Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1107.2022.3.MT
W zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 23 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z: 25 stycznia 2023 r. (data wpływu 30 stycznia 2023 r.), 23 lutego 2023 r. (data wpływu 28 lutego 2023 r.), 2 marca 2023 r. (data wpływu 2 marca 2023 r.) oraz 6 marca 2023 r. (data wpływu 6 marca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan działalność w formie Spółki cywilnej (dalej „Spółka”) wraz z małżonką. Prawa do udziału w zyskach są równe i wynoszą po 50%. Dochody wspólników są opodatkowane podatkiem liniowym w wysokości 19%.
Działalność Pana polega na zakupie maszyn, przede wszystkim używanych, a następnie ich przygotowaniu do sprzedaży oraz na samej ich odsprzedaży. Cena sprzedaży jest wyższa od ceny zakupu co oznacza, że cena ta obejmuje również Pana marżę jako sprzedawcy.
Pan oraz Pana małżonka posiadacie wieloletnie doświadczenie w zakresie handlu maszynami. Maszyny z wykorzystaniem których wykonuje Pan czynności handlowe, to przede wszystkim: wiertarki, szlifierki, tokarki, frezarki, przecinarki, dłutownice, zaginarki oraz inne podobne maszyny.
W ramach prowadzonej działalności wraz z małżonką wykonuje Pan następujące czynności w celu przygotowania maszyn do sprzedaży:
-ewentualnie gdy zachodzi taka potrzeba drobne naprawy elektryczne zlecane elektrykowi (niezależna firma),
-szlifowanie łoza w tokarkach (odnawianie ich nie mające charakteru ulepszenia lecz przywrócenia stanu pierwotnego) wykonywane przez firmę zewnętrzną.
Warto zaznaczyć, że często zdarzają się przypadki, w których zakupiona maszyna nie wymaga wykonania niektórych lub jakichkolwiek czynności przygotowawczych wskazanych powyżej. Zamierza Pan w przyszłym roku (tj. 2023) zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Podkreślenia wymaga, że przedmiot Pana działalności nie ulegnie zmianie w 2023 r. w stosunku do przedmiotu działalności wykonywanej w 2022 r. w formie Spółki wspólnie z małżonką.
Nie osiąga oraz w 2023 r. nie będzie osiągał Pan przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
Suma przychodów wspólników Spółki nie przekroczyła w 2022 r. kwoty 2.000.000 euro. Nie świadczy oraz nie zamierza świadczyć Pan w 2023 r. usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).
Nie prowadzi Pan działalności w zakresie handlu częściami ora akcesoriami samochodowymi.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wskazał Pan, że:
1.Prowadzi Pan działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej od 2008 r. Natomiast od 21 sierpnia 2011 r. prowadzi Pan działalność w formie spółki cywilnej wraz z małżonką. Przed tą datą Pana małżonka nie była wspólnikiem Spółki.
2.Pan oraz Pana małżonka nie złożyliście dotychczas wniosku o wyborze oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jednak oboje zamierzacie złożyć taki wniosek do 20 lutego 2023 r.
3.Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
4.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej oprócz przychodów z tytułu sprzedaży maszyn uzyskuje Pan również przychody z tytułu najmu lokali mieszkalnych. Ponadto uzyskuje Pan również dochody z tzw. najmu prywatnego jednego lokalu mieszkalnego. Lokal ten nie jest wynajmowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
5.Obecnie prowadzi Pan działalność objętą następującymi symbolami PKWiU: 46.62.Z - Sprzedaż hurtowa obrabiarek (Przeważająca działalność gospodarcza), 25.61.Z - Obróbka metali i nakładanie powłok na metale, 25.62.Z - Obróbka mechaniczna elementów metalowych, 33.12.Z - Naprawa i konserwacja maszyn, 45.11.Z - Sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek, 45.19.Z - Sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, 45.40.Z - Sprzedaż hurtowa i detaliczna motocykli, ich naprawa i konserwacja oraz sprzedaż hurtowa i detaliczna części i akcesoriów do nich, 46.63.Z - Sprzedaż hurtowa maszyn wykorzystywanych w górnictwie, budownictwie oraz inżynierii lądowej i wodnej, 46.64.Z - Sprzedaż hurtowa maszyn dla przemysłu tekstylnego oraz maszyn do szycia i maszyn dziewiarskich, 46.74.Z - Sprzedaż hurtowa wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego, 46.77.Z - Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu, 46.90.Z - Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana, 47.78.Z - Sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, 47.99.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami, 49.41.Z - Transport drogowy towarów, 52.10.Z - Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów, 55.20.Z - Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, 68.20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, 77.39.Z - Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane, 96.09.Z - Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Zamierza Pan prowadzić działalność objętą wskazanymi powyżej symbolami PKWiU również w 2023 r. niezależnie od formy opodatkowania.
