Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.112.2023.2.PC
Czy kwoty przekazane przez Spółkę w ramach finansowania Projektu (zarówno w zakresie wpłat na Fundusz Nagród, jak i co do ryczałtowych wpłat pod tytułem Zwrotu kosztów) będą stanowiły jej koszty uzyskania przychodów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lutego 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia,czy kwoty przekazane przez Spółkę w ramach finansowania Projektu (zarówno w zakresie wpłat na Fundusz Nagród, jak i co do ryczałtowych wpłat pod tytułem Zwrotu kosztów) będą stanowiły jej koszty uzyskania przychodów.
Wniosek został uzupełniony pismem z 24 kwietnia 2023 r. (data wpływu 25 kwietnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X (dalej jako: „Związek”) jest organizacją pracodawców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców. Jednym z podstawowych celów Związku zapisanym w statucie jest prowadzenie działań na rzecz gospodarczego rozwoju regionu, rynku pracy i przeciwdziałania bezrobociu.
Zgodnie ze statutem, cele i zadania Związku są realizowane m.in. przez (…).
Zadania te Związek realizuje w szczególności przez następujące sposoby i formy działania:
-prowadzenie na rzecz członków doradztwa prawnego i organizacyjnego;
-prowadzenie studiów i badań, gromadzenie i przekazywanie informacji z zakresu prawa, ekonomii i organizacji;
-prowadzenie działalności wydawniczej i popularnonaukowej;
-prowadzenie doradztwa i szkoleń jako instytucja szkoleniowa i doradcza;
-prowadzenie agencji doradztwa personalnego i pośrednictwa w zatrudnieniu;
-kształtowanie jednolitego stanowiska członków w sprawach związanych z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą;
-tworzenie agencji zatrudnienia;
-współpracę z publicznymi służbami zatrudnienia, OHP i innymi instytucjami rynku pracy;
-współpracę ze szkołami wyższymi, szkołami zawodowymi i innymi instytucjami szkoleniowymi w zakresie dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
Spółka (…) sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej jako: „Spółka”) jest członkiem Związku. Spółka została założona w (…). Wraz z rozwojem i rosnącymi potrzebami rynku, zarząd firmy zdecydował się skupić swoje działania na wdrożeniach systemów informatycznych klasy ERP (...).
Spółka zatrudnia dużą liczbę programistów i specjalistów w zakresie IT, a jej zapotrzebowanie w tym zakresie stale wzrasta.
Spółka jako członek Związku zainicjowała zorganizowanie wspólnego przedsięwzięcia (dalej jako: „Projekt”), z uwagi na fakt, że lokalny (…) rynek pracy wykazuje głęboki i wciąż narastający deficyt specjalistów kształconych na kierunkach informatycznych uczelni wyższych, odnośnie do których można by podejmować efektywne starania zmierzające do nawiązania stosunku zatrudnienia, z korzyścią dla pracodawców, działających na lokalnym rynku pracy. Celem Projektu jest rozwijanie kształcenia specjalistów dla lokalnego rynku IT - w założeniu przyszłych współpracowników, poprzez wsparcie młodych nauczycieli akademickich na kierunkach informatycznych prowadzonych przez szkoły wyższe działające na terenie (…). W ramach Projektu ma zostać zorganizowany i przeprowadzony konkurs zmierzający do wyłonienia określonej liczby czynnych nauczycieli akademickich, nauczających na kierunkach informatycznych, a pozostających w stosunku zatrudnienia ze szkołami wyższymi mającymi siedzibę w (…), i przyznania tym nauczycielom nagród pieniężnych w ustalonej wysokości, wypłacanych przez okres jednego roku akademickiego (dalej jako: „Konkurs”). Nie jest wykluczone, że Konkurs będzie powtarzany w kolejnych latach, w zależności od stopnia realizacji celów Projektu i możliwości podmiotów biorących udział w Projekcie.
Zakłada się przy tym, że realizacja Projektu spowoduje zintensyfikowanie procesu kształcenia - w ramach szkolnictwa wyższego realizowanego przez wybrane uczelnie wyższe działające w (…) - wykwalifikowanych specjalistów z zakresu informatyki, mogących stać się adresatami propozycji zatrudnienia ze strony pracodawców działających na (…) rynku pracy.
Związek - jako organizacja pracodawców - będzie pełnił rolę koordynatora odpowiedzialnego m.in. za organizację, reklamę, marketing, nadzór, administrację i obsługę techniczną Projektu.
