Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.664.2022.2.IG
Usługi zarządzania, które zamierzają Państwo świadczyć na podstawie zawartej umowy, będą się mieściły w zakresie czynności zarządzania funduszami inwestycyjnymi wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy. W konsekwencji będą podlegać zwolnieniu od podatku VAT na podstawie ww. artykułu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku VAT do świadczonych przez Państwa usług.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 5 stycznia 2023 r. (wpływ 5 stycznia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką akcyjną posiadającą siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka świadczy na rzecz innych podmiotów z grupy kapitałowej w której funkcjonuje, m. in. usługi dystrybucyjne oraz usługi serwisowe.
Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej o usługi świadczone na rzecz funduszy inwestycyjnych o których mowa w art. 3 ust. 4 ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz.U. z 2022 r. poz. 1523 ze zm., zwana dalej jako „UFI”) tj. na rzecz funduszy inwestycyjnych otwartych oraz alternatywnych funduszy inwestycyjnych: specjalistycznych funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych zamkniętych, (dalej łącznie: „Fundusze”), na zlecenie zarządzającego Funduszami towarzystwa funduszy inwestycyjnych w rozumieniu art. 4 ust. 1 UFI (dalej: „Towarzystwo”). Wnioskodawca planuje świadczyć na rzecz Funduszy usługi w zakresie wyceny aktywów Funduszy oraz usługi księgowe.
Świadczone na rzecz Funduszy usługi księgowości będą obejmowały:
1) sporządzanie i bieżącą aktualizację polityki rachunkowości,
2) obsługę rachunkowo - księgową Funduszu,
3) prowadzenie ksiąg rachunkowych Funduszu,
4) przygotowanie przelewów związanych z operacjami przeprowadzanymi przez Fundusz,
5) przygotowanie w celu terminowego złożenia przez Fundusz zgłoszeń wynikających z uruchomienia działalności Funduszy w odniesieniu do Urzędu Skarbowego, GUS, a także wszelkich zmian w tym zakresie, które podlegają zgłoszeniu,
6) współpraca z biegłym rewidentem przy okresowym badaniu i przeglądzie ksiąg rachunkowych i sprawozdań Funduszu,
7) rzetelne i terminowe sporządzanie dla Funduszy przewidzianych prawem sprawozdań finansowych i innych wymaganych prawem informacji na podstawie ksiąg rachunkowych Funduszu,
8) prowadzenie ewidencji zawartych transakcji,
9) sporządzanie projekcji płynności środków pieniężnych na rachunkach podstawowych Funduszu,
10) gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej przepisami Ustawy o rachunkowości i umową,
11) sporządzanie okresowych sprawozdań do NBP zgodnych z właściwymi przepisami, w tym z rozporządzeniem w sprawie sposobu, szczegółowego zakresu i terminów przekazywania do Narodowego Banku Polskiego danych niezbędnych do ustalania polityki pieniężnej i okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa oraz analiz ryzyka systemowego,
12) sporządzanie deklaracji zgłoszeniowych Funduszu i ich aktualizacja, a także przygotowywanie oraz sporządzanie innych właściwych przedmiotowo deklaracji, wniosków, zaświadczeń oraz formularzy zeznań wymaganych przez urzędy skarbowe i/lub inne organy na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów w zakresie rachunkowości,
13) badanie dokumentów księgowych będących podstawą wpisów dostarczonych przez Towarzystwo w imieniu Funduszu pod względem formalno-rachunkowym,
14) sporządzanie na podstawie danych z ksiąg rachunkowych danych liczbowych na potrzeby prezentacji danych finansowych, odpowiednio w prospekcie informacyjnym lub KIID (Key Investor Information Dokument),
15) wypełnianie obowiązków informacyjnych Funduszu związanych ze sporządzaniem sprawozdań finansowych Funduszu i otrzymaniem opinii biegłego oraz ich zatwierdzeniem.
Świadczone na rzecz Funduszy usługi wyceny aktywów Funduszy będą obejmowały:
1) wycenę aktywów Funduszu,
2) ustalanie zobowiązań Funduszu oraz wartości aktywów Funduszu, wartości aktywów netto Funduszu oraz wartości aktywów netto na jednostkę uczestnictwa lub certyfikat inwestycyjny w dniach wyceny określonych w statucie oraz potwierdzanie jej z depozytariuszem,
3) monitorowanie przestrzegania limitów inwestycyjnych Funduszu,
- dalej łącznie „Usługi”.