6.Jak zostało to wykazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego sprzedaje Pan maszyny zarówno w stanie nieprzetworzonym, jak i zdarzają się przypadki, w których przed ich sprzedażą przygotowuje Pan maszyny do zbycia. Niektóre z czynności wykonywane są przez Pana, a niektóre przez zewnętrzne, niezależne podmioty.
W ramach prowadzonej działalności wraz z małżonką wykonuje Pan następujące czynności w celu przygotowania maszyn do sprzedaży:
-czyszczenie maszyn,
-komplementacja dokumentacji,
-ewentualnie gdy zachodzi taka potrzeba drobne naprawy elektryczne zlecane elektrykowi (niezależna firma),
-szlifowanie łoza w tokarkach (odnawianie ich nie mające charakteru ulepszenia lecz przywrócenia stanu pierwotnego) wykonywane przez firmę-zewnętrzną.
Należy jednak zaznaczyć, że często zdarzają się przypadki, w których zakupiona maszyna nie wymaga wykonania niektórych lub jakichkolwiek czynności przygotowawczych wskazanych powyżej. Czynności te doprowadzają jedynie przedmiotowe maszyny do stanu pełnej użyteczności. Ich kształt, wygląd, właściwości, cechy czy też funkcje pozostają niezmienione w stosunku do ich stanu w jakim znajdują się w momencie nabycia przez Pana. Nie są to zatem w żadnym wypadku generalne remonty maszyn, czy też ich adaptacja bądź modernizacja.
7.Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają oraz nie będą miały wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4, 5 lit a) oraz c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa”). Jak zostało wskazane w treści wniosku w Pana opinii w sprawie nie będzie miał zastosowania również art. 8 ust. 1 pkt 5 lit b) tej ustawy. W 2022 r. prowadził Pan działalność w formie Spółki cywilnej wraz z małżonką. Dochody wspólników były opodatkowane podatkiem liniowym w wysokości 19%. Z treści przepisu art. art. 8 ust. 1 pkt 5 lit b) ustawy wynika, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. W piśmiennictwie przyjmuje się jednak, że powyższe ograniczenia wskazane w art. 8 ust. 1 pkt 5, nie mają zastosowania w przypadku, gdy małżonkowie prowadzą działalność w formie spółki cywilnej opodatkowaną podatkiem liniowym, a następnie, w kolejnym roku chcą prowadzić działalność w formie jednoosobowej działalności gospodarczej (oboje lub jedno z małżonków) opodatkowaną ryczałtem. Poprzez użyte w tym przepisie sformułowanie „zasady ogólne” należy rozumieć skalę podatkową . Pragnie Pan przytoczyć fragment komentarza do art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy. „Przepis art. 8 ust. 1 pkt 5 u.z.p.d.f. wskazuje na to, że wyłączenie dotyczy tylko tych z małżonków, którzy przed zmianą byli opodatkowani na zasadach ogólnych, czyli przy zastosowaniu podstawy obliczania podatku, o której mowa w art. 26 u.p.d.o.f. i skali, o której mowa w art. 27 u.p.d.o.f. (art. 4 ust. i pkt 8 u.z.p.d.f.). Nie jest zatem wyłączona możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w sytuacji, gdy małżonkowie przed zmianą prowadzili działalność gospodarczą w formie spółki bądź jedno z nich prowadziło ją samodzielnie, ale byli (był) opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatkiem liniowym lub kartą podatkową.” (S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka [w:] S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz, Warszawa 2022, art. 8).
8.W Pana ocenie usługi wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będące przedmiotem zapytania należy zakwalifikować do następujących symboli PKWiU:
-47.00.47.0 -Sprzedaż detaliczna narzędzi ręcznych,
-47.00.88.0 - Sprzedaż detaliczna maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych.
