Regulamin pracy zdalnej
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 2023 poz. 1465).
Objaśnienie:
Pracodawca wydaje regulamin pracy zdalnej, gdy:
nie uda mu się zawrzeć porozumienia ze stroną związkową w ciągu 30 dni od przedłożenia jego projektu, przy czym musi włączyć do postanowień regulaminowych kwestie z nią uzgodnione,
nie działają u niego związki zawodowe.
W obydwu przypadkach regulamin będzie źródłem prawa (art. 9 § 1 Kodeksu pracy). Jego przyjęcie w sytuacji braku związków zawodowych wymaga od pracodawcy wykonania następujących działań:
Krok 1. Przygotowanie projektu regulaminu
Pracodawca opracowuje projekt regulaminu. Musi go bowiem przedłożyć przedstawicielom pracowników, których wybiera się w trybie u niego przyjętym (strona pracownicza). Może w nim dodatkowo wskazać np., że wykluczone jest wykonywanie pracy zdalnej poza granicami Polski. Zdanie strony pracowniczej co do proponowanych postanowień może uwzględnić albo odrzucić.
Krok 2.Konsultacje ze stroną pracowniczą
Procedury konsultacyjnej nie należy mylić z procedurą uzgodnieniową. W jej przypadku pracodawca musi jedynie uzyskać opinię strony pracowniczej w sprawie projektu regulaminu, a nie jej zgodę. Musi jednak odnieść się do wnoszonych uwag i propozycji.
Z powodu braku kodeksowych instrukcji określenie sposobu prowadzenia konsultacji oraz terminu ich zakończenia należy do pracodawcy i strony związkowej.
Krok 3. Określenie terminu wejścia w życie regulaminu
Regulacje kodeksowe nie wskazują terminu wejścia w życie regulaminu i sposobu poinformowania pracowników o jego treści. Pracodawca może więc sam o tym zdecydować, konsultując swoje rozwiązanie ze stroną pracowniczą.