Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.91.2023.2.MGO

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu „…”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 marca 2023 r. (wpływ 13 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

S.A. w … (dalej: A, Spółka) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym się za okresy miesięczne. Przedmiotem podstawowej działalności A jest wydobycie … (w kopalniach głębinowych Spółki) i produkcja z nich metali, będących przedmiotem sprzedaży (i źródłem uzyskiwanego obrotu). Sprzedaż ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawek innych niż „zwolnione”.

Spółka dokonuje ponadto sprzedaży zwolnionej, stanowi ona jednak marginalną część obrotów osiąganych ze sprzedaży towarów i usług. Proporcja roczna udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem (ustalana wg zasad określonych w art. 90 ust. 2 i dalsze ustawy o VAT) za ostatnie lata przekraczała 99,5%, co - w związku z brzmieniem art. 90 ust. 4 oraz art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT - daje Spółce pełne prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z tzw. sprzedażą mieszaną (tj. opodatkowaną i zwolnioną z VAT).

Nadmienić należy, że odbiorcami produktów Spółki są podmioty z całego świata. Ilustracją powyższego jest fakt, iż przykładowo w 2021 r. jedynie 24% przychodów A wynikało ze sprzedaży krajowej, natomiast pozostali najwięksi odbiorcy pochodzili kolejno z … (15%), … (12%), … (8%), … (7 %), oraz … (5%)[1].

Konsekwencją skali prowadzonej działalności oraz jej globalnego charakteru jest uczestnictwo A w inicjatywach, których celem jest:

•poprzez udział w dyskusjach, seminariach i spotkaniach - nawiązywanie nowych kontaktów, dzielenie się spostrzeżeniami i budowanie nowych perspektyw w obszarach dotyczących problemów gospodarczych i społecznych o znaczeniu ogólnoświatowym (takich jak przejście firm na zieloną energię, zrównoważony rozwój, cyberbezpieczeństwo itp.), lub

•promowanie marki A oraz produktów Spółki, a w konsekwencji poszerzanie rynków zbytu i potencjalnego zwiększania obrotów opodatkowanych VAT.

Jednym z takich przedsięwzięć jest organizowane corocznie Światowe Forum Ekonomiczne (dalej: Forum) w … . Konferencja ta stanowi obecnie wiodące miejsce spotkań prezesów największych międzynarodowych podmiotów gospodarczych. Jest ponadto płaszczyzną dyskusji na temat współczesnych problemów gospodarczych i ekonomicznych.

Chcąc zapewnić udział A w Forum - Spółka podpisała porozumienie z należącym do Skarbu Państwa, wiodącym na rynku polskim przedsiębiorstwem (dalej: Organizator). będącym organizatorem wspólnego przedsięwzięcia o nazwie „…” („…”). W przedsięwzięciu tym uczestniczą inne wiodące w swoich branżach polskie firmy, a jego celem jest zorganizowanie miejsca dyskusji biznesowej oraz wydarzeń kulturalnych i promocji potencjału inwestycyjnego Polski w trakcie trwania Forum.

W ramach zawartego porozumienia Organizator zobowiązał się do:

•wynajęcia w … nieruchomości (na czas trwania Forum), celem zorganizowania w niej wydarzeń, w tym paneli dyskusyjnych i konferencji w ramach „…”,

•przygotowania i przeprowadzenia wydarzeń (paneli, konferencji), o których mowa powyżej,

•ekspozycji materiałów promocyjnych służących realizacji przedsięwzięcia „…” dostarczonych przez A, celem zaprezentowania logo A oraz informacji dotyczących A wewnątrz „…” oraz na stronach internetowych i w mediach społecznościowych.

A zobowiązał się natomiast do:

•udostępnienia organizatorowi logotypu A w celu wykorzystania go w materiałach promocyjnych służących realizacji przedsięwzięcia „…”,

•przygotowania i dostarczenia materiałów promocyjnych dotyczących A,

•pokrycia kosztów ponoszonych przez Organizatora w związku z organizacją przedsięwzięcia „…” na warunkach określonych w Porozumieniu, co oznaczało partycypację A w tych kosztach,

•organizacji i pokrycia kosztów udziału własnych przedstawicieli podczas Forum,

•przygotowania scenariuszy wystąpień przedstawicieli A w ramach paneli dyskusyjnych.