Zakupu maszyn dokonuje Pan, od syndyków, od komorników, od firm produkcyjnych, które nie potrzebują już danej maszyny w swojej działalności, od osób prywatnych z Polski jak i z zagranicy, firm i zakładów lub poprzez licytacje internetowe, ewentualnie poprzez wyszukiwanie samych ofert w internecie. Rzadko zdarzają się przypadki, w których sprzedaje Pan ten sam model maszyny/urządzenia danego producenta kilka lub kilkanaście razy w ciągu roku. Jednocześnie niezwykle rzadko zdarzają się przypadki, w których ten sam model maszyny/urządzenia danej marki jest sprzedawany na rzecz jednego odbiorcy w ilości większej niż jedna sztuka.
9.Prowadzi Pan ewidencję dotyczącą sprzedaży zawierającą wszelkie istotne dane widniejące na wystawionych przez prowadzoną przez Pana działalność fakturach. Jednocześnie informuję Pan, że nie zdecydował się Pan w 2023 r. na zmianę formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Nie wyklucza natomiast zmiany na te formę opodatkowania od przyszłego roku. Jeżeli powyższe dojdzie do skutku, będzie prowadził Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
10.Zamierza Pan w przyszłym roku (tj. 2024 r.) zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Podkreślenia wymaga, że przedmiot Pana działalności nie ulegnie zmianie w 2024 r. w stosunku do przedmiotu działalności wykonywanej w 2023 r. w formie Spółki wspólnie z małżonką. Nie osiąga oraz w 2024 r. nie będzie osiągał Pan przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Suma przychodów wspólników Spółki nie przekroczy w 2023 r. kwoty 2.000.000 euro. Nie świadczy oraz nie zamierza świadczyć Pan w 2024 r. usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1). Nie prowadzi Pan działalności w zakresie handlu częściami oraz akcesoriami samochodowymi.
Przeformułował Pan również pytania oraz doprecyzował własne stanowisko w sprawie.
Pytania
1.Czy ma Pan możliwość wyboru w 2024 r. formy opodatkowania działalności gospodarczej prowadzonej w ramach spółki jako ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993)?
2.Jaką stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinien zastosować Pan w 2024 r. do przychodów z handlu maszynami, przy założeniu, że przed ich sprzedażą w niektórych przypadkach przygotowuje Pan maszyny do sprzedaży wykonując czynności wskazane w opisie stanu faktycznego?
Pana stanowisko w sprawie
Ma Pan możliwość:
a)wyboru w 2024 r. formy opodatkowania działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz
b)opodatkowania przychodów z handlu maszynami stawką w wysokości 3%, również przy założeniu, że przed ich sprzedażą w niektórych przypadkach przygotowuje Pan maszyny do sprzedaży wykonując czynności wskazane w opisie stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (dalej: „ustawa” lub „ustawa o ryczałcie”).
W myśl art. 6 ust. 1 pustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.
Natomiast jak stanowi art. 6 ust. 4 ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ograniczenia w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem zawarte są między innymi w art. 8 ust. 1 pkt 5 b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o ryczałcie), zgodnie z którym to przepisem opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (z zastrzeżeniem dotyczącym przychodów z tytułu najmu, dzierżawy itp.) nie stosuje się do podatników podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka H - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Powyższe ograniczenia opodatkowania ryczałtem, w tym również wskazane w punkcie b) nie mają jednak zastosowania w przypadku, gdy małżonkowie prowadzą działalność w formie spółki cywilnej opodatkowaną podatkiem liniowym, a następnie, w kolejnym roku chcą prowadzić działalność w formie jednoosobowej działalności gospodarczej (oboje lub jedno z małżonków) opodatkowaną ryczałtem. Powyższa teza potwierdzona jest również w piśmiennictwie (S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka [w:] S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz, Warszawa 2022, art. 8).
Stawki zryczałtowanego podatku dochodowego zostały wskazane w art. 12 analizowanej ustawy.
W myśl art. 12 ust. I pkt 7 lit b. ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem przychodów określonych w pkt 2 i 3 tego przepisu.
Zgodnie z pkt 3 tego przepisu stawka ryczałtu wynosi 10% przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1). Z kolei w pkt 2 został wymieniony szereg rodzajów działalności opodatkowanych 15% stawką ryczałtu.
Pana zdaniem żadnego z wskazanych w tym przepisie rodzajów działalności szczególnych, w przypadku których wyłączona jest stawka 3% nie można odnieść do działalności jaką prowadzi oraz będzie prowadził Pan w 2023 r. tj. handlu maszynami.
