Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.914.2022.3.MKA
Obowiązki płatnika - podatek u źródła
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 6 lutego 2023 r. (wpływ 7 lutego 2023 r.) oraz z 7 marca 2023 r. (wpływ 10 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych
(…) (dalej: Wnioskodawca lub Fundacja) jest organizacją pozarządową wpisaną do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz do Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych; dalej: ustawa o CIT).
Celami Fundacji są między innymi:
-współpraca z instytucjami publicznymi i prywatnymi, w szczególności współpraca z organami władzy publicznej, jednostkami samorządu terytorialnego, przedsiębiorcami oraz organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celami Fundacji;
-wspieranie działalności instytucji i organizacji odpowiedzialnych za rozwój gospodarczy;
-popularyzowanie zagadnień rozwoju gospodarczego oraz innowacyjności w mass mediach oraz wydawnictwach;
-inspirowanie badań w zakresie rozwoju gospodarczego, współpracy sektora gospodarczego i naukowego oraz innowacyjności;
-prowadzenie, wspieranie, promowanie, organizowanie, inicjowanie i tworzenie warunków do realizacji działalności społecznie i gospodarczo użytecznej w zakresie edukacji ekonomicznej,
-prowadzenie działalności oświatowej, organizacja seminariów i szkoleń, kursów edukacyjnych, warsztatów, konferencji;
-prowadzenie działalności wydawniczej;
-inicjowanie debat publicznych w dziedzinie polityki gospodarczej i społecznej.
W ramach realizacji ww. celów statutowych Fundacja organizuje m.in. konferencje, kongresy i innego rodzaju eventy (dalej: Kongresy). Celami tych Kongresów jest podjęcie realnych działań wspierających rozwój gospodarczy, inspirujących badania w zakresie rozwoju gospodarczego, promujących współpracę sektora gospodarczego i naukowego i łączących przedsiębiorców, korporacje, ludzi nauki i przedstawicieli administracji publicznej z najważniejszymi na świecie innowatorami, naukowcami, wykładowcami, reprezentantami biznesu, świata kultury, przedstawicieli m.in. banków, międzynarodowych instytucji finansowych, świata nauki, dyplomacji, think-tanków, mediów itp. W trakcie Kongresów odbywają się spotkania, wykłady i prezentacje, w których uczestniczą eksperci, wizjonerzy i twórcy najbardziej zaawansowanych technologii, prezesi światowych koncernów, twórcy startupów, naukowcy, a także administracja rządowa. Kongresy te stanowią miejsce wymiany innowacyjnych rozwiązań, zawierają dedykowane sesje spotkań z prelegentami, prezentują najlepsze startupy regionu CEE i służą szeroko rozumianemu networkingowi (nawiązaniu kontaktów i wymiany doświadczeń). Podczas Kongresów prezentowane są m.in. najnowsze osiągnięcia naukowe, nowoczesne rozwiązania organizacyjne, aktualne prognozy i trendy dotyczące rynków, ryzyka i ich ewentualne skutki wynikające z sytuacji makroekonomicznej. Ponadto Kongresy są okazją do wymiany doświadczeń i dzielenia się dobrymi praktykami uczestników, jak również przyczyniają się do popularyzacji wybranych zagadnień ekonomicznych w różnych środowiskach. Tematyka poszczególnych Kongresów obejmuje między innymi zagadnienia dotyczące gospodarki światowej, bankowości, nowoczesnych technologii cyfrowych, rynków finansowych, ekologii, rynków energii, innowacyjności w biznesie itp.
Do udziału w Kongresach Fundacja zaprasza szereg osób w charakterze mówców, prelegentów, wykładowców, ekspertów, speakerów aby wygłosili wykłady z zakresu swojej specjalności np. nauki, biznesu, coachingu, zarządzania, finansów, bankowości, nowoczesnych technologii, innowacyjności itd. (dalej: Speakerzy). Dobór Speakerów ma wpływ na rangę i wartość merytoryczną Kongresów, jak również zwiększa zainteresowanie nimi wśród potencjalnych uczestników. Stąd, jako Speakerzy zapraszane są przede wszystkim osoby posiadające rozległą i specjalistyczną wiedzę w wybranych dziedzinach, bogaty dorobek naukowy oraz cieszące się uznaniem w środowisku naukowym, finansowym czy bankowym itp.
