z uzyskanej interpretacji indywidualnej do obecnie złożonego wniosku.

4.Proszę wskazać jaki jest symbol PKWiU z 2008 r. oraz nazwa grupowania, wynikające z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. nr 207 poz. 1293 ze zm.) dla jednostki (towaru) mającego być przedmiotem budowy (tj. jaką klasyfikację miał mieć towar, który miał zostać wybudowany). Należy podać pełny, siedmiocyfrowy symbol PKWiU.

Odp. PKWiU ex 30.11.21.0; (pełnomorskie) liniowce pasażerskie, statki wycieczkowe itp. jednostki pływające do przewozu osób; towary wszelkiego typu.

5.Czy podmiot na rzecz, którego zostały wystawione faktury jest armatorem morskim lub innym podmiotem wykonującym przewozy środkami transportu morskiego?

Odp. Podmiot, na rzecz którego zostały wystawione faktury - ….. -jest armatorem morskim wykonującym przewozy środkami transportu morskiego; wg KRS podmiotu, przedmiot przeważającej działalności …..to 50,10,Z_transport morski i przybrzeżny pasażerski.

6.Czy Zamawiający miał być podmiotem eksploatującym towar?

Odp. Zamawiający nie określił się czy miał być podmiotem eksploatującym towar bezpośrednio czy przez spółkę zależną. Ale na dzień podpisania Kontraktu i realizacji Kontraktu, preambuła Kontraktu zawiera zapis: „1. Zamiarem Zamawiającego jest powierzenie Wykonawcy zaprojektowania, wybudowania i dostawy towaru …. (…..) dla Zamawiającego przeznaczonego do eksploatacji...", naszym zdaniem kluczowe jest w tym przypadku stwierdzenie „...towaru... dla Zamawiającego" aby można było założyć, że Zamawiający miał być podmiotem eksploatującym towar.

7.Co Państwo rozumieją pod pojęciem: „rozliczenia wykonanych (...) czynności” użytym w dotychczas postawionym pytaniu w poz. 62 wniosku ORD-IN? Proszę jednoznacznie wskazać o jakie rozliczenia Państwu chodzi?

Odp. „rozliczenie wykonanych (...) czynności" jest rozumiane jako ustalenie prawidłowej stawki podatku VAT, w związku z dążeniem Stron do zawarcia Porozumienia o rozwiązaniu Kontraktu,

i.dla czynności wykonanych w ramach Kontraktu, na zlecenie Zamawiającego, dostarczonych do Zamawiającego i odebranych przez Zamawiającego, które zostały zafakturowane ze stawką podatku VAT 0%, jako element Kontraktu na dostawę towaru…; a także

ii.dla czynności wykonanych w ramach Kontraktu, które nie zostały jeszcze przekazane dla Zamawiającego i tym samym nie zostały jeszcze zafakturowane jako sprzedaż.

Czynności wykonane w ramach Kontraktu na dostawę towaru …., dla którego Porozumienie o rozwiązaniu Kontraktu jest obecnie uzgadniane przez Strony Kontraktu, które zostały zafakturowane, są przedstawione jak niżej:

I.p.

Faktura nr:

Opis

1

Zaliczka

2

wykonanie dokumentacji Projektu K

3

wykonanie pierwszej sekcji towaru

4

wykonanie zmodyfikowanej dokumentacji Projektu K

5

usługa przechowania i ubezpieczenia pierwszej sekcji Towaru

6

wykonanie dokumentacji Projektu T (pakiet nr …)

7

wykonanie dokumentacji Projektu T (pakiet nr …)

8

wykonanie dokumentacji Projektu T (pakiet nr …)

9

usługa przechowania i ubezpieczenia pierwszej sekcji Towaru

10

wykonanie dokumentacji Projektu T (pakiet nr …)

11

usługa przechowania i ubezpieczenia pierwszej sekcji Towaru

12

wykonanie dokumentacji Projektu T (pakiet nr …)

13

usługa przechowania i ubezpieczenia pierwszej sekcji Towaru

14

usługa przechowania i ubezpieczenia pierwszej sekcji Towaru

15

usługa przechowania i ubezpieczenia pierwszej sekcji Towaru

16

usługa przechowania i ubezpieczenia pierwszej sekcji Towaru

Czynności wykonane w ramach Kontraktu, które nie zostały przekazane Zamawiającemu i tym samym, nie zostały jeszcze zafakturowane:

-wykonanie dokumentacji Projektu T (pakiet nr …);

-wykonanie częściowej dokumentacji Projektu T, która nie wchodzi w skład pakietów od nr … do nr …, ani nie stanowi odrębnych pakietów, z pozostałych planowanych do wykonania.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować do czynności polegających na wykonaniu i wydaniu projektu K, wykonaniu sekcji towaru, pakietów dokumentacji projektów T oraz usłudze przechowania wraz z ubezpieczeniem sekcji towaru, w związku z planowanym porozumieniu rozwiązującym kontrakt na budowę towaru i przewidującym „rozliczeniem Kontraktu i współpracy Stron”, w postaci zapłaty Wnioskodawcy wynagrodzenia związanego z wykonaniem wymienionych czynności?

