Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.843.2022.2.AR

Prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji, w zakresie w jakim dotyczy Szkoły za pomocą prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku VAT 100% od wydatków dotyczących kotłowni obsługującej Ośrodek Zdrowia, prawo do odliczenia podatku VAT 100% od wydatków dotyczących kotłowni obsługującej Świetlicę oraz brak prawa do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji w zakresie w jakim dotyczy mieszkań komunalnych znajdujących się w budynku „Ośrodka” w "X, budynku „Świetlicy” w X oraz budynku „OSP” X.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji, w zakresie w jakim dotyczy Szkoły za pomocą prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, prawa do odliczenia podatku VAT 100% od wydatków dotyczących kotłowni obsługującej Ośrodek Zdrowia, prawa do odliczenia podatku VAT 100% od wydatków dotyczących kotłowni obsługującej Świetlicę oraz braku prawa do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji w zakresie w jakim dotyczy mieszkań komunalnych znajdujących się w budynku „Ośrodka” w X, budynku „Świetlicy” w X oraz budynku „OSP” X. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 grudnia 2022 r. (data wpływu 30 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2022 poz. 559, dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

Gmina planuje przystąpić do realizacji inwestycji pn. „…..” (dalej: „Inwestycja” lub „Projekt”). Projekt obejmuje wymianę kotłowni węglowych na kotłownie gazowe w czterech budynkach stanowiących własność Gminy, w których znajdują się:

1.Szkoła Podstawowa w X. (dalej: „Szkoła”);

2.Ośrodek Zdrowia w X. (dalej: „Ośrodek”) oraz mieszkania komunalne;

3.Świetlica Wiejska w X. (dalej: „Świetlica”) oraz mieszkanie komunalne;

4.Ochotnicza Straż Pożarna w X. (dalej: „OSP”).

Całkowity koszt Inwestycji pokryty będzie ze środków Gminy, w związku z czym poszczególni korzystający nie będą partycypować w kosztach projektu.

Ad 1 (Szkoła)

Szkoła jest placówką oświatową posiadającą status jednostki budżetowej, rozliczającą się dla potrzeb VAT wspólnie z Gminą. Budynek Szkoły wykorzystywany jest do działalności statutowej Gminy oraz do działalności komercyjnej. Gmina wykorzystuje budynek Szkoły do realizacji czynności opodatkowanych VAT (odpłatne udostępnienie sali gimnastycznej oraz salek klasowych) oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu (realizacja zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym w zakresie edukacji publicznej). Gmina nie jest w stanie określić zakresu wykorzystywania budynku Szkoły do poszczególnych czynności. W praktyce nie da się bowiem przewidzieć, jaki będzie popyt na wynajem sali na rzecz zainteresowanych użytkowników w godzinach wolnych od zajęć lekcyjnych.

Powstała w ramach Inwestycji kotłowania gazowa służyć będzie wyłącznie ogrzewaniu budynku Szkoły. W tym celu, po zrealizowaniu Inwestycji, Szkoła podpisze indywidualną umowę na dostarczanie gazu z dostawcą.

Ad 2 (Ośrodek oraz mieszkania komunalne)

Ośrodek mieści się w budynku należącym do Gminy, w którym znajdują się również dwa mieszkania komunalne. Budynek ten administrowany jest przez Zakład B. G. K. i M. Gminy (dalej: „Zakład” lub „ZBGKiM”), posiadający status samorządowego zakładu budżetowego. Wynajem pomieszczeń budynku na rzecz Ośrodka stanowi czynność opodatkowaną VAT (stawka 23%), a płatności za najem dokonywane są przez Ośrodek na podstawie wystawionych przez ZBGKiM faktur VAT. Wysokość czynszu za wynajem pomieszczeń Ośrodka wynosi na moment złożenia wniosku X PLN brutto miesięcznie, jest wyliczona na podstawie stawek czynszu za dzierżawę określonych zarządzeniem Wójta Gminy w sprawie ustalenia minimalnych stawek czynszu za dzierżawę nieruchomości gruntowych i najem lokali użytkowych wchodzących w skład gminnego zasobu nieruchomości, przy czym co roku kwota ta jest waloryzowana w oparciu o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych.

Z kolei wynajem mieszkań komunalnych na cele mieszkaniowe stanowi czynności zwolnione z opodatkowania VAT.

