Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.844.2022.2.MSU
Zwolnienie od podatku usługi polegającej na przygotowaniu oraz prowadzeniu szkolenia dla nauczycieli, których celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, świadczonych na rzecz podmiotów takich jak Gminy/Szkoły/MOOSy/GOOSy, finansowanych w 100% ze środków publicznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, jest:
-prawidłowe wczęści dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy dla usługi polegającej na przygotowaniu oraz prowadzeniu szkolenia dla nauczycieli, których celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, świadczonych na rzecz podmiotów takich jak Gminy/Szkoły/MOOSy/GOOSy, finansowanych w 100% ze środków publicznych
-nieprawidłowe w części zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. dla ww. usługi.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 listopada 2022 r. wpłynął Pani wniosek, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy i § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie VAT dla usługi polegającej na przygotowaniu oraz prowadzeniu szkolenia dla nauczycieli, których celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, świadczonych na rzecz podmiotów takich jak Gminy/Szkoły/MOOSy/GOOSy, finansowanych w 100% ze środków publicznych.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 stycznia 2023 r. (data wpływu 26 stycznia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie szkoleń profilaktycznych. Głównym przedmiotem działalności przedsiębiorcy jest profilaktyka, która zgodnie z polską klasyfikacją działalności znajduje się pod kodem:
-85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
-85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
-55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania,
-85.60.Z Działalność wspomagająca edukację.
-86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Zleceniodawcą niniejszego przedsiębiorcy są głównie instytucje publiczne: Urzędy Gmin, Szkoły, Miejskie/Gminne Ośrodki Opieki Społecznej, Gminne/Miejskie Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Zlecają one szkolenia, które są finansowane z pieniędzy, tzw. znaczonych pochodzących z wydawanych koncesji na alkohol. Są to w 100% pieniądze publiczne, a ich wydawanie jest kontrolowane zgodnie z Ustawą o wychowaniu w Trzeźwości i Przeciwdziałaniu Alkoholizmowi.
Przedsiębiorca przeprowadza szkolenia głównie na rzecz nauczycieli. Ich szkolenia są finansowane z ww. pieniędzy, czasem są finansowane przez dyrektorów szkół z pieniędzy przeznaczonych na szkolenia. Przedsiębiorca prowadzi również szkolenia na rzecz członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracowników socjalnych i innych osób, które zawodowo zajmują się profilaktyką, przeciwdziałaniem zachowaniom ryzykownym, agresją i przemocą w rodzinie.
Przedsiębiorca prowadzi również warsztaty dla uczniów z profilaktyki alkoholu, narkomanii, promocji zdrowia. W obszarze pracy Przedsiębiorcy jest również szkolenie rodziców w zakresie umiejętności rodzicielskich. Jeżeli chodzi o nauczycieli, to świadczone przez Przedsiębiorcę usługi polegają na kształceniu zawodowym nauczycieli, które mają na celu:
-przygotowanie nauczycieli/pedagogów/psychologów/do samodzielnej pracy w szkole tzw. rekomendowanymi programami profilaktycznymi;
-system rekomendacji działa na poziomie krajowym od 2010 roku. Jest to zadanie realizowane we współpracy trzech instytucji: Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (powstałego z połączenia Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii z Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych), Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz Instytutu Psychiatrii i Neurologii;
-szkolenia, które prowadzi Zleceniodawca kończą się certyfikatem/ zaświadczeniem/upoważnieniem, które dają uczestnikom prawo do:
1.Prowadzenia rekomendowanego programu w swojej klasie jako wychowawca/ pedagog/psycholog;
2.Prowadzenia programu w ramach zajęć dodatkowych w szkole;
3.Prowadzenia programu w ramach zajęć w świetlicy wiejskiej/środowiskowej lub podczas wypoczynku letniego lub innego;
4.Prowadzenia innowacji pedagogicznej w swojej placówce;
5.Wykorzystania w planie awansu zawodowego.
Przedsiębiorca jest trenerem następujących programów profilaktycznych: (...) /do nowych systematycznie się przygotowuje/;
-przygotowanie do ww. programów - to obowiązek dyrektorów szkół, wójtów, burmistrzów, prezydentów,
-zdobycie bądź uaktualnienie wiedzy przez uczestnika danego szkolenia z zakresu wychowania i profesjonalnej profilaktyki. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem uczestników szkoleń oraz ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych,
-pozyskanie nowej wiedzy niezbędnej w ich pracy: np. zyskują wiedzą dotyczącą komunikacji z rodzicami,
-uzupełnienie braków w dotychczasowej wiedzy, polepszenie swoich zdolności interpersonalnych,
-lepsze wykonywanie swoich zadań, skuteczniejsze rozwiązywanie wielu sytuacji szkolnych, itp.
