Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.8.2023.1.AW
Otrzymana przez Stowarzyszenie darowizna stanowiąca część dochodu Spółki, której Stowarzyszenie będzie jednym udziałowcem, będzie podlegała zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop w sytuacji przeznaczenia jej na cele statutowe. W zw. z tym Stowarzyszenie nie będzie zobowiązane do obliczenia i wpłacenia podatku. Wydatkowanie darowizn na objęcie udziałów w spółkach kapitałowych (prowadzących działalność zbieżną z celami statutowymi Stowarzyszenia), dopłaty do takich spółek, udzielanie im pożyczek lub darowizn nie korzysta ze zwolnienia.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:
1. otrzymane przez Stowarzyszenie przysporzenia w formie darowizny stanowiące część dochodu Spółki, której Stowarzyszenie będzie jednym udziałowcem, będzie podlegało zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w sytuacji, gdy przysporzenie to zostanie przeznaczone na cele statutowe Stowarzyszenia;
2. Stowarzyszenie będzie zobowiązane do obliczenia i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, w sytuacji gdy osiągnięty dochód z tytułu darowizny przekazanej od Spółki, w której Stowarzyszenie jest jednym udziałowcem, przeznaczy na realizację celów statutowych Stowarzyszenia wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego, a (uprzednio) w dniu rejestracji złoży do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie, iż jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 tej ustawy oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e, i 1f tej ustawy;
3. faktyczne wydatkowanie dochodów otrzymanych z darowizn Spółki na objęcie udziałów w spółkach kapitałowych, prowadzących działalność zbieżną z celami statutowymi Stowarzyszenia, dopłaty do takich spółek, udzielanie im pożyczek lub darowizn (z poleceniem wydatkowania na cel wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT) lub ewentualnie inne formy finansowania działalności takich podmiotów, stanowić będzie wydatkowanie równowartości dochodów na cele statutowe Stowarzyszenia, podlegające zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (zwany dalej również „Stowarzyszeniem”) jest stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach.
Celami stowarzyszenia są: - promowanie oraz wspieranie niesienia pomocy potrzebującym, w szczególności cierpiącym prześladowania obywatelom świata, niezależnie od ich przynależności etnicznej i rasowej, poglądów politycznych, jak również pozycji społecznej, oraz osobom bezbronnym, ze szczególnym uwzględnieniem prześladowanych kobiet i dzieci, a także ofiar konfliktów zbrojnych, ubóstwa, katastrof naturalnych i prześladowań politycznych, - promowanie oraz wspieranie programów i inicjatyw prorozwojowych z zakresu dziedzin ekonomii, rozwoju przedsiębiorczości, medycyny i nauk humanistycznych, - promowanie organizowania i niesienia ponad barierami społecznymi, etnicznymi i politycznymi pomocy, ze szczególnym uwzględnieniem tych grup osób lub podmiotów, które wyróżnia trudna sytuacja życiowa lub materialna, - wspieranie programowe oraz prowadzenie prac naukowo-badawczych niosących pomoc, poprzez: - działalność humanitarną i prorozwojową, - działalność integracyjną i oświatową, - przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, - programy stypendialne, - niesienie wsparcia rozwojowego, - pośredniczenie w kojarzeniu organizacji pomocowych przy realizacji konkretnych projektów pomocowych oraz w wymianie informacji, know-how oraz środków pomocowych, - wspieranie oraz promowanie świadczenia usług z zakresu pomocy społecznej lub ich zlecanie na rzecz podmiotów trzecich, - partycypowanie w takiej działalności własnej bądź podmiotów trzecich lub finansowanie jej, w szczególności finansowanie zakupu sprzętu i wyposażenia do świadczenia usług z zakresu pomocy społecznej oraz finansowanie zakupu sprzętu lub przyrządów optycznych dla osób niedowidzących oraz osób z innymi problemami ze wzrokiem, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku, - wspieranie oraz promowanie wykonywania działalności leczniczej i rehabilitacyjnej lub ich zlecanie na rzecz podmiotów trzecich, - partycypowanie w takiej działalności własnej bądź podmiotów trzecich lub finansowanie jej, w szczególności finansowanie zakupu sprzętu lub przyrządów optycznych dla osób niedowidzących oraz osób z innymi problemami ze wzrokiem, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku, - wspieranie oraz promowanie polskich klubów sportowych, w tym koszykarskich lub zlecanie podmiotom trzecim ich wspierania oraz promowania, - finansowanie polskich klubów sportowych, w tym przede wszystkim koszykarskich, w szczególności poprzez zakup sprzętu, wyposażenia sportowego oraz finansowania ich udziału w rozgrywkach krajowych i europejskich, - wspieranie oraz promowanie czołowych polskich klubów koszykarskich w trakcie występów w europejskich pucharach, takich jak np.: (…), - wspieranie oraz promowanie współpracy polskich klubów sportowych z organami administracji rządowej i samorządowej, - podejmowanie wszelkich dopuszczalnych prawem działań mających na celu doprowadzenie do podjęcia współpracy polskich klubów sportowych z osobami fizycznymi oraz