Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.727.2022.4.DM
Objęcie podatkiem VAT i udokumentowanie fakturą przeniesienia części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej na A. oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Infrastruktury Technicznej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w części dotyczącej objęcia podatkiem VAT i udokumentowania fakturą przeniesienia części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej na A. oraz prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Infrastruktury Technicznej.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych przeniesienia części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej na inną spółkę. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lutego 2023 r. (wpływ 28 lutego 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: „Wnioskodawca” lub „B.”) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów na terytorium RP. Wnioskodawca realizuje na terenie osiedla (…) przedsięwzięcie deweloperskie „(...)” w postaci budowy 2 budynków wielorodzinnych w ramach 2 etapów (dalej „Inwestycja 2”).
Inwestycja 2 obejmuje nieruchomość położoną przy (…), obejmującą poszczególne działki z obrębu (…), dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy dla (…) w (…), VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer (…) (dalej „Nieruchomość 2”). Inwestycja 2 obejmie budynek A o (…) wynoszącej 5318 m2 oraz budynek B o powierzchni użytkowej mieszkań i usług (dalej: „PUM”) wynoszącej 4659 m2 - łącznie 9977 m2.
Wnioskodawca planuje zawrzeć z A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „A.”) oraz C. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej: „C.”) porozumienie dotyczące rozliczenia kosztów budowy infrastruktury technicznej i drogi oznaczonej w MPZP miejskim planie zagospodarowania przestrzennego dla (…) symbolem 4 KD-Z (dalej: „Porozumienie”). A., C. oraz B. są członkami Grupy (…)- podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
A. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów na terytorium RP. A. realizuje na terenie osiedla (…) przedsięwzięcie deweloperskie „(...)” w postaci budowy 4 budynków wielorodzinnych w ramach 3 etapów (dalej: „Inwestycja 1”). Inwestycja 1 zrealizowana zostanie na nieruchomości położonej przy ul. (…) w (…), na poszczególnych działkach z obrębu (…), dla których to nieruchomości Sąd Rejonowy dla (…), VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgi wieczyste odpowiednio numer (…) oraz (…) (dalej: „Nieruchomość 1”).
Inwestycja 1 obejmuje budynek C o powierzchni użytkowej mieszkań i usług (dalej: „(…)”) wynoszącej 5090 m2, budynki CD o (…) wynoszącej 8180 m2 oraz budynek E o (…) wynoszącej 3730 m2 - łącznie 17000 m2.
C. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów na terytorium RP. C. realizuje na terenie osiedla (…)przedsięwzięcie deweloperskie „(…)” w postaci budowy 13 budynków wielorodzinnych w ramach 10 etapów (dalej: „Inwestycja 3”). Inwestycja 3 zrealizowana zostanie na nieruchomości położonej przy ul. (…), obejmującej poszczególne działki z obrębu (…), dla których to nieruchomości Sąd Rejonowy dla (…), VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgi wieczyste odpowiednio numer (…) (dalej: „Nieruchomość 3”).
Prawidłowe funkcjonowanie Inwestycji 1, Inwestycji 2 oraz Inwestycji 3 uzależnione jest m.in. od wybudowania ulicy (…), oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru (…)jako droga 4 KD-Z, na odcinku od ul. (…) do ul. (…) wraz z infrastrukturą techniczną siecią wodociągową, kanalizacyjną, ciepłowniczą, energetyczną i teletechniczną (dalej : „Infrastruktura Techniczna”).
W zakres Infrastruktury Technicznej wchodzą w szczególności:
a)droga oznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...) uchwalonego przez Radę Miasta (…)uchwałą nr (…)z 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ;
b)sieć ciepłownicza „(…)” o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowana wzdłuż projektowanej ul. (…) od komory (…) na magistrali ciepłowniczej (…) w ulicy (…) do ul. (…)oraz w ulicy (…) na odcinku do działki (…) z obrębu (…);
c)sieć wodociągowa w rejonie ulicy (…);
d)kanalizacja ogólnospławna w rejonie ulicy (…);
W związku z budową Infrastruktury Technicznej konieczne jest poniesienie m.in., ale nie wyłącznie:
a)kosztów projektowania i budowy Infrastruktury Technicznej;
b)kosztów wynagrodzenia lidera budowy drogi;
c)kosztów wynagrodzenia inspektorów nadzoru;
d)kosztów zabezpieczenia na rzecz m. (…) odszkodowań za wywłaszczenie nieruchomości pod Drogę;
e)kosztów związanych z obsługą Umowy Drogowej, w tym kosztów zabezpieczeń;
f)kosztów związanych z Porozumieniem Pomiędzy Deweloperami (np. usługi prawne);
g)kosztów obsługi założonych na potrzeby rozliczania kosztów rachunków escrow.
