Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.139.2023.2.ŁS
Ustalenie możliwości zastosowania odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na wymianę kotła C.O. w sytuacji wystawienia faktury na zmarłego męża.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej i zmiany sposobu rozliczenia podatku. Uzupełniła go Pani – na wezwanie organu – pismem z datą wpływu 27 kwietnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Pani zeznanie podatkowe za rok 2020 nie ujmuje ulgi termomodernizacyjnej, mimo iż w 2020 r. dokonała Pani wspólnie z mężem wymiany pieca C. O. z miałowego na piec na pellet.
Mieszkała Pani w domu jednorodzinnym, którego właścicielem był Pani mąż. Dom przepisali Pani mężowi rodzice po Państwa ślubie. Nie miała Pani z mężem rozdzielności majątkowej.
Faktura na zakup i wymianę pieca wystawiona została w marcu 2020 r. na dane Pani męża.
Płatność dokonana została przelewem z Pani osobistego konta.
Pani mąż był rencistą, zmarł we wrześniu tego samego roku, tj. w 2020 r.
Za rok 2020 rozliczyła się Pani już jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Nie dysponuje Pani rozliczeniem podatkowym męża za 2020 r. (PIT-40) ze względu na jego śmierć.
W tej chwili jest Pani wraz z synem współwłaścicielem tego domu (notarialne stwierdzenie nabycia spadku ze stycznia 2021 r. w załączeniu).
Pani wątpliwości dotyczą tego, czy może Pani wystąpić o dokonanie korekty zeznania podatkowego za 2020 r. i odliczyć od dochodu za 2020 r. ulgę termomodernizacyjną i czy musi dokonać zmiany sposobu opodatkowania za 2020 r., bowiem wówczas miała Pani pod opieką uczącą się córkę, która w tej chwili jest pełnoletnia. Córka zrzekła się majątku po ojcu. Pani syn, również pełnoletni, wyprowadził się z domu. Rozlicza się z Urzędem Skarbowym samodzielnie.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wydatki poniesione na wymianę i montaż pieca związane były z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów – jego celem była całkowita zmiana źródeł energii na źródła odnawialne (wymiana pieca miałowego na kocioł na pellet).
Dom jednorodzinny, o którym mowa we wniosku, to budynek wolnostojący służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość.
Wydatki poniesione w związku z wymianą pieca nie zostały w żadnej formie zwrócone. Nie zaliczono ich do kosztów uzyskania przychodów. Nie odliczono ich też od przychodu. Nie uwzględniono ich w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Przedsięwzięcie zostało zakończone w 2020 r. Pierwszy wydatek z nim związany poniosła Pani w marcu 2020 r., wtedy też zostało zakończone.
Poniesione wydatki nie zostały sfinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ani wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Faktura wystawiona w marcu 2020 r. dokumentująca zakup i wymianę pieca została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Piec, o którym mowa we wniosku, to kocioł na paliwo stałe spełniający wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe.
Między Panią a Pani mężem istniała wspólność majątkowa małżeńska.
Wydatki na przedsięwzięcie poniesione zostały (w świetle prawa) z majątku wspólnego małżeńskiego Pani i Pani męża.
Nieruchomość, o której mowa we wniosku, wchodziła w skład majątku osobistego Pani męża (przekazana została aktem notarialnym Pani mężowi przez Jego rodziców po Państwa ślubie). Nie zawierała Pani z mężem umowy rozszerzającej wspólność majątkową o ww. nieruchomość ani umowy darowizny ww. nieruchomości do majątku wspólnego małżeńskiego. Spadek po zmarłym Pani mężu nabyła Pani wraz z synem, co potwierdza akt poświadczenia dziedziczenia ze stycznia 2021 r.
W niniejszej sprawie nie wydano żadnej decyzji w sprawie orzeczenia o zakresie odpowiedzialności podatkowej lub uprawnień spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy.
Pytanie
1)Czy w świetle faktów przedstawionych we wniosku i uzupełnieniu może Pani wystąpić o ulgę termomodernizacyjną za zakup i montaż pieca/kotła na pellet za rok 2020?
