Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.102.2023.1.MMA
Brak możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z przedsięwzięciem.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z przedsięwzięciem „(...)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej: „Uczelnia”) jest uczelnią publiczną utworzoną na podstawie Postanowienia z 18 czerwca 1919 r. nr (…). 19 Uczelnia posiada osobowość prawną.
W kontekście przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931, dalej: „Ustawa VAT”) w działalności Uczelni można wyróżnić czynności:
1.niepodlegające opodatkowaniu, np.:
‒kształcenie studentów na nieodpłatnych studiach stacjonarnych,
‒prowadzenie badań naukowych niepodlegających komercjalizacji w ramach działalności statutowej,
‒prowadzenie badań naukowych niepodlegających komercjalizacji w ramach projektów badawczych finansowanych z budżetu UE),
2.zwolnione, np.:
‒kształcenie studentów na płatnych studiach niestacjonarnych i podyplomowych,
‒prowadzenie odpłatnych szkoleń i kursów, organizowanie seminariów i konferencji,
3.opodatkowane, np.:
‒usługi dla przemysłu,
‒wynajem pomieszczeń, nieruchomości i terenów, działalność promocyjna,
‒działalność badawcza z zamiarem komercjalizacji.
Uczelnia składa wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: „NFOŚIGW”) o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji, w ramach programu priorytetowego nr 8.3.1 „(...)” (dalej „Projekt”).
Jednym z załączników do umowy o dofinansowanie w Projekcie, zawieranej pomiędzy Uczelnią a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku aplikacyjnego, jest interpretacja indywidualna, o której mowa w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, potwierdzająca brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT, w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków Narodowego Funduszu. Bez indywidualnej interpretacji Uczelnia nie jest w stanie podpisać umowy o dofinansowanie.
W ramach Projektu realizowane będzie przedsięwzięcie „(...)”. Założeniem Projektu jest opracowanie najlepszych technologii, dobrych praktyk i rozwiązań obejmujących zintegrowane podejście do wdrażania planów minimalizacji powstających odpadów odlewniczych (wprowadzenie procesu regeneracji zużytej masy odlewniczej) wraz z ich zagospodarowaniem.
W ramach Projektu będą rozwijane i promowane innowacyjne techniki badawcze i metody, które przyczynią się do realizacji celów zgodnych z polityką Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska. Celem Projektu jest bowiem ograniczenie emisji szkodliwych substancji z europejskich odlewni stopów żelaza poprzez zastąpienie dotychczas stosowanych organicznych spoiw do mas poprzez spoiwa nieorganiczne.
Efektem tych działań będzie zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza i ograniczenie ilości odpadów (zero waste). Uczelnia jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją Projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę (…).
W złożonym do NFOŚIGW wniosku o dofinansowanie, Uczelnia ubiega się o dofinansowanie działalności niebędącej działalnością gospodarczą oraz niezwiązanej z działalnością gospodarczą.
W ramach realizacji Projektu zostaną przeprowadzone pomiary, które mają potwierdzić, że na skutek zastosowania nieorganicznych systemów spoiw ma miejsce redukcja emisji zanieczyszczeń w porównaniu do zastosowania układów organicznych spoiw Projekt w części realizowanej przez Uczelnię zakłada działania:
-przeprowadzenie działań badawczych i/lub dydaktyczno-badawczych,
-udział w spotkaniach projektowych,
-stworzenie filmu instruktażowego,
-wyjazdy konferencyjne, upowszechniające i komunikacyjne.
W efekcie, Projekt ma wpływ na zidentyfikowany problem środowiskowy. Wnioski uzyskane w ramach Projektu będą publicznie dostępne dla wszystkich zainteresowanych w formie raportu, artykułów, prezentacji na (...) i zagranicznych konferencjach, a także na stronie internetowej Projektu, zaś Uczelnia nie będzie czerpać korzyści z ich udostępniania. Działalność podejmowana przez Uczelnię w ramach Projektu nie będzie mieć gospodarczego charakteru.
Efekty Projektu Uczelnia będzie wykorzystywała wyłącznie do działalności niebędącej działalnością gospodarczą. Wszystkie nabyte w ramach przedsięwzięcia towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu i nie będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej ani zwolnionej z opodatkowania.
Pytanie
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z przedsięwzięciem „(...)” - (...), realizowanym w ramach Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Odnosząc się do art. 86 i art. 90 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) w Projekcie objętym wnioskiem i w realizowanym w jego ramach przedsięwzięciu „(...)” (...). Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać zakupionych towarów, usług i środków trwałych do działalności gospodarczej, natomiast będzie je wykorzystywać wyłącznie w działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wobec czego Uczelni nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w żadnej części.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią publiczną oraz czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach realizowanego projektu, ubiegają się Państwo o dofinansowanie działalności niebędącej działalnością gospodarczą oraz niezwiązanej z działalnością gospodarczą.
W ramach realizacji Projektu zostaną przeprowadzone pomiary, które mają potwierdzić, że na skutek zastosowania nieorganicznych systemów spoiw ma miejsce redukcja emisji zanieczyszczeń w porównaniu do zastosowania układów organicznych spoiw. Jak wskazali Państwo, projekt ma wpływ na zidentyfikowany problem środowiskowy. Wnioski uzyskane w ramach Projektu będą publicznie dostępne dla wszystkich zainteresowanych w formie raportu, artykułów, prezentacji na (...) i zagranicznych konferencjach, a także na stronie internetowej Projektu, zaś Uczelnia nie będzie czerpać korzyści z ich udostępniania.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z projektem „(...)”.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie będzie występował. Jak wskazali Państwo, działalność podejmowana przez Uczelnię w ramach Projektu nie będzie mieć gospodarczego charakteru. Efekty Projektu Uczelnia będzie wykorzystywała wyłącznie do działalności niebędącej działalnością gospodarczą. Wszystkie nabyte w ramach przedsięwzięcia towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu i nie będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej ani zwolnionej z opodatkowania.
W konsekwencji należy uznać, że Uczelni nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z przedsięwzięciem „(...)”.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right