Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.511.2022.2.MC
Zastosowanie zwolnienia od podatku dla sprzedaży 16 działek, które powstały po podziale oraz sprzedaży udziału w działce 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku dla sprzedaży 16 działek, które powstały po podziale oraz sprzedaży udziału w działce 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 grudnia 2022 r. (data wpływu 28 grudnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Postanowieniem sądu z 9 lutego 2021 roku, które uprawomocniło się 1 kwietnia 2021 roku Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której wiodącą działalnością jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10 Z) nabyła w drodze licytacji komorniczej nieruchomość gruntową. Od nabycia tej nieruchomości spółka odprowadziła podatek od czynności cywilno-prawnych.
Dla nieruchomości tej założona jest księga wieczysta o numerze (...) i składała się ona z 5 (pięciu) działek, z których tylko jedna (działka o numerze ewidencyjnym 1/7) miała bezpośredni dostęp do drogi publicznej i w przyszłości ma stanowić drogę wewnętrzną do pozostałych działek. Wszystkie z tych działek miały powierzchnie 3000m2.
Podział, o którym mowa powyżej nie został ujawniony w księdze wieczystej przez poprzedniego właściciela działek. Dla nieruchomości objętej księgą wieczystą, tj. dla wszystkich 5 (pięciu) działek nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani nie zostały wydane warunki zabudowy.
16 maja 2022 roku Spółka nabyła w wyniku zawarcia umowy kupna sprzedaży nieruchomość gruntową niezabudowaną o powierzchni 0,96 ha, która została wydzielona jako nowa działka i od której zapłacono podatek PCC. Działka ta została przyłączona do księgi wieczystej (...).
Wszystkie działki objęte księgą wieczystą, o której mowa powyżej oznaczone są w ewidencji jako działki rolne i spółka jest płatnikiem podatku od nieruchomości rolnych.
Spółka złożyła wniosek o wydanie warunków zabudowy dla pięciu z sześciu działek objętych księgą wieczystą (...) (działki 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/9)).
20 czerwca Urząd Gminy (...) wydał decyzję o warunkach zabudowy, w której zatwierdził wniosek Spółki o wybudowaniu na wyżej wymienionych działkach 16 (szesnastu) domów jednorodzinnych.
11 lipca 2022 r. na podstawie wydanych warunków zabudowy Spółka złożyła wniosek o podział działek o numerach ((1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/9). Gmina wyraziła zgodę na podział wyżej wymienionych nieruchomości na 20 działek z czego 4 działki będą stanowić drogę wewnętrzną.
W wyniku podziału warunki zabudowy, które zostały wydane dla działek, o których mowa powyżej wygasły.
W związku z tym, iż decyzja podziałowa nie stała się prawomocna działkom nie zostały nadane nowe numery, a co za tym idzie nie można wskazać numerów działek będących przedmiotem sprzedaży. Ponadto Spółka oświadcza, że nie wykorzystywała wyżej wymienionych działek do jakichkolwiek czynności zwolnionych, opodatkowanych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Działki, które powstały po podziale mają nadane numery ewidencyjne i są to numery: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 4, 15, 16 .
W momencie sprzedaży wszystkie 16 działek będzie objęte 1 (jedną) księgą wieczystą. Nie będzie oddzielnej księgi wieczystej dla każdej z działek.
Udział w działce 1/7 będzie zbywany na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Cena za udział będzie określona oddzielnie od ceny sprzedaży z nim działki. Wszystko to będzie odbywało się na podstawie jednego aktu notarialnego.
Dla działki 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną w momencie transakcji zbycia udziału będzie założona odrębna księga wieczysta.
Zbycie każdej z 16 działek, które powstaną po podziale oraz udziału w działce 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną będzie dokonane w ramach jednej umowy zawartej ze zbywcą.
Udział w działce 1/7 będzie zbywany na rzecz każdego nabywcy każdej z 16 działek. Do każdej z 16 zbywanych działek będzie przypisany określony udział w drodze wewnętrznej.