2.Czy zawarcie powołanego we wniosku porozumienia, będącego podstawą rozwiązania kontraktu, oraz odstąpienie od dalszej budowy towaru, w warunkach opisanych przez Wnioskodawcę, przewidujących zaliczenie otrzymanych zaliczek na ostatecznie ustalone wynagrodzenia wskazane w pytaniu nr 1, skutkuje obowiązkiem skorygowania, z dniem zawarcia porozumienia, wystawionych dotychczas faktur zaliczkowych i zastosowaniem do otrzymanych zaliczek stawki podatku od towarów i usług w wysokości 23%?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane opisanym porozumieniem ostateczne rozliczenie Kontraktu i współpracy Stron z tytułu przekazania kontrahentowi rezultatów wykonanych czynności, w oparciu o rozwiązany kontrakt, skutkować będzie obowiązkiem zastosowania stawki 23% VAT do ustalonego ostatecznie wynagrodzenia, w związku z tym, że nie dojdzie do wykonania zamówionego towaru. Wnioskodawca nie ma wpływu na sposób wykorzystania przekazanej dokumentacji, projektów technicznych i sekcji towaru i nie może stwierdzić, że są lub będą one przedmiotem wykorzystania do celów umożliwiających zastosowanie stawki 0% VAT.

Odpowiedź na pytania nr 1 powinna być zatem potwierdzająca obowiązek zastosowania stawki 23% VAT do ostatecznie ustalonego na podstawie zawartego porozumienia wynagrodzenia Wnioskodawcy za zrealizowanie i przekazanie: projektów K, sekcji towaru, pakiety dokumentacji projektów T oraz usługę przechowania wraz z ubezpieczeniem sekcji towaru.

Do opisanych czynności nie znajdzie zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, a podstawą zastosowania stawki 23% VAT jest art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad. 2

Według stanowiska Wnioskodawcy, zawarcie opisanego porozumienia powinno skutkować skorygowaniem wystawionych wcześniej faktur zaliczkowych, ze względu na przewidziane rozliczenie z otrzymanych zaliczek ostatecznie ustalonego wynagrodzenia za wykonane i opisane czynności przekazania po wykonaniu: projektu K, sekcji towaru, pakietów dokumentacji projektów T oraz usługę przechowania i ubezpieczenia sekcji towaru, wobec rozwiązania kontraktu na budowę tego towaru. Korekta faktur zaliczkowych powinna być dokonana z dniem zawarcia porozumienia, które skutkuje odstąpieniem od budowy towaru przez Wnioskodawcę, a jednocześnie zalicza wpłacone przez kontrahenta kwoty tytułem zaliczek na poczet ostatecznie ustalonego wynagrodzenia za wykonane czynności i wydanie ich rezultatów Kontrahentowi.

W ocenie Wnioskodawcy dopiero zawarcie planowanego i opisanego w zdarzeniu przyszłym porozumienia jest zdarzeniem skutkującym zmianą kwalifikacji zleconych czynności z punktu widzenia sposobu ich opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dopiero zawarcie przedmiotowego porozumienia skutkuje obowiązkiem dokonania odpowiednich korekt wystawionych poprzednio faktur zaliczkowych oraz rozliczeniem bieżącym podatku od towarów i usług według właściwej stawki w wysokości 23% VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według ust. 2 powołanego artykułu:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast regulacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zawierają przepisy art. 19a ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Na mocy art. 19a ust. 2 ustawy:

W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

Stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1)dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2)dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Odnośnie przepisów dotyczących wysokości stawek podatku VAT należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

 Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jak stanowi art. 146aa pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 października 2019 r.):

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do:

1) dostaw:

a) jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:

- pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),

- pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),

- pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),

- pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),

- pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),

- pchaczy pełnomorskich i holowników pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),

- pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0),

b) używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0),

c) jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 listopada 2019 r.)

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do:

1)dostaw i importu:

a)jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:

-pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich łodzi wycieczkowych oraz podobnych jednostek pływających, zaprojektowanych głównie do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego rodzaju (CN 8901 10 10),

-pełnomorskich tankowców (CN 8901 20 10),

-pełnomorskich chłodniowców, innych niż objęte podpozycją 8901 20 (CN 8901 30 10),

-pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu towarów oraz pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu zarówno osób, jak i towarów, z wyłączeniem barek morskich bez napędu (CN ex 8901 90 10),

-pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (CN 8902 00 10),

-pchaczy pełnomorskich (CN 8904 00 91) i holowników pełnomorskich (CN ex 8904 00 10),

-pełnomorskich lodołamaczy (CN ex 8906 90 10),

b)używanych na morzu statków ratowniczych morskich (CN ex 8905 90 10) i łodzi ratunkowych (CN ex 8906 90 10),

c)jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (CN ex 8902 00 90).

