Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.784.2022.2.MGO
Zastosowanie zwolnienia od podatku dla świadczonych usług kształcenia i wychowania w ramach utworzonej placówki oświatowo-wychowawczej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług kształcenia i wychowania w ramach utworzonej placówki oświatowo-wychowawczej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT oraz zastosowania zwolnienia dla tych usług w przypadku, gdy miejscem ich wykonania będzie miejsce, w którym placówka zostanie wpisana przez jednostkę samorządu terytorialnego do stosownej ewidencji, jak i w sytuacji, gdy miejscem wykonania będą inne lokalizacje na terytorium kraju. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 stycznia 2023 r. (wpływ 24 stycznia 2023 r.)
Treść wniosku jest następująca:
F., zwana dalej Fundacją, m.in. od (...) lutego 2022 r. prowadzi usługi polegające na przeprowadzaniu zajęć dla przedszkolaków w gminach: … (miejscowości: …, …, …, …, …), … (miejscowości: …, …, …, …), … (miejscowości: …, …, …, …, …, …), … (miejscowości: …, …, …, …, …) i … (miejscowości …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …).
Zajęcia są prowadzone na podstawie umów zawartych w wyniku rozstrzygniętego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie konkurencyjności, zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Fundacja jest odpowiedzialna między innymi za:
1)realizację zajęć Metodą …,
2)zajęcia prowadzone metodą … w edukacji przedszkolnej,
3)realizację zajęć rozwijających kompetencje matematyczne,
4)realizację zajęć rozwijających kompetencje cyfrowe (podstawy programowania),
5)realizację zajęć rozwijających umiejętności rozwiązywania problemów i pracy zespołowej,
6)realizację zajęć rozwijających kreatywność i umiejętność uczenia się,
7)realizację ćwiczeń słuchowych dla dziecka z niedosłuchem,
8)realizację indywidualnych zajęć terapii dla dzieci z upośledzeniem intelektualnym w stopniu lekkim.
Ww. usługi dokonywane przez Fundację do kwoty 200.000,00 zł były zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 113 (zwolnienie podmiotowe) ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT.
Od dnia (...) czerwca 2022 r. Fundacja jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT.
Obecnie Fundacja ma zarejestrowaną Niepubliczną Placówkę Oświatowo-Wychowawczą …. Jest to placówka oświatowo-wychowawcza (zwaną dalej placówką), zarejestrowana pod numerem … w ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych Starostwa Powiatowego w …. Placówka umożliwia rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego, określoną w art. 2 ust. 3) ustawy Prawo oświatowe, należącą do systemu oświaty.
Zgodnie ze Statutem:
-placówka działać będzie pod nazwą Niepubliczna Placówka Oświatowo-Wychowawcza …
-jest placówką o zasięgu ogólnopolskim,
-placówka posiadać będzie siedzibę w … przy ul. …
-celem działalności placówki będzie edukacja, wychowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci i młodzieży w pozaszkolnych i/lub pozalekcyjnych formach dydaktycznych, umożliwiających m.in. uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej i umiejętności, jak również rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, w tym zainteresowań i uzdolnień językowych oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu, uwzględniających bogactwo kulturowe środowiska lokalnego oraz kraju.
Placówka prowadzić będzie swoją działalność na podstawie:
1.ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z późniejszymi zmianami
2.ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe, z późniejszymi zmianami
3.rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, z późniejszymi zmianami
4.statutu.
Do zgłoszenia do ewidencji szkół i placówek niepublicznych należy dołączyć m.in. informację o warunkach lokalowych zapewniających możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz realizacji innych zadań statutowych, a także zapewniających bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy.
Fundacja dysponuje lokalem na terenie Publicznej Szkoły Podstawowej w …, przy ul. ….
