Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.114.2023.2.KF

Obowiązki płatnika w związku ze sfinansowanie poszukującemu pracy obywatelowi Ukrainy postępowania nostryfikacyjnego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku ze sfinansowanie poszukującemu pracy obywatelowi Ukrainy postępowania nostryfikacyjnego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 kwietnia 2023 r. (wpływ 12 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Należą Państwo do publicznych służb zatrudnienia, które działają na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (dalej: Ustawa), wykonując zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej na rzecz bezrobotnych oraz poszukujących pracy, w rozumieniu odpowiednio art. 2 ust. 1 pkt 2 i 22 Ustawy.

8 sierpnia 2022 r. jako poszukująca pracy została zarejestrowana Pani (…) (dalej: Pani X), obywatelka Ukrainy.

Pani X, jako poszukująca pracy, na podstawie art. 40a ust. 8 Ustawy, uprawniona była do otrzymania pomocy w zakresie sfinansowania z Funduszu Pracy opłaty pobieranej za postępowanie nostryfikacyjne albo postępowanie, o którym mowa w art. 327 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: Opłata). Zasady sfinansowania tej opłaty określa art. 40a Ustawy oraz zawarta na jego podstawie umowa. Umowa taka, w przypadku Pani X została zawarta 24 sierpnia 2022 r. (dalej: Umowa).

Zgodnie z Ustawą oraz Umową, przekazali Państwo opłatę w kwocie 1.602 zł bezpośrednio na rachunek bankowy uczelni wyższej. Uczelnia wyższa wystawiła fakturę VAT dokumentującą „usługę nostryfikacji”, w której jako płatnika i nabywcę oznaczyła Panią X.

20 października 2022 r. zostało wydane przez Rektora uczelni wyższej postanowienie odmawiające wszczęcia nostryfikacji, które po zaskarżeniu przez Panią X, zostało utrzymane w mocy na podstawie postanowienia z 16 grudnia 2022 r.

W związku z powyższym, zgodnie z warunkami Ustawy i umowy, wobec braku nostryfikacji wystąpiła podstawa do żądania zwrotu tej opłaty przez Panią X. W tym celu 23 stycznia 2023 r. wystosowano wezwanie do zwrotu do Pani X zakreślając jej 30-dniowy termin zwrotu. Termin zwrotu nie upłynął do dnia sporządzenia wniosku o interpretację. Zwrot opłaty nie nastąpił do dnia sporządzenia wniosku o interpretację.

Zakładają Państwo, że zwrot opłaty nastąpi w 2023 r. w lub w latach następnych.

Uznali Państwo, iż sfinansowanie Opłaty w 2022 r. stanowi przychód Pani X za 2022 r. podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, niepodlegający zwolnieniu podatkowemu. W związku z tym, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, 31 stycznia 2023 r. wystawili Państwo Pani X PIT-11 (wersja 29) za 2022 r., w którym przychód ten wykazali Państwo w poz. 90.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Na podstawie informacji pozyskanych w toku rejestracji Pani X jako osoby poszukującej pracy oraz w toku ich dalszej weryfikacji, poczynionych także na początku 2023 r., ustalili Państwo, że Pani X posiadała w Polsce w 2022 r. nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie informacji pozyskanych w toku rejestracji Pani X jako osoby poszukującej pracy ustalili Państwo, że Pani X przybyła do Polski przed (...) na terenie Ukrainy.

Pani X była uprawniona do sfinansowania opłaty za postępowanie nostryfikacyjne na podstawie art. 40a ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (dalej: Ustawa).

Świadczenie, jakie otrzymała Pani X, w postaci sfinansowania opłaty nostryfikacyjnej nie jest świadczeniem przyznawanym w ramach działań aktywizacyjnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9aa Ustawy, albowiem działania te zgodnie z definicją są adresowane do bezrobotnego, a nie poszukującego pracy. Pani X jest poszukującym pracy.

Świadczenie, jakie otrzymała Pani X, w postaci sfinansowania opłaty nostryfikacyjnej nie zostało przyznane w ramach programów specjalnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 27b, albowiem Pani X mimo że jest poszukującym pracy, to jednak nie jest poszukującym pracy, o którym mowa w art. 49 pkt 7 Ustawy.

Świadczenie, jakie otrzymała Pani X, w postaci sfinansowania opłaty nostryfikacyjnej nie było związane z udziałem Pani X w projekcie w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych. Zgodnie z art. 40a ust. 1 Ustawy świadczenie to finansowane jest z Funduszu Pracy, będącego państwowym funduszem celowym (art. 103 ust. 1 Ustawy).