prawnymi, - wspieranie oraz promowanie meczów sportowych, w tym ligowych rozgrywek koszykarskich w Polsce, - popularyzacja sportu, w tym koszykówki wśród dzieci i młodzieży, - promowanie sportu jako alternatywnej formy spędzania czasu wolnego wśród dzieci i młodzieży, - integracja środowiska sportowego, - prowadzenie działań w zakresie zrównoważonego rozwoju, - promowanie oraz wspieranie rozwoju e-usług oraz technologii informatycznych, - promowanie oraz wspieranie rozwoju innowacyjności gospodarki i przedsiębiorców, - promowanie oraz wspieranie rozwoju przedsiębiorczości ze szczególnym uwzględnieniem segmentu średnich i małych przedsiębiorstw, - promowanie oraz prowadzenie działań na rzecz rozwoju rynku finansowego, - prowadzenie działań mających na celu wspomaganie rozwoju świadomości przedsiębiorców poszukujących zewnętrznego kapitału na rynku finansowym, - działanie na rzecz ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, - wspieranie oraz promowanie inicjatyw gospodarczych w sferze rozwoju odnawialnych źródeł energii, to jest przede wszystkim energii wiatrowej, ale również energii słonecznej, energii geotermalnej, fal, prądów i pływów morskich, energii spadku rzek oraz energii pozyskiwanej z biomasy i biogazu, - upowszechnianie w społeczeństwie informacji o odnawialnych źródłach energii, - tworzenie, promowanie i wspieranie programów wspomagających rozwój świadomości społecznej w zakresie ekologii, - wspieranie techniczne, szkoleniowe, informacyjne lub finansowe organizacji pozarządowych bądź jednostek samorządu terytorialnego, zajmujących się odnawialnymi źródłami energii, - podejmowanie oraz wspieranie działalności i inicjatyw na rzecz ochrony środowiska lub ich zlecanie na rzecz podmiotów trzecich, - partycypowanie w takiej działalności własnej bądź podmiotów trzecich lub finansowanie jej, - monitorowanie wybranych proekologicznych projektów energetycznych i propagowanie ich w mediach, - prowadzenie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, - krzewienie nauki, edukacji, oświaty i wychowania, - wspieranie rozwoju i popularyzacja polskiej myśli naukowej w zakresie nauk technicznych, ekonomicznych i społecznych w Polsce oraz UE, - wspieranie rozwoju terenów inwestycyjnych, - wpieranie i rozwój jednostek badawczo-rozwojowych, - nauka, szkolnictwo i oświata pozaszkolna oraz ochrona zdrowia, - finansowanie i wspieranie innych podmiotów prowadzących działalność zgodną z celami statutowymi Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie podkreśla, iż jego celem statutowym jest także finansowanie i wspieranie innych podmiotów prowadzących działalność zgodną z celami statutowymi Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie będzie realizowało powyższe cele poprzez: - pozyskiwanie środków dystrybuowanej pomocy, ich przewóz i dystrybucję; - pomoc przy organizacji zbiórek publicznych, w tym za pośrednictwem internetu i innych środków przekazu oraz komunikacji na odległość; - udzielanie pomocy organizacyjnej, know-how, w tym finansowej, w budowie szeroko pojętej infrastruktury organizacjom pomocowym działającym na świecie; - pośredniczenie w inwestycjach przeprowadzanych przez organizacje pomocowe na całym świecie poprzez kojarzenie organizacji pomocowych i wolontariuszy oraz przekazywanie środków finansowych; - prowadzenie platformy umożliwiającej nawiązanie współpracy przez organizacje pomocowe i wolontariuszy oraz wymianę informacji pomiędzy organizacjami pomocowymi z całego świata; - dokonywanie przeglądu działalności organizacji pomocowych i przedstawianie rekomendacji odnośnie organizacji pomocowych do zaangażowania się w formie finansowej lub w formie wolontariatu; - tworzenie stałych i czasowych misji; - prowadzenie działalności wydawniczej i szkoleniowej; - wspieranie instytucji publicznych i prywatnych w zakresie celów zgodnych ze statutem Stowarzyszenia; - organizowanie imprez kulturalno-oświatowych i kampanii informacyjnych; - organizowanie konferencji i seminariów; - organizowanie i wspieranie, w tym finansowanie, programów, kampanii społecznych i kampanii edukacyjnych; - prowadzenie edukacji humanitarnej, rozwojowej i socjalnej; - organizowanie i partycypowanie w udzielaniu szeroko pojętej pomocy społecznej, odpłatnej lub nieodpłatnej, w szczególności poprzez tworzenie ośrodków prowadzących działalność z zakresu pomocy społecznej, partycypowanie w takiej działalności własnej bądź podmiotów trzecich lub finansowanie jej, w szczególności finansowanie zakupu sprzętu i wyposażenia do świadczenia usług z zakresu pomocy społecznej oraz finansowanie zakupu sprzętu lub przyrządów optycznych dla osób niedowidzących oraz osób z innymi problemami ze wzrokiem, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku; - organizowanie i partycypowanie w udzielaniu szeroko rozumianej pomocy w zakresie ochrony zdrowia, w tym działalności leczniczej, odpłatnej lub nieodpłatnej, zlecanie wykonywania działalności leczniczej lub rehabilitacyjnej przez podmioty trzecie, finansowanie lub partycypowanie w takiej działalności własnej lub podmiotów trzecich, zbieranie środków w celu przekazania ich na rzecz podmiotów prowadzących działalność leczniczą (medyczną, rehabilitacyjną), w szczególności