Fundacja w ramach nowopowstającej placówki planuje – obok zajęć dla przedszkolaków w gminach: …, …, …, … i … – organizować zajęcia dla dzieci i młodzieży z innych miejscowości w całym kraju. Zajęcia odbywać będą się w pobliżu miejsca zamieszkania lub nauki wychowanków placówki.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:
Obecnie w ramach prowadzonej niepublicznej placówki wychowawczo oświatowej … rozpoczęli Państwo realizację następujących działań, skierowanych do przedszkolaków:
•zajęcia metodą „…”
•zajęcia metodą „…”
•zajęcia rozwijające kompetencje cyfrowe poprzez naukę programowania
•zajęcia rozwijające umiejętności rozwiązywania problemów i pracy zespołowej
•zajęcia rozwijające kreatywność i umiejętność uczenia się
•indywidualne zajęcia z terapii integracji sensorycznej dla dzieci z upośledzeniem w stopniu lekkim
•indywidualne ćwiczenia słuchowe dla dziecka z niedosłuchem
•zajęcia rozwijające kompetencje matematyczne
•zajęcia terapii psychomotorycznej
•indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
W Państwa ocenie wszystkie usługi będące przedmiotem wniosku o interpretacje stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Zajęcia prowadzone w ww. gminach są realizowane przez jednostkę systemu oświaty tj. przez Niepubliczną Placówkę Oświatowo-Wychowawczą … dla której organem prowadzącym jest F. i która to placówka została wpisana do rejestru niepublicznych placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonego przez Starostę.
Zajęcia, które zamierzają Państwo prowadzić w przyszłości w innych miejscowościach na terenie kraju, będą prowadzone przez jednostkę objętą systemem oświaty tj. Niepubliczną Placówkę Oświatowo-Wychowawczą … wpisaną do rejestru niepublicznych placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonego przez Starostę, a zajęcia te będą z zakresu kształcenia i wychowania.
Pytania
1.Czy przedstawione usługi edukacyjne, świadczone w ramach utworzonej placówki oświatowo-wychowawczej stanowiącej jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, będące usługami w zakresie kształcenia i wychowania będą korzystały ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT?
2.Czy świadczone przez Wnioskodawcę w ramach utworzonej placówki usługi, o których mowa w pytaniu pierwszym będą korzystały ze zwolnienia z VAT zarówno w przypadku gdy miejscem ich wykonania będzie miejsce, w którym placówka zostanie wpisana przez jednostkę samorządu terytorialnego do stosownej ewidencji, jak i w przypadku, gdy miejscem wykonania usług będą inne lokalizacje na terytorium kraju?
Państwa stanowisko w sprawie
Jak wynika z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 t.j. z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Możliwość skorzystania ze wskazanego zwolnienia jest uwarunkowana wypełnieniem przesłanek zarówno o charakterze podmiotowym, jak i przedmiotowym. To oznacza, że podmiot, który chciałby zastosować niniejsze zwolnienie z VAT musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a także musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Wnioskodawca utworzył Niepubliczną Placówkę Oświatowo-Wychowawczą …, stanowiącą - stosownie do treści art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 t.j. z późn. zm.) - placówkę oświatowo-wychowawczą, umożliwiającą rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego, objętą systemem oświaty. Zgodnie z wymogiem, o którym mowa w art. 168 ust. 1 ustawy prawo oświatowe, placówka została wpisana przez odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego do stosownej ewidencji. Ponadto placówka będzie prowadziła działalność w zakresie edukacji pozaszkolnej w formie zajęć edukacyjnych, których uczestnikami są osoby małoletnie. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, celem działalności placówki będzie edukacja, wychowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci i młodzieży w pozaszkolnych i/lub pozalekcyjnych formach dydaktycznych, umożliwiających m.in. uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej i umiejętności, jak również rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, w tym zainteresowań i uzdolnień językowych oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu, uwzględniających bogactwo kulturowe środowiska lokalnego oraz kraju - co niewątpliwie wskazuje na charakter świadczonych przez placówkę usług wypełniający znamiona kształcenia i wychowania.
Mając to na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy spełniony zostanie warunek podmiotowy (placówka objęta systemem oświaty), jak i przedmiotowy (usługi w zakresie kształcenia i wychowania) umożliwiający zastosowanie zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.
Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, dla zastosowania wskazanego zwolnienia bez znaczenia pozostaje fakt, iż usługi świadczone w ramach utworzonej placówki oświatowo - wychowawczej będą wykonywane zarówno w samej siedzibie placówki, jak i w różnych innych lokalizacjach na terytorium kraju (w pobliżu miejsca zamieszkania lub nauki wychowanków placówki), ponieważ przepisy ustawy podatkowej nie precyzują żadnych dodatkowych warunków ponad ten, że usługi muszą być świadczonej przez jednostkę objętą systemem oświaty i nie zakładają terytorialnego ograniczenia zasięgu stosowania zwolnienia do lokalizacji, w której nastąpiła rejestracja placówki przez jednostkę samorządu terytorialnego. Tożsame stanowisko odnośnie zakresu zastosowania zwolnienia z VAT w podobnej sytuacji zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji wydanej dnia 28 stycznia 2022 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.818.2021.2.AK, w której stwierdził, że „(...) Bez wpływu na to zwolnienie będzie pozostawał fakt, iż usługi te będą realizowane także w innych miejscach aniżeli adres Placówki założonej przez Państwa Spółkę. Nie nastąpi bowiem zmiana statusu Placówki jako jednostki oświatowej, a tym samym nie wpłynie to na zmianę kwalifikowania usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT. Zatem, świadczone przez Placówkę jako jednostkę objętą systemem oświaty usługi edukacyjne, na rzecz osób małoletnich, które będą wykonywane w ramach Placówki oraz w innych miejscach aniżeli adres Placówki, stanowić będą usługi w zakresie kształcenia, korzystające ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy (...)”.
Mając na uwadze przedstawioną argumentację należy wskazać, że usługi przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego w związku z uzyskaniem wpisu przez Niepubliczną Placówkę Oświatowo-Wychowawczą … do ewidencji, a tym samym uzyskaniu przez nią statusu jednostki objętej system oświaty będą korzystać ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług - bez względu na lokalizację ich faktycznego wykonywania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zauważyć przy tym należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
W tym miejscu należy odwołać się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.
W świetle art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2021 r. poz. 1082 ze zm.):
System oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje - placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Art. 8 ust. 2 ww. ustawy Prawo oświatowe stanowi, że:
Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1)jednostkę samorządu terytorialnego;
2)inną osobę prawną;
3)osobę fizyczną.
Stosownie do art. 168 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:
Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Przedstawiony przez Państwa opis sprawy wskazuje, że Fundacja ma obecnie zarejestrowaną Niepubliczną Placówkę Oświatowo-Wychowawczą …. Jest to placówka zarejestrowana w ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych Starostwa Powiatowego. Placówka umożliwia rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego, określoną w art. 2 ust. 3) ustawy Prawo oświatowe, należącą do systemu oświaty.
Fundacja świadczy usługi polegające na prowadzeniu zajęć dla przedszkolaków w gminach: …, …, …, … i …. Są to następujące działania:
˗zajęcia metodą „…”
˗zajęcia metodą „…”
˗zajęcia rozwijające kompetencje cyfrowe poprzez naukę programowania
˗zajęcia rozwijające umiejętności rozwiązywania problemów i pracy zespołowej
˗zajęcia rozwijające kreatywność i umiejętność uczenia się
˗indywidualne zajęcia z terapii integracji sensorycznej dla dzieci z upośledzeniem w stopniu lekkim
˗indywidualne ćwiczenia słuchowe dla dziecka z niedosłuchem
˗zajęcia rozwijające kompetencje matematyczne
˗zajęcia terapii psychomotorycznej
˗indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Ww. usługi dokonywane przez Fundację do kwoty 200.000,00 zł były zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy.
Od dnia (...) czerwca 2022 r. Fundacja jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT.
Obecnie Zgodnie ze Statutem:
-placówka działać będzie pod nazwą Niepubliczna Placówka Oświatowo-Wychowawcza …
-jest placówką o zasięgu ogólnopolskim,
-placówka posiadać będzie siedzibę w … przy ul. …
-celem działalności placówki będzie edukacja, wychowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci i młodzieży w pozaszkolnych i/lub pozalekcyjnych formach dydaktycznych, umożliwiających m.in. uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej i umiejętności, jak również rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, w tym zainteresowań i uzdolnień językowych oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu, uwzględniających bogactwo kulturowe środowiska lokalnego oraz kraju.