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy, jako płatnik podatku dochodowego, prawidłowo sporządzili Państwo w styczniu 2023 r. PIT-11 za 2022 r., w którym wykazali Państwo przychód z innych źródeł w kwocie 1.602 zł Pani X? (pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku jako pytanie 1 i pytanie 2)

Czy, jako płatnik podatku dochodowego, zobowiązani byliby Państwo do sporządzenia w styczniu 2023 r. PIT-11 za 2022 r., w którym wykazaliby Państwo przychód z innych źródeł w kwocie 1.602 zł Pani X, w sytuacji gdy w tym samym roku podatkowym nastąpiłby zwrot przez Panią X opłaty nostryfikacyjnej? (pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku jako pytanie 3)

Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku jako pytanie 1 i pytanie 2. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego w uzupełnieniu wniosku jako pytanie 3 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Państwa zdaniem, sfinansowanie w 2022 r. poszukującemu pracy, będącemu obywatelem Ukrainy, opłaty pobieranej za postępowanie nostryfikacyjne albo postępowanie, o którym mowa w art. 327 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, podlegającej zwrotowi w kolejnym roku podatkowym (kolejnych latach), stanowi przychód podlegający opodatkowaniu za 2022 r. podatkiem dochodowym od osób fizycznych niekorzystający ze zwolnienia podatkowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 102, 102a, 114, 118 i 137 ustawy o PIT, który winien zostać objęty PIT-11 i ujawniony w pozycji inne źródła.

Ponadto, Państwa zdaniem, sfinansowanie w 2022 r. poszukującemu pracy, będącemu obywatelem Ukrainy, opłaty pobieranej za postępowanie nostryfikacyjne albo postępowanie, o którym mowa w art. 327 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, podlegającej zwrotowi w kolejnym roku podatkowym (kolejnych latach), stanowi przychód podlegający opodatkowaniu za 2022 r. podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który nie jest zwolniony z opodatkowania na innej podstawie niż przywołanej przy pytaniu pierwszym i winien zostać objęty PIT-11 i ujawniony w pozycji inne źródła.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustaw:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na mocy art. 11 ust. 2b cytowanej ustawy:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie między innymi w pkt 9 wymieniono „inne źródła”.

Stosownie do art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Natomiast na podmiotach dokonujących świadczeń z tytułu przychodów z innych źródeł ciążą obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z wniosku wynika, że w 2022 r. zawarli Państwo umowę z Panią X, obywatelką Ukrainy, zarejestrowaną jako osoba poszukująca pracy, w sprawie sfinansowania, na podstawie art. 40a ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, opłaty za postępowanie nostryfikacyjne. Opłata zastała przekazana bezpośrednio na rachunek bankowy uczelni wyższej. Pomimo wystąpienia podstawy do żądania zwrotu, Pani X nie zwróciła w 2022 r. opłaty. W związku z powyższym powzięli Państwo wątpliwość, czy sfinansowanie ww. opłaty w 2022 r. stanowi dla Pani X przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który Państwo jako płatnik, powinni wykazać w informacji PIT-11 za 2022 r.

Jako osoba posiadająca w 2022 r. w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, Pani X podlega opodatkowaniu w Polsce od wszystkich uzyskanych przez siebie przychodów. Przychód uzyskany w związku ze sfinansowaniem przez Państwa opłaty nostryfikacyjnej należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Nie ma zatem przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b wskazanej ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Należy jednak zauważyć, że nie wszystkie świadczenia otrzymane przez osoby fizyczne podlegają opodatkowaniu. Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje możliwość zwolnienia z opodatkowania niektórych kategorii dochodów.

I tak – zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wolne od podatku dochodowego są m.in.:

·pkt 102 – zwrot kosztów otrzymany przez bezrobotnego na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1409, 2023, 2369 i 2400) z tytułu:

a)przejazdu do miejsca pracy,

b)przejazdu na badania lekarskie lub psychologiczne,

c)przejazdu do miejsca odbywania stażu, szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,

d)przejazdu do miejsca wykonywania prac społecznie użytecznych,

e)zakwaterowania w miejscu pracy lub miejscu odbywania stażu, szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych,

f)przejazdu na egzamin;