finansowanie zakupu sprzętu lub przyrządów optycznych dla osób niedowidzących oraz osób z innymi problemami ze wzrokiem, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku; - współdziałanie z organami państwowymi, organami samorządu terytorialnego, władzami lokalnych i ogólnokrajowych związków sportowych reprezentujących różne dziedziny sportu, w tym z Polskim Związkiem Koszykówki i Międzynarodową Federacją Koszykówki; - organizowanie i finansowanie imprez sportowych, rozrywkowych i kulturalnych, tj. turniejów w ramach krajowych i europejskich rozgrywek, meczów pokazowych i konkursów; - podejmowanie współpracy i współdziałanie z władzami publicznymi, przedsiębiorcami oraz innymi jednostkami w celu finansowania polskich klubów sportowych, w szczególności poprzez zakup sprzętu, wyposażenia sportowego oraz finansowania ich udziału w rozgrywkach krajowych i europejskich; - organizowanie i partycypowanie w udzielaniu szeroko rozumianego sponsoringu sportowców, klubów sportowych i związków sportowych oraz zlecanie wykonywania sponsoringu przez podmioty trzecie, finansowanie lub partycypowanie w takiej działalności własnej lub podmiotów trzecich; - organizowanie wypoczynku i czasu wolnego dla dzieci i młodzieży; - gromadzenie informacji o potrzebach różnych grup społecznych w różnych częściach świata; - udzielanie pomocy organizacyjnej, finansowej i know-how placówkom naukowym oraz tworzenie i prowadzenie placówek naukowych w ramach odrębnych lub już istniejących struktur organizacyjnych, udzielanie stypendiów i innego wsparcia dla uczniów i studentów; - prowadzenie think-tanków, miejsc i platform wymiany myśli i poglądów; - partycypowanie w realizowaniu projektów doradczych, e-usług i szkoleniowych; - organizowanie szkoleń, konferencji i kongresów specjalistycznych, seminariów, debat i konferencji popularnonaukowych oraz naukowych służących gromadzeniu i wymianie informacji, podnoszeniu świadomości społecznej oraz rozwijaniu celów Stowarzyszenia; - organizowanie imprez masowych, wystaw, odczytów oraz innych form propagujących działalność Stowarzyszenia; - prowadzenie działalności związanej ze świadczeniem usług doradczych, prawniczych, księgowych oraz elektronicznych; - współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie inicjatyw gospodarczych, inwestycyjnych i społecznych; - współpracę z krajowymi i zagranicznymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie objętym celami Stowarzyszenia oraz współpracę z osobami fizycznymi, prawnymi i organizacjami wykazującymi zainteresowanie celami Stowarzyszenia; - współpracę z uczelniami wyższymi i przedsiębiorcami w zakresie innowacyjnych projektów badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych; - obsługę centrów badawczo-rozwojowych przedsiębiorstw w zakresie komercjalizacji technologii, rozwoju relacji nauka-biznes oraz opracowania i przeprowadzenia projektów badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych; - organizowanie oraz finansowanie wspólnych badań naukowych oraz wymiany grup badawczych w Europie zainteresowanych prowadzeniem badań w zakresie objętym celami Stowarzyszenia; - inicjowanie i prowadzenie działań zmierzających do powstawania nowych i rozwoju istniejących sieci inwestorów prywatnych i ich otoczenia rynkowego (w tym tworzenie platform służących kojarzeniu inwestorów z przedsiębiorcami, ośrodkami akademickimi); - nawiązywanie współpracy pomiędzy działającymi sieciami inwestorów prywatnych, a środowiskiem naukowym i akademickim (w tym z sieciami aniołów biznesu i funduszy wysokiego ryzyka); - finansowanie stypendiów dla osób podejmujących studia lub prace badawcze w zakresie objętym celami Stowarzyszenia; - upowszechnianie wiedzy o strukturach, celach, dorobku i procesach integracyjnych Unii Europejskiej; - tworzenie opracowań i analiz dotyczących poszczególnych dziedzin życia publicznego i gospodarczego w Polsce; - prowadzenie działalności wydawniczej i publicystycznej; - utrzymywanie stosunków z innymi pokrewnymi organizacjami na terenie Polski i za granicą; - prowadzenie działalności doradczej dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw; - kształtowanie świadomości przedsiębiorców z zakresu rynku finansowego (w tym zwiększanie świadomości przedsiębiorców na temat usług i korzyści oferowanych przez szeroko rozumiany rynek finansowy); - organizowanie, finansowanie i prowadzenie prac badawczych w dziedzinie nauk społecznych, prawa i ekonomii; - organizowanie i współorganizowanie spotkań z mieszkańcami gmin oraz branie w nich udziału w celu uzyskiwania opinii, stanowisk i propozycji od osób i instytucji w sprawie realizacji celów statutowych przez Stowarzyszenie oraz podmioty z nim współpracujące; - realizację nieodpłatnych i odpłatnych zadań publicznych; - gromadzenie i przetwarzanie informacji w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia; - organizowanie pozostałych form pozaszkolnej edukacji; - prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia; - prowadzenie działalności gospodarczej poprzez nabywanie, wykorzystywanie oraz zbywanie wszelkich praw majątkowych i niemajątkowych, w tym prawa własności ruchomości i nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia.