Za świadczenie Usług Wnioskodawcy będzie przysługiwało wynagrodzenie, którego wartość zostanie określona w treści umowy o świadczenie usług.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Siedziby wszystkich funduszy inwestycyjnych, dla których Spółka będzie świadczyła usługi, tj. funduszy inwestycyjnych otwartych oraz alternatywnych funduszy inwestycyjnych, w tym specjalistycznych funduszy inwestycyjnych oraz funduszy inwestycyjnych zamkniętych znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Siedziba oraz adres zarządzającego Funduszami towarzystwa funduszy inwestycyjnych znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Pytanie
Czy Usługi będą stanowiły usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, Usługi będą stanowiły usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Opodatkowanie VAT usług zarządzania funduszami
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, odpłatne świadczenie usług zasadniczo podlega opodatkowaniu VAT.
Przepisy ustawy o VAT przewidują również wyjątki od zasady opodatkowania usług, w tym w odniesieniu do usług zarządzania funduszami. Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi, alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Zgodnie z art. 43 ust. 15 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:
1)czynności ściągania długów, w tym factoringu,
2)usług doradztwa,
3)usług w zakresie leasingu.
Z treści przepisu wynika, że zastosowanie zwolnienia jest uzależnione od spełnienia dwóch warunków, tj.:
1)świadczenie stanowi usługę, którą można zakwalifikować jako zarządzanie funduszem inwestycyjnym,
2)usługa będzie dotyczyła funduszu inwestycyjnego w rozumieniu UFI.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 UFI, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.
W myśl art. 45a ust. 1 UFI, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 6 oraz z uwzględnieniem art. 75-82 rozporządzenia 231/2013, towarzystwo zarządzające funduszem może, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, powierzyć przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu wykonywanie czynności związanych z działalnością prowadzoną przez to towarzystwo.
Z powyższych przepisów wynika, że towarzystwo zarządzające funduszem inwestycyjnym może zlecić podmiotowi trzeciemu wykonywanie czynności związanych z działalnością prowadzoną przez to towarzystwo.
Zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT stanowi implementację do polskiego systemu prawnego art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Dyrektywa VAT”), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z opodatkowania transakcje zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie.
Z uwagi na okoliczność, że zwolnienie dotyczące usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi wywodzi się z przepisów unijnych, w celu określenia zakresu usług objętych zakresem zwolnienia niezbędne jest odwołanie się do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”, „Trybunał”) dotyczącego przedmiotowego zwolnienia.
Zwolnienie z VAT usług zarządzania funduszami - orzecznictwo TSUE
Jak wskazuje Trybunał, definicja zarządzania funduszami inwestycyjnymi jest autonomiczną definicją prawa wspólnotowego, którego treść nie może być zmieniana przez państwa członkowskie (por. wyrok TSUE z 4 maja 2006 r. w sprawie Abbey National plc, sygn. C‑169/04 oraz wyrok TSUE w sprawie GfBk Gesellschaft fur Bursenkommumkation mbH, sygn. C-275/11).
Zgodnie z orzecznictwem TSUE, definicji zarządzania funduszami inwestycyjnymi oraz alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi należy szukać w prawie unijnym. Dla celów ustalenia zakresu czynności jakie mieszczą się w ramach pojęcia zarządzania funduszami inwestycyjnymi niezbędne jest odwołanie się do przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (dalej: „Dyrektywa UCITS”), a dokładniej załącznika nr II do Dyrektywy UCITS (dalej: „Załącznik II do UCITS”) oraz, zawierającej niemalże identyczną definicję, przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (dalej: „Dyrektywa ZAFI”), a dokładniej załącznika nr I do Dyrektywy ZAFI (dalej: „Załącznik I do ZAFI”).
Trybunał podkreśla również konieczność szerokiego interpretowania pojęcia czynności „zarządzania specjalnym funduszem inwestycyjnym” oraz uznaje, że aby usługi zarządzania świadczone przez osobę trzecią można było zakwalifikować jako transakcje podlegające zwolnieniu, muszą one stanowić w globalnej ocenie odrębną całość oraz spełniać szczególne i istotne funkcje z zakresu zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi.
Zakres zarządzania funduszami inwestycyjnymi w załączniku do Dyrektywy UCITS i załączniku do Dyrektywy ZAFI
Zgodnie z Załącznikiem II do UCITS, działalność związana z zarządzaniem UCITS obejmuje:
1)zarządzanie inwestycjami,
2)administracja:
a)obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem,
b)zapytania klientów,
c)wycena i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe),
d)monitorowanie przestrzegania uregulowań,
e)prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa,
f)wypłata zysków,
g)emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa,
h)rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń),
i)prowadzenie ksiąg,
3)wprowadzanie do obrotu.
