Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.120.2023.2.AP

Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego wzryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 9 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 kwietnia 2023 r. (wpływ 17 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…) od 2 lutego 2023 r. Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność związana z instalowaniem maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia, sklasyfikowana w PKD pod numerem 33.20.Z.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania.

Przychód Wnioskodawcy nie przekroczy limitu 2 000 000 euro wskazanego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.; dalej jako: „ustawa”).

Ponadto, wyłączenia z opodatkowania ryczałtem określone w art. 8 ustawy nie znajdą zastosowania dla osiąganych przychodów przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca w ramach swojej działalności oferuje usługi związane z:

-programowaniem sterowników przemysłowych (…), paneli operatorskich (…) oraz innych urządzeń sterujących dla maszyn produkcyjnych dostarczanych do Klienta końcowego, co polega na tworzeniu sekwencji sterowania (algorytmów) maszynami będącymi częściami linii produkcyjnych. Maszyny sterowane są przy pomocy sterowników programowalnych (…). Programowanie odbywa się w zamkniętym środowisku dostarczanym przez producenta sterownika programowalnego. Oprócz sekwencji sterowania tworzony jest również interfejs graficzny panelu operatorskiego na potrzeby komunikacji maszyny z człowiekiem (…). Interfejs ten również tworzony jest z użyciem oprogramowania odpowiedniego dla użytego sterownika. Oprócz tworzenia nowych programów dla dedykowanych urządzeń możliwe jest również edytowanie już istniejących (pod warunkiem udostępnienia istniejącego projektu);

-programowaniem oraz instalacją sterowników urządzeń peryferyjnych wchodzących w skład urządzenia produkcyjnego dostarczanego do Klienta końcowego, co polega na tworzeniu programów oraz konfiguracji urządzeń będących częściami składowymi całego systemu dostarczanego do Klienta końcowego (ale nie będących głównym sterownikiem). Zamknięte systemy urządzeń (…) konfigurowane są przy pomocy dostępnych narzędzi udostępnionych przez producenta tak, aby uzyskać informacje niezbędne do zintegrowania urządzenia ze sterownikiem (…) maszyny;

-projektowaniem koncepcji sterowania dla urządzeń przemysłowych zgodnie z wymaganiami Klienta końcowego oraz specyfikacji zamówienia, co polega na tworzeniu planu sterowania oraz przepływu procesu (algorytmu) na projektowanym urządzeniu zgodnie z wytycznymi dotyczącymi produktu wytwarzanego na danym stanowisku;

-konstruowaniem elementów oraz podzespołów urządzeń przemysłowych zgodnie ze specyfiką zamówienia, co polega na wspomaganym komputerowo projektowaniu (…) modeli części będących elementami, z których składa się opracowywane urządzenie;

-przeprowadzaniem testów pracy urządzeń pod kątem zaprogramowanego systemu sterowania w trakcie procesu budowy oraz po dostarczeniu do Klienta końcowego, co polega na testowaniu zaprojektowanego systemu (zarówno pod względem logiki oprogramowania jak i poprawności działania i ergonomii części, z których składa się dostarczone stanowisko). Testowanie odbywa się zarówno w fazie pisania oprogramowania oraz konstrukcji urządzenia, jak i po dostarczeniu do Klienta końcowego przed wdrożeniem do produkcji;

-serwisowaniem oraz naprawą dostarczonych do Klienta końcowego systemów automatyki oraz oprogramowania, co polega na wsparciu Klienta końcowego po dostarczeniu urządzenia w wypadku wystąpienia awarii (uszkodzenia jednego z elementów) lub w wypadku znalezienia luki w oprogramowaniu (nieprawidłowym lub nieoczekiwanym zadziałaniu logiki oprogramowania);

-tworzeniem dokumentacji technicznej z zakresu automatyki oraz obsługi oprogramowania dla dostarczanych urządzeń, co polega na stworzeniu instrukcji obsługi, schematu elektrycznego oraz pneumatycznego, listy krytycznych części zamiennych oraz katalogu części dla dostarczonego urządzenia w języku polskim i/lub angielskim;

-przeprowadzaniem szkoleń oraz wdrażaniem personelu Klienta końcowego w zakresie obsługi dostarczonych narzędzi, co polega na przeprowadzaniu szkoleń z zakresu obsługi dostarczonego urządzenia dla użytkowników (inżynierów procesu, pracowników działu utrzymania ruchu oraz operatorów).