·pkt 102a – dochody (przychody) uzyskane z tytułu:

a)świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

b)świadczeń z tytułu specyficznych elementów wspierających zatrudnienie otrzymanych w ramach programów specjalnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 27b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy,

c)ryczałtu na przejazdy na szkolenia oraz ryczałtu na zakwaterowanie otrzymanych w ramach bonu szkoleniowego, ryczałtu na koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu otrzymanego w ramach bonu stażowego oraz świadczeń otrzymanych w ramach bonu na zasiedlenie, o których mowa odpowiednio w art. 66k ust. 4 pkt 3 i 4, art. 66l ust. 6 pkt 1 oraz art. 66n ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

d)stypendiów otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

·pkt 114 – wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów oraz programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych;

·pkt 118wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych, z tytułu:

a)studiów podyplomowych,

b)szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych,

c)egzaminów lub licencji,

d)badań lekarskich lub psychologicznych,

e)ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków

– otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

·pkt 137 – środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Przystępując do analizy otrzymanego przez Panią X świadczenia pod kątem możliwości zastosowania wskazanych wyżej zwolnień przedmiotowych należy wskazać, że świadczenie w postaci sfinansowania opłaty za postępowanie nostryfikacyjne zostało uregulowane w art. 40a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 690 ze zm.).

Zgodnie z art. 40a ust. 1 tej ustawy:

Starosta, na wniosek bezrobotnego, może sfinansować z Funduszu Pracy opłatę pobieraną za postępowanie nostryfikacyjne albo postępowanie, o którym mowa w art. 327 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, 583, 655, 682 i 807).

Na mocy odesłania zawartego w art. 40a ust. 6 tej ustawy, powyższe świadczenie może również otrzymać osoba zarejestrowana jako poszukująca pracy.

W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 102 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W dyspozycji tego przepisu mieści się bowiem wyłącznie zwrot kosztów z tytułu przejazdów i zakwaterowania. Poza tym zwolnienie skierowane jest do osób będących bezrobotnymi, natomiast Pani X jest osobą poszukującą pracy.

Do ww. świadczenia nie znajdzie również zastosowania zwolnienie od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wyjaśnili Państwo w uzupełnieniu wniosku, świadczenie, jakie otrzymała Pani X, w postaci sfinansowania opłaty nostryfikacyjnej nie jest świadczeniem przyznawanym w ramach działań aktywizacyjnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ponieważ działania te zgodnie z definicją są adresowane do bezrobotnego, a nie poszukującego pracy. Pani X jest natomiast poszukującym pracy. Ponadto, świadczenie, jakie otrzymała Pani X, nie zostało przyznane w ramach programów specjalnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 27b ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Otrzymane przez Panią X świadczenie nie stanowi również ryczałtu, o którym mowa w lit. c tego przepisu, czy stypendium, do którego odnosi się lit. d omawianej regulacji.

Przedmiotowe świadczenie nie będzie także korzystać ze zwolnienia od opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przewidziane tam świadczenia, aby korzystały ze zwolnienia muszą być finansowane lub współfinansowane z określonego w tym przepisie źródła finansowania. Opłata, zgodnie z art. 40a ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, finansowana jest Funduszu Pracy, który zgodnie z art. 103 tej ustawy jest państwowym funduszem celowym. Fundusz celowy nie został w tym przepisie wymieniony jako źródło finansowania.

Ponadto świadczenie, które otrzymała Pani X nie może zostać uznane za wolne od opodatkowania w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sfinansowana opłata związana jest bowiem z postępowaniem nostryfikacyjnym, a nie studiami podyplomowymi, szkoleniami i przygotowaniem zawodowym dorosłych, egzaminami lub licencjami, badaniami lekarskimi lub psychologicznymi, a także nie dotyczy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków.

Wreszcie, ja wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, świadczenie, jakie otrzymała Pani X, w postaci sfinansowania opłaty nostryfikacyjnej nie było związane z udziałem Pani X w projekcie w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych. W sprawie nie znajdzie zatem także zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotowe świadczenie, nie zostało również wymienione w żadnym innym punkcie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, konstytuującego katalog zwolnień przedmiotowych. Jednocześnie przychód ten nie mieści się w zakresie żadnego ze zwolnień wymienionych w art. 52, art. 52a i art. 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie został od niego zaniechany pobór podatku w drodze rozporządzenia Ministra Finansów. Tym samym, zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 tej ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Na Państwu natomiast ciążył obowiązek wykazania tego przychodu w informacji PIT-11.

Podsumowując, postąpili Państwo prawidłowo, sporządzając w styczniu 2023 r. PIT-11 za 2022 r. dla Pani X, w którym wykazali Państwo wartość sfinansowanej opłaty za postępowanie nostryfikacyjne jako przychód z innych źródeł.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00