Nabytą wiedzę i umiejętności nauczyciele wykorzystują lub będą wykorzystywać w codziennej pracy lub jest to nowa wiedza albo uzupełnienie, czy też doskonalenie umiejętności. Jeżeli chodzi o inne grupy zawodowe, to świadczone przez Przedsiębiorcę usługi, to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń. Warsztaty mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy z zakresu szeroko pojętej profilaktyki alkoholowej, nikotynowej, narkotykowej oraz innych zachowań ryzykownych do celów zawodowych. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z realizacją Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz współpracą i komunikacją na poziomie lokalnym.
Szkolenia są przeprowadzane w różnej formie, w zależności od osób zamawiających i rodzaju szkolenia jako: warsztaty, prelekcje, wykłady.
W październiku 2022 Przedsiębiorca przekroczył limit 200 tys. ze sprzedaży usług. Do momentu osiągnięcia 200 tys. sprzedaży, Przedsiębiorca korzystał ze zwolnienia podmiotowego powołując się na artykuł 113 ust. 1 VATU. Przedsiębiorca jest zdania, że po przekroczeniu 200 tys. ogółu sprzedaży dalej korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 2, gdyż z limitu 200 tys. wyłącza sprzedaż dotyczącą szkoleń skierowanych do nauczycieli mających na celu podniesienie ich kwalifikacji zawodowych i finansowanych ze środków publicznych w całości (zwolnienia z VAT przedmiotowe na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c VATU) - tej sprzedaży Przedsiębiorca nie wlicza do limitu 200 tys.
Sprzedaż dotycząca pozostałych szkoleń, których adresatami są uczniowie lub rodzice, a które nie kwalifikują się do zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c - tą sprzedaż Przedsiębiorca wlicza do limitu 200 tys. Dodatkowo do limitu 200 tys. Przedsiębiorca wlicza sprzedaż usług szkoleniowych fakturowanych na Stowarzyszenia, pomimo iż odbiorcą są nauczyciele, szkolenia te podnoszą ich kwalifikacje zawodowe i są finansowane ze środków publicznych, ale to Stowarzyszenie fakturuję Gminę, a Zleceniodawca fakturuje Stowarzyszenie.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani:
1.Nie jestem zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT,
2.Korzystam ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług,
3.Nie utraciłam ani nie zrezygnowałam ze zwolnienia
4.Do kwoty 200.000 zł, o której mowa w art. 113 ww. ustawy wliczam:
1)Następujące usługi:
a.warsztaty prowadzone dla uczniów na temat zachowań ryzykownych (organizowane dla dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym oraz młodzieży uczęszczającej do szkół średnich), odbiorcą usługi są Gminy lub MOPS lub jakaś jednostka gminna powołana do realizacji zadań wynikających z Ustawy o Wychowaniu w Trzeźwości i Przeciwdziałaniu Alkoholizmowi
b.warsztaty prowadzone dla rodziców z zakresu profilaktyki uzależnień, odbiorcą usługi są Gminy j.w.
c.szkolenia prowadzone dla Gminnych Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, właścicieli i sprzedawców sklepów, posiadających koncesję na sprzedaż alkoholu oraz innych grup zawodowych, które zrealizują w danej gminie zadania wynikające z Ustawy o Wychowaniu w Trzeźwości i Przeciwdziałaniu Alkoholizmowi- odbiorcą usługi są Gminy j.w.
d.szkolenia dla nauczycieli z zakresu promocji zdrowia psychicznego, profilaktyki uzależnień, profilaktyki zachowań ryzykownych podnoszące ich kwalifikacje zawodowe, które prowadzę jako trener rekomendowanych programów profilaktycznych na rzecz 1-2 Stowarzyszeń i 1-3 firm szkoleniowych, jestem podwykonawcą usług
e.w okresie pandemii prowadziłam sporadycznie szkolenia z zakresu profilaktyki uzależnień, w których brali również udział nauczyciele sami finansujący swoje szkolenia , w roku 2022 nie wystawiałam faktur na osoby prywatne.
2)W Pani ocenie ww. usługi nie podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43, dlatego wliczam je do limitu 200 tys. zł. z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
3)Wartość sprzedaży wliczana do limitu 200 tys. dotycząca szkoleń, których adresatami są uczniowie lub rodzice oraz fakturowana na stowarzyszenia i firmy szkoleniowe wyniosła w 2022 r. ... zł. Z tego szkolenia, których adresatami są uczniowie lub rodzice, GKRPA osiągnęły wartość ... zł, a szkolenia fakturowane na stowarzyszenia i firmy szkoleniowe ... zł.
