Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

TEMATY:
TEMATY:

Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.98.2023.2.MGO

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lutego 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 9 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”. Uzupełnili go Państwo pismem z 4 kwietnia 2023 r. (data wpływu 4 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina ... będąca czynnym podatnikiem podatku VAT zamierza realizować projekt pn. „...”.

W ramach projektu wykonane zostaną instalacje ogniw fotowoltaicznych pracujące na pokrycie zapotrzebowania obiektów użyteczności publicznej i infrastruktury technicznej (oświetlenie uliczne) na terenie Gminy .... Nowo wybudowana instalacja fotowoltaiczna pokrywać będzie zapotrzebowanie na energię elektryczną następujących obiektów użyteczności publicznej: hala sportowa i Centrum Sportowo-Rehabilitacyjne w..., sala sportowa w ..., GOK w ..., informacja turystyczna w ..., przedszkole w ... i ..., szkoła w ..., GOPS i USC w ..., świetlice wiejskie w ..., ..., ... oraz OSP w ....

Celem bezpośrednim realizowanego projektu jest produkcja energii elektrycznej, z odnawialnych źródeł energii celem pokrycia zapotrzebowania dla budynków użyteczności publicznej i infrastruktury publicznej (oświetlenie uliczne) na terenie Gminy .... Celem przedsięwzięcia jest również ograniczenie produkcji energii ze źródeł konwencjonalnych i redukcja emisji zanieczyszczeń ze spalania paliw kopalnych. Planowana wielkość instalacji fotowoltaicznej odpowiada obecnemu, rocznemu zużyciu energii elektrycznej przez wskazane budynki użyteczności publicznej oraz oświetlenie uliczne.

Celem i głównym efektem realizacji zadania będzie podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez poprawienie standardów technicznych istniejącej infrastruktury energetycznej, a także zapobieżenie nadmiernemu obciążeniu środowiska poprzez emisję zanieczyszczeń. Celem bezpośrednim realizowanego zadania jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię elektryczną ze źródeł konwencjonalnych, co w znacznym stopniu spowoduje ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza odpowiedzialnych za powstawanie zjawiska emisji gazów cieplarnianych. Celem realizacji jest również poprawa efektywności energetycznej w sektorze użyteczności publicznej. Efektem realizacji projektu, dzięki wykorzystaniu w nim rozwiązań opartych o odnawialne źródła energii będzie również zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego nie tylko samej gminy, ale również województwa .....

Celem realizacji projektu będzie również wzrost konkurencyjności i atrakcyjności Gminy, przeciwdziałanie jej marginalizacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej. Zakłada się, że zrealizowanie projektu wpłynie pozytywnie na wyrównanie szans rozwojowych i wspomaganie zmian strukturalnych na obszarze wiejskim jakim jest Gmina ....

Celem pośrednim realizowanej inwestycji będzie wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców Gminy.

Miarą osiągnięcia celu będzie wzrost zaangażowania mieszkańców gminy w podejmowane przez samorząd działania na rzecz rozwoju Gminy i ochrony środowiska.

Gmina nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu funkcjonalnym. Jako jednostka samorządu terytorialnego funkcjonuje w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym, który dokładnie wskazuje zakres realizowanych zadań związanych z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców. Realizacja przedsięwzięcia związana jest z wykonywaniem zadań własnych i skierowana do mieszkańców Gminy, a powstałe produkty nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym. Zgodnie z ustawą - Prawo Ochrony Środowiska do zadań własnych gminy należy m.in. finansowanie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza, a także wspomaganie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii.

Z tytułu wykonywania tych czynności Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat.

Faktury za zakupione w ramach inwestycji towary i usługi będą wystawiane na Gminę ....

W uzupełnieniu wniosku, Państwa Gmina wskazała:

Realizacja projektu pn. „...” należy do zadań własnych Gminy uregulowanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40), m.in: zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 zadania własne obejmują sprawy ochrony środowiska, art. 7 ust 1 pkt 3 zaopatrzenia w energię elektryczną, art. 7 ust. 1 pkt 15 utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W odpowiedzi na pytanie zadane przez Organ o treści: „Czy wykonanie instalacji ogniw fotowoltaicznych w ramach projektu pn. „...” na poszczególnych budynkach objętych zakresem wniosku będzie dokumentowane odrębnymi fakturami?”, Państwa Gmina odpowiedziała, że „Nie”.

W odpowiedzi na kolejne pytanie zadane przez Organ o treści: „Czy na podstawie wystawionych faktur Państwa Gmina będzie miała możliwość bezpośredniego przyporządkowania wydatków dotyczących nabycia towarów i usług związanych z wykonaniem instalacji fotowoltaicznych odrębnie do każdego obiektu (budynku użyteczności publicznej) objętego zakresem wniosku?”, Państwa Gmina wskazała, że „Nie”.

Następnie, Państwa Gmina wskazała:

Z projektu będą korzystały następujące jednostki organizacyjne: Urząd Gminy w ..., Szkoła Podstawowa w ..., Szkoła Podstawowa w ..., Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.

