Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.36.2023.2.MR

Przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 59.12.14 oraz 59.12.15 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z dnia 4 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 lutego 2023 r. (wpływ 23 lutego 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega Pan w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągnięcia. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną od 4 maja 2018 roku. Obecnie prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów i jest Pan opodatkowany liniowo. Od 2023 r. zamierza Pan rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT, a Pana działalność jest opodatkowana podatkiem VAT.

Świadczy Pan usługi na rzecz podmiotu trzeciego (dalej zwanego: Zleceniodawcą). Wszystkie wymienione we wniosku usługi świadczone są w ramach prowadzonej działalności. Usługi świadczone przez Pana nie podlegają wyłączeniu opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 8 Ustawy.

Pana przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym ma być stosowany ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie przekroczyły 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. Ustawy.

Przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym (którego dotyczy wniosek) i w roku poprzedzającym rok podatkowy, nie wykonywał Pan w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzących w zakres działalności gospodarczej, którą Pan prowadzi. Nie ma Pan innych źródeł przychodów, z których by uzyskiwał Pan dochody podlegające opodatkowaniu.

Świadczy Pan w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na własne imię i nazwisko („…”) usługi polegające na opracowywaniu komputerowym powierzchni i wyglądu elementów filmów animowanych przy użyciu mapowania tekstur i cieniowania proceduralnego. Pana usługi obejmują także odpowiednie oświetlenie scen filmów animowanych, jak również filmów w których efekty są dodawane na etapie post-produkcji.

Usługi świadczone przez Pana polegają na nadawaniu ruchomym postaciom i przedmiotom zamieszonym w filmie (animacji) odpowiednich kształtów, tekstur i odcieni kolorystycznych w produkcjach animowanych. Ponadto nieodłącznym elementem Pana pracy jest oprawa świetlna na etapie post-produkcji. Odpowiada Pan za dobór intensywności oświetlenia oraz ruch światła, w taki sposób aby ten był spójny z oświetleniem z planu filmowego i pasował do efektów specjalnych wykreowanych na potrzeby odpowiedniej sceny filmu. Dodatkowo zajmuje się Pan tworzeniem unikalnych komputerowych efektów specjalnych (tworzy Pan animacje komputerowe do filmów i programów telewizyjnych).

W ramach realizowanych usług dba Pan o każdy aspekt wyglądu obiektu (postaci animowanej) za pomocą programów komputerowych, rozkłada Pan złożony wygląd postaci na konkretne elementy, a także poprawia Pan ich wygląd zgodnie ze stylem wizualnym określonym przez dyrektora artystycznego i reżysera produkcji filmowej.

W ramach prowadzonej działalności dokonuje Pan obróbki powierzchniowej i ożywiania trójwymiarowego modeli i postaci polegający na dodawaniu tekstury i kolorów do trójwymiarowych postaci i rekwizytów w filmach animowanych, co zwiększa ich atrakcyjność wizualną i nadaje postaciom realistyczny wygląd.

Rozważa Pan opodatkowanie swoich przychodów od 1 stycznia 2023 r. stawką podatku 8,5%.

W art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, w oparciu o który rozważa Pan opodatkowanie nie wskazano katalogu kodów PKWiU, do których ten przepis się odnosi (katalog ma charakter otwarty). W konsekwencji powyższego, na potrzeby niniejszego wniosku o interpretację wskazuje Pan jakich usług z pewnością nie świadczy. Takie podejście przez wykluczenie prowadzi bowiem w Pana przekonaniu jednoznacznie do tego, że do świadczonych przez Pana usług będzie miał zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, zgodnie z którym do działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, ma zastosowanie stawka ryczałtu 8,5%. Zakres Pana działalności nie mieści się bowiem we wskazanych kodach PKWiU, do których odnoszą się inne stawki tego podatku.

Uwzględniając powyższe, w Pana przekonaniu, o ile zatem Pana działalność:

nie mieści się w zakresie kodów PKWiU, do których mają zastosowanie inne stawki podatku od przychodów ewidencjonowanych,

ma charakter usługowy,

nie podlega wyłączeniu opodatkowaniem podatkiem zryczałtowanym na podstawie art. 8 Ustawy,

zasadne będzie zastosowanie stawki 8,5% w odniesieniu do przychodów dotyczących tej działalności.

Pozostaje Pan w uzasadnionym przekonaniu, że Pana działalność nie wpisuje się w zakres kodów PKWiU, do których mają zastosowanie inne stawki podatku. W tym kontekście zauważa Pan, że:

stawka 17 % podatku od przychodów ewidencjonowanych nie będzie miała zastosowania w analizowanej sprawie, bowiem nie świadczy Pan wolnego zawodu.

stawka 15% nie będzie miała zastosowania, bowiem usługi o zakresie zbliżonym do tych świadczonych przez Pana nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy.

