Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.140.2023.1.AG

Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty na fakturach zakupu towarów i usług dotyczących utworzenia przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty na fakturach zakupu towarów i usług dotyczących utworzenia przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej pn. (…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego podlega prawu publicznemu. Gmina zawiera umowy cywilno-prawne, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i w związku z tym ma obowiązek składania deklaracji VAT-7. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Od dnia 1 stycznia 2017 roku Gmina (…) jako podatnik rozpoczęła wspólne rozliczanie podatku VAT z własnymi jednostkami budżetowymi.

Gmina (…) zamierza zrealizować zadanie pn. (…). Zadanie realizowane będzie w ramach konkursu „Nasze Ekologiczne Pracownie” z udziałem środków finansowych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…). Teren, przestrzeń, na której realizowane będzie w/w zadanie stanowi mienie Gminy (…).

Zakres planowanego zadania obejmuje:

-zakup i montaż altany,

-zakup i montaż przyrządów edukacyjnych,

-zakup pomocy dydaktycznych,

-zakup i montaż elementów małej architektury,

-zakup i montaż oznakowania,

-zakup roślin i dokonanie nasadzeń,

-roboty ziemne i brukarskie,

-prace pielęgnacyjne na istniejących nasadzeniach,

-odtworzenie trawników.

Utworzona w ramach tego zadania przestrzeń przyrodniczo-edukacyjna będzie służyć działalności zwolnionej jednostki budżetowej.

Planowany koszt w/w zadania to:

Całkowita wartość projektu – (…) zł.

Łączna wartość kosztów kwalifikowanych w ramach dotacji z WFOŚiGW w (…) – (…) zł.

Wkład własny Gminy (…) – (…) zł.

Planowany okres realizacji zadania - 2023 i 2024 rok.

Data rozpoczęcia oraz zakończenia zadania - od dnia 11 września 2023 roku do dnia 30 czerwca 2024 roku. Ustawa o podatku VAT stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców (...) oraz obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W tym kontekście jednostka budżetowa gminy, jaką jest Szkoła Podstawowa w (…) nie prowadzi działalności gospodarczej. Na tej podstawie stwierdza się, że Gmina (…) nie będzie prowadzić działalności związanej z wynajmem utworzonej przestrzeni przyrodniczno-edukacyjnej w związku z realizacją tego zadania. Będzie ona służyła do wypełniania zadań publiczno-prawnych gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, do których samorząd gminny został powołany, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Gmina (…) planuje realizację zadania polegającego na utworzeniu przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej na terenie obiektów użyteczności publicznej będących własnością gminy na podstawie art. 7 ust. 1, w związku z art. 9 ust. 4 oraz art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40).

Celem głównym realizowanego zadania jest funkcja edukacyjna i rekreacyjna. Przestrzeń zagospodarowania w ramach tego zadania będzie sprzyjała integracji i terapeutyzacji dzieci, będzie również służyć do celów edukacji ekologicznej i przyrodniczej.

Nowo zagospodarowana przestrzeń będzie służyć wychowankom i uczniom Szkoły Podstawowej w (...). Przestrzeń będzie również otwarta dla lokalnej społeczności, jako miejsce do spotkań rekreacyjno-edukacyjnych dla rodzin z dziećmi.

Na utworzonej przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej realizowane będą wyłącznie cele publiczne a Gmina (...) jako inwestor i dysponent będzie realizowała w/w projekt.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy, czyli Gminie (...), która od dnia 1 stycznia 2017 roku rozlicza się z podatku VAT łącznie ze wszystkimi jednostkami budżetowymi jako płatnik czyli gmina, przysługuje zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek naliczony, zawarty na fakturach zakupu towarów i usług dotyczących utworzenia przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej pn. (...)?

Państwa stanowisko w sprawie

Od dnia 1 stycznia 2017 roku Gmina (…) rozlicza się z podatku VAT łącznie ze wszystkimi własnymi jednostkami budżetowymi jako podatnik - Gmina.

W/w projekt realizowany jest na składniku mienia gminy, na terenie należącym do Gminy (…), który służy do realizacji zadań publiczno-prawnych gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Są to czynności, do których gmina została powołana, niepodlegające opodatkowaniu.

Gmina (…) planuje realizację zadania pod nazwą (…) na podstawie art. 7 ust. 1, w związku z art. 9 ust. 4 oraz art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40).

Nabywane w ramach realizacji tego zadania towary i usługi będą wykorzystywane przez jednostkę budżetową do:

-czynności opodatkowanych - Nie (przestrzeń przyrodniczo-edukacyjna nie będzie wynajmowana),

-czynności zwolnionych - Nie (nie będą świadczone odpłatne usługi edukacyjne na terenie powstałej przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej uprawnione do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług),

-czynności niepodlegające opodatkowaniu - Tak (usługi edukacyjne),

-do różnych kategorii - Nie (czynności opodatkowane, zwolnione i niepodlegające VAT - jak wyżej).

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art.15 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie jest podatnikiem organ władzy publicznej oraz urząd obsługujący ten organ w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Zgodnie z powyższym organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach: gdy wykonuje czynności inne, niż te które wynikają z jego zadań ustawowych oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się katalogu ustawowym jego zadań, ale są realizowane w oparciu o umowy cywilnoprawne. Zgodnie z powyższym, wyłączenie z kategorii podatników organów władzy publiczne oraz urzędów, które obsługują te organy ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego. Ma ono miejsce w dwóch przypadkach:

-gdy dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów, które je obsługują,

-gdy odnosi się tylko do czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej możliwe jest wówczas, gdy realizują one czynności w oparciu o przypisane im specyficzne zadania i funkcje państwowe. Wyłączenie z opodatkowania w tym przypadku nie narusza zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności mających charakter cywilnoprawny tzn. realizowanych w oparciu o umowy cywilnoprawne.

Realizacja czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza te podmioty z kategorii podatników. Realizacja czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkuje uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług a realizowane przez nie odpłatnie dostawy towarów i usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszystkich czynności mających charakter cywilnoprawny tj. realizowanych na podstawie umów cywilnoprawnych np.: czynności sprzedaży, zamiany nieruchomości, wynajmu, dzierżawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady, które dotyczą odliczania podatku naliczonego są sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:

  • nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
  • służą do czynności zwolnionych od tego podatku,
  • służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:

  • spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i
  • nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.

Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – utworzona przestrzeń przyrodniczo-edukacyjna będzie służyła do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że nie będą mieć Państwo prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty na fakturach zakupu towarów i usług dotyczących utworzenia przestrzeni przyrodniczo-edukacyjnej pn. (…), ponieważ efekty ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).  Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00