Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.30.2023.3.AK

Opodatkowanie dochodów uzyskiwanych w Polsce i Wielkiej Brytanii.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 9 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 kwietnia 2023 r. (wpływ 20 kwietnia 2023 r.) oraz pismem z 28 kwietnia 2023 r. (wpływ 4 maja 2023 r.) Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną – obywatelem Polski, posiadającym miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii, do której wyjechał Pan w 1999 r. Wrócił Pan do Polski w 2001 r., aby ukończyć studia wyższe. W roku 2002 po zakończeniu studiów, wyjechał Pan z zamiarem stałego pobytu. W czasie pobytu w Wielkiej Brytanii nie uzyskiwał Pan w Polsce żadnych dochodów. W związku z brakiem poinformowania polskiego urzędu skarbowego, został Pan wezwany do wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Wobec powyższego w tym zakresie ustalił Pan pełnomocnika – swojego tatę, aby udzielił stosownych wyjaśnień związanych z ww. wątpliwościami. Po przedstawieniu argumentów stwierdzono, że nie występuje obowiązek płacenia podatków i składania przez Pana deklaracji w Polsce - został Pan uznany za nierezydenta podatkowego Polski. W 2022 roku został Pan oddelegowany i przyjechał Pan do Polski, w celu wykonywania powierzonego Panu zadania.

Nie pozostaje Pan w związku małżeńskim. Natomiast ma Pan partnerkę, z którą posiada Pan 3 dzieci, które urodziły się w Wielkiej Brytami w latach: 2007, 2012, 2015. Od 2010 roku stale zamieszkuje Pan ze swoją partnerką za granicą – w Wielkiej Brytanii. Swoją partnerkę uważa Pan i traktuje jak najbliższą rodzinę.

W 2006 roku podjął Pan pracę w firmie położonej w Wielkiej Brytanii, która sukcesywnie otwierała nowe oddziały w innych państwach np. USA, Japonia, Singapur, Malezja, Chiny, Włochy, Niemcy czy obecnie z Polsce. Zakres powierzonych obowiązków obejmuje m.in. otwieranie i zgodne z wytycznymi firmy wdrażanie nowo powstałych oddziałów w innych państwach. W związku z wykonywanymi pracami co pewien czas – który uzależniony jest od decyzji firmy, zostaje Pan oddelegowany do innego państwa, aby wykonać powierzone mu zadania. Wynika to ze specyfiki pracy, a nie z Pana decyzji. Nadzorował Pan proces otwierania i właściwego rozwoju większości oddziałów, które z sukcesami zostały otwarte. W związku z otwarciem oddziału w Polsce został Pan oddelegowany do właściwego wdrożenia i rozwoju oddziału położonego w Polsce. Docelowo okres, w którym będzie Pan w związku z powierzonymi zadaniami przebywał na terytorium Polski wynosi 2 lata. Jednak, jeśli oddział nie będzie rozwijał się zgodnie z założeniami, okres ten może zostać wydłużony. Ciężar ekonomiczny ponosi spółka z Wielkiej Brytanii. Od 2002 roku rozlicza się Pan z urzędem skarbowym w Wielkiej Brytanii.

Posiada Pan 4 nieruchomości, trzy położone w Polsce, które zostały nabyte w 2007, 2008 oraz 2022 roku. Nieruchomości nabyte w 2007 i 2008 roku zostały zakupione w oparciu o kredyt hipoteczny, natomiast ostatnia, nabyta w 2022 roku została nabyta z własnych środków, jest to kawalerka, w której zamierza Pan mieszkać, kiedy będzie przyjeżdżał Pan do Polski. Poza nieruchomościami w Polsce posiada Pan również nieruchomość w Wielkiej Brytanii, w które stale Pan zamieszkuje. Zakup tej nieruchomości, również został finansowany kredytem. W konsekwencji posiada Pan 3 kredyty, dwa zaciągnięte na nieruchomości położone w Polsce, a trzeci na zakup nieruchomości położonej w Wielkiej Brytanii.