Speakerzy świadczą na rzecz Fundacji usługi na podstawie zawartych umów bezpośrednio ze Speakerami lub z agencjami reprezentującymi Speakerów. Są to umowy zawierane z osobami fizycznymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi w krajach będących miejscem ich zamieszkania działalność gospodarczą i podlegającymi tam opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca wskazuje, że zawierane ze Speakerami/agencjami reprezentującymi Speakerów umowy nie są umowami zlecenia czy też umowami o dzieło (wszystkie usługi świadczone przez Speakerów realizowane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej). Speakerzy/agencje reprezentujące Speakerów nie są polskimi rezydentami podatkowymi. Są to cudzoziemcy, nieposiadający miejsca zamieszkania/siedziby w Polsce, nieprzebywający na stałe w Polsce, przyjeżdżający do Polski jedynie w celu udziału w kongresie i wykonania umowy zawartej z Fundacją. Speakerzy/agencje reprezentujące Speakerów nie mają w Polsce zakładu, stałej placówki, oddziału itp.
Przedmiotem zawieranych ze Speakerami/reprezentującymi Speakerów umów jest świadczenie na rzecz Fundacji usług związanych z udziałem w kongresach, które polegają na: wygłoszeniu wykładu/speechu na Kongresie, przedstawieniu prezentacji, udziału lub prowadzeniu dyskusji z uczestnikami Kongresu, dyskusji panelowej, udzielenie wywiadów dla mediów itp. Umowy zawierane ze Speakerami/agencjami reprezentującymi Speakerów określają czas i miejsce realizacji usługi - jest to miejsce, w którym odbywa się Kongres i czas ujęty w harmonogramie Kongresu dla wystąpienia danego Speakera, jak również zasadniczo długość czy ilość takich wystąpień.
Speakerzy, w ramach świadczonych usług będących przedmiotem umowy zawartej z Fundacją, wygłaszają wykład/speech itd. według własnego konspektu, czy pomysłu, ale na temat, czy w ramach tematyki ustalonej z Fundacją zgodnej z tematem danego Kongresu. Przy czym na podstawie umów zawieranych ze Speakerami/agencjami reprezentującymi Speakerów nie dochodzi do przeniesienia na Fundację praw autorskich do wykładów czy treści zawartych w materiałach czy prezentacjach Speakerów, które na kongresach przedstawiają Speakerzy, a Fundacja jest jedynie ewentualnie uprawniona np. do publikacji informacji o wystąpieniu Speakera w materiałach dotyczących Kongresu i Fundacji jako jej organizatora.
Transakcje realizowane ze Speakerami/agencjami reprezentującymi Speakerów mogą przekraczać kwotę 2 milionów złotych rocznie. Speakerzy/agencje reprezentujące Speakerów, z którymi Fundacja zawiera opisane umowy nie są podmiotami powiązanymi z Fundacją w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku Państwo podali, że Speakerzy i agencje reprezentujące Speakerów będących osobami fizycznymi, z którym Wnioskodawca zawiera/będzie zawierał umowy opisane we wniosku, mają miejsce zamieszkania na terytorium USA, Kanady, Izraela, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, oraz na terytorium wszystkich krajów UE tj. Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Cypru, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemiec, Grecji, Węgier, Irlandii, Włoch, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Malty, Niderlandów, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii i Szwecji.
Przepisy podatkowe, w szczególności ustawa o PIT nie definiują pojęcia „działalność widowiskowa" czy „wydarzenie o charakterze widowiskowym". Tym samym sięgając do potocznego znaczenia tego pojęcia można przytoczyć definicję słowa „widowisko" zwartą w Słowniku języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego. Zgodnie z tą definicją „widowisko" to zdarzenie odbywające się w obecności patrzących; przedstawienie, spektakl. Z kolei jak podaje Wikipedia „widowisko" to zdarzenie przed publicznością, często o charakterze sztuki. Przykładowo mianem widowiska można określić: spektakl (teatr, opera, pantomima itp.), kabaret, koncert, festiwal czy cyrk.
