Informacja dla płatników korzystających z Programu Płatnik
Po instalacji pakietu aktualizacji (od metryki 265) praca z programem Płatnik wymaga konwersji bazy danych, w której przechowywane są dokumenty ubezpieczeniowe. Jest ona wykonywana automatycznie, podczas uruchomienia programu. W wyniku konwersji dodane zostają nowe bloki do wszystkich dokumentów ZUS DRA i ZUS RCA. To wpływa na rozmiar bazy danych.
ZUS przypomina, że zgodnie z dokumentacją administratora programu Płatnik (3.2. Instalacja programu, 6.6. Organizacja danych), bazy danych typu MS Access posiadają ograniczenia techniczne i powinny być stosowane zgodnie z zaleceniami:
- do zastosowań jednostanowiskowych (jeden komputer, jeden użytkownik),
- zastosowań z obsługą jednego płatnika,
- określonej liczby ubezpieczonych (do 1000 osób ubezpieczonych).
Wykorzystanie bazy MS Access do obsługi wielu płatników lub w przypadku, gdy płatnik ma więcej ubezpieczonych, może spowodować ograniczenia techniczne a nawet uszkodzenie bazy danych.
Aby utrzymać wydajność pracy programu Płatnik z bazą MS Access, ZUS zaleca okresową archiwizację zestawów dokumentów (zgodnie z dokumentacją administratora). W przypadku dużych baz danych MS Access, wykraczających poza ww. zalecenia, archiwizację bazy danych należy przeprowadzić przed pobraniem pakietu aktualizacji 265 (lub nowszego).
Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych