Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.200.2023.1.SM
Brak prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. „…”, w ramach konkursu pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, jest podatnikiem podatku VAT czynnym - czyli prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami dzierżawy, najmu, użytkowania wieczystego, sprzedażą nieruchomości.
Gmina jest podmiotem prawa publicznego o charakterze określonym przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40).
Gmina planuje złożyć do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek w ramach ogłoszonego konkursu na dotacje z dziedziny pn. „…” o udzielenie dofinansowania w formie dotacji ze środków WFOŚiGW na realizację zadania pn. „…”.
Zgodnie z przygotowanym wnioskiem:
1)planowane terminy realizacji zadania:
2)opis zadania:
Opis stanu istniejącego: nasadzeń, infrastruktury, małej architektury, ogrodzenia, nawierzchni:
Teren przedszkola obejmuje obszar o powierzchni m2. Na części tego terenu znajduje się postawiony w plac zabaw. Pozostała część działki z nasadzeniami wymaga przebudowy. Stanowi ona bardzo trudny teren z uwagi na pozostałości starych fundamentów oraz gruz w podłożu po dawniejszych pracach budowlanych.
Teren ogrodzony jest płotem - metalowe przęsła ogrodzeniowe (dłuższa strona …m, krótsza strona …m) z dwóch stron; (wzdłuż jednej części płotu posadzone są stare drzewa), z trzeciej strony stoi budynek biblioteki (…m) i ściany sąsiednich budynków gospodarczych (…m), strona czwarta to budynek OSP (…m).
Od strony ulicy na wysokości budynku przedszkola nasadzone są stare drzewa i krzewy na m2. Teren jest nasłoneczniony, sprzyjający wzrostowi roślin. Obecnie jeden fragment terenu przeznaczony jest pod ogródek (jest pusty ok. ...m2), druga cześć otoczona jest starymi drzewami. Dookoła małego placu zabaw rośnie trawa. Obecne zagospodarowane tereny nie spełniają funkcji dydaktycznych.
Koncepcja zagospodarowania, rodzaje nasadzeń, wyposażenia itp.:
Projekt zakłada stworzenie dzieciom w przedszkolnym ogrodzie miejsca, w którym w sposób naturalny będą rozwijać swoje zainteresowania przyrodą, ekologią oraz aktywnie spędzać czas. Głównym założeniem jest wykorzystanie istniejącej naturalnej przestrzeni wokół przedszkola do celów dydaktycznych przy jednoczesnym zagospodarowaniu terenu w sposób estetyczny i zgodny z zasadami ekologii. Ogród składać się będzie z różnych części utworzonych z kolekcji roślinnych i prowadzących do niech ścieżek sensorycznych uzupełnionych elementami edukacyjnymi, takimi jak np. tabliczki do oznaczania gatunków roślin, domki dla owadów.
Gatunki, wybrane do tworzenia ogrodu to gatunki rodzime krzewów, bylin, ziół i traw przystosowanych do naszych warunków klimatycznych.
Zbudowana w rogu placu drewniana, prostokątna altana … x …m ze stołami, ławeczkami i odpowiednim zapleczem dydaktycznym (atlasy, zestawy badawcze itp.) będzie miejscem odpowiednim do prowadzenia zajęć i warsztatów na powietrzu, a prowadzić będzie do niej ścieżka sensoryczna o długości łącznie około …m schowana wśród krzewów i bylin.
Do jej konstrukcji użyte zostaną drewniane kantówki zabezpieczone odpowiednio przed wilgocią. Każdy fragment ścieżki składać się będzie z …pól kwadratowych wyłożonych agro włókniną. Ścieżka pobudzi zmysł dotyku, zwiększy sprawność motoryczną, równowagę i koordynację ruchową, a także poprawi percepcję wzrokową. Do jej budowy użyte zostaną zróżnicowane i kolorowe materiały naturalne takie jak żwir, piasek, kora dekoracyjna gruba i drobna, białe kamienie otoczaki, żółte kamienie rzeczne, plastry drzewa, szyszki, trawa. Zanim uda się dotrzeć, pokonując fragmenty ścieżki, do schowanej wśród starych drzew altany edukacyjnej, po drodze mijane będą „stacje”, przystanki z umieszczonymi wśród oznaczonej kolekcji bylin, następnie ziół oraz traw z domkami dla owadów. Nasadzone w skupiskach kwiaty, krzewy, byliny oraz zioła wabić będą motyle, pszczoły i inne przyjazne owady. Wszystkie rośliny występujące w ogrodzie zostaną oznakowane tabliczkami z nazwami gatunkowymi. Poza częścią nasadzeniową i ścieżką sensoryczną powstanie kącik dydaktyczny usytuowany w zadaszonej altanie ze stołami i ławkami dla dzieci. Będzie to miejsce prowadzenia zajęć, opracowywania wyników obserwacji, rekreacji i odpoczynku. Na wygospodarowanym fragmencie terenu zlokalizowany zostanie również ogródek warzywno-ziołowy na …podwyższonych rabatach. W niewielkiej odległości od niego stanie kuchnia błotna, która zawierać będzie liczne miski i naczynia, w których dziecko będzie segregować różne produkty (kasztany, kamyki, szyszki) a także miejsce na składowanie zakupionych drobnych sprzętów ogrodniczych (konewek, grabi, szpadli). Obok ogródka zlokalizowany zostanie niewielki kompostownik, który jako źródło naturalnego, darmowego nawozu będzie wykorzystywany do użyźnienia gleby w ogrodzie.