Agenda Forum objęła wystąpienia i dyskusje poświęcone m.in. koniecznej w obecnych czasach dywersyfikacji łańcuchów dostaw (wymuszonej pandemią COVID oraz wojną na Ukrainie), alternatywnym źródłom energii oraz bezpieczeństwu i suwerenności energetycznej, atrakcyjności Europy Środkowo-Wschodniej dla inwestorów (w tym obszarach związanych z technologiami IT), czy też rolą instytucji finansowych w procesie dekarbonizacji gospodarek.

W celu pełniejszego wykorzystania potencjału wydarzenia „…” w obszarze promowania marki A - Spółka podpisała także umowy z wiodącymi tytułami prasowymi poświęconymi tematyce ekonomicznej, przedmiotem których była:

•realizacja świadczeń reklamowych na łamach wydania specjalnego ww. tytułów prasowych (w ich polskiej i angielskiej wersji językowej), które następnie dystrybuowane były w czasie trwania Forum,

•obsługa medialna w czasie trwania Forum.

Warto podkreślić, że celem działań A było (poprzez udział przedstawicieli spółki w panelach dyskusyjnych itp.) nabycie specjalistycznej wiedzy, a także (poprzez ekspozycję jej logo w materiałach reklamowych) promowanie marki i logo A, swego rodzaju „zakotwiczenie” jej w pamięci potencjalnych kupujących i kontrahentów firmy (przedstawicieli międzynarodowego biznesu itp.).

W celu wyeliminowania ewentualnych wątpliwości Wnioskodawca informuje, że:

• wydatki związane z uczestnictwem w Forum zostały udokumentowane fakturami zakupu (wystawionymi dla Spółki przez czynnych podatników VAT) na których widnieją kwoty VAT oraz, że kwestię prawidłowości udokumentowania tych wydatków należy traktować jako nieobjętą zakresem wniosku o udzielenie interpretacji;

•ww. wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów, co zostało przez Spółkę potwierdzone w drodze interpretacji indywidualnej;

•zakupy towarów i usług, których dokonuje Spółka w związku z ww. wydarzeniem, nie są objęte dyspozycją art. 88 ustawy o VAT;

•przedsięwzięcie powyższe jest wydarzeniem cyklicznym, które jest organizowane w opisanej formule corocznie, a Spółka zamierza w nim uczestniczyć na zasadach opisanych w niniejszym Wniosku również w przyszłości.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Odbiorcami towarów i usług oferowanych przez Spółkę (będącą światowym leaderem w produkcji …) są co do zasady wyłącznie podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Oczywiście nie można wykluczyć, że wśród nabywców towarów i usług Spółki pojawią także podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej, jednak ich udział w strukturze sprzedaży, z uwagi na specyfikę produkcji A - będzie marginalny.

Analiza struktury nabywców na przestrzeni lat, wskazuje, że coroczna sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekracza 0,01% obrotów, przy czym odbiorcami świadczeń w tej grupie nabywców) byli przede wszystkich pracownicy Spółki z tytułu nabywania tzw. świadczeń pracowniczych (jak np. przewozy pracownicze).

Wpływ organizacji/uczestnictwa Spółki w przedsięwzięciu „…” na prowadzoną działalność gospodarczą (opodatkowaną VAT), w naszym oczekiwaniu wynikać będzie z:

•uczestnictwa przedstawicieli A w wystąpieniach, panelach dyskusyjnych oraz spotkaniach ze światowymi leaderami w wybranych dziedzinach, co umożliwi nabycie specjalistycznej wiedzy, umożliwiającej dostosowanie Spółki do zmiennych warunków otoczenia, uwarunkowań prawnych i ekonomicznych oraz możliwych kierunków rozwoju,

•promowania w czasie trwania imprezy marki i logo A, celem „zakotwiczenia” jej w pamięci potencjalnych kontrahentów firmy (przedstawicieli międzynarodowego biznesu uczestniczących w Forum).

Logiczną konsekwencją zdobycia nowej wiedzy, a także promowania marki i logo A wydaje się po pierwsze - sprawniejsze zarządzanie spółką (co w efekcie zwiększy jej efektywność ekonomiczną, a więc i możliwości generowania obrotów opodatkowanych oraz po drugie - budowanie zaufania do A (co ułatwi w przyszłości nawiązywanie kontaktów biznesowych). Wszystkie te czynniki powinny przełożyć się na poziom obrotu opodatkowanego VAT.