Z kolei Spółka byłaby jednym z głównych partnerów Projektu (dalej jako: „Partner”), jako finansujący nagrody dla laureatów (zwycięzców) Konkursu (dalej jako: „Laureaci”),
Do Projektu w roli Partnera zapraszane będą również inne firmy z branży IT.
W ramach Projektu zawarta zostanie umowa wspólnego przedsięwzięcia pomiędzy Związkiem a Partnerami (dalej jako: „Umowa”). Nie jest wykluczone, że Partnerzy, w zależności od wielkości, sytuacji finansowej i zadeklarowanych możliwości będą przekazywali różne kwoty pieniężne, które łącznie będą tworzyły fundusz, z którego będą pokrywane nagrody dla Laureatów Konkursu (dalej jako: „Fundusz Nagród”). Wpłaty będą dokonywane na wyodrębniony rachunek bankowy lub subkonto Związku, z którego następnie Związek będzie dokonywał ich technicznej wypłaty na rzecz Laureatów. Jednocześnie Umowa przewiduje, że w ściśle określonych sytuacjach (np. braku wyłonienia chociażby jednego Laureata lub rozwiązania Umowy) Związek będzie zobowiązany do rozliczenia Funduszu Nagród, poprzez zwrot niewykorzystanych środków na rzecz Partnerów proporcjonalnie do ich wpłat.
Oprócz wpłat na Fundusz Nagród każdy z Partnerów dokona również wpłaty określonej ryczałtowo kwoty na rzecz Związku tytułem zwrotu bieżących kosztów związanych z obsługą Projektu (dalej jako: „Zwrot kosztów”), (np. obsługę księgową, działania reklamowe i marketingowe - ogłoszenia na temat Projektu, Partnerów i Konkursu, plakaty, ulotki, koszty administracyjne i biurowe - związane z zawarciem umów, zapewnieniem miejsca na posiedzenia Sądu Konkursowego itp.).
Umowa wspólnego przedsięwzięcia będzie szczegółowo regulowała prawa i obowiązki stron, w tym m. in. zasady prowadzenia przez Związek promocji i reklamy Konkursu, w tym Partnerów przekazujących środki finansowe, zasady finansowania nagród i wypłacania ich Laureatom itp.
Projekt ma zachęcić młodych naukowców do pozostawania na uczelni i kształcenia na wysokim poziomie specjalistów w branży IT, których chętnie zatrudnią Partnerzy. Jednocześnie w ramach Projektu Partnerzy będą reklamowani i prezentowani jako pracodawcy, biorący udział w różnych inicjatywach lokalnych, w tym w szczególności jako finansujący nagrody w Konkursie. Ich logo będzie pojawiać się na ogłoszeniach, plakatach, ulotkach związanych z Konkursem. Konkurs jest skierowany do osób kształcących (nauczycieli akademickich) na kierunkach informatycznych, zatem informacje te będą przekazywane wśród osób związanych z branżą IT, zainteresowanych najnowszymi rozwiązaniami, różnymi wdrożeniami, które potencjalnie mogą również korzystać z różnych produktów informatycznych lub polecać różne inne rozwiązania informatyczne potencjalnym klientom. Partnerzy samodzielnie we własnym zakresie (np. na swoich stronach internetowych czy w mediach społecznych) będą mogli również informować o Konkursie i go promować, w tym wskazywać swój udział w organizacji Konkursu i finansowaniu Nagród.
Szczegółowe zasady Konkursu zostaną opisane w regulaminie (dalej jako: „Regulamin”). Będzie on określał wszystkie istotne elementy takie jak: przedmiot Konkursu, czas trwania, wskazanie podmiotu pełniącego funkcję organizatora, krąg adresatów (uczestników/kandydatów), nagrody oraz sposób wyłonienia Laureatów, skład i rolę Sądu Konkursowego. Sąd Konkursowy będzie odpowiedzialny za wyłonienie Laureatów, którymi będą najlepsi młodzi wykładowcy z poszczególnych (…) uczelni, kształcący przyszłe kadry informatyczne i programistyczne. Zakłada się, że wyłonienie Laureatów nastąpi w oparciu o ocenę przez Sąd Konkursowy złożonych przez kandydatów planów zajęć dydaktycznych, pod względem atrakcyjności podejmowanej tematyki dla potrzeb rynku pracy oraz różnorodności form i metod ich realizacji. W skład Sądu Konkursowego wchodzić będą przedstawiciele Związku, Partnerów finansujących nagrody oraz władz uczelni, których kandydaci będą zgłaszani do udziału w Konkursie. Laureaci otrzymają nagrody w postaci świadczenia pieniężnego w wysokości określonej w Regulaminie, które zostanie podzielone na równe części i będzie wypłacane miesięcznie przez okres 9 miesięcy (począwszy od października do czerwca danego roku akademickiego). Związek będący koordynatorem Projektu będzie podmiotem organizującym Konkurs oraz przyrzekającym nagrodę, który będzie również dokonywał technicznej czynności wypłacania nagród Laureatom.