4)Oprócz ww. szkoleń prowadzę szkolenia dla nauczycieli, odbiorcą usług są Gminy i Szkoły. Wartości sprzedaży tych szkoleń nie wliczam do limitu 200 tys. zł, albowiem w mojej ocenie są to usługi objęte zwolnieniem przedmiotowym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług i § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie VAT. Prowadzone przeze mnie szkolenia dla nauczycieli mają na celu nabycie przez uczestniczące w nich osoby wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych przydatnych do wykonywania zawodu. Osoby uczestniczące w kursach legitymują się umiejętnościami zawodowymi predysponującymi je do wykonywania pracy zawodowej. Szkolenia dla nauczycieli umożliwiają dokształcanie i doskonalenie zawodowe, usystematyzowanie i rozwijanie wiedzy. Oferowane przeze mnie usługi szkoleniowe należy uznać za świadczone na rzecz osób, które nabywają je w związku z wykonywanym aktualnie zawodem lub w związku z zamiarem zdobycia nowej wiedzy i umiejętności. Po zakończeniu kursu wystawiane są zaświadczenia/certyfikaty o odbytym szkoleniu, które uprawniają uczestników do samodzielnej pracy określonym rekomendowanym programem profilaktycznym.
W rezultacie odbycia szkolenia uczestnicy (nauczyciele) zdobywają lub pogłębiają praktyczną wiedzę z zakresu szeroko pojętej profilaktyki alkoholowej, nikotynowej, narkotykowej oraz innych zachowań ryzykownych do celów zawodowych. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z realizacją Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz współpracą i komunikacją na poziomie lokalnym. Wiedza zdobyta w trakcie szkoleń stanowi istotny element dokształcenia zawodowego, ale także daje możliwość zdobycia nowych kompetencji dla osób, które chcą uzyskać nowe umiejętności w celu rozszerzenia katalogu świadczonych usług. Wskazane usługi są finansowane w całości ze środków publicznych.
5)Do limitu 200 tys. zł wlicza Pani transakcje, które w Pani ocenie nie są objęte żadnym zwolnieniem przedmiotowym. Do tej wartości nie wliczam jedynie wartości sprzedaży usług szkoleniowych organizowanych dla nauczycieli, mających na celu dokształcenie i doskonalenie zawodowe, których odbiorcami są Gminy i Szkoły, gdyż są w całości (100%) finansowane ze środków publicznych i w mojej ocenie usługi te objęte są zwolnieniem przedmiotowym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług i § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie VAT.
5.Wartość sprzedaży świadczonych przeze mnie usług na rzecz rodziców i dzieci, w roku podatkowym 2022 nie przekroczyła kwoty 200.000 zł.
6.Usługi szkoleniowe w zakresie podniesienia kwalifikacji zawodowych, objęte zakresem wniosku, fakturowane na inne podmioty niż Gminy/Szkoły/MOOSy/GOOSy świadczy Pani jako podwykonawca.
7.Usługi świadczone przeze Panią jako podwykonawcę na rzecz innych podmiotów niż Gminy/Szkoły/MOOSy/GOOSy są finansowane w 100% ze środków publicznych. Te podmioty otrzymują zapłatę za świadczone przez Panią usługi od Gmin, co oznacza, że są to w 100% środki publiczne.
8.Nie posiada Pani dokumentacji, która wskazywałaby, że ww. usługi na rzecz podmiotów innych niż Gminy/Szkoły/MOOSy/GOOSy są finansowane w 100% ze środków publicznych, dlatego też wlicza Pani te usługi do limitu 200 tys. zł.
Świadczone przez Panią usługi szkoleniowe dla nauczycieli, których odbiorcami są Gminy i Szkoły, są realizowane na podstawie umów (pisemnych i ustnych) z Gminą i Szkołami. Ze swojego wieloletniego doświadczenia wie Pani, że są to pieniądze, jakie Gminy uzyskują z koncesji na sprzedaż alkoholu. Zgodnie z art. 42 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r. (Dz. U. z 2021 r poz. 1119) prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin, w szczególności zadania te obejmują prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz działalności szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii oraz uzależnieniom behawioralnym, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych. Zgodnie zaś z art. 111 ww. ustawy, w celu pozyskania dodatkowych środków na finansowanie zadań określonych w art. 41 ust. 1, gminy pobierają opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, o których mowa w art. 18.
9.Świadczy Pani usługi szkoleniowe na rzecz 1-2 stowarzyszeń oraz 1-3 firm szkoleniowych, których jest Pani trenerem. Firmy te reprezentują wąską grupę specjalistów, a także posiadają prawa autorskie do programów z zakresu profilaktyki uzależnień. Te firmy szkoleniowe zajmują się głównie szkoleniami z zakresu szeroko pojętej profilaktyki.