Z kolei, zgodnie z Załącznikiem I do Dyrektywy ZAFI:
1)Minimalny zakres funkcji w zakresie zarządzania inwestycyjnego, które musi wykonywać ZAFI, zarządzając AFI:
a)zarządzanie portfelami inwestycyjnymi,
b)zarządzanie ryzykiem,
Inne funkcje, które ZAFI może dodatkowo wykonywać w trakcie wspólnego zarządzania AFI:
a)administrowanie:
I obsługa prawna i usługi w zakresie rachunkowości w zarządzaniu funduszami,
II. zapytania klientów,
III. wycena i wyznaczanie ceny w tym zeznania podatkowe,
IV. monitorowanie przestrzegania uregulowań,
V. prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa i udziałów,
VI. podział dochodu,
VII. emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa i udziałów,
VIII. ustalenia umowne, w tym wysyłanie świadectw,
IX. przechowywanie ksiąg,
b)wprowadzanie do obrotu,
c)działalność związana z aktywami AFI, a mianowicie usługi niezbędne do wypełniania funkcji powierniczej ZAFI, zarządzanie infrastrukturą, działalność w zakresie administrowania nieruchomościami, porady dla przedsiębiorstw w zakresie struktury kapitałowej, strategii inwestycyjnej i spraw związanych, porady i usługi związane z łączeniem i nabywaniem przedsiębiorstw i inne usługi związane z zarządzaniem AFI oraz spółkami i innymi aktywami, w które zainwestowali.
Co istotne, wskazany powyżej zakres usług ma wyłącznie przykładowy charakter, który może zostać uzupełniony w świetle celów i systematyki porządku prawnego UE.
Zakres usług zarządzania podlegających zwolnieniu z VAT - orzecznictwo polskich sądów administracyjnych i interpretacje organów podatkowych
Z przedstawionej powyżej wykładni TSUE wynika, że zwolnienie z opodatkowania VAT usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi obejmuje w szczególności czynności wskazane w załączniku do Dyrektywy UCITS i Dyrektywy ZAFI. Takie podejście jest również aprobowane w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych, w odniesieniu do usług zarządzania świadczonych na rzecz funduszy inwestycyjnych funkcjonujących na gruncie prawa polskiego:
1)wyrok WSA w Warszawie z 25 lutego 2020 r. sygn.: III SA/Wa 1390/19:
„Nie budzi bowiem wątpliwości, że szeroka jego definicja miała na celu zwolnienie wszelkich usług immanentnie związanych z usługami zarządzania funduszem i jego aktywami, tak by konsumenci nie byli obciążeni kwotą podatku VAT niezależnie od tego, czy usługi te świadczone są przez fundusz lub podmiot nim zarządzający, czy też przez podmiot zewnętrzny pod warunkiem, że są to usługi specjalistyczne, nierozerwalnie związane z zarządzaniem funduszami”.
2)wyrok WSA we Wrocławiu z 6 lutego 2020 r. sygn.: I SA/Wr 860/19
„Alternatywne fundusze inwestycyjne zostały wprawdzie wyłączone na gruncie prawa polskiego z kategorii przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w rozumieniu Dyrektywy UCITS, jednak powyższe nie wyłącza zastosowania niniejszego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, także wobec podmiotów świadczących usługi na rzecz alternatywnych funduszy inwestycyjnych, a więc na rzecz podmiotów niebędących przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania. Zatem, mają one znaczenie systemowe dla wszelkiego rodzaju funduszy. Wobec tego, Sąd podziela pogląd, że ustawodawca unijny obejmuje zwolnieniem także czynności opisane w pkt 2 załącznika I do Dyrektywy ZAFI”.
Zwolnienie z VAT usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT obejmuje w szczególności czynności zarządzania wskazane w załączniku do Dyrektywy UCITS oraz w załączniku do Dyrektywy ZAFI, również wykonywane na rzecz funduszy inwestycyjnych funkcjonujących w polskim systemie prawnym, w tym na rzecz alternatywnych funduszy inwestycyjnych.
Co istotne, Dyrektor KIS w wydawanych rozstrzygnięciach potwierdza możliwość stosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT w odniesieniu do usług w zakresie księgowości oraz wyceny.
