Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.834.2022.2.AJB

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy lokalu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy lokalu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2023 r. (wpływ 2 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

... (dalej: Zrzeszenie) jest organizacją samorządu zawodowego, wpisaną do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego w Sądzie Rejonowym dla … we …, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: … (REGON: …, NIP: …).

Podstawą prawną funkcjonowania Zrzeszenia jest ustawa z dnia 30 maja 1989 r. o samorządzie zawodowym niektórych podmiotów gospodarczych (Dz. U. nr 35, poz. 94 z późn. zm.). W sprawach nieuregulowanych niniejszą ustawą zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261), co wynika z art. 8 ust. 2 Prawa o stowarzyszeniach.

Określone w statucie (ostatnie zmiany w 2018 roku) cele Zrzeszenia są tożsame z celami określonymi w art. 4 ustawy z 30 maja 1989 r. i obejmują wszechstronne popieranie i rozwój działalności gospodarczej prowadzonej przez członków Zrzeszenia oraz obronę, pomoc i reprezentację ich interesów gospodarczych.

Zrzeszenie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Zarejestrowanie to nastąpiło w dniu 16.09.1998 r. na wniosek podatnika z uwagi na działalność polegająca na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (kod PKD 68 20 Z) - dzierżawa nieruchomości gminnych pod działalność handlowo-usługową i gastronomiczną, w formie zespołów kiosków/stoisk i pojazdów/kontenerów gastronomicznych w układzie zorganizowanych targowisk miejskich.

Zrzeszenie od 2017 roku jest właścicielem lokalu mieszkalnego położonego we ..., przy ul. ..., dla którego Sąd Rejonowy dla … we ... prowadzi księgę wieczystą nr … (zwany dalej Lokalem). Z własnością Lokalu jest związany udział we własności gruntu, na którym posadowiony jest budynek.

Przedmiotowy Lokal został nabyty w 2017 roku bezpośrednio od developera, w związku z czym Zrzeszenie poniosło wydatki dotyczące wykończenia Lokalu oraz dostosowania go na cele biurowe. Wartość nabytych w związku z tym towarów i usług nie przekroczyła 30% ceny nabycia. Rozpoczęcie eksploatacji Lokalu miało miejsce jesienią 2017 r. Począwszy od dnia 08.12.2017 r. Lokal jest nieprzerwanie udostępniany osobom trzecim - aktualnie obowiązująca umowa najmu została zawarta do dnia 31.12.2022 r.

Zakup nieruchomości został udokumentowany fakturą, a Zrzeszenie obniżało VAT należny o naliczony.

Zrzeszenie zamierza sprzedać Lokal, tj. przenieść na nabywcę prawo własności lokalu wraz z przynależnym do niego udziałem we współwłasności gruntu. Środki uzyskane ze sprzedaży prawa będą przeznaczone na potrzeby realizacji podstawowych celów Zrzeszenia, określonych w statucie [tj. nie na cele związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą]. Celem Zrzeszenia są zadania określone w par. 4 statutu, zgodnie z którym:

„1. Zrzeszenie ma na celu wszechstronne popieranie i rozwój działalności gospodarczej prowadzonej przez członków Zrzeszenia oraz obronę, pomoc i reprezentację ich interesów gospodarczych.

2. Do osiągnięcia zamierzonych celów Zrzeszenie będzie dążyć w szczególności przez:

1.reprezentowanie interesów zrzeszonych wobec władz i instytucji państwowych samorządowych, gospodarczych, społecznych i innych poprzez:

a.popieranie inicjatyw gospodarczych,

b.wyrażanie opinii i formułowanie wniosków co do aktów prawnych aktualnie obowiązujących, będących w opracowaniu lub nowowydanych, a związanych z działalnością członków Zrzeszenia.

2.pomoc w prowadzeniu działalności gospodarczej poprzez:

a.doradztwo i instruktaż w sprawach podatkowych, prowadzenia ksiąg, kalkulacji zeznań podatkowych, pisania odwołań, pism i podań,

b.bieżącą informację o obowiązujących aktach prawnych i ich interpretacji,

c.pośrednictwo w nawiązywaniu kontaktów z innymi przedsiębiorcami,

d.pomoc w sprawach wyposażenia technicznego,

e.organizowanie szkoleń, kursów, instruktaży, miejsc prowadzenia handlu i imprez handlowych, w tym również w celach zarobkowych dla podmiotów niebędących członkami Zrzeszenia,

f.wykonywanie innych zadań wynikających z aktualnych potrzeb Zrzeszenia,

3.Obronę grupowych i indywidualnych interesów członków wobec władz poprzez:

a.interwencję u władz administracyjnych, skarbowych i kontrolnych,

b.uczestnictwo w komisjach i gremiach rozstrzygających sprawy podatkowe i inne,

c.wydawanie opinii i zaświadczeń dla władz i instytucji wyłącznie na żądanie lub za zgodą zainteresowanych członków Zrzeszenia.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano:

