Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.102.2023.2.PRP

Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży działki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży działki nr 1.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 kwietnia 2023 r. (data wpływu 19 kwietnia 2023 r.) oraz pismem z 19 kwietnia 2023 r. (data wpływu 21 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat … planuje sprzedaż, w drodze przetargu nieograniczonego, nieruchomości oznaczonej działką nr  1 o pow. 0,0814 ha położoną w …. obręb ewidencyjny nr ….

Działka zabudowana jest 3 budynkami w zabudowie zwartej. W skład ww. kompleksu wchodzą następujące zabudowania ujawnione w ewidencji gruntów i budynków w kartotece budynków: nr ew. 2 – ośrodek opieki zdrowotnej o pow. zabudowy 69 m2, nr ew. 3 - ośrodek opieki zdrowotnej o pow. zabudowy 224 m2, nr ew. 4 - ośrodek opieki zdrowotnej o pow. zabudowy 55 m2.

Teren działki ogrodzony, w pełni uzbrojony.

Poniżej przedstawiamy stan prawny i faktyczny nieruchomości:

1.Działka nr 1 pierwotnie stanowiła własność Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym osób fizycznych.

2.Na podstawie decyzji Wojewody …. z dnia 01.02.1991 r. stała się własnością Gminy Miejskiej w …..

3.W dniu .....1995 r. na rzecz Skarbu Państwa, Gmina Miejska w …. przeniosła nieodpłatnie własność działki, a użytkownicy wieczyści darowali prawo użytkowania wieczystego działki gruntu wraz z własnością budynków usytuowanych na tej działce, stanowiących odrębną nieruchomość postanawiając, że darowana nieruchomość przeznaczona ma zostać na Filię Domu Pomocy Społecznej we ….

4.Przedmiotowa działka stanowiąca mienie Skarbu Państwa znajdująca się w zarządzie Domu Pomocy Społecznej we ….(DPS) - z dniem 01.01.1999 r. stała się z mocy prawa mieniem Powiatu ….. Potwierdzenie tej okoliczności nastąpiło w drodze decyzji Wojewody …. z dnia 26.10.1999 r., w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

5.Następnie w związku z wnioskiem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w ….. (PCPR) - decyzją z dnia 10.11.2011 r. Zarząd Powiatu stwierdził wygaśnięcie prawa trwałego zarządu przysługującego DPS w udziale do 8/100 części do zabudowanej działki nr 1 z jednoczesnym oddaniem tego udziału w trwały zarząd na czas nieoznaczony dla PCPR (udział obejmował pomieszczenia o pow. 51, 1 m2 z przeznaczeniem na utworzenie mieszkania chronionego).

6.W obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego części obszaru miasta ….. położonego pomiędzy torami kolejowymi relacji …. – ….. a ulicami … i ….. zatwierdzonym Uchwałą Rady Miasta …. nr …. z dnia 30.12.2020r. - teren na którym położona jest przedmiotowa nieruchomość oznaczony jest symbolem 2U/MN – teren zabudowy usługowej lub teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

7.Po nabyciu nieruchomości Powiat nie ponosił nakładów na jej ulepszenie. Nakładów takich nie ponosili również trwali zarządcy (DPS i PCPR). Jednostki wykonywały jedynie prace mające na celu utrzymanie nieruchomości w należytym stanie technicznym, wynikające z jej eksploatacji (malowanie pomieszczeń, wymiana paneli, remont tarasu, dachu) oraz została zakupiona platforma schodowa (zakupy inwestycyjne). W okresie użytkowania nieruchomości przez trwałych zarządców nie była ona przedmiotem dodatkowego najmu lub dzierżawy, a jej użytkowanie miało związek tylko ze statutową działalnością jednostek (w przeważającej części związaną z prowadzeniem DPS dla osób somatycznie chorych), w pozostałej jako mieszkanie chronione dla usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej, młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych i młodzieżowych ośrodków wychowawczych.

Ponadto w odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania o treści:

1)Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku od towarów i usług?

