Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.21.2023.2.AK
Możliwości zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z dnia 13 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lutego 2023 r. (wpływ 6 i 9 marca 2023 r.).Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(...) prowadzi działalność gospodarczą od 2 grudnia 2021 r. pod firmą (...) (dalej: Wnioskodawca).
Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy na rzecz kontrahentów usługi polegające na:
1.definiowaniu i projektowaniu innowacyjnych, intuicyjnych i zrozumiałych rozwiązań w tym interakcji, architektur informacji, elementów graficznych, design systemów aplikacji webowych oraz mobilnych;
2.prototypowaniu i makietowaniu interfejsów użytkownika, aplikacji webowych oraz mobilnych;
3.przygotowywaniu koncepcji aplikacji mobilnych oraz webowych;
4.zarządzaniu procesem projektowym doświadczeń użytkownika w ramach wykonywanego projektu;
5.wykonywaniu usług na rzecz kontrahenta, zgodnie z bibliotekami wzorów kontrahenta dla zachowania spójności w produktach kontrahenta;
6.komunikacji z klientami kontrahentami (mailowa, telefoniczna, spotkania stacjonarne oraz online), w celu zdefiniowania specyfikacji i modyfikacji projektu, w tym ocena i negocjowanie rozwiązań (na podstawie znajomości nt. zachowań użytkowników, trendów oraz najlepszych praktyk);
7.udziale w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych, w tym opracowywanie specyfikacji dla zespołu projektowego;
8.wsparciu eksperckim zespołu projektowego i innych zespołów kontrahenta w zakresie świadczonych usług.
Powyższe, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów usługi nie są związane w żadnym zakresie z czynnościami programowania, w tym w szczególności z czynnościami pisania kodu źródłowego.
Wnioskodawca złożył wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności. Zgodnie z informacją udzieloną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...), wydaną 7 grudnia 2022 r. (...), powyżej wskazane czynności świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.1, czyli „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”.
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm., dalej: ustawa o PIT).
Przychody Wnioskodawcy z pozarolniczej działalności gospodarczej w ciągu roku podatkowego nie przekroczą kwoty 2.000.000 euro.
Wnioskodawca złożył we właściwym czasie (skutecznie) oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca świadczy usługi na własny rachunek i na własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym.
Ponadto w piśmie z dnia 28 lutego 2022 r. doprecyzowano opis sprawy, odpowiadając na wezwanie organu w następujący sposób:
Ad. 1 – „jak dokładnie są sklasyfikowane - na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - faktycznie wykonywane przez Pana usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie (należy podać pełne siedmiocyfrowe grupowanie dla świadczonych przez Pana usług)”:
Zgodnie z dokonaną samodzielnie przez Wnioskodawcę klasyfikacją (na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), usługi przez niego wykonywane są sklasyfikowane pod siedmiocyfrową pozycją PKWiU - 62.01.11.0, tj. usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.
W celu uzyskania potwierdzenia dokonanej samodzielnie klasyfikacji, Wnioskodawca skierował do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) wniosek o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, środka trwałego lub obiektu budowlanego i wydanie informacji przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…).
Zakres usług wskazany w ramach wniosku skierowanego do Dyrektora KIS odpowiada zakresowi wskazanemu we wniosku kierowanym do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…).
W ramach wskazanego wniosku, kierowanego do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…), Wnioskodawca wskazywał między innymi, że:
“W mojej ocenie, biorąc pod uwagę zakres wykonywanych czynności, prowadzona przeze mnie działalność powinna być sklasyfikowana pod pozycją PKWiU 62.01.11.0, tj. usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) stanowi wyspecjalizowaną jednostkę udzielającą informację w zakresie klasyfikacji wyrobu/usługi według kodów PKWiU.
W odpowiedzi na wniosek, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) wskazał, że wskazane przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowaniu:
PKWiU 62.01.1 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) w odpowiedzi na wniosek nie dokonał klasyfikacji w ramach pozycji siedmiocyfrowej, lecz wskazał na grupowanie, w ramach którego mieści się także pozycja 62.01.11.0, tj. usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (odpowiadająca samodzielnej klasyfikacji Wnioskodawcy).
Odpowiedź Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) na wniosek skierowany przez Wnioskodawcę, została załączona do skierowanego do Dyrektora KIS przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie.
Ad. 2 – „szczegółowe wyjaśnienie, jaki dokładnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach świadczonych przez Pana usług będących przedmiotem wniosku - prosimy szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem”:
Prosimy ustosunkować się do każdej z przedstawionych usług, tj.:
- definiowaniu i projektowaniu innowacyjnych, intuicyjnych i zrozumiałych rozwiązań w tym interakcji, architektur informacji, elementów graficznych, design systemów aplikacji webowych oraz mobilnych;
Czynność ta jest związana z przygotowaniem architektury informacji. Architektura informacji to mapowanie struktury i hierarchii jak i układu informacji w aplikacjach mobilnych i webowych, która jest intuicyjna dla użytkownika końcowego co pomaga w sprawnym posługiwaniu się produktem cyfrowym. Intuicyjne interakcje wynikają z zdefiniowanej architektury informacji która tworzona jest tak by była jasna dla użytkowników. Design System to zbiór zasad wewnątrz projektu jak skala typograficzna, paleta kolorów, styli i elementów graficznych, które pomagają utrzymać porządek stylistyczny w produkcie cyfrowym. Projektant dobiera style oraz wprowadza rozwiązania tak, aby odpowiadały wymaganiom projektu.
Efekt: stworzenie jasnej struktury aplikacji lub strony zrozumiałej dla użytkownika i dokumentacji styli graficznych i typograficznych w produkcie.
-prototypowaniu i makietowaniu interfejsów użytkownika, aplikacji webowych oraz mobilnych;
Makietowanie i prototypowanie to szkicowanie i przygotowanie graficzne interfejsów użytkownika na urządzenia mobilne lub komputery. Proces składa się z zbierania pomysłów na interfejs, poprzez testowanie różnych rozwiązań i wybranie najoptymalniejszego dla danego produktu.
Efekt: Zarysowanie konceptów aplikacji, które pomogą zwizualizować pomysł i działanie
-przygotowywaniu koncepcji aplikacji mobilnych oraz webowych;
Przygotowywanie koncepcji aplikacji mobilnych i webowych jest to ogólne określenie projektowania graficznego interfejsów. Opiera się ono o tworzenie architektury informacji, styli graficznych, makiet i prototypów, które później otrzymują konkretny styl graficzny jak i dokumentowanie design systemu czyli zbioru zasad projektowania wewnątrz konkretnego projektu.
Efekt: Zbiór projektów graficznych interfejsów do wykorzystania w ramach aplikacji mobilnych i webowych.
-zarządzaniu procesem projektowym doświadczeń użytkownika w ramach wykonywanego projektu;
Każda przygotowana przez Wnioskodawcę (w ramach czynności projektowych) koncepcja, interfejs, architektura, element graficzny spotykają się z określonym odbiorem po stronie użytkownika. Ocena doświadczeń użytkownika - adresata rozwiązań przygotowanych przez Wnioskodawcę polega na spojrzenie na efekt pracy „oczami” użytkownika, pod kątem użyteczności wprowadzonych rozwiązań.
Efekt: ocena użyteczności rozwiązań z perspektywy użytkownika.
-wykonywaniu usług na rzecz kontrahenta, zgodnie z bibliotekami wzorów kontrahenta dla zachowania spójności w produktach kontrahenta;
Wnioskodawca wskazuje, że wykonywanie usług na rzecz klienta zgodnie z jego bibliotekami wzorów stanowi nieodłączną część całego procesu biznesowego oraz uzupełnienie pozostałych usług świadczonych przez Wnioskodawcę.
Wszelkie wykonywane przez Wnioskodawcę usługi, mające na celu między innymi projektowanie rozwiązań, prototypów oraz makiet w ramach aplikacji webowych/mobilnych, muszą być realizowane w sposób wewnętrznie spójny oraz zgodny ze środowiskiem, w którym działa klient oraz wzorami, które są charakterystyczne dla jego produktów. Realizowane usługi nie mogą być oderwane od pozostałych produktów klienta.