Aspekt społeczny planowanego do realizacji projektu:
Założony ogród będzie miejscem prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w naturalnym środowisku. Na zajęciach dydaktycznych przedszkolaki będą miały możliwość praktycznego poznawania przyrody. Obserwacja gatunków roślin i zwierząt żyjących w ogrodzie wsparta ciekawą bazą dydaktyczną umożliwi dzieciom przyswajanie wiedzy w sposób praktyczny. Zabawa w ogrodzie wpłynie korzystnie na zdrowie dzieci, pozwoli im zdobyć nowe doświadczenia. Sam ogród jako taki będzie miał na celu uczenie odbioru świata przez obserwację przyrody, zmian pór roku, wegetację roślin czy obecność zwierząt. Dodatkowo bezpośredni kontakt z przyrodą, która jest bogatym źródłem przeżyć, wrażeń i doznań pozwoli kształcić u dzieci poczucie moralnej odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego, dostarczy rzetelnej wiedzy o środowisku, a przede wszystkim ugruntuje i wzmocni odpowiednie wzorce zachowań. Teren w otoczeniu przedszkola będzie służył ich wszechstronnemu rozwojowi - począwszy od funkcji społecznej, poprzez zabawową i sensoryczną, a skończywszy na edukacyjnej. Stworzone miejsca do siedzenia przed wejściem do budynków i w części ogrodowej da możliwość odpoczynku, jak również kształtowania relacji pomiędzy dziećmi, jak i rodzicami. Otoczenie będzie pełne barw i faktur, a całość zespoli się z całą ideą koncepcji zarówno kolorystycznie, jak i pod względem formy.
Uwagi dodatkowe i inne informacje dotyczące projektu:
Ogród to żywa pracowania dydaktyczna, w której dzieci będą prowadzić ciekawe badania, eksperymenty, obserwacje, gdzie zapewniony zostanie im kontakt z żywą przyrodą. Przedszkolaki dzięki temu będą nabywać właściwą wiedzę, kształtować umiejętności i utrwalać pożądane wychowawczo postawy.
Realizacja programu edukacyjnego opartego na ekologicznej pracowni stworzonej w naszym ogrodzie przedszkolnym, pozwoli poszerzyć i wzbogacić ofertę placówki o jakże potrzebne w dzisiejszym świecie działania ekologiczne. Głównym założeniem programu będzie wdrażanie dzieci do obserwacji, eksperymentowania i działania praktycznego za pomocą zmysłów. Zawarte w programie cele dadzą możliwość rozwijania u dzieci zainteresowań środowiskiem przyrodniczym i człowiekiem jako jego integralną częścią, a co za tym idzie w bezpośredni sposób wpłyną na kształtowanie się u nich postaw ekologicznych.
Program ten realizowany będzie w trakcie zajęć dydaktycznych i zabaw dowolnych w pracowni ekologicznej na powietrzu dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
W celu zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka proponowane w programie zadania będą miały charakter zabaw badawczych i eksperymentów, co pozwoli rozwijać u dzieci umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo - skutkowego, porównywania i uogólniania, a także obserwacji i bezpośredniego doświadczania.
W części ogrodu przeznaczonej na uprawę w skrzyniach warzyw sezonowych i ziół dzieci będą mogły pielęgnować ogródek pod nadzorem nauczycielek i pracownika gospodarczego. Przy sprzyjającej pogodzie zaplanowane zostanie spożywanie posiłków na świeżym powietrzu, a wyhodowane przez dzieci warzywa i zioła wykorzystywane zostaną w przedszkolnej kuchni jako smaczny i ekologiczny dodatek do potraw.