W świetle powyższych informacji należy stwierdzić, że organizowane przez Wnioskodawcę Kongresy nie są wydarzeniami o charakterze widowiskowym czy rozrywkowym, lecz konferencjami, spotkaniami biznesowo-naukowymi. Ich celem nie jest rozrywka, czy organizacja widowiska, ani rywalizacja sportowa, lecz tworzenie eventu umożliwiającego spotkanie przedstawicieli świata biznesu, nauki, administracji itp.
Pytania
1)Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przychody osiągane przez Speakerów agencje reprezentujące Speakerów na podstawie umów zawieranych z Wnioskodawcą należą do jakiejkolwiek z kategorii przychodów wymienionychw art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.; dalej: ustawa o PIT) i w związku z tym na Wnioskodawcy jako płatniku ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o PIT od należności wypłacanych na rzecz tych Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów?
2)Czy w przypadku, gdy odpowiedź na pytanie nr 1 jest przecząca, Wnioskodawca jest obowiązany posiadać certyfikat rezydencji podatkowej Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów, z którymi zawarta jest umowa?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 1 - w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przychody osiągane przez Speakerów/agencje reprezentujące Speakerów na podstawie umów zawieranych z Wnioskodawcą nie należą do żadnej z kategorii przychodów wymienionych w art. 29 ust. 1 ustawy o PIT.
Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 2 - w kontekście odpowiedzi nr 1 tj. w przypadku, gdy przychody osiągane przez Speakerów/agencje reprezentujące Speakerów na podstawie umów zawieranych z Wnioskodawcą nie należą do żadnej z kategorii przychodów wymienionych w art. 29 ust. 1 ustawy o PIT, Wnioskodawcy nie dotyczą żadne obowiązki związane z poborem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty należności za realizację przedmiotowych usług, w szczególności Wnioskodawca nie jest obowiązany do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów, z którymi zawarta jest umowa.
Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
-posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
-przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o PIT podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów:
1)z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
2)z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
3)z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
4)uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
5)z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.
Przychody, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 6-9, do których odsyła art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obejmują:
2)przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
6)przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;
7)przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
7a) przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych;
8)przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
9)przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy o PIT przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika.
W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o PIT płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1. z zastrzeżeniem ust. 5.
Zdaniem Wnioskodawcy przychody Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów nie należą do przychodów określonych w art. 29 ust. 1 tj. nie są przychodami z:
1)działalności określonej w art. 13 pkt 2, 6-9 ustawy o PIT,
2)odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),
3)opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
4)tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,
5)uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera,
6)tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy wymaga odniesienia się do poszczególnych kategorii przychodów wymienionych w art. 29 ust. 1 ww. ustawy.
Ad. 1.
Przychody wymienione w ww. art. 29 ust. 1 pkt 1 w części obejmującej odesłanie do art. 13 obejmują:
a)Przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (pkt 2 ww. art.).
W ocenie Wnioskodawcy przychodów, których dotyczy niniejszy wniosek nie można zaliczyć do tej kategorii. Przychody, o których mowa w powyższym przepisie są zbiorczo określane jako przychody z tzw. wolnych zawodów i obejmują osobiście wykonywaną działalność:
Artystyczną
Przepisy podatkowe nie zawierają definicji działalności artystycznej. Należy w tym celu sięgnąć do innych przepisów prawa. Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zawiera definicje twórcy i artysty, jako osób prowadzących działalność pozarolniczą. Zgodnie z art. 8 twórca to osoba, „która tworzy dzieła w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, urbanistyki, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki, fotografiki, twórczości audiowizualnej, choreografii i lutnictwa artystycznego oraz sztuki ludowej, będące przedmiotem prawa autorskiego" (ust. 7). Za artystę „uważa się osobę wykonującą zarobkowo działalność artystyczną w dziedzinie sztuki aktorskiej i estradowej, reżyserii teatralnej i estradowej, sztuki tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki, instrumentalistyki, kostiumografii, scenografii, a także w dziedzinie produkcji audiowizualnej reżyserów, scenarzystów, operatorów obrazu i dźwięku, montażystów i kaskaderów" (ust 8).