W Polsce nie posiada przynależności do żadnych klubów czy organizacji. Natomiast w Wielkiej Brytanii należy do kościelnej wspólnoty, amatorskiej ligi piłki nożnej, a także do klubu pływackiego, do którego przynależy Pan i uczęszcza regularnie od 2010 roku. Początkowo samodzielnie, natomiast z czasem wspólnie z rodziną. Jest Pan również sympatykiem jednej z partii w UK, nie jest Pan jeszcze jej członkiem, ale uczestniczy Pan w spotkaniach od czasu do czasu.

Wraz z Panem do Polski wróciła Pana partnerka oraz dzieci. Wynika to przede wszystkim z tego, że najstarsza córka choruje na (…). Córka była leczona przez lekarzy w Wielkiej Brytanii, jednak bez sukcesów. Ze względu na brak postępów leczenia, wraz z partnerką podjął Pan decyzję, aby przyjechać do Polski i leczyć córkę w Polsce, ze względu na renomę i opinię lekarza, który ma prowadzić leczenie Pana córki i posiada sukcesy w leczeniu (…). Ze względu na wiek dzieci i obowiązek szkolny, dzieci uczęszczają do szkoły w Polsce. Dodatkowo nie wyklucza Pan, że dzieci ukończą szkołę w Polsce.

Jednak po wykonaniu powierzonego Panu zadania – rozwoju oraz ustabilizowania oddziału założonego w Polsce, zamierza wrócić do Wielkiej Brytanii. Partnerka wraz z dziećmi wyjedzie do Wielkiej Brytanii prawdopodobnie po zakończeniu edukacji dzieci w Polsce. W zakresie osobistych odczuć czuje się Pan związany z Wielką Brytanią. Nie czuje Pan takich powiązań z Polską. Wynika to przede wszystkim z faktu, że przez większą część życia zamieszkiwał Pan w Wielkiej Brytanii.

W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan odpowiedzi na pytania.

1)Jaki okres podatkowy (lata podatkowe) jest przedmiotem Pana zapytania?

Odpowiedź: Przedmiotem zapytania są lata 2022, 2023 oraz 2024.

2)Czy w okresie będącym przedmiotem zapytania uzyskał Pan przychody ze źródeł położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeśli tak to należy wskazać konkretne źródła (np. stosunek pracy, renta, pozarolnicza działalność gospodarcza, sprzedaż nieruchomości itp.)?

Odpowiedź: Od lutego 2022 roku posiada Pan w Polsce umowę o pracę i jest to jego jedyne źródła dochodu w Polsce.

3)Jakie powiazania osobiste i gospodarcze łączyły/łączą Pana z Polską, a jakie z Wielką Brytanią:

a)czy w Wielkiej Brytanii/w Polsce w okresie będącym przedmiotem zapytania posiadał/posiada Pan konta bankowe? Jeśli tak, to w którym kraju?

Odpowiedź: Posiada Pan w Wielkiej Brytanii kilka kont bankowych, a w Polsce jedno konto.

b)czy w Wielkiej Brytanii/w Polsce w okresie będącym przedmiotem zapytania posiadał/posiada Pan kredyty inne niż te które zaciągnął Pan na zakup nieruchomości wskazanych we wniosku? Jeśli tak, to w którym kraju?

Odpowiedź: Posiada Pan wyłącznie kredyt, o którym mowa we wniosku.

c)czy w Wielkiej Brytanii/w Polsce w okresie będącym przedmiotem zapytania posiadał/posiada Pan majątek ruchomy (np. samochód)? Jeśli tak, to jaki i w którym kraju?