Realizacja Infrastruktury Technicznej odbywa się na podstawie umów, które zostały zawarte bądź zostaną zawarte przez B. i C. z gestorami mediów, m. (…), projektantami i wykonawcami poszczególnych elementów Infrastruktury Technicznej, w tym w szczególności na podstawie Umowy pomiędzy deweloperami z 30 kwietnia 2021 r., dotyczącej sposobu realizacji i pokrycia kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej (dalej: „Porozumienie Pomiędzy Deweloperami”). Stronami tego Porozumienia Pomiędzy Deweloperami były C., B. a także inne podmioty realizujące inwestycje mieszkaniowe (dalej: „Deweloperzy”).
Jak wynika z treści Porozumienia Pomiędzy Deweloperami realizacja inwestycji realizowanych przez strony ww. porozumienia jest uzależniona od wybudowania przez Deweloperów, w porozumieniu z Miastem (…) (dalej „Miasto”) ulicy (…) na odcinku od ul. (…) do ul. (…)wraz z infrastrukturą techniczną: siecią wodociągową, kanalizacyjną, ciepłowniczą, energetyczną i teletechniczną przy czym sieci infrastruktury zostaną wybudowane przez Deweloperów albo przez gestorów mediów w porozumieniu z Deweloperami.
Ponadto Deweloperzy ustalili z Miastem treść umowy jaka miała zostać zawarta, w trybie art. 16 ustawy o drogach publicznych pomiędzy Deweloperami i Miastem, określającej zasady budowy przez Deweloperów ulicy (…) na odcinku od ul. (…)do ul. (…) wraz z infrastrukturą techniczną na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wydanej w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz zasady, na jakich Deweloperzy zobowiązani będą pokryć koszty odszkodowań za grunty, które nabędzie Miasto z przeznaczeniem pod budowę ulicy (…).
Zgodnie z Porozumieniem Pomiędzy Deweloperami, B. zobowiązana jest ponieść 5,38% kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej (w związku z planowaną inwestycją realizowaną na działkach (…)- powstałych z podziału działki (…)). W odniesieniu do działki (…) B. nie jest jeszcze jej właścicielem, ale w związku z procesem inwestycyjnym planowane jest jej nabycie. Z kolei C. zobligowana jest ponieść 19,89% kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej (w związku z inwestycją realizowaną na działkach (…). B. oraz C. otrzymały lub otrzymają od wykonawców Infrastruktury Technicznej oraz od podmiotów będących stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami faktury (w tym refaktury) za usługi realizacji Infrastruktury Technicznej.
A. nie jest stroną umów, o których mowa powyżej (dotyczących budowy Infrastruktury Technicznej). Jednakże z uwagi na to, że:
(i) będąca własnością A. działka (…), na której znajdzie się budynek C, w Porozumieniu Pomiędzy Deweloperami została wzięta pod uwagę przy rozliczaniu kosztów Infrastruktury Technicznej po stronie B. oraz z uwagi na to, że faktycznie dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 w zakresie zlokalizowanym na działce (…) konieczne jest powstanie Infrastruktury Technicznej;
(ii) będąca własnością A. działka (…), na której A. realizuje Inwestycję 1, nie została wzięta pod uwagę przy rozliczaniu kosztów Infrastruktury Technicznej po stronie B. ani C., a faktycznie dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 w zakresie zlokalizowanym na działce (…)konieczne jest powstanie Infrastruktury Technicznej
- A., B. oraz C. planują zawrzeć wspomniane Porozumienie, zgodnie z którym A. będzie partycypowała w kosztach realizacji Infrastruktury Technicznej.
