Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 3 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.18.2023.2.AD

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń) oraz PKWiU 74.90.19.0 (pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 marca 2023 r. (data wpływu 20 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pani polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną od dnia 20 września 2022 r. w CEIDG. Przedmiotem Pani działalności są usługi objęte następującą klasyfikacją PKD:

1)74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

2)70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

3)85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Jako przeważający przedmiot działalności wskazano kod PKD: 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Rozlicza Pani osiągane przychody na podstawie zryczałtowanego podatku dochodowego. W tym zakresie złożyła Pani na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy o ryczałcie, a pierwszy przychód z tytułu świadczonych usług objętych wnioskiem osiągnęła 7 października 2022 r.

W ramach działalności gospodarczej świadczy Pani usługi na rzecz polskich rezydentów podatkowych prowadzących działalność gospodarczą. Głównym kontrahentem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadząca działalność gospodarczą, której przedmiot działalności obejmuje m.in. badania naukowe i prace rozwojowe oraz usługi budowlane (dalej zwana również „Spółką”).

W ramach obecnie obowiązującej umowy o świadczenie usług, została Pani zobowiązana do świadczenia usług w następującym zakresie:

1)wykonywania audytów procesowych (PKWiU 74.90.19.0),

2)analizowania otoczenia biznesowego konkurencji i aktualnych trendów, gospodarczych oraz poszukiwania i prowadzenia negocjacji z kontrahentami (PKWiU 74.90.12.0),

3)merytorycznej współpracy z Zarządem (PKWiU 74.90.19.0).

Audyty polegają na analizie procesów realizowanych przez Spółkę w kontekście ich optymalizacji. Audyty te mają na celu weryfikację, czy poszczególne procesy są zgodne z określonymi standardami i wewnętrznymi procedurami. Służą ocenie skuteczności badanych procesów, czyli ustaleniu w jakim stopniu określone procesy przyczyniają się do realizacji przyjętych przez organizację celów. Prowadzone przez Panią audyty dostarczają pracownikom i kierownictwu Spółki informacji na temat funkcjonowania badanego procesu. Identyfikują ewentualne potencjały do doskonalenia organizacji i wskazują obszary, które stanowią mocne strony organizacji w danym procesie. Przy czym audyty takie nie polegają na wskazywaniu konkretnych rozwiązań i strategii. Stwierdzają tylko obiektywnie stan faktyczny. Nie są czynnościami o charakterze doradczym.

Ponadto zajmuje się Pani wyszukiwaniem i pozyskiwaniem dla Spółki kontrahentów, oferujących towary i usługi niezbędne do przygotowania realizacji poszczególnych projektów. Negocjuje z nimi warunki współpracy i utrzymuje kontakt, dbając o pozytywne relacje. Bada też otoczenie naukowo-techniczne, w zakresie którym Spółka mogłaby nawiązywać współpracę w celu własnego rozwoju.

Z kolei na współpracę z zarządem składają się m.in. takie czynności jak: bieżące informowanie o przebiegu i statusie procesów realizowanych przez Spółkę, udział w spotkaniach, odprawach, zespołów roboczych, celem zapewnienia, że procesy planowane są z poszanowaniem wewnętrznych regulacji i efektywności ekonomicznej. Współpraca ta nie polega natomiast na świadczeniu usług doradczych ani na świadczeniu usług zarządczych.

Oprócz wskazanych audytów procesowych, będzie również świadczyła Pani usługi w zakresie audytów i inspekcji podmiotów zewnętrznych z zakresu Norm ISO i innych wytycznych dotyczących konkretnego wyrobu lub usługi. Posiada Pani odpowiednie uprawnienia, aby przeprowadzony audyt Norm ISO zakończył się wydaniem odpowiedniego certyfikatu - posiada uprawnienia audytora wiodącego w zakresie Normy ISO 9001. Audyt przeprowadzony w ramach Norm ISO charakteryzuje się następującymi funkcjami:

1)weryfikującą - podstawowym zadaniem audytorów jest potwierdzenie, czy ustanowiony i utrzymywany system ISO jest zgodny z wymaganiami normy ISO i wewnętrznymi organizacjami,

2)wartościującą - dobrze przeprowadzony audyt systemu ISO pozwala ocenić skuteczność badanego systemu ISO, a więc stopień, w jakim ten system przyczynia się do realizacji przyjętych przez organizację celów,

3)informującą - dla pracowników organizacji, jej kierownictwa i innych stron zainteresowanych audyt systemu ISO może dostarczyć informacji na temat funkcjonowania badanego systemu ISO,

4)doskonalącą - podczas audytu identyfikuje się słabości organizacji i wskazuje obszary, które powinny być doskonalone.