10.Pani zdaniem, te usługi nie podlegają zwolnieniu na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r., albowiem niektórzy odbiorcy są płatnikami podatku VAT.
11.W przeszłości wynajmowałam domek letniskowy, usługa nie została opodatkowana podatkiem VAT, korzystałam ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ww. usługa nie podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W zakresie działalności mam wpisany kod PKD 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, jednak w przeszłości sporadycznie świadczyłam takie usługi. W 2022r. nie wykonała Pani żadnej takiej usługi.
12.Nie wykonywała Pani ani nie wykonuje usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
13.Nie jestem jednostką objętą systemem oświaty. Prowadząc własną działalność gospodarczą nie posiada Pani statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk bądź instytutu badawczego i nie świadczy Pani usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym jako taka jednostka.
14.Usługi szkoleniowe objęte zakresem wniosku nie są świadczone przez Panią jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.).
15.Świadczone przez Panią usługi nie stanowią usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
16.Usługi szkoleniowe, których adresatami są uczniowie lub rodzice, nie są usługami ściśle związanymi z usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy w przypadku świadczenia usługi polegającej na przygotowaniu oraz prowadzeniu szkolenia dla nauczycieli, którego celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, świadczone na rzecz podmiotów takich jak Gminy/Szkoły/MOOSy/GOOSy, która to usługa jest finansowana w 100% ze środków publicznych, prawidłowo Pani uznaje za zasadne zastosowanie zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług i § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie VAT?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Zakładając rodzaj świadczonej usługi, tj. podnoszenie kwalifikacji (odbiorcy usługi uzyskują lub uaktualniają wiedzę dla celów zawodowych w zawodach, w których pracują na co dzień lub przygotowują się do pracy w nich) oraz fakt, że jest ona finansowana w 100% ze środków publicznych - znajduje zastosowanie zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług i § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie VAT.
Doskonalenie nauczycieli nie jest usługą kształcenia i wychowania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26a VATU, lecz objęte jest innym zwolnieniem, a mianowicie w zakresie usług doskonalenia zawodowego z punktu 29, z zachowaniem warunków tam określonych (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 25 maja 2017 r., sygn. akt I SA/Lu 192/17).
Świadczenie przez podmiot komercyjny usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w całości ze środków publicznych, stanowi realizację celów podobnych do celów podmiotów prawa publicznego (por. wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2019 r. sygn akt I FSK 805/17).
W przypadku usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, podlegających zwolnieniu z podatku VAT, z uwagi na ich sfinansowanie w całości ze środków publicznych, celem tego zwolnienia jest nieobciążanie kosztami tego podatku osób korzystających z tej formy usług edukacyjnych. Na taki charakter tego zwolnienia wskazał Europejski Trybunał Sprawiedliwości (obecnie TSUE) w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. W sprawie C-287/00 Komisja Wspólnot Europejskich p-ko Republice Federalnej Niemiec (opubl. ECR 2002/6B4-58911) stwierdzając, że zwolnienie usług w zakresie kształcenia (czy też szerzej, szeregu usług wykonywanych w interesie publicznym) zostało wprowadzone, aby zabezpieczyć dostępność usług edukacyjnych przed zwiększającymi się kosztami ich świadczenia, gdyby były one opodatkowane podatkiem VAT. Aby usługi korzystały ze zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r., muszą zostać uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c VATU oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne. Środkami publicznymi - w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Powyższy przepis zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Świadczone przez Panią usługi kształcenia zawodowego nauczycieli są finansowane w 100% ze środków publicznych. Wypełniają zatem przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c. VATU i są zwolnione od podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:
-prawidłowe wczęści dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy dla usługi polegającej na przygotowaniu oraz prowadzeniu szkolenia dla nauczycieli, których celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, świadczonych na rzecz podmiotów takich jak Gminy/Szkoły/MOOSy/GOOSy, finansowanych w 100% ze środków publicznych
-nieprawidłowe w części zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. dla ww. usługi.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c. finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247), obowiązującego do 31 grudnia 2013 r.:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r. poz. 1983 ze zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2014 r.:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Natomiast aby świadczone usługi mogły korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.
Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 z późn. zm.).
