Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.177.2023.1.PRM
Możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży świadczonych usług na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących w odniesieniu do usług w zakresie: ‒ komunikacji rozkładowej miejskiej oraz podmiejskiej, ‒ transportu pasażerskiego obsługującego imprezy okolicznościowe typu pogrzeby, wesela.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług dotyczące możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży świadczonych usług na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących w odniesieniu do usług w zakresie:
‒komunikacji rozkładowej miejskiej oraz podmiejskiej – jest prawidłowe,
‒transportu pasażerskiego obsługującego imprezy okolicznościowe typu pogrzeby, wesela – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży świadczonych usług na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Państwa Spółka jest jednoosobową spółką prawa handlowego utworzoną przez Miasto A, z jego 100% udziałem. Zgodnie z wpisem KRS (...) spółka świadczy usługi w zakresie regularnej komunikacji miejskiej i podmiejskiej.
PKD 49.31.Z - transport lądowy, miejski i podmiejski.
Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Do 28 lutego 2023 r. Spółka świadczyła usługi komunikacji miejskiej, z tytułu której otrzymywała 100% odpłatności według ustalonych cen. Ceny za bilety zostały ustalone administracyjnie przez Gminę Miejską w A. Spółka realizowała swoje zadania na podstawie umowy wykonawczej zawartej z Miastem A (...). Ceny biletów dla pasażerów, w tym uprawnienia dla pasażerów do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów autobusami Spółki ustalone zostały na podstawie Uchwały (...).
Dokonywali Państwo sprzedaży usług w zakresie komunikacji miejskiej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Usługi w zakresie transportu pasażerskiego miejskiego to:
‒98% - usługi w zakresie komunikacji miejskiej rozkładowej,
‒2% - usługi w zakresie transportu pasażerskiego obsługującego imprezy okolicznościowe typu pogrzeby, wesela.
Od 1 marca 2023 r. podpisali Państwo umowę z (...) Związkiem (...).
Związek (...) jako organizator publicznego transportu zbiorowego na obszarze swojej właściwości, z uwagi na bezpośrednie ryzyko powstania zakłóceń w świadczeniu usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na liniach komunikacyjnych zaspokajających potrzeby transportowe mieszkańców, podróży obligatoryjnych, w tym dojazdu do pracy i szkół, zawiera z Operatorem w sposób bezpośredni umowę dotyczącą realizacji usług przewozowych o charakterze użyteczności publicznej w powiatowo-gminnych przewozach pasażerskich.
Zostali Państwo Operatorem Związku (...).
Punkt 2 zawartej umowy określa przedmiot umowy:
2.1. Organizator zleca, a Operator przyjmuje do realizacji świadczenie usług przewozowych w zakresie publicznego transportu zbiorowego w powiatowo-gminnych przewozach pasażerskich na określonych liniach. Usługi są świadczone przez Operatora zgodnie z rozkładem jazdy, przekazywanym mu przez Organizatora.
Nadal dokonują Państwo sprzedaży usług w zakresie komunikacji miejskiej oraz podmiejskiej na terenie gmin przyległych do miasta A na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Państwa usługi w zakresie transportu pasażerskiego miejskiego oraz gminnego to:
‒98% - usługi w zakresie komunikacji powiatowo-gminnej rozkładowej,
‒2% - usługi w zakresie transportu pasażerskiego obsługującego imprezy okolicznościowe typu pogrzeby, wesela.
Jeżeli chodzi o ceny za sprzedawane bilety to ustalone są odgórnie przez Organizatora transportu i stanowią załącznik Nr 4 do zawartej umowy „Taryfa opłat”.
Podpisanie powyższej umowy miało na celu poprawę Państwa sytuacji finansowej poprzez pozyskanie środków z Funduszu (...). Zasady pozyskiwania środków z Funduszy reguluje ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1123).
Do tej pory korzystają Państwo ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r., w którym pod poz. 15 znajdują się czynności objęte PKWiU 49.31.2, czyli pozostały transport lądowy, pasażerski, miejski i podmiejski - dotyczy wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę Miasta (...) ) lub związek komunalny.
Pytanie
Czy mogą Państwo nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, mogą Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania znajdują się w załączniku do powyższego rozporządzenia.
Pod pozycją 15 znajdują się czynności objęte PKWiU 49.31.2, czyli pozostały transport lądowy, pasażerski, miejski i podmiejski - dotyczy wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę Miasta (...)) lub związek komunalny.
Organizatorem usług transportowych jest (...) Związek (...), w skład którego wchodzą: Gmina B, Gmina C, Gmina A i Miasto A. Powyższe Gminy otaczają Miasto A i w związku z tym dotychczasowe linie komunikacyjne miejskie zostały wydłużone do okolicznych gmin.
Świadczone usługi wykonywane są w oparciu o rozkład jazdy zatwierdzony przez Związek. Ceny za bilety również ustalone są odgórnie i stanowią załącznik Nr 4 do zawartej umowy.
Świadczone przez Państwa usługi mają chrakter użyteczności publicznej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.
Jeżeli chodzi o ustawę z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz.1123), określa ona zasady przyznawania środków przeznaczonych na rozwój przewozów autobusowych o chrakterze użyteczności publicznej. Przepisów ustawy nie stosuje się do przewozów realizowanych w ramach komunikacji miejskiej dlatego niezbędne było powołanie (...) Związku (...) jego Organizatora transportu zarówno w mieście jak i gminach ościennych.