Odp. Tak.

2)Jaki jest status organizacyjno-prawny Domu Pomocy Społecznej we ….. (np. jednostka budżetowa Powiatu, zakład budżetowy Powiatu, itd.)?

Odp. Jednostka budżetowa Powiatu.

3)Jaki jest status organizacyjno-prawny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w …… (np. jednostka budżetowa Powiatu, zakład budżetowy Powiatu, itd.)?

Odp. Jednostka budżetowa Powiatu.

4)Jakie było/jest faktyczne wykorzystywanie przez Państwa nieruchomości, będącej przedmiotem sprzedaży?

Odp. W czasie, gdy nieruchomość była oddana w trwały zarząd powiatowym jednostkom organizacyjnym, tj. do dnia 30.03.2023r.:

-przez PCPR wykorzystywana była jako mieszkanie chronione dla usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej, młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych i młodzieżowych ośrodków wychowawczych,

-przez DPS - na prowadzenie Domu dla osób somatycznie chorych; wg PKD 8790Z pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem. DPS świadczył dla mieszkańców usługi w zakresie potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających. Usługi te świadczone były na podstawie decyzji administracyjnych kierujących i określających odpłatność za pobyt, wydanych przez Ośrodki Pomocy Społecznej mieszkańców DPS.

Od dnia 31.03.2023 r. (po wygaśnięciu trwałego zarządu) - nieruchomość w całości jest nieużytkowana.

5)Czy nieruchomość od dnia nabycia do dnia przedmiotowej sprzedaży była/jest –wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?

Odp. Od dnia nabycia nieruchomości przez Powiat ….. do dnia 30.03.2023 r. (dzień, do którego nieruchomość pozostawała w trwałym zarządzie powiatowych jednostek organizacyjnych):

-część nieruchomości pozostająca w trwałym zarządzie DPS była wykorzystywana do działalności zwolnionej z VAT (art. 43 ust. 1 pkt 22 - zakwaterowanie mieszkańców DPS, całodobowe). Prowadzona była również działalność opodatkowana (m. in. sprzedaż posiłków osobom z zewnątrz, korzystanie z miejsc noclegowych),

-pozostała część nieruchomości pozostająca w trwałym zarządzie PCPR wykorzystywana była wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT (wychowankowie umieszczani w mieszkaniu w drodze decyzji administracyjnej).

Aktualnie, tj. od dnia 31.03.2023 r. - nieruchomość w całości jest nieużytkowana. Do dnia sprzedaży nie planuje się wykorzystywać jej do działalności opodatkowanej.

6)W związku z informacją, że „Działka zabudowana jest 3 budynkami w zabudowie zwartej.” należy wskazać:

a)kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków znajdujących się na działce nr 1 w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.)?

Odp. Budynek ewidencyjny nr 2 - pierwsze zasiedlenie mogło nastąpić przed 1995 rokiem jeszcze przez pierwszych właścicieli, którzy dokonując w 1995 roku darowizny na rzecz Skarbu Państwa darowali prawo użytkowania wieczystego działki gruntu nr  1 wraz z własnością budynków usytuowanych na tej działce (budynek mieszkalny - obecnie budynek nr 2 i budynek niemieszkalny, parterowy). Powiat nie posiada jednak danych dotyczących roku budowy budynku. Wiadomo, że po jego nabyciu nie były ponoszone nakłady na jego ulepszenie.

Budynki ewidencyjne nr 3 i 4 - należy przyjąć, iż pierwsze zasiedlenie budynków nastąpiło po rozbudowie istniejącej stołówki zgodnie z pozwoleniem na budowę z dnia ....1996 r., tj. w roku 2001 po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie Domu Pomocy Społecznej ….. Filia …. ul. ….. (decyzja z dnia .....2001r.).

b)czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Odp. Tak.

7)Ponadto w związku z informacją zawartą we wniosku, że: „Teren działki ogrodzony (...)” należy wskazać:

a)Czy przedmiotowe ogrodzenie znajdujące się na działce nr 1 jest trwale związane z gruntem?