Celem Porozumienia jest realizacja ustawowego wymogu dokonywania działań o charakterze gospodarczym na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Porozumienie zakłada partycypację w kosztach realizacji Infrastruktury Technicznej na poniższych zasadach:
1.w zakresie w jakim B. poniosło koszty w ramach Porozumienia Pomiędzy Deweloperami przypadające na działkę (…) stanowiącą własność A., na której znajduje się budynek C, nastąpi przypisanie kosztów do A. na podstawie kryterium powierzchni użytkowej budynków poszczególnych inwestycji;
2.pozostała część kosztów ponoszonych przez B. i C., a które zostaną przypisane A. (do budynków CD i E) zostanie rozliczona odrębnie i zostanie sfinansowana poprzez kwotę odszkodowania jakie A. otrzyma za wywłaszczenie gruntów (działki (…)) pod drogę - ulicę (…). Ulica ta wchodzi w skład Infrastruktury Technicznej od której uzależnione jest prawidłowe funkcjonowanie Inwestycji 1, Inwestycji 2 oraz Inwestycji 3. Otrzymana wartość odszkodowania w ramach partycypacji w kosztach zostanie w części rozliczona pomiędzy A., C. oraz B. i zapłacona przez A. na rzecz C. i B. (dotyczy działki (…)). Tytułem wyjaśnienia A. nie będzie dokonywać cesji prawa do uzyskania odszkodowania - podział będzie dotyczył kwoty odszkodowania (jako źródła finasowania partycypacji w kosztach przez A.).
W związku z powyższym C. oraz B. przeniosą na A. część kosztów budowy Infrastruktury Technicznej.
Koszty budowy Infrastruktury Technicznej mają związek z działalnością deweloperską B., C. oraz A., tj. ze sprzedażą lokali wybudowanych przez ww. podmioty. Wybudowana Infrastruktura Techniczna jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1, Inwestycji 2 oraz Inwestycji 3. Budowa Infrastruktury Technicznej pozwoliła na realizację Inwestycji 1, Inwestycji 2 oraz Inwestycji 3 i w konsekwencji umożliwiła/umożliwi sprzedaż lokali przez B., C. oraz A.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, niepodlegającą zwolnieniu.
Wykonawcą:
a) drogi oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...)uchwalonym przez Radę Miasta (…)uchwałą nr (…)z 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ - będzie podmiot trzeci;
b) sieci ciepłowniczej „(…)”, o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowanej wzdłuż projektowanej ul. (…) od komory (…) na magistrali ciepłowniczej (…)w ulicy (…) do ul. (…) oraz w ulicy (…) na odcinku do działki (…)z obrębu (…)- będzie podmiot trzeci;
c) sieci wodociągowej w rejonie ulicy (…)- będzie podmiot trzeci;
d) kanalizacji ogólnospławnej w rejonie ulicy (…)- będzie podmiot trzeci;
e) linii kablowych SN - będzie podmiot trzeci.
W procesie budowy elementów Infrastruktury Technicznej Wnioskodawca uczestniczy poprzez finansowanie poszczególnych elementów Infrastruktury Technicznej i zapewnienie gwarancji bankowej zabezpieczającej wykonanie zobowiązań - prace budowlane związane z budową elementów Infrastruktury Technicznej są wykonywane przez podmioty trzecie.
Wykonanie robót budowlanych związanych z budową:
a) drogi oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...) uchwalonym przez Radę Miasta (…)uchwałą nr (…)z 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ;
b) sieci ciepłowniczej „(…)” o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowanej wzdłuż projektowanej ul. (…) od komory (…)na magistrali ciepłowniczej DN500 w ulicy (…) do ul. (…) oraz w ulicy (…) na odcinku do działki (…)z obrębu (…);
c) sieci wodociągowej w rejonie ulicy (…);
d) kanalizacji ogólnospławnej w rejonie ulicy (…),
e) linii kablowych SN
- zlecą podmioty trzecie, będące stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami.
Stronami umów zawartych z wykonawcami:
a) drogi oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...) uchwalonym przez Radę Miasta (…) uchwałą nr (…) z 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ;
b) sieci ciepłowniczej „(…)” o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowanej wzdłuż projektowanej ul. (…) od komory (…)na magistrali ciepłowniczej DN500 w ulicy (…) do ul. (…)oraz w ulicy (…)na odcinku do działki (…)z obrębu (…);
c)sieci wodociągowej w rejonie ulicy (…);
d)kanalizacji ogólnospławnej w rejonie ulicy (…);
e)linii kablowych SN
- będą podmioty trzecie, będące stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami.
