Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.78.2023.2.NC

Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.11.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony w dniu 31 marca 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (wynikający z uzupełnienia wniosku)

Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Działalność gospodarczą prowadzi Pani od 2 kwietnia 2020 r. Jako dokumentację prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi Pani podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Złożyła Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne 23 stycznia 2022 r.

Uzyskuje Pani przychód z prywatnego wynajmu nieruchomości (mieszkania) od 1 listopada 2022r.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym korzystała Pani z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

nie uzyskała Pani przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro,

nie uzyskała Pani przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro (nie prowadzi Pani spółki).

Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie: działalność związana z oprogramowaniem. Główny kod PKD to 62.01.Z. Obecnie rozlicza się Pani w formie ryczałtu. Pismem z dnia 10 stycznia 2022 r. zwróciła się Pani do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o potwierdzenie PKWiU na podstawie opisu świadczonych usług. Wspomniany urząd potwierdził pismem z 28 października 2022 r., że usługi świadczone przez Panią mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 – „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”. Zakres usług świadczony dla zleceniobiorcy „UX/UI Design services”.

Zakres Pani obowiązków podany w punktach:

1)Projektowanie graficzne interfejsu oprogramowania.

Opis i wytłumaczenie na czym polega powyższa praca:

Każde oprogramowanie, które pozwala na podejmowanie z nim interakcji przez użytkownika (człowieka) posiada interfejs. Interfejs jest to warstwa graficzna oprogramowania, to znaczy wszystko to co wyświetlone jest na ekranie, który widzi użytkownik. Przykładowo aplikacja – oprogramowanie „Kalendarz” posiada zestaw przycisków pozwalający na nawigowanie w aplikacji i dokonywanie różnych akcji, ma wyrysowany układ dni w miesiącu oraz wszystkie inne funkcje, które posiadają formę graficzną (ikony, tekst, kolory, linie, cienie, położenie, wielkość itp.) – te wszystkie cechy elementów i ich wzajemny układ nazywamy interfejsem – inaczej zwanym z angielskiego UI lub GUI – odpowiednio: „User Interface” i „Graphical User Interface”.

Pani zadaniem jako projektanta graficznego (designera, UI designera) jest stworzenie spójnego pomysłu na interface (warstwę graficzną) oprogramowania i graficzne przedstawienie przy użyciu programów graficznych. Polega to na doborze kolorystyki, kształtów, rodzajów czcionek, rozmieszczeniu elementów, które razem będą tworzyć wygląd aplikacji/oprogramowania.

Ma to bezpośredni związek z programowaniem, gdyż to właśnie na takim graficznym projekcie programiści opierają się kiedy piszą kod, dzięki któremu oprogramowanie działa. Projektowanie graficzne, które Pani tworzy nie polega na tworzeniu kodu, a jedynie na graficznym rozrysowaniu tego jak oprogramowanie ma wyglądać kiedy będzie wyświetlone na ekranie. Jednak, bez takiego projektu programiści nie wiedzą jak dane oprogramowanie ma wyglądać i działać. Projekt graficzny daje im podstawę do wykonania swojej pracy i stanowi nieodłączną część procesu tworzenia oprogramowania.

2)User Experience design – projektowanie doświadczeń użytkownika.

Opis i wytłumaczenie na czym polega powyższa praca:

Doświadczenia użytkownika są to, obok warstwy graficznej, niezwykle ważne cechy oprogramowania. Każde oprogramowanie musi w jakiś sposób „komunikować się” z użytkownikiem. Zwykle odbywa się to poprzez wyświetlanie tekstowych komunikatów na ekranie, oraz animacji, które sugerują użytkownikowi trwanie procesu, lub stan aplikacji/oprogramowania. To wszystko w jaki sposób oprogramowanie komunikuje się z użytkownikiem i czy ta komunikacja jest logiczna, użyteczna i przyjemna dla użytkownika, nazywamy „doświadczeniami użytkownika” lub z angielskiego “User experience”.

Pani zadaniem, oprócz zdefiniowania wyglądu oprogramowania, jest również decydowanie o tym, jak oprogramowanie ma się zachowywać, po to by komunikować się z użytkownikiem w sposób zrozumiały, łatwy i przyjemny. Wynikiem pracy jest tutaj projekt graficzny, który tłumaczy dokładne zachowanie aplikacji/oprogramowania wraz ze stworzeniem animacji, które mają dziać się w aplikacji/oprogramowaniu, oraz tworzenie graficznych projektów każdego kolejnego widoku jaki ma być wyświetlony użytkownikowi kiedy ten wykonuje jakąś akcję w oprogramowaniu. Wynikiem pracy jest dokładny opis oraz projekt graficzny. Praca ta nie polega na tworzeniu kodu, ale stanowi bazę dla programistów, żeby wiedzieli jak aplikacja ma się zachowywać i co właściwie mają zakodować. Bez tego nie byłoby możliwe profesjonalne tworzenie aplikacji. Projektowanie doświadczeń użytkownika stanowi nieodłączną część procesu tworzenia oprogramowania.

