Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.64.2023.3.MN
Brak opodatkowania wygranej w konkursie o jednorazowej wartości nie przekraczającej 2000 zł i w związku z tym organizator konkursu nie będzie zobowiązany do poboru zaliczki na podatek.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Wniosek został uzupełniony 11 kwietnia 2023 r. – w odpowiedzi na wezwanie.Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X spółka z o.o. z siedzibą w A. (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest właścicielem sieci sklepów z (...). Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej towarów. Spółka posiada (...). Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność i rozliczającym podatek dochodowy w Polsce.
W ramach prowadzonej polityki handlowej Spółka podejmuje starania o umocnienie własnej pozycji względem konkurentów. Spółka nieustannie rozwija swoją sieć sprzedaży tak, aby dotrzeć ze swoją ofertą do coraz większej liczby klientów. Mając na uwadze wysoki poziom konkurencji na rynku (...) Spółka wdrożyła system działań mających na celu przywiązanie klientów do swojej marki.
Podejmowane przez Spółkę w ramach jej polityki handlowej działania marketingowo- reklamowe mają na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży i uzyskiwanie wyższych przychodów, a także zachęcenie klientów do dokonywania zakupów w placówkach handlowych będących własnością Spółki, a nie w placówkach konkurencyjnych sieci handlowych.
Jednym z zobowiązań wdrożonych przez Spółkę jest tzw. „(...)”. Głównym działaniem w ramach opisywanej akcji jest tzw. „XYZ” w sytuacji, gdy (...) (dalej: „Program”).
Założenia akcji są następujące:
•(...);
•(...);
•(...);
•(...).
Procedura (...) przebiega następująco:
–(...);
–(...);
–(...);
–(...).
Program ma na celu zwiększenie lojalności klientów do Spółki oraz (...). Program jest dostępny dla każdego klienta dokonującego zakupu towarów w spółce, (...).
Istotne zapisy Regulaminu:
§2
(...) (...) (...)
§3
(...) (...) (...).
Kwoty przekazywane klientom z tytułu realizacji programu będą ograniczone do wysokości 2 000 zł.
Pytania
1. Czy świadczenie przyznane Klientowi uczestniczącemu w Programie stanowiące (...), stanowić będzie nagrodę związaną ze sprzedażą premiową produktów Spółki?
2. Czy przyznanie Klientowi uczestniczącemu w Programie nagrody w postaci karty przedpłaconej podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
W ocenie Wnioskodawcy kwoty przyznane Klientowi uczestniczącemu w Programie za (...) mogą zostać zakwalifikowane na gruncie obowiązujących przepisów prawa podatkowego jako nagrody związane ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wprawdzie w ww. ustawie ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „sprzedaży premiowej” niemniej jednak w ocenie Wnioskodawcy za powyższą kwalifikacją nagrody przemawia kilka względów, o czym poniżej.
Po pierwsze, w ocenie Wnioskodawcy dochód Klienta uczestniczącego w Programie w postaci przyznanej nagrody (karty przedpłaconej) stanowić będzie co do zasady przedmiot opodatkowania na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że wysokość nagrody nie przekroczy kwoty zwolnienia wskazanej w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.
Biorąc pod uwagę możliwe źródła przychodów podatnika określone w art. 10 ust. 1 analizowanej ustawy należy stanąć na stanowisku, iż nagroda przyznawana Klientowi stanowić będzie dla Klienta przychód z innych źródeł. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, uważa się w szczególności: nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 analizowanej ustawy.
Wykazanie związku nagrody ze sprzedażą premiową z dalszymi tego konsekwencjami na gruncie prawa podatkowego wymaga ustalenia pojęcia „sprzedaży premiowej”.
Dla prawidłowego zdefiniowania „sprzedaży premiowej” należałoby sięgnąć do wykładni językowej, jak i do dotychczasowych stanowisk zawartych w interpretacjach indywidualnych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych. Pojęcie „sprzedaży” zgodnie z powszechnie dostępną definicją zamieszczoną w Internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) jest rozumiane jako „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę”. W ramach tej samej bazy danych pojęcie „premii” zostało zdefiniowane w słowniku jako „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną”.
Posiłkowo można również wskazać na cywilnoprawne rozumienie sprzedaży jako umowy wzajemnej, w świetle której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę (zob. art. 535 Kodeksu cywilnego). Rozbieżności terminologiczne występujące pomiędzy Kodeksem cywilnym a choćby ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują, iż pojęcie sprzedaży na gruncie przepisów prawa podatkowego obejmujące zarówno towary, jak i usługi ma charakter autonomiczny od cywilnoprawnego rozumienia umowy sprzedaży na gruncie prawa cywilnego.
