Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.191.2023.2.KKA

Obowiązki płatnika.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismem, które wpłynęło 24 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (po uzupełnieniu)

Fundacja X (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”), jako organizacja działająca na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2167, dalej: „Prawo o Fundacjach”), jest wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja ma siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym podlega obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca, w realizacji zadań Fundacji jako jednostki organizacyjnej działającej na podstawie Prawa o Fundacjach, organizuje Program Stypendialny „A” (dalej jako: „Program”). Celem Programu jest wspieranie rozwoju naukowego, społecznego i zawodowego ambitnych oraz utalentowanych uczniów szkół ponadpodstawowych, w tym w szczególności techników i szkół branżowych I i II stopnia o profilach takich jak: samochodowy, mechaniczny, elektroniczny, logistyczny i innych związanych z motoryzacją lub logistyką.

Zgodnie z regulaminem Programu, jego beneficjentami mogą być wyłącznie osoby fizyczne, posiadające co najmniej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, będące na moment złożenia wniosku oraz podpisania umowy stypendialnej uczniami szkół ponadpodstawowych (dalej jako: „Beneficjenci”). Beneficjenci mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym podlegają obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

W ramach Programu Fundacja wybrała grupę Beneficjentów, którym zaoferowała stypendium pieniężne (dalej jako: „Stypendium”). Stypendium jest wypłacane na podstawie umowy stypendialnej zawieranej przez Fundację z Beneficjentami. Wypłata Stypendium następuje w formie przelewu, po zawarciu umowy stypendialnej z Beneficjentem.

Beneficjenci są zobowiązani do wzięcia udziału w warsztatach stanowiących element Programu w wyznaczonych przez Fundację miejscach (dalej: „Miejsca Warsztatów”), co w przypadku niektórych Beneficjentów wiąże się z koniecznością podróży do Miejsca Warsztatów. Beneficjenci w trakcie podróży do Miejsca Warsztatów oraz podczas udziału w warsztatach znajdują się pod opieką rodziców, opiekunów prawnych, nauczycieli lub innych osób dorosłych (dalej łącznie jako: „Opiekunowie”). W dniach 12-14 stycznie 2023 r. odbyły się już pierwsze warsztaty w ramach Programu, a następne są zaplanowane w kolejnych miesiąca 2023 r.

Beneficjenci i Opiekunowie nie świadczą na rzecz Fundacji usług. Nie pozostają również w stosunku pracy z Fundacją, nie łączy ich także z Fundacją umowa zlecenie ani umowa o dzieło. Fundację łączy z Beneficjentami wyłącznie umowa stypendialna. Beneficjenci i Opiekunowie nie są zobowiązani do wykonywania świadczeń wzajemnych lub świadczenia usług na rzecz Wnioskodawcy.

Jako że udział w warsztatach stanowiących element Programu jest integralną częścią Programu, Fundacja zobowiązała się do:

-zwrotu kosztów transportu do Miejsca Warsztatów z miejsca zamieszkania poniesionych przez Beneficjentów i ich Opiekunów,

-zwrotu kosztów transportu z Miejsca Warsztatów do miejsca zamieszkania poniesionych przez Beneficjentów i ich Opiekunów,

-zapewnienia Beneficjentom i ich Opiekunom zakwaterowania w Miejscu Warsztatów i 

-zapewnienia Beneficjentom i ich Opiekunom wyżywienia w Miejscu Warsztatów

(dalej łącznie jako: „Dodatkowe Świadczenia”).

Beneficjenci i Opiekunowie nie zaliczają wydatków na Dodatkowe Świadczenia do kosztów uzyskania przychodów.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku podali Państwo, że kwota przeznaczona na finansowanie „Dodatkowych świadczeń” pochodzi z budżetu Fundacji.