Nabycie każdej z 16 działek bez nabycia udziału w działce 1/7 jest bezzasadne ponieważ nabywając działkę bez dostępu do drogi nabywca nie ma szans ma otrzymanie warunków zabudowy, a ponadto nie będzie mógł pojechać do własnej nieruchomości, co w zasadzie uniemożliwia prawidłowe gospodarowanie swoją własnością.
Nabywca każdej z 16 działek nie będzie miał możliwości realizacji budowy domu jednorodzinnego na podstawie wydanej dla Wnioskodawcy decyzji o warunkach zabudowy z 20 czerwca 2022 r. W związku z tym każdoczesny nabywca będzie musiał indywidualnie (we własnym zakresie) wystąpić o nową decyzję o warunkach zabudowy i dopiero na podstawie tej nowej decyzji będzie możliwa realizacja budowy domu jednorodzinnego na danej działce.
Wartość sprzedaży Wnioskodawcy w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła łącznie kwoty 200 000 zł.
Pytania
1)Czy sprzedaż 16 działek, które powstaną po podziale, a wraz z nimi udziału w działce numer 1/7, która stanowi drogę wewnętrzną w oddzielnych 16 transakcjach zawartych pomiędzy Spółką i innymi podmiotami będzie opodatkowana podatkiem VAT, a jeśli tak to czy Spółka będzie zwolniona z niego w związku z tym, iż działki w momencie sprzedaży nie będą miały warunków zabudowy i nie został sporządzony dla nich miejscowy plan zagospodarowania?
2)Jeśli sprzedaż będzie opodatkowana podatkiem VAT, to czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółka pod firmą sp. z o.o., która jest właścicielem 16 działek będących przedmiotem umowy kupna sprzedaży zawartej pomiędzy spółką i osobami fizycznymi stoi na stanowisku, iż niniejsza umowa będzie zwolniona z podatku VAT.
Swoje stanowisko argumentuje m.in. tym, że Minister Finansów w interpretacji ogólnej Nr PT10/033/12/207/WLI/13/RD58639 z dnia 14 czerwca 2013 roku w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy terenów niezabudowanych w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu stwierdził, że dostawa terenu niezabudowanego nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.
Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej pismem z 22 grudnia 2021 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.522.2021.2.JO w którym czytamy: „Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane - są zwolnione od podatku.”
W tym wypadku działki, które będą przedmiotem umowy kupna - sprzedaży między spółką i osobami fizycznymi i które powstały w wyniku podziału nieruchomości w momencie zawarcia umowy nie mają wydanych warunków zabudowy, ponieważ w wyniku podziału otrzymały nowe numery geodezyjne i wszelkie decyzje administracyjne wydane na działki przed podziałem przestały obowiązywać. W związku z tym, iż ustawodawca w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT wprost zdefiniował co to jest nieruchomość budowlana, a w powołanych wyżej interpretacjach potwierdził przyjęte stanowisko Spółka wnosi jak na wstępie.
Według Wnioskodawcy, Spółka może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ w poprzednim roku podatkowym tj. 2021 nie dokonała żadnej transakcji sprzedaży w związku z tym nie przekroczyła limitu 200.000 tys. złotych.
Ponadto w uzupełnieniu wskazano, że spółka pod firmą Sp. z o.o. stoi na stanowisku, że sprzedaż każdej z 16 działek, które powstaną po podziale oraz udziałów w działce 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Jako podstawę prawna Wnioskodawca powołuje art. 43 punkt 1 podpunkt 9 ustawy o VAT.
Oprócz powołanych we wcześniejszym wniosku interpretacji Wnioskodawca pragnie dodać, iż działka 1/7, w której udział będzie sprzedawany powstała w wyniku podziału przeprowadzonego w tzw. trybie uproszczonym i w ewidencji oznaczona jako działka rolna.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Należy zauważyć, że zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie stanowią one terenów budowlanych, o których mowa w art. 2 pkt 33 ustawy.
Ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny. Nabyli Państwo w drodze licytacji komorniczej nieruchomość gruntową. Dla nieruchomości tej założona jest księga wieczysta o numerze (...). Nieruchomość składała się z 5 działek, z których tylko jedna (działka o numerze ewidencyjnym 1/7) miała bezpośredni dostęp do drogi publicznej i w przyszłości ma stanowić drogę wewnętrzną do pozostałych działek. Podział, o którym mowa powyżej nie został ujawniony w księdze wieczystej przez poprzedniego właściciela działek. Dla nieruchomości objętej księgą wieczystą, tj. dla wszystkich 5 działek nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani nie zostały wydane warunki zabudowy.
16 maja 2022 roku nabyli Państwo w wyniku zawarcia umowy sprzedaży nieruchomość gruntową niezabudowaną o powierzchni 0,96 ha, która została wydzielona jako nowa działka. Działka ta została przyłączona do księgi wieczystej (...).
Złożyli Państwo wniosek o wydanie warunków zabudowy dla pięciu z sześciu działek objętych księgą wieczystą (...) (działki 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/9). 20 czerwca 2022 r. Urząd Gminy (...) wydał decyzję o warunkach zabudowy, w której zatwierdził Państwa wniosek o wybudowaniu na tych działkach 16 domów jednorodzinnych. 11 lipca 2022 r. na podstawie wydanych warunków zabudowy złożyli Państwo wniosek o podział działek o numerach (1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/9). Gmina wyraziła zgodę na podział nieruchomości na 20 działek z czego 4 działki będą stanowić drogę wewnętrzną. W wyniku podziału warunki zabudowy, które zostały wydane dla działek, o których mowa powyżej wygasły.
Działki, które powstały po podziale mają nadane numery ewidencyjne i są to numery: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16.
W momencie sprzedaży wszystkie 16 działek będzie objęte jedną księgą wieczystą. Nie będzie oddzielnej księgi wieczystej dla każdej z działek. Udział w działce 1/7 będzie zbywany na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Cena za udział będzie określona oddzielnie od ceny sprzedaży z nim działki. Wszystko będzie odbywało się na podstawie jednego aktu notarialnego. Dla działki 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną w momencie transakcji zbycia udziału będzie założona odrębna księga wieczysta. Zbycie każdej z 16 działek, które powstały po podziale oraz udziału w działce 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną będzie dokonane w ramach jednej umowy zawartej z nabywcą. Udział w działce 1/7 będzie zbywany na rzecz każdego nabywcy każdej z 16 działek. Do każdej z 16 zbywanych działek będzie przypisany określony udział w drodze wewnętrznej. Nabycie każdej z 16 działek bez nabycia udziału w działce 1/7 jest bezzasadne ponieważ nabywając działkę bez dostępu do drogi nabywca nie ma szans ma otrzymanie warunków zabudowy, a ponadto nie będzie mógł pojechać do własnej nieruchomości, co w zasadzie uniemożliwia prawidłowe gospodarowanie swoją własnością. Nabywca każdej z 16 działek nie będzie miał możliwości realizacji budowy domu jednorodzinnego na podstawie wydanej dla Państwa decyzji o warunkach zabudowy z 20 czerwca 2022 r. W związku z tym każdoczesny nabywca będzie musiał indywidualnie (we własnym zakresie) wystąpić o nową decyzję o warunkach zabudowy i dopiero na podstawie tej nowej decyzji będzie możliwa realizacja budowy domu jednorodzinnego na danej działce.
Wątpliwości w analizowanym przypadku sprowadzają się do ustalenia, czy do sprzedaży 16 działek, które powstały po podziale, a wraz z nimi udziału w działce numer 1/7, która stanowi drogę wewnętrzną w oddzielnych 16 transakcjach zawartych pomiędzy Państwem i innymi podmiotami, znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług.
W odniesieniu do wskazanych wątpliwości w pierwszej kolejności należy zauważyć, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednak w obrocie gospodarczym występują świadczenia natury kompleksowej, czyli takie, które nie dają się w prosty sposób zaklasyfikować do danej kategorii, bowiem składają się z kilku różnych czynności. W celu określenia, czy w danym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, należy zbadać, czy sprzedawca dostarcza kupującemu, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych czy też jedno świadczenie. W tym kontekście za świadczenia odrębne uznaje się świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone. Przy czym - co istotne - ocena, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych czynności, winna odbywać się w oderwaniu od treści umowy łączącej strony transakcji, a jedynie w oparciu o to, czy wykonywane świadczenia wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.
Świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze – tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy – wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.
W sytuacji, gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym – świadczeniem dwóch lub więcej czynności, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem należy ustalić charakter realizowanego świadczenia, a tym samym zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.
W konsekwencji, w przypadku świadczeń o charakterze złożonym o sposobie opodatkowania, decyduje to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń. Świadczenie o charakterze złożonym podlega opodatkowaniu według jednolitych zasad właściwych dla świadczenia głównego.
Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy VAT. W szczególności w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd, Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.
Zatem ze świadczeniem złożonym mamy do czynienia wówczas, gdy świadczenie takie jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami zobowiązania strony transakcji.
W przypadku świadczeń o charakterze złożonym, o zastosowaniu zwolnienia od podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną czynnością kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych czynności. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.
Jednocześnie, wskazać należy, że zastosowanie w danej sprawie zwolnienia od podatku VAT dla czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości gruntowej wraz z udziałem w nieruchomości drogowej, wymaga analizy okoliczności, w których dochodzi do tego zbycia. Istotne znaczenie ma sposób sprzedaży poszczególnych elementów transakcji. Analizie poddać należy okoliczność, czy poszczególne elementy transakcji mogą być, czy też nie, przedmiotem odrębnej własności, a przez to czy mogą stanowić przedmiot samodzielnego obrotu, a więc czy ww. udział w nieruchomości drogowej może być sprzedawany tylko i wyłącznie z nieruchomością gruntową, do której został przypisany, czy też odrębnie.
Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz powołany wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku mamy do czynienia z dwiema odrębnymi dostawami towarów, tj. dostawą jednej z 16 działek, które powstały po podziale oraz dostawą udziału w działce numer 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną, podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach właściwych dla każdej dostawy odrębnie.
Wskazać należy, że skoro w rozpatrywanej sprawie 16 działek oraz działka 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną będą podsiadać odrębne księgi wieczyste, a brak możliwości nabycia jednej z 16 działek bez udziału w działce 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną wynika z przyjętych przez Państwa założeń w zakresie określenia przedmiotu sprzedaży, w analizowanym przypadku wystąpią dwie odrębne dostawy towarów. Dostawa jednej z 16 działek oraz dostawa udziału w działce numer 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną dokonywane przez Państwa w ramach umowy sprzedaży zawieranej z nabywcą nie będą ze sobą tak ściśle powiązane, żeby ich rozdzielenie miało sztuczny charakter. Są to bowiem dostawy obiektywnie podzielne i niezależne od siebie, mogące być – w świetle prawa – przedmiotem odrębnych dostaw. Kwestia korzystania z drogi wewnętrznej (działki numer 1/7) mogłaby być bowiem uregulowana w inny sposób, niż poprzez sprzedaż udziałów (np. służebność gruntowa). Zatem dostawy te nie będą stanowić jednej, kompleksowej całości, pomimo tego, że – jak wskazali Państwo – nabycie nabycia każdej z 16 działek bez nabycia udziału w działce 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną nie będzie możliwe. Brak możliwości nabycia udziału w działce 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną bez nabycia jednej z 16 działek wynika bowiem jedynie z Państwa założeń, a udziały w działce 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną jedynie umownie przynależą do działek, które powstały po podziale. Takie założenie nie może skutkować uznaniem czynności dostawy każdej z 16 działek oraz udziału w działce 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną za świadczenie kompleksowe.
Za uznaniem dostawy wymienionych towarów, tj. każdej z 16 działek oraz udziału w działce numer 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną za odrębne dostawy przemawia także fakt, że działka numer 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną w momencie zbycia udziałów posiadać będzie odrębną księgę wieczystą i w świetle prawa udział w działce numer 1/7 może być w każdym czasie zbyty przez nabywcę każdej z 16 działek.
