Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.190.1.2023.MD

Zwolnienie od podatku VAT planowanego zbycia działki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. zwolnienia od podatku VAT planowanego zbycia działki nr x. Uzupełnili go Państwo pismem z 6 kwietnia 2023 r. (wpływ 11 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego   

Gmina/Wnioskodawca, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym od 1 stycznia 2017 r. scentralizowane rozliczenie z tytułu podatku od towarów i usług.

Gmina planuje zbyć nieruchomość oznaczoną jako działka nr x o powierzchni (...) ha w obrębie nr (…), objętą księgą wieczystą nr xxx, stanowiącą własność Gminy.

Zgodnie z operatem ewidencji gruntów i budynków miasta w skład ww. działki wchodzi użytek gruntowy o symbolach „B” – tereny mieszkaniowe, oraz „Bp” – zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy.

Przedmiotowa nieruchomość jest objęta obowiązującym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego „(…)”, uchwalonym uchwałą Rady Miejskiej w P. nr xx z dnia (...) lutego 2006 r. i znajduje się w obszarze oznaczonym symbolem „z” tj. terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Na omawianej działce znajduje się budynek murowany, niemieszkalny o powierzchni zabudowy (...) m². Bardzo zły stan techniczny, brak m.in. części dachu, nie pozwala na jego eksploatację zgodnie z funkcją do jakiej został wzniesiony, prawdopodobnie jako budynek garażowy. Budynek uwidoczniony jest w operacie ewidencji gruntów i budynków miasta. W ocenie tut. Gminy wartość ww. obiektu ma znikomą wartość.

Teren wchodzący w skład obecnej działki, Skarb Państwa nabył od osób fizycznych aktami notarialnymi umów sprzedaży w 1988 r i 1989 r. W chwili nabycia na gruncie znajdował się już ww. obiekt. Gmina nabyła działki nieodpłatnie na podstawie dwóch decyzji Wojewody z (...) sierpnia 1992 r. Nieruchomość pozostawała nieprzerwalnie w posiadaniu tut. Gminy, która nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina nie występowała o wydanie pozwolenia na rozbiórkę budynku i tym samym przed ewentualną sprzedażą nie będzie przeprowadzała żadnych prac rozbiórkowych.

Omówiona powyżej działka nr x o powierzchni (...) ha w obrębie (…) planowana jest do zbycia wraz z przyległą działką nr y o powierzchni (...) ha w drodze przetargu nieograniczonego.

Działka y w obrębie (…) objęta jest odrębną księgą wieczystą nr xxx i także została objęta ustaleniami ww. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (symbol „MN”). Celem gospodarczym tut. Gminy jest dostawa gruntu przeznaczonego pod zabudowę zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, czyli pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania działki x w obr. (…) jako terenu zabudowanego budynkiem, w odniesieniu do którego przysługiwałoby zwolnienie od podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2022.931 ze. zm.) dalej ustawa o VAT/ustawa.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowiony jest budynek, rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W konsekwencji, zwolnienie obejmowałoby również sprzedaż działki, na której posadowiony jest przedmiotowy budynek. Należy dodać, że w ocenie Wnioskodawcy, planowana dostawa opisywanej nieruchomości nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim.

Tym samym w stosunku do przedmiotowego budynku byłyby spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Kolejną kwestią pozostaje ustalenie czy zwolnieniem z VAT objęta byłaby również dostawa działki nr y w obrębie (...) – niezabudowana.

Podkreślić należy, iż Gmina zamierza zbyć obydwie działki łącznie w jednej transakcji (jednym przetargu), ponieważ tworzą one funkcjonalną całość.

Ustawa o podatku od towarów i usług, posługuje się pojęciem „dostawy terenów”, przy czym, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach i hipotece (Dz.U.2022.1728 ze zm.), działki ewidencyjne nr x i nr y w obrębie (…) stanowią dwie odrębne nieruchomości, ponieważ objęte są odrębnymi księgami wieczystymi.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowali Państwo następujące informacje.

Wskazany we wniosku budynek (niemieszkalny, prawdopodobnie budynek garażowy), posadowiony na działce nr x od chwili nabycia nie był wykorzystywany przez Gminę do czynności opodatkowanych ani do czynności zwolnionych.

Ponadto budynek ten, w chwili sprzedaży nie będzie stanowił budynku w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Działki nr y i nr x w obrębie (…) powstały w wyniku podziału działki nr xx, która powstała w wyniku podziału działki nr xxx w obrębie (…). Z kolei działka nr xxx w obrębie (…) powstała w wyniku zniesienia (w roku 2007) (...) działek ewidencyjnych, które poprzedził proces modernizacji ewidencji gruntów i budynków (w 2005 roku) – zmianie uległy numery działek i obrębów ewidencyjnych.

Uwzględniając wcześniejszy proces zniesienia działek, Gmina Miejska nabyła nieodpłatnie łącznie (...) działek ewidencyjnych na podstawie trzech decyzji Wojewody z dnia (...) sierpnia 1992 r. Ww. działki Skarb Państwa nabył od osób fizycznych aktami notarialnymi umów sprzedaży w 1988 i 1989 r. – w chwili nabycia na gruncie znajdował się już ww. obiekt.

