Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.44.2023.1.KK

Prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z realizacją inwestycji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

I.Uwagi ogólne

Miasto (..) (dalej: „Miasto” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559) Miasto jest wyposażone w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Miasto wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane jednostki organizacyjne.

W strukturze organizacyjnej Miasta funkcjonują jednostki oświatowe, Miejski Ośrodek (…), Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Dom Pomocy Społecznej „…” im. (…) w (…), działające w formie jednostek budżetowych. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto podjęło wspólne, scentralizowane rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi wskazanymi jednostkami organizacyjnymi.

W Mieście funkcjonują również w formie instytucji kultury (…) im. (…) (dalej: „Biblioteka”) oraz Muzeum (…) w (…), posiadające odrębną od Miasta podmiotowość prawną i podatkową (niescentralizowane z Miastem dla celów VAT).

II.Przedmiot wniosku

Niniejszym wnioskiem Miasto obejmuje wydatki inwestycyjne związane ze zrealizowaną w (…) r. inwestycją pn. „…” (dalej: „Inwestycja”) dot. odnawialnych źródeł energii zamontowanych na budynku (…).

Faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z Inwestycjami zostały wystawione przez kontrahentów na Miasto.

Inwestycja ta dofinansowana została ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Co istotne, podatek VAT stanowił koszt niekwalifikowalny, tj. nie został objęty przedmiotowym dofinansowaniem.

III.Wykorzystanie przedmiotu Inwestycji

Sposób wykorzystania przedmiotu Inwestycji

Inwestycja ta została wykonana na budynku tzw. (…), który jest obiektem dostosowanym do organizowania różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych (dalej: „…” lub „Obiekt”). Innymi słowy, instalacje OZE zakupione i zamontowane w ramach realizacji Inwestycji stanowią obiekty trwale związane z (...) i służą wyłącznie do działalności (…).

Począwszy od (…) r. (…) udostępniana jest odpłatnie przez Miasto na rzecz Biblioteki na podstawie umowy najmu (umowa zawarta jest na czas nieokreślony).

Wynagrodzenie za wynajem (…)

Z tytułu najmu budynku (…) Miasto pobiera od Biblioteki określone w umowie wynagrodzenie (czynsz najmu), od którego odprowadza VAT należny. Wysokość czynszu wynika z umowy najmu z dnia (…)  r. (zawartej przed realizacją Inwestycji pomiędzy Wnioskodawcą a Biblioteką).

Czynsz najmu został określony, począwszy od (…) r., w wysokości (…) PLN miesięcznie (z zastrzeżeniem, iż czynsz może być co roku zwiększany o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłoszony przez Prezesa GUS w okresach nie krótszych niż jeden rok lub przy przedłużaniu umowy).

Ustalając wysokość czynszu najmu dążono do tego, aby kwota ta była możliwie jak najwyższa przy uwzględnieniu realiów rynkowych oraz innych istotnych okoliczności, takich jak m.in.:

-ponoszenie przez najemcę kosztów bieżących związanych z funkcjonowaniem i utrzymaniem przedmiotu najmu, np. zakup energii elektrycznej czy remonty,

-długość trwania umowy najmu,

-stawki czynszu określone w Zarządzeniu Burmistrza w sprawie określenia stawek czynszu za grunty oddane przez Gminę w dzierżawę, najem lub w czasowe korzystanie oraz za umieszczanie reklam na obiektach i nieruchomościach gminnych.

Miasto natomiast na moment zawierania umowy najmu nie miało informacji na temat przyszłej Inwestycji w zakresie odnawialnych źródeł energii na (…), a zatem czynsz nie uwzględnia kosztów poniesionych na realizację Inwestycji.

Wnioskodawca podkreśla, że umowa najmu trwa nieprzerwanie od (…) r., także w okresie realizacji Inwestycji, co świadczy o niezmiennym charakterze wykorzystania (…).

Końcowo Miasto wskazuje, że posiada już interpretację indywidualną (z dnia 25 października 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.301.2017.1.SJ) w zakresie innych wydatków inwestycyjnych dot. samej (…), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał w szczególności, że:

-„W konsekwencji z uwagi na fakt, że najem/dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla tej czynności Gmina występuje/będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług”,

-[w związku z rozpoczęciem odpłatnej dzierżawy] „Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację Inwestycji dotyczącej (...)”.

Wnioskodawca przy tym podkreśla, że począwszy od (…) r., (…) wykorzystywana jest wyłącznie do działalności opodatkowanej (odpłatny najem), a zatem wydatki na Inwestycję realizowaną w (…) r. należy uznać zdaniem Miasta za pozostające w związku wyłącznie z działalnością opodatkowaną.