Właścicielem:
a) drogi oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...) uchwalonym przez Radę Miasta (…) uchwałą nr (…)z 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ - będzie Miasto na podstawie odpowiedniej umowy zawartej w trybie art. 16 ustawy o drogach publicznych;
b) sieci ciepłowniczej „(…)” o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowanej wzdłuż projektowanej ul. (…) od komory (…)na magistrali ciepłowniczej DN500 w ulicy (…) do ul. (…) oraz w ulicy (…) na odcinku do działki (…) z obrębu (…)- będzie właściwy gestor mediów (spółka ciepłownicza), który buduje sieć we własnym zakresie na podstawie przekazanej mu dokumentacji wykonanej na zlecenie deweloperów - na podstawie umowy z gestorem gdzie strony (gestor mediów i Deweloperzy) oświadczyły, że sieć ciepłownicza od chwili powstania stanowić będzie własność spółki ciepłowniczej, oraz wejdzie w skład przedsiębiorstwa gestora mediów zgodnie z art. 49 § 1 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm., dalej KC), a Deweloperom nie będą przysługiwały żadne prawa do tej sieci ciepłowniczej;
c) sieci wodociągowej w rejonie ulicy (…) - będzie właściwy gestor mediów (Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji) na podstawie umowy nabycia prawa własności urządzeń;
d) kanalizacji ogólnospławnej w rejonie ulicy (…) - będzie właściwy gestor mediów ((…)) na podstawie umowy nabycia prawa własności urządzeń;
e) linii kablowych SN - będzie właściwy gestor mediów (Operator Sieci Dystrybucyjnej Energii Elektrycznej) na podstawie porozumienia z gestorem mediów linie kablowe po ich zrealizowaniu i połączeniu z istniejącą siecią elektroenergetyczną wejdą w skład przedsiębiorstwa gestora mediów, zgodnie z art. 49 § 1 Kodeksu Cywilnego. Ponadto, Wnioskodawca, A. i Dom Development Spółka Akcyjna (jeden z deweloperów, który jest stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami) na podstawie umów przyłączeniowych wykonały dokumentację przyłączy SN, która została przekazana do gestora mediów i na jej podstawie gestor mediów wykonał odpowiednie przyłącza.
Działki, na których zostanie wybudowania:
a) droga oznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...) uchwalonym przez Radę Miasta (…)uchwałą nr (…) z 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ - będą własnością Miasta;
b) sieć ciepłownicza „(…)” o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowana wzdłuż projektowanej ul. (…) od komory (…)na magistrali ciepłowniczej DN500 w ulicy (…) do ul. (…) oraz w ulicy (…) na odcinku do działki (…)z obrębu (…)- będą własnością Miasta;
c) sieć wodociągowa w rejonie ulicy (…)- będą własnością Miasta;
d) kanalizacja ogólnospławna w rejonie ulicy (…)- będą własnością Miasta;
e) linie kablowe SN - będą własnością Miasta oraz osób trzecich.
Wnioskodawca w związku ze zwrotem kosztów przez A. nie będzie zobowiązany do wykonania jakichkolwiek świadczeń na rzecz A.
Spółka A. będzie korzystała z wykonanej Infrastruktury Technicznej. Infrastruktura Techniczna jest bowiem niezbędna do prawidłowego funkcjonowania przedsięwzięcia deweloperskiego realizowanego przez A. - Inwestycji 1. Budowa Infrastruktury Technicznej pozwoli na wybudowanie budynków w ramach Inwestycji 1 i w konsekwencji umożliwi sprzedaż lokali przez A.
Pytania
1. Czy przeniesienie przez Wnioskodawcę na A. części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 powinno nastąpić na podstawie faktury?
2. Czy w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji Infrastruktury Technicznej, której koszty zostaną przeniesione na A.?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie przez B. na A. części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 powinno nastąpić na podstawie faktur.
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, B. będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji Infrastruktury Technicznej, której część kosztów zostanie przeniesiona na A..
