Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.93.2023.2.DB
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług obejmujących: poszukiwanie potencjalnych klientów, prowadzenie działań promujących ofertę, składanie ofert, działanie jako przedstawiciel zagranicznego podmiotu, prowadzenie kontaktu z klientami, uczestniczenie w spotkaniach oraz odwiedzenie klientów w ich siedzibie, przyjmowanie reklamacji, bez fizycznej sprzedaży produktów i bez podpisywania umów we własnym imieniu sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie możliwości opodatkowania dochodów ze świadczonych usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił Pan wniosek – na wezwanie organu – 7 kwietnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na wsparciu zagranicznego (niemieckiego) podmiotu w sprzedaży hurtowej wyrobów stalowych na terenie Polski. Wnioskodawca poprzez prowadzoną działalność gospodarczą jest głównym podmiotem kontaktowym dla polskich klientów, co ułatwia dokonywanie transakcji pomiędzy zagranicznym podmiotem a polskim klientem docelowym, m.in. z uwagi na brak bariery językowej oraz możliwość szybkiego i łatwego przemieszczania się na terenie kraju i odwiedzania klienta w razie zajścia takiej potrzeby. Taką działalność Wnioskodawca planuje również prowadzić w przyszłości. Podejmowane działania polegają w szczególności na poszukiwaniu potencjalnych klientów, prowadzeniu działań promujących ofertę klientów, składaniu ofert, działania jako przedstawiciel zagranicznego podmiotu, prowadzenia kontaktu z klientami, uczestniczeniu w spotkaniach oraz odwiedzaniu klientów w ich siedzibie, przyjmowaniu reklamacji (a dokładniej informacji i dokumentów reklamacyjnych). W rzeczywistości Wnioskodawca dokonuje wszystkich kluczowych czynności na terenie Polski w imieniu podmiotu zagranicznego, który zajmuje się hurtową sprzedażą wyrobów stalowych.
Od 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca od dochodu osiąganego w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą opłaca podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Mając na uwadze, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. 1998 Nr 144, poz. 930 ze zm., dalej „ZryczPodU”) stawka podatku dochodowego opłacanego w formie ryczałtu uzależniona jest od przedmiotu działalności, z której dochód ten został osiągnięty, Wnioskodawca w dniu 14 marca 2022 r. złożył do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej „OKiN”) wniosek o ustalenie klasyfikacji działalności do celów podatku dochodowego. Wniosek ten został złożony w celu weryfikacji przez Wnioskodawcę, do jakiego grupowania PKWiU zdaniem OKiN powinny zostać zakwalifikowane usługi świadczone przez niego w ramach indywidualnej działalności gospodarczej.
W dniu 19 stycznia 2022 r. OKiN wydał pismo wskazujące, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 ze zm.) świadczone przez Wnioskodawcę usługi obejmujące: poszukiwanie potencjalnych klientów, prowadzenie działań promujących ofertę, składanie ofert, działanie jako przedstawiciel zagranicznego podmiotu, prowadzenie kontaktu z klientami, uczestniczenie w spotkaniach oraz odwiedzenie klientów w ich siedzibie, przyjmowanie reklamacji, bez fizycznej sprzedaży produktów i bez podpisywania umów we własnym imieniu, w rzeczywistości mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Wobec powyższego Wnioskodawca podjął wątpliwość co do prawidłowości stawki podatku dochodowego odprowadzanego od przychodów, które osiąga w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą i zdecydował się na złożenie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w tym zakresie.
Pytania
1.Czy w odniesieniu do usług wskazanych przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wniosku przy założeniu, że prawidłowo powinny zostać one zakwalifikowane jako usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, do przychodów osiągniętych do tej pory ze świadczenia tych usług zastosowanie w rzeczywistości powinna znaleźć stawka podatku dochodowego w wysokości 8,5%?