Wśród funkcji, jakie pełni tego rodzaju audyt nie ma funkcji, której zadaniem byłoby udzielenie fachowych, profesjonalnych porad i zaleceń, odnoszących się do ustaleń audytu. Wytyczne do normy zakazują wręcz tego typu działań ze strony audytora. Podobnie w tym zakresie wypowiedział się WSA w Poznaniu w dniu 28 kwietnia 2015 r. sygn. akt I SA/Po 1202/14:

„Działania podejmowane w ramach audytu wewnętrznego, które koncentrują się głównie na ustaleniu stanu faktycznego, a następnie polegają na jego ocenie w kontekście ryzyk występujących w analizowanych obszarach działania danej jednostki, gdy wynikiem tego zadania mogą być zalecenia lub opinie, które nie polegają jednak na wskazaniu konkretnego rozwiązania, czy też nie polegają na opracowaniu pewnej koncepcji czy strategii, mogą być realizowane odrębnie od czynności doradczych”.

Pani zdaniem, opisane powyżej usługi mieszczą się w ramach kodów PKD, które zostały wskazanie w CEIDG w momencie rejestracji działalności gospodarczej (70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania; 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana; 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy działalności, gdzie indziej niesklasyfikowane).

W Pani ocenie, odnosząc się do kodów PKWiU świadczone usługi mieszczą się w zakresie:

1)PKWiU 74.90.12.0 - kod właściwy dla usług pośrednictwa komercyjnego (pośrednictwa w interesach),

2)PKWiU 74.90.19.0 - kod właściwy dla usług audytu, innego niż audyt finansowy (dotyczy audytu procesowego oraz audytu Norm ISO) i pozostałych usług świadczonych przez Panią, opisanych w niniejszym wniosku (usługa współpracy z Zarządem).

Tytułem uzupełnienia podkreśliła Pani, że świadcząc usługi audytu (te usługi, już realizowane oraz te, które będą świadczone w przyszłości) skupi, ograniczy swoje czynności do analizy realizowanych przez niego procesów, weryfikując czy poszczególne procesy są zgodne z określonymi standardami i wewnętrznymi procedurami, również z zakresu Norm ISO, z wyłączeniem jakichkolwiek czynności doradczych. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) nie określa jednoznacznie, w jaki sposób powinny zostać zaklasyfikowane usługi audytu innego niż finansowy. Zdaniem Pani, usługi opisane w niniejszy wniosku mieszczą się w zakresie PKWiU 74.90.19.0 - „pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Na taką klasyfikację usług audytu innego niż finansowy wskazuje się w interpretacjach indywidualnych, czego przykładem są:

1) Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 marca 2022 r. znak: 0114-KDIP3-2.4011.30.2022.3.MT, w treści której PKWiU 74.90.19.0, zostało wskazane jako właściwe dla usług polegających na audycie zgodności organizacji z wymaganiami norm i standardów. Podkreślono w tym piśmie, że wymaganiem zapisanym w standardach wykonywania audytów zgodności jest całkowały zakaz wykonywania jakichkolwiek działań związanych z doradztwem, czy konsultacjami dla organizacji, których dotyczy audyt.

2) Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 lutego 2021 r. znak: 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM, w treści której PKWiU 74.90.19.0 zostało wskazane jako właściwe dla usług obejmujących zatwierdzanie, odrzucanie, poprawianie dokumentacji technicznej w sposób umożliwiający uzyskanie zgodności z oczekiwaniami klienta, które odnoszą się bezpośrednio do odgórnie określonych standardów realizacji tego rodzaju technicznych opracowań. Wnioskodawca przeprowadzał walidację zgodności z określonymi normami technicznymi. Nie było przy tym dowolności i swobodnej inwencji charakterystycznej dla typowego doradztwa. Wnioskodawca sprawdzał, czy są spełnione określone standardy.

Ponadto oświadczyła Pani, że:

nie przekroczyła limitu 2 mln euro przychodu w poprzednim roku podatkowym;

nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;

nie korzysta na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu:

prowadzenia aptek;

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych:

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów;

nie wykonuje usług i nie sprzedaje towarów na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy;

prowadzi ewidencję przychodów, a także posiada wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Nie mają zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Oprócz powyższego nie podjęła Pani wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Nie znajduje również zastosowania art. 8 ust. 2 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz inne ograniczenia co do możliwości stosowania tej formy opodatkowania.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że nie jest wspólnikiem spółki, dla której świadczy/będzie świadczyła usługi, o których mowa we wniosku, nie jest członkiem zarządu tej spółki oraz nie pełni/nie będzie pełniła w niej innych funkcji. Nie ma/nie będzie miała Pani zawartych ze spółką umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umów o podobnym charakterze. Usługi, które świadczy Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są/nie będą związane z usługami firm centralnych (head Office), usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Uzyskuje i będzie Pani uzyskiwała dochody podlegające opodatkowaniu ze źródeł, jakimi są stosunek pracy (umowa o pracę zawarta z podmiotem, któremu Pani w ramiach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy żadnych usług) oraz emerytura krajowa.