Uzasadnienie
Ad 1.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przywołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług należy rozumieć bardzo szeroko. Świadczenie usług obejmuje sytuacje, w których można wyróżnić usługodawcę (świadczącego usługę) oraz usługobiorcę (korzystającego ze świadczenia). Podkreślenia wymaga, iż dana czynność podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy ma charakter odpłatny, a więc istnieje związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczeniem jednej strony transakcji, a otrzymanym od drugiej strony świadczeniem wzajemnym. O odpłatności można mówić zatem gdy zapłacone kwoty stanowią wynagrodzenie za usługę realizowaną w ramach stosunku prawnego lub gdy dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Innymi słowy w przypadku świadczeń odpłatnych otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.
W kwestii związku wynagrodzenia z usługą wielokrotnie wypowiadał się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwany dalej TSUE). Przykładowo w orzeczeniu w sprawie C-16/93 (R.J. Tolsma v. Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden), TSUE stwierdził, że: „Świadczenie usług następuje za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 2 pkt 1 Szóstej Dyrektywy VAT i w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wyłącznie wtedy, gdy istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, w ramach którego świadczący usługę uzyskuje świadczenie wzajemne, przy czym otrzymane przez niego wynagrodzenie stanowi wartość przekazywaną w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.”
Jak wynika z przywołanych regulacji definicja świadczenia usług jest bardzo szeroka. Ustawodawca zalicza do usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 Ustawy. Przez usługę należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie jak i zaniechanie. Należy jednakże zaakcentować, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Zatem kluczową cechą usługi jest wykonywanie przez jedną stronę (usługodawcę) świadczenia na rzecz drugiej strony (usługobiorcy), z tytułu którego owa druga strona zyskuje coś w zamian (jakąś wymierną korzyść, za którą wypłaca wynagrodzenie). Musi też istnieć ekwiwalentność świadczenia usługodawcy z wynagrodzeniem a zarazem korzyści uzyskiwanej przez usługobiorcę z zapłatą wynagrodzenia. Czyli tzw. związek przyczynowo - skutkowy między jednym a drugim.
Podkreślenia wymaga, iż dana czynność podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy ma charakter odpłatny, a więc istnieje związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczeniem jednej strony transakcji, a otrzymanym od drugiej strony świadczeniem wzajemnym. O odpłatności można mówić zatem, gdy zapłacone kwoty stanowią wynagrodzenie za usługę realizowaną w ramach stosunku prawnego lub gdy dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Innymi słowy w przypadku świadczeń odpłatnych otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż aby dane świadczenie można było uznać za odpłatne, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
1.istnieje konsument danego świadczenia;
2.istnieje stosunek prawny między świadczącym usługę a usługobiorcą, w ramach którego świadczenia stron uznawane są za ekwiwalentne;
3.między świadczeniem usługodawcy a wzajemnym świadczeniem usługobiorcy (wynagrodzeniem) istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym.
W sprawie będącej przedmiotem wniosku, A. realizuje przedsięwzięcie deweloperskie polegające na budowie budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Prawidłowe funkcjonowanie Inwestycji 1 uzależnione od wybudowania Infrastruktury Technicznej. Realizacja Infrastruktury Technicznej odbywa się na podstawie umów, które zostały zawarte bądź zostaną zawarte przez Wnioskodawcę z gestorami mediów, m. (…), projektantami i wykonawcami poszczególnych elementów Infrastruktury Technicznej, w tym w szczególności na podstawie Porozumienia Pomiędzy Deweloperami. Zgodnie z Porozumieniem Pomiędzy Deweloperami, B. zobowiązana jest ponieść 5,38% kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej. Wnioskodawca otrzymał lub otrzyma od wykonawców Infrastruktury Technicznej oraz od podmiotów będących stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami faktury za usługi realizacji Infrastruktury Technicznej.
A. nie jest stroną umów, o których mowa powyżej (dotyczących budowy Infrastruktury Technicznej). Jednakże z uwagi na okoliczność, iż będąca własnością A. działka (…), na której A. realizuje Inwestycję 1, nie została wzięta pod uwagę przy rozliczaniu kosztów Infrastruktury Technicznej po stronie B. ani C., a faktycznie dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 w zakresie zlokalizowanym na działce (…)konieczne jest powstanie Infrastruktury Technicznej - A., B. oraz C. planują zawrzeć porozumienie (dalej: Porozumienie), zgodnie z którym odszkodowanie jakie A. otrzyma za wywłaszczenie gruntów (działki (…)) pod drogę - ulicę (…), wchodzącą w skład Infrastruktury Technicznej, zostanie w części rozliczone pomiędzy A., C. oraz B. i zapłacone przez A. na rzecz C. i B. (dotyczy działki (…)).
