Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.63.2023.2.MGO
Brak prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 stycznia 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy Miasta z 24 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „......”. Uzupełnili go Państwo pismem z 4 kwietnia 2023 r. (data wpływu 6 kwietnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina Miasto ... (jednostka realizująca Urząd Miejski w ...) wdraża projekt pn. „......”.
Celem głównym projektu jest poprawa stanu funkcjonalnego przez min. 90% z 80 osób (60 kobiet i 20 mężczyzn) tj. pracowników Wnioskodawcy - Gminy-Miasta ... (pracowników pracujących w Urzędzie Miejskim w ...), w tym min. 30% os. w wieku 50 lat i więcej (30 os.=21K+9M), poprzez opracowanie i wdrożenie w okresie 01.03.2023-30.09.2023 r. kompleksowego programu zakładającego poprawę ergonomii pracy i eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy, dzięki czemu min. 90% UP (min. 72 os.) będzie kontynuować zatrudnienie u Wnioskodawcy. Projekt jest skierowany do Wnioskodawcy i jego pracowników tj. Gminy-Miasta ... i 80 jej pracowników (60K, 20M) pracujących w Urzędzie Miejskim w ..., narażonych na wystąpienie czynników negatywnie wpływających na stan zdrowia w miejscu pracy, w szczególności powyżej 50 roku życia (30 os.).
W projekcie przewidziano zadania:
1.Dostosowanie stanowisk pracy do indywidualnych potrzeb uczestników projektu
2.Eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy - wsparcie indywidualne
3.Eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy - warsztaty
Wydatki związane z projektem będą polegały na:
I.Dostosowanie stanowisk pracy do indywidualnych potrzeb uczestników projektu
Na podst. analizy zostały precyzyjnie dopasowane działania do rzeczywistych potrzeb Wnioskodawcy i jego pracowników. Każdy z nich, ze względu na swoją budowę, podatność na stres czy ze względu na posiadane wyposażenie w biurze, wymaga innych dostosowań. Stąd konieczne jest dopasowanie stanowisk pracy do indywidualnych potrzeb. Z przeprowadzonej analizy potrzeb i oceny stanu technicznego zasobów Wnioskodawcy wynika, iż konieczne jest dostosowanie stanowisk pracy do indywidualnych potrzeb. Pracownicy zgłosili chęć zakupów sprzętów i mebli oraz doświetlenia miejsc pracy, by stworzyć bardziej ergonomiczne miejsca pracy, w odpowiedzi na potrzeby i dokonując oceny sprzętów zdecydowano, że w ramach projektu zakupione zostaną:
-laptopy – 10 szt. dla 10 os.,
-biurka w ilości 33 szt. do umożliwienia swobodnej pracy 33 os.,
-20 monitorów zapewniających odpowiednią ostrość obrazu,
-krzesła ergonomiczne 64 szt. dla 64 os.;
Wyposażenie będzie dobrane każdorazowo do potrzeb i preferencji danego uczestnika (np. krzesła dopasowane do osób z nadwagą).
II.Eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy - wsparcie indywidualne.
Wielogodzinna praca siedząca wpływa bardzo negatywnie na kręgosłup - ok. 60-80% os. pracujących biurowo cierpi na dolegliwości kręgosłupa, a choroby układu kostno-stawowego i mięśniowego są jedną z 5 grup schorzeń będących najczęstszą przyczyną dezaktywizacji zaw. w Polsce, stąd w projekcie zaplanowano wsparcie fizjoterapeuty i karnety na basen/siłownię/fitness dla 35 os. na 6 miesiąc. Problemy ze zdrowiem psychicznym są coraz bardziej powszechne, pandemia związana z COVID-19 dodatkowo te problemy spotęgowała, stąd konieczne jest wsparcie psychologa.
W zależności od potrzeb danego UP i typu wsparcia, może być ono świadczone w salach urzędu miejskiego, w salach podmiotu świadczącego usługę (np. gabinet fizjoterapii), jednak preferowane będą działania w UM (by ograniczyć czas i środki niezbędne na dojazdy). Wymiar godzinowy będzie dopasowany do indywidualnych potrzeb UP.
