Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.205.2023.2.WL
Obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży w drodze licytacji zabudowanych działek.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 15 marca 2023 r., który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży w drodze licytacji zabudowanych działek nr 1 i nr 2.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 kwietnia 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w ... ... Kancelaria Komornicza nr ... w ... w dniu ... roku wszczął egzekucję z nieruchomości dłużnika „...” sp. z o.o. NIP: …, REGON …, ostatni ujawniony w KRS adres: …, ul. …. Obecnie z KRS dłużnej spółki wynika, że przywołany adres został przez spółkę wykreślony, bez wskazania nowego. Zgodnie z art. 133 § 2[2] kpc jeżeli ostatni udostępniony adres został wykreślony jako niezgodny z rzeczywistym stanem rzeczy i nie zgłoszono wniosku o wpis nowego adresu, który podlegałby udostępnieniu, adres wykreślony jest uważany za adres udostępniony w rejestrze. Zgodnie z art. 139 § 3 kpc jeżeli stronie podlegającej wpisowi do rejestru sądowego nie można doręczyć pisma w sposób przewidziany w artykułach poprzedzających ze względu na nieujawnienie w tym rejestrze zmiany adresu, pismo to pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia, chyba że nowy adres jest sądowi znany. Przedmiotowa nieruchomość położona jest w miejscowości ..., gmina ..., powiat …, województwo …, na działkach oznaczonych numerami ewidencyjnymi 1 oraz 2 o łącznej powierzchni … ha. Dla ww. nieruchomości Sąd Rejonowy w ... … Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o nr …. Dodatkowy opis i oszacowanie miał miejsce w dniu … roku. Nieruchomość przeznaczona w planie zagospodarowania przestrzennego pod przemysł, produkcję i usługi. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem produkcyjnym z częścią socjalno-biurową o powierzchni użytkowej … m2 oraz budynkiem magazynowym o powierzchni użytkowej … m2. Nieruchomość niezagospodarowana i częściowo ogrodzona (prowizorka), doprowadzone częściowo media. Lokalizacja dość atrakcyjna, nieruchomość położona w pobliżu centrum miejscowości. Przeznaczenie w PZP atrakcyjne. Kształt regularny, nieruchomość w kształcie prostokąta. Stan zagospodarowania słaby, nieruchomość zabudowana, stopień uzbrojenia - częściowy. Dojazd do nieruchomości dobry. Zabudowana budynkami i budowlami. Działka nr 1 - użytki kopalne, klasa gruntu K, powierzchnia użytków … ha, powierzchnia działki … ha; działka nr 2 - użytki kopalne, klasa gruntu K, powierzchnia użytków … ha, powierzchnia działki … ha (razem … ha). W dniu … roku do kancelarii wpłynęło pismo dłużnika, w którym wskazano, że: dłużnik prowadzi działalność gospodarczą; jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT o numerze NIP: ...; w stosunku do przedmiotowej nieruchomości przysługiwało dłużnikowi prawo do odliczenia podatku VAT przy jej nabyciu oraz że dłużnik korzysta z prawa odliczenia podatku VAT od tych nakładów. Wystąpieniem z dnia … roku Urząd Gminy w ... poinformował komornika, że dłużnik na podstawie aktu notarialnego … z dnia … roku nabył przedmiotową nieruchomość oraz że z zapisu § 2 ww. aktu wynika, że dłużnik nabył przedmiotową nieruchomość w ramach realizacji projektu z dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego …, lata … numer wniosku …. Wyżej wskazane informacje dotyczące nieruchomości uzyskane zostały głównie z przedłożonego przez rzeczoznawcę majątkowego operatu szacunkowego z dnia …. Innych informacji Komornik nie posiada. Zaznaczyć w tym miejscu należy, że uzyskanie innych informacji od dłużnika przez komornika jest obecnie niemożliwe z uwagi na fakt, że w KRS dłużnej spółki nie ma aktualnego adresu. Ostatni ujawniony w KRS adres: …, ul. … został przez spółkę wykreślony, bez wskazania nowego. Zgodnie z art. 139 § 3 kpc jeżeli stronie podlegającej wpisowi do rejestru sądowego nie można doręczyć pisma w sposób przewidziany w artykułach poprzedzających ze względu na nieujawnienie w tym rejestrze zmiany adresu, pismo to pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia, chyba że nowy adres jest sądowi znany. Licytacyjnej sprzedaży nieruchomości będzie podlegać nieruchomość objęta ….
W uzupełnieniu wniosku na pytania Organu:
1.Mając na uwadze opis sprawy, m.in. wskazanie iż Nieruchomość zabudowana jest budynkiem produkcyjnym z częścią socjalno-biurową oraz budynkiem magazynowym proszę jednoznacznie wskazać czy:
a)działka nr 1 jest zabudowana czy niezabudowana,
b)działka nr 2 jest zabudowana czy niezabudowana,
c)obydwie działki, będące przedmiotem wniosku, są zabudowane.
2.Mając na uwadze opis sprawy, iż nieruchomość jest „(…) Zabudowana budynkami i budowlami (…)” proszę wskazać jakie budowle znajdują się na ww. działce/działkach.