Energia cieplna jest rozliczana osobnymi fakturami wystawianymi przez ZBGKiM na każdego z najmujących, zgodnie z stawką za metr kwadratowy powierzchni ogrzewanej, ustalonej według kalkulacji kosztów) średnie koszty miesięczne ogrzewania Ośrodka Zdrowia w X. wynoszą (...) zł brutto i są wyrównywane przy rozliczeniu na koniec roku.

Projekt modernizacji kotłowni obejmuje trzy odrębne kotły, obsługujące odpowiednio trzech odbiorców - Ośrodek i dwa mieszkania. Po zrealizowaniu Inwestycji każdy z najemców będzie się rozliczał za gaz indywidualnie, na podstawie podpisanych umów z dostawcą gazu.

Ad 3 (Świetlica oraz mieszkania komunalne)

ZBGKiM administruje budynkiem, w którym mieści się Świetlica oraz ponosi koszty związane z jego utrzymaniem.

Świetlica prowadzona jest przez Gminny Ośrodek Kultury w X (dalej: „GOK”), będący samorządową instytucją kultury, rozliczająca się samodzielnie dla celów VAT. Świetlica, za pośrednictwem GOK, jest nieodpłatnie udostępniana mieszkańcom i stanowi miejsce spotkań społeczności wiejskiej. Działalność prowadzona w ramach Świetlicy związana jest z wykonywaniem zadań publicznych w ramach zadań statutowych Gminy. Za wynajem pomieszczeń Świetlicy Zakład pobiera od GOK czynsz (tj. X PLN brutto/miesiąc), płatny na podstawie faktur z wykazanym podatkiem VAT. Wysokość czynszu została ustalona na podstawie Zarządzenia Wójta Gminy w sprawie ustalenia minimalnych stawek czynszu za dzierżawę nieruchomości gruntowych i najem lokali użytkowych wchodzących w skład gminnego zasobu nieruchomości i nie obejmuje kosztów ogrzewania .

Oprócz pomieszczeń wykorzystywanych na potrzeby Świetlicy, znajdują się tam również mieszkanie komunalne. ZBGKiM pobiera od najemcy mieszkania komunalnego czynsz, który na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT jest zwolniony z VAT.

Budynek, w którym mieści się Świetlica, jest obecnie ogrzewany przez dwa kotły węglowe - jeden służący ogrzewaniu pomieszczeń Świetlicy, drugi służący ogrzewaniu mieszkania. W opał do ogrzewania pomieszczeń zaopatrują się, odpowiednio, GOK w zakresie Świetlicy oraz mieszkańcy w zakresie mieszkania komunalnego. W ramach Inwestycji będą zamontowane dwa odrębna kotły gazowe, a poszczególni najemcy podpiszą umowy indywidualne z dostawcą gazu, z którym będą się rozliczać.

Ad 4 (OSP)

OSP znajduje się w budynku należącym do Gminy, która nieodpłatnie udostępnia dwa pomieszczenia garażowe wraz z pomieszczeniami socjalnymi na prowadzenie OSP. Pomieszczenia są wykorzystywane wyłącznie do działalności statutowej OSP. Wszelkie koszty związane z utrzymaniem budynku OSP ponosi bezpośrednio Gmina. Przyszłe koszty związane z dostarczanym gazem także ponosić będzie Gmina, która po realizacji Inwestycji zawrze umowę z dostawcą gazu. Kotłownia powstała w budynku OSP w ramach Inwestycji służyć będzie wyłącznie na rzecz OSP.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

Termin realizacji projektu pn. „….” jest zaplanowany na okres; początek – drugi kwartał 2023 r., koniec – października 2023 r.

Budynki w których zostanie zrealizowana inwestycja pn. „……” po jej realizacji będą wykorzystywane do:

1. Szkoła Podstawowa w X.: do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ( zadania z zakresu edukacji publicznej), oraz w niewielkim stopniu do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (odpłatnie udostępnianie sali gimnastycznej oraz salek klasowych)

2. Budynek w którym znajduje się Ośrodek Zdrowia w X. oraz mieszkania komunalne: do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (w zakresie wynajmu powierzchni na działalność Ośrodka Zdrowia, oraz czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług ( opłaty za wynajem mieszkań komunalnych).

3. Budynek w którym znajduje się świetlica wiejska w X. oraz mieszkanie komunalne: do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (czynsz płacony przez GOK za wynajem pomieszczeń świetlicy gminnej), oraz czynności zwolnionych z podatku (wynajmu pomieszczeń z przeznaczeniem na potrzeby mieszkaniowe).