Działalność artystyczna i rozrywkowa, jako pojęcie stosowane w statystyce publicznej, jest definiowane jako „działalność sceniczna prowadzona w sposób regularny przez profesjonalne teatry i instytucje muzyczne oraz przedsiębiorstwa rozrywkowe (teatry dramatyczne i lalkowe; teatry muzyczne: opery, operetki, musicale, balety, filharmonie, orkiestry symfoniczne i kameralne oraz chóry, zespoły pieśni i tańca, przedsiębiorstwa i agencje estradowe), polegająca na publicznej prezentacji w oparciu o opracowany scenariusz spektakli dramatycznych, muzycznych i estradowych" (http://www.stat.gov pl/gus/definicje_PLK_HTML.htm?id=P0J-124.htm).
W ocenie Wnioskodawcy działalność Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów przedstawiona w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wniosku, nie należy do powyższej kategorii, gdyż ich działalność nie ma charakteru artystycznego - Speakerzy wygłaszają mowy/prezentacje o profilu biznesowym lub naukowym Z kolei Kongresy organizowane przez Wnioskodawcę również nie mają charakteru wydarzeń artystycznych czy rozrywkowych lecz biznesowo-gospodarczy.
Literacką
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności - Podklasa 90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza obejmuje: działalność indywidualnych artystów takich jak: rzeźbiarze, malarze, rysownicy, grawerzy, artyści uprawiający kwasoryt itp.; działalność indywidualnych pisarzy wszystkich dziedzin, włączając fikcję literacką, literaturę popularno-naukową itp.; działalność niezależnych dziennikarzy; renowację prac artystycznych, takich jak obrazy itp. Działalność literacka to zatem - działalność indywidualnych pisarzy wszystkich dziedzin, włączając fikcję literacką, literaturę popularno-naukową itp.
Przedmiotem działalności Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów realizujących usługi na rzecz Wnioskodawcy objęte wnioskiem nie jest tak rozumiana działalność literacka.
Naukową
Ani w obiegu prawnym, ani w znaczeniu językowym nie wypracowano jednej obowiązującej definicji pojęć „nauka” oraz „naukowo-techniczny”. W związku z brakiem definicji legalnej tego pojęcia w ustawie podatkowej należy pomocniczo odwołać się do innych obowiązujących przepisów prawa.
W ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. Nr 574 ze zm ) definicja działalności naukowej zawarta jest w art. 4 ustawy. Zgodnie z nim działalność naukowa obejmuje badania naukowe, prace rozwojowe oraz twórczość artystyczną. Badania naukowe są działalnością obejmującą badania podstawowe (rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne) oraz badania aplikacyjne (rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy i umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń). Prace rozwojowe są z kolei działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
W ocenie Wnioskodawcy działalność Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów, której dotyczy wniosek (nawet jeśli niektórzy ze Speakerów są przedstawicielami szeroko rozumianego świata nauki) nie jest działalnością naukową. Działania te związane z występami na organizowanych przez Wnioskodawcę Kongresach ani w świetle ww. definicji legalnych, ani nawet przy potocznym rozumieniu pojęcia „nauka”, nie mogą być rozpatrywane w kategoriach „działalności naukowej”. Speakerzy nie prowadzą bowiem kursów, wykładów naukowych na Kongresach, które związane byłyby z nauką, jej weryfikacją np. poprzez zaliczanie egzaminów, ocenianie uczestników itp. Podobnie Speakerzy/agencje reprezentujące Speakerów w ramach umowy zawartej z Wnioskodawcą nie prowadzą na Kongresach działalności badawczej (badań naukowych) ani też badawczo-rozwojowej (nie wykorzystują swojej wiedzy do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług).
Trenerską
Działalność trenerska obejmuje usługi związane ze sportem, które na gruncie Polskiej Klasyfikacji Działalności można zakwalifikować do PKD 85.51.Z - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych. Klasa ta obejmuje: m.in. działalność profesjonalnych instruktorów sportowych, nauczycieli i trenerów.