W interpretacji indywidualnej z 3 kwietnia 2020 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.877.2019.2.IK Dyrektor KIS potwierdził, że podlegają zwolnieniu z opodatkowania takie czynności jak: „Wycena, księgowość i sprawozdawczość funduszy, w tym: działania w zakresie wyceny aktywów (m.in. ustalanie zobowiązań, wartości aktywów, wartości aktywów netto, wycena i wyznaczanie ceny, ewidencja wyceny), prowadzenie ksiąg, prowadzenie rejestru certyfikatów funduszu, ewidencja transakcji i rezerw w księgach rachunkowych, sprawozdawczość bieżąca i okresowa, sporządzenie i bieżąca aktualizacja polityki rachunkowości”.
Dyrektor KIS zaaprobował możliwość stosowania zwolnienia w odniesieniu do tego rodzaju usług w innych rozstrzygnięciach (por. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 18 maja 2021 r. sygn. 0114-KDIP4-3.4012.124.2021.2.EK; interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 30 marca 2021 r. sygn. 0114-KDIP4-3.4012.47.2021.1.EK).
Również sądy administracyjne w wydawanych wyrokach potwierdzają możliwość stosowania zwolnienia m. in. w odniesieniu do usług w zakresie wyceny:
1) W wyroku WSA w Warszawie z 24 czerwca 2020 r. sygn. akt III SA/Wa 1519/19 sąd potwierdził, że: „Czynności w zakresie wyceny aktywów alternatywnego funduszu inwestycyjnego, wykonywane przez stronę jako podmiot niezależny, należy uznać za usługi zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. W konsekwencji te świadczenia będą podlegały zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a u.p.t.u.”.
2) W wyroku WSA w Warszawie z 23 października 2019 r. sygn. III SA/Wa 530/19 sąd wskazał: „W ocenie Sądu, czynności wskazane we wniosku, czyli usługi wyceny aktywów ASI i periodycznej aktualizacji takiej wyceny są nierozerwalnie związane z czynnością zarządzania portfelem inwestycyjnym i ryzykiem funduszu. Bez tych czynności nie jest możliwe poprawne funkcjonowanie AFI na rynku, zatem nie jest możliwe świadome inwestowanie przez fundusz środków powierzonych przez inwestorów. Tym samym, mając na uwadze cel wprowadzenia zwolnienia, jego przedmiotowy charakter, orzecznictwo TSUE, a także brzmienie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz Dyrektywy ZAFI, Sąd za zasadny uznał podniesiony w skardze zarzut błędnej wykładni art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT”.
Ocena możliwości zastosowania zwolnienia w odniesieniu do Usług
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz Funduszy usługi w zakresie wyceny aktywów Funduszu oraz usługi księgowości Funduszu. Przedmiotowe usługi zostały literalnie wskazane jako usługi zarządzania w:
1)Załączniku do Dyrektywy UCITS - obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem, wycena i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe) oraz prowadzenie ksiąg;
2)Załączniku do Dyrektywy ZAFI - obsługa prawna i usługi w zakresie rachunkowości w zarządzaniu funduszami, wycena i wyznaczanie ceny w tym zeznania podatkowe, przechowywanie ksiąg.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą również stanowiły odrębną całość oraz będą dotyczyły istotnych funkcji w zakresie zarządzania funduszem inwestycyjnym.
W świetle wykładni prezentowanej przez TSUE, polskie sądy administracyjne i organy podatkowe, Usługi świadczone przez Spółkę będą stanowiły usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT. Jednocześnie, usługi świadczone przez Spółkę będą dotyczyły Funduszy będących funduszami inwestycyjnymi w rozumieniu UFI.
Podsumowując, Usługi, które Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz Funduszy będą spełniały przesłanki do uznania ich za usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT.
Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciach Dyrektora KIS oraz sądów administracyjnych, przywołanych w uzasadnieniu.
Podsumowanie
Mając na uwadze przedstawione powyżej uwagi, w ocenie Wnioskodawcy Usługi które będą świadczone przez Spółkę na rzecz Funduszy będą stanowiły usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT,
zwalnia się od podatku usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi, alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych – w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Na podstawie art. 43 ust. 15 ustawy o VAT,
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:
1)czynności ściągania długów, w tym factoringu;
2)usług doradztwa;
3)usług w zakresie leasingu.
Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Jednocześnie zwrócić należy uwagę na przepis art. 43 ust. 22 ustawy, zgodnie z którym,
podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku usług, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41, świadczonych na rzecz podatników, i wybrać ich opodatkowanie, pod warunkiem że:
1)jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;
2)złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o wyborze opodatkowania tych usług przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego rezygnuje ze zwolnienia.
Stosownie zaś do ust. 23 ww. przepisu,
podatnik, o którym mowa w ust. 22, może, nie wcześniej niż po upływie 2 lat, licząc od początku okresu rozliczeniowego, od którego wybrał opodatkowanie usług, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41, ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku tych usług, pod warunkiem złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego zawiadomienia o rezygnacji z opodatkowania, przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego ponownie będzie korzystał ze zwolnienia.
Powyższe zmiany przepisów umożliwiają wybór opodatkowania określonych usług, które dotychczas obligatoryjnie korzystały ze zwolnienia od podatku – w tym m.in. właśnie usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi, przy czym możliwość wyboru opcji opodatkowania dotyczy wyłącznie usług świadczonych na rzecz innych podatników, przy zachowaniu warunków określonych w art. 43 ust. 22 i 23 ustawy.
Z opisu sytuacji wynika, że są Państwo spółką akcyjną posiadającą siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Są Państwo czynnym podatnikiem VAT.
Zamierzają Państwo rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej o usługi świadczone na rzecz funduszy inwestycyjnych o których mowa w art. 3 ust. 4 ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, tj. na rzecz funduszy inwestycyjnych otwartych oraz alternatywnych funduszy inwestycyjnych: specjalistycznych funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych zamkniętych, na zlecenie zarządzającego Funduszami towarzystwa funduszy inwestycyjnych w rozumieniu art. 4 ust. 1 UFI. Planują Państwo świadczyć na rzecz Funduszy usługi w zakresie wyceny aktywów Funduszy oraz usługi księgowe.
Świadczone na rzecz Funduszy usługi księgowości będą obejmowały:
1) sporządzanie i bieżącą aktualizację polityki rachunkowości,
2) obsługę rachunkowo - księgową Funduszu,
3) prowadzenie ksiąg rachunkowych Funduszu,
4) przygotowanie przelewów związanych z operacjami przeprowadzanymi przez Fundusz,
5) przygotowanie w celu terminowego złożenia przez Fundusz zgłoszeń wynikających z uruchomienia działalności Funduszy w odniesieniu do Urzędu Skarbowego, GUS, a także wszelkich zmian w tym zakresie, które podlegają zgłoszeniu,
6) współpraca z biegłym rewidentem przy okresowym badaniu i przeglądzie ksiąg rachunkowych i sprawozdań Funduszu,
7) rzetelne i terminowe sporządzanie dla Funduszy przewidzianych prawem sprawozdań finansowych i innych wymaganych prawem informacji na podstawie ksiąg rachunkowych Funduszu,
8) prowadzenie ewidencji zawartych transakcji,
9) sporządzanie projekcji płynności środków pieniężnych na rachunkach podstawowych Funduszu,
10) gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej przepisami Ustawy o rachunkowości i umową,
11) sporządzanie okresowych sprawozdań do NBP zgodnych z właściwymi przepisami, w tym z rozporządzeniem w sprawie sposobu, szczegółowego zakresu i terminów przekazywania do Narodowego Banku Polskiego danych niezbędnych do ustalania polityki pieniężnej i okresowych ocen sytuacji pieniężnej państwa oraz analiz ryzyka systemowego,
12) sporządzanie deklaracji zgłoszeniowych Funduszu i ich aktualizacja, a także przygotowywanie oraz sporządzanie innych właściwych przedmiotowo deklaracji, wniosków, zaświadczeń oraz formularzy zeznań wymaganych przez urzędy skarbowe i/lub inne organy na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów w zakresie rachunkowości,
13) badanie dokumentów księgowych będących podstawą wpisów dostarczonych przez Towarzystwo w imieniu Funduszu pod względem formalno-rachunkowym,
14) sporządzanie na podstawie danych z ksiąg rachunkowych danych liczbowych na potrzeby prezentacji danych finansowych, odpowiednio w prospekcie informacyjnym lub KIID (Key Investor Information Dokument),
15) wypełnianie obowiązków informacyjnych Funduszu związanych ze sporządzaniem sprawozdań finansowych Funduszu i otrzymaniem opinii biegłego oraz ich zatwierdzeniem.