Z kolei zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Jak wskazuje się w piśmiennictwie warunkiem zakwalifikowania do działalności usługowej w zakresie handlu jest sprzedaż nabytych uprzednio towarów lub wyrobów w stanie nieprzetworzonym. Jeśli bowiem towar (wyrób) w wyniku jakichś prac zmienił swoje cechy (kształt, wygląd, kolor, funkcję), to wówczas towar (wyrób) nie jest nieprzetworzony, zaś jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową, lecz wytwórczą (patrz: Bogucki Stanisław, Cudak Arkadiusz, Wrzesińska- Nowacka Aleksandra, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz, WKP 2022).
Przenosząc powyższe przepisy na stan faktyczny należy podkreślić, że w wyniku czynności wykonywanych w niektórych przypadkach przez Pana, tj. przygotowaniu maszyn do sprzedaży poprzez między innymi ich czyszczenie, a także kompletowanie dokumentacji, maszyny te nie zmieniają swoich cech oraz właściwości. Czynności te doprowadzają jedynie przedmiotowe maszyny do stanu pełnej użyteczności. Ich kształt, wygląd, czy funkcje pozostają niezmienione w stosunku do ich stanu w jakim znajdują się w momencie nabycia przez Wnioskodawcę. Nie są to zatem w żadnym wypadku generalne remonty maszyn, czy też ich adaptacja bądź modernizacja.
Przy kwalifikacji działalności do działalności usługowej w zakresie handlu, bądź do usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, koniecznym jest zdefiniowanie zakresu pojęcia usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. Ponieważ ustawa odwołuje się w tym zakresie do PKWiU zasadnym będzie odwołanie się uwag dodatkowych zamieszczonych w sekcji G rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U.2015.1676). Zgodnie ze wskazanymi zapisami rozporządzenia usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej obejmują usługi maklerów, sprzedawców komisowych, agentów, akwizytorów i innych sprzedawców hurtowych. Warto jednak zwrócić uwagę, że w zakresie wskazanych powyżej usług ustawodawca miał na względzie nie samą sprzedaż hurtową, ta bowiem jest sklasyfikowana w kolejnych grupowaniach, w szczególności 46.7 (sprzedaż hurtowa wyspecjalizowana) i 46.9 (sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana). W konsekwencji w Pana ocenie, gdyby ustawodawcy chodziło o objęcie stawką 15% także sprzedaży hurtowej, użyłby wyrażenia "świadczenie usług w zakresie handlu hurtowego (PKWiU dział 46)", a nie ograniczył się do usług pośrednictwa.
Podobne stanowisko w zakresie możliwości opodatkowania 3% stawką ryczałtu przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21 czerwca 2021 r. wydanej w analogicznym stanie faktycznym do tego, który zaistniał u Pana: znak: 0115-KDIT1.4011.279.2021.1.MT.
Organ wydający interpretację podkreślił, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 wskazuje na konkretne usługi wskazane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zatem nie uzależnia opodatkowania stawką 15% dla przychodów z jakiejkolwiek działalności usługowej w zakresie handlu hurtowego, lecz nakazuje przyjąć, że stawka 3% ma zastosowanie do działalności stricte usługowej w zakresie handlu w oparciu o art. 4 ust. 1 pkt 3) analizowanej ustawy.
W Pana ocenie działalność Pana nie powinna być zakwalifikowana do symboli PKWiU w zakresie sprzedaży hurtowej (dział 46 sekcja G).
Ponadto jak zostało wskazane w treści przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji w wyniku czynności wykonywanych w niektórych przypadkach przez Pana, tj. przygotowaniu maszyn do sprzedaży poprzez między innymi ich czyszczenie, a także kompletowanie dokumentacji, maszyny te nie zmieniają swoich cech oraz właściwości. Czynności te doprowadzają jedynie przedmiotowe maszyny do stanu pełnej użyteczności. Ich kształt, wygląd, czy funkcje pozostają niezmienione w stosunku do ich stanu w jakim znajdują się w momencie nabycia przez Pana. Nie są to zatem w żadnym wypadku generalne remonty maszyn, czy też ich adaptacja bądź modernizacja.