3.Proszę wskazać jakie budynki, budowle, urządzenia budowlane znajdują się na poszczególnych działkach.
4.Czy nabycie przez dłużną Spółkę działek nr 1 i nr 2, będących przedmiotem wniosku, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcje te zostały udokumentowane fakturą/fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT?
5.W jaki sposób, do jakich celów, dłużna Spółka wykorzystywała/wykorzystuje ww. działki?
6.Czy ww. działki dłużna Spółka wykorzystywała/wykorzystuje do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)?
7.Czy ww. działki wykorzystywane były/są przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są ww. działki, wykonywała dłużna Spółka – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
8.Czy ww. działki były/są przedmiotem najmu, dzierżawy? Jeżeli tak, czy miało to charakter odpłatny? Proszę wskazać w jakim okresie były wynajmowane/dzierżawione.
9.Czy budynki znajdujące się na działce/działkach nr 1 i/lub nr 2, są budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.)?
10.Czy budowle znajdujące się na ww. działkach są budowlami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane?
11.Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie znajdujących się na ww. działce/działkach budynków/budowli, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?
12.Czy na ww. działce/działkach znajdują się urządzenia budowlane, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane?
13.Jeśli na działce/działkach znajdują się urządzenia budowlane, to należy wskazać, z jakim budynkiem/budowlą są one powiązane?
14.Czy ww. budynki/budowle są trwale związane z gruntem?
15.Czy budynki/budowle położone na ww. działce/działkach zostały przez dłużną Spółkę nabyte czy wybudowane?
16.Czy z tytułu nabycia ww. budynków/budowli dłużnej Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?
17.Czy z tytułu wytworzenia ww. budynków/budowli dłużnej Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?
18.Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.
19.Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części ww. budynków/budowli, to należy wskazać w jakiej w części?
20.W przypadku wskazania, że budynki/budowle znajdujące się na ww. działce/działkach zostały nabyte przez dłużną Spółkę należy wskazać czy przed nabyciem budynków/budowli przez dłużną Spółkę były one wykorzystywane przez poprzedniego właściciela/właścicieli?
21.Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. budynków/budowli? Należy wskazać dokładną datę.
22.W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 18 należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli lub ich części?
23.Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
24.Czy dłużna Spółka wykorzystywała wszystkie budynki/budowle położone na ww. działkach do działalności gospodarczej?
25.Czy ww. budynki/budowle były/są wykorzystywane przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są ww. budynki/budowle, wykonywała dłużna Spółka – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
26.Czy dłużna Spółka ponosiła nakłady na ulepszenie ww. budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
27.W jakim okresie dłużna Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie ww. budynków/budowli?
28.Jeżeli dłużna Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie, to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. budynków/budowli?
29.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 26 i 28 jest twierdząca, to należy wskazać:
a)Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynków/budowli po ulepszeniu?
b)Czy ulepszenia stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania ww. budynków/budowli lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
c)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli?
d)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?
e)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
f)Czy ulepszone ww. budynki/budowle były wykorzystywane przez dłużną Spółkę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?
30.Jeżeli nie posiada Pani informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:
‒czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Panią jako Komornika działań?
‒czy działania te zostały udokumentowane?
‒czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnej Spółki?
wskazała Pani:
W odniesieniu do działki nr 1:
Ad 1 - obydwie działki będące przedmiotem wniosku tj. działka nr 2 oraz działka nr 1 są zabudowane.
Ad 2 - na działce nr 1 znajduje się budynek produkcyjny z częścią socjalno-biurową o powierzchni użytkowej … m2 oraz budynek magazynowy o powierzchni użytkowej … m2.
Ad 3 - na działce nr 1 znajduje się budynek produkcyjny z częścią socjalno-biurową o powierzchni użytkowej … m2 oraz budynek magazynowy o powierzchni użytkowej … m2.
Ad 4 do 29 - brak danych.
Ad 30 - brak informacji o których mowa w pytaniach od 4 do 29 jest wynikiem podjętych przez komornika działań, działania te zostały udokumentowane w aktach sprawy ... i potwierdzają one brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnej spółki.
W odniesieniu do działki nr 2:
Ad 1 - obydwie działki będące przedmiotem wniosku tj. działka nr 2 oraz działka nr 1 są zabudowane.
Ad 2 - na działce nr 2 znajduje się budynek produkcyjny z częścią socjalno-biurową o powierzchni użytkowej ... m2 oraz budynek magazynowy o powierzchni użytkowej ... m2.
Ad 3 - na działce nr 2 znajduje się budynek produkcyjny z częścią socjalno-biurową o powierzchni użytkowej ... m2 oraz budynek magazynowy o powierzchni użytkowej ... m2.