Realizacja wyżej opisanych celów statutowych Stowarzyszenia finansowana będzie z darowizn przekazywanych od spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Spółka”),której Stowarzyszenie będzie jedynym udziałowcem. Spółka będzie prowadzić działalność gospodarczą, z której część dochodu będzie przekazywana na rzecz Stowarzyszenia w postaci darowizny. Zaznaczyć należy, że Stowarzyszenie złoży do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie, iż jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 tej ustawy oraz nie dokonuje wydatków na cele inne, niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f tej ustawy.
Biorąc pod uwagę, iż Stowarzyszenie zakłada, że jego celem statutowym będzie między innymi finansowanie innych podmiotów, w tym spółek kapitałowych realizujących cele zbieżne z celami statutowymi Stowarzyszenia, Stowarzyszenie powzięło wątpliwość, czy równowartość dochodów przekazanych na finansowanie ww. podmiotów, m.in. w formie obejmowania udziałów w tychże spółkach kapitałowych (w zamian za wkłady pieniężne i niepieniężne), dopłaty, udzielanie pożyczek, czy też w formie darowizn, będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Pytania
1. Czy otrzymane przez Stowarzyszenie przysporzenia w formie darowizny stanowiące część dochodu Spółki, której Stowarzyszenie będzie jednym udziałowcem, będzie podlegało zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w sytuacji, gdy przysporzenie to zostanie przeznaczone na cele statutowe Stowarzyszenia?
2. Czy Stowarzyszenie będzie zobowiązane do obliczenia i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, w sytuacji gdy osiągnięty dochód z tytułu darowizny przekazanej od Spółki, w której Stowarzyszenie jest jednym udziałowcem, przeznaczy na realizację celów statutowych Stowarzyszenia wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego, a (uprzednio) w dniu rejestracji złoży do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie, iż jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 tej ustawy oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e, i 1f tej ustawy?
3. Czy faktyczne wydatkowanie dochodów otrzymanych z darowizn Spółki na objęcie udziałów w spółkach kapitałowych, prowadzących działalność zbieżną z celami statutowymi Stowarzyszenia, dopłaty do takich spółek, udzielanie im pożyczek lub darowizn (z poleceniem wydatkowania na cel wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT) lub ewentualnie inne formy finansowania działalności takich podmiotów, stanowić będzie wydatkowanie równowartości dochodów na cele statutowe Stowarzyszenia, podlegające zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy, przysporzenie otrzymane przez Stowarzyszenie od Spółki, w której Stowarzyszenie będzie jedynym udziałowcem, które zostanie następnie przekazane na realizację celów statutowych Stowarzyszenia wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, tj. celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie będzie stanowiło dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Stowarzyszenia. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 1b, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a. Tym samym, aby uznać, że dane przysporzenie nie stanowi po stronie Stowarzyszenia przedmiotu opodatkowania, muszą zostać spełnione następujące warunki: 1) przysporzenie musi być otrzymane przez Stowarzyszenie, którego cele statutowe (wskazane w statucie) są tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4, 2) otrzymany dochód musi być przeznaczony na realizację powyższych celów, 3) otrzymany dochód musi zostać wydatkowany na cele statutowe bez względu na termin tego wydatkowania. Zatem w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym, dochód otrzymany przez Stowarzyszenie nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Powyższe stanowisko potwierdziły organy podatkowe w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 grudnia 2016 r. (znak: 1462- IPPB5.4510.986.2016.2.RS), dotyczącej fundacji zajmującej się szeroko rozumianą działalnością edukacyjną dotyczącą rozwijania i prowadzenia przedsiębiorstw, której główne cele statutowe są identyczne jak cele statutowe Stowarzyszenia. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie we wskazanej interpretacji stwierdził, że: „Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że główne cele statutowe Fundacji mieszczą się w zakresie celów wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, mając na względzie również pozostałą analizę warunków zwolnienia wskazanych w cytowanych wyżej przepisach, należy stwierdzić, że dochody Fundacji przeznaczone (i faktycznie wydatkowane) na główne jej cele statutowe w sposób opisany we wniosku będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4”.