Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.94.2023.1.DB

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych. Działalność jest sklasyfikowana pod głównym PKD 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem.

Wnioskodawca świadczy usługę polegającą na testowaniu oprogramowania. Istota tej usługi polega na identyfikacji na zlecenie klienta nieprawidłowości w działaniu oprogramowania (identyfikacja błędów, wad, usterek) w celu umożliwienia klientowi zlecenia podmiotom trzecim niezbędnych prac polegających na usunięciu rozpoznanych błędów oprogramowania (lub wykonania ich we własnym zakresie przez klienta). Usługę świadczoną przez Wnioskodawcę można nazwać usługą testowania oprogramowania - jest to jedna kompleksowa usługa, której nie da się podzielić na inne, węższe i samodzielne usługi.

W celu wykonania na zlecenie klienta ww. usługi Wnioskodawca podejmuje następujące czynności:

a.Przygotowanie przypadków i scenariuszy testowych. Na tym etapie Wnioskodawca zapoznaje się z dokumentacją oprogramowania dostarczoną przez klienta oraz z samym oprogramowaniem w celu ustalenia zakresu czynności niezbędnych do przeprowadzenia testów zapewniających rzetelne wykonanie usługi. Na tym etapie ustalane są m.in. funkcje jakie ma realizować oprogramowanie i oczekiwane wyniki tych funkcji oraz określane są adekwatne do tych ustaleń metody wykonania testów poprawności działania oprogramowania (np. wprowadzenie różnych typów danych wejściowych, wykonanie funkcji w różnych środowiskach informatycznych);

b.Przeprowadzenie testów oprogramowania. Testy prowadzone są przy zastosowaniu metod adekwatnych do danego przypadku, zgodnych z powszechnie przyjętymi zasadami testowania oprogramowania oraz zgodnie z najlepszą wiedzą informatyczną Wnioskodawcy. Testy przeprowadzane są w sposób manualny, to jest przez samodzielną weryfikację prawidłowości działania określonych funkcji oprogramowania w różnych potencjalnie możliwych sytuacjach. Istotą tego działania jest porównanie wyników działania programu z wynikami oczekiwanymi dla określonych danych wejściowych. W niektórych sytuacjach Wnioskodawca korzysta z gotowych skryptów i oprogramowania automatyzujących wykonanie niektórych testów - skrypty takie stanowią narzędzie pracy Wnioskodawcy. Wnioskodawca samodzielnie nie tworzy jednak oprogramowania wykorzystywanego do zautomatyzowanego testowania. Wszystkie testy przeprowadzane są przy wykorzystaniu infrastruktury informatycznej klienta (tj. sprzętu komputerowego i oprogramowania). W ramach testów oprogramowania Wnioskodawca nie analizuje, nie bada i nie modyfikuje kodu źródłowego oprogramowania.

c.Raportowanie wyników przeprowadzonych testów. Z przeprowadzonych czynności Wnioskodawca sporządza raporty, w których opisuje tzw. przypadki testowe oraz sporządza tzw. werdykty, tj. sugestie dla klienta co do dalszego postępowania ze zidentyfikowanymi w ramach testów błędami oprogramowania (realizacja sugerowanych działań nie jest już przedmiotem usługi Wnioskodawcy). Raportowanie realizowane jest przy pomocy specjalnego, dedykowanego do tego celu narzędzia informatycznego.

Usługi zlecane są Wnioskodawcy w związku z procesami tworzenia i rozwijania oprogramowania wykorzystywanego w prowadzonej przez klientów działalności. Usługi zlecane są w celu zapewnienia odpowiedniej jakości tego oprogramowania i jego prawidłowego działania.

Celem realizowanej usługi jest identyfikacja błędów oprogramowania i sformułowanie zaleceń w przedmiocie sposobu dalszego działania zmierzającego do wyeliminowania stwierdzonych błędów. Efektem wyświadczonej usługi jest raport zawierający informację o stwierdzonych błędach i sugestiach co do dalszego postępowania z tymi błędami. Oczekiwaniem nabywcy w odniesieniu do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi jest uzyskiwanie informacji określonych w ww. raporcie stanowiących efekt usługi wykonanej zgodnie z najlepszą wiedzą wykonawcy usługi oraz zgodnie z aktualnymi normami realizacji takich usług.

Usługa świadczona jest w głównej mierze w sposób manualny, tj. przez samodzielną weryfikację działania oprogramowania w różnych sytuacjach (tzw. przypadkach testowych). Częściowo testowanie realizowane jest w sposób automatyczny, co sprowadza się do uruchomienia przez Wnioskodawcę odpowiednio skonfigurowanych skryptów testowych bądź na użyciu dedykowanego oprogramowania. Cała usługa realizowana jest przy użyciu infrastruktury technicznej podmiotu korzystającego z usług.

Do obowiązków Wnioskodawcy nie należą:

tworzenie i utrzymanie środowiska testowego;

programowanie testowanego oprogramowania;

poprawianie błędów oprogramowania;

usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego.

Ponadto świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 w żaden sposób nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. W odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym wykonywane przez Wnioskodawcę usługi kwalifikują się według wydanej Wiążącej Informacji Stawkowej o sygnaturze 0112-KDSL1-1.440.315.2021.3.D do działu 62, tj. Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane. Następnie na podstawie powyższego opisu wykonywanej usługi zakres ten został sklasyfikowany przez GUS jako mieszczący się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Pytanie

Czy wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane według symbolu PKWiU jako 62.02.30.0 podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest zasadne, gdyż zakres usług obejmuje tylko czynności sprawdzające, a nie programistyczne lub doradcze. Wnioskodawca nie zajmuje się programowaniem, czyli nie poprawia błędów programów, nie pisze oprogramowania oraz nie dopisuje do niego funkcji. Zadania Wnioskodawcy skupiają się wyłącznie na używaniu oprogramowania oraz wskazywaniu błędów, bez ingerencji w kod źródłowy.

Powołując się na ustawę z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz indywidualną interpretację z 21 lipca 2021 r. Dyrektora Izby Skarbowej o sygnaturze 0115-KDIT1.4011.345.2021.1.AS, stawka podatkowa dla czynności sklasyfikowanych według symbolu PKWiU 62.02.30.0 wynosi 8,5%, gdyż nie mieści się w czynnościach doradczych wymienionych przy stawce 12%, tj. „(...) związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.),

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy,

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 tej ustawy.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy,

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że przedmiotem Pana działalności gospodarczej (której dotyczy pytanie interpretacyjne) są „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” – PKWiU 62.02.30.0.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00