Powyższe rozróżnienie dostrzegł również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z 4 lipca 2013 r. o sygn. III SA/Wa 381/13 wskazał, iż pojęcie sprzedaży premiowej jest pojęciem szerszym aniżeli sprzedaż w rozumieniu kodeksu cywilnego.
W ocenie Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłych dochodzi do sprzedaży oraz wypłacana jest premia (...) po spełnieniu określonych w regulaminie przesłanek.
Powszechnie wskazuje się, iż celem wprowadzenia sprzedaży premiowej jest przede wszystkim wyrobienie określonych i korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie zainteresowania produktami/usługami sprzedawcy, czy też motywowanie odbiorców na rynku do skorzystania z usług sprzedawcy (zob. interpretacja indywidualna z 14 maja 2021 r., sygn.: 0112-KDWL.4011.20.2021.2.DK). Celem Programu opisanego we wniosku o wydanie interpretacji jest zwiększenie lojalności klientów oraz (...).
W ocenie Wnioskodawcy związek pomiędzy nagrodą dla uczestnika Programu a zaistnieniem sprzedaży premiowej towarów Wnioskodawcy istnieje i stanowi kluczowy warunek, aby móc przyznać uczestnikowi nagrodę, w szczególności definiuje to regulamin Programu.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy nagroda wypłacana klientowi w ramach Programu stanowić będzie nagrodę związaną ze sprzedażą premiową produktów Spółki.
Ad 2.
W ocenie Wnioskodawcy przyznanie Klientom uczestniczącym w Programie nagrody w postaci karty przedpłaconej podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile wysokość nagrody nie przekroczy kwoty 2 000 zł, a beneficjentem nagrody będzie uczestniczący w Programie nieprowadzący pozarolniczej działalności gospodarczej klient.
Wnioskodawca przedstawiając swoje stanowisko odnośnie pytania nr 1 zawartego we wniosku stoi na stanowisku, iż nagrody przewidziane w Regulaminie Programu kwalifikują się jako nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów Wnioskodawcy. Tym samym wykazane zostało istnienie związku pomiędzy przyznaniem nagrody a sprzedażą premiową. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie wyklucza, iż wysokość nagrody przyznawanej Klientom uczestniczącym w Programie będzie niższa, a więc nie przekroczy kwoty 2 000 zł.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, jeśli uczestnicy Programu (osoby fizyczne nieprowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej) otrzymają nagrodę o wysokości nie przekraczającej kwoty 2 000 zł, to też otrzymana nagroda objęta będzie zwolnieniem przedmiotowym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj. obliczenie, pobranie, wpłacenie podatku/zaliczki.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle powyższego przepisu podatkiem dochodowym nie są obciążone wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień bądź zaniechań są opodatkowane.
Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono inne źródła.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Biorąc powyższe pod uwagę, po stronie klientów Państwa sklepów w związku z przyznaną nagrodą w postaci „XYZ” w sytuacji, gdy (...), powstanie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże fakt, że uczestnik akcji promocyjnej uzyskuje przychód podatkowy nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku odchodowym od osób fizycznych:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem aby:
•otrzymane nagrody były związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
•jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
•nagrody z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie zostały otrzymane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie; wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni. Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 535 ww. kodeksu:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.
Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 omawianej ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.
W analizowanym przypadku taki związek niewątpliwie istnieje. Celem programu jest zwiększenie liczby sprzedanych przez Państwa towarów. Nagroda w ramach Programu będzie miała na celu zachęcenie klientów do dokonywania zakupów w placówkach handlowych będących własnością Spółki poprzez (...).
Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanej sprawie bezsprzecznie istnieją, bowiem sprzedaż towarów wystąpi między Państwem a klientem, który dokona ich zakupu. Ponadto z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2000 zł.
Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wydanej nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku (czy innego okresu) nagród oraz łączna ich wartość. Zatem wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.
Wobec powyższego, świadczenia pieniężne jako „XYZ” dokonywane przez Państwa na rzecz klientów będzie stanowiło nagrodę uzyskaną w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie tegoż przepisu.
W konsekwencji na Spółce z rzeczonego tytułu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, albowiem będą Państwo uprawnieni do zastosowania ww. zwolnienia od podatku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right