W związku z powyższym w Pana ocenie czynności te nie oznaczają konieczności zakwalifikowania prowadzonej działalności do symboli PKWiU:
-33.12.19.0 - Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn i urządzeń ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowanych,
-33.13.19.0 - Usługi naprawy i konserwacji pozostałego profesjonalnego sprzętu elektronicznego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne(t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych, wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa w zakresie handlu oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne :
Przez działalność wytwórczą należy rozumieć działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie towary oznacza towary handlowe, surowce i materiały podstawowe, z tym że towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.
Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
Ponadto użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 omawianej ustawy podatkowej sformułowanie „sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
W komentarzu do art. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują:
Nieprzetworzony to taki, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl słownika języka polskiego „przetwarzać” znaczy tyle, co „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd” (http://sjp.pwn.pl). W związku z tym, przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej.
Z kolei w odniesieniu do art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ww. autorzy zaznaczają, że:
W myśl słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone bądź wyprodukowane.
Przepisy nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby). Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.
Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).
Z kolei A. Bartosiewicz w komentarzu praktycznym „Stawki podatkowe w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych” (lex 70591) wskazuje, że:
Uznać trzeba, że wytworzony wyrób powinien w sposób istotny różnić się od materiału, z którego powstał. Nie można uznać za działalność wytwórczą czynności polegających na konfekcjonowaniu zakupywanych produktów, czy też dzieleniu zakupywanych towarów na mniejsze części. Jest to bowiem w istocie – w zależności od okoliczności – albo działalność usługowa (opodatkowana stawką 8,5%), albo działalność handlowa (dla której stawka właściwa wynosi 3%). Efektem działalności wytwórczej powinno być powstanie całkiem nowego – co do cech jakościowych i charakteru – wyrobu.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6) (uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Stosownie natomiast do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność w formie Spółki cywilnej wraz z małżonką. Dochody wspólników są opodatkowane podatkiem liniowym w wysokości 19%. Działalność Pana polega na zakupie maszyn, przede wszystkim używanych, a następnie ich przygotowaniu do sprzedaży oraz na samej ich odsprzedaży. Sprzedaje Pan maszyny zarówno w stanie nieprzetworzonym, jak i zdarzają się przypadki, w których przed ich sprzedażą przygotowuje Pan maszyny do zbycia. W celu przygotowania maszyn do sprzedaży wykonuje Pan następujące czynności: czyszczenie maszyn, komplementacja dokumentacji, ewentualnie gdy zachodzi taka potrzeba drobne naprawy elektryczne zlecane elektrykowi (niezależna firma), szlifowanie łoza w tokarkach (odnawianie ich nie mające charakteru ulepszenia lecz przywrócenia stanu pierwotnego) wykonywane przez firmę zewnętrzną. Niektóre z czynności wykonywane są przez Pana, a niektóre przez zewnętrzne, niezależne podmioty. Czynności te doprowadzają jedynie maszyny do stanu pełnej użyteczności. Ich kształt, wygląd, właściwości, cechy, czy też funkcje pozostają niezmienione w stosunku do ich stanu w jakim znajdują się w momencie nabycia przez Pana. Nie są to generalne remonty maszyn, czy też ich adaptacja bądź modernizacja. Usługi wykonywane przez Pana mieszczą się w PKWiU: 47.00.47.0 - Sprzedaż detaliczna narzędzi ręcznych oraz 47.00.88.0 - Sprzedaż detaliczna maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Zamierza Pan w 2024 r. zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Nie zachodzą i nie będą zachodzić wobec Pana negatywne przesłanki opisane w art. 8 oraz art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Suma przychodów wspólników Spółki nie przekroczy w 2023 r. kwoty 2.000.000 euro.
Zatem skoro nie będzie podejmował Pan czynności, w wyniku których będzie dochodzić do zmiany składu sprzedawanych maszyn, a ponadto nie dojdzie do powstania nowego wyrobu, to czynności te można potraktować jako usługi w zakresie handlu. W konsekwencji przychody z tego tytułu w 2024 r. będą mogły być opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b w związku z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2024 r. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pan pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym (2024 r.) i o ile nie będą zachodziły inne, przewidziane w ustawie okoliczności, które spowodowałyby utratę prawa do opłacania podatku w ww. formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy tylko Pana sytuacji prawnopodatkowej. Nie wywołuje skutków prawnych dla Pana żony, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną w swojej sprawie może indywidualnie wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie, spełniającym wymogi, o których mowa w przepisach Ordynacji podatkowej.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right