Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.944.2022.7.ICZ
Czy po zakończeniu działalności produkcyjnej i w związku z planowanym wszczęciem postępowania likwidacyjnego, sprzedażą linii produkcyjnej, innych środków trwałych a także towarów handlowych na rzecz Kontrahenta, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od bieżących wydatków poniesionych w związku z działalnością gospodarczą spółki (w celu jej zakończenia).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie m.in. podatku od towarów i usług, który dotyczy kwestii czy po zakończeniu działalności produkcyjnej i w związku z planowanym wszczęciem postępowania likwidacyjnego, sprzedażą linii produkcyjnej, innych środków trwałych a także towarów handlowych na rzecz Kontrahenta, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od bieżących wydatków poniesionych w związku z działalnością gospodarczą spółki (w celu jej zakończenia).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 marca 2023 r., które wpłynęło do Organu 9 marca 2023 r. oraz pismem z 30 marca 2023 r., które wpłynęło do Organu 3 kwietnia 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
D. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako Spółka, Wnioskodawca lub Podatnik) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, wspólnikami której są D-
Głównym przedmiotem działalności Spółki jest (...).
Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2021 poz. 1800 ze zm. - dalej jako ustawa o CIT), jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 931 ze zm. - dalej jako ustawa o VAT).
Obecnie Spółka jest na etapie zamykania bieżącej działalności produkcyjnej - wcześniej, w ramach prowadzonej działalności operacyjnej, Spółka dokonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W najbliższym czasie planowane jest wszczęcie postępowania likwidacyjnego, które doprowadzi do wykreślenia Spółki z rejestru przedsiębiorców KRS. W związku z planowaną likwidacją, Spółka dokona sprzedaży posiadanego majątku, w tym linii produkcyjnej oraz innych środków trwałych a także zapasów towarów i materiałów. Sprzedaż majątku nastąpi na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w Czechach, który będzie kontynuował działalność produkcyjną (dalej: „Kontrahent...). Sprzedany majątek w ramach dostawy na rzecz Kontrahenta zostanie również przetransportowany do miejsca wskazanego przez nabywcę na terytorium Czech - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Część środków trwałych (linia produkcyjna) będzie stanowiła dostawę z montażem, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Zarówno linia produkcyjna oraz inne środki trwałe, jak też zapas towarów i materiałów, zostały nabyte lub były wykorzystywane przez Spółkę w związku z działalnością gospodarczą, która to działalność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Niemniej jednak, Wnioskodawca nie wyklucza, że materiały i towary będą nabyte również po zakończeniu prowadzenia faktycznej działalności produkcyjnej (a przed zakończeniem postępowania likwidacyjnego).
Pomimo braku faktycznego prowadzenia działalności produkcyjnej, Spółka ponosiła i będzie ponosić, do czasu likwidacji, określone wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem, które to funkcjonowanie jest niezbędne w celu dokonania planowanej sprzedaży posiadanych składników majątkowych oraz finalnej likwidacji Spółki.
Do wydatków tych zaliczają się m.in. wydatki na nabycie materiałów i towarów handlowych, wynagrodzenie osób zatrudnionych w Spółce, różnego rodzaju opłaty i czynsze (np. prąd, woda), materiały biurowe, koszty najmu biura dla potrzeb siedziby Spółki, abonamenty telefoniczne, wydatki związane z utrzymaniem i eksploatacją samochodów, koszty leasingu, inne usługi zewnętrzne (np. wsparcie IT, usługi doradztwa prawnego).
Dodatkowo, w związku z planowaną sprzedażą składników majątkowych na Kontrahenta, Podatnik ponosi, oraz będzie ponosił wydatki związane z tą transakcją. Do tych wydatków zaliczają się m.in. koszty związane z podróżami służbowymi i delegacjami osób zatrudnionych w celu przeszkolenia pracowników spółki prowadzącej działalność w Czechach jak również koszty związane z planowaną instalacją linii produkcyjnej w zakładzie Kontrahenta.
Spółka wskazuje, iż:
- przy zakupie zapasów towarów oraz materiałów do produkcji, które zostały nabyte przed zakończeniem działalności operacyjnej i będą podlegały zbyciu na rzecz Kontrahenta Spółka dokonała odliczenia podatku VAT naliczonego, ale jako tzw. koszty bezpośrednie wydatki te nie zostały dotychczas przez Spółkę rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów;
- przy zakupie pozostałych składników majątku niestanowiących środków trwałych, których wydatki na nabycie zostały zaliczone do tzw. pośrednich kosztów uzyskania przychodów, Spółka dokonała odliczenia podatku VAT naliczonego a wydatki te zostały dotychczas przez Spółkę rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów;
- w stosunku do składników majątku stanowiących środki trwałe spółka dokonywała odpisów amortyzacyjnych oraz odliczenia podatku VAT naliczonego.
