Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.679.2022.2.IG
Zwolnienie od podatku transakcji zamiany z Gminą gruntu oznaczonego jako las.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. zwolnienia od podatku transakcji zamiany z Gminą gruntu oznaczonego jako las (pytanie oznaczone nr 2).
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 30 listopada 2022 r. (wpływ 30 listopada 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2022 r. poz. 672 ze zm., dalej „ustawa o lasach”), lasami własności Skarbu Państwa zarządza A, zwane dalej „A”. W ramach sprawowanego zarządu (art. 4 ust. 3 ustawy o lasach) Lasy Państwowe prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami i ruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencję Skarbu Państwa oraz ustalają jego wartość.
W myśl art. 50 ust. 1 ustawy o lasach, A prowadzi działalność na zasadzie samodzielności finansowej i pokrywa koszty działalności z własnych przychodów. Stosownie do art. 32 ust. 2 ustawy o lasach, w skład A wchodzą następujące jednostki organizacyjne:
1. B;
2. C;
3. D;
4. E.
W ramach struktury A, nadleśnictwa (w tym F, zwane dalej „Nadleśnictwem”), prowadzą samodzielną gospodarkę leśną opartą na planie urządzenia lasu (art. 35 ust. 1 ustawy o lasach). Gospodarka leśna została zdefiniowana w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach, zgodnie z którym jest to działalność leśna w zakresie urządzenia, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu.
Z legalnej definicji gospodarki leśnej wynika, że obejmuje ona sferę działalności gospodarczej - przynoszącej przychody oraz sferę działalności nieprodukcyjnej (realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu).
W świetle § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w A (Dz. U. z 1994 r. Nr 134 poz. 692, dalej jako rozporządzenie) w (…) w ramach sprawowanego zarządu jest prowadzona działalność gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach, w której wyróżnia się działalność podstawową obejmującą m.in. urządzanie, ochronę i zagospodarowanie lasu oraz utrzymanie i powiększanie zasobów i upraw leśnych.
Zgodnie natomiast z § 3 rozporządzenia działalność Nadleśnictwa będącego jednostką organizacyjną A jest prowadzona na podstawie rachunku ekonomicznego. Obszar działania Nadleśnictwa wg stanu na dzień 1 stycznia 2022 r. obejmuje (…)ha i jest administracyjnie wydzielony. Nadleśnictwo podzielone jest na(…) leśnictw.
Nadleśnictwo jest państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która wchodzi w skład Lasów Państwowych na podstawie art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o lasach. Nadleśnictwo jest nadzorowane przez B w(…). Nadleśnictwo jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 poz. 931 ze zm.) i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 tej ustawy. W ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) nadleśnictwa wykonują m.in. następujące czynności:
‒sprzedaż drewna i innych produktów gospodarki leśnej, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach;
‒sprzedaż nieruchomości - art. 38 ustawy o lasach;
‒dzierżawa i wynajem nieruchomości - art. 39 ustawy o lasach;
‒przekazanie w użytkowanie lasów, gruntów oraz innych nieruchomości - art. 40 ustawy o lasach;
‒sprzedaż nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi i samodzielnych lokali mieszkalnych oraz ze sprzedaży gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym - art. 40a ustawy o lasach,
‒ustanowienie służebności drogowej i przesyłu (art. 39a ustawy o lasach).
W Nadleśnictwie reprezentantem Skarbu Państwa w zakresie zarządzanego mienia jest Nadleśniczy, którego zadania określone zostały w art. 35 ustawy o lasach. W szczególności Nadleśniczy zarządza lasami, gruntami i innymi nieruchomościami Skarbu Państwa, pozostającymi w zarządzie Nadleśnictwa.
Nadleśnictwo zamierza dokonać zamiany gruntów z gminą. Przedmiotem zamiany ze strony Nadleśnictwa są dwie działki rolne i jedna oznaczona symbolem Ls (las).