Pytanie

Czy – mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny – Miastu przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z realizacją Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Miastu przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z realizacją Inwestycji.

Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje, gdy nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie, jak wynika z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Sytuacja Miasta

W ocenie Miasta kwestie związane z prawem Miasta do odliczenia VAT naliczonego od instalacji OZE, zakupionych i zamontowanych w ramach realizacji Inwestycji, należy rozpatrywać w oparciu o wykorzystanie budynku (…) – instalacje stanowią bowiem część składową tego budynku.

W świetle powyższych regulacji, w przypadku działań podejmowanych przez Miasto na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ono w roli podatnika VAT. Mając zatem na uwadze, że umowa najmu jest niewątpliwie umową cywilnoprawną, w opinii Miasta, w ramach wykonywania przedmiotowej czynności, tj. odpłatnego udostępniania (…) na rzecz Biblioteki na podstawie zawartej umowy najmu, Miasto działa jako podatnik VAT. Jeśli zaś chodzi o związek dokonywanych nabyć z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, w kontekście zawarcia z Biblioteką umowy najmu, również ta przesłanka zostanie spełniona. W ocenie Miasta za bezsporny należy uznać fakt, że ponoszenie wydatków inwestycyjnych na realizację Inwestycji jest bezpośrednio związane z wykonywaniem przez Miasto czynności opodatkowanej w postaci usługi najmu.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że usługa najmu (…) na rzecz Biblioteki rozpoczęła się na długo przed przystąpieniem do Inwestycji, trwała w międzyczasie realizacji Inwestycji i trwa do chwili obecnej. Tym samym należy uznać, że Miasto przystępowało do opisanej Inwestycji z zamiarem dalszego niezmiennego przeznaczenia całej nieruchomości (wraz z efektami Inwestycji) do działalności opodatkowanej VAT (świadczenia usług najmu).

Ponadto Miasto pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Miasto pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien on być traktowany inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Skoro bowiem Miasto, jako czynny podatnik VAT, jest zobowiązane uiszczać VAT należny z tytułu świadczonej na rzecz Biblioteki odpłatnej usługi udostępniania budynku (…) na podstawie umowy najmu, powinno ono mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tej usługi.

Jak już zostało wskazane w stanie faktycznym, Miasto dysponuje interpretacją indywidualną (z dnia 25 października 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.301.2017.1.SJ) w zakresie innych wydatków inwestycyjnych dot. (…), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał w szczególności, że:

-„W konsekwencji z uwagi na fakt, że najem/dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla tej czynności Gmina występuje/będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług”,

-[w związku z rozpoczęciem odpłatnej dzierżawy] „Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację Inwestycji dotyczącej (…)”.

Przy czym, co również zostało już wskazane, począwszy od (…) r., (…) wykorzystywana jest przez Miasto wyłącznie do działalności opodatkowanej (odpłatny najem), a zatem wydatki na Inwestycję realizowaną w (…) r należy uznać zdaniem Miasta za pozostające w związku wyłącznie z działalnością opodatkowaną.

Stanowisko organów podatkowych

Miasto przy tym podkreśla, że stanowisko, zgodnie z którym wykorzystanie nieruchomości na cele świadczenia usług najmu/dzierżawy uprawnia do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych z nią związanych, jest konsekwentnie prezentowane w licznych interpretacjach indywidualnych organów podatkowych.

Analogiczne stanowisko znajduje potwierdzenie w wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnej z dnia 12 maja 2021 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.54.2021.1.LS, w której organ stwierdził, że „z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (a nie publicznoprawną), w związku z czynnością odpłatnej dzierżawy wyremontowanego i rozbudowanego w ramach realizowanej inwestycji obiektu, Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (...) Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na remont i rozbudowę budynku Domu Kultury, który to Gmina wydzierżawia na rzecz A. Prawo to będzie przysługiwać Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy”.

Także w interpretacji indywidualnej z dnia 9 kwietnia 2021 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.31.2021.2.PM Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej podzielił stanowisko Wnioskodawcy i uznał, że .w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ - w okolicznościach niniejszej sprawy – wydatki związane z nabyciem towarów i usług w ramach Inwestycji są/będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Gmina działa/będzie działała jako podatnik podatku VAT. Reasumując, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z nabyciem budową Budynku w ramach Inwestycji”.

Ponadto, potwierdzeniem stanowiska Miasta jest także interpretacja indywidualna z dnia 14 stycznia 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.607.2020.2.APR, według której „z uwagi na powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Gmina, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z Inwestycją, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy”.