Działki nr y i nr x od chwili nabycia nie były wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych, a także nie były wykorzystywane do czynności zwolnionych.

Pytanie

1)Czy zbycie działki nr x o powierzchni (...) ha w obrębie (…) (zabudowanej budynkiem w bardzo złym stanie technicznym) będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, zbycie działki nr x o powierzchni (...) ha w obrębie (…), na której znajduje się budynek pozostający w bardzo złym stanie technicznym, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 upt.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowiony jest budynek, rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W konsekwencji, zwolnienie obejmowałoby również sprzedaż działki, na której posadowiony jest przedmiotowy budynek. Należy dodać, że w Państwa ocenie, planowana dostawa opisywanej nieruchomości nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim.

Tym samym w stosunku do przedmiotowego budynku byłyby spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Natomiast zbycie działki nr y o powierzchni (...) ha w obrębie (…) (tworzącej funkcjonalną całość z działką x), Państwa zdaniem, podlegałaby opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT tj. 23%.

Podkreślić należy, iż Gmina zamierza zbyć obydwie działki łącznie w jednej transakcji (jednym przetargu), ponieważ tworzą one funkcjonalną całość.

Ustawa o podatku od towarów i usług, posługuje się pojęciem „dostawy terenów”, przy czym, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach i hipotece (Dz. U. 2022. 1728 ze zm.), działki ewidencyjne nr x i nr y w obrębie (…) stanowią dwie odrębne nieruchomości, ponieważ objęte są odrębnymi księgami wieczystymi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.)

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów budynki spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 ustawy, dla dostawy nieruchomości niezabudowanych (pkt 9 ww. przepisu) oraz nieruchomości stanowiących budynki, budowle lub ich części (pkt 10 i pkt 10a) spełniających określone w tych przepisach warunki, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT. Zwolnienie od podatku sprzedaży ww. towarów jest również możliwe w oparciu o normę art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego –– określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2.sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza „każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy :

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że planują Państwo m.in. zbyć działkę nr x stanowiącą Państwa własność. Na działce znajduje się budynek murowany, niemieszkalny o powierzchni zabudowy 15 m², w bardzo złym stanie technicznym, który nie posiada m.in. części dachu i nie pozwala na jego eksploatację zgodnie z funkcją do jakiej został wzniesiony, prawdopodobnie jako budynek garażowy. Budynek uwidoczniony jest w operacie ewidencji gruntów i budynków miasta. W ocenie tut. Gminy wartość ww. obiektu ma znikomą wartość. Teren wchodzący w skład obecnej działki, Skarb Państwa nabył od osób fizycznych w 1988 r. i 1989 r. W chwili nabycia na gruncie znajdował się już ww. obiekt. Działka została nabyta nieodpłatnie na podstawie decyzji Wojewody z (...) sierpnia 1992 r. Nieruchomość pozostawała nieprzerwalnie w Państwa posiadaniu i nie ponosili Państwo żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku, w stosunku do których mieliby Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie występowali Państwo o wydanie pozwolenia na rozbiórkę budynku i tym samym przed ewentualną sprzedażą nie będą przeprowadzać żadnych prac rozbiórkowych.

Państwa pytanie dotyczy ustalenia czy zbycie działki nr x zabudowanej budynkiem w bardzo złym stanie technicznym będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy w pierwszej kolejności przeanalizować, czy przedmiotowa działka nr x, na której znajduje się budynek w bardzo złym stanie technicznym, w chwili zbycia przez Gminę będzie zabudowana, czy też niezabudowana.

Z informacji przedstawionych w uzupełnieniu do wniosku wynika, że na moment sprzedaży działki nr x budynek na niej posadowiony nie będzie stanowił budynku w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. W tej sytuacji nie jest zasadne analizowanie spełnienia warunków o których mowa w art. 43 ust. 10 i 10a ustawy, bowiem odnoszą się one do dostawy budynków, budowli lub ich części, a w tym przypadku przedmiotem dostawy jest grunt, który należy uznać za niezabudowany.

Tym samym planowaną dostawę ww. działki należy rozpatrywać jako dostawę działki niezabudowanej, która objęta jest obowiązującym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Działka położona jest na obszarze oznaczonych symbolem MN tj. terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa działki nr x, która objęta jest Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego i położona jest w terenie oznaczonym jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, nie będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Zatem w odniesieniu do działki nr x należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jednak i w tym przypadku przesłanki uprawniające do zastosowania zwolnienia od podatku VAT nie będą spełnione. Działka nr x od chwili nabycia nie była wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku. Ponadto nabycie działki nastąpiło nieodpłatnie z mocy prawa, a przy nabyciu nie był naliczony podatek VAT, który mógłby podlegać odliczeniu. Powyższe okoliczności jednoznacznie wskazują, że dostawa ww. działki będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej dla niej stawki podatku VAT.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 w myśl którego zbycie działki nr x, na której znajduje się budynek pozostający w bardzo złym stanie technicznym, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W zakresie określenia stawki podatku od towarów i usług dla dostawy działki nr y, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00