2)Czy składając korektę zeznania za 2020 r. powinna Pani dokonać zmiany sposobu opodatkowania?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem – w zakresie pytania nr 1 – biorąc pod uwagę przedstawione fakty oraz dokumenty, przysługuje Pani ulga termomodernizacyjna za montaż i wymianę pieca C. O.
Poniosła Pani wszystkie koszty, z żadnego ze źródeł nie uzyskała ani zwrotu, ani dofinansowania, zatem należy się Pani zwrot podatku.
Pani zdaniem – w zakresie pytania nr 2 – z uwagi na fakt, że obecnie córka jest pełnoletnia, a wtedy w 2020 r. rozliczała się Pani uwzględniając ulgę na Nią, jako na niepełnoletnią, nie będzie brała Pani pod uwagę Jej osoby w korekcie zeznania za 2020 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W pierwszej kolejności należy wskazać na podstawową zasadę podatku dochodowego – zasadę powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426).
Zgodnie z tą zasadą:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.
Zgodnie zaś z art. 6 ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2020 r.:
Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26, art. 26e i art. 26h; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.
Stosownie do treści art. 6 ust. 2a powołanej ustawy:
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może być wyrażony przez jednego z małżonków. Wyrażenie wniosku przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
Z kolei art. 6 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27, lub osiągnął dochody w wysokości niepowodującej obowiązku uiszczenia podatku.
Art. 6 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2020 r. wskazuje także, że:
Zasady i sposób opodatkowania, o których mowa w ust. 2 i 3, mają zastosowanie również do:
1)małżonków, którzy mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
2)małżonków, z których jeden podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Rzeczypospolitej Polskiej a drugi ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej
–jeżeli osiągnęli podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychody w wysokości stanowiącej łącznie co najmniej 75% całkowitego przychodu osiągniętego przez oboje małżonków w danym roku podatkowym i udokumentowali certyfikatem rezydencji miejsce zamieszkania dla celów podatkowych; przepisy ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio.
Na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2020 r.:
Od dochodów rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub uzyskały przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej
–podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.
Zgodnie zaś z art. 6 ust. 8 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2020 r. :
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Z kolei art. 6 ust. 9 cytowanej ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2020 r. stanowi, że:
Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c, w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Stosownie do art. 6 ust. 11-13 ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2020 r.:
11.Za całkowite przychody, o których mowa w ust. 3a i 4a, uważa się przychody osiągnięte ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1, bez względu na miejsce położenia tych źródeł przychodów.
12.Przepisy ust. 3a i 4a stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.
13.Na żądanie organów podatkowych podatnicy, o których mowa w ust. 3a i 4a, są obowiązani udokumentować wysokość całkowitych przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym, przedstawiając zaświadczenie wydane przez właściwy organ podatkowy innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub innego państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej, w którym osoby te mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych lub inny dokument potwierdzający wysokość całkowitych przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym.
Zatem w świetle ww. przepisów ustawy, z wnioskiem o wspólne opodatkowanie dochodów mogą wystąpić małżonkowie, jeżeli spełnią łącznie, określone w art. 6 ust. 2 i 8 ustawy, następujące warunki:
–oboje podlegają nieograniczonemu obowiązku podatkowemu,
–przez cały rok podatkowy pozostają w związku małżeńskim,
–przez cały rok podatkowy istnieje między nimi wspólność majątkowa małżeńska,
–żaden z małżonków nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym lub podatkiem liniowym,
–nie mają do nich zastosowania przepisy ustawy o podatku tonażowym oraz ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Wskazać należy, że ustawodawca wprowadzając uprawnienie polegające na możliwości wspólnego rozliczenia się małżonków wyraźnie określił warunki jakie należy spełnić by móc z niego skorzystać. Spełnienie ww. warunków powoduje możliwość skorzystania z prawa do łącznego opodatkowania dochodów małżonków.