4. Budynek w którym mieści się Ochotnicza Straż Pożarna w X. Po zrealizowaniu inwestycji budynek nadal będzie służył do realizacji zadań statutowych Gminy, w ramach działalność jednostki OSP, czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wydatki na zakupy towarów i usługi, które będą nabywane i wykorzystane w ramach realizacji inwestycji (modernizacja kotłowni „Szkoła” w X., „Ośrodek” w X., „Świetlica” w X.) w budynkach które po realizacji inwestycji nadal będą służyć zarówno celom prowadzenia działalności gospodarczej, jak i innym niż działalność gospodarcza :

1. w Szkole Podstawowej w X.; brak jest możliwości bezpośredniego przyporządkowania wydatków ponoszonych w trakcie realizacji inwestycji do celów prowadzenia działalności gospodarczej szkoły. Sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej określa Rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2015 r.

2. W budynku w X. w którym mieści się Ośrodek Zdrowia oraz mieszkania komunalne; w trakcie realizacji inwestycji istnieje możliwość bezpośredniego przyporządkowania wydatków, do wydatków związanych z działalnością gospodarczą (wydatki związane z zakupem i montażem odrębnego kotła obsługującego pomieszczenia Ośrodka Zdrowia.), oraz wydatków związanych z sprzedażą „zw” (zakup i montaż kotłów obsługujących mieszkania komunalne).

3. W budynku, w którym mieści się świetlica wiejska, oraz mieszkanie komunalne w X., w trakcie realizacji inwestycji istnieje możliwość bezpośredniego przyporządkowania wydatków do wydatków związanych z działalnością gospodarczą (wydatki związane z zakupem i montażem odrębnego kotła obsługującego pomieszczenia świetlicy), oraz wydatków związanych z sprzedażą „zw” (zakup i montaż kotła obsługującego mieszkanie).

Możliwość przyporządkowania kwot podatku VAT naliczonego do czynności opodatkowanych i czynności zwolnionych z opodatkowania.

1. w Szkole Podstawowej w X.; brak jest możliwości bezpośredniego przyporządkowania podatku VAT naliczonego z wydatków ponoszonych w trakcie realizacji inwestycji do czynności opodatkowanych i zwolnionych. Przy wyliczeniu wartości podatku VAT naliczonego związanego z działalnością gospodarczą, szkoła powinna zastosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki zgodnie z Rozporządzeniem,

2. W budynku w X., w którym mieści się Ośrodek Zdrowia oraz mieszkania komunalne; w trakcie realizacji inwestycji istnieje możliwość przyporządkowania podatku VAT naliczonego bezpośrednio do czynności opodatkowanych (podatek naliczony z wydatków związanych z zakupem i montażem odrębnego kotła obsługującego pomieszczenia Ośrodka), oraz podatek VAT naliczony z wydatków związanych bezpośrednio z działalnością zwolnioną z opodatkowania (wydatki związane z zakupem i montażem odrębnych kotłów obsługujących mieszkania komunalne).

3. W budynku w X., w którym mieści się świetlica wiejska oraz mieszkanie komunalne, w trakcie realizacji inwestycji istnieje możliwość przyporządkowania podatku VAT naliczonego do czynności opodatkowanych (podatek naliczony z wydatków związanych z zakupem i montażem odrębnego kotła obsługującego pomieszczenia świetlicy), oraz podatek VAT naliczony z wydatków związanych z działalnością zwolnioną z opodatkowania( wydatki związane z zakupem i montażem odrębnego kotła obsługującego mieszkanie komunalne).

Gmina będzie w stanie przyporządkować koszty poniesione w ramach realizacji ww. inwestycji dla każdego z budynków z osobna.

Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 30 grudnia 2022 r.)

1. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji, w zakresie w jakim dotyczy Szkoły za pomocą prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (obliczonego dla Szkoły w X)?

2. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w 100% od wydatków ponoszonych bezpośrednio na realizację inwestycji w zakresie Ośrodka Zdrowia (wydatki na kotłownię obsługującą Ośrodek Zdrowia)?

3. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w 100% od wydatków ponoszonych bezpośrednio na realizację inwestycji w zakresie Świetlicy wiejskiej w X (wydatki na kotłownię obsługującą Świetlicę)?

4. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji w zakresie w jakim dotyczy mieszkań komunalnych znajdujących się w budynku „Ośrodka” w X, oraz budynku „Świetlicy” w X,

oraz „OSP” X?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 30 grudnia 2022 r.)