W związku z powyższym Wnioskodawca przeniesie na A. część kosztów budowy Infrastruktury Technicznej. Tym samym powstaje wątpliwość, czy powyższe obciążenie będzie stanowiło wynagrodzenie za usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT i w konsekwencji powinno zostać udokumentowane przez Wnioskodawcę za pomocą faktury.
W ocenie Wnioskodawcy, rozliczenie z A. będzie stanowiło wynagrodzenie za wykonanie usługi budowy Infrastruktury Technicznej. Mając na uwadze okoliczność, że A., C. oraz B. zawrą Porozumienie, na podstawie którego, A. zobowiąże się do pokrycia części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1, należy przyjąć, że A. wystąpi w niniejszym przypadku w charakterze konsumenta, który odniesie korzyść z tytułu świadczenia w postaci budowy Infrastruktury Technicznej, za którą A. należne będzie wynagrodzenie. Tym samym pomiędzy stronami Porozumienia powstanie stosunek prawny, w ramach którego A. zobowiązana będzie do przekazania środków pieniężnych, a B. w zamian zobligowana zostanie do świadczenia usług. Tym samym w niniejszym przypadku wystąpi bezpośredni beneficjent czynności, za którą wynagrodzeniem będzie zwracany koszt realizacji Infrastruktury Technicznej. Innymi słowy zwrot przez A. wskazanych kosztów będzie stanowił płatności w zamian za wzajemne świadczenie ze strony Wnioskodawcy.
Mając na uwadze powyższe ustalenia stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie dojdzie do świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz A. w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.
W dalszej kolejności należy wskazać, iż w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Z uwagi na fakt, iż w ocenie Wnioskodawcy, rozliczenie kosztów budowy Infrastruktury Technicznej pomiędzy B. oraz A. będzie stanowiło świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, B. będzie miało obowiązek do wystawienia faktury na rzecz A.
Podsumowując przeniesienie na A. kosztów budowy Infrastruktury Technicznej powinno zostać udokumentowane przez Wnioskodawcę za pomocą faktury, gdyż w przedmiotowej sprawie dojdzie do świadczenia usług na rzecz A. w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.
Ad 2.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści przywołanych przepisów wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z treści art. 88 ust. 3a ustawy wynika, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1.sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
b)(uchylona);
2.transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3.(uchylony);
4.wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
5.faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6.(uchylony);
7.wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
W rozpatrywanej sprawie prawidłowe funkcjonowanie inwestycji deweloperskiej realizowanej przez B. uzależnione jest wybudowania Infrastruktury Technicznej. Realizacja Infrastruktury Technicznej odbywa się na podstawie umów, które zostały zawarte bądź zostaną zawarte przez B. z gestorami mediów, m. (…), projektantami i wykonawcami poszczególnych elementów Infrastruktury Technicznej, w tym w szczególności Porozumienie Pomiędzy Deweloperami.
Jak wynika z treści Porozumienia Pomiędzy Deweloperami realizacja inwestycji realizowanych przez Deweloperów jest uzależniona od wybudowania przez nich, w porozumieniu z Miastem ulicy (…) na odcinku od ul. Lazurowej do ul. (…) wraz z infrastrukturą techniczną: siecią wodociągową, kanalizacyjną, ciepłowniczą, energetyczną i teletechniczną, przy czym sieci infrastruktury zostaną wybudowane przez Deweloperów albo przez gestorów mediów w porozumieniu z Deweloperami.
Ponadto Deweloperzy ustalili z Miastem treść umowy jaka miała zostać zawarta, w trybie art. 16 ustawy o drogach publicznych pomiędzy Deweloperami (w tym B.) i Miastem, określającej zasady budowy przez Deweloperów ulicy z infrastrukturą techniczną na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wydanej w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz zasady na jakich Deweloperzy zobowiązani będą pokryć koszty odszkodowań za grunty, które nabędzie Miasto z przeznaczeniem pod budowę ulicy.