Odpowiedź: Posiada Pan w Wielkiej Brytanii samochód osobowy, który zarejestrowany w Wielkiej Brytanii. Na chwilę obecną nie posiada Pan w Polsce żadnych ruchomości.

d)czy w Wielkiej Brytanii/w Polsce w okresie będącym przedmiotem zapytania posiadał/posiada Pan polisy ubezpieczeniowe? Jeśli tak, to w którym kraju?

Odpowiedź: W Wielkiej Brytanii posiada Pan następujące polisy: (…). W Polsce nie posiada żadnych polis na chwilę obecną.

W Wielkiej Brytanii posiada znajomych, przyjaciół, dom, uczęszcza tam do kościoła. Pana życie towarzyskie związane jest w głównej mierze z Wielką Brytanią. W Polsce mieszka wyłącznie Pana rodzina (troje dzieci, rodzice oraz brat).

4)Ile dni w okresie będącym przedmiotem zapytania przebywał Pan w Polsce, a ile w Wielkiej Brytanii, tj. czy w roku będącym przedmiotem zapytania przebywał Pan w Wielkiej Brytanii powyżej 183 dni? Jeżeli przedmiotem Pana zapytania jest kilka lat, to prosimy opisać sytuacje dla każdego roku osobno.

Odpowiedź: W 2022 roku przebywał Pan w Polsce więcej niż 183 dni. W roku 2023 oraz 2024 zakłada, że będzie Pan przebywał w Polsce około 183 dni, a w Wielkiej Brytanii i innych krajach mniej niż 183 dni.

5)Jakie dochody osiągnął Pan w Polsce, a jakie w Wielkiej Brytanii w okresie będącym przedmiotem zapytania?

Odpowiedź: W Polsce osiąga Pan dochody z tytułu umowy o pracę, natomiast w Wielkiej Brytanii przychody z najmu.

W 2022 roku osiągnął Pan w Polsce przychody w wysokości (…), natomiast w Wielkiej Brytanii (…). W 2023 oraz 2024 przychody będą na podobnym poziomie.

6)Czy w okresie będącym przedmiotem zapytania świadczył Pan prace na rzecz podmiotu polskiego/brytyjski/innego?

Odpowiedź: Obecnie ma Pan umowę o pracę z polskim oddziałem firmy, która ma siedzibę w Wielkiej Brytanii. Był Pan w niej zatrudniony przed oddelegowaniem do polskiego oddziału.

7)Jaki podmiot, polski/brytyjski/inny wypłacał Panu wynagrodzenie w okresie będącym przedmiotem zapytania?

Odpowiedź: Wynagrodzenie wypłaca Panu polski oddział.

8)Czy posiada Pan wydany przez organy podatkowe w Wielkiej Brytanii certyfikat rezydencji dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych? W przypadku pozytywnej odpowiedzi, należy wskazać datę wydania i okres ważności ww. certyfikatu rezydencji?

Odpowiedź: Nie posiada Pan dokumentu w postaci certyfikatu rezydencji Wielkiej Brytanii.

Dodatkowo podał Pan, że w 2023 r. będzie przybywał Pan w Polsce powyżej 183 dni, również w 2024 r. będzie przebywał w Polce powyżej 183 dni.

Pytania

1)Czy w przedstawionym stanie faktycznym należy uznać, że jest Pan rezydentem podatkowym Polski i powinien rozliczać Pan uzyskane dochody w Polsce?

2)Czy po wykonaniu powierzonego zadania - rozwój oddziału w Polsce i powrotu do Wielkiej Brytanii należy uznać, że nie będzie Pan rezydentem podatkowym Polski i w konsekwencji nie będzie miał obowiązku opłacania podatku i składania deklaracji w Polsce?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, nie posiada statusu rezydenta podatkowego w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Osoby fizyczne, w myśl art. 3 ust. 2a ww. ustawy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Z powyższego wynika, że nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają wyłącznie polscy rezydenci, tj. osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nierezydenci, tj. osoby mające miejsce zamieszkania poza terytorium Polski podlegają opodatkowaniu tylko w stosunku do dochodów uzyskanych na terytorium kraju. Za nierezydenta w tym właśnie rozumieniu uważa Pan siebie, a świadczy o tym szereg przytoczonych argumentów natury faktycznej.