1.Lokal nie był wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT. Jak wspomniano w pierwotnym wniosku lokal był nieprzerwanie wynajmowany od grudnia 2017 r. do grudnia 2022 r. Z tego tytułu Najemcy Zrzeszenie wystawiało faktury VAT z obowiązującą stawką podatku, o czym wspomniano w pierwotnym wniosku (poz. 76, akapit pierwszy). Z kolei w okresie wrzesień-grudzień 2017 r. lokal był wykorzystywany na potrzeby własne Zrzeszenia, które było już czynnym podatnikiem VAT.

2.Pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług nastąpiło we wrześniu 2017 r. Wnioskodawca nadmienił przy tym, że wskazany w pierwotnym wniosku termin Jesień 2017 r.”(poz. 61, akapit piąty), pozostaje w ocenie Zrzeszenia wystarczającą informacją, gdyż od jakiegokolwiek daty z tego roku do dnia sprzedaży upłynęły ponad 2 lata i okres ten nie mógł się skrócić, a jedynie wydłużyć.

3.Jak wskazano w pierwotnym wniosku od dnia pierwszego zasiedlenia do dnia planowanej - i już zrealizowanej - sprzedaży upłynie okres powyżej 2 lat, co zostało wskazane w pierwotnym wniosku (poz. 61, przedostatni akapit na str. 7).

4.Zrzeszenie nie poniosło wydatków na ulepszenie lokalu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które by wyniosły 30% lub więcej jego wartości początkowej, co również zostało wskazane w pierwotnym wniosku (poz. 61, akapit piąty).

Pytanie

Czy realizacja planowanej umowy sprzedaży Lokalu wraz z przynależnym udziałem we własności gruntu, na którym posadowiony jest budynek, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

W opinii Zrzeszenia realizacja planowanej, a opisanej wyżej umowy sprzedaży będzie korzystać ze zwolnienia opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Państwa stanowisko w sprawie

Zrzeszenie, pomimo swojego generalnie niekomercyjnego charakteru, ma ustawowe i statutowe prawo do prowadzenia działalności gospodarczej, która w stosunku do działalności podstawowej ma charakter subsydiarny. Działalnością taką jest m.in. wynajem Lokalu, z którego to tytułu wystawiane są faktury z ujętym na nich należnym podatkiem od towarów i usług. Stąd też nie ma wątpliwości, iż planowana transakcja co do zasady będzie co do zasady dostawą towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym podstawą opodatkowania w opisywanej sytuacji winny być co do zasady kwoty otrzymane od zbywcy, o czym stanowi art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do ust. 8 art. 29a podstawa opodatkowania będzie obejmować również cenę gruntu.

Wskazane wyżej przepisy nie spowodują jednakże powstania po stronie Zrzeszenia obowiązku naliczenia podatku od towarów i usług. Wniosek ten wynika z faktu, iż planowana transakcja sprzedaży Lokalu spełnia w całości hipotezę art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi:

„Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata”.

Zawarty w przedmiotowym przepisie zwrot „pierwsze zasiedlenie” został zdefiniowany w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, przez który rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Celem pełnego przedstawienia stanu prawnego mogącego dotyczyć sytuacji podobnego rodzaju, Zrzeszenie zwraca uwagę na lit. a ww. przepisu, który wyłącza zwolnienie dostaw lokali, które zostały dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a także na pkt 10a ust. 1 art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku:

„dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów”.

Przedmiotowe przepisy nie znajdą jednak w sytuacji Zrzeszenia zastosowania, gdyż:

1)zakresy przedmiotowe lit. a i b pkt 10 mają charakter rozłączny, tj. nie mogą wystąpić jednocześnie, gdyż lokal można sprzedać albo w ramach pierwszego zasiedlenia (lub przed nim) albo po tym pierwszym zasiedleniu, podczas gdy pierwsze zasiedlenie Lokalu miało miejsce w przeszłości,

2)regulacja pkt 10a ma charakter rozłączny względem całego pkt 10, tj. może służyć prawnopodatkowej ocenie stanu faktycznego wtedy i tylko wówczas, gdy nie zostaną spełnione przesłanki tego drugiego, podczas gdy bezsprzecznie planowana transakcja sprzedaży Lokalu wyczerpie hipotezę pkt 10.

Analizując przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b należy zauważyć, iż zawiera on w sobie dwie przesłanki: pozytywną dotyczącą przedmiotu dostawy oraz negatywną dotyczącą długości terminu pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą, tj. w sytuacji Zrzeszenia - sprzedaży następnemu właścicielowi.