Poprzez Regulamin Konkursu realnie ograniczona zostanie liczba Laureatów (zwycięzców), którym będą przysługiwały nagrody w stosunku do liczby osób, których kandydatury zostaną zgłoszone. Tym samym, liczba Laureatów (zwycięzców) nie będzie tożsama z liczbą uczestników biorących udział w Konkursie. Laureatami zostaną osoby, których złożone prace (programy zajęć dydaktycznych) zostaną najwyżej ocenione przez Sąd Konkursowy.
W piśmie z 24 kwietnia 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że:
W ocenie Spółki, poniesione wydatki w postaci wpłat na Fundusz Nagród oraz Zwrot Kosztów należy traktować jako poniesione w celu osiągnięcia przychodów oraz w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Spółka decydując się na poniesienie wydatków kieruje się następującymi założeniami:
Przede wszystkim udział Spółki w Projekcie i ponoszone w związku z tym wydatki mają przyczynić się - w pewnej perspektywie czasowej - do zapewnienia odpowiednich kandydatów do pracy (wykwalifikowanych specjalistów w zakresie informatyki). Spółka jako pracodawca boryka się z deficytem osób o odpowiednich kwalifikacjach. Zdaniem Spółki, udział w Projekcie i wsparcie kształcenia specjalistów na lokalnych uczelniach wyższych może być dobrym sposobem ograniczenia tego deficytu. Z punktu widzenia przedmiotu działalności Spółki i jej zdolności do uzyskiwania przychodów odpowiednia kadra stanowi kluczowy czynnik, wręcz warunkujący realizację zleceń i uzyskiwanie przychodów.
Z drugiej strony dzięki udziałowi w Projekcie i ponoszonym wydatkom Spółka będzie reklamowana. Jej logo pojawiać się ma na plakatach, ulotkach, ogłoszeniach związanych z Konkursem. Konkurs będzie skierowany do osób kształcących na kierunkach informatycznych, zatem informacje te będą przekazywane wśród osób funkcjonujących w branży IT, tj. wśród osób z założenia najbardziej zainteresowanych najnowszymi rozwiązaniami, różnymi wdrożeniami, a także osób, które potencjalnie mogą również korzystać z różnych produktów informatycznych lub polecać rozwiązania informatyczne potencjalnym klientom. Spółka zyska w ten sposób bezpośredni dostęp do osób, które będą albo wprost odbiorcami jego produktów albo będą mogły mieć wpływ na decyzję o ich zakupie.
Dodatkowo udział w Projekcie Spółka uważa za wyraz swojej społecznej odpowiedzialności - działanie z zakresu CSR (ang. Corporate Social Responsibility - społeczna odpowiedzialność biznesu). Dzięki niemu wesprze młodych nauczycieli akademickich na kierunkach informatycznych w (…), co stanowić będzie wkład we wzrost poziomu nauczania i rozwój regionu.
Pytanie
Czy kwoty przekazane przez Spółkę w ramach finansowania Projektu (zarówno w zakresie wpłat na Fundusz Nagród, jak i co do ryczałtowych wpłat pod tytułem Zwrotu kosztów) będą stanowiły jej koszty uzyskania przychodów?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty przekazane przez Spółkę w ramach finansowania Projektu (zarówno w zakresie wpłat na Fundusz Nagród, jak i co do ryczałtowych wpłat pod tytułem Zwrotu kosztów) będą stanowiły jej koszty uzyskania przychodów.