Umowa stypendialna określa, przede wszystkim, wartość przyznawanego Beneficjentowi stypendium oraz termin jego przekazania. Najważniejsze postanowienia umowy stypendialnej, dotyczące obowiązków Beneficjentów, zobowiązują ich do:

-udziału w warsztatach inaugurujących Program;

-realizacji indywidualnego programu rozwoju określonego w załączniku do umowy stypendialnej, w szczególności poprzez aktywne uczestnictwo w obowiązkowych wydarzeniach Programu;

-uczestniczenia w szkoleniach i warsztatach diagnozujących predyspozycje, zapewnionych przez Fundację.

Postanowienia załączników do umowy stypendialnej regulują sposób oraz zasady realizacji Programu, m.in. zindywidualizowany program rozwoju Beneficjentów.

W ustalonym przez Fundację harmonogramie indywidualnego programu rozwoju, stanowiącym załącznik do umowy stypendialnej, zaplanowano dwa wyjazdy do Miejsca Warsztatów, w ramach których Fundacja zobowiązała się do sfinansowania Dodatkowych Świadczeń. Pierwszy z wyjazdów do Miejsca Warsztatów odbył się w dniach 12-14 stycznia 2023 r. Drugi z wyjazdów do Miejsca Warsztatów odbędzie się w dniach 30 lipca-5 sierpnia 2023 r.

Beneficjenci są zobowiązani do wzięcia udziału w Warsztatach na podstawie zawartej przez nich z Fundacją umowy stypendialnej oraz załączników do tej umowy, regulujących zasady realizacji Programu.

Obowiązek uczestnictwa w Warsztatach wynika z zawartych umów stypendialnych oraz załączników do tych umów regulujących zasady realizacji Programu.

Miejsca Warsztatów nie posiadają stałej placówki.

Pierwsze Warsztaty, które odbyły się w dniach 12-14 stycznia 2023 r., zostały przeprowadzone w ….

Drugie Warsztaty, które odbędą się w dniach 30 lipca-5 sierpnia 2023 r., zostaną przeprowadzone w ….

Miejsca Warsztatów znajdują się na terytorium Polski.

Pytania

1.Czy wartość Dodatkowych Świadczeń na rzecz Beneficjentów stanowi dla nich przychód z innych źródeł?

2.Czy wartość Dodatkowych Świadczeń na rzecz Opiekunów stanowi dla nich przychód z innych źródeł?

3.Czy wartość Dodatkowych Świadczeń na rzecz Beneficjentów podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) Ustawy PIT, w związku z czym na Fundacji nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od jego wartości, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju?

4.Czy wartość Dodatkowych Świadczeń na rzecz Opiekunów podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) Ustawy PIT, w związku z czym na Fundacji nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od jego wartości, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1 i 2

Wartość Dodatkowych Świadczeń na rzecz Beneficjentów i Opiekunów stanowi dla nich przychód z innych źródeł.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których, na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie, zgodnie z art. 9 ust. 1a Ustawy PIT, w przypadku uzyskiwania dochodów z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, 29-30cb oraz 30da-30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

W tym kontekście art. 10 ust. 1 Ustawy PIT zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których znajdują się również, tzw. inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy PIT).

W myśl art. 20 ust. 1 Ustawy PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy PIT, uważa się w szczególności, m.in. inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 Ustawy PIT.

Zdaniem Fundacji, powyższy przepis powinien być rozumiany w ten sposób, iż do przychodów z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy PIT, należy, co do zasady, zaliczyć każdy przychód, który nie mieści się w pozostałych źródłach przychodów, o których mowa w art. 12-14 i 17 Ustawy PIT. Jednocześnie fakt użycia w przepisie art. 20 ust. 1 Ustawy PIT sformułowania  „w szczególności” dowodzi, że zawarta w tym przepisie definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i może obejmować również inne rodzaje przychodów niż wyraźnie tam wymienione.

Wobec niezdefiniowania w ustawie podatkowej pojęcia  „nieodpłatnego świadczenia” należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).