Tym samym, czynność określona jako „wykonywanie usług na rzecz klienta zgodnie z bibliotekami wzorów klienta dla zachowania spójności w produktach klienta” nie stanowi odrębnej czynności, a raczej część składową związaną z pozostałymi usługami.
Efekt: wprowadzone rozwiązania zgodne z wzorami charakterystycznymi dla produktów klienta.
-komunikacji z klientami kontrahentami (mailowa, telefoniczna, spotkania stacjonarne oraz online), w celu zdefiniowania specyfikacji i modyfikacji projektu, w tym ocena i negocjowanie rozwiązań (na podstawie znajomości nt. zachowań użytkowników, trendów oraz najlepszych praktyk);
Wnioskodawca wskazuje, że komunikacja z klientem stanowi nieodłączną część całego procesu biznesowego oraz uzupełnienie pozostałych usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Bez spotkań, na których klient wskazuje na kierunki ustalenia specyfikacji, ewentualne potrzeby zmian przygotowanych rozwiązań technicznych ich ocena (wraz z feedbackiem), Wnioskodawca nie mógłby w pełni poznać oczekiwań Klienta w stosunku do prac projektowych, które wykonuje.
Tym samym, czynność określona jako „komunikacja z klientami kontrahentami (mailowa, telefoniczna, spotkania stacjonarne oraz online), w celu zdefiniowania specyfikacji i modyfikacji projektu, w tym ocena i negocjowanie rozwiązań (na podstawie znajomości nt. zachowań użytkowników, trendów oraz najlepszych praktyk)’’ nie stanowi całkowicie odrębnej czynności, a raczej część składową związaną z pozostałymi usługami.
Efekt: kontakt z klientem w celu właściwego zrozumienia oczekiwań i oceny efektów.
-udziale w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych, w tym opracowywanie specyfikacji dla zespołu projektowego;
Udział w spotkaniach projektowych złożonych ze specjalistów działających w branży IT stanowi nieodłączną część całego procesu biznesowego oraz uzupełnienie pozostałych usług świadczonych przez Wnioskodawcę i ma na celu aktualizację i wymianę wiedzy co do dynamicznie następujących zmian w standardach projektowania określonych elementów interfejsów, rozwiązań i funkcjonalności. Dodatkowo na spotkaniach ustala się wytyczne, zakres i specyfikację przygotowywanych dla Klienta rozwiązań.
Efekt: zwiększenie wiedzy i jej aktualizacja, ustalenie wytycznych pracy.
-wsparciu eksperckim zespołu projektowego i innych zespołów kontrahenta w zakresie świadczonych usług.
Wsparcie eksperckie stanowi nieodłączną część całego procesu biznesowego oraz uzupełnienie pozostałych usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Wsparcie eksperckie realizowane jest w szczególności poprzez przygotowanie przez Wnioskodawcę (na wniosek) określonego rozwiązania/funkcjonalności w ramach jednego z projektów realizowanych na rzecz klienta przez zespoły specjalistów z branży IT.
Efekty: bieżące wsparcie przy wprowadzaniu rozwiązań oczekiwanych przez zespoły projektowe, polegające na przygotowaniu funkcjonalności, rozwiązania.
Ad. 3) – „czy wykonywane przez Pana usługi są w jakikolwiek sposób związane z oprogramowaniem:
jeśli tak - na czym polega ten związek (proszę szczegółowo go opisać);
jeśli nie - proszę wskazać, na jakiej podstawie ten związek nie występuje”
Nie, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie są związane z oprogramowaniem. Są to czynności dotyczące projektowania innowacyjnych, intuicyjnych i zrozumiałych rozwiązań w tym interakcji, architektur informacji, elementów graficznych, design systemów aplikacji webowych oraz mobilnych.
Czynności projektowe nie są w żaden sposób związane z pisaniem kodu źródłowego (programowaniem), który tworzy program komputerowy (oprogramowanie).
Czynności projektowania wykonywane przez Wnioskodawcę wpływają w przeważającej części na odbiór aplikacji przez jej użytkowników.
Ad. 4) – „czy w ramach wykonywanych usług świadczy Pan usługi projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci”:
Nie.