Ponadto w oparciu o komentarz do Modelowej Konwencji OECD, zgodnie z którym istotnym czynnikiem dla ustalenia rezydencji podatkowej jest trwałość zamieszkania, dbałość o ognisko domowe, przez co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko, co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały.

Pomimo, że posiada Pan w Polsce nieruchomości to należy się zgodzić z tym, że jeżeli osoba fizyczna posiada ognisko domowe w obu umawiających się państwach (Polska i Wielka Brytania), wówczas pierwszeństwo ma państwo, z którym osobiste i ekonomiczne powiązania danej osoby są ściślejsze. Z analizy sytuacji faktycznej należy wywnioskować, że krajem, z którym wiążą Pana ściślejsze powiązania jest Wielka Brytania, a nie Polska. Przez takie powiązania, Komentarz nakazuje rozumieć ośrodek interesów życiowych, przy ustalaniu którego należy wziąć pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce, z którego zarządza swoim mieniem. To w Wielkiej Brytanii posiada Pan mieszkanie oraz mienie służące codziennym czynnościom (np. samochód), posiada znajomych, korzysta z stałej opieki medycznej, prowadzi konto bankowe i składa deklaracje podatkowe. Wobec powyższych faktów oraz w oparciu o komentarz do Modelowej Konwencji OECD, uważa się, że nie może być Pan uznany za rezydenta podatkowego na terenie Polski.

Uzupełniając powyższe warto podkreślić fakt, że o rezydencji podatkowej nie decyduje zamiar podatnika czy też kwestie formalnoprawne, ale okoliczności faktyczne. Do uzyskania statusu nierezydenta, podatnik powinien poza terytorium Polski posiadać ośrodek interesów życiowych, przez który rozumieć należy państwo, w którym podatnik posiada mieszkanie, pracę, konta bankowe lub nawet wykonuje hobby. Tak też jest w Pana w życiu i sytuacji faktycznej.

Warto przytoczyć treści wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 września 2018 r. sygn. akt II FSK 2653/16, z którego wynika, że „dokonując oceny, w którym z państw znajduje się centrum interesów osobistych i gospodarczych osoby fizycznej, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim związki osobiste ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których istotne są więzi rodzinne, towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczna, kulturalna i wszelka inna działalność, miejsce wykonywania działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, zaciągnięte kredyty, konta bankowe, a także miejsce, z którego osoba zarządza swoim mieniem itd.”

W konsekwencji, analizując wskazane przepisy, orzecznictwo oraz stan faktyczny, należy dojść do wniosku, że nie posiada Pan statusu rezydenta podatkowego w Polsce w związku z umiejscowieniem swojego ośrodka interesów życiowych w Wielkiej Brytanii, o czym świadczy szereg okoliczności faktycznych przedstawionych w niniejszym wniosku.

Konkludując, przyjazd Pana do Polski determinowany jest dwoma czynnikami:

1)Chorobą córki, która potrzebuje specjalistycznego leczenia, oraz

2)Oddelegowaniem do Polski, w celu realizacji, wyżej opisanych zadań.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem "lub", co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie - podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika "lub" w sformułowaniu "centrum interesów osobistych lub gospodarczych" dla doprecyzowania kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP. Tym samym określona osoba, która ma ścisłe powiązania biznesowe czy też gospodarcze w Polsce, a całą rodzinę i znajomych w innym państwie, może w takiej sytuacji podlegać opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium RP centrum interesów życiowych.