3)Wykonywanie badań użyteczności.

Opis i wytłumaczenie na czym polega powyższa praca:

Aby rozwijać oprogramowanie i sprawdzać czy jest ono wykorzystywane bezproblemowo przez użytkowników niezbędne jest przeprowadzanie badań. Wynik badania daje cenne informacje dla twórców oprogramowania, na podstawie których dokonuje się niezbędnych modyfikacji oprogramowania, jego wyglądu, zachowania i funkcji. Badania polegają na przeprowadzaniu testów z potencjalnymi użytkownikami oprogramowania polegającymi na wykonaniu przez nich danego zadania w oprogramowaniu. Wnioski z obserwacji, powodzenie wykonania zadania oraz dogłębna analiza komentarzy i sposobu użytkowania oprogramowania przez użytkowników stanowi cel badań użyteczności. Wynikiem pracy są pisemne raporty o zaobserwowanych wnioskach z badania. Wnioski mogą bezpośrednio wpływać na zmiany, których trzeba dokonać podczas rozwijania oprogramowania, po to aby lepiej sprostać wymaganiom użytkowników i pomóc im w łatwym wykonywaniu zadań w oprogramowaniu. Obowiązek ten jest bezpośrednio związany z pisaniem kodu (programowaniem), ponieważ definiuje zmiany jakie trzeba dokonać w kodzie aby oprogramowanie mogło działać jak należy.

Podsumowując powyższy opis, wskazała Pani, że wszystkie wymienione obowiązki mają bezpośredni związek z oprogramowaniem – jest to po prostu projektowanie oprogramowania (w sposób graficzny i koncepcyjny).

Pytanie

Czy wykonywane w ramach Pani działalności usługi, zakwalifikowane według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0, podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, na mocy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy, stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 może wynosić 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi wykonywane przez Panią nie mieszczą się pod pojęciem wolny zawód (art. 4 ust. 1 pkt 11). Uważa Pani, że świadczone usługi mogą podlegać opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

wolny zawód – pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów;

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczy Pani usługi związane z:

projektowaniem graficznym interfejsu oprogramowania,

projektowaniem doświadczeń użytkownika – User Experience design,

wykonywaniem badań użyteczności,

które są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU: 62.01.11.0 – „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Stwierdziła Pani, że w ramach świadczonych usług nie zajmuje się tworzeniem kodu, wynikiem Pani pracy jest natomiast stworzenie projektu graficznego oprogramowania wraz z opisem, stanowiącego bazę dla programistów, która umożliwia im właściwe kodowanie, a także pisemne raporty o zaobserwowanych wnioskach z badania użyteczności oprogramowania. Ponadto, wskazała Pani jednoznacznie, że wszystkie wymienione obowiązki mają bezpośredni związek z oprogramowaniem – jest to projektowanie oprogramowania (w sposób graficzny i koncepcyjny).

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, w opisanych okolicznościach dla przychodów osiągniętych w ramach opisanej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 62.01.11.0 i które – jak Pani jednoznacznie wskazała – są związane z oprogramowaniem, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Bez znaczenia dla niniejszego rozstrzygnięcia pozostaje Pani argument zawarty we własnym stanowisku, że „usługi wykonywane przez Panią nie mieszczą się pod pojęciem wolny zawód (art. 4 ust. 1 pkt 11)”.

Błędne jest Pani stwierdzenie, że świadczone przez Panią usługi powinny zostać uznane za czynności wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy i opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%. Przepis ten zawiera bowiem zastrzeżenie, z którego wynika, że dla przychodów z działalności usługowej, wymienionych w punktach 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1, zastosowanie mają stawki odrębne. W art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy, jak wcześniej wskazano, wymieniono przychody ze świadczenia usług:

związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyraźnie wskazują zatem, że dla przychodów uzyskanych w związku ze świadczenie usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), zastosowanie ma stawka ryczałtu w wysokości 12%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b tej ustawy.

Reasumując, dla przychodów ze świadczenia przez Panią w ramach działalności gospodarczej usług związanych z oprogramowaniem, sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.01.11.0, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie jak Pani wskazała – 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00