Niewątpliwie usługi świadczone przez Speakerów/agencje reprezentujące Speakerów nie mają związku ze sportem i działalnością trenerów sportowych, a Kongresy organizowane przez Wnioskodawcę nie są imprezami sportowymi, zatem przychody, których dotyczy wniosek nie należą do tej kategorii.
Oświatową
Zgodnie z definicją słownikową (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie internetowe) „oświata” to:
-"proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie",
-"instytucje zajmujące się upowszechnianiem wykształcenia i kultury; też ludzie zajmujący się taką działalnością".
Oświata to działalność polegająca na upowszechnianiu wykształcenia ogólnego i zawodowego oraz realizowaniu zadań wychowawczych w celu zapewnienia jednostkom wszechstronnego rozwoju i pomyślnej egzystencji, a społeczeństwu więzi kulturalnych łączących jego przeszłość historyczną z teraźniejszością i budową pomyślnej przyszłość (Okoń W., (1998) Nowy Słownik Pedagogiczny, Wydanie drugie rozszerzone, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, str. 279). Przy ocenie czy działalność Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów, której dotyczy wniosek jest działalnością oświatową, należy korzystać zarówno z ww. słownikowej definicji pojęcia oświata, jak i sięgać do przepisów, także innych niż podatkowe, w których to pojęcie występuje. Należałoby to pojęcie rozszerzyć uwzględniając cele określone w art. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 poz. 1082 ze zm.), których realizację ten system zapewnia. Podobne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 maja 1998 r. sygn. akt ONSA/1999/1/35 definiując cele oświatowe.
Po analizie przytoczonej definicji i celów zawartych w art. 1 ustawy Prawo oświatowe z charakterem usług realizowanych przez Speakerów/agencje reprezentujące Speakerów na rzecz Wnioskodawcy należy dojść do wniosku, że ich działalność, której dotyczy wniosek nie jest działalnością oświatową.
Publicystyczną
Ustawodawca nie definiuje również działalności publicystycznej. Zgodnie natomiast z definicją zawartą w Encyklopedii PWN, publicystyka to "Wypowiedzi (piśmiennicze i kolokwialne) na aktualne tematy (publicystyka jest klasyfikowana w zależności od dziedziny, której dotyczy na: społeczną, polityczną, gospodarczą, kulturalną), przedstawiające wyraźne poglądy i opinie, często o charakterze polemicznym, tendencyjnym lub wręcz prowokacyjnym. Interpretuje i ocenia fakty z przyjętego punktu widzenia, zmierza do kształtowania opinii publicznej; publicystyka pozaprasowa to przede wszystkim traktaty, rozprawy, polemiki, pisma ulotne, dzieje publicystyki sięgają początków piśmiennictwa (retoryka rzymska), a szerokie jej oddziaływanie umożliwił wynalazek druku; wraz z rozwojem prasy ukształtowała się publicystyka prasowa (artykuł, felieton, kronika, reportaż, wywiad, polemika itp.), a rozwój radia i telewizji przyniósł nowe formy wypowiedzi publicystycznej; elementy publicystyki przenikają do literatury pięknej oraz do innych rodzajów twórczości, np. filmu, plastyki (kronika filmowa, niektóre rodzaje plakatu, karykatury itd.); publicystyka jest klasyfikowana zależnie od dziedziny, której dotyczy (polityczna, ekonomiczna, społeczna, kulturalna, naukowa)."
W ocenie Wnioskodawcy przychody Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów uzyskiwanie od Wnioskodawcy nie należą do ww. kategorii. Usługi świadczone przez Speakerów/agencje reprezentujące Speakerów na podstawie umów zwartych z Wnioskodawcą nie należą do działalności publicystycznej.
b)Przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 6 ww. art.).
Jest oczywiste, że przychody Speakerów/agencji reprezentujący Speakerów objęte wnioskiem nie należą do powyższej kategorii, gdyż Wnioskodawca jest podmiotem prywatnym, a nie organem, o którym mowa w ww. przepisie.
c)Przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7 ww. art.).
Speakerzy nie są osobami, o których mowa w ww. przepisie tj. członkami zarządów, i pozostałych wymienionych powyżej organów, powyższy przepis nie znajdzie zastosowania w przedstawionym w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
d)Przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych (pkt 7a ww. art). Speakerzy nie są osobami, o których mowa w ww. przepisie tj. członkami Rady Mediów Narodowych, więc ich przychody nie należą do tej kategorii.
e)Przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 8 ww. art.).