Warto podkreślić, że udział w takich wydarzeniach jak „…” nie gwarantuje bezpośredniego wzrostu obrotów, ale zwiększa jego prawdopodobieństwo. Mimo tego więc, iż wpływ ten nie jest ścisły - zwiększone jest w ten sposób prawdopodobieństwo osiągnięcia pozytywnych efektów biznesowych.

Organizacja/uczestnictwo w wydarzeniu „…”- wg oczekiwań Spółki - może przełożyć się na wzrost konkurencyjności A na rynku oraz pozyskanie nowych klientów. Za poglądem takim przemawia m.in. to, że

•tematyka wystąpień oraz paneli dyskusyjnych w czasie trwania Forum - jest ściśle związana z zagadnieniami dotyczącymi prowadzenia działalności gospodarczej (i obejmuje ona przykładowo kwestie związane z alternatywnymi źródłami energii czy dekarbonizacją gospodarki, a więc zagadnienia, które mają istotny wpływ na prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej). W efekcie więc - Spółka może poznać najnowsze trendy czy technologie w tych obszarach, co z kolei może pomóc w ulepszaniu firmy i zwiększaniu jej konkurencyjności na rynku,

•Forum jest także miejscem spotkań wybitnych panelistów oraz uczestników (wśród których są przedstawiciele kadry zarządzającej największych korporacji). Jest więc wysoce prawdopodobne, że uczestnictwo w nim może pomóc w nawiązaniu nowych kontaktów biznesowych, a w konsekwencji - pozyskaniu nowych klientów.

Realizacja przedsięwzięcia „…” wg oczekiwań Spółki winna przyczyniać się do zwiększenia świadomości marki A, co może skłonić potencjalnych nabywców do zainteresowania się ofertą spółki i ewentualnego podjęcia współpracy.

Dodatkowo udział w wydarzeniu może umożliwić Spółce nawiązanie bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami/kadrą zarządzająca innych, międzynarodowych przedsiębiorstw, które potencjalnie - mogą być odbiorcami produktów A.

Spółka zwraca również uwagę, iż poszukiwanie bezpośredniego związku przedsięwzięcia „…” wyłącznie ze sprzedażą, a więc zwiększaniem grona nabywców towarów/usług oferowanych przez Spółkę, wydaje się zmierzać do zawężającego rozumienia przepisów VAT, a przede wszystkim prawa podatnika do odliczenia VAT.

Wydarzenia, jak będące przedmiotem niniejszego wniosku, to jak wskazano już powyżej również miejsce, gdzie dochodzi do wymiany poglądów i wiedzy. Wiedza ta ma zaś wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej, w tym również organizacji i tworzenia łańcucha dostaw od strony zakupu towarów i usług, które są niezbędne dla realizacji produkcji, a w konsekwencji na możliwości wytwarzania przez Spółkę towarów/usług, będących przedmiotem sprzedaży (objętej VAT). Stąd też wydarzenia takie, w niektórych przypadkach, mogą nie wpływać bezpośrednio na wzrost sprzedaży opodatkowanej, lecz na możliwość wytwarzania produktów, będących przedmiotem sprzedaży.

Informują Państwo, że „cele marketingowe” A nie są zdefiniowane w jakimkolwiek akcie normatywnym Spółki. Niemniej jednak w jednym z dokumentów wewnętrznych sformułowana została „strategia komunikacji”, która zawiera m.in. zadania i cele, w tym skuteczną promocję marki A podczas wydarzeń ogólnopolskich i ogólnoświatowych

Wydaje się, że organizacja/uczestnictwo w wydarzeniu „…” (podczas którego promowane są marka i logo …) są zbieżne z celami powyższej strategii.

Światowe Forum Ekonomiczne w … (oraz towarzyszące temu wydarzeniu przedsięwzięcie „…”) jest jednym z najważniejszych miejsc debaty, na temat współczesnych problemów ekonomicznych. Powyższe oraz fakt, iż w wydarzeniu tym uczestniczą przedstawiciele największych korporacji oraz wybitni intelektualiści - pozwala przyjąć, iż uczestnictwo w takim wydarzeniu, udział w debatach, prezentacja logo i marki firmy pozytywnie wpływa na jej wizerunek, m.in. poprzez zwiększenie jej prestiżu i postrzegania jako profesjonalnego przedsiębiorcy.

