Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.5.2023.3.ŻR
Prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej przesyłowej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej przesyłowej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 6 lutego 2023 r. (data wpływu 7 lutego 2023 r.) oraz pismem z 9 lutego 2023 r. (data wpływu 9 lutego 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina ... jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT. Wykonuje swoje zadania na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.z 2022 r.poz.559). Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT, tj. prowadzi wspólne rozliczanie podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.
Gmina świadczy usługi w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji (odbiorcy zewnętrzni) poprzez Gminną Spółkę Komunalną w ... (Spółka Prawa handlowego nie jednostka budżetowa gminy), która w imieniu Gminy, na podstawie umowy prowadzi eksploatację urządzeń dostarczających wodę/odbiera ścieki. Posiadana przez Gminę infrastruktura kanalizacyjna w części przekazana jest aportem do Spółki, a w części przekazana na podstawie odpłatnej dzierżawy.
Gmina w roku 2022 rozpoczęła realizację projektu inwestycyjnego dotyczącego budowy infrastruktury kanalizacji przesyłowej wchodzącej w skład sieci kanalizacyjnej, która przekazuje ścieki do oczyszczania (wydatki inwestycyjne). W szczególności Gmina realizować będzie to zadanie w latach 2022-2023 jako inwestycję pn.: „...”. Zadanie jest dofinansowane w części 63,63 % poniesionych kosztów środkami przyznanej pomocy przez Samorząd Województwa ... w ramach PROW na lata 2014-2020. Wydatki inwestycyjne związane z budową infrastruktury kanalizacyjnej są/będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców/wykonawców na Gminę fakturami VAT.
Uchwałą Rady Gminy Nr ... z dnia 28 czerwca 2022 r. Rada Gminy w ... wyraziła zgodę Wójtowi na przekazanie nowo wybudowanej infrastruktury kanalizacyjnej w odpłatną dzierżawę do GSK w ... . Przyjmuje się okres dzierżawy co najmniej 10 lat i czynsz dzierżawny 3% wartości sieci rocznie.
Również nowo wybudowana infrastruktura, będzie wykorzystywana w celu świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków od odbiorców (realizacja przez GSK). Infrastruktura kanalizacyjna będzie wykorzystywana do czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku (odpłatna dzierżawa w celu eksploatacji urządzeń i sieci przez GSK).
W uzupełnieniu wniosku na poszczególne pytania Organu, odpowiedzieli Państwo:
1)Jaka będzie wysokość nakładów poniesionych przez Państwa na realizację inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji przesyłowej?
Wysokość nakładów na realizację inwestycji - … zł netto.
2)Jaki jest przewidywany roczny obrót z tytułu dzierżawy ww. sieci?
Roczny obrót z tyt. dzierżawy - … zł.
3)Czy ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała czy zmienna?
Kwota czynszu rocznie – stała.
4)Jeżeli ustalona kwota ww. czynszu dzierżawnego będzie zmienna, to proszę wskazać, jakie czynniki są brane pod uwagę przy ustaleniu tej kwoty?
Nie dotyczy.
5)Czy wysokość czynszu dzierżawnego jest skalkulowana z uwzględnieniem kosztów poniesionych nakładów inwestycyjnych?
Tak.
6)W jakiej relacji pozostaje/będzie pozostawał czynsz dzierżawny za rok z nakładami poniesionymi na budowę sieci kanalizacji przesyłowej? Proszę podać jednoznacznie wielkość udziału.
7)Czy ww. czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na budowę sieci kanalizacji przesyłowej, o której mowa we wniosku? Jeśli tak, to należy wskazać, w jakim okresie?
ad 6) i ad 7) Czynsz dzierżawny rocznie 3 %, przy amortyzacji 4,5 % rocznie. W Gminie amortyzacja nie ma znaczącego wpływu na koszty. Gmina nie płaci też podatku CIT, inaczej wygląda sytuacja w zakładzie komunalnym. Zaznaczają Państwo, że jeśli Gmina zakończy umowę dzierżawy, np. umorzenie 100%, to nastąpi przekazanie urządzeń aportem do GSK, która w dalszym ciągu będzie prowadzić eksploatację tych urządzeń. Zwrot wydatków poniesionych na budowę sieci przesyłowej potrwa około 20 lat. Jest to zadanie własne Gminy - zapewnienie wody i odbiór ścieków od mieszkańców i w miarę posiadanych środków nadal będą Państwo realizować. Na pewno wydatki ponoszone na zadanie pomniejszone o podatek VAT to duża ulga.