Wnioskodawca wskazuje ponadto, że jest właścicielem środków trwałych, które nie będą podlegały sprzedaży na rzecz Kontrahenta. W związku z brakiem prowadzenia faktycznej działalności operacyjnej, a w konsekwencji także planowaną likwidacją, spółki, środki trwałe, które nie będą przedmiotem umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Kontrahentem zostaną przez Wnioskodawcę zlikwidowane , np. fizyczne zniszczenie, zakończenie umów leasingu finansowego lub dzierżawy, zużycie, zaprzestanie korzystania, albo inna przyczyna utraty władztwa nad środkiem trwałym.
Pismem z 6 marca 2023 r. uzupełnili Państwo opis sprawy w nastepujący sposób :
1.Czy przedmiotem zbycia na rzecz kontrahenta będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. 2022r., poz. 1360 ze zm.) czy zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)?
Przedmiotem zbycia NIE jest przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55(1) k.c. ani zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2022.931 ze zm.), zwana dalej „Ustawą o VAT”.
2.Czy na moment dokonania odliczenia będą Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Tak.
3.Czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonują/ wykonywali Państwo tylko czynności opodatkowane?
-Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje prawie w 100% czynności opodatkowane. Jedynym wyjątkiem było refakturowanie (odsprzedaż) na rzecz pracowników spółki kosztów prywatnego ubezpieczenia medycznego - świadczenie usług w tym zakresie podlegało pod zwolnienie przedmiotowe z opodatkowania VAT. Wnioskodawca podkreśla jednak, że transakcje te miały marginalne znaczenie w skali działalności przedsiębiorstwa, stanowiąc mniej niż 1% obrotu rocznego (ok. 2 200 zł przy ok. 130 000 000 zł przychodów).
4.Czy planowane czynności polegające na sprzedaży majątku Państwa Spółki na rzecz Podmiotu powiązanego prowadzącego działalność w Czechach będą czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług?
-Tak.
5.Czy zakupy towarów i usług, objętych zakresem pytania, będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Spółkę D . Sp. z o.o.?
-Tak.
6.Czy wszystkie nabywane towary i usługi, objęte zakresem pytania, będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (VAT) wykonywanymi/świadczonymi przez D. Sp. z o.o.? ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
-Tak.
7.Czy prawo do doliczenia od podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w związku z utrzymaniem i eksploatacją samochodów, o których mowa we wniosku, wynosi 50% czy 100% poniesionych kosztów?
-50% kosztów.
8.W jakim celu Spółka ponosi/będzie ponosić wydatki na nabycie materiałów i towarów handlowychnabytych po zakończeniu prowadzenia faktycznej działalności produkcyjnej. Prosimy o wskazanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionymi ww. wydatkami, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu.
-Wnioskodawca wygasza swoją działalność gospodarczą w Polsce. W tym celu składniki majątku, tj. maszyny, towary i materiały będą podlegać sprzedaży. W celu dokonania zamknięcia działalności, a więc również w celu dokonania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych w postaci dostaw towarów (np. sprzedaż maszyn) i usług (np. instalacja maszyn) spółka nabywać będzie usługi i towary związane z codziennym funkcjonowaniem jednostki oraz administracyjno-biurową obsługą spółki. Wnioskodawca nie nabywa już nowych materiałów i towarów związanych z działalnością produkcyjną i handlową.
W uzupełnieniu, które wpłynęło 3 kwietnia 2023 r., wskazali Państwo, że:
Doszło do omyłki pisarskiej i prawdziwym jest stwierdzenie zawarte w punkcie I.8 pisma z dnia 6 marca 2023 r.: „Wnioskodawca nie nabywa już nowych materiałów i towarów związanych z działalnością produkcyjną i handlową". Po dniu faktycznego zakończenia działalności produkcyjnej, Wnioskodawca nie wyklucza, iż będzie nabywał produkty i usługi, ale które będą służyć do zakończenia działalności gospodarczej (np. wyprzedaż materiałów i środków trwałych) a nie do działalności produkcyjnej i handlowej.