Stanowisko gminy:

1. Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji w zakresie, w jakim dotyczy Szkoły, za pomocą prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, skalkulowanego dla Szkoły w X.

2. Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji w zakresie, w jakim dotyczy Ośrodka Zdrowia w 100%.

3. Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji w zakresie, w jakim dotyczy Świetlicy wiejskiej w 100%.

4. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji w zakresie, w jakim dotyczy mieszkań komunalnych znajdujących się w budynku „Ośrodka” w X, mieszkań w budynku „Świetlicy”, oraz budynku „OSP” w X.

UZASADNIENIE STANOWISKA GMINY:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności, które nie są opodatkowane – podatkiem VAT.

Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

W myśl § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1.określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2.wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia:

ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego rozumie się prze to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

W przepisie § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 powołanego rozporządzenia wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową i zakład budżetowy.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie może być ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko powinny być ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia,

jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku zakładu budżetowego sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X–proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A–roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

P–przychody wykonane zakładu budżetowego.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy,

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Cytowane przepisy wskazują, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W oparciu o art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

do zakresu działania gminy, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, podatnik na wstępie winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej od podatku). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z czynnościami niepodlegającymi ustawie o VAT lub zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w sytuacji, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Ponadto w przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej wystąpią również czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy. Zarówno „sposób określenia proporcji” (art. 86 ust. 2a), jak i proporcję (art. 90), ustala się odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej gminy.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i planujecie przystąpić do realizacji inwestycji pn. „... ”. Projekt obejmuje wymianę kotłowni węglowych na kotłownie gazowe w czterech budynkach stanowiących własność Gminy, w których znajdują się:

1.Szkoła Podstawowa w X. (dalej: „Szkoła”);

2.Ośrodek Zdrowia w X. (dalej: „Ośrodek”) oraz mieszkania komunalne;

3.Świetlica Wiejska w X. (dalej: „Świetlica”) oraz mieszkanie komunalne;

4.Ochotnicza Straż Pożarna w X. (dalej: „OSP”).

Budynki w których zostanie zrealizowana ww. inwestycja po jej realizacji będą wykorzystywane do:

1.Szkoła Podstawowa w X.: do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ( zadania z zakresu edukacji publicznej), oraz w niewielkim stopniu do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (odpłatnie udostępnianie sali gimnastycznej oraz salek klasowych)

2.Budynek w którym znajduje się Ośrodek Zdrowia w X. oraz mieszkania komunalne: do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (w zakresie wynajmu powierzchni na działalność Ośrodka Zdrowia, oraz czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług ( opłaty za wynajem mieszkań komunalnych).

3.Budynek w którym znajduje się świetlica wiejska w X. oraz mieszkanie komunalne: do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (czynsz płacony przez GOK za wynajem pomieszczeń świetlicy gminnej), oraz czynności zwolnionych z podatku (wynajmu pomieszczeń z przeznaczeniem na potrzeby mieszkaniowe).

4.Budynek w którym mieści się Ochotnicza Straż Pożarna w X. Po zrealizowaniu inwestycji budynek nadal będzie służył do realizacji zadań statutowych Gminy, w ramach działalność jednostki OSP, czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina będzie w stanie przyporządkować koszty poniesione w ramach realizacji ww. inwestycji dla każdego z budynków z osobna.

Ponadto jak Państwo wskazali:

1. W Szkole Podstawowej w X.; brak jest możliwości bezpośredniego przyporządkowania podatku VAT naliczonego z wydatków ponoszonych w trakcie realizacji inwestycji do czynności opodatkowanych i zwolnionych. Przy wyliczeniu wartości podatku VAT naliczonego związanego z działalnością gospodarczą, szkoła powinna zastosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki zgodnie z Rozporządzeniem,

2. W budynku w X., w którym mieści się Ośrodek Zdrowia oraz mieszkania komunalne; w trakcie realizacji inwestycji istnieje możliwość przyporządkowania podatku VAT naliczonego bezpośrednio do czynności opodatkowanych (podatek naliczony z wydatków związanych z zakupem i montażem odrębnego kotła obsługującego pomieszczenia Ośrodka), oraz podatek VAT naliczony z wydatków związanych bezpośrednio z działalnością zwolnioną z opodatkowania (wydatki związane z zakupem i montażem odrębnych kotłów obsługujących mieszkania komunalne).