Do korzyści wynikających z organizacji/udziału przedstawicieli … w przedmiotowym wydarzeniu należałoby zaliczyć:

•możliwość nabycia specjalistycznej wiedzy, pozwalającej na dostosowanie Spółki do zmiennych warunków otoczenia, uwarunkowań prawnych i ekonomicznych oraz możliwych kierunków rozwoju,

•promocję marki i logo … oraz swego rodzaju „zakotwiczenie” jej w pamięci potencjalnych kontrahentów firmy (przedstawicieli międzynarodowego biznesu uczestniczących w Forum),

•możliwość nawiązania kontaktów biznesowych.

W organizowanym w … przedsięwzięciu „…” uczestniczyły następujące podmioty:

•Organizator wydarzenia - należące do Skarbu Państwa, i wiodące na rynku polskim przedsiębiorstwo, odpowiedzialne za wynajęcie w … nieruchomości, zorganizowanie w niej wydarzeń, paneli dyskusyjnych itp.,

•Partnerzy (współorganizatorzy) wydarzenia - inne polskie, wiodące w swoich branżach przedsiębiorstwa (wśród nich jest też …), których rolą jest partycypacja w przedsięwzięciu „…”,

•Prelegenci/paneliści (wśród których są również przedstawiciele Partnerów wydarzenia),

•Goście - kadra menedżerska największych międzynarodowych przedsiębiorstw, wybitni intelektualiści, prezydenci państw, ministrowie itp.

Z uwagi na charakter wydarzenia (które jest miejscem spotkań m.in. przedstawiciele kadry zarządzającej największych światowych korporacji) oraz wynikającą z powyższego możliwością nawiązania kontaktów biznesowych - uczestnictwo w przedsięwzięciu może poszerzyć krąg odbiorców (jak i dostawców, o czym mowa w pkt. 4) A o te firmy (przedsiębiorstwa), których przedstawiciele uczestniczą w wydarzeniu.

W związku z realizacją wydarzenia „…” Spółka poniosła wydatki, do poniesienia których zobowiązała się na podstawie zawartego porozumienia (opisane we wniosku o interpretację), w tym:

•na rzecz głównego Organizatora tego przedsięwzięcia (wiodącego na rynku polskim podmiotu gospodarczego). Były one związane z typowymi dla tego typu eventów kosztami (wynajęcie nieruchomości w …, organizacja wydarzeń, paneli dyskusyjnych itp.),

•tytułów prasowych poświęconych tematyce ekonomicznej, przedmiotem których była realizacja świadczeń reklamowych oraz obsługa medialna w czasie trwania Forum.

Poniesione wydatki nie mają wpływu na cenę oferowanych przez Spółkę towarów i usług. Powyższe jest konsekwencją tego, że cena produktów spółki (…, złota i srebra) jest wyznaczana przez notowania giełdowe.

W oczekiwaniu Spółki, ponoszone w związku wydarzeniem „…” koszty nie będą miały, przynajmniej bezpośredniego, wpływu na sprzedaż opodatkowaną A. Wpływ taki będzie mieć natomiast samo uczestnictwo w przedsięwzięciu połączone z możliwością wystąpienia panelistów A oraz prezentacją marki i logo Spółki w materiałach promocyjnych wydarzenia (co szczegółowo opisano m.in. w odpowiedzi na pytanie nr 2 i 4). Przy czym uczestnictwo to - jest uzależnione od poniesienia związanych z przedsięwzięciem kosztów.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego oraz w niniejszym piśmie, wśród uczestników wydarzenia są m.in. przedstawiciele (kadra zarządzająca) największych międzynarodowych przedsiębiorstw. Stąd też ich udział w Forum, połączony z promocją w czasie imprezy logo i marki A - może wpłynąć na:

•zwiększenie widoczności i zainteresowania marką A,

•nawiązanie nowych kontaktów biznesowych,

- oraz w konsekwencji powyższego - na pozyskanie nowych kontrahentów.