Przedmiotowy podmiot z siedzibą w Niemczech prowadzi również działalność gospodarczą na terytorium Czech i jest podmiotem, na rzecz którego Wnioskodawca sprzeda majątek firmowy, w tym linię produkcyjną oraz inne środki trwałe a także zapas towarów i materiałów. Podmiot ten będzie kontynuował działalność produkcyjną w Czechach w oparciu o nabyty od Wnioskodawcy majątek.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone nr 1 - ostatecznie sformułowane w piśmie z 6 marca 2023 r.)
Czy po zakończeniu działalności produkcyjnej i w związku z planowanym wszczęciem postępowania likwidacyjnego, sprzedażą linii produkcyjnej, innych środków trwałych a także towarów handlowych na rzecz Kontrahenta (opodatkowaną efektywną stawką podatku VAT), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od bieżących wydatków poniesionych w związku z działalnością gospodarczą spółki (w celu jej zakończenia), takich jak: wynajem biura i materiały biurowe, różnego rodzaju opłaty i czynsze (np. prąd, woda) abonamenty telefoniczne, wydatki związane z utrzymaniem i eksploatacją samochodów, koszty leasingu, inne usługi zewnętrzne (np. wsparcie IT, usługi doradztwa prawnego), które to wydatki poniesione zostaną po zakończeniu prowadzenia faktycznej działalności operacyjnej (produkcyjnej)?
Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie przedstawione w piśmie z 6 marca 2023 r.)
Ad. 1
W ocenie Wnioskodawcy, towary i usługi, na które poniesione zostały wydatki opisane w stanie faktycznym, będą wykorzystywane przez Spółkę do działalności opodatkowanej podatkiem VAT (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, odpłatna dostawa towarów z montażem, opodatkowane efektywną stawką VAT).
Zgodnie zatem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z nabycia towarów i usług opisanych w stanie faktycznym, w tym m.in. zapasów towarów i materiałów, materiałów biurowych, różnego rodzaju opłat i czynszów (np. prąd, woda) abonamentów telefonicznych, wydatków związanych z utrzymaniem i eksploatacją samochodów, kosztów leasingu, wynajmu biura, innych usług zewnętrznych (np. wsparcie IT, usługi doradztwa prawnego).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz 5 ustawy o VAT, jednymi z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są odpłatna dostawa towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (dalej jako WDT). Aby dana transakcja stanowiła WDT, w myśl art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, musi nastąpić wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
W rozpatrywanym przypadku nastąpi wywóz towarów (środki trwałe oraz zapas towarów i materiałów) z Polski do Czech - a zatem w ocenie Wnioskodawcy spełnione będą ww. przesłanki do uznania, że planowana czynność będzie stanowiła wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Dodatkowo linia produkcyjna Wnioskodawcy zostanie zdemontowana, sprzedana na rzecz Kontrahenta oraz przetransportowana i zamontowana w zakładzie produkcyjnym nabywcy. Instalacji i próbnego uruchomienia będą dokonywać pracownicy Wnioskodawcy, który z tytułu dostawy z montażem otrzyma od spółki prowadzącej działalność w Czechach wynagrodzenie. Wobec czego, należy stwierdzić, że powyższe transakcje spełnią kryteria definicji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (art. 13 ust. 1 ustawy o VAT) oraz odpłatnej dostawy z montażem (art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 22 ust. 1 ustawy o VAT, będą one zatem stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W ocenie Wnioskodawcy, w niniejszym przypadku nie będzie miało zastosowania zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nie będzie spełniona żadna ze wskazanych tam okoliczności, wobec czego, zdaniem Wnioskodawcy, planowane czynności (WDT oraz odpłatna dostawa z montażem) będą podlegały opodatkowaniu efektywną stawką VAT.
W przypadku WDT stawka podatku uzależniona jest od przedmiotu dostawy, jednocześnie, o ile spełnione będą przesłanki z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, możliwe jest zastosowanie stawki 0%, będącej również efektywną stawką VAT, o ile spełnione będą przesłanki wskazane w tym przepisie, tj.:
1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Niezależnie od stawki, jaką opodatkowane byłoby w niniejszym przypadku WDT na rzecz Kontrahenta (przedmiotem niniejszego wniosku nie jest pytanie o właściwą stawkę VAT), będzie to efektywna stawka podatku VAT.
Naczelną zasadą podatku od towarów i usług jest jego neutralność dla podmiotów będących podatnikami - zasadę tę realizuje art. 86 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, o ile nabyte towary lub usług służą mu do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak już wskazano, w ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż składników majątku będzie stanowiła wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, a zatem czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT według efektywnej stawki.
Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wszelkich towarów i usług, które zostały bądź też zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanej efektywną stawką VAT (planowane WDT) będzie przysługiwać Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. W ocenie Wnioskodawcy nie ma przy tym znaczenia fakt, że nie prowadzi on obecnie faktycznej działalności operacyjnej, gdyż taki wymóg nie wynika z przepisów ustawy o VAT.
Ponadto należy zauważyć, iż przygotowanie do likwidacji spółki, w tym również sprzedaż jej majątku, będzie stanowić działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Wobec czego, wszelkie wydatki, które Wnioskodawca ponosi w celu tego przygotowania oraz przeprowadzenia likwidacji, związane z bieżącym funkcjonowaniem Spółki - w tym m.in. czynsz z tytułu najmu biura i inne opłaty, materiały biurowe, abonamenty telefoniczne, wydatki związane z utrzymaniem i eksploatacją samochodów, koszty leasingu, inne usługi zewnętrzne (np. wsparcie IT, usługi doradztwa prawnego), stanowią wydatki na towary i usługi wykorzystywane do działalności opodatkowanej.
Takie stanowisko Wnioskodawcy uzasadnia m.in. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z dnia 3 marca 2005 r., sygn. akt: C-32/03. Podobny pogląd był również przedstawiany na gruncie polskich przepisów, m.in. w wyroku WSA w Gliwicach z dnia 11 września 2009 r., sygn. akt: III SA/GI 482/09, indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 grudnia 2009 r., nr: ILPP2/4441-72/09-2/SJ jak też indywidualnej interpretacji Dyrektora KIS z dnia 10 sierpnia 2021 r., nr: 0113-KDIPT1-1.4012.272.2021.3.ŻR.
W przywołanej powyżej interpretacji Dyrektor KIS uznał, że w przedmiotowej sprawie podatnikowi, którego działalność przed sprzedażą przedsiębiorstwa obejmowała wyłącznie czynności opodatkowane, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, po sprzedaży przedsiębiorstwa (ale podatnik VAT nadal istnieje), usług lub towarów związanych i niezbędnych do zakończenia działalności spółki i jej likwidacji (upadłość). W konsekwencji powyższego, Wnioskodawcy w trakcie postępowania upadłościowego, z tytułu nabycia towarów lub usług objętych zakresem pytania, po zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, czyli po sprzedaży całego majątku wchodzącego do masy upadłości i braku innych czynności opodatkowanych VAT - z uwagi na spełnienie warunku określonego w art. 86 ust. 1 ustawy - przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W powyższych judykatach, dotyczących co prawda prawa do odliczenia w przypadku gdy trwało już postępowania likwidacyjne, przyjęto że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego nie może być podatnikowi ograniczane, o ile spełnia on przesłanki do tego odliczenia, w tym wykorzystanie nabytych towarów lub usług do czynności opodatkowanych. Jak już wskazano, Spółka planuje dokonanie jeszcze czynności, które będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. sprzedaży majątku na rzecz Kontrahenta prowadzącego działalność w Czechach (WDT i odpłatna dostawa z montażem), tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, również jemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia, pomimo faktu, że dopiero przygotowuje się on do wszczęcia postępowania likwidacyjnego.
Drugi z przepisów dotyczący prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego to art. 88 ustawy o VAT - wskazano w nim okoliczności, w których podatnikowi nie służy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Wnioskodawca wskazuje, że w rozpatrywanym przypadku nie zachodzi żadna z okoliczności wymienionych w tym przepisie, która wyłączałaby Spółce prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w szczególności, Wnioskodawca nie nabywa usług o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, tj. usług noclegowych i gastronomicznych. Podstawą do odliczenia podatku byłaby prawidłowo wystawiona faktura VAT, dokumentująca nabycie towaru bądź usługi.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że dokona on czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki efektywnej (WDT i odpłatna dostawa z montażem), jak również z uwagi na zasadę neutralności podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług opisanych w stanie faktycznym, w tym m.in. zapasów towarów i materiałów, materiałów biurowych, różnego rodzaju opłat i czynszów (np. prąd, woda) abonamentów telefonicznych, wydatków związanych z utrzymaniem i eksploatacją samochodów, kosztów leasingu, wynajmu biura, innych usług zewnętrznych (np. wsparcie IT, usługi doradztwa prawnego) poniesionych aż do zakończenia postępowania likwidacyjnego Wnioskodawcy (w tym towary i usługi nabyte w celu zakończeniu likwidacji Spółki po sprzedaży zapasów materiałów i linii produkcyjnej do Kontrahenta).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w kwestii objętej pytaniem nr 1, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT.