W odniesieniu do stawki 15% potencjalne kody jakie mogłyby być rozważane w kontekście Pana działalności to:

usługi reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0).

Niemniej zakres Pana działań skupia się wyłącznie na oprawie artystycznej grafiki ruchomej w produkcjach animowanych, wobec tego za niezwiązane z Pana działalnością uważa usługi mieszczące się w kodzie 18.20 PKWiU - usługi reprodukcji zapisanych nośników informacji, a uszczegóławiając 18.20.30 - usługi reprodukcji komputerowych nośników informacji.

Zgodnie z klasyfikacją PKD (tj. Polskiej Klasyfikacji Działalności), powyższy kod 18.20.30 PKWiU należałoby przyporządkować do kodu 18.20.Z PKD - „reprodukcja zapisanych nośników informacji". W definicji ww. kodu PKD wskazano zakres działań nieobjętych w ramach podanej podklasy, a wśród nich wskazano m.in. produkcję i dystrybucję filmów.

Uwzględniając powyższe działania podejmowane przez Pana w ramach wskazanych czynności wykluczają możliwość przypisania Pana działalności do analizowanego kodu 18.20.30 PKWiU, bowiem element procesu twórczego dopracowania graficznego postaci i przedmiotów należy uznać za element produkcyjny filmów, wykluczony z ww. kodu PKD i PKWiU.

W kontekście powyższego, stwierdza Pan, że nie prowadzi Pan działalności reprodukcji komputerowych nośników informacji, a zatem Pana działalność nie mieści się w ramach charakterystyki symbolu 18.20.30 PKWiU.

usługi kulturalne i rozrywkowe (PKWiU dział 90).

Powyższy kod obejmuje podrzędne kody:

PKWiU: 90.01 - usługi artystów wykonawców,

PKWiU: 90.02 - usługi wspomagające wystawianie przedstawień, artystycznych,

PKWiU: 90.03 - usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej,

PKWiU: 90.04 - usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych.

Uwzględniając powyższe oraz charakter usług świadczonych przez Pana należy stwierdzić, że zakres usług świadczonych przez Pana nie mieści się w katalogu kodów PKWiU dział 90.

Do Pana działalności nie będzie zatem miała zastosowania stawka 15% podatku od przychodów ewidencjonowanych.

stawka 14% nie będzie miała zastosowania, bowiem usługi o zakresie zbliżonym do tych świadczonych przez Pana nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2a Ustawy.

W odniesieniu do stawki 14% potencjalne kody jakie mogłyby być rozważane w kontekście Pana działalności to dział 74 PKWiU -„Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna”, w której wyszczególniono symbol 74.1 PKWiU - „Usługi w zakresie specjalistycznego projektowania”.

Wskazując na definicję kodu 74.10.Z PKD, zauważa Pan, że podklasa ta obejmuje:

projektowanie wzornictwa tkanin, odzieży, obuwia, biżuterii, mebli i pozostałego wystroju i dekoracji wnętrz oraz pozostałe wzornictwo wyrobów użytku osobistego i gospodarstwa domowego,

projektowanie przemysłowe, tj. tworzenie i rozwój projektów i specyfikacji, które optymalizują użytkowanie, wartość i wygląd wyrobów, włącznie z określeniem materiałów, mechanizmów, kształtu, koloru i wykończeniem powierzchni wyrobu, biorąc pod uwagę cechy i potrzeby użytkowników, bezpieczeństwo, popyt, sposób dystrybucji, użytkowanie i konserwację,

działalność projektantów graficznych,

działalność dekoratorów wnętrz.

Działalność Pana nie mieści się w katalogu kodu 74.1 PKWiU - „Usługi w zakresie specjalistycznego projektowania”.

stawka 12% nie będzie miała zastosowania, bowiem usługi o zakresie zbliżonym do tych świadczonych przez Pana nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b Ustawy.

Świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są objęte grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie dotyczą usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), nie są także związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

również stawka 10 % podatku od przychodów ewidencjonowanych nie będzie miała zastosowania, bowiem nie świadczy Pan usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek.

nie znajduje Pan także w Ustawie uzasadnienia do opodatkowania swoich przychodów stawką niższą niż 8,5%.

Uwzględniając powyższe - drogą eliminacji należy stwierdzić, że do zakresu świadczonych przez Pana usług będzie miał zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, a więc przychody z tytułu usług świadczonych przez Pana powinny być opodatkowane stawkę 8,5% .