2.Czy w odniesieniu do usług wskazanych przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wniosku, przy założeniu, że prawidłowo powinny zostać zakwalifikowane jako usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, do przychodów, które Wnioskodawca ze świadczenia tych usług osiągnie w przyszłości zastosowanie powinna znaleźć stawka podatku dochodowego w wysokości 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do usług wskazanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wniosku przy założeniu, że prawidłowo powinny zostać one zakwalifikowane jako usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, do przychodów osiągniętych do tej pory ze świadczenia tych usług zastosowanie w rzeczywistości powinna znaleźć stawka podatku dochodowego w wysokości 8,5%.
Należy stwierdzić, że art. 12 ust. 1 ZryczPodU nie wskazuje wprost odpowiedniej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług zakwalifikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0.
Natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ZryczPodU wskazuje, że „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8”. Norma ta przewiduje, że w odniesieniu do usług, które nie zostały wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ZryczPodU zastosować należy stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.
Zdaniem Wnioskodawcy, tak też należy postąpić w odniesieniu do usług świadczonych przez niego do tej pory w ramach prowadzonej indywidualnej działalności gospodarczej, które zostały wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wniosku. Zasadność zastosowania w takiej sytuacji stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzał już wcześniej w wydawanych przez siebie interpretacjach indywidualnych. Wnioskodawca zdaje sobie sprawę z tego, że każda z interpretacji wydawana jest w indywidualnej sprawie i odnosi się jedynie do konkretnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, a przez to nie jest aktem prawotwórczym mającym zastosowanie wobec wszystkich. Jednak zdaniem Wnioskodawcy, warto w tym miejscu przywołać w drodze przykładu następujące decyzje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
•Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 marca 2021 r., znak: 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG;
•Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 maja 2022 r., znak: 0114-KDIP3-2.4011.285.2022.2.EW.
Wnioskodawcy w opisanych przez siebie stanach faktycznych wskazali, że świadczyli usługi o podobnym charakterze jak te wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego we wniosku. W decyzji organ zgodził się z wnioskodawcami, że w odniesieniu do tego rodzaju usług zastosować należy stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy do dochodów z prowadzonej przez niego dotychczas działalności gospodarczej zastosowanie powinna znaleźć stawka podatku dochodowego w wysokości 8,5%.
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do usług wskazanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wniosku przy założeniu, że prawidłowo powinny zostać one zakwalifikowane jako usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, do przychodów, które Wnioskodawca ze świadczenia tych usług osiągnie w przyszłości zastosowanie powinna znaleźć stawka ryczałtu w wysokości 8,5%.
W zakresie objętym tym pytaniem argumentacja Wnioskodawcy jest analogiczna, jak w przypadku pytania nr 1. W odniesieniu do wszystkich pytań zadanych we wniosku oraz stanowiska własnego w ich zakresie Wnioskodawca informuje, że zdaje sobie sprawę z tego, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanych przez siebie interpretacjach indywidualnych dot. zasadności zastosowania danej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie bada czy Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował prowadzoną przez siebie działalność do odpowiedniego grupowania klasyfikacji PKWiU, ponieważ nie leży to w zakresie jego kompetencji.
Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca we wniosku zwraca się o dokonanie wykładni właściwych przepisów prawa podatkowego przy założeniu, że dokonana przez niego ponownie klasyfikacja usług do odpowiedniego symbolu klasyfikacji PKWiU jest poprawna.
Art. 1 pkt 1 ZryczPodU stanowi, że ustawa ma zastosowanie do niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ZryczPodU osoby te mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Z kolei art. 6 ust 1. ZryczPodU wskazuje, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o PIT.
Natomiast na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 ZryczPodU podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z prowadzonej działalności, jeżeli rozpoczynają wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Wnioskodawca oświadcza, że w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą nie znajdą zastosowania wyłączenia od opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazane w art. 8 ust. 1 ZryczPodU.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że przedmiotem Pana działalności gospodarczej są „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” – PKWiU 74.90.12.0.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług są opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right