Zatem w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z dwiema odrębnymi dostawami towarów, tj. dostawą jednej z 16 działek, które powstały po podziale oraz dostawą udziału w działce 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną, podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach właściwych dla każdej dostawy odrębnie.
Jak wynika z okoliczności sprawy nabyli Państwo w drodze licytacji komorniczej nieruchomość gruntową. Dla nieruchomości założona jest księga wieczysta o numerze (...). Nieruchomość składała 5 działek, z których tylko jedna (działka o numerze ewidencyjnym 1/7) miała bezpośredni dostęp do drogi publicznej i w przyszłości ma stanowić drogę wewnętrzną do pozostałych działek. Dla nieruchomości objętej księgą wieczystą, tj. dla wszystkich 5 działek nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani nie zostały wydane warunki zabudowy. 16 maja 2022 roku nabyli Państwo w ramach umowy sprzedaży nieruchomość gruntową niezabudowaną o powierzchni 0,96 ha, która została wydzielona jako nowa działka. Działka ta została przyłączona do księgi wieczystej (...).
Następnie złożyli Państwo wniosek o wydanie warunków zabudowy dla pięciu z sześciu działek objętych księgą wieczystą (...) (działki 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/9). 20 czerwca 2022 r. Urząd Gminy (...) wydał decyzję o warunkach zabudowy, w której zatwierdził Państwa wniosek o wybudowaniu na tych działkach 16 domów jednorodzinnych. 11 lipca 2022 r. na podstawie wydanych warunków zabudowy złożyli Państwo wniosek o podział działek o numerach ((1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/9). Gmina wyraziła zgodę na podział wyżej wymienionych nieruchomości na 20 działek z czego 4 działki będą stanowić drogę wewnętrzną. Działki, które powstały po podziale mają nadane numery ewidencyjne i są to numery: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16.
Przy czym, jak wskazano we wniosku, w wyniku podziału wygasły warunki zabudowy, które zostały wydane dla działek 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/9.. Nabywca każdej z 16 działek nie będzie miał możliwości realizacji budowy domu jednorodzinnego na podstawie wydanej dla Państwa decyzji o warunkach zabudowy z 20 czerwca 2022 r. W związku z tym każdoczesny nabywca będzie musiał indywidualnie (we własnym zakresie) wystąpić o nową decyzję o warunkach zabudowy i dopiero na podstawie tej nowej decyzji będzie możliwa realizacja budowy domu jednorodzinnego na danej działce.
Zatem w rozpatrywanej sprawie działki, które powstały po podziale (działki o numerach: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) nie będą stanowić terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. W analizowanym przypadku bowiem dla działek, które zostały podzielone (działek o numerach: 1/3, 1/4, 1/5, 1/6,1/9)) nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jednocześnie w wyniku podziału wygasły warunki zabudowy, które zostały wydane dla działek, które zostały podzielone (działek o numerach: 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/9). Nabywca każdej z 16 działek nie będzie miał możliwości realizacji budowy domu jednorodzinnego na podstawie wydanej dla Państwa decyzji o warunkach zabudowy z 20 czerwca 2022 r. Zatem do sprzedaży każdej z 16 działek, które powstały po podziale znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Ponadto, z wniosku wynika, że działka 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną była częścią nieruchomości, dla której założona jest księga wieczysta o numerze (...) (jedną z pięciu działek składających się na tą nieruchomość). Przy czym, we wniosku wskazano, że dla nieruchomości objętej księgą wieczystą o numerze (...) nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani nie zostały wydane warunki zabudowy. Jednocześnie z okoliczności sprawy wynika, że dla działki 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną nie występowali Państwo z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy. Zatem działka 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną nie będzie stanowić terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. W konsekwencji, do sprzedaży udziału w działce 1,7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Z uwagi na rozstrzygnięcie, że do sprzedaży 16 działek, które powstały po podziale oraz udziału w działce numer 1/7, która będzie stanowić drogę wewnętrzną znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, nie udziela się odpowiedzi na pytanie nr 2.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right