1. Działki rolne obecnie są dzierżawione na cele rolnicze i korzystają ze zwolnienia z VAT. Położone są przy drodze gminnej i mają dostęp do mediów. Na terenie, gdzie położone są te grunty nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nie ma również decyzji o warunkach zabudowy dla tych działek. Nadleśnictwo zleciło wycenę tych dwóch działek. Wycena nieruchomości została przeprowadzona nie dla typowych gruntów rolnych, tylko takich, które potencjalnie mogłyby zostać zabudowane. Rzeczoznawca majątkowy przy wycenie nieruchomości uwzględnił docelowe funkcje nieruchomości, traktując przedmiotowe nieruchomości jako niezabudowane nieruchomości gruntowe z możliwością zabudowy. Określona wartość zbliżona jest do ceny średniej podobnych nieruchomości gruntowych na badanym obszarze rynku. Uwzględnia ona przede wszystkim dogodną lokalizację (w sąsiedztwie zwartej zabudowy mieszkaniowej, z dogodnym dojazdem), jej średnie warunki techniczno - użytkowe oraz dużą powierzchnię.
2. Działka oznaczona w ewidencji powszechnej jako las, w rzeczywistości jest to teren częściowo utwardzony, z fragmentem schodów, drewnianego ogrodzenia i bramy cmentarnej. Budowle stanowią nakłady obce i nie były przedmiotem wyceny. Nie ponoszono żadnych kosztów na ich utrzymanie. Działka została wydzielona (fragment z działki leśnej z zabytkowym cmentarzem) na cele zamiany nieruchomości. Cały cmentarz i związane z tym gruntem naniesienia stanowi własność gminy, m.in. dlatego wydzielony fragment Nadleśnictwo chce przekazać gminie. Dla tej działki obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania, a sama działka oznaczona jest symbolem ZL14 - tereny lasów.
Na wszystkich trzech działkach Nadleśnictwo nigdy nie ponosiło żadnych nakładów inwestycyjnych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzeń przyszłych
Obiekty, które znajdują się na terenie leśnym to m.in. fragment betonowych schodów zabytkowego cmentarza z I wojny światowej. Jeżeli w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, budowlą są cmentarze, to ww. obiekt należy zaliczyć również do budowli. W rejestrze zabytków (…) w (…) obiekt jest „CMENTARZEM WOJENNYM z okresu I wojny światowej”. W rejestrze znajduje się pod numerem (…), i został wpisany do rejestru decyzją nr (…) z 12 stycznia 1987 r., dlatego też wszelkie obiekty powstałe na tym cmentarzu zostały wzniesione w okresie pierwszej wojny światowej, tj. przed odzyskaniem niepodległości przez Polskę i przed powstaniem Gminy (…).
Wszelkie obiekty powstałe na tym cmentarzu zostały wzniesione w okresie pierwszej wojny światowej, tj. przed odzyskaniem niepodległości przez Polskę i przed powstaniem Gminy (…), zatem nie ma podstawy na jakiej Gmina wybudowała te budowle. Cmentarz powstał zanim Gmina stała się jego posiadaczem.
Działka mająca być przedmiotem zamiany z Gminą nie jest i nie była przedmiotem umowy dzierżawy/najmu lub innej umowy z Gminą.
Nadleśnictwo działki oznaczonej symbolem las nie wykorzystywało do żadnych czynności. Na działce znajdują się naniesienia stanowiące własność Gminy.
Nadleśnictwo nie miało prawa do odliczenia podatku VAT od działki oznaczonej jako las. Nadleśnictwo weszło w posiadanie ww. działki zanim zaczęły obowiązywać przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.
Pytanie (oznaczone we wniosku nr 2)
Czy w przypadku dokonania zamiany gruntów z gminą i przekazania działki jako las wskazanej we wniosku, zastosowanie będzie mieć zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), a w konsekwencji Nadleśnictwo nie powinno naliczać podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Nadleśnictwo uważa, że w związku z zamianą nieruchomości od wskazanej działki oznaczonej jako las nie powinno naliczać podatku VAT - zastosowanie będzie mieć zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) - dalej u.p.t.u., dwie podstawowe czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jest to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. O odpłatności dostaw towarów oraz świadczenia usług można mówić wtedy, gdy są dokonywanie za wynagrodzeniem. Wynagrodzenie to najczęściej ma formę pieniężną, jednak nie jest tak zawsze.
Odpłatnymi dostawami towarów oraz odpłatnie świadczonymi usługami są również czynności wykonywane za wynagrodzeniem w naturze (np. w szczególności w formie towarów lub usług), w tym transakcje barterowe (zamiana towarów na towary, towarów na usługi, usługi na usługi oraz usług na towary) lub częściowo barterowe. W związku z tym co do zasady zamiana gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wskazać jednocześnie należy, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u. zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Ze zwolnienia tego korzystają między innymi dostawy terenów niezabudowanych, dla których nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (niezależnie od zapisów w ewidencji gruntów - zob. interpretacja ogólna Ministra Finansów z 18 czerwca 2013 r. - PT10/033/12/207/WLI/13/RD). Jest tak niezależnie od przeznaczenia gruntu wynikającego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy (w obecnym stanie prawnym przeznaczenie to nie ma znaczenia z punktu widzenia stosowania zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u.).
Zgodnie z art. 2 pkt 33 u.p.t.u. przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Stosownie do powołanych regulacji, samo studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy nie stanowi podstawy do klasyfikacji gruntów jako budowlanych, dla celów ustalenia dla ich dostawy właściwej stawki VAT.
Działka oznaczona jako las jest objęta miejscowym planem zagospodarowania i zgodnie z nim jest to teren leśny oznaczony jako ZL14. Grunty te zatem nie stanowią terenów budowlanych w rozumieniu powołanych wyżej przepisów.
Stosownie więc do art. 43 ust. 9 u.p.t.u. przekazanie tych gruntów gminie skorzysta ze zwolnienia od VAT.
Wnioskodawca dodaje, że w orzecznictwie NSA dominuje stanowisko, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u., korzystać mogą również dostawy działek, na których znajdują się elementy należące do budynków usytuowanych na odrębnych nieruchomościach (zob. przykładowo wyroki NSA z 4 marca 2015 r. - I FSK 740/14; z 13 grudnia 2017 r. - I FSK 17/16; z 26 września 2018 r. - I FSK 1272/16, z 31 stycznia 2019 r. – I FSK 1879/16 oraz z 8 października 2020 r. - I FSK 1735/17).
W przypadku działki oznaczonej symbolem Ls, dojdzie również tylko do dostawy gruntu i tym samym może mieć zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie zatem z ww. przepisami grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego zbycie, dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Powyższe przepisy pozwalają stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.
Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może korzystać ze zwolnienia od tego podatku, albo może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.
Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:
Przez tereny budowlane – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie stanowią one terenów budowlanych, o których mowa w art. 2 pkt 33 ustawy.
Generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania zwolnienia przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Nadleśnictwo jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 tej ustawy. W ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nadleśnictwo wykonuje m.in. następujące czynności:
- sprzedaż drewna i innych produktów gospodarki leśnej;
- sprzedaż nieruchomości;
- dzierżawa i wynajem nieruchomości;
- przekazanie w użytkowanie lasów, gruntów oraz innych nieruchomości;
- sprzedaż nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi i samodzielnych lokali mieszkalnych oraz ze sprzedaży gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym,
- ustanowienie służebności drogowej i przesyłu.
Nadleśnictwo zamierza dokonać zamiany gruntów z gminą. Przedmiotem zamiany ze strony Nadleśnictwa jest działka oznaczona symbolem Ls (las). Działka w rzeczywistości jest to teren częściowo utwardzony, z fragmentem schodów, drewnianego ogrodzenia i bramy cmentarnej. Budowle stanowią nakłady obce i nie były przedmiotem wyceny. Nie ponoszono żadnych kosztów na ich utrzymanie. Działka została wydzielona (fragment z działki leśnej z zabytkowym cmentarzem) na cele zamiany nieruchomości. Cały cmentarz i związane z tym gruntem naniesienia stanowi własnością gminy, m.in. dlatego wydzielony fragment Nadleśnictwo chce przekazać gminie. Dla tej działki obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania, a sama działka oznaczona jest symbolem ZL14 - tereny lasów. Nadleśnictwo nigdy nie ponosiło żadnych nakładów inwestycyjnych na wskazanej działce. Obiekty, które znajdują się na terenie leśnym to m.in. fragment betonowych schodów zabytkowego cmentarza z I wojny światowej. Skoro budowlą są cmentarze, to ww. obiekty należy zaliczyć również do budowli. Wszelkie obiekty powstałe na tym cmentarzu zostały wzniesione w okresie pierwszej wojny światowej, tj. przed odzyskaniem niepodległości przez Polskę i przed powstaniem Gminy.