Zgodnie z art. 353 § 2 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Dla celów podatkowych pojęcie  „nieodpłatnego świadczenia” ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje nie tylko działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby, ale również wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Wobec powyższego, w ocenie Fundacji, przyznanie Dodatkowych Świadczeń związanych z uczestnictwem Beneficjentów i Opiekunów w warsztatach stanowiących element Programu powoduje powstanie, co do zasady, po stronie Beneficjentów i Opiekunów przychodu na gruncie Ustawy PIT. Przyznanie Dodatkowych Świadczeń oznacza bowiem wymierne i konkretne przysporzenie majątkowe po stronie Beneficjentów i Opiekunów polegające na tym, że Beneficjent i Opiekun w związku ze swoim uczestnictwem w warsztatach stanowiących element Programu nie musi ponosić kosztu Dodatkowych Świadczeń we własnym zakresie i tym samym nie uszczupla swojego majątku (co miałoby miejsce w sytuacji, gdyby Beneficjent, czy Opiekun chcieli uczestniczyć w warsztatach stanowiących element Programu bez wsparcia Fundacji, przez co musieliby ponieść powyższe koszty Dodatkowych Świadczeń we własnym zakresie).

Przychód uzyskiwany przez Beneficjenta, czy Opiekuna w związku z przyznaniem Dodatkowych Świadczeń powinien być traktowany jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 Ustawy PIT. Przychód ten nie stanowi bowiem przychodu z tytułów, o których mowa w art. 12-14 i 17 Ustawy PIT, ponieważ Beneficjenci i Opiekunowie nie będą związani z Fundacją stosunkami, w ramach których uzyskuje się przychody określone w art. 12-14 i 17 Ustawy PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe w odniesieniu do podobnych stanów faktycznych, jak np. w:

-interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 28 kwietnia 2022 r., sygn.0113-KDIPT2-3.4011.38.2022.1.RR: „Wobec powyższego należy stwierdzić, że sfinansowanie przez Wnioskodawcę kosztów zakwaterowania, wyżywienia oraz transportu związanych z udziałem Lekarzy oraz innych osób w konferencjach naukowych i kursach szkoleniowych stanowić będzie dla tych osób nieodpłatne świadczenia. Z tej też przyczyny wartość ww. świadczeń należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w powołanym powyżej art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z innych źródeł”;

-interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 18 grudnia 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.650.2020.1.AK: „Wobec powyższego należy stwierdzić, że sfinansowanie przez Spółkę kosztów podróży związanych z udziałem sponsorowanych lekarzy w przedmiotowych konferencjach, zjazdach czy kongresach naukowych, na które składają się: opłata rejestracyjna za udział w Konferencji, koszty przejazdu/przelotu Lekarza z miejsca zamieszkania na Konferencję oraz koszty powrotu z Konferencji do miejsca zamieszkania, koszty związane z transportem w miejscowości, gdzie odbywa się Konferencja, koszty zakwaterowania Lekarza w trakcie Konferencji, koszty wyżywienia Lekarza podczas Konferencji, inne uzasadnione koszty podróży, w tym koszty ubezpieczenia, wiz i innych opłat z tytułu przekroczenia granicy państwowej, stanowić będą dla tych osób nieodpłatne świadczenia. Wartość tych świadczeń należy ustalać kierując się treścią art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustała się jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu. Z tej też przyczyny wartość tychże świadczeń należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w powołanym powyżej art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z innych źródeł”.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytań nr 1 i 2, zgodnie z którym wartość Dodatkowych Świadczeń na rzecz Beneficjentów i Opiekunów stanowi dla nich przychód z innych źródeł, zasługuje na uznanie za prawidłowe.

Ad 3 i 4

Wartość Dodatkowych Świadczeń na rzecz Beneficjentów i Opiekunów jest zwolniona z opodatkowania PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) Ustawy PIT.

Zgodnie z Ustawą PIT:

-wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13 (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b);

-przepis ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw (art. 21 ust. 13 pkt 2).

Odrębnymi przepisami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 Ustawy PIT, są przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167).