Co istotne, posiadanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest ściśle związane ze spełnieniem ww. przesłanek. Podatnik spełniający kryteria wymienione w art. 3 ust. 1a ustawy, jest uznawany za osobę mającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, natomiast podatnik który tych kryteriów nie spełnia podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

We wniosku wskazał Pan, że od kilku lat mieszka Pan z partnerką i Państwa dziećmi w Wielkiej Brytanii. Pracuje Pan w firmie, która sukcesywnie otwiera nowe oddziały w innych państwach (USA, Japonia, Singapur, Malezja, Chiny, Włochy, Niemcy), a obecnie w Polsce. W 2022 r. został Pan oddelegowany do Polski, aby wykonywać powierzone Panu zadania. Będzie przebywał Pan na terenie Polski 2 lata, ale okres ten może zostać wydłużony.

Wątpliwość Pana budzi kwestia, czy w związku z oddelegowaniem do Polski związanym z wykonaniem powierzonego Panu zadania, będzie Pan uznany za rezydenta podatkowego Polski.

Prezentując własne stanowisko w sprawie stwierdził Pan m.in., że (…) Pomimo, że Wnioskodawca posiada w Polsce nieruchomości to należy się zgodzić z tym, że jeżeli osoba fizyczna posiada ognisko domowe w obu umawiających się państwach (Polska i Wielka Brytania), wówczas pierwszeństwo ma państwo, z którym osobiste i ekonomiczne powiązania danej osoby są ściślejsze. Z analizy sytuacji faktycznej należy wywnioskować, że krajem, z którym Wnioskodawcę wiążą ściślejsze powiązania jest Wielka Brytania, a nie Polska.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250 poz. 1840 ze zm.).

Stosownie do art. 4 ust. 1 tej Konwencji:

W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Na podstawie art. 4 ust. 2 Konwencji:

Jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 niniejszego artykułu osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas jej status określa się zgodnie z następującymi zasadami:

a)osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Państwach, wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);

b)jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, w którym zwykle przebywa;

c)jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Umawiających się Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, którego jest obywatelem;

d)jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Umawiających się Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną tę sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.

Rozstrzygające znaczenie w kwestii opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze źródeł położonych na terytorium danego państwa ma zatem ustalenie miejsca zamieszkania podatnika.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Przy tym wskazać należy, iż według Komentarza do Modelowej Konwencji OECD posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, iż osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas. Zgodnie z Komentarzem, istotnym czynnikiem jest trwałość zamieszkania, dbałość o ognisko domowe, co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko, co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym czasie, w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały. Jeżeli osoba fizyczna posiada ognisko domowe w obu Umawiających się państwach, wówczas pierwszeństwo ma państwo, z którym osobiste i ekonomiczne powiązania danej osoby są ściślejsze. Przez takie powiązania, Komentarz nakazuje rozumieć ośrodek interesów życiowych, przy ustalaniu którego należy wziąć pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce, z którego zarządza swoim mieniem. Wszystkie te okoliczności należy rozważyć w całości, uwzględniając indywidualne postępowanie danej osoby. Jeśli miejsca zamieszkania nie można ustalić na podstawie tego kryterium, należy ustalić je biorąc pod uwagę przede wszystkim miejsce, w którym osoba fizyczna zwykle przebywa, a następnie obywatelstwo danej osoby.

Tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień.

Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Analizując stopień Pana powiązań osobistych i gospodarczych w świetle art. 3 ust. 1, 1a i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 4 polsko-brytyjskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, stwierdzić należy, że:

·Jest Pan osobą fizyczną - obywatelem Polski.

·W 2022 roku został Pan oddelegowany do pracy w Polsce.

·Obecnie ma Pan zawartą umowę o pracę z polskim oddziałem firmy, który ma siedzibę w Wielkiej Brytanii. Był Pan tam zatrudniony przed oddelegowaniem do polskiego oddziału. Wynagrodzenie wypłaca Panu polski oddział.

·Od lutego 2022 roku posiada Pan w Polsce umowę o pracę i jest to jego jedyne źródła dochodu w Polsce.

·W związku z powierzonymi zadaniami przewidywany jest dwuletni Pana pobyt na terytorium Polski, okres ten może zostać wydłużony.