Nie ma podstawy na jakiej Gmina wybudowała te budowle. Cmentarz powstał zanim Gmina stała się jego posiadaczem.
Działka mająca być przedmiotem zamiany z Gminą nie jest i nie była przedmiotem umowy dzierżawy/najmu lub innej umowy z Gminą.
Nadleśnictwo działki oznaczonej symbolem las nie wykorzystywało do żadnych czynności. Na działce znajdują się naniesienia stanowiące własność Gminy.
Nadleśnictwo nie miało prawa do odliczenia podatku VAT od działki oznaczonej jako las. Nadleśnictwo weszło w posiadanie ww. działki zanim zaczęły obowiązywać przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w przypadku dokonania zamiany gruntów z gminą i przekazania gminie działki oznaczonej jako las, zastosowanie będzie mieć zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, a w konsekwencji Nadleśnictwo nie powinno naliczać podatku VAT.
Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Należy zatem po pierwsze ustalić, czy w odniesieniu do opisanej czynności zamiany z Gminą działki oznaczonej jako las, będą Państwo spełniali przesłanki do uznania Państwa za podatnika podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Moment przeniesienia własności nieruchomości został określony w art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, w myśl którego:
Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.
Wskazali Państwo, że w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT nadleśnictwa dokonują m.in. sprzedaży nieruchomości. W przedmiotowej sprawie wystąpią zatem przesłanki stanowiące podstawę uznania Państwa za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Zamiana z Gminą działki oznaczonej jako las będzie tym samym stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że działka oznaczona w ewidencji powszechnej jako las, w rzeczywistości jest to teren częściowo utwardzony, z fragmentem schodów, drewnianego ogrodzenia i bramy cmentarnej. Budowle stanowią nakłady obce i nie były przedmiotem wyceny. Nie ponoszono żadnych kosztów na ich utrzymanie. Działka została wydzielona (fragment z działki leśnej z zabytkowym cmentarzem) na cele zamiany nieruchomości. Cały cmentarz i związane z tym gruntem naniesienia stanowi własność gminy, m.in. dlatego wydzielony fragment chcą Państwo przekazać gminie. Dla tej działki obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania, a sama działka oznaczona jest symbolem ZL14 - tereny lasów.
Na wskazaną działkę nigdy nie ponosili Państwo żadnych nakładów inwestycyjnych.
W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że ponieważ działka stanowi teren częściowo utwardzony, z fragmentem schodów, drewnianego ogrodzenia i bramy cmentarnej to nie można uznać, że przedmiotem zamiany z Gminą będzie działka niezabudowana inna niż teren budowlany, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
W opisanej sytuacji przedmiotem dostawy (zamiany) będzie teren budowlany. Sama zabudowa nie jest przedmiotem sprzedaży (zamiany), gdyż ta zabudowa nie należy do Państwa lecz do Gminy.
Dla tej działki obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania.
Zatem działka ta stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, którego dostawa nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Z uwagi na fakt, że nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy przedmiotowej działki wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
‒towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
‒brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Wskazali Państwo, że nie wykorzystują działki oznaczonej symbolem las, mającej być przedmiotem zamiany, do żadnych czynności. Zatem w opisanej sytuacji nie jest spełniony warunek, że działka służyła wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku. Tym samym w nie może znaleźć zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy do opisanej transakcji.
Zatem, skoro do zamiany przedmiotowej działki nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ani pkt 9 ustawy, przedmiotowa transakcja będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla przedmiotu dostawy (zamiany).
Państwa stanowisko jest zatem nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się natomiast do powołanych przez Państwa wyroków sądów administracyjnych należy zaznaczyć, że każdy z wyroków zapada na gruncie unikalnego stanu faktycznego i w zasadzie wyłącznie do niego się ogranicza. Z uwagi na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw, powołane przez Państwa orzeczenia sądowe nie mogą stanowić podstawy do rozstrzygnięcia w analizowanej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right