Ad. 5) – „czy do wykonywanej przez Pana działalności mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)”.
Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.
Pytanie
Czy w przedstawionym przypadku, usługi które Wnioskodawca świadczy na rzecz kontrahentów mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym przypadku usługi świadczone na rzecz kontrahentów będą podlegały opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stanowi, że działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
a)wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
b)wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PIT.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust.1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a), wysokość stawki ryczałtu w odniesieniu do przychodów osiągniętych w ramach działalności usługowej wynosi 8,5%, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stawki ryczałtu wskazane w art. 12 ust.1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym odnoszą się do poszczególnych typów usług, ujmowanych w ramach symboli grupowań PKWiU. Część grupowań wskazywanych w ustawie, dodatkowo poprzedza oznaczenie „ex”.
Zgodnie z definicją legalną, wskazaną w treści art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, „Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu”.
Z powyżej cytowanego przepisu ustawy wynika, że jeżeli ustawodawca zdecyduje się na zastosowanie oznaczenia „ex”, zakres usług opodatkowany określoną stawką podatku nie będzie odpowiadać w praktyce wszystkim usługom ujętym w ramach grupowania, lecz jedynie ich części. Oznaczenie „ex” dotyczy tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych odpowiada 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zgodnie z informacją udzieloną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...), Wnioskodawca świadczy usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, a więc usługi ujęte w grupowaniu o symbolu PKWiU 62.01.1.
W ramach ww. wskazanego grupowania, ryczałtowi od przychodów ewidencjonowanych w stawce 12% odpowiadają jedynie usługi związane z oprogramowaniem. Ten typ usług został wyłączony z całego grupowania PKWiU 62.01.1, poprzez decyzję ustawodawcy o zastosowaniu oznaczenia „ex”.
Tym samym należy zauważyć, że pozostałe usługi zawarte w ramach grupowania o symbolu PKWiU 62.01.1 (nie będące usługami związanymi z oprogramowaniem) nie podlegają - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) - ryczałtowi od przychodów ewidencjonowanych w stawce 12%.
Zdaniem Wnioskodawcy, nie świadczy on usług związanych z oprogramowaniem. Zdaniem Wnioskodawcy, nie świadczy on również usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (na co wskazuje także przyporządkowanie dokonane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego).
Czynności podejmowane w ramach świadczonych usług związane są z czynnościami projektowania, które - zdaniem Wnioskodawcy - nie podlegają 12% stawce ryczałtu.
Stanowisko zbieżne ze stanowiskiem Wnioskodawcy, oparte o stany faktyczne/zdarzenia przyszłe, w ramach których Wnioskodawcy świadczyli usługi bardzo zbliżone do tych, które świadczy Wnioskodawca, zostało wyrażone oraz potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w licznych interpretacjach indywidualnych. Na szczególną uwagę zasługuje m.in:
-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 maja 2022 r. o sygn. 0115-KDWT.4011.330.2022.1.MDO, w której wskazano:
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że zakres świadczonych usług jest sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU: 62.01.1 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych. W ramach realizacji tych usług Wnioskodawca jest zobowiązany do tworzenia, przeglądu i analizy dokumentacji, projektowania i tworzenia diagramów przepływów procesów organizacyjnych, projektowania oraz tworzenia makiet (widoków), analizy i modelowania danych, współpracy z zespołami programistów w zakresie zlecania zadań dotyczących zaprogramowania funkcjonalności.
Wnioskodawca oświadczył, że usługi te nie są związane z wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania oraz doradztwem w zakresie oprogramowania. Świadczone usługi nie obejmują również doradztwa w zakresie oprogramowania.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskane z tytułu będących przedmiotem zapytania usług (niezwiązanych z oprogramowaniem), sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.01.1, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 sierpnia 2022 r. o sygn. 0112-KDWL.4011.445.2022.2.AW, w której wskazano:
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie z 24 marca 2022 r. o znaku (...) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług:
• analizowanie istniejących rozwiązań w systemach informatycznych klientów.
• opracowywanie modyfikacji i wspomaganie ich wprowadzania,
• projektowanie funkcjonalności danego programu lub jego dostępności dla użytkownika końcowego zbieranie informacji dotyczących założeń i wymagań projektu.