1.Wsparcie psychologa. Psycholog stosuje wiele technik, narzędzi oraz kwestionariuszy psychologicznych, do zbadania i wsparcia danego pracownika. Psycholog będzie pomagać m.in. w kwestiach konfliktów wewnętrznych, spadku zaangażowania pracownika, czy udzielać wsparcia kryzysowego.
2.Wsparcie fizjoterapeuty. Przewidziano cykl rehabilitacji z elementami edukacji w zakresie codziennej aktywności fiz. Real, będzie przede wszystkim fizjoterapia manualna i kinezyterapia. Rodzaj, częstotliwość i czas trwania zabiegów ustalany będzie przez fizjoterapeutę. W ramach elementu edukacyjnego fizjoterapeuta podczas zabiegów przedstawi każdemu UP m.in. przykładowe ćw./propozycje aktywności fiz. wykonywanych w domu, zapozna UP z temat. znaczenia prowadzenia zdrowego trybu życia, omówi z UP ryzyko wystąpienia bólów kręgosłupa, poinformowanie o zasadach ergonomii w życiu codziennym, przekazane UP zasady ochrony przed nadmiernymi przeciążeniami podczas czynności codziennych.
3.Karnety na zajęcia ruchowe (np. basen/siłownię/fitness) dla 35 UP przez 6 m-cy. Jako, że aktywność fizyczna jest silnie skorelowana z dobrostanem pracownika (zarówno fizycznym, jak i psychicznym), dla 35 UP przewidziano karnet na basen bądź pokrycie kosztów ćwiczeń fizycznych (np. siłownia, zumba, fitness etc.).
III.Eliminowanie zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy - warsztaty.
Ze względu na znaczny poziom stresu i wypalenia zawodowego, konieczne są działania mające na celu ich niwelowanie i przeciwdziałanie niekorzystnemu wpływowi na zdrowie, stąd w proj. zorg. będą warsztaty z psychologami, których tematyka będzie następująca:
1.Skuteczne strategie walki z wypaleniem zawodowym.
Temat obejmuje wyjaśnienie czym jest wypalenie zaw., główne czynniki sprzyjające i pierwsze sygnały wypalenia, psychosomatyka i niebezpieczeństwa zdrowotne, symptomy, etapy wypalenia zaw., autodiagnoza, przeciwdziałanie wypaleniu, walka z chronicznym zmęczeniem, regeneracja sił i motywacji do działania.
2.Konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem.
Program obejmuje prezentację zapobiegania niekorzystnym reakcjom psycholog. (efekt utopionych kosztów, frustracja, poczucie bycia wykorzystanym etc.), mogącym wystąpić w pracy, techniki dystansowania się do nagłych zdarzeń w miejscu pracy, metody radzenia sobie z nawałem obowiązków i stresem w pracy.
3.Poznanie technik relaksacyjnych.
Program obejmuje prezentację jak rozluźniać ciało i umysł oraz kontrolować reakcje na stres, różne techniki relaksacji (wizualizacje, progresywna relaksacja mięśniowa Jacobsona, ćwiczenia oddechowe) i jak stosować je na co dzień, rozluźnianie spiętego karku - przy pomocy prostych ćwiczeń i automasażu.
4.Umiejętność radzenia sobie z trudnym rozmówcą.
Ten punk obejmuje omówienie na czym polega precyzyjna komunikacja werbalna i niewerbalna, przekazanie narzędzi do prowadzenia do efektywnych negocjacji, umiejętność wywierania wpływu, umiejętność zmiany przekonań u rozmówcy, zdobycie skutecznych technik i narzędzi do wywierania perswazji, wypracowanie modeli zachowań zapobiegających konfliktom i niedomówieniom.
5.Właściwe planowanie zadań - zarządzanie czasem.