8)Czy wysokość czynszu dzierżawnego jest skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?
Tak. Należy podkreślić fakt, że wysokość czynszu ma wpływ na koszt odbioru ścieków. Jako Gmina nie mogą Państwo narzucać GSK takich kosztów, które zawyżą tak cenę za odbiór m3 ścieków, że będzie wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej, a nie będzie chętnych gospodarstw domowych do wpięcia do sieci. Okres zwrotu na pewno jest wydłużony do maksimum.
9)Czy kwota czynszu za dzierżawę sieci kanalizacji przesyłowej będzie znacząca dla Państwa budżetu?
Tak. Kwota czynszu dzierżawnego od nowo wybudowanej sieci to 1/5 obrotu rocznego z działalności gospodarczej Gminy obecnie.
10)Na jakim poziomie będą się kształtować dochody z tytułu dzierżawy w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy?
W stosunku do dochodów ogółem to 0,09 %, a w stosunku do dochodów własnych 0,03 %.
11)Jaka jest/będzie wysokość Państwa wkładu własnego w przedmiotową budowę sieci kanalizacji przesyłowej (w zł)?
Wysokość wkładu własnego … zł.
12)Przy uwzględnieniu jakich czynników dokonana została/zostanie kalkulacja czynszu dzierżawnego? Należy szczegółowo wymienić.
Decydującym czynnikiem jest cena odbioru ścieków od gospodarstw domowych (efekt końcowy). Dla Gminy jest to bardzo ważna inwestycja w kierunku ochrony środowiska. Mają Państwo świadomość, że na wsi każde gospodarstwo domowe, którego nie stać na wpięcie do sieci zbiorczego odprowadzania ścieków i regularne opłacanie znajdzie inne rozwiązanie ,,do rowu,,. Gmina w miarę posiadanych środków własnych, jak i pozyskiwanych w kolejnych latach z różnych źródeł zrobiła bardzo dużo w tym kierunku. Ta nowa sieć pozwoli osiągnąć poziom 80% gospodarstw skanalizowanych (wieś ponad 15 000 mieszkańców). Jak już wspomniano, nie mogą Państwo sobie pozwolić na brak efektu, a sieć będzie tylko statystyką.
13)Czy wysokość czynszu dzierżawnego ustalanabyła/będzie także w oparciu o:
-stawkę amortyzacji rocznej przedmiotowego majątku,
-długość okresu użytkowania ww. majątku?
Wysokość czynszu na poziomie amortyzacji rozważymy. Obecnie na poziomie realizacji zadania szacunkowo przyjęto 3 %. Wszystko będzie zależeć od ostatecznego kosztu inwestycji. Okres użytkowania tej sieci w dzisiejszej technologii wykonania jest bardzo długa przy odpowiedniej eksploatacji i wykonywaniu na czas remontów i przeglądów. Pierwsze podobne inwestycje realizowaliśmy na początku lat 90 i nadal są w użytkowaniu. Warunek podstawowy to by płynęły ścieki a nie leżały puste zakopane rury.
14)Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym ww. sieci kanalizacji przesyłowej po oddaniu jej w odpłatną dzierżawę na rzecz Spółki?
Bieżące koszty utrzymania i eksploatacji będzie pokrywała Gminna Spółka Komunalna w … - wydzierżawiający.
15)Czy niezależnie od działalności Spółki, wykonują Państwo/będą wykonywać jakiekolwiek czynności za pomocą ww. sieci kanalizacji przesyłowej? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy wskazać, jakie to są czynności, z uwzględnieniem informacji, czy są to czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione od podatku VAT, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT?