·Do Polski przyjechał Pan z partnerką i trojgiem Państwa dzieci, które urodziły się w Wielkiej Brytami w latach: 2007, 2012, 2015.

·Z uwagi na stan zdrowia Państwa najstarszej córki, zostanie podjęte leczenie dziecka w Polsce.

·Państwa dzieci będą uczęszczały do szkoły w Polsce, nie wyklucza Pan, że dzieci ukończą szkołę w Polsce.

·Posiada Pan 4 nieruchomości, trzy położone w Polsce, które zostały nabyte w 2007, 2008 oraz 2022 roku. Nieruchomości nabyte w 2007 i 2008 roku zostały zakupione w oparciu o kredyt hipoteczny, natomiast ostatnia, nabyta w 2022 roku została nabyta z własnych środków, jest to kawalerka, w której zamierza Pan mieszkać, kiedy będzie przyjeżdżał Pan do Polski.

·Na chwilę obecną nie posiada Pan w Polsce żadnych ruchomości.

·W Polsce nie posiada żadnych polis na chwilę obecną.

·W Polsce nie posiada przynależności do żadnych klubów czy organizacji.

·Po wykonaniu powierzonego Panu zadania – rozwoju oraz ustabilizowania oddziału założonego w Polsce, zamierza wrócić do Wielkiej Brytanii.

·Pana partnerka wraz z dziećmi wyjedzie do Wielkiej Brytanii prawdopodobnie po zakończeniu edukacji dzieci w Polsce.

·W Polsce mieszka Pana rodzina (troje dzieci, rodzice oraz brat).

·W 2022 roku przebywał Pan w Polsce więcej niż 183 dni, w 2023 r. będzie przybywał Pan w Polsce powyżej 183 dni, również w 2024 r. będzie przebywał w Polce powyżej 183 dni.

·W 2002 r. wyjechał Pan z zamiarem stałego pobytu. Posiada Pan miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii.

·W 2006 roku podjął Pan pracę w firmie położonej w Wielkiej Brytanii, która sukcesywnie otwierała nowe oddziały w innych państwach np. USA, Japonia, Singapur, Malezja, Chiny, Włochy, Niemcy czy obecnie z Polsce.

·Od 2002 roku rozlicza się Pan z urzędem skarbowym w Wielkiej Brytanii.

·W Wielkiej Brytanii posiada Pan nieruchomość, w której Pan zamieszkuje na stałe.

·W Wielkiej Brytanii należy Pan do kościelnej wspólnoty, amatorskiej ligi piłki nożnej, a także do klubu pływackiego, do którego przynależy Pan i uczęszcza regularnie od 2010 roku. Początkowo samodzielnie, natomiast z czasem wspólnie z rodziną. Jest Pan sympatykiem jednej z partii w UK, nie jest Pan jej członkiem, ale uczestniczy Pan w spotkaniach od czasu do czasu.

·Posiada Pan w Wielkiej Brytanii kilka kont bankowych, a w Polsce jedno konto.

·Posiada Pan w Wielkiej Brytanii samochód osobowy, który zarejestrowany w Wielkiej Brytanii.

·W Wielkiej Brytanii posiada Pan następujące polisy: (…).

·W Wielkiej Brytanii posiada znajomych, przyjaciół, dom, uczęszcza tam do kościoła. Pana życie towarzyskie związane jest w głównej mierze z Wielką Brytanią.

·W Wielkiej Brytanii osiąga Pan przychody z najmu.

·Nie posiada Pan dokumentu w postaci certyfikatu rezydencji Wielkiej Brytanii.