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie, które otrzyma darowiznę, którą przeznaczy na realizację celów statutowych tożsamych z celami statutowymi wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a wykazanymi w opisie zdarzenia przyszłego, nie będzie z tego tytułu zobowiązane do zapłaty zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych od dnia złożenia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego oświadczenia, o którym mowa w art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT. Zgodnie z zacytowanym powyżej w Ad 1 art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 1b tego samego przepisu, termin wydatkowania środków przeznaczonych na cele statutowe nie ma znaczenia do uznania, iż dochód stowarzyszenia jest zwolniony z opodatkowania. Należy więc wskazać, że w przypadku jeśli spełnione zostały warunki do uznania, że dochód Stowarzyszenia podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4, a po stronie Stowarzyszenia została podjęta stosowna uchwała właściwego organu Stowarzyszenia (a w przypadku samodzielnej reprezentacji – zgodnie z postanowieniami statutu – decyzja prezesa Stowarzyszenia), to Stowarzyszenie nie będzie zobowiązane do zapłaty zaliczek na podatek dochodowy z tytułu osiągniętego dochodu na podstawie art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT. Ustawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 4 posługuje się sformułowaniem „w części przeznaczonej na te cele”, co oznacza, że wystarczy jedynie zadeklarowanie wydatkowania powyższej kwoty na cele statutowe, aby stowarzyszenie nie musiało wpłacić zaliczek na podatek dochodowy. Będzie ona natomiast wymagalna w przypadku, jeżeli pomimo złożonych deklaracji nie zostanie on przeznaczony na realizację celów ustawowych wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Potwierdzeniem powyższego jest również fakt, że zgodnie z art. 17 ust. 1b, ustawa nie określa terminu wydatkowania środków przeznaczonych na działalność społecznie użyteczną. Gdyby ustawodawca chciał wprowadzić jakieś szczególne ograniczenia czasowe dla wydatkowania tego zwolnionego dochodu, to powinien był ograniczenia te jasno sprecyzować w samym przepisie ustawy, co w omawianym przypadku nie ma miejsca.
Ad 3
Zdaniem Wnioskodawcy, dochody z darowizn przekazanych przez Spółkę na rzecz Stowarzyszenia, przeznaczone i wydatkowane na nabycie udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych, na objęcie udziałów w tychże spółkach, prowadzących działalność zbieżną z celami statutowymi Stowarzyszenia, dopłaty do takich spółek, udzielanie im pożyczek, przekazywanie darowizn lub ewentualnie inne formy finansowania działalności takich podmiotów, co jest zgodne z celami statutu Stowarzyszenia, stanowić będzie wydatkowanie dochodów na cele statutowe Stowarzyszenia, podlegające zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Zgodnie ze wspomnianym powyżej art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. W myśl ust. 1b przywołanego artykułu, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Na marginesie należy zaznaczyć, że zgodnie z ust. 1c, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w: 1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach; 2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów; 3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Biorąc pod uwagę, że ustawodawca w żadnym przepisie nie wyłączył wprost możliwości zastosowania omawianego zwolnienia do wydatków na cele statutowe, polegających na nabywaniu udziałów w spółkach kapitałowych prowadzących działalność zbieżną z celami statutowymi stowarzyszenia, dotowaniu tychże spółek, udzielaniu im oprocentowanych pożyczek, czy też przekazywaniu im darowizn, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ww. wydatki będą objęte zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
W wyroku z dnia 24 stycznia 2007 r., wydanym w sprawie prowadzonej pod sygn. akt III SA/Wa 3213/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie poruszył istotną zdaniem Wnioskodawcy kwestię, wskazując, iż: „Można także zasadnie przypuszczać, wskazując na inny aspekt tej sprawy, iż bezpośrednia realizacja celu statutowego przez fundację nie posiadającą doświadczenia czy też wiedzy w podejmowaniu specjalistycznej pomocy, to jest organizowanie pomocy medycznej lub innej do innego miejsca w kraju lub za granicą, w sytuacji, gdy na miejscu realizacji pomocy można nabyć wszystkie niezbędne potrzebującymprzedmioty (np. leki) lub usługi (medyczne) na potrzeby akcji pomocowej lub innej, mogłaby być nieskuteczna lub wręcz niepotrzebna”. Istotę przywołanego fragmentu należy zdaniem Wnioskodawcy rozumieć w ten sposób, że w przypadku gdy bezpośrednia realizacja celów statutowych jest niemożliwa, wątpliwa do osiągnięcia lub nieefektywna, a jednocześnie istnieje możliwość efektywniejszej realizacji celów statutowych w sposób pośredni, tj. np. poprzez udostępnienie środków finansowych podmiotowi wyspecjalizowanemu w danej dziedzinie, to takie działanie powinno korzystać z preferencji podatkowej przewidzianej przez ustawodawcę.