Pytanie

Czy w zaistniałym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym jest Pani uprawniona do opodatkowania tak osiąganych przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, będzie uprawniona do opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu świadczenia usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, co wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie, przy czym podkreślenia wymaga, że nie świadczy Pani usług, które podlegają wyłączeniu na podstawie ww. przepisu ustawy.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności uzyskuje Pani przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% z przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, użyte w niej określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Prowadzona przez Panią działalność spełnia warunki definicji działalności usługowej zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnośnie usług pośrednictwa komercyjnego objętych PKWiU 74.90.12.0.

Z przedstawionego zakresu usług wynika, że część usług świadczonych przez Panią powinna zostać zakwalifikowana do kodu PKWiU 74.90.12.0, tj. usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie stawka 8,5% jest właściwa dla usług innych niż wskazane w art. 12 ust. 1 w puntach 1-4 oraz 6-8.

Usługi wykonywane przez Panią w zakresie PKWiU 74.90.12.0 nie zostały określone w żadnym z podpunktów w wyliczeniu przedstawionym w art. 12 ustawy, stąd właściwą stawką będzie ta wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, tj. stawka 8,5%.

Podobne stanowisko można odnaleźć w:

Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 czerwca 2022 r., znak: 0115-KDWT.4011.239.2022.2.MDO;

Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 maja 2022 r., znak: 0112-KDIL2-2.4011.289.2022.2.KP;

Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 maja 2022 r., znak: 0115-KDWT.4011.149.2022.2. AJ;

Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 listopada 2021 r., znak: 0112-KDIL2-2.4011.784.2021.2.AA;

Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 marca 2022 r. znak: 0114-KDIP2-2.4011.64.2022.2.KW.

Odnośnie usług audytu i współpracy z zarządem objętych 74.90.19.0.

Z przedstawionego zakresu usług wynika, że część usług świadczonych przez Panią powinna zostać zakwalifikowana do kodu 74.90.19.0. Chodzi o świadczone usługi audytu i usługi współpracy z zarządem, na którą składają się czynności opisane powyżej.

Usługi wykonywane przez Panią w zakresie PKWiU 74.90.12.0 także nie zostały określone w żadnym z podpunktów w wyliczeniu przedstawionym w art. 12 ustawy. Również w tym przypadku właściwą stawką będzie więc ta wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, tj. stawka 8,5%.

Stanowisko takie znajduje swoje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 marca 2022 r. znak: 0114- KDIP3-2.4011.30.2022.3.MT. Dotyczyła ona zakwalifikowanych do kodu PKWiU 74.90.19.0 usług audytu zgodności organizacji z wymaganiami norm i standardów. Usługi takie zostały uznane za opodatkowane stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Podobnie w interpretacji z dnia 16 lutego 2021 r. znak: 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał taką stawkę za właściwą dla zaklasyfikowanych w ramach PKWiU 74.90.19.0 usług walidacji zgodności dokumentacji technicznej z określonymi normami i standardami. Opodatkowanie stawką ryczałtu 8,5% usług zakwalifikowanych kodem PKWiU 74.90.19.0 znajduje swoje potwierdzenie również w: Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2019 r. znak: 0114-KDIP3-1.4011.397.2019.3.KP,

Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 lutego 2021 r. znak: 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM,

Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 maja 2022 r. znak 0114-KD1P3-2.4011.286.2022.3.EW,

Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 maja 2022 r. znak: 0114-KDIP3-2.4011.288.2022.2.SST.

Mając zatem na uwadze powołane powyżej przepisy, praktykę interpretacyjną oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że opisane we wniosku usługi mieszczące się w zakresie PKWiU 74.90.12.0 i PKWIU 74.90.19.0 mogą być opodatkowane stawkę podatku w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540)

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazała Pani, że prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” oraz PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Wykonywane usługi nie są/nie będą czynnościami o charakterze doradczym.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli – co wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku – zostały spełnione wszystkie wymogi formalne co do tej formy opodatkowania wynikające z powołanych przepisów ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienia objęte pytaniem.Inne kwestie poruszane we wniosku, w tym rozważania dotyczące klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00