W wyniku analizy sprawy stwierdzam, że w okresie będącym przedmiotem Pana zapytania będzie Pan przez okres co najmniej dwóch lat mieszkał wraz z partnerką i Państwa dziećmi w Polsce. Dzieci będą w Polsce kontynuowały naukę. Pana najstarsza córką podejmie leczenie w Polsce. W Polsce również będzie otrzymywał Pan wynagrodzenie z polskiego oddziału firmy mającej siedzibę w Wielkiej Brytanii. Ponadto posiada Pan w Polsce trzy nieruchomości. Mieszka tu również Pana brat i Pana rodzice. W tej sytuacji uznać należy, że w Polsce, a nie w Wielkiej Brytanii znajduje się Pana ośrodek interesów życiowych. Przedstawione przez Pana okoliczności wskazują bowiem, na utrzymanie istotnych powiązań osobistych i gospodarczych z Polską. Oznacza to, że w oparciu o przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

Nie sposób zgodzić się więc z Pana stanowiskiem, że w przedstawionej sytuacji nie może być Pan uznany za rezydenta podatkowego na terenie Polski.

Tym bardziej, że jak sam Pan wskazał: Do uzyskania statusu nierezydenta, podatnik powinien poza terytorium Polski posiadać ośrodek interesów życiowych, przez który rozumieć należy państwo, w którym podatnik posiada mieszkanie, pracę, konta bankowe lub nawet wykonuje hobby. Tak też jest w Pana w życiu i sytuacji faktycznej.

Skoro w latach 2022-2024 – jak sam Pan wskazał we wniosku i jego uzupełnieniu – będzie przebywał Pan na terytorium Polski powyżej 183 dni, w każdym z ww. lat oraz skoro w Polsce znajduje się ośrodek Pana interesów życiowych, uznać należy, że jest Pan rezydentem podatkowym Polski.

Wobec powyższego, dochody uzyskiwane przez Pana z tytułu wynagrodzenia powinien Pan rozliczyć w zeznaniu podatkowym w Polsce.

Odnosząc się do przychodów uzyskanych z wynajmu nieruchomości położonej w Wielkiej Brytanii konieczne jest zastosowanie przepisów Konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r., Nr 250, poz. 1840; dalej: Konwencja polsko-brytyjska).

Zgodnie z postanowieniami Konwencji polsko-brytyjskiej:

- Dochód, osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce z majątku nieruchomego (włączając dochód z gospodarstwa rolnego lub leśnego) położonego w Wielkiej Brytanii, może być opodatkowany w Wielkiej Brytanii (art. 6 ust. 1 Konwencji polsko-brytyjskiej);

- Postanowienia art. 6 ust. 1 stosuje się do dochodu osiągniętego z bezpośredniego użytkowania, dzierżawy lub innego rodzaju użytkowania majątku nieruchomego (art. 6 ust. 3 Konwencji polsko-brytyjskiej).

Postanowienia określone w art. 6 ust. 1 ww. Konwencji należy interpretować zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji w Sprawie Podatku od Dochodu i Majątku (OECD) (pkt 1 Komentarza do art. 6) przyjmując, że ust. 1 przyznaje prawo do opodatkowania dochodu z majątku nieruchomego państwu źródła, tzn. państwu, w którym znajduje się majątek będący źródłem dochodu. Ta praktyka wynika z faktu, że zawsze istnieje bardzo ścisły związek gospodarczy między źródłem dochodu i państwem źródła.

Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Użyty w art. 6 ust. 1 Konwencji polsko-brytyjskiej zwrot „może być opodatkowany w tym drugim państwie” oznacza, że o tym czy będzie tam opodatkowany zdecyduje już wyłącznie dane państwo, którego prawa taki zapis dotyczy, i które z prawa do opodatkowania takich dochodów może zrezygnować. Określenie „może być opodatkowany” nigdy nie zezwala podatnikowi na wybór miejsca opodatkowania, lecz daje możliwość opodatkowania dochodu danemu państwu, gdy jego wewnętrzne prawo przewiduje takie opodatkowanie, czyli jest to przywilej danego państwa, a nie podatnika. Równocześnie powyższe oznacza brak wyłączności do opodatkowania tego dochodu przez państwo, w którym położony jest majątek nieruchomy.