Należy zauważyć, że już w interpretacji indywidualnej z dnia 15 listopada 2012 r. (IPPB5/423-757/12-2/MW) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził stanowisko prezentowane przez fundację, która realizowała swoje cele statutowe m.in. poprzez udzielanie pożyczek podmiotom prowadzącym działalność w zakresie odpowiadającym celom statutowym fundacji.
Jeżeli chodzi o realizację celów statutowych Stowarzyszenia poprzez finansowanie działalności innych podmiotów w drodze darowizn, to zgodnie z zapatrywaniami wyrażonymi w wyroku NSA z dnia 22 sierpnia 2008 r., sygn. II FSK 827/07 „Nie można również podzielić argumentu skargi kasacyjnej, że przekazanie darowizny nie może być utożsamiane z przeznaczeniem dochodu na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU. Wypowiedź strony skarżącej w tym względzie nie uwzględnia faktu, że stan faktyczny sprawy zakłada, że dokonana darowizna zawiera polecenie wydatkowania przekazywanych środków pieniężnych na określony – przewidziany w statucie – cel społeczny, polegający na pomocy dzieciom chorym na choroby nowotworowe. W takim stanie faktycznym niewykazanie przez podatnika, przekazania tych środków na powyższy cel, bądź przekazanie ich na inny cel, oznacza ustawowy obowiązek uiszczenia od tych środków podatku dochodowego. W konsekwencji więc przedmiot darowizny przeznaczony zostanie na cel, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU. Zwrócił na to uwagę sąd pierwszej instancji stwierdzając, że w stanie faktycznym sprawy to na podatniku spoczywać będzie obowiązek wykazania przeznaczenia środków finansowych na cele statutowe”.
Reasumując powyższe wywody należy raz jeszcze podkreślić, że w ocenie Wnioskodawcy równowartość dochodów pochodzących z darowizn przekazanych przez Spółkę, a przeznaczonych i wydatkowanych na cele statutowe Stowarzyszenia poprzez obejmowanie udziałów w spółkach kapitałowych, prowadzących działalność zgodną ze statutowymi celami Stowarzyszenia (a zarazem zgodną z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT), dopłaty, udzielanie pożyczek i przekazywanie darowizn na rzecz takich podmiotów, objęte będzie zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad 1 i 2
W myśl art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):
Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Zgodnie z art. 33 ust. 2 tej ustawy:
Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.
Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”) jako podmioty zwolnione od podatku.
Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 updop:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
W świetle art. 12 ust. 1 updop:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Stosownie do postanowień zawartych w art. 12 ust. 3 updop:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Na mocy art. 15 ust. 1 updop:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Dopiero ustalony w ww. sposób wskazany w art. 7 ust. 2 updop dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 updop:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 updop:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b updop:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:
- celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
- uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.
Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1c updop:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2)przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3)samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a updop. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.
Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.
A zatem sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 updop wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.
Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.
Reasumując, zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.
Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Zatem wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop nie może być objęte przedmiotowym zwolnieniem.
WSA w Opolu w wyroku z dnia 9 lipca 2014 r. sygn. akt I SA/Op 263/14 potwierdził powyższe stanowisko, tj. wskazał, że: „Z zapisów tych wynika, że zwolnienie dotyczy określonej kategorii dochodów, które muszą być przeznaczone, jak i wydatkowane na opisane w ustawie cele. Jak trafnie stwierdził organ w treści zaskarżonej decyzji, zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p. jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia dwóch istotnych wymogów. Pierwszym jest zgodność celów statutowych działalności podatnika z działalnością uznaną przez ustawodawcę za preferowaną, drugim przeznaczenie dochodu na te cele. Sąd w składzie orzekającym w pełni akceptuje także pogląd organu, znajdujący potwierdzenie w orzecznictwie, że analizowane zwolnienie jest jedną z form ulg podatkowych, a więc stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu norma ta winna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej, gdyż mogłoby to prowadzić do zatarcia wyjątkowego charakteru ulgi podatkowej”.
Odnosząc się do powyższego, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania, porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe, jak wykazano powyżej, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.