Stosownie do treści § 2 powołanego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

-diety;

-zwrot kosztów:

  • przejazdów;
  • dojazdów środkami komunikacji miejscowej;
  • noclegów;
  • innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Warunkiem niezbędnym do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 Ustawy PIT jest odbycie podróży, a w przypadku pracownika podróży służbowej.

Wskazać przy tym należy, że o ile w przypadku pracowników nie ma wątpliwości, że zwolnieniem objęte są wyłącznie diety i inne należności za czas podróży służbowej to w przypadku osób niebędących pracownikami uwzględnić należy świadczenia otrzymane w związku z szeroko rozumianą podróżą (podatek dochodowy od osób fizycznych - komentarz pod redakcją J. Marciniuka, Warszawa 2014). Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 12 stycznia 2018 r., sygn. II FSK 3509/15 wyjaśnił, że pojęcia  „podróży” nie należy utożsamiać z  „podróżą służbową” - pojęciem zdefiniowanym w Kodeksie pracy. Przy braku zaś ustawowej definicji  „podróży” należy przyjąć, że chodzi tu zarówno o podróż odbytą w związku z załatwianiem cudzych spraw, jak również o dojazd na miejsce wykonywania określonych czynności.

Przystępując do oceny skutków podatkowych otrzymania Dodatkowych Świadczeń związanych z podróżą do Miejsca Warsztatów, w pierwszej kolejności zauważyć należy, że w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) Ustawy PIT posłużono się terminem  „podróż” bez określenia  „służbowa”, co oznacza, że zakres tego zwolnienia nie ogranicza się jedynie do podróży służbowych w rozumieniu art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opisany we wniosku opis stanu faktycznego uznać należy, że transport oraz pobyt Beneficjentów i Opiekunów w Miejscu Warsztatów stanowi podróż, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) Ustawy PIT.

W konsekwencji, przy spełnieniu warunków wynikających z art. 21 ust. 13 Ustawy PIT – wartość Dodatkowych Świadczeń związanych z podróżą do Miejsca Warsztatów na rzecz Beneficjentów i Opiekunów, do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży jest objęta ww. zwolnieniem przedmiotowym.

Mając na uwadze, że:

  • Beneficjenci i Opiekunowie nie zaliczają wydatków na Dodatkowe Świadczenia do kosztów uzyskania przychodów, a także
  • Dodatkowe Świadczenia są wydatkiem Fundacji poniesionym w celu realizacji jej zadań jako jednostki organizacyjnej działającej na podstawie Prawa o Fundacjach (ponieważ udział w warsztatach stanowiących element Programu jest integralną częścią Programu, który Fundacja przeprowadza w realizacji swoich celów statutowych i zadań jako jednostki organizacyjnej działającej na podstawie Prawa o Fundacjach),

-w ocenie Wnioskodawcy wartość Dodatkowych Świadczeń na rzecz Beneficjentów podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) Ustawy PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe w odniesieniu do podobnych stanów faktycznych, jak np. w:

interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 24 czerwca 2020 r., sygn. 0115- KDIT2.4011.265.2020.2.MU: „Zatem wypłacone przez Wnioskodawcę środki finansowe w ramach stypendium doktorskiego, na które składają się środki finansowe na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz środki finansowe na pokrycie kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego w obie strony, o ile nie przekraczają wysokości limitów określonych w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej, są objęte zwolnieniem przewidzianym w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytań nr 3 i 4, zgodnie z którym wartość Dodatkowych Świadczeń na rzecz Beneficjentów i Opiekunów podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) Ustawy PIT, w związku z czym na Fundacji nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od ich wartości, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, zasługuje na uznanie za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Wyjaśnić należy, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Ponadto, należy poinformować, że na dzień wydania interpretacji indywidualnej obowiązywały przepisy:

Ponadto, uzasadniając swoje stanowisko wskazaliście Państwo 9 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu, które nie obowiązywało na dzień wydania interpretacji indywidualnej, jednakże nie wpływa to na treść rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00