W dalszej perspektywie skutkować to może poprawą pozycji na rynku. Należy mieć jednak na uwadze, że obecna pozycja A na rynku producentów produkowanych metali tj. … i srebra jest bardzo wysoka (odpowiednio szóste i drugie miejsce na świecie). Stąd też perspektywa jej dalszej poprawy zaczyna być mocno graniczona. Jednak niezależnie od tego, za mające związek z obrotem opodatkowanym VAT należy uznać również i takie działania, które wpływają nie tylko na wzrost sprzedaży (i poprawę pozycji rynkowej podmiotu gospodarczego), ale również - na utrzymanie osiągniętych do chwili obecnej rezultatów w tych obszarach.

Uczestnicy nie są zobowiązani do jakichkolwiek czynności na rzecz Spółki.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia „…” nie są promowane towary produkowane przez Spółkę.

W związku z realizacją „…”, Spółka nie otrzymuje jakiegokolwiek wynagrodzenia.

Pytanie

Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Spółkę w związku uczestnictwem w przedsięwzięciu „…”.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warto przy tym podkreślić, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zarówno bezpośredni, jak i pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym:

• o związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z prowadzoną działalnością można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży, lub też gdy nabywane usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy (bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika),

•o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganym przez podatnika obrotem podlegającym opodatkowaniu (stawkami innymi niż ZW).

Powyższe zasady znajdują swe potwierdzenie w zapisach art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Stanowi on, iż jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić: VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika.

Przeniesienie powyższych zasad na grunt sprawy prowadzi do wniosku, że w analizowanej sprawie istnieje związek pomiędzy:

•wydatkami ponoszonymi przez A w związku z organizacją i uczestnictwem w Forum,

•związanym z tym uczestnictwem zakupem świadczeń reklamowych oraz usług obsługi medialnej,

- a obrotami opodatkowanymi VAT. W konsekwencji Spółka będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu „…”.

Uzasadniając powyższe należałoby wskazać, że (jak już przedstawiono powyżej) A prowadzi działalność w zakresie produkcji metali a odbiorcami produktów Spółki są podmioty z całego świata. Z tego też powodu uczestnictwo Spółki (jej przedstawicieli) w wydarzeniach, podczas których w trakcie wystąpień, paneli dyskusyjnych oraz spotkań ze światowymi leaderami w wybranych dziedzinach przekazywana jest wiedza w zakresie:

•uwarunkowań wpływających na istniejące łańcuchy dostaw,

•alternatywnych źródeł energii, dekarbonizacji gospodarki,

•uwarunkowań inwestycyjnych,

•bezpieczeństwa i suwerenności energetycznej,

•atrakcyjności Europy Środkowo - Wschodniej dla inwestorów (w tym obszarach związanych z technologiami IT)

- służy w istocie nabyciu specjalistycznej wiedzy, mającej na celu dostosowanie Spółki do zmiennych warunków otoczenia, uwarunkowań prawnych i ekonomicznych oraz możliwych kierunków rozwoju. Efektem powyższego będzie więc dalsze uzyskiwanie obrotów opodatkowanych VAT przez A.

Nie ulega natomiast wątpliwości, że zarządzanie Spółką o takiej skali prowadzonej działalności (jak ma to miejsce w przypadku A), wymaga posiadania aktualnych wiadomości w zakresie warunków otoczenia w jakich działa przedsiębiorstwo, trendów ekonomicznych, czy też uwarunkowań wynikających z ciągle trwającej pandemii Covid czy też wojny na Ukrainie. Przekłada się to bowiem na warunki funkcjonowania A, kwestie związane z istniejącymi rynkami zbytu, łańcuchami dostaw itp., a w konsekwencji na efektywność ekonomiczną A i osiągane obroty opodatkowane VAT.

Wiedzę taką z pewnością daje uczestnictwo w Światowym Forum Ekonomicznym w …, w ramach projektu „…”. Omawiane tam tematy i zagadnienia z pewnością dają orientację w istotnym dla Spółki (z gospodarczego punktu widzenia) zakresie oraz pozwalają uwzględnić szersze spektrum czynników w procesie zarządczym.