Przy czym, zgodnie z art. 6a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2020 r.:
Wniosek o łączne opodatkowanie dochodów małżonków, między którymi istniała w roku podatkowym wspólność majątkowa, może być także złożony przez podatnika, który:
1)zawarł związek małżeński przed rozpoczęciem roku podatkowego, a jego małżonek zmarł w trakcie roku podatkowego;
2)pozostawał w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, a jego małżonek zmarł po upływie roku podatkowego przed złożeniem zeznania podatkowego.
Zaś ust. 2 ww. art. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2020 r. stanowi, że:
Do podatników, którzy złożyli wniosek, o którym mowa w ust. 1:
1)stosuje się sposób opodatkowania określony w art. 6 ust. 2;
2)stosuje się przepisy art. 6 ust. 3, 3a, 8, 9 i 11-13;
3)nie stosuje się przepisu art. 6 ust. 4.
Tym samym ustawodawca przewidział również możliwość wystąpienia z wnioskiem o wspólne opodatkowanie dla małżonka – przy spełnieniu warunków wymienionych w powołanych przepisach art. 6 ust. 3, 3a, 8, 9 i 11-13 – który:
1)pozostawał w związku małżeńskim w roku podatkowym, a którego małżonek zmarł w trakcie roku podatkowego albo,
2)pozostawał w związku małżeńskim w roku podatkowym, a którego małżonek zmarł po upływie roku podatkowego przed złożeniem zeznania podatkowego za ten rok (zmarły małżonek nie podpisał przed śmiercią wspólnego zeznania podatkowego)
–jeśli między małżonkami istniała w roku podatkowym wspólność majątkowa małżeńska.
W wyniku wniosku wyrażonego we wspólnym zeznaniu rocznym, małżonkowie podlegają opodatkowaniu łącznie od sumy swoich dochodów, po uprzednim dokonaniu odliczeń od dochodu odrębnie przez każdego z nich. W takim przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków. Powyższa zasada obliczania podatku ma zastosowanie również w sytuacji, gdy jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub osiągnął dochody w wysokości nie powodującej obowiązku zapłaty podatku lub też poniósł stratę np. z działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych.
Przy czym należy mieć na uwadze, że jeżeli małżonek skorzysta z rozliczenia ze zmarłym współmałżonkiem, nie będzie mógł już skorzystać z rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko za ten rok.
Stosownie natomiast do art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2020 r.:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da-30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot z tytułu wydatków wymienionych w tym przepisie.
Możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania o wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym reguluje art. 26h ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym:
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są zatem podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to:
Budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).
Powołany art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.) stanowi, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:
Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 273).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym w 2020 r. – odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11)pompa ciepła wraz z osprzętem,
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym w 2020 r.:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki.
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Przy czym z objaśnień podatkowych wydanych 30 marca 2023 r. przez Ministerstwo Finansów – Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych – wynika, także że warunek dotyczący tytułu prawnego musi być spełniony na moment zastosowania ulgi (rozliczenia podatkowego) w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym podatnik poniósł wydatki kwalifikujące się do objęcia ulgą termomodernizacyjną.
Ponadto, z ww. objaśnień (przykład 19) wynika także, że jeżeli małżonkowie objęci są ustrojem wspólności majątkowej i są właścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego należącego do ich majątku wspólnego oraz wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego małżonków, odliczenia wydatków może dokonać jeden z małżonków (oczywiście w granicach przysługującego mu limitu) albo oboje małżonkowie po 50% wydatków, lub w innej wybranej przez nich proporcji. W takiej sytuacji wystawienie faktury na imię i nazwisko tylko jednego małżonka nie ma znaczenia dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Wydatek dotyczy bowiem budynku mieszkalnego należącego do majątku wspólnego małżonków oraz został poniesiony z ich majątku wspólnego.