W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.
Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:
- wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
- wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.
Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.
Dodatkowo zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Wykładnia art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną, powinna być dokonywana w zgodzie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE, a zatem powinna uwzględniać istniejące w tym zakresie orzecznictwo TSUE, w którym, co do zasady, przeważa pogląd, że jedynie bezpośredni związek pomiędzy podatkiem naliczonym a transakcją opodatkowaną może stanowić podstawę do odliczenia VAT.
Rozumienie tego bezpośredniego związku zostało szeroko zaprezentowane w orzeczeniu Trybunału z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98 Commissioners of Customs and Excise przeciwko Midland Bank plc., w którym stwierdzono, że art. 2 I Dyrektywy oraz art. 17(2)(3) i (5) VI Dyrektywy należy interpretować w taki sposób, aby – co do zasady – istnienie bezpośredniego związku między daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do odliczenia, stanowiło warunek nabycia przez podatnika prawa do odliczenia naliczonego podatku od wartości dodanej oraz aby stanowiło podstawę do określenia zakresu tego prawa.
W orzeczeniu z dnia 27 września 2001 r. w sprawie CIBO Participations S.A. (C-16/00) Trybunał doszedł do wniosku, że aby możliwe było odliczenie VAT naliczonego, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy wydatkiem a sprzedażą opodatkowaną VAT, co oznacza, że wydatek musi stanowić element kosztowy sprzedaży opodatkowanej. Niemniej TSUE stwierdził, że wydatki na doradztwo związane z procesem przejmowania spółek zależnych przez CIBO stanowią koszty ogólne, mające związek z działalnością opodatkowaną tej spółki.
Podobne stanowisko Trybunał wyraził w orzeczeniu z dnia 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz.
Sprawa ta dotyczyła wprawdzie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z emisją akcji, jednakże TSUE sformułował w tym wyroku dwie tezy:
- emisja akcji nie jest objęta odpłatnym świadczeniem usług i tym samym nie jest objęta VAT (nie jest to transakcja zwolniona z VAT),
- wydatki z emisją akcji (której celem było zdobycie finansowania działalności gospodarczej) powinny zostać potraktowane jako koszty ogólne prowadzonej działalności, przez co możliwe jest odliczenie VAT naliczonego w sposób właściwy dla charakteru działalności (tj. w całości lub na podstawie struktury sprzedaży).
W świetle powyższego orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że kierując się wykładnią dokonywaną w zgodzie z zasadami VI Dyrektywy (od 1 stycznia 2007 r. – Dyrektywy 2006/112/WE), na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy, podobnie jak i art. 17(2)(3) i (5) VI Dyrektywy (art. 167 i nast. Dyrektywy 2006/112/WE) należy przyjąć – co do zasady – że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami), a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie.
Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy (przedsiębiorstwa) - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami.
Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy,
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka jest na etapie zamykania bieżącej działalności produkcyjnej - wcześniej, w ramach prowadzonej działalności operacyjnej, Spółka dokonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W najbliższym czasie planowane jest wszczęcie postępowania likwidacyjnego, które doprowadzi do wykreślenia Spółki z rejestru przedsiębiorców KRS. W związku z planowaną likwidacją, Spółka dokona sprzedaży posiadanego majątku, w tym linii produkcyjnej oraz innych środków trwałych a także zapasów towarów i materiałów. Sprzedaż majątku nastąpi na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w Czechach, który będzie kontynuował działalność produkcyjną.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy po zakończeniu działalności produkcyjnej i w związku z planowanym wszczęciem postępowania likwidacyjnego, sprzedażą linii produkcyjnej, innych środków trwałych a także towarów handlowych na rzecz Kontrahenta, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od bieżących wydatków poniesionych w związku z działalnością gospodarczą spółki (w celu jej zakończenia.
Z wyżej cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej.
Należy zauważyć, że podjęcie przez Państwa decyzji o zamknięciu bieżącej działalności produkcyjnej oraz wkroczeniu w proces postępowania likwidacyjnego nie wpływa na Państwa status podatkowy. W szczególności nie przestają Państwo być podatnikiem podatku od towarów i usług.
Jak wyjaśnili Państwo, pomimo braku faktycznego prowadzenia działalności produkcyjnej, Spółka ponosiła i będzie ponosić, do czasu likwidacji, określone wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem, które to funkcjonowanie jest niezbędne w celu dokonania planowanej sprzedaży posiadanych składników majątkowych oraz finalnej likwidacji Spółki.