Uczestnictwo w Forum, polegające m.in. na:

•ekspozycji materiałów promocyjnych (w celu zaprezentowania informacji dotyczących Spółki oraz jej logo) wewnątrz …, a także na stronach internetowych i w mediach społecznościowych,

•zakupie usług reklamowych oraz usług obsługi medialnej, mających na celu wykorzystanie potencjału wydarzenia …,

- jest także dobrą okazją do budowania rozpoznawalności marki A wśród uczestników Forum (w tym przedstawicieli międzynarodowego biznesu, będących potencjalnymi kontrahentami A). W dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej (charakteryzującej się wysokim poziomem tzw. szumu informacyjnego i bardzo dużej konkurencji niemalże we wszystkich branżach) bardzo istotne stało się bowiem „zakotwiczenie” w pamięci potencjalnych kupujących i kontrahentów nazwy (logo) firmy. Przekłada się to bowiem na większe zaufanie do Spółki, czego efektem mogą być nowe zamówienia oraz wzrost obrotów.

Stanowisko, w myśl którego promowanie marki danego podmiotu jest działaniem o charakterze reklamowym, znajduje także potwierdzenie w wydawanych interpretacjach. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPB-1-3/4510-55/15/MO z dnia 8 lipca 2015 r. wskazano, że „reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Za logo uznać należy znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych (por. J. Thomas Russell. W. Ronald Lane, Reklama według Ottona Kleppnera; Wydawnictwo FELBERG SJA, 2000 r., s. 621). Logo może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia”.

Reasumując, ekspozycja materiałów promocyjnych była dobrą okazją do promowania A. Oczekiwanym przez Spółkę efektem jest zwiększenie rozpoznawalności A jako stabilnego i odpowiedzialnego partnera handlowego, co w dalszej kolejności winno się przekładać na uzyskiwane obroty opodatkowane VAT.

Spółka stoi więc na stanowisku, w myśl którego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT, jak również w myśl zasady neutralności podatku VAT wyrażonej w art. 1 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z uczestnictwem w projekcie „…”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Dla prawa do odliczenia podatku naliczonego wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Przy tym podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka wraz z należącym do Skarbu Państwa, wiodącym na rynku polskim przedsiębiorstwem, jest na Światowym Forum Ekonomicznym w … organizatorem wspólnego przedsięwzięcia o nazwie „…”. W przedsięwzięciu tym uczestniczą inne wiodące w swoich branżach polskie firmy, a jego celem jest zorganizowanie miejsca dyskusji biznesowej oraz wydarzeń kulturalnych i promocji potencjału inwestycyjnego Polski w trakcie trwania Forum.

W ramach zawartego porozumienia Organizator zobowiązał się do:

•wynajęcia w … nieruchomości (na czas trwania Forum), celem zorganizowania w niej wydarzeń, w tym paneli dyskusyjnych i konferencji w ramach „…”,

•przygotowania i przeprowadzenia wydarzeń (paneli, konferencji), o których mowa powyżej,

•ekspozycji materiałów promocyjnych służących realizacji przedsięwzięcia „…” dostarczonych przez A, celem zaprezentowania logo A oraz informacji dotyczących A wewnątrz „…” oraz na stronach internetowych i w mediach społecznościowych.

A zobowiązał się natomiast do:

˗udostępnienia organizatorowi logotypu A w celu wykorzystania go w materiałach promocyjnych służących realizacji przedsięwzięcia „…”,

˗przygotowania i dostarczenia materiałów promocyjnych dotyczących A,

˗pokrycia kosztów ponoszonych przez Organizatora w związku z organizacją przedsięwzięcia „…” na warunkach określonych w Porozumieniu, co oznaczało partycypację A w tych kosztach,

˗organizacji i pokrycia kosztów udziału własnych przedstawicieli podczas Forum,

˗przygotowania scenariuszy wystąpień przedstawicieli A w ramach paneli dyskusyjnych.

