Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.150.2023.1.LK

Brak możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją operacji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Lokalna Grupa Działania A.” jest zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, o celach niezarobkowych, działającym jako Lokalna Grupa Działania, na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach (ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. ze zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich i ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym. Jesteście Państwo zwolnieni z podatku VAT na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz nie macie Państwo prawa do ubiegania się o odliczenie naliczonego podatku VAT w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż nabywane przez stowarzyszenie towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nie jesteście Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT w urzędzie skarbowym, nie prowadzicie Państwo działalności gospodarczej i nie rejestrowaliście się w urzędzie skarbowym do celów podatku VAT oraz nie wykonuje czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy, w związku z tym nie jesteście Państwo podatnikiem w myśl art. 15 ust. 1 ustawy VAT.

Realizujecie Państwo cele statutowe m.in. przez opracowanie i wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju oraz jej popularyzację na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania A. poprzez m.in. realizację poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego PROW na lata 2014-2020 z udziałem krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020.

Występujecie Państwo w niniejszym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego dla potrzeb realizacji zdarzenia obecnego, tj. projektu współpracy współfinansowanego w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego PROW na lata 2014-2020, realizowanego w partnerstwie z innymi krajowymi lokalnymi grupami działania. Stowarzyszenie 24 maja 2022 r. zawarło z Województwem (…) umowę o przyznanie pomocy nr (…) na realizację operacji „(…)” o akronimie „(…)”. Operacja „(…)” obejmuje swym obszarem trzy lokalne grupy działania: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania B., Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania C., Lokalna Grupa Działania A. Głównym założeniem operacji „(…)” jest wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych. W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel: „Współpraca międzynarodowa, zorganizowanie wizyty studyjnej, szkoleń dla społeczności lokalnych, wydarzeń promocyjnych oraz wydanie publikacji. Dzięki temu nastąpi pobudzenie aktywności lokalnej, rozwój przedsiębiorczości oraz wymiana doświadczeń”.

W ramach operacji realizowane było działanie wspólne dla wszystkich LGD: tj. Organizacja wyjazdu studyjnego dla LGD A., LGD B., LGD C. Zrealizowano także zadania odrębne dla LGD A.: publikacja (…), kursy języków obcych, kursy podnoszące uprawnienia do kierowania pojazdami, kurs kosmetyczny, kurs spawacza. Działania przewidziane w projekcie nie miały charakteru zarobkowego i rynkowego. Towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie rachunki były wystawiane na Stowarzyszenie. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana, a Stowarzyszenie nie uzyskało żadnych przychodów. Mając powyższe na względzie brak jest podstaw do odzyskania przez Stowarzyszenie podatku VAT od kosztów zakupu towarów i usług poniesionych w ramach ww. projektu współpracy.

Pytanie

Czy macie Państwo możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. operacji?

Państwa stanowisko w sprawie

Wskazaliście Państwo, że nie jesteście Państwo płatnikiem podatku VAT. Nie prowadzicie Państwo działalności gospodarczej i nie osiągacie dochodów ze sprzedaży towarów i usług. Otrzymujecie Państwo dotacje i refundacje poniesionych kosztów na realizację projektów unijnych. Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność na realizację operacji pn.: „(…)” w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Państwa zdaniem, Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej ze względu na cel zarobkowy, zatem nie spełnia warunków określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie nabywa statusu podatnika VAT czynnego. Poza tym LGD A. nie wykonuje w ogóle czynności opodatkowanych, zatem nie może w myśl art. 86 ust. 1 ustawy VAT skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powyższym nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie nie macie Państwo żadnej możliwości odzyskania podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z okoliczności sprawy wynika, że jesteście Państwo Stowarzyszeniem działającym jako Lokalna Grupa Działania. Nie jesteście Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT w urzędzie skarbowym, nie prowadzicie Państwo działalności gospodarczej oraz nie wykonujecie Państwo czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy. Realizujecie Państwo cele statutowe m.in. przez opracowanie i wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju oraz jej popularyzację na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania A. poprzez m.in. realizację poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego PROW na lata 2014-2020 z udziałem krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020. 24 maja 2022 r. zawaliście Państwo z Województwem (…) umowę o przyznanie pomocy nr (…) na realizację operacji „(…)” o akronimie „(…)”. Operacja „(…)” obejmuje swym obszarem trzy lokalne grupy działania: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania B., Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania C., Lokalna Grupa Działania A. W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel: „Współpraca międzynarodowa, zorganizowanie wizyty studyjnej, szkoleń dla społeczności lokalnych, wydarzeń promocyjnych oraz wydanie publikacji. Dzięki temu nastąpi pobudzenie aktywności lokalnej, rozwój przedsiębiorczości oraz wymiana doświadczeń”. W ramach operacji realizowane było działanie wspólne dla wszystkich LGD: tj. Organizacja wyjazdu studyjnego dla LGD A., LGD B., LGD C. Zrealizowano także zadania odrębne dla LGD A.: publikacja (…), kursy języków obcych, kursy podnoszące uprawnienia do kierowania pojazdami, kurs kosmetyczny, kurs spawacza. Towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie rachunki były wystawiane na Stowarzyszenie. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana, a Stowarzyszenie nie uzyskało żadnych przychodów.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odzyskania podatku VAT w ramach realizacji operacji pn. „(…)”.

Wskazać należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez czynnego zarejestrowanego podatnika podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty realizowanej inwestycji nie będą służyły Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto nie jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, nie będziecie mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją ww. operacji. Z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00