Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.81.2023.2.ŻR

Nieuwzględnianie w limicie zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, wartości sprzedaży usług w zakresie badań świadczonych na rzecz zagranicznych zleceniodawców.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że stanowisko Pana w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 27 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy nieuwzględniania w limicie zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, wartości sprzedaży usług w zakresie badań świadczonych na rzecz zagranicznych zleceniodawców.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 kwietnia 2023 r. (data wpływu 11 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym specjalistyczną praktykę lekarską (pod firmą ...) w zakresie dermatologii. Część obrotów, która jest generowana przez Pana, podlega zwolnieniu VAT jako usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Druga część, która stanowi przedmiot niniejszego wniosku, to usługi w zakresie badań (dalej: "Badania") prowadzonych na rzecz zagranicznych zleceniodawców (dalej: "Zleceniodawcy") obejmujących zazwyczaj ocenę bezpieczeństwa i skuteczności określonych wyrobów medycznych z zakresu dermatologii (np. kremu).

Badania te, z definicji, wymagają przestrzegania niezbędnych w tego typu działaniach standardów, w tym właściwego doboru próby badawczej wśród osób uskarżających się na określone schorzenie oraz tego, aby próba miała charakter ślepy (aby wyeliminować możliwy efekt placebo). Dlatego Zleceniodawcy wymagają, aby Badania były realizowane przez osoby z wykształceniem medycznym o odpowiednim doświadczeniu.

Zleceniodawcy, o których mowa wyżej, to osoby prawne z siedzibą oraz miejscem zarządzania poza terytorium Polski. Osoby te nie posiadają w Polsce żadnej stałej placówki, tj. stałego miejsca prowadzenia działalności, które uczestniczyłyby w nabywaniu (konsumpcji) Badań.

W części przypadków możliwy jest też udział podmiotów polskich (spółek z siedzibą oraz zarządem w Polsce), które działając w imieniu Zleceniodawcy (na podstawie osobnych umów i/lub pełnomocnictw), uczestniczą w procedurze Badań, tj. mogą one w szczególności przekazywać sprzęt niezbędny Panu w trakcie Badań, udzielać Panu instrukcji co do sposobu prowadzenia Badań oraz przyjmować od Pana określone informacje (m.in. o stwierdzonych ciężkich niepożądanych działaniach badanego produktu). Dodatkowo sama umowa może zostać podpisana przez ww. podmiot polski - jako pełnomocnika działającego w imieniu Zleceniodawcy.

Należy przy tym podkreślić, że podmioty te nie mają interesu ekonomicznego związanego z wynikiem Badań (to Zleceniodawca ma - on bowiem opracował prawnie zastrzeżony nowy model badanego produktu/wyrobu leczniczego). Zatem ww. polskie podmioty nie są beneficjentami Badań, lecz jest nim Zleceniodawca.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że działalność gospodarcza jest prowadzona od lutego 2006 r.

Jest Pan zwolniony podmiotowo z VAT (art. 113 ustawy VAT). Jest Pan zarejestrowany jako (zwolniony) podatnik VAT.

Na pytanie: Czy zakresem wniosku objęte są wyłącznie usługi w zakresie badań prowadzonych na rzecz zagranicznych zleceniodawców? odpowiedział Pan: Tak, usługi świadczone są wyłącznie na rzecz zagranicznych zleceniodawców - zgodnie z warunkami opisanymi we wniosku. Rolę polskich podmiotów w związku z tymi usługami należy rozumieć jako stricte techniczną.

Następnie na pytanie: Czy usługi w zakresie badań, będące przedmiotem wniosku, świadczy Pan na rzecz zagranicznych zleceniodawców posiadających siedziby działalności gospodarczej poza terytorium Polski? oraz Gdzie znajdują się siedziby działalności gospodarczej zagranicznych zleceniodawców ww. usług? wskazał Pan: Tak. Tymi krajami są: USA, Irlandia, Kanada, Wielka Brytania, Szwajcaria, Hiszpania.

W dalszej kolejności na pytanie: Czy zagraniczni zleceniodawcy ww. usług są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT posiadającymi siedzibę działalności gospodarczej w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej? odpowiedział Pan: Tak, to są przedsiębiorcy. Zatem są oni podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy VAT (jednak nie w każdym przypadku ich siedziba znajduje się na terytorium innego kraju UE niż Polska, gdyż chodzi też o kraje spoza UE).