Świadczone na rzecz Funduszy usługi wyceny aktywów Funduszy będą obejmowały:
1) wycenę aktywów Funduszu,
2) ustalanie zobowiązań Funduszu oraz wartości aktywów Funduszu, wartości aktywów netto Funduszu oraz wartości aktywów netto na jednostkę uczestnictwa lub certyfikat inwestycyjny w dniach wyceny określonych w statucie oraz potwierdzanie jej z depozytariuszem,
3) monitorowanie przestrzegania limitów inwestycyjnych Funduszu,
Za świadczenie Usług będzie Państwu przysługiwało wynagrodzenie, którego wartość zostanie określona w treści umowy o świadczenie usług.
Siedziby wszystkich funduszy inwestycyjnych, dla których będą Państwo świadczyli usługi, tj. funduszy inwestycyjnych otwartych oraz alternatywnych funduszy inwestycyjnych, w tym specjalistycznych funduszy inwestycyjnych oraz funduszy inwestycyjnych zamkniętych znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Siedziba oraz adres zarządzającego Funduszami towarzystwa funduszy inwestycyjnych znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy Usługi świadczone przez Państwa będą stanowiły usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT.
W odniesieniu do kwestii, objętej zakresem pytania, należy wskazać, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy, uzależnione jest od łącznego spełnienia dwóch warunków:
1)przedmiotowego – świadczone usługi powinny być kwalifikowane jako usługi zarządzania oraz
2)podmiotowego – ww. usługi zarządzania powinny być świadczone w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych, alternatywnych funduszy inwestycyjnych i zbiorczych portfeli papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia usług zarządzania. Jednakże przepis art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT stanowi implementację do krajowego porządku prawnego przepisu art. 135 ust. 1 lit. g) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.), zgodnie z którym,
zwolnieniu od podatku VAT podlega zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie.
W kontekście ww. przepisu art. 135 ust. 1 lit. g) Dyrektywy 2006/112/WE, TSUE wielokrotnie wskazywał, że jego wykładnia powinna być dokonywana z uwzględnieniem kontekstu, w jaki się wpisuje, celów oraz układu tej dyrektywy oraz z uwzględnieniem zwłaszcza ratio legis zwolnienia, które przewiduje. TSUE przypominał ponadto, że zwolnienia od podatku stanowią wyjątki od ogólnej zasady, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie usługi świadczone odpłatnie przez podatnika, wobec czego należy dokonywać ich ścisłej wykładni. Ponadto zauważono, że zwolnienia przewidziane w art. 13 Szóstej Dyrektywy stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a zatem powinny zostać zdefiniowane z punktu widzenia prawa wspólnotowego, co ma na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich.
Z ugruntowanego orzecznictwa TSUE (m.in. w sprawach C-169/04, C-275/11, C-595/13) wynika, że celem zwolnienia z opodatkowania transakcji związanych z zarządzaniem funduszami powierniczymi, przewidzianego w art. 13 część B lit. d) pkt 6 Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 135 ust. 1 lit. g) Dyrektywy 2006/112/WE), jest w szczególności ułatwienie małym inwestorom inwestowania w papiery wartościowe za pomocą przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania. Celem pkt 6 tego przepisu jest zapewnienie neutralności podatkowej wspólnego systemu podatku VAT w kwestii wyboru między inwestowaniem bezpośrednim w papiery wartościowe, a inwestowaniem za pośrednictwem przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania. Z powyższego wynika, że transakcje, których dotyczy to zwolnienie, są typowe dla działalności, jaką wykonują przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania. Zatem art. 13 część B lit. d) pkt 6 Szóstej Dyrektywy poza czynnościami polegającymi na zarządzaniu zbiorowym portfelem obejmuje czynności, które polegają na zarządzaniu samymi przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe, takie jak te zamieszczone w załączniku II do zmienionej Dyrektywy Rady 85/611/EWG z 20 grudnia 1985 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (85/611/EWG) w rubryce „Administracja” które są czynnościami właściwymi przedsiębiorstwom zbiorowego inwestowania. Dyrektywa 85/611/EWG została zastąpiona dyrektywą 2009/65/WE z 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS).
Zgodnie z art. 6 ust. 2 Dyrektywy 2009/65/WE,
działalność związana z zarządzaniem przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) obejmuje obowiązki, o których mowa w załączniku II.