Zgodnie z Porozumieniem Pomiędzy Deweloperami, B. zobowiązana jest ponieść 5,38% kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej. B. otrzymała lub otrzyma od wykonawców Infrastruktury Technicznej oraz od podmiotów będących stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami faktury za usługi realizacji Infrastruktury Technicznej. Przy czym B. planuje zawrzeć Porozumienia, na podstawie którego A. zwróci jej część poniesionych kosztów.
W związku z powyższym w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 pojawia się wątpliwość, czy okoliczność, iż B. obciąży A. ww. kwotą niestanowiącą wynagrodzenia z tytułu czynności opodatkowanych nie pozbawi B. prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją Infrastruktury Technicznej.
Jak już wcześniej wskazano podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną. Co istotne dla prawa do odliczenia nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług, czy też otrzymanie zwrotu kosztów poniesionych na dany zakup. W konsekwencji należy wskazać, iż w rozpatrywanej sprawie warunek uprawniający B. do odliczenie pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji Infrastruktury Technicznej zostanie spełniony. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, udział w budowie Infrastruktury Technicznej jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedażą lokali.
Podsumowując Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wynikającego z faktur dotyczących realizacji Infrastruktury Technicznych. Co istotne planowane przeniesienie na A. części kosztów dotyczących budowy Infrastruktury Technicznej nie pozbawi B. pełnego prawa do odliczenia wskazanego podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe w części dotyczącej objęcia podatkiem VAT i udokumentowania fakturą przeniesienia części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej na A. i prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Infrastruktury Technicznej.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,
opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy,
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne darowizny
− jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). Przykładowo, w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.
Podobnie w orzeczeniu TSUE z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden TSUE podkreślił, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.
Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.
Należy stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę.
Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem, jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towarów lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.
A zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej, zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy,
podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Przy czym jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy,
przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z powołanych przepisów wynika, że podatnik ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a więc odpłatną dostawę towarów bądź odpłatne świadczenie usług.
Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Realizują Państwo przedsięwzięcie deweloperskie – Inwestycję 2. Spółka A. realizuje przedsięwzięcie deweloperskie – Inwestycję 1. Planują Państwo zawrzeć z A. oraz C. Porozumienie dotyczące rozliczenia kosztów budowy infrastruktury technicznej i drogi. Infrastruktura Techniczna jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania przedsięwzięcia deweloperskiego realizowanego przez A. - Inwestycji 1.
W zakres Infrastruktury Technicznej wchodzą w szczególności:
‒ droga oznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (...) uchwalonego przez Radę Miasta (…)uchwałą nr (…)z 24 września 2020 roku symbolem 4 KDZ;
‒ sieć ciepłownicza „(…)” o łącznej długości trasy ok. 1090 m i średnicy 2xDN 400/350/250 mm usytuowana wzdłuż projektowanej ul. (…)od komory (…)na magistrali ciepłowniczej DN500 w ulicy (…) do ul. (…) oraz w ulicy (…) na odcinku do działki (…) z obrębu (...);
‒ sieć wodociągowa w rejonie ulicy (…);
‒ kanalizacja ogólnospławna w rejonie ulicy (…);
‒ linie kablowe SN.
Realizacja Infrastruktury Technicznej odbywa się na podstawie umów, które zostały zawarte bądź zostaną zawarte przez Państwa i C. z gestorami mediów, m. (…), projektantami i wykonawcami poszczególnych elementów Infrastruktury Technicznej („Porozumienie Pomiędzy Deweloperami”). A. nie jest stroną umów dotyczących budowy Infrastruktury Technicznej, jednakże A., B. oraz C. planują zawrzeć Porozumienie, zgodnie z którym A. będzie partycypowała w kosztach realizacji Infrastruktury Technicznej. Porozumienie zakłada, m.in. że przeniosą Państwo na A. część kosztów budowy Infrastruktury Technicznej.