Jako Operator transportu powiatowo-gminnego spełniają Państwo wszystkie wymogi zawarte w punkcie 15 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie z zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:
‒świadczy usługi transportowe na obszarze miejskim i podmiejskim,
‒usługi świadczone są według ustalonego rozkładu zatwierdzonego przez Związek (...),
‒ceny za bilety są to ceny ustalone odgórnie przez Związek (...) i są zawarte w załączniku Nr 4 do zawartej umowy o świadczenie usług transportowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, dotyczące możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży świadczonych usług na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących w odniesieniu do usług w zakresie komunikacji rozkładowej miejskiej oraz podmiejskiej – jest prawidłowe, natomiast w zakresie transportu pasażerskiego obsługującego imprezy okolicznościowe typu pogrzeby, wesela – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień z kas rejestrujących.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Według § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Stosownie do § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania w poz. 15 wymieniono:
Pozostały transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski - dotyczy wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę (...)) lub związek komunalny (PKWiU ex 49.31.2).
Natomiast w poz. 16 wskazano:
Transport lądowy pasażerski, rozkładowy: międzymiastowy i specjalizowany - dotyczy wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które są pobierane ceny ustalone przez gminę (Radę (...)) lub związek komunalny (PKWiU ex 49.39.1).
Wskazać należy, że klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług od 1 lipca 2020 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.).
Z objaśnień pod załącznikami wynika, że przedrostek ex – dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex – rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Według § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział sprzedaży z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitej sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym sprzedaży”, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.
Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia. Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia.
Z powyższego przepisu wynika, że wyłącznie usługi przewozu wymienione w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania, tym samym wszystkie pozostałe usługi przewozów pasażerskich w komunikacji samochodowej, świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych objęte są obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.
Zgodnie z brzmieniem przepisu § 5 ust. 7 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:
W przypadku gdy przepisy ust. 1-6 przewidują różne terminy utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienia te tracą moc w terminie najwcześniejszym.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy mogą Państwo nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży świadczonych usług na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo jednoosobową spółką prawa handlowego utworzoną przez Miasto A z jego 100% udziałem. W ramach prowadzonej działalności świadczycie Państwo usługi w zakresie regularnej komunikacji miejskiej i podmiejskiej sklasyfikowaną w PKD 49.31.2 jako transport lądowy, miejski i podmiejski. Świadczycie usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Do 28 lutego 2023 r. otrzymywaliście Państwo 100% odpłatności za ceny biletów ustalone przez gminę miejską w A. Od 1 marca 2023 r. podpisaliście Państwo umowę z (...) Związkiem (...) (z wniosku wynika, że w jego skład wchodzą Gmina B, Gmina C, Gmina A i Miasto A), i obecnie jako Operator będziecie Państwo świadczyć ww. usługi. Ceny biletów ustalone są odgórnie przez Organizatora transportu.
98% świadczonych przez Państwa usług to usługi w zakresie komunikacji powiatowo-gminnej rozkładowej, natomiast 2% to usługi w zakresie transportu pasażerkiego obsługującego imprezy okolicznościowe typu pogrzeby, wesela.
Z opisu sprawy wynika, że korzystacie Państwo ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży świadczonych przez Państwa usług za pomocą kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 15 załącznika stanowiącego jego integralną część.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości na wstępie podkreślić należy, że w poz. 15 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących wskazano wyłącznie – o czym świadczy przedrostek ex – przewozy miejskie (podmiejskie) rozkładowe pasażerskie, na warunkach w tej pozycji opisanych. Wyłącznie te usługi mogą zatem korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Tym samym, świadczenie wszelkich innych usług niestanowiących przewozów rozkładowych miejskich (podmiejskich), w tym przewozów pasażerskich, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących, które są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będą podlegały obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej.
Analiza przedstawionego opisu sprawy na tle ww. przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Państwa w 98% usługi w zakresie komunikacji rozkładowej powiatowo-gminnej sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 49.31.2, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) są usługami wymienionymi w poz. 15 załącznika do ww. rozporządzenia. Wskazaliście Państwo, że świadczenia tych usług dokonujecie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Usługi te świadczone były i są na określonych liniach, a ceny biletów były ustalone odgórnie przez Miasto A, obecnie ustalone są przez Organizatora transportu.
Zatem należy stwierdzić, że świadcząc usługi w zakresie komunikacji rozkładowej miejskiej oraz podmiejskiej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mogą Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 15 załącznika do tego rozporządzenia.
Zatem, Państwa stanowisko dotyczące tej części wniosku należało uznać za prawidłowe.
Wskazali Państwo również, że 2% wykonywanych przez Państwa usług to usługi w zakresie transportu pasażerskiego obsługującego imprezy okolicznościowe typu pogrzeby, wesela. Należy stwierdzić, że tego typu usługi transportowe nie zostały uwzględnione w poz. 15 (ani w poz. 16) załącznika do rozporządzenia. Podkreślić jeszcze raz należy, że usługi w nich wymienione to usługi dotyczące wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich. Transport obsługujący imprezy okolicznościowe stanowi usługę przewozów pasażerskich wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia, które to usługi zostały bezwzględnie wyłączone z możliwości stosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej na podstawie § 2 i § 3 rozporządzenia.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że z uwagi na to, że wykonywane przez Państwa usługi w zakresie transportu pasażerskiego obsługującego imprezy okolicznościowe stanowią usługi przewozów pasażerskich komunikacji samochodowej, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia, to nie możecie Państwo skorzystać przy sprzedaży tych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Ponadto, wbrew Państwa twierdzeniu, wykonując do tej pory usługi w zakresie transportu pasażerskiego obsługującego imprezy okolicznościowe typu pogrzeby, wesela również nie mogliście Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży świadczonych przez Państwa usług za pomocą kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 15 załącznika.
Państwa stanowisko dotyczące tej części świadczonych usług należało zatem uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒ Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right