Załącznik II do tej dyrektywy określa funkcje wchodzące w skład zbiorowego zarządzania portfelem. Są to odpowiednio:
‒zarządzanie inwestycjami,
‒administracja:
a)obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem;
b)zapytania klientów;
c)wycena i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe);
d)monitorowanie przestrzegania uregulowań;
e)prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa;
f)wypłata zysków;
g)emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa;
h)rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń);
i)prowadzenie ksiąg,
‒wprowadzanie do obrotu.
Wskazana wyżej definicja zarządzania ma zastosowanie również w odniesieniu do specjalnych funduszy inwestycyjnych innych niż objęte dyrektywą UCITS. W pkt 38 wyroku w sprawie C-595/13 TSUE stwierdził, że spółki takie jak będące przedmiotem postępowania głównego, które zostały utworzone przez wielu inwestorów wyłącznie w celu zainwestowania zgromadzonego majątku w nieruchomości, nie mogą zostać uznane za przedsiębiorstwo zbiorowego inwestowania w rozumieniu dyrektywy UCITS. W takich okolicznościach faktycznych, tj. w odniesieniu do funduszy innych niż objętych dyrektywą UCITS, TSUE przytoczył definicję zarządzania funduszami, którą podał w wyroku C-169/04, a więc nawiązującą do dyrektywy UCITS. W ww. wyroku w sprawie C‑595/13 TSUE wskazał, że poza czynnościami polegającymi na zarządzaniu portfelem do szczególnych funkcji przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania należą funkcje administrowania samymi przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania, takie jak te wymienione w załączniku II do dyrektywy UCITS w rubryce „Administracja”. Zdaniem TSUE, nie tylko zarządzanie inwestycjami, wiążące się z wyborem i zbywaniem aktywów będących przedmiotem takiego zarządzania, lecz również usługi administracyjne i rachunkowe, takie jak obliczanie kwoty dochodów i ceny jednostek uczestnictwa lub udziałów funduszu, wycena aktywów, rachunkowość, przygotowywanie deklaracji w celu podziału dochodów, dostarczanie informacji i dokumentacji na temat rachunków okresowych i deklaracji podatkowych, statystyk i podatku VAT, a także opracowywanie prognoz przychodów wchodzą w zakres pojęcia „zarządzania” specjalnym funduszem inwestycyjnym w rozumieniu art. 13 część B lit. d) pkt 6 Szóstej Dyrektywy.
Z uwagi na powyższe przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że opisane we wniosku usługi księgowości oraz wyceny aktywów Funduszy świadczone przez Państwa na rzecz funduszy inwestycyjnych, o których mowa w art. 3 ust. 4 ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, tj. na rzecz funduszy inwestycyjnych otwartych oraz alternatywnych funduszy inwestycyjnych: specjalistycznych funduszy inwestycyjnych i funduszy inwestycyjnych zamkniętych, na zlecenie zarządzającego Funduszami towarzystwa funduszy inwestycyjnych, mieszczą się w definicji zarządzania w rozumieniu tego określenia zdefiniowanego przez TSUE. Opisane usługi zawierają się w załączniku II do Dyrektywy 2009/65/WE. W konsekwencji, spełniony zostanie warunek przedmiotowy dla zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) dla ww. usług.
Usługi te będą podlegały zwolnieniu od podatku pod warunkiem, że spełnione będzie również kryterium podmiotowe. Drugim bowiem warunkiem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT jest warunek podmiotowy. Ww. zwolnieniu podlegają usługi zarządzania świadczone na rzecz funduszy inwestycyjnych, alternatywnych funduszy inwestycyjnych lub zbiorczych portfeli papierów wartościowych w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Pod pojęciem przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi należy rozumieć przepisy ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1523 ze zm.) – dalej jako u.f.i., a także akty wykonawcze wydane na podstawie przepisów tej ustawy.
Zgodnie z art. 1 u.f.i.,
ustawa określa zasady tworzenia i działania funduszy inwestycyjnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasady prowadzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności przez fundusze zagraniczne i spółki zarządzające.
W myśl art. 38 ust. 1 u.f.i.,
towarzystwem funduszy inwestycyjnych może być wyłącznie spółka akcyjna z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która uzyskała zezwolenie Komisji na wykonywanie działalności określonej w art. 45 ust. 1 (zezwolenie na wykonywanie działalności przez towarzystwo).
Jak stanowi art. 39 ust. 1 u.f.i.,
siedziba zarządu towarzystwa powinna znajdować się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Natomiast art. 5 u.f.i. stanowi, że
siedzibą i adresem funduszu inwestycyjnego jest siedziba i adres towarzystwa będącego jego organem.