Wykonawcami elementów Infrastruktury Technicznej będą podmioty trzecie. W procesie budowy elementów Infrastruktury Technicznej uczestniczą Państwo poprzez finansowanie poszczególnych elementów Infrastruktury Technicznej i zapewnienie gwarancji bankowej zabezpieczającej wykonanie zobowiązań - prace budowlane związane z budową elementów Infrastruktury Technicznej są wykonywane przez podmioty trzecie. Wykonanie robót budowlanych związanych z budową Infrastruktury Technicznej zlecą podmioty trzecie, będące stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami. Stronami umów zawartych z wykonawcami Infrastruktury Technicznej będą podmioty trzecie, będące stroną Porozumienia Pomiędzy Deweloperami. Właścicielami elementów Infrastruktury Technicznej będą odpowiednio Miasto bądź gestorzy mediów. Działki, na których zostaną wybudowane elementy Infrastruktury Technicznej będą własnością Miasta bądź osób trzecich. W związku ze zwrotem kosztów przez A. nie będą Państwo zobowiązani do wykonania jakichkolwiek świadczeń na rzecz A.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy przeniesienie przez Państwa na A. części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania Inwestycji 1 powinno nastąpić na podstawie faktury.
Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy należy stwierdzić, że przeniesienie przez Państwa na A. części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy.
Z okoliczności sprawy wynika, że w związku z otrzymaniem od A. zwrotu części kosztów nie dojdzie do żadnego działania zwrotnego z Państwa strony na rzecz A. Brak jest bezpośredniego związku pomiędzy jakimkolwiek świadczeniem, a otrzymanym wynagrodzeniem gdyż, jak wskazali Państwo we wniosku, nie będą Państwo zobowiązani do wykonania jakichkolwiek świadczeń na rzecz A., w związku ze zwrotem kosztów na Państwa rzecz. W niniejszym przypadku nie można rozpoznać korzyści jaką w związku z dokonywanym rozliczeniem uzyskiwałaby Spółka A.. Wskazali Państwo, że prawnymi i formalnymi beneficjentami budowy Infrastruktury Technicznej będzie Miasto oraz gestorzy mediów, nie będą Państwo również stroną umów zawartych z wykonawcami elementów Infrastruktury Technicznej, ani nie będą właścicielami wykonanych elementów Infrastruktury Technicznej. Zatem nie mogą Państwo przekazać jakichkolwiek praw związanych z realizacją Infrastruktury Technicznej na rzecz A. w związku z otrzymaną kwotą. Z okoliczności sprawy wynika, że przekazywana przez A. kwota stanowi jedynie zwrot części kosztów i nie wiąże się z żadnym świadczeniem z Państwa strony. Zatem partycypacja A. w kosztach budowy Infrastruktury Technicznej nie powoduje wystąpienia obustronnych, wzajemnych świadczeń, które mogą stanowić świadczenie usług.
Tym samym przeniesienie przez Państwa na A. części kosztów budowy Infrastruktury Technicznej nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji nie mają Państwo obowiązku udokumentowania tych rozliczeń fakturą.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest zatem nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji Infrastruktury Technicznej.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami. Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.
Jak wskazano wyżej, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.
We wniosku wskazali Państwo, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz prowadzą Państwo działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, niepodlegającą zwolnieniu. Budowa Infrastruktury Technicznej pozwoliła na realizację Inwestycji 1, Inwestycji 2 oraz Inwestycji 3 i w konsekwencji umożliwiła/umożliwi Państwu sprzedaż lokali. Koszty budowy Infrastruktury Technicznej mają związek z Państwa działalnością deweloperską, tj. ze sprzedażą lokali wybudowanych przez Państwa.
Z treści złożonego wniosku wynika, że budowa Infrastruktury Technicznej pozwala na realizację Inwestycji 2 i w konsekwencji umożliwiła/umożliwi Państwu sprzedaż lokali. Ponadto z okoliczności sprawy wynika, że Inwestycja 2 oraz sprzedaż wybudowanych lokali realizowana jest przez Państwa w ramach działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, niepodlegającej zwolnieniu.
W niniejszej sprawie zachodzi zatem związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami poniesionym na realizację Infrastruktury Technicznej, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w ramach Państwa działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży lokali. Daje to podstawę do dokonania odliczeń podatku naliczonego przy ponoszeniu wydatków na realizację Infrastruktury Technicznej.
Podsumowując, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Infrastruktury Technicznej. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wniosku wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Ponadto należy wskazać, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej,
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Zatem, niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla spółek C. i A. – jako pozostałych stron umowy rozliczenia kosztów realizacji Infrastruktury Technicznej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right