Natomiast w sytuacji gdy przedsięwzięcie termomodernizacyjne realizowane jest w budynku będącym majątkiem odrębnym jednego z małżonków, a wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego małżonków, udokumentowane fakturą wystawioną na drugiego małżonka - nie został spełniony warunek udokumentowania wydatku. Wydatek, który nie został prawidłowo udokumentowany, nie może być odliczony przez małżonka w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Tak więc z ulgi termomodernizacyjnej może skorzystać podatnik:
będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego,
który poniósł wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne oraz
posiada dokument (fakturę) potwierdzający ich poniesienie.
Dokumentem stwierdzającym poniesienie wydatku w przypadku ulgi termomodernizacyjnej jest faktura, a więc dokument zawierający w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty. Przy czym faktura ta wystawiona musi być przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Z treści wniosku wynika, w szczególności, że:
–Pani mąż zmarł we wrześniu 2020 r.;
–Spadek po zmarłym Pani mężu nabyła Pani wraz z synem, co potwierdza akt poświadczenia dziedziczenia ze stycznia 2021 r. W tej chwili jest Pani wraz z synem współwłaścicielem domu. Dom jednorodzinny to budynek wolnostojący służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość;
–Pani zeznanie podatkowe za rok 2020 nie ujmuje ulgi termomodernizacyjnej, mimo iż w 2020 r. dokonała Pani wspólnie z mężem wymiany pieca C. O. z miałowego na pellet.
–Przedsięwzięcie zostało zakończone w 2020 r.;
–Za rok 2020 rozliczyła się Pani już jako osoba samotnie wychowująca dziecko bowiem wówczas miała Pani pod opieką uczącą się córkę, która w tej chwili jest pełnoletnia;
–Faktura na zakup i wymianę pieca wystawiona została w marcu 2020 r., na dane Pani męża, przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Płatność dokonana została przelewem z Pani osobistego konta;
–Wydatki na przedsięwzięcie poniesione zostały z majątku wspólnego małżeńskiego Pani i Pani męża. Między Panią a Pani mężem istniała wspólność majątkowa małżeńska. Nie miała Pani z mężem rozdzielności majątkowej;
–Nieruchomość wchodziła w skład majątku osobistego Pani męża (przekazana została aktem notarialnym Pani mężowi przez Jego rodziców po Państwa ślubie). Nie zawierała Pani z mężem umowy rozszerzającej wspólność majątkową o ww. nieruchomość ani umowy darowizny ww. nieruchomości do majątku wspólnego małżeńskiego;
–Wydatki poniesione na wymianę i montaż pieca związane były z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (wymiana pieca miałowego na kocioł na pellet);
–Wydatki poniesione w związku z wymianą pieca nie zostały w żadnej formie zwrócone. Nie zaliczono ich do kosztów uzyskania przychodów. Nie odliczono ich też od przychodu. Nie uwzględniono ich w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Poniesione wydatki nie zostały sfinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ani wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
–Piec to kocioł na paliwo stałe spełniający wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe;
–W niniejszej sprawie nie wydano żadnej decyzji w sprawie orzeczenia o zakresie odpowiedzialności podatkowej lub uprawnień spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy;
–Pani wątpliwości dotyczą tego czy może Pani wystąpić o dokonanie korekty zeznania podatkowego za 2020 r. i odliczyć od dochodu za 2020 r. ulgę termomodernizacyjną i czy musi dokonać zmiany sposobu opodatkowania za 2020 r.
Stosownie do art. 81 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
§ 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
§ 2. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 3 pkt 5 tej ustawy:
ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Ponadto, zgodnie z art. 97 § 1 i § 4 ustawy Ordynacja podatkowa:
§ 1. Spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 1a, 2 i 2a, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.
§ 4. Przepisy § 1-3 stosuje się również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.
W myśl zaś art. 98 § 1 i § 2 ww. ustawy:
§ 1. Do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe.