Gmina wybudowaną sieć odda w odpłatną dzierżawę. GSK będzie realizować zadanie odbioru i przesyłu ścieków od mieszkańców Gminy - odpłatnie. Są to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wszystkie czynności wykonywane w tej kwestii zarówno po stronie Gminy jak i GSK będą czynnościami opodatkowanymi (8% i 23 %). Zwiększenie długości sieci i podłączenie kolejnych dostawców ścieków zwiększy kwotę obrotów na tej działalności.
Ponadto wskazali Państwo, że z Krajowego Rejestru Sądowego dotyczącego Gminnej Spółki Komunalnej sp. z o.o. w ..., który ma moc dokumentu urzędowego wynika, iż:
1)jedynym wspólnikiem jest Gmina ...;
2)głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody;
3)przedmiotem pozostałej działalności gospodarczej jest:
a)odprowadzanie i oczyszczanie ścieków,
b)roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,
c)roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
d)wykonywanie instalacji wodnokanalizacyjnych,
e)cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych,
f)roboty związane z budową dróg i autostrad,
g)transport drogowy towarów,
h)pozostałe sprzątanie,
i)wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
j)działalność w zakresie architektury i inżynierii oraz związane z nią doradztwo techniczne.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej przesyłowej na podstawie art. 86 ust. 1-2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931)?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej przesyłowej.
Wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkują prawo do odliczenia podatku naliczonego, Gmina działa jako podatnik VAT, a zrealizowana inwestycja będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem (zarówno Gminie, jak i udostępnienie jej indywidualnym odbiorcom usług).
Wytworzona w ramach planowanej inwestycji infrastruktura, tj. sieć kanalizacyjna przesyłowa - będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Gminy, naliczony podatek VAT z tytułu budowy sieci kanalizacyjnej może zostać odliczony w 100%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa Gmina przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Zatem wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.
Realizacja zadań własnych następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług, w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.
Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina w roku 2022 rozpoczęła realizację projektu inwestycyjnego dotyczącego budowy infrastruktury kanalizacji przesyłowej wchodzącej w skład sieci kanalizacyjnej, która przekazuje ścieki do oczyszczania (wydatki inwestycyjne). Gmina realizować będzie to zadanie w latach 2022-2023 jako inwestycję pn.: „...”. Wydatki inwestycyjne związane z budową infrastruktury kanalizacyjnej są/będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców/wykonawców na Gminę fakturami VAT. Gmina przekaże nowo wybudowaną infrastrukturę kanalizacyjną w odpłatną dzierżawę do Gminnej Spółki Komunalnej. Przyjmuje się okres dzierżawy co najmniej 10 lat i czynsz dzierżawny 3% wartości sieci rocznie. Nowo wybudowana infrastruktura, będzie wykorzystywana w celu świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków od odbiorców (realizacja przez GSK). Infrastruktura kanalizacyjna będzie wykorzystywana do czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku (odpłatna dzierżawa w celu eksploatacji urządzeń i sieci przez GSK). Wysokość nakładów na realizację inwestycji - ... zł netto. Roczny obrót z tytułu dzierżawy - ... zł. Zwrot wydatków poniesionych na budowę sieci przesyłowej przy czynszu dzierżawnym na ww. poziomie potrwa około 33 lata.
W niniejszej sprawie w pierwszej kolejności należy dokonać analizy czy odpłatne udostępnienie sieci kanalizacyjnej przesyłowej na podstawie umowy dzierżawy jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.
Usługa jest czynnością opodatkowaną, co do zasady, w sytuacji, kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają zatem wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.
W konsekwencji z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
W związku z tym dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu (dzierżawie) infrastruktury i urządzeń służących do odprowadzenia ścieków, za którą będziecie Państwo pobierać wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.
Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że dla czynności odpłatnego udostępnienia przez Państwa sieci kanalizacyjnej przesyłowej w oparciu o umowę dzierżawy, za którą będziecie Państwo pobierać wynagrodzenie, nie działają Państwo jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie korzystają Państwo z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku wystąpią Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Państwa Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej przesyłowej mają związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Wobec powyższego, Państwa Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacyjnej przesyłowej. Prawo to przysługuje Państwa Gminie pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwa Gmina przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Gminy musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Gmina musi się zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right