Potwierdza to także WSA w Gdańsku w wyroku z dnia 25 marca 2014 r. sygn. akt I SA/Gd 1642/13, zgodnie z którym: „Aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w przepisie zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej, to jego cele statutowe powinny być wskazane precyzyjnie i ściśle. Także w przypadku wspierania innych podmiotów realizujących ww. cele forma i rodzaj wsparcia powinny być określone wprost, a nie w sposób dorozumiany. Zauważyć bowiem należy, że wskazane w ww. przepisie zwolnienie przedmiotowe ma na celu inicjowanie konkretnych korzystnych społecznie działań (np. w sferze edukacji). Intencją ustawodawcy nie było natomiast premiowanie w postaci zwolnienia podatkowego działań mających jedynie pomocniczy charakter w stosunku do działalności wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej”.
Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z możliwością zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop w stosunku do przysporzenia w formie darowizny stanowiące część dochodu Spółki, której Stowarzyszenie będzie jednym udziałowcem w sytuacji, gdy przysporzenie to zostanie przekazane na cele stautowe Stowarzyszenia.
Należy wyjaśnić, że omawiany przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 updop nie wyklucza możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych zgodnych z tym przepisem, w przypadku prowadzenia przez Stowarzyszenie także innych działań niepodlegających zwolnieniu. Pamiętać jednak należy, że dochody przeznaczone na inne cele niż wymienione w ustawie podatkowej będą podlegały opodatkowaniu.
Podnieść należy, że z przepisów art. 17 updop wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 cytowanej ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Przestrzeganie wymogu bezpośredniego przeznaczenia i wydatkowania dochodu na cele statutowe jest obligatoryjne. Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby de facto do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop – nie byłoby bowiem przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki tych podmiotów są pośrednio ponoszone w celach statutowych, a przecież omawiane zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, a nie podmiotowym.
Tym samym jeżeli ww. dochody przeznaczone zostaną na działalność gospodarczą, to pomimo że w przyszłości nawet cały dochód z tej działalności zostałby przeznaczony na cele statutowe podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop – dochód taki nie podlegałby zwolnieniu z opodatkowania na postawie wspomnianego artykułu.
Podsumowując należy stwierdzić, że jeśli otrzymana darowizna stanowiąca część dochodów Stowarzyszenia zostanie przekazana na cele statutowe, które są zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, to taki dochód będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z ww. artykułem.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 – należało uznać za prawidłowe.
W myśl art. 25 ust. 1 updop:
Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.
Stosownie zaś do art. 25 ust. 3 updop:
Przepis ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3a, nie ma zastosowania do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie.
W świetle art. 25 ust. 3a updop:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania także do podatników wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a.
Zgodnie z art. 25 ust. 4 updop:
Jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.
Na podstawie art. 25 ust. 5 updop:
Podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego na piśmie oświadczenie, że:
1) zaprzestał działalności albo
2) jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f
- jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.
Wobec powyższego, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 updop korzystający co do zasady ze zwolnienia przedmiotowego, są w konsekwencji zwolnieni z uiszczania zaliczek miesięcznych pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Dopiero faktyczne wydatkowanie dochodu na cele inne niż wskazane w tym przepisie, wbrew wcześniejszej deklaracji, rodzi obowiązek zapłaty podatku w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku. Obowiązek zapłaty podatku dotyczy także nie tylko osiągniętych w roku podatkowym dochodów wydatkowanych na inne cele niż preferowane przez ustawodawcę, ale również dochodów uzyskanych w latach poprzedzających rok podatkowy.
A zatem, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że Stowarzyszenie, które otrzyma darowiznę, którą przeznaczy na realizację celów statutowych tożsamych z celami statutowymi wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop nie będzie z tego tytułu zobowiązane do zapłaty zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych pod warunkiem złożenia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego oświadczenia, o którym mowa w art. 25 ust. 5 pkt 2 updop.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 – należało uznać za prawidłowe.
Ad 3
Omawiając zwolnienie wynikające z cytowanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 4 updop podkreślić wypada, że przepis ten w istocie tylko określa cele społecznie użyteczne, które muszą być wskazane także w statucie, a które uzasadniać mogą zwolnienie od podatku, o ile podatnik osiągnie dochód. Nie określa on żadnych innych warunków tego zwolnienia. Czyni to natomiast powołany wyżej przepis art. 17 ust. 1a updop, który stanowi, że samo tylko przeznaczenie dochodu na cel społecznie użyteczny preferowany przez ustawodawcęnie jest wystarczające do zwolnienia, dochód musi być także wydatkowany na ten cel.
Kolejny warunek omawianego zwolnienia ustawodawca wprowadził w art. 17 ust. 1b updop, zgodnie z którym zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie. Ustawodawca wprowadził niniejszym ułatwienie dla podatników w korzystaniu ze zwolnienia, bowiem postanowił, że wydatkowanie dochodu może nastąpić – po uprzednim jego przeznaczeniu – w czasie znacznie późniejszym od momentu jego osiągnięcia i przeznaczenia. Jednakże wprowadził przy tym warunek rozwiązujący – pozbawiający podatnika zwolnienia w przypadku jego wydatkowania na inny niż preferowany cel ustawowy.
Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.
Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 updop wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.
Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.