3. W budynku w X., w którym mieści się świetlica wiejska oraz mieszkanie komunalne, w trakcie realizacji inwestycji istnieje możliwość przyporządkowania podatku VAT naliczonego do czynności opodatkowanych (podatek naliczony z wydatków związanych z zakupem i montażem odrębnego kotła obsługującego pomieszczenia świetlicy), oraz podatek VAT naliczony z wydatków związanych z działalnością zwolnioną z opodatkowania( wydatki związane z zakupem i montażem odrębnego kotła obsługującego mieszkanie komunalne).

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji w zakresie, w jakim dotyczy ona Szkoły, za pomocą prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, (obliczonego dla tej Szkoły).

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości, należy zauważyć, że jak wyjaśniono już wyżej obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

W sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Z niniejszą sytuacją mamy do czynienia w opisanym zdarzeniu przyszłym. Wydatki dotyczące realizacji projektu pn. „...” w części dotyczącej budynku Szkoły Podstawowej w X., będą związane zarówno z wykonywaniem działalności opodatkowanej (odpłatne udostępnienie sali gimnastycznej oraz salek klasowych) oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wynikającej z realizacji zadań własnych Gminy w zakresie edukacji publicznej. Jak Państwo wskazali w Szkole Podstawowej w X. brak jest możliwości bezpośredniego przyporządkowania podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w trakcie realizacji inwestycji do czynności opodatkowanych i zwolnionych. Uważacie Państwo, że przy wyliczeniu wartości podatku VAT naliczonego związanego z działalnością gospodarczą, szkoła powinna zastosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki tj. Szkoły.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz okoliczności dotyczące niniejszej kwestii  należy stwierdzić, że w związku z realizacją opisanego projektu w części dotyczącej budynku Szkoły Podstawowej w X. z uwagi na fakt, że nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a Państwo nie macie możliwości ich przypisania w całości do działalności gospodarczej, to powinni Państwo dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów rozporządzenia w sprawie proporcji, z wykorzystaniem sposobu ustalonego dla jednostki budżetowej, faktycznie wykorzystującej zakupione towary i usługi (tj. prewspółczynnika właściwego dla jednostki budżetowej tj. Szkoły).

Podsumowując, będzie przysługiwało Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Projektu w części dotyczącej wymiany źródeł ciepła w Szkole, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 2a ustawy oraz rozporządzenia w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników z zastosowaniem sposobu ustalonego dla jednostki budżetowej, tj. Szkoły. Prawo do odliczenia będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, jest prawidłowe.

Kolejne Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w 100% od wydatków ponoszonych bezpośrednio na realizację inwestycji w zakresie Ośrodka Zdrowia (wydatki na kotłownię obsługującą Ośrodek Zdrowia) oraz prawa do odliczenia podatku VAT w 100% od wydatków ponoszonych bezpośrednio na realizację inwestycji w zakresie Świetlicy wiejskiej w D. (wydatki na kotłownię obsługującą Świetlicę).

Jak wynika z opisu sprawy budynek w którym znajduje się Ośrodek Zdrowia w X. oraz mieszkania komunalne będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (w zakresie wynajmu powierzchni na działalność Ośrodka Zdrowia), oraz czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (opłaty za wynajem mieszkań komunalnych). Ponadto jak Państwo wskazali w budynku w X., w którym mieści się Ośrodek Zdrowia oraz mieszkania komunalne; w trakcie realizacji inwestycji istnieje możliwość przyporządkowania podatku VAT naliczonego bezpośrednio do czynności opodatkowanych (podatek naliczony z wydatków związanych z zakupem i montażem odrębnego kotła obsługującego pomieszczenia Ośrodka), oraz podatek VAT naliczony z wydatków związanych bezpośrednio z działalnością zwolnioną z opodatkowania (wydatki związane z zakupem i montażem odrębnych kotłów obsługujących mieszkania komunalne).

W odniesieniu do budynku, w którym znajduje się świetlica wiejska w X. oraz mieszkanie komunalne wskazali Państwo, że będzie on również wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (czynsz płacony przez GOK za wynajem pomieszczeń świetlicy gminnej) oraz czynności zwolnionych z podatku (wynajmu pomieszczeń z przeznaczeniem na potrzeby mieszkaniowe). Jak wynika z opisu sprawy w budynku w X., w którym mieści się świetlica wiejska oraz mieszkanie komunalne, w trakcie realizacji inwestycji istnieje możliwość przyporządkowania podatku VAT naliczonego do czynności opodatkowanych (podatek naliczony z wydatków związanych z zakupem i montażem odrębnego kotła obsługującego pomieszczenia świetlicy), oraz zwolnionych (wydatki związane z zakupem i montażem odrębnego kotła obsługującego mieszkanie komunalne).