Do ogródka zaprosi się kolegów ze szkoły podstawowej… i rodziców organizując zajęcia dydaktyczne, zajęcia otwarte i koleżeńskie.
Dzieci przedszkolne będą odwiedzać ogródek tak często, jak tylko pogoda na to pozwoli, nawet codziennie.
Efekt ekologiczny - liczba uczniów/dzieci z placówki, która będzie uczestniczyła w realizacji Projektu: …dzieci.
Elementy wyposażenia punktu (w tym: koszty zakupu, montażu i dostawy):
‒Tablice dydaktyczne/Plansze (tablice dydaktyczne przyrodnicze dla dzieci, drewniane plansze dydaktyczne).
‒Gry/instalacje (gry dydaktyczne „…”, …tablica dydaktyczna).
‒Domki dla owadów (obserwacja owadów, zwabienie w celu zapylania roślin, nauka dbania o owady).
‒Stacja meteorologiczna z wyposażeniem (przeznaczona do kontroli i obserwacji podstawowych parametrów klimatycznych takich jak: temperatura powietrza, prędkość wiatru, kierunek wiatru, promieniowanie słońca, opad atmosferyczny, wbudowany zegar słoneczny pozwala odczytać czas).
‒Karmniki/poidełka dla ptaków (zwabienie ptaków do ogródka, zapylenie roślin, obserwacja, nauka dbania o ptaki).
‒Ławki i stoły (Ławki i stoły będą w wybudowanej wiacie, w celu korzystania przez dzieci z zajęć na powietrzu oraz podczas zabaw badawczych. Służyć będą do odpoczynku, spożywania posiłku).
‒Wiaty/zadaszenia/Altany z wyposażeniem (Wiata na podmurówce. Przeznaczenie: w celu korzystania przez dzieci z zajęć na powietrzu oraz podczas zabaw badawczych. Służyć będą do odpoczynku, spożywania posiłków, ochrony przed słońcem, wiatrem, deszczem.).
‒Gazony drewniane/donice (Donice ogrodowe duże drewniane - nauka sadzenia roślin, dbania o nie przez dzieci; nauka kształtów, kolorów; wykorzystanie prostych narzędzi. Obserwacja wzrostu roślin podczas różnorodnej pogody, pory roku.).
‒Zielnik (Zielnik ogrodowy drewniany dwu lub trzy poziomowy dla starszych grup przedszkolnych. W ramach tego projektu dzieci poprzez praktyczne doświadczanie zdobędą wiedzę na temat uprawy roślin jadalnych, ziół. Poznają wszystkie etapy uprawy roślin - od nasionka, poprzez małą sadzonkę, roślinę właściwą i jej owoc. Będą samodzielnie uczestniczyć w całym procesie, a na koniec wykorzystają wyhodowane przez siebie rośliny - zioła i warzywa do przygotowania potraw.).
‒Warzywniak modułowy (Każda grupa przedszkolna ma do opieki 1 moduł. Warzywniki w skrzyniach drewnianych, to rozwiązanie, które jest idealne w ogrodzie. Zastosowanie w ogrodzie podwyższonych rabat nie tylko znacznie ułatwia uprawę roślin, ale i przyczynia się do poprawy estetyki i lepszego uporządkowania przestrzeni. Warzywniki dzięki modułowej budowie mogą mieć różne rozmiary i kształty, co ułatwia dobranie rozwiązania dostosowanego do indywidualnych potrzeb grupy. Jednocześnie stworzy piękny ogród.).
‒Zewnętrzne kosze do segregacji odpadów (Kolorowe pojemniki mają zachęcić najmłodszych do nauki odpowiedniej segregacji śmieci oraz dbania o środowisko. Zestaw …pojemników.).
‒Kompostownik (W ciągu jednego sezonu w dobrze utrzymanym kompostowniku można uzyskać ziemię kompostową do zasilenia ogródka. W ten sposób dzieci poznają podstawowy obieg materii w przyrodzie i uczą się, że resztki roślinne w naturze nie są odpadem, ale źródłem cennych składników.).
‒Sprzęt ogrodniczy, tj. konewki, grabie, szpadle itp. (konewki, szpadle, grabie - pomocny sprzęt do uprawy roślin oraz odpowiedniego dbania o nie przez dzieci pod opieką dorosłych).