Z kolei, zgodnie z art. 2 pkt 9 u.f.i.,
przez „fundusz zagraniczny” rozumie się fundusz inwestycyjny otwarty lub spółkę inwestycyjną, które uzyskały zezwolenie właściwego organu w państwie członkowskim na prowadzenie działalności zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.
Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 7 u.f.i.,
pod pojęciem „państwa członkowskiego” należy rozumieć państwo inne niż Rzeczpospolita Polska, które jest członkiem Unii Europejskiej.
U.f.i. wyraźnie rozróżnia zatem pojęcie „funduszu inwestycyjnego” oraz „funduszu zagranicznego”.
Zagraniczne alternatywne fundusze inwestycyjne zostały zdefiniowane w u.f.i. pod pojęciem „unijnego AFI”. Zgodnie z art. 2 pkt 10b u.f.i.,
przez unijny AFI rozumie się alternatywny fundusz inwestycyjny, który został zarejestrowany jako alternatywny fundusz inwestycyjny przez właściwy organ w państwie członkowskim lub uzyskał zezwolenie właściwego organu w państwie członkowskim na prowadzenie działalności jako alternatywny fundusz inwestycyjny, a w przypadku braku wymogu uzyskania zezwolenia lub rejestracji ‑ prowadząc taką działalność, ma siedzibę na terytorium państwa członkowskiego.
Natomiast na potrzeby u.f.i. za alternatywny fundusz inwestycyjny uznaje się fundusze inwestycyjne typu „specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty” oraz „fundusz inwestycyjny zamknięty” (art. 3 ust. 4 pkt 2 u.f.i.) oraz alternatywną spółkę inwestycyjną (art. 8a ust. 1 u.f.i.).
Mając powyższe na uwadze, fundusze zagraniczne oraz unijne AFI nie mieszczą się w zakresie pojęciowym „fundusze inwestycyjne, alternatywne fundusze inwestycyjne (…) w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi”, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT.
Uwzględniając powyższe, ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT mogą korzystać czynności zarządzania funduszami z siedzibą w Polsce. W konsekwencji, powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do funduszy mających siedzibę za granicą.
Działalność alternatywnych funduszy inwestycyjnych jest regulowana przepisami ww. ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Zgodnie z art. 2 pkt 10a u.f.i.
ilekroć w ustawie jest mowa o alternatywnym funduszu inwestycyjnym – rozumie się przez to instytucję wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności, w tym w ramach wydzielonego subfunduszu, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem działającym zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.
W myśl art. 3 ust. 1 u.f.i.,
fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.
Jak stanowi art. 3 ust. 3 u.f.i.,
fundusz inwestycyjny prowadzi działalność, ze szczególnym uwzględnieniem interesu uczestników, przestrzegając zasad ograniczania ryzyka inwestycyjnego określonych w ustawie.
Zgodnie z art. 3 ust. 4 u.f.i.,
fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako:
1)fundusz inwestycyjny otwarty;
2)alternatywny fundusz inwestycyjny: specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty albo fundusz inwestycyjny zamknięty.
Według art. 8a ust. 1 u.f.i.,
alternatywna spółka inwestycyjna jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym, innym niż określony w art. 3 ust. 4 pkt 2.
Stosownie do art. 8a ust. 2 u.f.i.,
alternatywna spółka inwestycyjna może prowadzić działalność w formie:
1)spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej albo spółki europejskiej;
2)spółki komandytowej albo spółki komandytowo-akcyjnej, w których jedynym komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna albo spółka europejska.
W oparciu o treść art. 8a ust. 3 u.f.i.,
wyłącznym przedmiotem działalności alternatywnej spółki inwestycyjnej, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że wskazane usługi zarządzania będą Państwo świadczyć na rzecz funduszy inwestycyjnych na zlecenie zarządzającego funduszami towarzystwa funduszy inwestycyjnych, przy czym podmioty te mają siedziby na terytorium Polski.
Zatem również przesłanka podmiotowa uprawniająca do zastosowania zwolnienia od podatku, dotycząca świadczenia opisanych usług – zostanie spełniona.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz wnioski płynące z powołanych powyżej przepisów jak również orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że usługi zarządzania, które zamierzają Państwo świadczyć na podstawie zawartej umowy, będą się mieściły w zakresie czynności zarządzania funduszami inwestycyjnymi wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy. W konsekwencji będą podlegać zwolnieniu od podatku VAT na podstawie ww. artykułu.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right