Wnioskodawca świadczy usługi w oparciu o umowę o świadczenie usług za wynagrodzeniem ryczałtowym miesięcznym. Wnioskodawca będzie wykonywać czynności na urządzeniach głównego wykonawcy lub klienta końcowego lub ich dostawców i kontrahentów, którzy uczestniczą w procesie produkcji, dostawy i instalacji maszyn przemysłowych do linii produkcyjnych.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że świadczone przez niego usługi nie są związane z:

·doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU ex 62.02.10.0),

·doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

·oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), gdyż powyższe czynności dotyczą oprogramowania komputerowego, stron internetowych oraz aplikacji w środowisku informatycznym komputera a także sprzętu komputerowego i pomocy technicznej w zakresie oprogramowania komputerowego. Natomiast czynności podejmowane przez Wnioskodawcę są ściśle związane z kwestiami technicznymi sterowników przemysłowych w całkowicie innym środowisku IT i funkcjonalnym urządzeń, pozostające w ścisłym związku i instalowaniem maszyn stanowiących elementy linii produkcyjnych,

·zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

·wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

·nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Ponadto, podejmowane czynności nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2). Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że realizowane przez niego świadczenia nie stanowią usług doradczych, ani usług rozbudowy oprogramowania.

Co więcej, Wnioskodawca prowadzi wymaganą ewidencje, zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Końcowo należy również zaznaczyć, że Wnioskodawca nie przewiduje osiągnięcia przychodu przekraczającego 2 000 000 euro także w najbliższych latach.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma prawo do korzystania z opodatkowania uzyskiwanych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wedle stawki 8,5%.

W piśmie z 17 kwietnia 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca wskazuje, że złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca złożył to oświadczenie w dniu 1 lutego 2023 r.

2.Kiedy osiągnął/zamierza Pan osiągnąć pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, że pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej został przez niego osiągnięty 1 marca 2023 r.

3.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

4.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności, których dotyczy zadane przez Pana pytanie (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla każdej z wykonywanych usług będących przedmiotem zapytania).

Odpowiedź: Wnioskodawca wszystkie faktycznie wykonywane przez niego czynności, które zostały szczegółowo opisane w treści wniosku i których dotyczy zadane pytanie, klasyfikuje pod pozycją PKWiU – 33.20.60.0.

Pytanie

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ponadto, jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, za działalność usługową uznaje się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie zaś z treścią przepisu art. 4 ust. 4 ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy więc tylko ściśle (…) statystycznym, ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W związku z powyższym, Wnioskodawca osiągając przychód świadcząc poniższe usługi:

-programowanie sterowników przemysłowych (…), paneli operatorskich (…) oraz innych urządzeń sterujących dla maszyn produkcyjnych dostarczanych do Klienta końcowego,

-programowanie oraz instalacja sterowników urządzeń peryferyjnych wchodzących w skład urządzenia produkcyjnego dostarczanego do Klienta końcowego,

-projektowanie koncepcji sterowania dla urządzeń przemysłowych zgodnie z wymaganiami Klienta końcowego oraz specyfikacji zamówienia,

-konstruowanie elementów oraz podzespołów urządzeń przemysłowych zgodnie ze specyfiką zamówienia,

-przeprowadzanie testów pracy urządzeń pod kątem zaprogramowanego systemu sterowania w trakcie procesu budowy oraz po dostarczeniu do Klienta końcowego,

-serwisowanie oraz naprawa dostarczonych do Klienta końcowego systemów automatyki oraz oprogramowania,

-tworzenie dokumentacji technicznej z zakresu automatyki oraz obsługa oprogramowania dla dostarczanych urządzeń,

-przeprowadzanie szkoleń oraz wdrażanie personelu Klienta końcowego w zakresie obsługi dostarczonych narzędzi,

nie powinien wobec nich stosować 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, bowiem usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z:

·doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU ex 62.02.10.0),

·doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

·oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

·zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

·wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

·nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60) oraz nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym (…).