Zgodnie z tym przepisem:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
W myśl art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie szkoleń profilaktycznych. Zleceniodawcą szkoleń są głównie instytucje publiczne: Urzędy Gmin, Szkoły, Miejskie/Gminne Ośrodki Opieki Społecznej, Gminne/Miejskie Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Zlecają one szkolenia, które są finansowane z pieniędzy, tzw. znaczonych pochodzących z wydawanych koncesji na alkohol. Są to w 100% pieniądze publiczne, a ich wydawanie jest kontrolowane zgodnie z ustawą o wychowaniu w Trzeźwości i Przeciwdziałaniu Alkoholizmowi. Przeprowadza Pani szkolenia głównie na rzecz nauczycieli. Ich szkolenia są finansowane z ww. pieniędzy, czasem są finansowane przez dyrektorów szkół z pieniędzy przeznaczonych na szkolenia. Przedsiębiorca prowadzi również szkolenia na rzecz członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracowników socjalnych i innych osób, które zawodowo zajmują się profilaktyką, przeciwdziałaniem, zachowaniom ryzykownym, agresją i przemocą w rodzinie.
Pani wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku VAT usługi polegającej na przygotowaniu oraz prowadzeniu szkolenia dla nauczycieli, której celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, świadczone na rzecz podmiotów takich jak Gminy/Szkoły/MOOSy/GOOSy, finansowanej w 100% ze środków publicznych.
Dokonując oceny, czy świadczone przez Panią usługi szkoleniowe są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.
W opisie sprawy wskazała Pani, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Nie posiada Pani statusu uczelni, czy jednostki naukowej PAN, bądź instytutu badawczego. Ponadto nie świadczy Pani usług jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Zatem realizowane przez Panią szkolenia nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
W związku z powyższym należy przeanalizować, czy dla świadczonych przez Panią usług spełnione są przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.
Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, przedmiotem świadczenia muszą być usługi obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo usługi te muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.
Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne. Należy wskazać, że środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej mieszczą się w kategorii środków publicznych w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.).
W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych:
Środkami publicznymi są:
1)dochody publiczne;
2)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a)środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2019 r. poz. 1295 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 1378 i 2327);
3)środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4)przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a)ze sprzedaży papierów wartościowych,
b)z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
c)ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
d)z otrzymanych pożyczek i kredytów,
e)z innych operacji finansowych;
5)przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Natomiast stosownie do art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych:
Sektor finansów publicznych tworzą:
1)organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
2)jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
2a)związki metropolitalne;
3)jednostki budżetowe;
4)samorządowe zakłady budżetowe;
5)agencje wykonawcze;
6)instytucje gospodarki budżetowej;
7)państwowe fundusze celowe;
8)Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
9)Narodowy Fundusz Zdrowia;
10)samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
11)uczelnie publiczne;
12)Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
13)państwowe i samorządowe instytucje kultury;
14)inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, banków oraz spółek prawa handlowego;
15)Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, że:
Przepisy ustawy stosuje się do:
1) jednostek sektora finansów publicznych;
2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Jak powyższe wskazuje, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost, co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
W niniejszej sprawie prowadzone przez Panią usługi będące przedmiotem zapytania będą spełniały definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż jak wynika z wniosku usługi będące przedmiotem zapytania pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestników szkoleń oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Nabytą wiedzę i umiejętności nauczyciele wykorzystują lub będą wykorzystywać w codziennej pracy lub jest to nowa wiedza albo uzupełnienie, czy też doskonalenie umiejętności.
Ponadto z okoliczności sprawy wynika, że usługiświadczone na rzecz podmiotów takich jak Gminy/Szkoły/MOOSy/GOOSy, finansowane są w 100% ze środków publicznych.
Zatem analiza okoliczności sprawy oraz przepisów podatkowych mających zastosowanie w niniejszej sprawie, prowadzi do wniosku, że ww. szkolenia finansowane w 100% ze środków publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.
W związku z powyższym Pani stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.
Skoro ww. usługi korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, to nie mogą jednocześnie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., obowiązującego do dnia 31 grudnia 2014 r. oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., obowiązującego od 1 stycznia 2014 r.
Zatem Pani stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania postawionego w uzupełnieniu wniosku). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Interpretacja nie rozstrzyga kwestii zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy dla usług szkoleniowych świadczonych na zlecenie innych podmiotów niż Gminy/Szkoły/MOOSy/GOOSy (tj. Stowarzyszenia, inne firmy szkoleniowe) oraz obowiązku wliczania świadczonych przez Panią usług do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części.
Z tytułu złożenia niniejszego wniosku wniosła Pani opłatę w wysokości 80 zł. Natomiast opłata należna od tego wniosku wynosi 40 zł (40 zł x 1 zaistniały stan faktyczny). W związku z tym, opłata w wysokości 40 zł zostanie zwrócona – stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej – na rachunek bankowy wskazany we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right