W ramach procesu zamykania bieżącej działalności gospodarczej będą Państwo dokonywać różnych czynności prawnych, w ramach który dokonają Państwo sprzedaży majątku na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w Czechach. Jak Państwo wyjaśniliplanowane czynności polegające na sprzedaży majątku na rzecz Podmiotu prowadzącego działalność w Czechach będą czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ sprzedaż majątku nastąpi na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w Czechach, który będzie kontynuował działalność produkcyjną. Natomiast sprzedany majątek w ramach dostawy na rzecz Kontrahenta zostanie również przetransportowany do miejsca wskazanego przez nabywcę na terytorium Czech – jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, ponadto część środków trwałych (linia produkcyjna) będzie stanowiła dostawę z montażem, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Wobec powyższego zachowują Państwo wszystkie prawa i obowiązki przysługujące podatnikowi podatku VAT. Oceny tej nie zmienia również fakt niekontynuowania dotychczasowej działalności produkcyjnej polegającej na produkcji (…).
Ponadto w sprawie nie będą mieć zastosowania przepisy ograniczające prawo do odliczenia określone w art. 88 ust. 3a pkt 2 i ust. 4 ustawy. Bowiem wskazują Państwo w opisie sprawy, że przedmiotem zbycia nie będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 K.c. lub jego zorganizowana część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie Państwo na etapie zamykania działalności produkcyjnej oraz na etapie procesu likwidacji, są/będą czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Podsumowując, należy stwierdzić, że zarówno linia produkcyjna oraz inne środki trwałe, jak też zapas towarów i materiałów, zostały nabyte lub były wykorzystywane przez Państwa Spółkę w związku z działalnością gospodarczą, która to działalność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzystała ze zwolnienia.
Pomimo braku faktycznego prowadzenia działalności produkcyjnej, ponosili Państwo i będą ponosić, do czasu likwidacji, określone wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem, które to funkcjonowanie jest niezbędne w celu dokonania planowanej sprzedaży posiadanych składników majątkowych oraz finalnej likwidacji Spółki.
Sprzedaż składników majątku przedsiębiorstwa, dokonywana w ramach procesu zamykania bieżącej działalności przedsiębiorstwa, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem należy przyjąć, że pomiędzy określonymi wydatkami ponoszonymi w związku z bieżącym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, które to funkcjonowanie jest niezbędne w celu dokonania planowanej sprzedaży posiadanych składników majątkowych oraz finalnej likwidacji działalności gospodarczej Spółki istnieje bezpośredni związek z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a wydatki te należy zaliczyć do tzw. kosztów ogólnych przedsiębiorstwa.
Biorąc zatem pod uwagę powyższe należy uznać, że skoro w przedmiotowej sprawie przed rozpoczęciem procesu zamknięcia działalności oraz likwidacji Spółki prowadzili Państwo działalność opodatkowaną oraz w ramach procesu zamykania działalności będą Państwo dokonywać czynności opodatkowanych (tj. sprzedaży majątku na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w Czechach), będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych i niezbędnych do zakończenia procesu działalności operacyjnej Spółki oraz jej likwidacji.
Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów ustawy dotyczących odliczenia podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że skoro będą Państwo nabywać produkty i usługi, ale takie które będą służyć do zakończenia działalności gospodarczej, to z uwagi na spełnienie warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług {takich jak: wynajem biura i materiały biurowe, różnego rodzaju opłaty i czynsze (np. prąd, woda) abonamenty telefoniczne, wydatki związane z utrzymaniem i eksploatacją samochodów, koszty leasingu, inne usługi zewnętrzne (np. wsparcie IT, usługi doradztwa prawnego)}.
Wobec powyższego Państwa stanowisko, objęte pytaniem nr 1 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna w zakresie podatku od towarów i usług dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem pytania nr 1, tj. prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z zakończeniem działalności operacyjnej oraz w związku z rozpoczęciem procesu likwidacji działalności gospodarczej. Natomiast kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, dotyczące opodatkowania planowanych czynności w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz odpłatnej dostawy wraz z montażem, które nie zostały objęte pytaniem, nie stanowią przedmiotu rozstrzygnięcia, a informacje w tym zakresie zostały przyjęte zgodnie z opisem sprawy, bez dokonywania ich oceny.
Ponadto należy zauważyć, że odliczania wydatków związanych z eksploatacją pojazdów samochodowych winny być dokonane według zasad uregulowanych przepisami art. 86a ustawy o VAT.
Ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right