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego niniejsze umowy ze Speakerami/agencjami reprezentującymi Speakerów nie są umowami zlecenia ani umowami o dzieło, dlatego niniejszy przepis nie znajdzie zastosowania.
f)Przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 9ww. art.).
Przychody Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów nie są związane z zarządzeniem przedsiębiorstwem, nie stanowią także kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze. Speakerzy nie są managerami dla Wnioskodawcy, nie jest im powierzane zarządzanie, a jedynie świadczenie usługi polegające na udziale w organizowanych przez Wnioskodawcę Kongresach.
Ad. 2
Spośród przychodów wymienionych w ww. art. 29 ust 1 pkt 1 (w części nie obejmującej odesłania do art. 13) teoretycznie w opisanym stanie faktycznym można by rozważyć czy przychody, których dotyczy pytanie nie są:
1. przychodami z praw autorskich lub z praw pokrewnych
W ocenie Wnioskodawcy tak nie jest, gdyż Wnioskodawca na podstawie umów zawieranych ze Speakerami/agencjami reprezentującymi Speakerów nie nabywa praw autorskich ani pokrewnych. Fundacja nabywa jedynie określoną usługę w postaci zapewnienia udziału Speakera w organizowanym przez Wnioskodawcę Kongresie i jedynie bardzo wąski zakres uprawnień, które sprowadzają się do możliwości reklamowania Kongresu poprzez informowanie o udziale w nim Speakera, czy posługiwaniu się materiałami z Kongresu, ale nigdy nie nabywa praw do występu Speakera, jego prezentacji, czy innych materiałów, których autorem jest Speaker/agencja reprezentująca Speakera. W konsekwencji wypłacone przez Fundację należności na rzecz Speakera/agencji reprezentującej Speakera nie stanowią należności licencyjnych na podstawie przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wnioskodawca bowiem nie nabywa również żadnej licencji rozumianej jako prawo do rozporządzania utworem na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 lub w art. 74 ust. 4 tejże ustawy. Wnioskodawca nie może kopiować, zmieniać ani samodzielnie wykorzystywać treści stanowiących wystąpienia Speakera, ani udostępniać ich innym podmiotom, gdyż nie otrzymał na to licencji w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
2. przychodami za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how)
W ocenie Wnioskodawcy również ten przypadek nie ma miejsca. Określenie „informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how)" jest stosowane w kontekście przenoszenia pewnych informacji publicznie nieujawnionych o charakterze przemysłowym, handlowym lub naukowym mających związek z nabytym doświadczeniem i których ujawnienie może generować korzyści ekonomiczne (Model Tax Convention on Income and on Capital: Condensed Version 2010). Przychody, o których mowa w tym przepisie związane są z udostępnieniem przez jedną stronę specjalistycznej wiedzy na rzecz drugiej strony w celu wykorzystania na własny rachunek. Uważa się, że udostępniający nie jest zobowiązany do odgrywania jakiejkolwiek roli w trakcie stosowania udostępnionych informacji/wiedzy. Taki rodzaj umowy różni się od umowy o świadczenie usług (z jaką mamy do czynienia w stanie faktycznym objętym wnioskiem), w której jedna ze stron stosuje własne umiejętności zawodowe i doświadczenie wykonując pracę dla drugiej strony (wg. Komentarza do modelowej Konwencji OECD płatności z tego tytułu wchodzą w ogólny zakres artykułu 7). W ww. komentarzu podkreślono także, że na potrzeby odróżnienia płatności za udostępnienie know-how i świadczenie usług przydatne są np. takie kryteria:
-umowy na udostępnienie know-how zawierają specjalne postanowienia co do poufności udostępnianych informacji - w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym sprawy nie ma miejsce zastrzeżenie poufności informacji udostępnianych przez Speakerów w czasie wystąpień na Kongresach, gdyż z ich natury mają charakter publiczny adresowany do uczestników Kongresu, a usługi speakerów nie polegają na udostępnieniu jedynie Fundacji informacji poufnych,
-w przypadku umów o świadczenie usług świadczący (tak jak Speakerzy/agencje w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym sprawy) zobowiązują się do wykonania usług, które mogą wymagać od świadczącego wykorzystania specyficznej wiedzy, doświadczenia i umiejętności, ale nie do przekazania zlecającemu (Wnioskodawcy) takiej specyficznej wiedzy, doświadczenia i umiejętności.
Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy przypadek ten również nie występuje
Pozostałe przychody wymienione w ww. art. 29 ust. 1 pkt 1, tj. z tytułu odsetek, praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu - w ocenie Wnioskodawcy są zupełnie rodzajowo inne od przychodów, których dotyczy pytanie i nie ma żadnej wątpliwości, że nie są to tego rodzaju przychody.
Ad. 3
Zdaniem Wnioskodawcy przychody Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów, których dotyczy wniosek nie są również przychodami z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przede wszystkim bowiem Kongresy organizowane przez Wnioskodawcę nie są imprezami natury widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, lecz konferencjami, spotkaniami biznesowo-naukowymi. Ich celem nie jest rozrywka, czy organizacja widowiska, ani rywalizacja sportowa, lecz tworzenie eventu umożliwiającego spotkanie przedstawicieli świata biznesu, nauki, administracji itp. Ww. przepis dotyczy wyłącznie imprez artystycznych, rozrywkowych i sportowych czyli np. koncertów, spektakli, pokazów artystycznych, festiwali, meczy, czy meetingów sportowych itp., a zatem zupełnie innej kategorii imprez niż Kongresy organizowane przez Wnioskodawcę. Po drugie, ww. przepis dotyczy tylko ww. działalności organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tymczasem Kongresy z tytułu uczestnictwa w których speakerzy uzyskują przedmiotowe przychody, nie są organizowane za pośrednictwem takich podmiotów, lecz są organizowane bezpośrednio przez Wnioskodawcę jako organizatora Kongresów.
Ad. 4 i 5
Przychody Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów, których dotyczy wniosek z oczywistych względów nie są również przychodami z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych, ani przychodami uzyskanymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej.
Ad. 6
Przychody Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów, których dotyczy wniosek nie są również przychodami z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze. Usługi realizowane przez Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów na rzecz Wnioskodawcy nie należą do żadnego z ww. rodzajów, ani nie są do nich podobne. Są to usługi związane z udziałem w Kongresie organizowanym przez Fundację i wygłoszenia na nim wystąpienia, udziału w dyskusji, moderowania dyskusji itp. W szczególności usług realizowanych przez Speakerów/agencje reprezentujące Speakerów nie można zaliczyć do usług doradczych. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN doradzać to „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Natomiast opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym usługi świadczone przez Speakerów/agencje reprezentujące Speakerów na rzecz Wnioskodawcy nie są związane z udzielaniem Fundacji czy uczestnikom Kongresu jakichkolwiek porad czy wskazywaniem sposobu postępowania przez świadczącego usługę, a jedynie polegają na wygłoszeniu wykładu/udziale w dyskusji na określony temat.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy przychody, których dotyczy wniosek nie należą do żadnych przychodów wymienionych w art. 29 ust. 1 ustawy o PIT. W związku z tym, że wypłata na rzecz Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów nie stanowi należności z żadnego z ww. tytułów, na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, związane z poborem i zapłatą zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych. W konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany także do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów, z którymi zawiera umowy opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 3 ust. 2b ww. ustawy:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Jak dowodzi powyżej użyte sformułowanie „w szczególności” definicja dochodów (przychodów) uważanych za osiąganie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby zaliczyć do nich również inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie. To oznacza, że do przychodów (dochodów) uznawanych za dochody osiągane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej należy zaliczyć te wszystkie przychody (dochody), których źródło uzyskania mieści się (jest położone) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Źródło to należy m.in. definiować poprzez siedzibę podmiotu, od którego przychody (dochody) są uzyskiwane.
Zasady opodatkowania w Polsce dochodów (przychodów) uzyskanych przez nierezydentów reguluje m.in. art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z ww. art. 29 ust. 1 ww. ustawy:
Podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów:
1)z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
2)z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
3)z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
4)uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
5)z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.