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do jednostek pływających, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych jednostek, jeżeli są w nie wbudowywane lub służą ich eksploatacji.

Zastosowanie zwolnienia od podatku oraz opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedno świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, świadczenie to nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych. Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że .... 2017 r. zawarliście Państwo  kontrakt z … ., na podstawie którego zobowiązali się Państwo do wybudowania Towaru zgodnie z Kontraktem, Dokumentacją zaakceptowaną przez Zamawiającego, przy zastosowaniu najlepszych standardów technicznych we wszystkich branżach, a także zgodnie z zasadami wiedzy technicznej i sztuki budowy towarów oraz obowiązującymi przepisami prawa oraz polskimi normami. Jak Państwo wskazali przedmiotem kontraktu jest dostawa towaru sklasyfikowana wg PKWiU 30.11.21.0. (pełnomorskie) liniowce pasażerskie, statki wycieczkowe itp. jednostki pływające do przewozu osób; towary wszelkiego typu. Obecnie Strony kontraktu zamierzają zawrzeć porozumienie o rozwiązaniu ww. kontraktu na dostawę towaru.

W dniu .....2017 r. otrzymali Państwo zaliczkę na poczet przyszłych świadczeń. Zaliczka została opodatkowana stawką 0% i wykazana w deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2017 r. W ramach otrzymanej zaliczki w latach 2017-2019 wykonali Państwo w całości i przekazali Zamawiającemu Projekt K, pierwszą sekcję Towaru, Zmodyfikowany Projekt K, dokumentację Projektu T (pakiety ……), oraz świadczyli usługę przechowania i ubezpieczenia pierwszej sekcji Towaru.

Również w ramach ww. zaliczki zostanie rozliczone świadczenie dotyczące dokumentacji Projektu T (pakiet nr …..), częściowej dokumentacji Projektu T, która nie wchodzi w skład pakietów od nr …. do nr …., ani nie stanowi odrębnych pakietów, z pozostałych planowanych do wykonania.

Jak wynika z obowiązujących przepisów, obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania zaliczki. Skoro przedmiotem kontraktu jest dostawa towaru sklasyfikowana wg PKWiU 30.11.21.0 (pełnomorskie) liniowce pasażerskie, statki wycieczkowe itp. jednostki pływające do przewozu osób; towary wszelkiego typu oraz otrzymana w marcu 2017 r. zaliczka dotyczy ww. kontraktu, to w tym przypadku obowiązek podatkowy powstał w marcu 2017 r. a stawka podatku VAT wynosi 0%, ponieważ przedmiotem kontraktu jest dostawa jednostki pływającej, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.

Jak wynika z wniosku wszystkie czynności zarówno wykonane i zafakturowane jak i czynności wykonane a niezafakturowane stanowiły elementy świadczenia kompleksowego zmierzającego do dostawy towaru PKWiU 30.11.21.0.

Zatem, wystawiona ww. faktura zaliczkowa zawiera właściwą stawkę podatku VAT zgodnie z cytowanym wyżej art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.

Wystawione w następnych okresach faktury na sprzedaż poszczególnych elementów świadczenia zostały rozliczone z wpłaconą zaliczką i także ze stawką 0%.

Również planowane przekazanie dokumentacji Projektu T (pakiet nr …), częściowej dokumentacji Projektu T, która nie wchodzi w skład pakietów od nr …. do nr …., ani nie stanowi odrębnych pakietów, z pozostałych planowanych do wykonania, w związku z rozwiązaniem kontraktu, będzie pokryte kwotą otrzymanej wcześniej i opodatkowanej stawką 0% VAT zaliczki.

Z opisu sprawy nie wynika, aby doszło do zmiany przedmiotu umowy.

Jeżeli po podpisaniu Porozumienia o rozwiązaniu kontraktu, przedmiot zawartej umowy pozostaje ten sam, to Państwo nie jesteście zobowiązani do zmiany stawki podatku VAT.

W związku z powyższym, jeśli zostanie zawarte Porozumienie o rozwiązaniu kontraktu na budowę Towaru, które nie zmieni przedmiotu zawartej umowy, to nie będziecie Państwo zobowiązani do skorygowania wystawionych faktur VAT i opodatkowania poszczególnych czynności inną stawką VAT.

Dodatkowo okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu zaliczki zasadniczo uległ przedawnieniu, o którym mowa w Ordynacji podatkowej.