Spółka podpisała także umowy z wiodącymi tytułami prasowymi poświęconymi tematyce ekonomicznej, przedmiotem których była:

˗realizacja świadczeń reklamowych na łamach wydania specjalnego ww. tytułów prasowych (w ich polskiej i angielskiej wersji językowej), które następnie dystrybuowane były w czasie trwania Forum,

˗obsługa medialna w czasie trwania Forum.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Państwa w związku z uczestnictwem w przedsięwzięciu „…”.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego, która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście prawo to nie przysługuje – nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione – w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Podobny pogląd wyraził Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank. Trybunał nie miał w tej sprawie wątpliwości, że art. 2 Pierwszej Dyrektywy i art. 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa, było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał wyjaśnił, że w przypadku gdy podatnik dokonuje transakcji w odniesieniu do których podatek VAT podlega odliczeniu oraz transakcji nie dających podstaw do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług przez niego nabytych w przypadku, gdy towary te pozostają w bezpośrednim związku z transakcjami sprzedaży podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym miejscu warto przywołać orzeczenie TSUE z 8 lutego 2007 r. C-435/05 w sprawie Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën. W wyroku tym (pkt 23) w pierwszej kolejności TSUE wskazał, że zgodnie z ustalonym orzecznictwem, aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 24; w sprawie Abbey National, pkt 26; oraz wyrok z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie C-32/03 Fini H, Zb.Orz. str. I 1599, pkt 26). Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada, iż wydatki poczynione celem ich nabycia stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 30, w sprawie Abbey National, pkt 28, jak i wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C 16/00 Cibo Participations, Rec. str. I 6663, pkt 31).

Ostatecznie jednak TSUE doszedł w tej sprawie do konkluzji, że artykuł 17 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że koszty usług doradczych, z których podatnik skorzystał w celu ustalenia kwoty wierzytelności stanowiącej część majątku jego przedsiębiorstwa i związanej ze sprzedażą akcji dokonaną w okresie, w którym nie był on jeszcze podatnikiem podatku VAT, z braku dowodów na to, że wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika, nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

W konsekwencji, z wyroku tego wynika, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związek pomiędzy zakupami, a działalnością gospodarczą co do zasady powinien być bezpośredni, może być również pośredni jednak tylko gdy zakupy związane są z działalnością gospodarczą („wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika”). W przeciwnym wypadku koszty pośrednie nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

Przenosząc tezy płynące z powyższego orzeczenia C-435/05 na grunt niniejszej sprawy należy zauważyć, że nie można zakładać, iż w każdym przypadku ten związek pośredni zakupów uprawnia do odliczenia podatku. Oznacza to, że wydatki związane z określonymi działaniami mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną, ale nie muszą.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Odpowiadając na Państwa pytanie należy w stosunku do wydatków poniesionych w celu realizacji wydarzenia „…” przeanalizować, czy istnieje pomiędzy tymi wydatkami, a opodatkowaną działalnością gospodarczą Państwa Spółki bezpośredni lub pośredni (tj. wpływający na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości i przyczyniający się do generowania przez Państwa Spółkę obrotów) związek uprawniający podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to jest bowiem uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku, a w szczególności charakteru poniesionego wydatku i profilu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Wskazali Państwo, że Spółka poniosła wydatki, do których zobowiązała się na podstawie zawartego porozumienia. Wydatki te były związane z przygotowaniem i dostarczeniem materiałów promocyjnych dotyczących A, pokryciem kosztów ponoszonych przez Organizatora w związku z organizacją przedsięwzięcia „…” na warunkach określonych w Porozumieniu, organizacją i pokryciem kosztów udziału własnych przedstawicieli podczas Forum, przygotowaniem scenariuszy wystąpień przedstawicieli A w ramach paneli dyskusyjnych. Spółka podpisała także umowy z wiodącymi tytułami prasowymi poświęconymi tematyce ekonomicznej, przedmiotem których była realizacja świadczeń reklamowych na łamach wydania specjalnego ww. tytułów prasowych (w ich polskiej i angielskiej wersji językowej), które następnie dystrybuowane były w czasie trwania Forum oraz obsługa medialna w czasie trwania Forum. Wydatki związane z uczestnictwem w Forum zostały udokumentowane fakturami zakupu (wystawionymi dla Spółki przez czynnych podatników VAT) na których widnieją kwoty VAT.

Mając na uwadze całokształt ocenianej sprawy należy wskazać, że wydatki poniesione w związku z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu „…” mają związek pośredni z opodatkowaną działalnością gospodarczą Państwa Spółki.