Na pytanie: Czy usługi w zakresie badań świadczone przez Pana na rzecz zagranicznych zleceniodawców, podlegają opodatkowaniu poza terytorium Polski, tj. w miejscu, w którym usługobiorca (zagraniczny zleceniodawca) posiada siedzibę działalności gospodarczej? wskazał Pan: Tak. Miejsce świadczenia za granicą ustala się zgodnie z art. 28b ustawy VAT, co oznacza, że miejsce świadczenia nie znajduje się w Polsce. Zatem usługi są opodatkowane w innym kraju niż Polska.

Następnie na pytanie: Jeśli zakresem wniosku są również usługi świadczone przez Pana na rzecz podmiotów - spółek z siedzibą oraz zarządem w Polsce, to należy wskazać:

a)Czy usługi w zakresie badań świadczone przez Pana na rzecz podmiotów (spółek z siedzibą oraz zarządem w Polsce),podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski?

b)Czy usługiw zakresie badań świadczone przez Pana na rzecz podmiotów (spółek z siedzibą oraz zarządem w Polsce), objęte są zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT? Jeśli tak, to należy wskazać podstawę prawną tego zwolnienia.

wskazał Pan: Nie dotyczy. Usługi świadczone wyłącznie na rzecz zagranicznych zleceniodawców.

Pytanie

Czy obroty, który wynikają ze świadczenia usług (prowadzenia Badań), są wliczane do kalkulacji limitu w związku ze zwolnieniem podmiotowym na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, obroty wynikające z Badań nie są uwzględniane, gdy weryfikuje się, czy suma obrotów rocznych przekracza limit zwolnienia podmiotowego (200 000 zł).

Ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia z VAT ze względu na sumę obrotów (art. 113 ust. 1 ustawy VAT). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których suma obrotów nie przekroczyła łącznie 200 000 zł (w roku poprzednim, ani w roku bieżącym).

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy VAT, zgodnie z którym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Ustawodawca za sprzedaż uznał tylko taką dostawę towarów i takie świadczenie usług, które jest dokonywane na terytorium Polski: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Do pojęcia „sprzedaży” w powyższym rozumieniu odwołuje się też art. 113 ust. 1 i 5 ustawy o VAT: "Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku."

Mając powyższe na uwadze, należy podkreślić, że z art. 28b ust. 1 ustawy VAT, wynika, iż w przypadku świadczenia usług na rzecz innych podatników (podmiotów prowadzących działalność gospodarczą) ich miejscem świadczenia jest kraj siedziby usługobiorcy.

W ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, nabywcami usług są podmioty mające siedziby poza Polską (i nieposiadające stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce w związku ze świadczoną przez Pana usługą). Zatem to kraje siedziby usługobiorców (Zleceniodawców) są wyłącznym miejscem świadczenia usług Badań. W konsekwencji nie świadczy Pan usług na terytorium Polski, co oznacza, że nie występuje u Pana sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 oraz art. 113 ust. 1 i 5 ustawy VAT. Wynagrodzenie otrzymywane przez Pana z tytułu Badań, nie powinno więc zostać uwzględnione przy weryfikacji, czy został przekroczony limit uprawniający do korzystania z tzw. podmiotowego zwolnienia VAT (200 000 zł).

Powyższe znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach, a także wyrokach sądowych. Przykładowo:

I.Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie z 11.4.2016 r., sygn. IBPP4/4512-31/16/PK: "(...) A contrario nie stanowią sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług m.in.: odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenia usług poza terytorium kraju (a więc dostawy towarów i świadczenia usług, których miejsce świadczenia znajduje się poza Polską). W związku z powyższym przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego należy brać pod uwagę wyłącznie wartość opodatkowanej sprzedaży towarów i usług na terytorium kraju. W konsekwencji nie uwzględnia się wartości dostaw towarów oraz świadczenia usług, których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium Polski.

(...) Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku dokumentowania transakcji fakturą należy uznać je za nieprawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za:

·prawidłowe w zakresie niewliczenia usług świadczonych poza terytorium kraju do limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT,

·nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku dokumentowania fakturą świadczonych usług.