Zakup roślin (drzewa, krzewy, byliny, trawy, nasiona warzyw i ziół) i dokonanie nasadzeń (przygotowanie gruntu pod nasadzenia - zakup żwiru, torfu, ziemi, kory, geowłókniny):
‒materiały na potrzeby podsypania pod roślinami na ścieżce sensorycznej i altany/wiaty ziemia uniwersalna, kora sosnowa drobna, gruba, uniwersalna, kamień otoczak, gres, plastry drzewa, piasek, trawa, geowłóknina …cm x …m + szpilki + położenie, impregnat do zabezpieczenia drewna,
‒…obrzeże ogrodowe oddzielające ścieżki i place od trawnika, stabilizuje alejki),
‒koszty przygotowania gruntu pod nasadzenia,
‒Krzewy: np. forsycja, tawuła, pęcherznica, budleja, lawenda munstead, barwinek pospolity powojnik wielkowiatowy,
‒Byliny i cebule,
‒Trawy ozdobne,
‒Zioła (oregano, mięta, szałwia tymianek kocimiętka, szczypior itp. - ok. 60 doniczek, punkty, zostaną podzielone tak, by oddziaływały na zmysły dzieci: smak, węch, dotyk, wzrok),
‒nasiona warzyw (ok. …torebek, dzięki warzywnikowi dzieci od najmłodszych lat przekonają się, skąd się biorą owoce i warzywa. Ogrodowe eksperymenty pomogą zrozumieć procesy zachodzące w przyrodzie.).
Pomoce dydaktyczne służące do realizacji programu edukacyjnego:
‒Błotna kuchnia z wyposażeniem (Wspomaga motorykę małą, jest świetną zabawą sensoryczną. Kuchnia jest na świeżym powietrzu więc podczas zabawy słychać dźwięki przyrody. W ten sposób stymulowane są wszystkie dziecięce zmysły.).
‒Lupy powiększające (podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym spacerów i wycieczek dzieci będą obserwowały zmiany jakie zachodzą w przyrodzie w rożnych porach roku. Samodzielne obserwacje przyrodnicze (rośliny, owady, ptaki) z wykorzystaniem lup sprawią dzieciom wiele radości.).
‒Lornetki (Każde dziecko to mały poszukiwacz przygód, dla którego niezwykle ważne jest samodzielne odkrywanie świata.).
‒Atlasy, kwiatów/roślin ogrodowych/ptaków/owadów.
Kalendarium zajęć/wydarzeń realizowanych w oparciu o utworzony punkt dydaktyczny (w okresie od zakończenia zadania do …):
‒Edukacja poznawcza 6 - 5 latki (Podnoszenie poziomu świadomości przyrodniczej i ekologicznej dzieci),
‒Edukacja poznawcza 4 - 3 latki (Podnoszenie poziomu świadomości przyrodniczej i ekologicznej dzieci),
‒zabawy badawcze (Rozwijanie aktywności poznawczej dziecka poprzez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych, czerpania radości w odkrywaniu nowego, rozwijania zainteresowań badawczych),
‒Realizacja programu - koło przyrodnicze 4 - 3 latki, 6 - 5 latki (Głównym zadaniem będzie stworzenie warunków do poznawania zjawisk i obiektów w naturalnym środowisku, zrozumienia przyczyn i związków zachodzących między komponentami tego środowiska, oraz zależności między warunkami naturalnymi, a formami działalności człowieka).
Jednocześnie Gmina informuje/podkreśla, że:
‒Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) posiada osobowość prawną oraz status podatnika podatku VAT czynnego (prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków itp.),
‒zakupy towarów i usług realizować będzie Gmina i na Gminę będą wystawiane faktury VAT dotyczące przedmiotowych zakupów,
‒towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych,
‒realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych gminy na mocy art. 2 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40),
‒zdaniem Gminy: Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego Projektu, tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Pytanie
Czy Gmina ma możliwości prawne odzyskania podatku VAT w związku z planowaną realizacją zadania pn. „…”?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 119 oraz art. 124.
Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.
Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE. L z 2006 r. Nr 347 str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmują m.in. sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym) oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8).
Z przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług w związku z realizacją omawianego przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Gmina nie będzie miała prawa do odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją omawianego zadania, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Reasumując:
‒Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,
‒zakupy dostaw towarów i usług realizować będzie Gmina i na Gminę będą wystawiane faktury VAT dotyczące przedmiotowych zakupów,
‒towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych,
‒omawiane zadanie należy do zadań własnych gminy na mocy art. 2 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
‒Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania, tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z poniesionymi wydatkami, nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W związku z tym, że nie spełniają Państwo tego warunku, nie będą mieli Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. zdania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Stosownie do art. 14na § 2 ustawyOrdynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right