Wyżej powołanym art. 29 ust. 1 wymienione zostały określone przychody, których uzyskanie przez podmiot zagraniczny wiąże się z powstaniem obowiązku poboru podatku u źródła.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 analizowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Stosownie do art. 41 ust. 12 analizowanej ustawy:
Jeżeli łączna kwota dokonanych na rzecz podmiotu powiązanego wypłat (świadczeń) lub postawionych do jego dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29 ust. 1 pkt 1 i art. 30a ust. 1 pkt 1-5a przekracza w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, płatnik jest obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, stosując stawki podatku określone w art. 29 ust. 1 pkt 1 i art. 30a ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł, z pominięciem stawki podatku, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Przepisu zdania pierwszego nie stosuje się do wypłat (świadczeń) lub postawionych do dyspozycji podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1, pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4.
Zgodnie z art. 42 ust. 1 cyt. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że w ramach realizacji celów statutowych organizują Państwo Kongresy. Do udziału w Kongresach zapraszają Państwo Speakerów. Speakerzy świadczą na rzecz Fundacji usługi na podstawie zawartych umów bezpośrednio ze Speakerami lub z agencjami reprezentującymi Speakerów. Są to umowy zawierane z osobami fizycznymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi w krajach będących miejscem ich zamieszkania działalność gospodarczą i podlegającymi tam opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Umowy te nie są umowami zlecenia czy też umowami o dzieło (wszystkie usługi świadczone przez Speakerów realizowane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej). Na podstawie tych umów nie dochodzi do przeniesienia na Fundację praw autorskich do wykładów czy treści zawartych w materiałach czy prezentacjach Speakerów, które na kongresach przedstawiają Speakerzy, a Fundacja jest jedynie ewentualnie uprawniona np. do publikacji informacji o wystąpieniu Speakera w materiałach dotyczących Kongresu i Fundacji jako jej organizatora. Kongresy nie są wydarzeniami o charakterze widowiskowym czy rozrywkowym. Speakerzy/agencje reprezentujące Speakerów nie są polskimi rezydentami podatkowymi. Są to cudzoziemcy, nieposiadający miejsca zamieszkania/siedziby w Polsce, nieprzebywający na stałe w Polsce, przyjeżdżający do Polski jedynie w celu udziału w kongresie i wykonania umowy zawartej z Fundacją. Speakerzy/agencje reprezentujące Speakerów nie mają w Polsce zakładu, stałej placówki, oddziału itp.
Odnosząc się do zapisu wyżej cytowanego art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody uzyskiwane przez Spikerów/agencje reprezentujące Spikerów nie sposób zaliczyć do przychodów wymienionych w tym przepisie. W szczególności w związku z tym, że umowy zawierane ze Speakerami/agencjami reprezentującymi Speakerów są zawierane z tymi podmiotami jako osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą oraz nie są to umowy zlecenia lub o dzieło, zatem należy uznać, że nie będą one stanowiły przychodu z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 ustawy. Ponadto na podstawie tych umów nie dochodzi do przeniesienia na Państwo praw autorskich do wykładów czy treści zawartych w materiałach czy prezentacjach Speakerów zatem przychody przez nich uzyskiwane nie będą stanowić przychodów z praw autorskich i praw pokrewnych. Ponadto Kongresy – zgodnie z Państwa wyjaśnieniem – nie są wydarzeniami o charakterze widowiskowym czy rozrywkowym, zatem przychodów Spikerów nie można zaliczyć do przychodów z tytułu opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej. Przychodów uzyskiwanych przez Spikerów nie można tez zakwalifikować do innych przychodów wymienionych w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro usługi wykonywane przez Spikerów/agencje reprezentujące Spikerów będą świadczone przez nierezydenta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i usługi te, nie stanowią usług wymienionych w treści art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to przepis art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie miał zastosowania. W konsekwencji, na Państwu nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku u źródła na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy. Wobec powyższego nie będą Państwo obowiązani do posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej Speakerów/agencji reprezentujących Speakerów, z którymi zawarta jest umowa.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanów faktycznych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń,
-zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right