Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.126.2023.1.DS

Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn.: „...”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina Miasto (...) (dalej: „Gmina” lub „Miasto”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych. W związku z prowadzoną przez siebie działalnością opodatkowaną Gmina składa co miesiąc deklaracje VAT-7 do właściwego urzędu skarbowego. Gmina od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Miasto realizuje projekt pn.: „…” (dalej: „Projekt”) w związku z Konkursem Grantowym „Cyfrowa Gmina” w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Program Operacyjny Polska Cyfrowa (POPC) na lata 2014-2020, pakiet REACT-UE, Działanie 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia.

W ramach Projektu powstaje system EZD RP (Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją dla polskiej administracji). Będzie on własnością Skarbu Państwa i pozostanie pod jego kontrolą. EZD RP to system teleinformatyczny do elektronicznego zarządzania dokumentacją i informacją. Funkcje systemu realizowane przez poszczególne moduły pozwolą na kompleksowe zarządzanie dokumentacją elektroniczną i wykonywanie czynności pomocniczych wspierających zarządzanie dokumentacją papierową. System umożliwi realizację pełnego wachlarza czynności kancelaryjnych, począwszy od obsługi przesyłek, poprzez rozdzielanie i dekretację korespondencji, klasyfikację i kwalifikację dokumentacji oraz kompletowanie akt sprawy na archiwizacji dokumentacji kończąc.

W ramach Projektu Miasto otrzymało grant na wymienione niżej zakupy z trzech obszarów. Zakupione urządzenia otrzymają: Urząd Miejski w (...) (dalej: „Urząd”) oraz (...) Centrum Usług Wspólnych (dalej: „A”). Planowane zakupy z trzech obszarów będą łącznie określane jako „Wydatki”.

1.Obszar I Cyfryzacja biur, jednostek podległych i nadzorowanych

W celu wprowadzenia oraz rozszerzenia zakresu oferowanych usług publicznych na drodze teleinformatycznej zostanie zakupiony sprzęt IT wraz z narzędziami informatycznymi niezbędnymi do cyfryzacji, zakupu i stworzenia e-formularzy z zamiarem udostępnienia ich na platformie e-PUAP. Miasto w ramach Projektu planuje zakupić następujący sprzęt:

skanery szczelinowe z podajnikiem ADF w łącznej ilości 73 sztuk (40 skanerów do skanowania korespondencji przychodzącej i składanej przez mieszkańców zostanie przekazanych do Kancelarii Urzędu oraz dla punktów kancelaryjnych utworzonych w poszczególnych wydziałach. Natomiast 33 skanery zostaną przekazane do A w związku z wprowadzeniem elektronicznego podpisu i wymiany dokumentów pomiędzy A a nadzorowanymi jednostkami miejskimi m.in. przedszkolami i szkołami podstawowymi);

czytniki kodów kreskowych (w celu rozwoju e-usług publicznych oraz wprowadzenia EZD do Kancelarii Urzędu oraz punktów kancelaryjnych w samodzielnych komórkach organizacyjnych Urzędu zostaną przekazane czytniki kodów kreskowych, służące do skanowania kodów kreskowych na kopertach);

drukarki kodów kreskowych (w celu rozwoju e-usług publicznych oraz wprowadzenia EZD do Kancelarii Urzędu oraz punktów kancelaryjnych w samodzielnych komórkach organizacyjnych zostaną przekazane drukarki kodów kreskowych. Każde pismo wpływające do urzędu oraz wychodzące będzie opatrzone indywidualnym kodem kreskowym drukowanym za pomocą drukarek kodów kresowych, znajdujących się na wyposażeniu każdego stanowiska organizacyjnego wydziału (sekretariatu). Dzięki takiemu rozwiązaniu cała sprawa będzie prowadzona w elektronicznym systemie obiegu dokumentów. Pismo wpływające w formie papierowej będzie opatrzone kodem kreskowym i zeskanowane, następnie trafi do składu chronologicznego. W przypadku konieczności wysłania pisma w formie papierowej dokument również zostanie opatrzony indywidualnym kodem kreskowym. W związku z tym drukarki kodów kreskowych stanowią niezbędny element wyposażenia (służący do wprowadzenia elektronicznego zarządzania dokumentacją w Urzędzie));

urządzenia wielofunkcyjne (w celu rozwoju e-usług publicznych oraz wprowadzenia EZD, do Kancelarii niektórych wydziałów merytorycznych Urzędu zostaną przekazane urządzenia wielofunkcyjne, umożliwiające skanowanie korespondencji przychodzącej i wpływającej od mieszkańców);