Niewątpliwie przedmiotem dostawy jest "część budynku", co wynika zarówno z cech fizycznych budynku położnego przy ul. … oraz samego Lokalu (zespół izb wydzielony ścianami od pozostałych części budynku, w tym od innych lokali), jak i ustanowienia dla niego własności odrębnej od własności budynku.

Nie budzi również wątpliwości kwestia terminu - skoro zwolnienie od podatku zostaje wyłączone (wprawdzie nie ostatecznie, vide pkt 10a) krótszym niż dwa lata okresem pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą, to w konsekwencji już dwuletni odstęp czasu wywołuje tegoż zwolnienia aktywację. Tymczasem, jak zostało to wspomniane w opisie stanu faktycznego od pierwszego zasiedlenia minęło ponad 5 lat.

Mając na uwadze powyższe Zrzeszenie stoi na stanowisku, że planowana transakcja sprzedaży Lokalu będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwa we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Należy zauważyć, że dostawa towarów rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel obejmuje każdą czynność polegającą na przeniesieniu dobra materialnego przez stronę, która przyznaje drugiej stronie prawo do faktycznego dysponowania nim, jakby była właścicielem tego dobra.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Ustawodawca w art. 43 ustawy określił zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

A zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto w świetle art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza przepisów ustawy regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do ich dostawy może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu (działki) stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Ponadto należy zauważyć, że z uwagi na fakt, że ustawa, oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają definicji lokalu, należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1048).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 cyt. ustawy o własności lokali:

Samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej „lokalami”, mogą stanowić odrębne nieruchomości.

Ustawa o własności lokali wprowadza również pojęcie nieruchomości wspólnej, określa warunki, jakim obwarowane jest jej powstanie i zasady obliczania w niej udziału.

Według art. 3 ust. 1 cyt. ustawy o własności lokali:

W razie wyodrębnienia własności lokali właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej jako prawo związane z własnością lokali. Nie można żądać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa odrębna własność lokali.

W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy o własności lokali:

Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o własności lokali:

Odrębną własność lokalu można ustanowić w drodze umowy, a także jednostronnej czynności prawnej właściciela nieruchomości albo orzeczenia sądu znoszącego współwłasność.

Umowa o ustanowieniu odrębnej własności lokalu powinna być dokonana w formie aktu notarialnego; do powstania tej własności niezbędny jest wpis do księgi wieczystej.

Z powyższych przepisów wynika, że odrębną nieruchomość może stanowić samodzielny lokal, a dla powstania odrębnej własności lokali niezbędny jest wpis do księgi wieczystej mający charakter konstytutywny. Bez wpisu do księgi wieczystej odrębna własność lokalu (części budynku) nie może skutecznie powstać. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług lokal ten staje się odrębnym od budynku towarem i stanowi samodzielny przedmiot czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Stosownie natomiast do treści art. 47 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 50 ustawy Kodeks cywilny:

Za część składową nieruchomości uważa się także prawa związane z jej własnością.

Z powyższego wynika, że nie można nabyć w oderwaniu od lokalu mieszkalnego części wspólnej budynku mieszkalnego.

Zatem, jeżeli w ramach jednej nieruchomości następuje sprzedaż odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz ze stosownym udziałem w jej częściach wspólnych, to sprzedaż ta ma charakter jednej transakcji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, w celu ustalenia, czy w rozpatrywanej sprawie dla dostawy lokalu mieszkalnego znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do lokalu mieszkalnego miało miejsce pierwsze zasiedlenie i jaki okres upłynie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tego lokalu.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście wyżej powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w stosunku do ww. lokalu mieszkalnego nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Z wniosku wynika, że pierwsze zasiedlenie lokalu miało miejsce we wrześniu 2017 r. Jednocześnie nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie lokalu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które by wyniosły 30% lub więcej jego wartości początkowej.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż w okolicznościach niniejszej sprawy zostaną spełnione przesłanki określone do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla dostawy przedmiotowego lokalu mieszkalnego.

Przy czym zaznaczyć należy, że dostawa przedmiotowego lokalu mieszkalnego będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT, o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy w związku z art. 43 ust. 11 ustawy.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części posadowione na tym gruncie. W świetle powyższego dostawa przynależnego do ww. lokalu udziału we własności gruntu, na którym posadowiony jest budynek, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy w związku z art. 43 ust. 11 ustawy.

Reasumując, dostawa lokalu mieszkalnego wraz z przynależnym udziałem we własności gruntu, na którym posadowiony jest budynek będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy w związku z art. 43 ust. 11 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Inne kwestie przedstawione we wniosku, a w szczególności dotyczące podstawy opodatkowania, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00