Wskazać należy, że ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c updop:
1) przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
2) przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Zgodnie z powyższym, w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowegozwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.
Zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest więc obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tę część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie i na te cele faktycznie zostanie wydatkowana.
Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest także finansowanie i wspieranie innych podmiotów prowadzących działalność zgodną z celami statutowymi Stowarzyszenia. Wobec powyższego Stowarzyszenie powzięło wątpliwość, czy równowartość dochodów przekazanych na finansowanie spółek kapitałowych prowadzących działalność zbieżną z celami statutowymi Stowarzyszenia, m.in. w formie obejmowania udziałów w tychże spółkach kapitałowych (w zamian za wkłady pieniężne i niepieniężne), dopłaty, udzielanie pożyczek, czy też w formie darowizn, będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.
W tym miejscu należy podkreślić, że analizowane zwolnienie, dotyczy podatników, których celem statutowym jest określona w przepisie działalność. Ponadto przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też określoną formę organizacyjną. Do omawianego przepisu bezpośrednio odnosi się zapis art. 17 ust. 1c updop, zgodnie z którym art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy nie ma zastosowania m.in. w „przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach”.
Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca jest podmiotem realizującym cele statutowe. Wskazane we wniosku cele statutowe Stowarzyszenia są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Wnioskodawca nie jest także podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1c updop.
Zdaniem Organu, cele statutowe podatnicy mogą realizować samodzielnie poprzez bezpośrednie działania zmierzające do ich realizacji lub, jeśli przewidują to wprost zapisy statutu, poprzez inne podmioty, o ile ich cele statutowe są zbieżne z celami statutowymi podatnika. Zakładając, że cele podatnika zgodne są z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, dochody podatnika przeznaczone na te cele będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania.
Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że w sytuacji opisanej we wniosku mamy do czynienia z udzielaniem wsparcia finansowego poprzez finansowanie spółek kapitałowych w formie obejmowania udziałów w tychże spółkach kapitałowych (w zamian za wkłady pieniężne i niepieniężne), dopłaty, udzielanie pożyczek, czy też darowizn.
Działania takie są w rzeczywistości wspieraniem działalności komercyjnej (zarobkowej), o której mowa w art. 17 ust. 1c updop. Wobec powyższego, w opisanym zdarzeniu nie można zastosować zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, gdyż działania Stowarzyszenia prowadzą do wsparcia podmiotów, o których mowa w art. 17 ust. 1c updop, które to podmioty wyłączone zostały z zastosowania omawianego zwolnienia. Z powyższegoprzepisu wprost wynika, że intencją ustawodawcy jest wspieranie, poprzez zastosowanie zwolnienia z opodatkowania, jednostek innych niż wymienione w tym przepisie.
Dodatkowo zauważyć należy, że ustawodawca dopuszczając w art. 17 ust. 1b updop także pośredni sposób wydatkowania dochodu na cel społecznie użyteczny z zachowaniem prawa do zwolnienia podatkowego w art. 17 ust. 1e ustawy, ten pośredni sposób ograniczył do przypadków enumeratywnie wyliczonych w pkt 1-3. Jednocześnie podkreślić należy, że zbiór rodzajów lokowania środków pieniężnych, uprawniających podatnika do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa m.in. w art. 17 ust. 1 updop jest zbiorem zamkniętym, co prowadzi do wniosku, że inne sposoby lokowania wspomnianych dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia.
W myśl art. 17 ust. 1e updop:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:
1) wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;
2) papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
3) jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1f updop:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.
Podkreślić także należy, że z przepisów art. 17 ww. ustawy (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2 updop) wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e updop, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 updop, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.
Wobec powyższego nabycie udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych, objęcie udziałów w tychże spółkach, dopłaty do takich spółek, udzielanie im pożyczek, przekazywanie darowizn lub ewentualnie inne formy finansowania działalności takich podmiotów – nie jest dopuszczalną przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1e updop formą lokowania dochodów niepowodującą utraty zwolnienia z opodatkowania przeznaczonych na ten cel środków.
Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że dochody z darowizn przekazanych przez Spółkę na rzecz Stowarzyszenia, przeznaczone i wydatkowane na nabycie udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych, na objęcie udziałów w tychże spółkach, prowadzących działalność zbieżną z celami statutowymi Stowarzyszenia, dopłaty do takich spółek, udzielanie im pożyczek, przekazywanie darowizn lub ewentualnie inne formy finansowania działalności takich podmiotów, nawet jeżeli jest zgodne z celami statutu Stowarzyszenia, nie będzie stanowić wydatkowania dochodów na cele statutowe Stowarzyszenia, podlegające zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.
Opisane we wniosku zdarzenie nie spełnia założeń ustawodawcy uprawniających Wnioskodawcę do zwolnienia przekazanego na rzecz Spółki finansowania.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 – należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa. Interpretacje wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, wiec zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right