Ad 4 do 29 - brak danych. Komornik wezwał dłużną spółkę do uzupełnienia braków wskazanych w piśmie z dnia ... roku. Korespondencja w tym przedmiocie pozostała w aktach sprawy ... ze skutkiem doręczenia. Z aktualnego odpisu KRS dłużnej spółki wynika bowiem, że ostatni udostępniony adres dłużnika (..., ul. ...) został wykreślony i dłużnik nie ujawnił nowego adresu. Zgodnie z art. 133 § 2[2] zdanie drugie kpc w zw. z art. 139 § 3 kpc jeżeli ostatni udostępniony adres został wykreślony jako niezgodny z rzeczywistym stanem rzeczy i nie zgłoszono wniosku o wpis nowego adresu, który podlegałby udostępnieniu, adres wykreślony jest uważany za adres udostępniony w rejestrze, a pisma pozostawia się w aktach ze skutkiem doręczenia.
Ad 30 - brak informacji o których mowa w pytaniach od 4 do 29 oraz brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnej spółki jest wynikiem podjętych przez komornika działań oraz okoliczności, że z aktualnego odpisu KRS dłużnej spółki wynika bowiem, że ostatni udostępniony adres dłużnika (..., ul. ...) został wykreślony i dłużnik nie ujawnił nowego adresu, działania te zostały udokumentowane w aktach sprawy ... i potwierdzają one brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnej spółki.
Pytanie
Czy Komornik, będąc płatnikiem VAT przy ewentualnej sprzedaży nieruchomości o ... w trybie licytacji publicznej będzie obowiązany obliczyć, pobrać i wpłacić podatek od towarów i usług od dokonania dostawy (sprzedaży nieruchomości)?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku licytacyjnej sprzedaży nieruchomości o ... tj. dwóch działek: działki nr 1 oraz działki nr 2, będzie on obowiązany do ustalenia i pobrania podatku VAT z zastosowaniem stawki podstawowej, która obecnie wynosi 23%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 479 ze zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.
W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.
Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.
Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W odniesieniu do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.
Zgodnie z przedstawionymi przepisami budynki, budowle oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników majątku przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że jako organ egzekucyjny prowadzi Pani postępowanie przeciwko „...” sp. z o.o.; Spółka jest właścicielem nieruchomości w skład której wchodzą działki o numerach ewidencyjnych nr 1 i nr 2.
Mając na uwadze fakt, że dłużnikiem jest spółka, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku tej spółki.
Zatem przy dostawie działek o nr 1 i nr 2 spełnione zostaną przesłanki do uznania dłużnej Spółki „...” sp. z o.o.za podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku stanowiącego własność przedsiębiorstwa dłużnej spółki.
W konsekwencji, dostawa przez Panią jako Komornika w drodze licytacji komorniczej nieruchomości składającej się z zabudowanych działek nr 1 i nr 2 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku/budowli do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli.
W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
‒towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
‒przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:
Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9- 10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.
Tym samym, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.
Jak wynika z opisu sprawy działki nr 1 i nr 2 są zabudowane. Na ww. działkach znajduje się budynek produkcyjny z częścią socjalno-biurową oraz budynek magazynowy.
W przedmiotowej sprawie, przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż w drodze licytacji komorniczej budynku produkcyjnego i budynku magazynowego, położonych na działkach nr 1 i nr 2, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a lub pkt 2 ustawy.
Wskazała Pani bowiem w opisie sprawy, że wezwała dłużną spółkę do uzupełnienia braków wskazanych w piśmie z dnia ... roku. Wskazała Pani także, że nie posiada informacji niezbędnych do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku VAT. Brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Panią jako komornika działań - korespondencja w tym przedmiocie pozostała w aktach sprawy ... ze skutkiem doręczenia. Z aktualnego odpisu KRS dłużnej spółki wynika bowiem, że ostatni udostępniony adres dłużnika (..., ul. ...) został wykreślony i dłużnik nie ujawnił nowego adresu. Zgodnie z art. 133 § 2[2] zdanie drugie kpc w zw. z art. 139 § 3 kpc jeżeli ostatni udostępniony adres został wykreślony jako niezgodny z rzeczywistym stanem rzeczy i nie zgłoszono wniosku o wpis nowego adresu, który podlegałby udostępnieniu, adres wykreślony jest uważany za adres udostępniony w rejestrze, a pisma pozostawia się w aktach ze skutkiem doręczenia.
W związku z powyższym, w odniesieniu do dostawy budynku produkcyjnego i budynku magazynowego, położonych na działkach nr 1 i nr 2, znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia nie będą spełnione, skoro podjęte przez Panią udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku. Zatem, dostawa ww. budynków położonych na działkach nr 1 i nr 2 będzie opodatkowana właściwą stawką podatku od towarów i usług.
Ponadto, skoro sprzedaż w drodze licytacji komorniczej ww. budynków, położonych na działkach nr 1 i nr 2, będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT, to grunt, tj. działki nr 1 i nr 2 na których znajdują się ww. budynki, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, również będzie opodatkowany właściwą stawką podatku VAT.
Zatem sprzedaż egzekucyjna zabudowanych działek nr 1 i nr 2 należących do dłużnej Spółki będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki. Pani z tego tytułu będzie płatnikiem podatku VAT i będzie zobowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku od towarów i usług z tytułu tej sprzedaży.
W konsekwencji Pani stanowisko uznano za prawidłowe.
Zaznaczyć należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Panią jaką Komornika nie jest przedmiotem interpretacji.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczam, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona tylko i wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 259 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right