UZASADNIENIE:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przy chodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Dla kwalifikacji prawnej danego wydatku jako kosztu podatkowego istotny jest więc cel w jakim został on poniesiony. Z kolei cel ten zostaje osiągnięty, jeżeli istnieje związek pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodu, bądź też związek pomiędzy poniesieniem kosztu a zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów. Dokonując kwalifikacji podatkowej danego wydatku należy także przeanalizować, czy na podstawie art. 16 updop, ustawodawca wyłączył możliwość zaliczenia wydatku do kosztu podatkowego.
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż ustawodawca nie ustalił zamkniętej listy wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów. Zamiast katalogu kosztów podatkowych, ustawodawca wskazuje cechy, jakim muszą odpowiadać wydatki podatnika, aby można je uznać za koszt uzyskania przychodu.
W interpretacjach organów podatkowych wskazuje się, iż wydatek podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli:
-został poniesiony przez podatnika,
-pozostawał w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i był poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
-nie znajdował się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Niewątpliwie w sytuacji, gdy Spółka zatrudnia znaczną liczbę pracowników i ma problemy z pozyskiwaniem osób wysokowysepcjalizowanych, wszystkie podejmowane przez nią czynności, mające przyczynić się do odpowiedniego wykwalifikowania przyszłych pracowników (współpracowników) będą wydatkami w pełni racjonalnymi i uzasadnionymi.
Tego typu działania nie są również wymienione w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty. Należy zauważyć, że warunkiem zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów nie jest wystąpienie konkretnego przychodu, lecz działanie w celu jego potencjalnego osiągnięcia, w tym również w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Za celowe i pozostające w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskiwanymi przychodami, uznać zatem należy działania Spółki, mające na celu zapewnienie odpowiednich kandydatów do pracy. W przypadku zatrudnienia pracowników (współpracowników) ich praca będzie warunkowała uzyskiwanie przychodu. Zatem, wydatki poniesione przez Spółkę, związane z kształceniem kadry w branży IT powinny stanowić koszt uzyskania przychodów jako służące pozyskaniu przez niego w przyszłości przychodów. W tym kontekście warto zauważyć, że w indywidualnych interpretacjach podatkowych potwierdza się, że działania mające na celu znalezienie odpowiednich kandydatów do pracy są celowe i pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskiwanymi przez pracodawcę przychodami.
W konsekwencji wydatki związane z rekrutacją pracowników w całości stanowią koszt uzyskania przychodów, nawet wówczas, gdy nie wszystkie osoby nią objęte zostaną przez firmę zatrudnione (np. interpretacja IS w Warszawie z 16 listopada 2015 r. sygn. IPPB4/4511-1172/15-2/PP, interpretacja Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego US w Poznaniu z 10 kwietnia 2007 r. sygn. ZD/4061-4/07).
Dodatkowo należy podkreślić, że w ramach Projektu, Spółka jako Partner będzie reklamowana. Jej logo będzie pojawiać się na plakatach, ulotkach, ogłoszeniach związanych z Konkursem. Co równie ważne, Konkurs jest skierowany do osób kształcących na kierunkach informatycznych, zatem informacje te będą przekazywane wśród osób funkcjonujących w branży IT, zatem informacje te będą przekazywane wśród osób z założenia zainteresowanych najnowszymi rozwiązaniami, różnymi wdrożeniami, które potencjalnie mogą również korzystać z różnych produktów informatycznych lub polecać różne inne rozwiązania informatyczne potencjalnym klientom. Partner zyskuje w ten sposób bezpośredni dostęp do osób, które będą albo wprost odbiorcami jego produktów albo będą mogły mieć wpływ na decyzję o ich zakupie.
Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy (np. interpretacja DKIS z 8 listopada 2022 r. 0114-KDIP2-1.4010.92.2022.1.JF). Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 updop, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa). Mając na uwadze powyższe okoliczności należy uznać, że kwoty przekazane przez Spółkę w ramach finansowania Projektu (zarówno w zakresie wpłat na Fundusz Nagród, jak i co do ryczałtowych wpłat pod tytułem Zwrotu kosztów) będą stanowiły jej koszty uzyskania przychodów, jako z jednej strony wydatki poniesione w celu kształcenia specjalistów - z założenia przyszłych pracowników (współpracowników) Spółki a jednocześnie stanowiące koszt reklamy.