Odp. Ogrodzenie na niewielkim odcinku jest trwale związane z gruntem. Ogrodzenie posadowione jest na granicy z działkami sąsiednimi, stąd nie jest przedmiotem sprzedaży. W posiadanych dokumentach dotyczących zmian własnościowych (akt notarialny, decyzja komunalizacyjna) brak jest informacji dot. ogrodzenia działki, nie było i nie jest ono również ujęte w ewidencji środków trwałych DPS czy Powiatu. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego domniemywa się, że mury, płoty, miedze, rowy i inne urządzenia podobne, znajdujące się na granicy gruntów sąsiadujących, służą do wspólnego użytku sąsiadów.

b)Czy przedmiotowe ogrodzenie stanowi budowlę/urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021., poz. 2351 ze zm.)?

Odp. Przedmiotowe ogrodzenie może stanowić urządzenie budowlane.

c)Jeżeli ww. ogrodzenie stanowi budowlę należy wskazać:

·czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budowli znajdującej się na działce nr 1 w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług?

Odp. Nie dotyczy, ponieważ jak wynika z odpowiedzi na pytanie b przedmiotowe ogrodzenie nie stanowi budowli.

·czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budowli a jej dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Odp. Nie dotyczy, ponieważ jak wynika z odpowiedzi na pytanie b przedmiotowe ogrodzenie nie stanowi budowli.

·w jaki sposób budowla była/jest wykorzystywana?

Odp. Nie dotyczy, ponieważ jak wynika z odpowiedzi na pytanie b przedmiotowe ogrodzenie nie stanowi budowli.

Pytanie

Czy planowana sprzedaż nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

Planowana sprzedaż działki zabudowanej w trybie przetargu nieograniczonego – powinna być traktowana jako odpłatna dostawa nieruchomości zabudowanej korzystająca ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r poz. 931 ze zm.) – dalej „ustawa o VAT”.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy i ich części oraz wszystkie postacie energii. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel.

Sposób opodatkowania VAT dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki lub budowle, rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Na podstawie tego przepisu uznaje się, że w przypadku transakcji, które mają za przedmiot dostawę nieruchomości zabudowanej sposób opodatkowania ustala się w oparciu o zasady przewidziane do posadowionych na tym gruncie budynków lub budowli.

W celu ustalenia czy w przedmiotowej sprawie należało zastosować zwolnienie z opodatkowania czy też opodatkować stawką podstawową - Powiat dokonał analizy sprawy pod kątem „pierwszego zasiedlenia”. Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o VAT, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim lub pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu. W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu. Z analizy ww. przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne. Ponadto, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o VAT, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, ponieważ nieruchomość ta została oddana pierwotnie do użytkowania użytkownikowi wieczystemu a następnie pozostawała we władaniu powiatowych jednostek organizacyjnych. Ponadto, jak wskazano w stanie faktycznym – ani Powiat ani powiatowe jednostki organizacyjne nie ponosił nakładów na ulepszenie budynków znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości. Stąd, sprzedając nieruchomość Powiat może zastosować zwolnienie od podatku VAT z uwagi na fakt, iż nie jest to dostawa budowli dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków upłynął okres dłuższy niż 2 lata (art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT).