Niezależnie od powyższego, Pana zdaniem, kody PKWiU najbardziej oddające charakter Pana działalności mieszczą się w kategorii:

59.12.14 PKWiU - usługi związane z efektami wizualnymi oraz

59.12.15 PKWiU - usługi związane z animacją.

Zgodnie bowiem z opisem kategorii w klasyfikacji PKD pod symbolem 59.12.Z (Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi) - odpowiednim dla działalności wskazanej przez Pana, podklasa ta obejmuje:

montaż filmowy, telewizyjny i wideo realizowany przy pomocy dowolnej techniki w sferze obrazu i dźwięku, wykonywanie napisów, napisów czołowych i końcowych, postprodukcyjne efekty specjalne, w tym: grafika i animacja komputerowa,

działalność laboratoriów filmowych,

cyfrowe przeniesienie filmu z taśmy filmowej,

wykonywanie materiałów wyjściowych obrazu i dźwięku do kopii eksploatacyjnych,

działalność filmotek przechowujących materiały filmowe i podobną działalność.

Zgodnie z opisem działalności przedstawionym przez Pana, wskazane powyżej symbole kodów najlepiej odzwierciedlają rzeczywisty charakter wykonywanych zadań. W konsekwencji, Pana zdaniem, prowadzona przez Pana działalność powinna zostać sklasyfikowana na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako działalność usługowa wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy. Przepis ten, w brzmieniu „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8”, nie zawiera konkretnych czynności usługowych, które powinien wykonywać podatnik korzystający ze stawki 8,5% przypisanej do wskazanego przepisu, co świadczy o otwartym charakterze przepisu.

Wobec powyższego, w Pana przekonaniu, odpowiednią stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Dnia 12 stycznia 2023 r. złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W styczniu 2023 r. osiągnął Pan pierwszy dochód z tytułu działalności o której mowa we wniosku, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku.

Nie uzyskuje (uzyska) Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Nie uzyskuje (uzyska) Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Pana zdaniem, zakres Pana działalności nie powinien być identyfikowany z usługami związanymi z oprogramowaniem, co wyraźnie podkreślił Pan także we wniosku o interpretację. Pana działalność polega na świadczeniu usług związanych z opracowywaniem komputerowym powierzchni i wyglądu elementów filmów animowanych przy użyciu mapowania tekstur i cieniowania proceduralnego. Pana usługi obejmują także odpowiednie oświetlanie scen filmów animowanych, jak również filmów w których efekty są dodawane na etapie post-produkcji. Działalność Pana nie jest bliska usługom związanym z oprogramowaniem.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z przesyłaniem strumieni wideo przez Internet sklasyfikowanych kodem PKWiU 59.11.25.0.

Pytanie

Czy w opisanych okolicznościach faktycznych, może Pan opodatkować świadczone usługi ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5 % zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, może Pan opodatkować świadczone przez siebie usługi ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5 % zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Uzasadnienie Pana stanowiska

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektóre przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ww. ustawy - opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1 f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym użyte w ustawie określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym (art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy).

W myśli art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawa ta jako jedno ze źródeł przychodów wymienia pozarolniczą działalność gospodarczą.

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust. 1 ustawy o PIT).

Jednocześnie ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uwzględnia wymienione wyłączenia z możliwości zastosowania tej formy opodatkowania. I tak - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4).

Próbując sklasyfikować zakres prowadzonej przez Pana działalności, wskazuje Pan następującą weryfikację:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencyjnych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów. Działalność Pana nie polega jednak na świadczeniu wolnego zawodu, zatem wskazany przepis stanowczo nie obejmuje swoim zakresem świadczonych przez Pana usług.

15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, dotyczy między innymi przychodów z tytułu świadczenia usług reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0) oraz usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90) - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. a i lit. y ww. Ustawy.

Zgodnie z klasyfikacją PKD (tj. Polskiej Klasyfikacji Działalności), wskazany powyżej kod 18.20.30 PKWiU należałoby przyporządkować do kodu 18.20.Z PKD - „reprodukcja zapisanych nośników informacji”. W definicji ww. kodu PKD wskazano zakres działań nieobjętych w ramach podanej podklasy, a wśród nich wskazano m.in. produkcję i dystrybucję filmów. W kontekście powyższego, Pana zdaniem, nie prowadzi Pan działalności reprodukcji komputerowych nośników informacji, a zatem Pana działalność nie mieści się w ramach charakterystyki symbolu 18.20.30 PKWIU.

Z kolei zgodnie z klasyfikacją PKWiU w dziale 90 do którego przypisano usługi kulturalne i rozrywkowe. Objęto grupowania:

PKWiU: 90.01 - usługi artystów wykonawców,

PKWiU: 90.02 - usługi wspomagające wystawianie przedstawień, artystycznych,

PKWiU: 90.03 - usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej,

PKWiU: 90.04 - usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych.

Biorąc pod uwagę zakres usług świadczonych przez Pana należy stwierdzić, że nie mieszczą się one w katalogu kodów PKWiU działu 90.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).