Niezależnie od powyższego należy również wskazać, że udział Partnera w Projekcie może być także traktowany jako działanie z zakresu CSR (ang. Corporate Social Responsibility - społeczna odpowiedzialność biznesu), co stanowi kolejny argument za kwalifikacją kosztową wkładu Partnera w Projekcie. Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli, ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu odpowiedzialnego społecznie, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Udział w Projekcie polegającym na wsparciu młodych nauczycieli akademickich na kierunkach informatycznych w (…) Partner uważa za wyraz swojej społecznej odpowiedzialności (działanie w ramach CSR), wkład we wzrost poziomu nauczania i rozwój regionu. W konsekwencji (również z tego powodu) omawiany wydatek powinien stanowić koszt uzyskania przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.; dalej: „updop”),
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Innymi słowy, podstawową cechą kosztu podatkowego jest związek tego kosztu z przychodem (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów).
Istotne znaczenie ma również cel, w jakim został poniesiony.
A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
-został właściwie udokumentowany,
-nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Stwierdzenie, że określone wydatki poniesione przez podatnika spełniają wszystkie wskazane przez ustawodawcę warunki podatkowego uznania ich za koszt uzyskania przychodów stanowi niezbędną przesłankę odliczenia ich przez podatnika od osiągniętego przychodu. Powołany przepis wskazuje, że przy ocenie danego wydatku przede wszystkim musi istnieć źródło przychodów. Należy przy tym podkreślić, że obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a uzyskanym przychodem, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu – każdorazowo spoczywa na podatniku.
Należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła – należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.
Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które zostały poniesione, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz, aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów w sposób gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.
Wątpliwości Spółki budzi kwestia ustalenia, czy kwoty przekazane przez Spółkę w ramach finansowania Projektu (zarówno w zakresie wpłat na Fundusz Nagród, jak i co do ryczałtowych wpłat pod tytułem Zwrotu kosztów) będą stanowiły jej koszty uzyskania przychodów.
Jak wskazano powyżej, konstrukcja art. 15 ust. 1 updop, daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 updop), pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Wydatek można uznać za koszt uzyskania przychodów, gdy pomiędzy tym kosztem a przychodem istnieje związek przyczynowo-skutkowy. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
Analizując całokształt ocenianej sprawy można uznać, że wydatki poniesione w ramach działań podjętych w celu organizacji Konkursu realizują cel wymieniony w art. 15 ust. 1 updop, w sposób pośredni.
W ocenie Organu, poniesione wydatki w postaci wpłat na Fundusz Nagród oraz Zwrot Kosztów można traktować jako poniesione w celu osiągnięcia przychodów oraz w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Jak wskazał Wnioskodawca, udział Spółki w Projekcie i ponoszone w związku z tym wydatki mogą przyczynić się – w pewnej perspektywie czasowej - do zapewnienia odpowiednich kandydatów do pracy (wykwalifikowanych specjalistów w zakresie informatyki). Spółka jako pracodawca boryka się z deficytem osób o odpowiednich kwalifikacjach. Udział w Projekcie i wsparcie kształcenia specjalistów na lokalnych uczelniach wyższych może być dobrym sposobem ograniczenia tego deficytu – co trafnie zauważa Wnioskodawca, a Organ podziela jej stanowisko. Z punktu widzenia przedmiotu działalności Spółki i jej zdolności do uzyskiwania przychodów odpowiednia kadra stanowi kluczowy czynnik, wręcz warunkujący realizację zleceń i uzyskiwanie przychodów. Ponadto, dzięki udziałowi w Projekcie i ponoszonym wydatkom Spółka będzie reklamowana. Jej logo pojawiać się ma na plakatach, ulotkach, ogłoszeniach związanych z Konkursem. Konkurs będzie skierowany do osób kształcących na kierunkach informatycznych, zatem informacje te będą przekazywane wśród osób funkcjonujących w branży IT, tj. wśród osób z założenia najbardziej zainteresowanych najnowszymi rozwiązaniami, różnymi wdrożeniami, a także osób, które potencjalnie mogą również korzystać z różnych produktów informatycznych lub polecać rozwiązania informatyczne potencjalnym klientom. Spółka zyska w ten sposób bezpośredni dostęp do osób, które będą albo wprost odbiorcami jego produktów albo będą mogły mieć wpływ na decyzję o ich zakupie.
Reasumując, stanowisko Państwa w zakresie ustalenia,czy kwoty przekazane przez Spółkę w ramach finansowania Projektu (zarówno w zakresie wpłat na Fundusz Nagród, jak i co do ryczałtowych wpłat pod tytułem Zwrotu kosztów) będą stanowiły jej koszty uzyskania przychodów, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right