II.Wyrok NSA z 21.2.2018 r., sygn. I FSK 739/16:

"(...) W związku z powyższym wartości sprzedaży dokonanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju przez podatnika, będącego drobnym przedsiębiorcą, do którego ma zastosowanie art. 113 ust. 1 u.p.t.u., nie wlicza się do wynikającego z tego przepisu limitu kwotowego określającego prawo do zwolnienia od podatku. Taka wykładnia tego przepisu znajduje potwierdzenie w wyroku TSUE z 26 października 2010 r., w sprawie C-97/09, w którym m.in. analizowany był problem czy pod pojęciem "rocznego obrotu" w świetle art. 287 dyrektywy 112, należy rozumieć obrót uzyskany w danym roku w określonym państwie członkowskim, w którym ma zostać zastosowana procedura dla małych przedsiębiorców, czy też obrót uzyskany w danym roku przez przedsiębiorcę na całym terytorium Unii. TSUE uznał, że pojęcie "rocznego obrotu" dotyczy obrotu uzyskanego przez przedsiębiorstwo w danym roku w państwie, w którym ma ono siedzibę.

III.Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z 29.6.2011, sygn. ILPP4/443-295/11-2/EWW:

"(...) stwierdzić należy, że do wartości limitu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie wlicza się kwot z tytuł sprzedaży usług świadczonych przez Zainteresowanego na rzecz podatników mających siedziby w innych niż Polska państwach ..."

Podobnie:

-Pismo z 27.4.2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0113-KDIPT1 -2.4012.136.2022.2.PRP),

-Pismo z 23.7.2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0113-KDIPT1 -2.4012.464.2021.1 .JSZ).

Reasumując, do świadczonych usług Badań, nie ma zastosowania limit określony w art. 113 ust. 1 Ustawy VAT. Zatem ma Pan prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego, niezależnie od wysokości otrzymywanego przez niego z tego tytułu wynagrodzenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…)

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

W przypadku świadczenia usług miejsce świadczenia decyduje o tym, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług.

Podatnikiem według tej regulacji, jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Analiza powyższych przepisów ustawy prowadzi do wniosku, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy:

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Art. 2 pkt 22 ustawy stanowi, że:

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan usługi w zakresie badań prowadzonych na rzecz zagranicznych zleceniodawców obejmujących zazwyczaj ocenę bezpieczeństwa i skuteczności określonych wyrobów medycznych z zakresu dermatologii (np. kremu). Zleceniodawcy, to osoby prawne z siedzibą oraz miejscem zarządzania poza terytorium Polski. Osoby te nie posiadają w Polsce żadnej stałej placówki, tj. stałego miejsca prowadzenia działalności, które uczestniczyłyby w nabywaniu (konsumpcji) Badań. Zagraniczni zleceniodawcy ww. usług są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, siedziby ich działalności znajdują się na terytorium innego niż Polska kraju UE oraz kraju spoza UE. Miejsce świadczenia usługi w zakresie badań nie znajduje się w Polsce. Zatem usługi są opodatkowane w innym kraju niż Polska.

Skoro – jak wskazano we wniosku - zagraniczni zleceniodawcy ww. usług są podatnikami w  rozumieniu art. 28a ustawy posiadającymi siedziby swoich działalności gospodarczej na terytorium innego niż Polska kraju UE oraz kraju spoza UE, to miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług - zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT - jest terytorium państwa, w którym ww. usługobiorca ma siedzibę działalności gospodarczej. Jednocześnie do usług nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia wynikające z art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy.

Stosowanie zatem do art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatne świadczenie usług, których miejsce świadczenia (opodatkowania) znajduje się poza terytorium kraju nie stanowi sprzedaży w rozumieniu ustawy. Tym samym przy ustalaniu limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ustawy, nie uwzględnia się świadczenia usług, których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

W konsekwencji powyższego wartości świadczonych przez Pana usług w zakresie badań na rzecz zagranicznych zleceniodawców nie należy wliczać do limitu sprzedaży uprawniającego do zostawania zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Pana jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie  prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co  do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Pana opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie  zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności Organ nie rozstrzygał kwestii dotyczącej korzystania przez  Pana ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Pana będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00