Wskazać należy także na stanowisko wyrażone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 stycznia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.586.2017.2.AR, w której wskazano: „Zamiarem Gminy jest bowiem to, aby cała infrastruktura kanalizacyjna na terenie Gminy była eksploatowana przez jeden podmiot, tj. przez Spółkę, zgodnie z umową zawartą ze Spółką przed rozpoczęciem realizacji Inwestycji. W tym celu Gmina podpisała ze Spółką list intencyjny wyrażający wolę dzierżawy Infrastruktury po jej ukończeniu na rzecz Spółki. Ponadto, zamiar dzierżawy znajduje również potwierdzenie w fakcie, iż Gmina uzyskała dofinasowanie do Inwestycji o charakterze netto. Na podstawie umowy dzierżawy Spółka będzie wykorzystywać Infrastrukturę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT tj. do odpłatnego świadczenia usług odprowadzania ścieków. Wydatki inwestycyjne związane z Infrastrukturą są/będą dokumentowane wystawianymi przez kontrahentów Gminy fakturami VAT, na których to Gmina oznaczona jest/będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług. Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w okolicznościach analizowanej sprawy – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – Gmina będzie miała prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupowych dotyczących budowy sieci kanalizacji sanitarnej”.

Podobne stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 czerwca 2017 r. o sygn. akt 0111-KDIB3-2.4012.149.2017.1.MD potwierdzając, że: „Zatem z uwagi na związek przyszłych wydatków bieżących i ewentualnie inwestycyjnych dotyczących Hali, ponoszonych po zawarciu umowy dzierżawy z GOK, z czynnościami opodatkowanymi. Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie w całości, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy. Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wydatki bieżące oraz ewentualne wydatki inwestycyjne związane z Halą poniesione po zawarciu umowy dzierżawy, jest prawidłowe”.

Analogiczne stanowisko zostało również zaprezentowane w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w niedawnym czasie. Jako przykład wskazać można interpretacje:

-z dnia 1 września 2021 r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.122.2018.9.21.5.RD,

-z dnia 10 czerwca 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.137.2021.3.MGO,

-z dnia 28 maja 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.246.2021.1.MD,

-z dnia 19 marca 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.20.2021.2.MD,

-z dnia 24 lutego 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.939.2021.2.AG,

-z dnia 7 stycznia 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.636.2020.1.EK,

-z dnia 30 grudnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.858.2020.1.MD,

-z dnia 12 listopada 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.421.2020.2.KM.

Reasumując, zdaniem Miasta, w związku z odpłatnym udostępnieniem (…) na rzecz Biblioteki na podstawie umowy najmu, Miastu przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zrealizowali Państwo projekt pn. „…”. Faktury dokumentujące wydatki ponoszone z ww. inwestycją zostały wystawione na Miasto. Instalacje OZE zakupione i zamontowane w ramach inwestycji stanowią część składową budynku, są trwale związane z (…) i służą wyłącznie do działalności (…). Od miesiąca (…) r. ww. budynek udostępniany jest odpłatnie przez Miasto na rzecz Biblioteki na podstawie umowy najmu zawartej na czas nieokreślony. Z tego tytułu pobierają Państwo określone w umowie wynagrodzenie. Ustalając jego wysokość brali Państwo pod uwagę m.in. okoliczności dotyczące ponoszenia przez najemcę kosztów bieżących związanych z funkcjonowaniem i utrzymaniem przedmiotu najmu np. zakup energii elektrycznej. Czynsz może być co roku zwiększany o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. (…) wykorzystywana jest wyłącznie do działalności opodatkowanej (odpłatny najem).

W rozpatrywanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji.

Jak wynika z treści wniosku, w opisanej sytuacji mamy do czynienia z inwestycją przeznaczoną do realizacji czynności, które mieszczą się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Miasto w zakresie wykonywania ww. czynności prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Zakupione i zamontowane instalacje Państwa zdaniem pozostają w związku wyłącznie z działalnością opodatkowaną i stanowią obiekty trwale związane z wynajmowaną (…) będąc częścią składową budynku, który wykorzystywany jest wyłącznie do działalności opodatkowanej.

W konsekwencji powyższego mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w niniejszej sytuacji mają Państwo prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji. Prawo to przysługuje Państwu w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.

Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku należy uznać, że spełnione są wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Miasto działa jako podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją inwestycji mają służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Oznacza to, że Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności w niniejszej interpretacji nie analizowano warunków zawartej umowy pomiędzy Miastem a Biblioteką dotyczącej udostępniania budynku (…) ani ustalonego z tego tytułu wynagrodzenia.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z jego ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei z okoliczności sprawy przedstawionych przez Państwa nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny lub organ dokona nowych ustaleń związanych z udostępnieniem obiektu, to niniejsza interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00