§ 2. Przepis § 1 stosuje się również do odpowiedzialności spadkobierców za:
1)zaległości podatkowe, w tym również za zaległości, o których mowa w art. 52 oraz art. 52a;
2)odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych spadkodawcy;
3)pobrane, a niewpłacone podatki z tytułu sprawowanej przez spadkodawcę funkcji płatnika lub inkasenta;
4)niezwrócone przez spadkodawcę zaliczki na naliczony podatek od towarów i usług oraz ich oprocentowanie;
5)opłatę prolongacyjną;
6)koszty postępowania podatkowego;
7)koszty upomnienia i koszty postępowania egzekucyjnego prowadzonego wobec spadkodawcy powstałe do dnia otwarcia spadku.
Na mocy art. 100 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Organ podatkowy orzeka w jednej decyzji o zakresie odpowiedzialności lub uprawnień poszczególnych spadkobierców na podstawie decyzji ostatecznych wydanych wobec spadkodawcy oraz jego zobowiązań wynikających z prawidłowych deklaracji.
Art. 100 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi zaś, że:
Jeżeli deklaracja złożona przez spadkodawcę jest nieprawidłowa lub deklaracji nie złożono, orzekając o zakresie odpowiedzialności lub uprawnień spadkobierców, organ podatkowy jednocześnie ustala lub określa kwoty, o których mowa w art. 21 § 3 i 3a, art. 24 lub art. 74a.
Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że nie dysponując fakturą dokumentującą poniesienie przez Panią wydatku – nie spełnia Pani jednego z warunków skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uniemożliwia to Pani dokonanie korekty zeznania za rok 2020 i rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko z uwzględnieniem odliczenia od swoich dochodów wydatków poniesionych z tytułu przeprowadzonego w 2020 r. przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Braku tego warunku nie konwaliduje fakt poniesienia wydatku z majątku wspólnego małżonków, udokumentowany fakturą wystawioną na Pani zmarłego męża. Zgodnie z tak przedstawionym opisem stanu faktycznego i wystawioną fakturą – nabywcą towaru i usługi jest Pani zmarły mąż, a nie Pani.
Jednakże, w analizowanej sytuacji może zostać wszczęte postępowanie podatkowe w stosunku do wszystkich spadkobierców Pani zmarłego męża – na podstawie przepisów art. 97, art. 98 i art. 100 Ordynacji podatkowej – w sprawie orzeczenia o zakresie odpowiedzialności podatkowej lub uprawnień spadkobiercy za zobowiązania podatkowe spadkodawcy. Jako że jest Pani spadkobiercą po zmarłym mężu, któremu prawo do ulgi termomodernizacyjnej przysługiwało, warunkiem uprawniającym do skorzystania z ww. ulgi jest wydanie przez organ podatkowy decyzji na podstawie art. 100 § 2 Ordynacji podatkowej. Przepis art. 100 § 2 Ordynacji podatkowej wprost obliguje organ podatkowy do wydania decyzji orzekającej o zakresie odpowiedzialności lub uprawnień spadkobierców w przypadku gdy deklaracja złożona przez spadkodawcę jest nieprawidłowa lub deklaracji nie złożono.
Postępowanie podatkowe powinno obejmować ustalenie wszystkich źródeł przychodów oraz przysługujących zmarłemu podatnikowi ulg i odliczeń, w tym ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy uwzględnieniu spełnienia ustawowych przesłanek w tym zakresie. Orzekając o zakresie odpowiedzialności lub uprawnień spadkobiercy z tego tytułu, w decyzji wydanej na podstawie art. 100 § 2 Ordynacji podatkowej organ podatkowy określi wysokość zobowiązania podatkowego lub nadpłatę w podatku dochodowym od osób fizycznych spadkodawcy, z uwzględnieniem ulgi termomodernizacyjnej przysługującej spadkodawcy.
Przy czym, z uwagi również na to, że Pani mąż zmarł w trakcie roku podatkowego i między Panią a Pani mężem istniała w roku podatkowym wspólność majątkowa małżeńska – może Pani dokonać korekty zeznania podatkowego za rok 2020 i rozliczyć się w sposób przewidziany dla wdów, o którym mowa art. 6a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z możliwością odliczenia od dochodów Pani zmarłego męża wydatków poniesionych z tytułu przeprowadzonego w 2020 r. przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Tym samym Pani stanowisko w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right