Analiza przedstawionego opisu sprawy prowadzi do wniosku, że organizacja i uczestnictwo w wydarzeniu „…” przekłada się na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej. Jak Państwo wskazali, celem działań było (poprzez udział przedstawicieli spółki w panelach dyskusyjnych itp.) nabycie specjalistycznej wiedzy umożliwiającej dostosowanie Spółki do zmiennych warunków otoczenia, uwarunkowań prawnych i ekonomicznych oraz możliwych kierunków rozwoju, a także (poprzez ekspozycję jej logo w materiałach reklamowych) promowanie marki i logo Spółki, swego rodzaju „zakotwiczenie” jej w pamięci potencjalnych kupujących i kontrahentów firmy (przedstawicieli międzynarodowego biznesu uczestniczących w Forum). Logiczną konsekwencją zdobycia nowej wiedzy, a także promowania marki i logo … wydaje się po pierwsze - sprawniejsze zarządzanie spółką (co w efekcie zwiększy jej efektywność ekonomiczną, a więc i możliwości generowania obrotów opodatkowanych) oraz po drugie - budowanie zaufania do … (co ułatwi w przyszłości nawiązywanie kontaktów biznesowych). Wszystkie te czynniki powinny przełożyć się na poziom obrotu opodatkowanego VAT. Udział w wydarzeniu „…” nie gwarantuje bezpośredniego wzrostu obrotów, ale zwiększa jego prawdopodobieństwo.

Ponadto organizacja/uczestnictwo w wydarzeniu „…” może przełożyć się na wzrost konkurencyjności A na rynku oraz pozyskanie nowych klientów. Za poglądem takim przemawia m.in. to, że tematyka wystąpień oraz paneli dyskusyjnych w czasie trwania Forum - jest ściśle związana z zagadnieniami dotyczącymi prowadzenia działalności gospodarczej (i obejmuje ona przykładowo kwestie związane z alternatywnymi źródłami energii czy dekarbonizacją gospodarki, a więc zagadnienia, które mają istotny wpływ na prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej). W efekcie więc - Spółka może poznać najnowsze trendy czy technologie w tych obszarach, co z kolei może pomóc w ulepszaniu firmy i zwiększaniu jej konkurencyjności na rynku. Forum jest także miejscem spotkań wybitnych panelistów oraz uczestników (wśród których są przedstawiciele kadry zarządzającej największych korporacji). Uczestnictwo w nim może pomóc w nawiązaniu nowych kontaktów biznesowych, a w konsekwencji - pozyskaniu nowych klientów.

Realizacja przedsięwzięcia „…” winna przyczyniać się do zwiększenia świadomości marki A, co może skłonić potencjalnych nabywców do zainteresowania się ofertą spółki i ewentualnego podjęcia współpracy.

Dodatkowo udział w wydarzeniu może umożliwić Spółce nawiązanie bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami/kadrą zarządzająca innych, międzynarodowych przedsiębiorstw, które potencjalnie - mogą być odbiorcami produktów A.

Wydarzenie „…” to również miejsce, gdzie dochodzi do wymiany poglądów i wiedzy. Wiedza ta ma zaś wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej, w tym również organizacji i tworzenia łańcucha dostaw od strony zakupu towarów i usług, które są niezbędne dla realizacji produkcji, a w konsekwencji na możliwości wytwarzania przez Spółkę towarów/usług, będących przedmiotem sprzedaży (objętej VAT). Stąd też wydarzenia takie, w niektórych przypadkach, mogą nie wpływać bezpośrednio na wzrost sprzedaży opodatkowanej, lecz na możliwość wytwarzania produktów, będących przedmiotem sprzedaży.

Przedsięwzięcie „…” ma zatem związek z działalnością i rozwojem Państwa Spółki, gdyż umożliwia nabycie specjalistycznej wiedzy, pozwalającej na dostosowanie Spółki do zmiennych warunków otoczenia, uwarunkowań prawnych i ekonomicznych oraz możliwych kierunków rozwoju.

W związku z powyższym mając na uwadze fakt, że dokonywane przez Państwa wydatki z tytułu organizacji i uczestnictwa w przedsięwzięciu „…” mają pośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną Spółki, to tym samym przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur je dokumentujących.

 Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Odnośnie powołanej interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Jednocześnie należy zaznaczyć, że powołana interpretacja dotyczy innego zagadnienia, niż przedstawione w omawianej sprawie. Interpretacja ta bowiem dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup prezentów o małej wartości przekazywanych swoim kontrahentom.

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00