Podklasa 74.10.Z PKD obejmuje:

projektowanie wzornictwa tkanin, odzieży, obuwia, biżuterii, mebli i pozostałego wystroju i dekoracji wnętrz oraz pozostałe wzornictwo wyrobów użytku osobistego i gospodarstwa domowego,

projektowanie przemysłowe, tj. tworzenie i rozwój projektów i specyfikacji, które optymalizują użytkowanie, wartość i wygląd wyrobów, włącznie z określeniem materiałów, mechanizmów, kształtu, koloru i wykończeniem powierzchni wyrobu, biorąc pod uwagę cechy i potrzeby użytkowników, bezpieczeństwo, popyt, sposób dystrybucji, użytkowanie i konserwację,

działalność projektantów graficznych,

działalność dekoratorów wnętrz.

Zgodnie z analizą przeprowadzoną w opisie stanu faktycznego, stwierdzić należy, że zakres Pana działalności nie mieści się w żadnym z wyżej wymienionych czynności.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) (art. 12 ust. 1 pkt. 2b lit. b ustawy).

Świadczone przez Pana usługi nie są związane z żadnym z zakresów czynności wskazanych w przepisie powyżej. Zatem, Pana zdaniem, zakres Pana działalności nie powinien być identyfikowany z kodami PKWiU 62.02.10.0, PKWiU ex 62.01.1, PKWiU 62.01.2, PKWiU ex 62.02, PKWiU ex 62.09.20.0 oraz PKWiU 62.03.1.

10% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przypisana jest do przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1) - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Nie świadczy Pan usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, zatem zakres Pana działalności stanowczo nie powinien zostać przypisany do PKWiU 68.10.1 objętego 10% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, wskazano 8,5% stawkę, którą objęte są przychody z działalności usługowej, w tym przychody z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt. 1-4 oraz 6-8.

Wskazany przepis nie definiuje kodów PKWiU objętych stawką 8,5%, dlatego specyficzna charakterystyka Pana działalności zdaje się być najbardziej prawdopodobna do objęcia wspomnianym przepisem. Jednocześnie jak wskazano w stanie faktycznym, wskazuje Pan kody:

59.12.14 PKWiU - „usługi związane z efektami wizualnymi" oraz

59.12.15 PKWiU - „usługi związane z animacją",

jako najlepiej odpowiadające zakresowi Pana działalności. Żadne z dwóch wyszczególnionych kodów PKWiU nie zostało przypisane w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do konkretnej stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie powyższego, Pana zdaniem, odpowiednią stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla tworzenia unikalnych komputerowych efektów specjalnych (animacji komputerowych do filmów i programów telewizyjnych), którą powinien Pan zastosować jest 8,5%.

Potwierdzenie wyżej przedstawionego stanowiska stanowi interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2022 r. sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1057.2021.2.MGR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 r. poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi polegające na opracowywaniu komputerowym powierzchni i wyglądu elementów filmów animowanych przy użyciu mapowania tekstur i cieniowania proceduralnego. Pana usługi obejmują także odpowiednie oświetlenie scen filmów animowanych, jak również filmów w których efekty są dodawane na etapie post-produkcji. Usługi świadczone przez Pana polegają na nadawaniu ruchomym postaciom i przedmiotom zamieszonym w filmie (animacji) odpowiednich kształtów, tekstur i odcieni kolorystycznych w produkcjach animowanych. Ponadto nieodłącznym elementem Pana pracy jest oprawa świetlna na etapie post-produkcji. Odpowiada Pan za dobór intensywności oświetlenia oraz ruch światła, w taki sposób aby ten był spójny z oświetleniem z planu filmowego i pasował do efektów specjalnych wykreowanych na potrzeby odpowiedniej sceny filmu. Dodatkowo zajmuje się Pan tworzeniem unikalnych komputerowych efektów specjalnych (tworzy Pan animacje komputerowe do filmów ii programów telewizyjnych). W ramach realizowanych usług dba Pan o każdy aspekt wyglądu obiektu (postaci animowanej) za pomocą programów komputerowych, rozkłada Pan złożony wygląd postaci na konkretne elementy, a także poprawia Pan ich wygląd zgodnie ze stylem wizualnym określonym przez dyrektora artystycznego i reżysera produkcji filmowej. Symbole PKWiU odpowiadające opisanym wyżej usługom:

59.12.14 - usługi związane z efektami wizualnymi oraz

59.12.15 – usługi związane z animacją.

Zatem przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 59.12.14 oraz 59.12.15 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zaznaczyć również należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Stanowisko Pana należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

W odniesieniu do powołanej interpretacji zauważamy, że została one wydane w indywidualnej sprawie innego podatnika i nie ma zastosowania do sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00