Sprzedaż nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, ponieważ pierwsze zasiedlenie budynków już nastąpiło (budynek nr 2 - przed 1995 rokiem, budynki nr 3 i 4 - w 2001 roku), a Powiat ani powiatowe jednostki organizacyjne nie ponosiły nakładów na ulepszenie budynków znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości. Stąd, sprzedając nieruchomość Powiat może zastosować zwolnienie od podatku VAT z uwagi na fakt, iż nie jest to dostawa budynków dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków upłynął okres dłuższy niż 2 lata (art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Należy wskazać, że nieruchomość gruntowa, jak i zabudowana spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy jednak podkreślić, że zarówno odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, jak również odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli są wykonywane przez podmiot działający w charakterze podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Użyta na potrzeby podatku od towarów i usług definicja działalności gospodarczej jest tożsama z definicją zawartą w art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s.1 ze zm.), zwaną dalej „dyrektywa 2006/112/WE”.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy przepis stanowi implementację art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE. Zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem w celu określenia sposobu traktowania w systemie VAT każdej konkretnej czynności wykonywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, należy w pierwszej kolejności ocenić, czy czynność ta stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Dopiero w przypadku uznania, że wykonywana czynność nosi znamiona działalności gospodarczej należy zbadać, czy w odniesieniu do tej czynności ma zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planują Państwo sprzedaż, w drodze przetargu nieograniczonego, nieruchomości oznaczonej działką nr 1. Działka zabudowana jest 3 budynkami w zabudowie zwartej. Przedmiotowa działka stanowiąca mienie Skarbu Państwa znajdująca się w zarządzie Domu Pomocy Społecznej we … (DPS) - z dniem 01.01.1999 r. stała się z mocy prawa Państwa mieniem. Potwierdzenie tej okoliczności nastąpiło w drodze decyzji Wojewody w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Następnie w związku z wnioskiem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w …. (PCPR) - Zarząd Powiatu stwierdził wygaśnięcie prawa trwałego zarządu przysługującego DPS w udziale do 8/100 części do zabudowanej działki nr 1 z jednoczesnym oddaniem tego udziału w trwały zarząd na czas nieoznaczony dla PCPR. Po nabyciu nieruchomości nie ponosili Państwo nakładów na jej ulepszenie. Nakładów takich nie ponosili również trwali zarządcy (DPS i PCPR). W czasie, gdy nieruchomość była oddana w trwały zarząd powiatowym jednostkom organizacyjnym, tj. do dnia 30.03.2023r.:

-przez PCPR wykorzystywana była jako mieszkanie chronione dla usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej, młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych i młodzieżowych ośrodków wychowawczych,

-przez DPS - na prowadzenie Domu dla osób somatycznie chorych; wg PKD 8790Z pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem. DPS świadczył dla mieszkańców usługi w zakresie potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających. Usługi te świadczone były na podstawie decyzji administracyjnych kierujących i określających odpłatność za pobyt, wydanych przez Ośrodki Pomocy Społecznej mieszkańców DPS.

Od dnia 31.03.2023 r. (po wygaśnięciu trwałego zarządu) - nieruchomość w całości jest nieużytkowana.

Należy zauważyć, że dostawa przez Państwa wskazanej we wniosku nieruchomości jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), nie jest wykonywana w ramach zadań publicznych. W odniesieniu do ww. dostawy działki nr 1 nie będą Państwo działać jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Dokonując odpłatnego zbycia nieruchomości objętej wnioskiem będziecie Państwo działali jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. Wobec tego powyższa czynność w świetle ustawy o VAT będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy wskazać, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana albo zwolniona od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy o VAT:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT:

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

A zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Natomiast, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o VAT dla dostawy działek zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W odniesieniu do sprzedaży działki zabudowanej należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” i „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

W myśl art. 3 pkt 1, pkt 2 i pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2) budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

3) budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zatem w celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy trzech budynków zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do ww. budynków miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w stosunku do trzech budynków znajdujących się na działce zabudowanej nr  1 doszło do pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą ww. budynków upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Ponadto – jak wynika z wniosku – nie ponosili Państwo nakładów na ulepszenie ww. budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiących, co najmniej 30% ich wartości początkowej.

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do dostawy trzech budynków znajdujących się na działce zabudowanej nr  1, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT – sprzedaż gruntu działki nr 1, z którym związane są trzy budynki będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkoweinformacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo nadmieniam, że w związku z tym, że niniejsza interpretacja dotyczy 1 zdarzenia przyszłego, natomiast dokonali Państwo wpłaty w łącznej wysokości 120 zł, to kwota 80 zł stanowi nadpłatę podlegającą zwrotowi zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej i zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku ORD-IN.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00