Stosownie do dyspozycji art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1 ze zm.; dalej: ustawa o PIT), za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

Natomiast w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zaznaczyć przy tym także należy, że zgodnie z opisem stanu faktycznego, wysokość przewidywanego wynagrodzenia otrzymanego przez Wnioskodawcę z tytułu realizowanych usług (szczegółowo opisanych w treści stanu faktycznego) nie przekroczy limitu określonego w przepisie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy, który to próg dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca miał prawo zdecydować się na opodatkowanie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zauważyć jednak należy, że wybierając tę formę opodatkowania, podatnik jest zobligowany odliczać podatek według odpowiedniej dla jego działalności gospodarczej stawki ryczałtu.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Co więcej, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca zauważa, że w myśl powołanej powyżej regulacji art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z przedstawionymi czynnościami w opisie stanu faktycznego, zdaniem Wnioskodawcy czynności te należy zakwalifikować do grupowania PKWiU 33.20.6.0.

Ponadto, wskazany zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z:

·doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU ex 62.02.10.0),

·doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

·oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

·zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

·wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

·nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60) oraz nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2).

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca jest zdania, że przychody osiągane z tychże usług należy opodatkować stawką ryczałtową 8,5%, tak jak przychody z działalności usługowej (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy).

Na potwierdzenie powyższych twierdzeń, warto przytoczyć interpretację indywidualną z dnia 10 marca 2022 r., o numerze 0114-KDIP3-1.4011.174.2022.2 wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w której to zostało wskazane, że takie czynności jak:

·programowanie i instalowanie sterowników przemysłowych oraz paneli operatorskich,

·programowanie i instalowanie sterowników urządzeń peryferyjnych wchodzących w skład urządzenia,

·wstępne projektowanie i układanie koncepcji sterowania procesów przemysłowych pod kątem założonego toku produkcji,

·projektowanie i wykonywanie testów pracy urządzeń, w tym finalna symulacja ich pracy,

·współtworzenie dokumentacji technicznej w zakresie automatyki i oprogramowania,

·uruchomienie próbne i wdrażanie urządzeń do pracy na linii produkcyjnej,

·wdrażanie personelu do obsługi urządzeń,

należy zakwalifikować jako PKWiU 33.20.6.0 i tym samym czynności te mogą być opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że organ interpretacyjny nie może uzależniać wydania interpretacji indywidualnej od wskazania przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU dla danej usługi (por. wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., o sygn. akt I FSK 179/16).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, opisane we wniosku świadczenia, realizowane w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, należy opodatkować 8,5% stawką podatku zryczałtowanego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy do przychodów osiąganych z tytułu usług, które szczegółowo zostały opisane w stanie faktycznym.

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie przedstawionego powyżej stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, że:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z kolei, na mocy ust. 2 ww. artykułu:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zatem warunkiem zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w terminie do dnia do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięty został pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym opisie sprawy wskazał Pan, że wszystkie faktycznie wykonywane przez Pana czynności, które zostały szczegółowo opisane w treści wniosku i których dotyczy zadane pytanie, klasyfikuje pod pozycją PKWiU – 33.20.60.0. Pana przychód nie przekroczy limitu 2 000 000 euro wskazanego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, wyłączenia z opodatkowania ryczałtem określone w art. 8 ww. ustawy nie znajdą zastosowania dla osiąganych przez Pana przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej został przez Pana osiągnięty 1 marca 2023 r.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych przez Pana według PKWiU w grupowaniu 33.20.60.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji informuję, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego tą interpretację. Dodatkowo wskazuję, że powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości tej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego stwierdzam, że teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w tym postępowaniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00