Państwa wątpliwości w sprawie w pierwszej kolejności dotyczą zastosowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych w ramach utworzonej placówki oświatowo-wychowawczej usług w zakresie kształcenia i wychowania.
Uwzględniając powołane przepisy prawa oraz przedstawiony przez Państwa opis sprawy należy stwierdzić, że skoro utworzona przez Państwa placówka oświatowo-wychowawcza stanowi jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. to spełniają Państwo kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Odnosząc się natomiast do przedmiotowego charakteru ww. zwolnienia należy zauważyć, że jak Państwo wskazali zakresem prowadzonych zajęć będzie kształcenie i wychowanie. Podali Państwo, że celem działalności placówki będzie edukacja, wychowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci i młodzieży, umożliwiających m.in. uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej i umiejętności, jak również rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, w tym zainteresowań i uzdolnień językowych oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu uwzględniających bogactwo kulturowe środowiska lokalnego oraz kraju.
W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi edukacyjne polegające na przeprowadzaniu zajęć dla przedszkolaków w gminach …, …, …, … i … będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, bowiem jak Państwo wskazali są usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto świadczone są w ramach utworzonej placówki oświatowo-wychowawczej stanowiącej jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Dalsze Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Państwa usług w przypadku, gdy miejscem ich wykonania będzie miejsce, w którym placówka została wpisana przez jednostkę samorządu terytorialnego do stosownej ewidencji, jak i w sytuacji, gdy miejscem wykonania usług będą inne lokalizacje w kraju.
Z opisu sprawy wynika, że zajęcia, które zamierzają Państwo prowadzić w przyszłości w innych miejscowościach na terenie kraju, będą prowadzone przez jednostkę objętą systemem oświaty tj. Niepubliczną Placówkę Oświatowo-Wychowawczą … wpisaną do rejestru niepublicznych placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonego przez Starostę, a zajęcia te będą z zakresu kształcenia i wychowania.
Na podstawie § 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz. U. z 2017 r. poz. 1606 ze zm.) zwane dalej Rozporządzeniem:
Rozporządzenie określa:
1) rodzaje i szczegółowe zasady działania publicznych:
a) placówek oświatowo-wychowawczych,
b) młodzieżowych ośrodków wychowawczych,
c) młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
d) specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych,
e) specjalnych ośrodków wychowawczych,
f) ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,
g) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
- zwanych dalej „placówkami”;
2) warunki pobytu dzieci i młodzieży w placówkach;
3) wysokość i zasady odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w placówkach;
4) warunki i zasady działania wolontariuszy.
Stosownie do § 4 Rozporządzenia:
Placówkami oświatowo-wychowawczymi są:
1) placówki wychowania pozaszkolnego: pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury, międzyszkolne ośrodki sportowe, ogniska pracy pozaszkolnej, ogrody jordanowskie i pozaszkolne placówki specjalistyczne;
Na mocy § 5 Rozporządzenia:
1. Placówka wychowania pozaszkolnego realizuje zadania edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, profilaktyczne, prozdrowotne, kulturalne, sportowe i rekreacyjne.
2. Placówka wychowania pozaszkolnego realizuje zadania przez:
1) prowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży, mających na celu:
a) rozwijanie zainteresowań, szczególnych uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy,
b) kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego,
c) kształtowanie poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur oraz poczucia własnej tożsamości, w szczególności narodowej, etnicznej i językowej,
d) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;
2) organizowanie:
a) imprez kulturalnych, w szczególności przeglądów, wystaw i festiwali,
b) wypoczynku, sportu i rekreacji dla dzieci i młodzieży,
c) działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
3. Placówka wychowania pozaszkolnego może realizować zadania również poza swoją siedzibą.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wyjaśnić, że w analizowanej sprawie na zastosowanie zwolnienia dla świadczonych przez Państwa usług nie będzie miał wpływu fakt, iż usługi te będą realizowane nie tylko w miejscowości, w której Państwo uzyskali wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, ale również w innych lokalizacjach w kraju. W przedstawionej sytuacji nie nastąpi bowiem zmiana statusu Wnioskodawcy jako jednostki oświatowej, jak również nie zmieni się kwalifikacji usługi wymagana zakresem wskazanego zwolnienia od podatku VAT.
W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right