Kwestia ta została uregulowana w art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Istotą przedawnienia uregulowanego w art. 70 Ordynacji podatkowej jest to, że na skutek upływu czasu zobowiązanie podatkowe wygasa z mocy prawa, zobowiązanie podatkowe bowiem przestaje istnieć.

Zatem, termin początkowy i końcowy przedawnienia zobowiązania podatkowego wyznacza termin płatności zobowiązania podatkowego (z zastrzeżeniem instytucji zawieszenia i przerwania biegu przedawnienia, które wpływają na końcowy termin przedawnienia).

W odniesieniu do podatku VAT, w orzecznictwie sądowym jednolicie przyjęty jest podgląd, iż instytucja przedawnienia ma zastosowanie do każdego z osobna rozliczenia w podatku od towarów i usług – niezależnie od jego wyniku (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 marca 2013 r., sygn. I FSK 744/12, podobnie: Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 29 czerwca 2009 r., sygn. I FPS 9/08), tj. zarówno do rozliczeń, w których obowiązek podatkowy w podatku VAT przekształcił się w zobowiązanie podatkowe, jak i w kwotę zwrotu różnicy podatku lub nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym, która może być zadeklarowana przez podatnika do przeniesienia na następny miesiąc.

Pojęcie zobowiązania podatkowego obejmuje zatem wszystkie zdarzenia rodzące obowiązek podatkowy w ramach tego okresu rozliczeniowego, których suma wyznacza podatek należny, stanowiący nierozerwalną (składową) część tego zobowiązania (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 marca 2014 r., sygn. akt I FSK 500/13). Innymi słowy, w podatku VAT zobowiązanie podatkowe za dany okres rozliczeniowy kształtuje się w następstwie zestawienia w ramach deklaracji kwot podatku należnego i podatku naliczonego.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych dotyczy zatem wszystkich zobowiązań, bez względu na sposób ich powstania. Przedawnieniu podlegają zarówno zobowiązania powstałe po doręczeniu decyzji ustalającej, jak i zobowiązania powstające z mocy prawa.

W związku z powyższym należy przyjąć tezę, że jeżeli przedawnia się zobowiązanie podatkowe, to wraz z nim przedawnieniu ulegają także inne elementy danego stosunku prawnopodatkowego.

Analiza przywołanych wyżej przepisów wskazuje, że prawa i obowiązki m.in. w zakresie wystawiania faktur i rozliczenia podatku na ich podstawie, obowiązują podatników dopóty, dopóki zobowiązanie podatkowe określone w tych fakturach nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia - zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej - co do zasady - wynosi 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Termin przedawnienia zobowiązania podatkowego zaczyna biec od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, a kończy się z upływem 5 lat. Zatem, termin początkowy i końcowy przedawnienia podatkowego wyznacza termin płatności tegoż zobowiązania (z zastrzeżeniem instytucji zawieszenia i przerwania biegu przedawnienia, które wpływają na końcowy termin przedawnienia). Przedawnienie oznacza, że po upływie określonego czasu od momentu powstania zobowiązania podatkowego zobowiązanie to wygasa, a organ podatkowy, po upływie terminu przedawnienia, nie może domagać się uregulowania (nie ma możliwości wyegzekwowania) należnego świadczenia. Należy przy tym zauważyć, że przedawnienie następuje z mocy prawa.

Instytucja przedawnienia ma to do siebie, że w odniesieniu do okresu, który uległ przedawnieniu, nie mogą być dokonywane żadne czynności, ani zwiększające zobowiązanie podatkowe, ani zmniejszające zobowiązanie podatkowe. Z chwilą upływu terminu przedawnienia nie jest możliwa ani modyfikacja już dokonanego rozliczenia podatkowego przez podatnika, ani też kontrola (weryfikacja) jego prawidłowości przez organ podatkowy. Nie ma też możliwości złożenia korekty deklaracji za okresy, w stosunku do których w podatku VAT nastąpiło przedawnienie.

Z okoliczności sprawy wynika, że otrzymaliście Państwo jedną zaliczkę i jej fizyczne przekazanie nastąpiło w marcu 2017 roku. Jej otrzymanie rodziło powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w miesiącu marcu 2017 r.

Z opisu sprawy nie wynika, aby w niniejszej sprawie nastąpiły jakiekolwiek zdarzenia przerywające bieg terminu przedawnienia.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej regulacje prawne odnoszące się do przedawnienia zobowiązań podatkowych, w sytuacji gdy nie nastąpiły jakiekolwiek zdarzenia przerywające bieg terminu przedawnienia stwierdzam, że w tych okolicznościach sprawy brak podstaw do skorygowania wystawionej faktury zaliczkowej, gdyż w stosunku do rozliczeń podatku od towarów i usług za miesiąc marzec 2017 r. tj. okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, nastąpiło przedawnienie zobowiązania podatkowego.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.); dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00