laptopy w ilości 55 sztuk (zakupione laptopy z pakietem (...) będą przeznaczone do przeprowadzania szkoleń w zakresie obsługi zakupionego sprzętu i oprogramowania, szkoleń z elektronicznego zarządzania dokumentem dla wszystkich pracowników oraz szkoleń np. z instrukcji kancelaryjnej, e-doręczenia, archiwizacji dokumentacji, ochrony danych osobowych, a także będą one wykorzystywane podczas pracy zdalnej);

stacje robocze w łącznej liczbie 75 sztuk (zakup stacji roboczych, czyli komplet składający się z jednostki centralnej, monitora, klawiatury, myszki i systemu operacyjnego do Kancelarii Urzędu, punktów kancelaryjnych w samodzielnych komórkach organizacyjnych, dla osób zatrudnionych do wdrożenia EZD oraz do A);

serwery wraz z oprogramowaniem (doposażenie serwerowni w związku z wprowadzaniem EZD);

Elektroniczny System Obiegu Dokumentów dla A (system pozwalający m.in. na przekazywanie przez jednostki obsługiwane przez A dokumentów księgowych (faktur zakupu i innych) drogą elektroniczną. System zapewniać będzie pełną integrację z systemem finansowym wdrożonym w A);

e-formularze (tworzenie e-formularzy do elektronicznej skrzynki podawczej e-PUAP2, które rozszerzą zakres e-usług w Urzędzie, E-formularze są e-usługą przeznaczoną dla obywatela, który może załatwić sprawę przez Internet, bez konieczności przychodzenia do Urzędu).

2)Obszar III Edukacja cyfrowa urzędników

Zakup szkoleń w zakresie obsługi zakupionego sprzętu i oprogramowania (stacjonarne oraz online) oraz szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa. Planowane są szkolenia w zakresie:

instrukcji kancelaryjnej,

zasad elektronicznego obiegu dokumentu,

e-doręczeń,

archiwizacji dokumentacji,

organizacji pracy w kontekście zmiany systemu kancelaryjnego tradycyjnego na elektroniczny;

ochrony danych osobowych,

obsługi zakupionych sprzętów i oprogramowań.

3)Obszar IV zapewnienie cyberbezpieczeństwa samorządowych systemów informatycznych - zakup systemu szyfrowania danych, plików, folderów, poczty itp.:

W tym obszarze zostaną podjęte następujące wdrożenia, które podniosą poziom cyberbezpieczeństwa:

zakup i rozbudowa zabezpieczeń logistycznych (firewall, system IDS, IPS) – zabezpieczenie zasobów urzędu przed atakami z zewnątrz, automatyczna detekcję zagrożeń i wykrywanie niebezpiecznych aplikacji, zarządzanie incydentami oraz zapewniające ciągłość działania kluczowych systemów informatycznych;

zakup specjalistycznego oprogramowania, skutecznie minimalizującego ryzyko wycieku wrażliwych danych oraz zapewniającego bezpieczeństwo w firmowej sieci podczas pracy zdalnej. Oprogramowanie umożliwia m.in. szyfrowanie informacji na dowolnego rodzaju nośnikach danych, e-maili, załączników oraz dowolnych plików;

diagnoza cyberbezpieczeństwa w Urzędzie.

Miasto zakupiony w ramach Projektu sprzęt – skanery szczelinowe/urządzenia wielofunkcyjne oraz drukarki kodów kreskowych – zamierza rozdysponować na potrzeby komórek organizacyjnych. Zgodnie z założeniami, każda komórka organizacyjna ma być w posiadaniu skanera szczelinowego/urządzenia wielofunkcyjnego oraz drukarki kodów kreskowych (w zależności od szacowanej ilości korespondencji przychodzącej wpływającej do komórki). Dzięki powyższym zakupom pracownik kancelarii lub pracownik odpowiedzialny za obsługę sekretariatu lub pracownik na stanowisku merytorycznym będzie mógł:

wprowadzić odwzorowaną treść dokumentu do systemu EZD RP oraz

wydrukować indywidualny kod kreskowy, który zostanie naklejony na pierwszą stronę pisma przychodzącego lub na pismo wychodzące.

Dzięki temu rozwiązaniu, każdy dokument w systemie zostanie powiązany z pismem papierowym wpływającym bądź wychodzącym z Urzędu lub A.

Miasto wskazuje, że Projekt ma na celu zwiększenie zdolności Urzędu i A w zakresie realizacji e-usług, zwiększenie odporności na zagrożenia cyfrowe oraz podniesienie kompetencji cyfrowych pracowników urzędu. Dzięki otrzymanemu wsparciu dojdzie do realnej poprawy dostępności i jakości świadczonych usług przez poszerzenie zakresu spraw, które mieszkańcy Miasta będą mogli załatwić drogą elektroniczną bez wychodzenia z domu. Oznacza to, że efekty Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do obsługi mieszkańców Miasta. Tym samym Wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej Miasta podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z realizacją Projektu, Miasto powzięło wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych Wydatków.