Pozostałe podmioty które będą korzystały z efektów ww. projektu: Centrum Sportowo-Rehabilitacyjne w ..., GOK w ..., informacja turystyczna w ..., przedszkole w ..., przedszkole w ..., USC w ..., świetlice wiejskie w ..., ..., ... oraz OSP w ... są obiektami będącymi własnością Gminy i zarządza nimi jednostka organizacyjna jaką jest Urząd Gminy.

Gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi będzie wykorzystywała efekty projektu pn. „...” do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi będzie wykorzystywała efekty ww. projektu do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na kolejne pytanie zadane przez Organ o treści: „W sytuacji, gdy efekty ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa Gminę wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?”, Państwa Gmina wskazała, że „Nie dotyczy”.

W odpowiedzi na pytanie o treści: „Czy efekty ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa Gminę wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług?”, Państwa Gmina odpowiedziała, że „Nie”.

Na pytanie o treści: „W sytuacji gdy efekty ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa Gminę wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?”, Państwa Gmina odpowiedziała, że „Nie dotyczy”.

Poniższe odpowiedzi na pytania zadane przez Organ w wezwaniu Państwa Gmina udzieliła dla podmiotów niebędących jednostkami organizacyjnymi Państwa Gminy, które będą korzystały z efektów ww. projektu:

Gmina będzie wykorzystywała efekty projektu pn. „...” do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina będzie wykorzystywała efekty projektu do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na pytanie zadane przez Organ: „W sytuacji, gdy efekty ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa Gminę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?”, Państwa Gmina wskazała, że „Nie dotyczy”.

W odpowiedzi na pytanie o treści „Czy efekty ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa Gminę do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług?”, Państwa Gmina wskazała: „Nie”.

W odpowiedzi na pytania o treści:

„W sytuacji gdy efekty ww. projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?”

„Jaka/jakie jednostka organizacyjna/jednostki organizacyjne Państwa Gminy obsługuje/obsługują lub zarządza/zarządzają obiektami użyteczności publicznej wykorzystywanymi przez podmioty niebędące jednostkami organizacyjnymi Państwa Gminy, które będą korzystały z efektów ww. projektu, tj.:

-urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego

-jednostka budżetowa – jaka?

-zakład budżetowy – jaki?”

„Ile wynosi prewspółczynnik ustalony dla ww. jednostki organizacyjnej/jednostek organizacyjnych Państwa Gminy, obsługującej/obsługujących lub zarządzającej/zarządzającymi obiektami użyteczności publicznej wykorzystywanymi przez podmioty niebędące jednostkami organizacyjnymi Państwa Gminy, które będą korzystały z efektów ww. projektu, zgodnie z art. 86 ust. 2a ww. ustawy o podatku od towarów i usług?”

„W sytuacji, gdy prewspółczynnik nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi on 0%?”

„Ile wynosi proporcja ustalona dla ww. jednostki organizacyjnej/jednostek organizacyjnych Państwa Gminy, obsługującej/obsługujących lub zarządzającej/zarządzających obiektami użyteczności publicznej wykorzystywanymi przez podmioty niebędące jednostkami organizacyjnymi Państwa Gminy, które będą korzystały z efektów ww. projektu, zgodnie z art. 90 ust. 2 –ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług?”

„W sytuacji, gdy proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?”

Państwa Gmina stwierdziła:

„Nie dotyczy”.

Gmina będzie wykorzystywała infrastrukturę techniczną (oświetlenie uliczne) będącą przedmiotem projektu pn. „...” do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina będzie wykorzystywała infrastrukturę techniczną (oświetlenie uliczne) będącą przedmiotem ww. projektu do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na pytanie o treści: „W sytuacji, gdy infrastruktura techniczna (oświetlenie uliczne) będąca przedmiotem ww. projektu będzie wykorzystywana przez Państwa Gminę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?”, Państwa Gmina wskazała: „Nie dotyczy”.

Na kolejne pytanie zadane przez Organ „Czy infrastruktura techniczna (oświetlenie uliczne) będąca przedmiotem ww. projektu będzie wykorzystywana przez Państwa Gminę do czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku od towarów i usług?”, Państwa Gmina odpowiedziała: „Nie”.

Na pytanie zadane przez Organ o treści: „W sytuacji gdy infrastruktura techniczna (oświetlenie uliczne) będąca przedmiotem ww. projektu będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?”, Państwa Gmina stwierdziła: „Nie dotyczy”.

Pytanie

Czy z związku z realizacją projektu pn. „...” Gmina ... ma prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponieważ efekty inwestycji dotyczyć będą budynków użyteczności publicznej oraz infrastruktury publicznej, których gmina nie wykorzystuje do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Gmina przedstawiła we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – Państwa Gmina będzie wykorzystywała efekty ww. projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwa Gminie prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z tym, Państwa Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ efekty ww. projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. Okoliczność, że efekty ww. projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przyjęto jako element opisu sprawy i Organ nie dokonywał w tym zakresie oceny. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00