• analizę i wykonanie dokumentacji projektowej,
• projektowanie oraz nadzorowanie procesu tworzenia i wdrażania programów
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych"
(...) przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych według PKWiU w pozycji 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu przychodów ewidencjonowanych określoną w 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy.
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 września 2022 r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.694.2022.3.JK2, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy zgodnie z którym działalność, którą będzie prowadził pod kodem PKWiU 62.01.1 może być opodatkowana ryczałtem - stawką 8,5%. W interpretacji wskazano:
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wynika, że zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług sklasyfikowany jest według symbolu PKWiU 62.01.1. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi m.in. takie jak: tworzenie listy funkcjonalności dla produktów internetowych, tworzenie architektury informacji, tworzenie klikalnych prototypów makiet do serwisów webowych, aplikacji mobilnych oraz aplikacji webowych, testy UX dotychczasowych rozwiązań realizowanych przez zewnętrzne i wewnętrzne zespoły Developerskie, opracowywanie researchów UX/UI, czy optymalizacja istniejących produktów webowych i mobilnych.
Ponadto Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, a z okoliczności sprawy nie wynika, aby w odniesieniu do świadczonych usług istniały przeszkody dla zastosowania ryczałtu, o których mowa w art. 8 ustawy.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzamy, że może Pani opodatkować przychód uzyskiwany ze świadczenia usług, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.1 zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8.5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
-interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 czerwca 2022 r. o sygn. 0115-KDWT.4011.360.2022.1.AGW, w której wskazano:
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi, które zostały sklasyfikowane jako działalność związana z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania pod symbolem PKWiU 62.01.11.0. polegające m.in. na projektowaniu aplikacji mobilnych i WWW, projektowaniu UX/Product Design, organizowaniu i przeprowadzaniu badań oraz testów UX, czy też planowaniu i odbywaniu spotkań projektowych. Ponadto wskazał Pan, iż nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną dla usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.01.11.0 na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowując zaprezentowane powyżej uwagi wraz z uwzględnieniem ugruntowanego stanowiska Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, wyrażonego w cytowanych interpretacjach indywidualnych, a także z uwagi na to że:
1)świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)przedmiotem działalności Wnioskodawcy zawierają się w ramach grupowania PKWiU 62.01.1., tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych. W ramach ww. wskazanego grupowania, ryczałtowi od przychodów ewidencjonowanych w stawce 12% odpowiadają jedynie usługi związane z oprogramowaniem, ze względu na użycie przez ustawodawcę oznaczenia „ex”;
3)świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie zawierają się w katalogu wyłączeń, zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
4)Wnioskodawca złożył we właściwym czasie (skutecznie) oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług wykonywanych na rzecz kontrahentów. Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez niego czynności nie mieszczą się w żadnej z innych kategorii usług (czynności) dla których art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje inną stawkę podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).
W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług jest sklasyfikowany wg symbolu PKWiU: 62.01.11.0.
W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
–PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;
–PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Co istotne,grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:
- projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
- projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),
- projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
- wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.
Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Okoliczność, że wykonywana przez Pana działalność nie polega na programowaniu (w procesie świadczenia usługi nie powstaje program komputerowy, zaś wykonywane usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika) nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem.
Jak wynika z treści wniosku oraz wyjaśnień do PKWiU, świadczone przez Pana usługi związane są z oprogramowaniem. Skoro do Pana obowiązków w ramach świadczonych usług należą m.in. usługi polegajace na: definiowaniu i projektowaniu innowacyjnych, intuicyjnych i zrozumiałych rozwiązań w tym interakcji, architektur informacji, elementów graficznych, design systemów aplikacji webowych oraz mobilnych; prototypowaniu i makietowaniu interfejsów użytkownika, aplikacji webowych oraz mobilnych; przygotowywaniu koncepcji aplikacji mobilnych oraz webowych, to opisane usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, usługi jakie Pan świadczy objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b omawianej ustawy, a zatem przychód uzyskany przez Pana z tytułu świadczonych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right