Pytanie

Czy Miasto realizując Projekt będzie miało prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych Wydatków?

Państwa stanowisko w sprawie

Miasto realizując Projekt nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych Wydatków.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40), dalej: „u.s.g.”, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 u.s.g.). W myśl art. 7 ust. 1 u.s.g. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności, i tak czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem takich podmiotów za podatników podatku VAT, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści przedmiotowego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek są wykorzystywane przez podatników VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wykluczone jest natomiast dokonywanie odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, celem Projektu jest zwiększenie dostępności i jakości świadczonych usług przez Urząd oraz A na rzecz mieszkańców Miasta. Oznacza to, że efekty Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do obsługi mieszkańców Miasta, którzy będą mogli załatwić większą ilość spraw urzędowych drogą elektroniczną bez wychodzenia z domu. Projekt będzie także wykorzystywany do poprawy realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej, poprawy obsługi administracyjnej mieszkańców oraz jakości pracy zdalnej wykonywanej przez pracowników Urzędu oraz A. Celem Projektu jest również wzmocnienie odporności Urzędu oraz A na zagrożenia cyfrowe.

Tym samym Wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane do działalności Miasta opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W tak przedstawionym stanie faktycznym nie będzie spełniona podstawowa przesłanka uprawniająca do odliczenia podatku VAT, tj. Wydatki poniesione w ramach Projektu nie będą wykorzystywane do działalności Miasta opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Z tego powodu Miasto nie będzie mogło odliczyć podatku VAT od poniesionych Wydatków.

Stanowisko Miasta znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznych stanach faktycznych, przykładowo w interpretacji z:

15 kwietnia 2018 r. sygn. 0115-KDIT1-2.4012.130.2018.2.AD;

4 maja 2022 r. sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.203.2022.1.AJB;

8 września 2022 r. sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.501.2022.2.AM;

15 września 2022 r. sygn. 0114-KDIP4-2.4012.306.2022.3.KS;

25 października 2022 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.464.2022.3.PS;

25 listopada 2022 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.530.2022.2.RMA;

19 grudnia 2022 r. sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.813.2022.1.MC.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych.

Realizują Państwo projekt pn.: „….” w związku z Konkursem Grantowym „Cyfrowa Gmina” w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Program Operacyjny Polska Cyfrowa (POPC) na lata 2014-2020, pakiet REACT-UE, Działanie 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia.

W ramach Projektu powstaje system EZD RP (Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją dla polskiej administracji). Będzie on własnością Skarbu Państwa i pozostanie pod jego kontrolą. EZD RP to system teleinformatyczny do elektronicznego zarządzania dokumentacją i informacją. Funkcje systemu realizowane przez poszczególne moduły pozwolą na kompleksowe zarządzanie dokumentacją elektroniczną i wykonywanie czynności pomocniczych wspierających zarządzanie dokumentacją papierową. System umożliwi realizację pełnego wachlarza czynności kancelaryjnych, począwszy od obsługi przesyłek, poprzez rozdzielanie i dekretację korespondencji, klasyfikację i kwalifikację dokumentacji oraz kompletowanie akt sprawy na archiwizacji dokumentacji kończąc.

W ramach Projektu otrzymali Państwo grant na wymienione niżej zakupy z trzech obszarów:

Obszar I Cyfryzacja biur, jednostek podległych i nadzorowanych;

Obszar III Edukacja cyfrowa urzędników;

Obszar IV zapewnienie cyberbezpieczeństwa samorządowych systemów informatycznych - zakup systemu szyfrowania danych, plików, folderów, poczty itp.

Zakupione urządzenia otrzymają: Urząd Miejski w (...) oraz (...)Centrum Usług Wspólnych. Projekt ma na celu zwiększenie zdolności Urzędu i A w zakresie realizacji e‑usług, zwiększenie odporności na zagrożenia cyfrowe oraz podniesienie kompetencji cyfrowych pracowników urzędu.

Efekty Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do obsługi mieszkańców Miasta. Wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane do Państwa działalności gospodarczej, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z Wydatkami poniesionymi na potrzeby realizacji Projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje, gdyż jak Państwo wskazali, efekty Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do obsługi mieszkańców Miasta a Wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej Miasta, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, nie będą Państwo mieli możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…”, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W rezultacie, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki związane z realizacją ww. Projektu.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00