W konsekwencji ze względu na fakt, że w trakcie realizacji inwestycji istnieje możliwość przyporządkowania podatku VAT naliczonego do czynności opodatkowanych oraz do czynności zwolnionych, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w 100% od wydatków ponoszonych bezpośrednio na realizację inwestycji w zakresie Ośrodka Zdrowia oraz od wydatków ponoszonych bezpośrednio na realizację inwestycji w zakresie Świetlicy wiejskiej w X., z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy o VAT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 i 3 jest prawidłowe.

Kolejne Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji w zakresie, w jakim dotyczy ona mieszkań komunalnych znajdujących się w budynku Ośrodka w X., budynku Świetlicy w X. oraz budynku który jest nieodpłatnie udostępniany OSP w X.

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że nabycie towarów i usług związanych realizacją projektu w wyżej wskazanym zakresie nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi, dającymi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Budynek w którym znajduje się Ośrodek Zdrowia w X. oraz mieszkania komunalne będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Jednak jak Państwo wskazali w trakcie realizacji inwestycji istnieje możliwość przyporządkowania podatku VAT naliczonego bezpośrednio do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Budynek, w którym znajduje się Świetlica wiejska w X. oraz mieszkanie komunalne będzie także wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz czynności zwolnionych od podatku. I w tej sytuacji jak Państwo twierdzicie istnieje możliwość przyporządkowania podatku VAT naliczonego do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

We wskazanych wyżej przypadkach kotły będą nabyte z określonym przeznaczeniem tj. będą wykorzystane do dostarczania ciepła do odbiorców konkretnych pomieszczeń.

Natomiast w odniesieniu do budynku, w którym mieści się Ochotnicza Straż Pożarna w X. wskazali Państwo, że po zrealizowaniu inwestycji budynek będzie służył do realizacji zadań statutowych Gminy, w ramach działalność jednostki OSP a czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Uważacie Państwo, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z zakupem kotłów dla celów mieszkań komunalnych znajdujących się w budynku „Ośrodka” oraz budynku „Świetlicy” bowiem mieszkania te są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT. Brak prawa do odliczenia będzie dotyczył również budynku, w którym mieści się OSP w X. gdyż w tym przypadku budynek wykorzystywany jest do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z Państwa zdaniem należy się zgodzić, w opisanych przypadkach nie wystąpi związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a tym samym nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji w zakresie mieszkań komunalnych znajdujących się w budynku Ośrodka w X., w budynku Świetlicy w X. oraz w zakresie budynku OSP w X.

Zatem Państwa stanowisko  w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 jest prawidłowe.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie:

- prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji, w zakresie w jakim dotyczy Szkoły za pomocą prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (obliczonego dla Szkoły w X) – jest prawidłowe,

- prawa do odliczenia podatku VAT w 100% od wydatków ponoszonych bezpośrednio na kotłownię obsługującą Ośrodek Zdrowia – jest prawidłowe,

- prawa do odliczenia podatku VAT w 100% od wydatków ponoszonych bezpośrednio na kotłownię obsługującą Świetlicę – jest prawidłowe,

- braku prawa do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji w zakresie mieszkań komunalnych znajdujących się w budynku „Ośrodka” w X, budynku „Świetlicy” w X oraz w jakim dotyczy ona budynku „OSP” X – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku VAT w 100% od wydatków ponoszonych bezpośrednio na realizację inwestycji w zakresie Ośrodka Zdrowia (wydatki na kotłownię obsługującą Ośrodek Zdrowia) oraz kwestia prawa do odliczenia podatku VAT w 100% od wydatków ponoszonych bezpośrednio na realizację inwestycji w zakresie Świetlicy wiejskiej w X (wydatki na kotłownię obsługującą Świetlicę), zostanie załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponadto w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości zakwalifikowania czynności wykonywanych we wskazanych budynkach objętych projektem do poszczególnych kategorii działalności Gminy tj. budynku Szkoły Podstawowej w X. do działalności opodatkowanej oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, budynku w którym znajduje się Ośrodek Zdrowia w X. oraz mieszkania komunalne oraz budynku w którym znajduje się świetlica wiejska w X. oraz mieszkanie komunalne do działalności opodatkowanej oraz zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT, oraz budynku OSP w X. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny Organu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Maja Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00