Presja czasu i wyników wiąże się z dużym stresem i nie wpływa pozytywnie na komfort działań pracowników. Program obejmuje zatem omówienie zasad realizacji wszystkich zadań bez przeciążenia, wprowadzanie w życie balansu między aktywnością a odpoczynkiem, zasady realnego planowania i poprawnego formułowania celów. Łącznie 100 h warsztatów.
Pracownicy otrzymają materiały autorskie przygotowane przez trenerów i materiały piśmiennicze.
Niniejszy projekt wpisuje się w działalność Urzędu Miejskiego, mającą na stworzenie swoim pracownikom jak najlepszych warunków do pracy i rozwoju zawodowego. Wnioskodawca dotychczas dbał o warunki pracy w miejscu pracy, podejmował inicjatywy sprzyjające poprawie zdrowia bądź sprzyjające wydłużeniu aktywności zawodowej pracowników. Urząd Miejski w ... jako pracodawca zapewnia swoim pracownikom szkolenia, dąży do stworzenia jak najlepszego miejsca pracy, w tym do zapewnienia ergonomii stanowisk pracy. Wnioskodawca do tej pory dbał o należycie o warunki pracy w miejscu pracy. Pracodawca utrzymuje pomieszczenia pracy w czystości i porządku oraz zapewnia ich okresowe remonty i konserwacje w celu zachowania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy. Zrealizował także szereg działań na rzecz poprawy warunków pracy - m.in. wykonał remont toalet i dostosował je dla osób z niepełnosprawnościami, wymienił część uszkodzonych foteli obrotowych, oświetlenie awaryjne, wykładziny podłogowe w pomieszczeniach, zakupił podpórki na krzesła, podnóżki, krzesła rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych.
Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu podstawowego bezpieczeństwa pracowników poprzez:
1.organizację pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
2.zapewnienie przestrzegania w zakładzie przepisów oraz zasad BHP, wydawanie poleceń usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrola wykonania tych poleceń;
3.reakcję na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowanie środków podejmowanych w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, z uwzględnieniem zmieniających się warunków wykonywania pracy;
4.zapewnienie wykonania nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy;
5.zapewnianie szkoleń wstępnych i okresowych z zakresu BHP. W związku z informacjami pracowników, wskazującymi na potrzeby doświetlenia miejsc pracy, Gmina Miasto ... w następnym roku kalendarzowym planuje we własnym zakresie wymienić oświetlenie w urzędzie. Wnioskodawca do tej pory dbał o warunki pracy w miejscu pracy poprzez m.in. skrócenie czasu pracy przy wysokich temperaturach, umożliwienie wykonywania pracy zdalnej, wprowadzenie instrukcji stanowiskowych, przekazywanie informacji o zagrożeniach, ocena ryzyka zawodowego, zapewnienie apteczek pierwszej pomocy. Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu podstawowego bezpieczeństwa pracowników poprzez m.in. szkolenia z zakresu BHP, badania profilaktyczne, zapewnienie odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej, ekwiwalenty za pranie odzieży, szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy, system alarmu pożaru, hydranty, przeglądy i konserwacje budynków, refundacja kosztów zakupu okularów, zapewnienie napojów, bieżące remonty pomieszczeń, zakup wentylatorów, rolet zaciemniających, wymiana krzeseł, mebli, zakup fachowej prasy BHP. Projektodawca włącza zagadnienia promocji zdrowia, m.in. poprzez promocję szczepień przeciwko COVID-19, umożliwienie wykonania badania poziomu przeciwciał po przechorowaniu COVID-19, umożliwienie pracy zdalnej, dofinansowanie do karnetów (basen, siłownia, fitness).
Urząd Miejski mieści się w dwóch budynkach:
1.ul. ... wpisany do ...,
2.... - ul. ... wpisany do ... - modernizacja w 2013 r., częściowo modernizowane i wymieniane meble biurowe.
W uzupełnieniu wniosku Państwa Gmina Miasto wskazała:
Gmina Miasto ... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;
Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu pn. „... ...” związane będą z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Faktury z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją opisanego programu będą wystawiane na Gminę Miasto ....