Wobec powyżej przedstawionych zapisów Konwencji polsko-brytyjskiej oraz Komentarzem do Modelowej Konwencji w Sprawie Podatku od Dochodu i Majątku (OECD) dotyczących opodatkowania dochodu z majątku nieruchomego, dochód z nieruchomości położonej w Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu zarówno w państwie położenia majątku będącego źródłem dochodu, czyli w Wielkiej Brytanii, jak i w państwie rezydencji, tj. w Polsce.

Celem uniknięcia dwukrotnego opodatkowania tego samego dochodu należy zastosować przewidzianą w Konwencji polsko-brytyjskiej metodę unikania podwójnego opodatkowania.

W tym miejscu należy wskazać, że postanowienia Konwencji polsko-brytyjskiej zostały zmodyfikowane przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę oraz przez Zjednoczone Królestwo dnia 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369; dalej: „Konwencja MLI”).

Na mocy postanowień Konwencji MLI art. 22 ust. 2 lit. a) Konwencji polsko-brytyjskiej został zastąpiony przez art. 5 ust. 6 Konwencji MLI. Stosownie do art. 5 ust. 6 konwencji MLI:

W przypadku, gdy osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje dochód lub zyski majątkowe, które zgodnie z postanowieniami Konwencji polsko-brytyjskiej, mogą być opodatkowane w Zjednoczonym Królestwie (z wyłączeniem sytuacji, gdy te postanowienia zezwalają na opodatkowanie przez Zjednoczone Królestwo wyłącznie z powodu, że dany dochód lub zyski majątkowe są także dochodem lub zyskami majątkowymi uzyskiwanym przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Zjednoczonego Królestwa), Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu lub zysków majątkowych takiej osoby, kwoty równej podatkowi od dochodu lub zysków majątkowych zapłaconemu w Zjednoczonym Królestwie.

Jednakże odliczenie takie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu lub od zysków majątkowych, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na taki dochód lub zyski majątkowe, które mogą być opodatkowane w Zjednoczonym Królestwie.

Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem Konwencji polsko-brytyjskiej, dochód lub zyski majątkowe uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce są zwolnione z opodatkowania w Polsce, wówczas Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub zysków majątkowych takiej osoby uwzględnić zwolniony dochód lub zyski majątkowe.

Konwencja MLI weszła w życie w stosunkach polsko-brytyjskich od 1 października 2018 r. i ma zastosowanie do dochodów uzyskiwanych z wynajmu od 1 stycznia 2020 r.

Od 1 stycznia 2020 r. Konwencja MLI zmieniła metodę unikania podwójnego opodatkowania z metody zwolnienia (wyłączenia z progresją) na metodę zaliczenia proporcjonalnego.

Zatem w odniesieniu do przychodów osiągniętych przez Pana w z tytułu najmu nieruchomości położonej w Wielkiej Brytanii należy stwierdzić, że odpowiednie zastosowanie znajdzie przepis art. 27 ust. 9 w zw. z ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Na mocy art. 27 ust. 9a ustawy:

W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Zatem, rozliczając przychody uzyskane z tytułu najmu nieruchomości jest Pan zobowiązany uwzględnić je w rozliczeniu podatkowym w Polsce.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Zatem jest Pan zobowiązany jako polski rezydent podatkowy do składania zeznania podatkowego w Polsce.

Odnosząc się natomiast do kwestii sformułowanej w pytaniu nr 2 wskazuję, że w sytuacji gdy wykona Pan powierzone Panu zadanie w Polsce, a następnie dokona Pan przeniesienia ośrodka interesów życiowych do Wielkiej Brytanii lub nie będzie Pan przebywał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, tym samym nie będzie Pan rezydentem podatkowym Polski. W konsekwencji nie będzie miał Pan obowiązku składania deklaracji podatkowej w Polsce.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00