Ww. projekt będzie realizowany w ponad 68% ze środków pomocowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... „….”. W pozostałej części finansowanie projektu nastąpi ze środków Gminy.
Pytanie
Czy wydatki związane z realizacją projektu, polegające na zakupie niezbędnych artykułów biurowych i sprzętów oraz różnych usług, będą uprawniały Gminę Miasto ... do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur potwierdzających nabycie wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Efektem realizacji opisanego projektu będzie osiągnięcie zakładanego poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy. Nie będą to efekty wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, a w tym opodatkowanej VAT, a Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu nie uzyska żadnych przychodów. Nie ma zatem związku poniesionych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż Gmina zamierza zrealizować opisany projekt występując w nim jako pracodawca mający status urzędu tj. jednostki publicznej. Skoro taki związek z działalnością gospodarczą i obrotem opodatkowanym VAT nie istnieje, to Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z poniesionych wydatków.
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wyłączenie to ma zastosowanie, gdy podmiot mający status organu władzy publicznej (urzędu obsługującego ten organ) wykonuje czynności o charakterze władczym, które związane są z realizacją zadań nałożonych na ten organ przepisami prawa, do których realizacji został on powołany (działanie w określonym reżimie publiczno-prawnym). Natomiast w odniesieniu do pozostałych czynności, mających cywilnoprawny charakter, organ władzy publicznej, co do zasady, będzie podatnikiem VAT.
Powyższe oznacza, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) - tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zdecydowana większość zadań jest realizowana w ramach reżimu publicznoprawnego, wypełniając wymogi ustawowe zawarte w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie zadań własnych, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 - 20 ustawy. Miasto zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty realizując czynności z zakresu zadań publicznych dotyczących ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, utrzymania czystości i porządku.
W celu realizacji swoich zadań statutowych Gmina zatrudnia pracowników, którym jest zobowiązana stworzyć, odpowiednie z wymogami przepisów prawa pracy, warunki wykonywania obowiązków pracowniczych. W tym zakresie planowane zadanie realizuje przede wszystkim cele związane z zapewnieniem odpowiednich warunków pracy i profilaktyki dotyczącej takich zagrożeń stanowisk urzędniczych jak nieodpowiednia ergonomia urządzeń i sprzętów, wypalenie zawodowe, doświetlenie stanowisk pracy, umiejętność neutralizowania skutków stresu związanego z wykonywaniem zadań w pracy.
Zatem pierwotnym celem opisanego projektu jest zapewnienie warunków pracy i wykonywania obowiązków przez pracowników administracji samorządowej. Okoliczność ta potwierdza, że podejmowane w tym zakresie czynności Wnioskodawcy mają charakter działań niezwiązanych z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a Gmina występuje w tym projekcie jako organ władzy publicznej, a więc nie jako podatnik VAT.
Reasumując odpowiedź na zadane pytanie powinna być zdaniem Wnioskodawcy negatywna, gdyż wydatki związane z realizacją opisanego w zdarzeniu przyszłym projektu nie służą działaniu Gminy jako podatnika podatku VAT i nie wykazują nawet pośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
W uzupełnieniu wniosku Państwa Gmina Miasto wskazała, że nabyte towary i usługi służące realizacji projektu będą wykorzystane przez Wnioskodawcę do wykonywania obowiązków pracodawcy, który jest jednocześnie organem władzy publicznej. Zatem nabyte towary i usługi, zgodnie z prezentowanym już stanowiskiem nie będą wykorzystane do czynności zaliczanych do kategorii działalności gospodarczej Gminy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa Gmina Miasto przedstawiła we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazała Państwa Gmina Miasto – towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu związane będą z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Państwa Gmina Miasto nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwa Gminie Miastu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z tym, Państwa Gmina Miasto nie będzie miała prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „......”, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który przedstawiła Państwa Gmina Miasto i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Okoliczność, że towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu związane będą z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przyjęto jako element opisu sprawy i Organ nie dokonywał w tym zakresie ustaleń. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy niniejsza interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy Miasta będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina Miasto zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right