Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.28.2023.1.AF

Ustalenie właściwej stawki ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

- nieprawidłowe – w części dotyczącej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0

- prawidłowe – w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 23 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 16 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną od 2 czerwca 2021 r. w CEIDG. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są m.in usługi objęte następującą klasyfikacją w PKD:

62.01 .Z - Działalność związana z oprogramowaniem,

62.02.Z - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki;

85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi na rzecz polskich rezydentów podatkowych prowadzących działalność gospodarczą na terenie Polski (dalej jako: „Klienci", „Usługobiorcy"). Działalność Podatnika będzie polegała na realizacji usług związanych z projektowaniem i rozwojem mobilnych gier wideo w modelu (...). W szczególności do zadań Podatnika należy (…). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają w szczególności na:

(…)

Usługi te zwane dalej łącznie „Usługami [A]" Wnioskodawca klasyfikuje do grupowania PKWIU 62.01.11.0 - Świadczenie usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, która to grupa obejmuje:

• projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych;

• projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych.

W zakresie Usług [A], podkreślenia wymaga, że nie są to usługi związane z związane z programowaniem tj. nie ingerują one w kod oprogramowania. Wnioskodawca nie występuje w charakterze inżyniera systemowego zajmującego się tworzeniem i utrzymaniem środowiska testowego, programowaniem czy poprawianiem błędów oprogramowania.

Dodatkowo Wnioskodawca, w zakresie wykonywanych przez siebie usług koordynuje prace związane z przygotowaniem, uruchomieniem i zakończeniem projektu jakim jest (…). W tym zakresie rolą Wnioskodawcy jest koordynowanie współpracy różnych firm i ekspertów celem stworzenia aplikacji mobilnej. Usługi te zwane dalej Usługami [B] Wnioskodawca kwalifikuje do grupowania PKWIU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Grupowanie to obejmuje bowiem w szczególności usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta.

Na podstawie oświadczenia złożonego w momencie rejestracji działalności gospodarczej tj.  w dniu 2 czerwca 2021 r. Wnioskodawca rozlicza osiągane przez siebie przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2020.1905 t.j. z dnia 2020.10.29 z późn. zm., dalej "Ustawa’’).

Wnioskodawca:

- nie przekracza limitu 2 min euro przychodu w poprzednim roku podatkowymi;

- nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;

- nie korzysta na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

- nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu:

·prowadzenia aptek;

·działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych;

·działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

- nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów;

- nie podejmuje wykonywania działalności w cudzym imieniu (gdyż jak wskazano na początku prowadzi działalność gospodarczą od 2021 r.);

- nie był i nie jest zatrudniony, zatem nie wykonuje usług i nie sprzedaje towarów na rzecz byłego pracodawcy;

- będzie prowadził ewidencję przychodów (odrębnie za każdy rok podatkowy), a także posiada wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Wnioskodawca nie wykonywał działalności w formie spółki z małżonkiem. Nie istnieją też inne przesłanki uniemożliwiające Wnioskodawcy skorzystanie z ryczałtowej formy opodatkowania.

Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że:

- świadczy on usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym,

- nie wspomaga tworzenia oprogramowania,

- nie bierze czynnego udziału w tworzeniu oprogramowania,

- nie projektuje oprogramowania,

- nie doradza w zakresie oprogramowania,

- nie doradza w zakresie sprzętu komputerowego,

- nie uzyskuje on przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

· wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line;

· związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWIU dział 60);

· związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWIU 62.02.10.0);

· związanych z oprogramowaniem (PKWIU ex 62.01.1);

· objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWIU 62.01.2);

· związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWIU ex 62.02);

· w zakresie instalowania oprogramowania (PKWIU ex 62.09.20.0);

· związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWIU 62.03.1).

Pytanie

Czy w zaistniałym stanie faktycznym, Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania osiąganych przez siebie przychodów z wykonywania Usług [A] sklasyfikowanych w PKWIU 62.01.11.0, Usług [B] sklasyfikowanych w PKWIU 70.22.20.0 i opodatkowania tak osiąganych przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8.5%?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy będzie on uprawniony do opodatkowania osiąganych przez siebie przychodów z tytułu:

usługi [A] zostaną zakwalifikowane do grupowania PKWIU 62.01.11.0 - Świadczenie usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;

usługi | B] zostaną zakwalifikowane do grupowania PKWIU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych

- ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.

Uzasadnienie stanowiska podatnika

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3. uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, co wynika z art. 8 ust. 1 Ustawy, żadna z okoliczności nie znajduje jednak zastosowania w tym zakresie.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 Ustawy - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, użyte w niej określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Tak jak wskazał Wnioskodawca, usługi świadczone przez Wnioskodawcę oznaczone będą następującymi kodami:

usługi [A] zostaną zakwalifikowane do grupowania PKWIU 62.01.11.0 - Świadczenie usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;

usługi [B] zostaną zakwalifikowane do grupowania PKWIU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę w zakresie PKWiU 62.01.11.0 oraz 70.22.20.0 nie zostały określone w żadnym z podpunktów w wyliczeniu wskazanym w art. 12 Ustawy, stąd właściwą stawką będzie stawka wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Należy w tym miejscu wskazać, że w ocenie Podatnika nie będzie prawidłowe zakwalifikowanie świadczonych przez Wnioskodawcę Usług jako usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b z uwagi na to, że w ramach tego grupowania objęte są usługi:

związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2),

związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Tym samym usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą podlegały pod to grupowanie z uwagi na to, że Ustawodawca przez dodanie „ex” zawęził stosowanie przepisu jedynie do tych usług wprost wskazanych w wyliczeniu. Natomiast pozostałe przychody - jeśli nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1 i ex 62.02) - podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą doradztwem w zakresie oprogramowania ściśle związane z oprogramowaniem (pisaniem kodu). Jedną z istotnych części działalności Podatnika stanowią usługi związane z przygotowywaniem dokumentacji i projektowaniem mechaniki oraz związane z analizą i dokumentacją rozwiązań dostępnych w innych produktach na rynku. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą związane również z projektowaniem struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych, (ale bez pisania kodu), koordynacją i nadzorem w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu, jednak samodzielnie oprogramowania nie będzie wytwarzał, ani nie będzie na nim pracował.

W zakresie Usług [A] wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 7 lipca 2022 r., 0113-KDIPT2-1.4011.384.2022.3.RK: „Wobec powyższych konkluzji - usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, ani też usługami związanymi z oprogramowaniem, ani też innymi usługami, które określone są jako usługi, podlegające opodatkowaniu stawką 12% i są określone w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d. Mając więc powyższą analizę przepisów oraz zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę, usługi wykonywane przez Niego sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 62.01.11.0 [...] powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.”.

W zakresie Usług [B] wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 7 czerwca 2022 r., 0115-KD1T1.4011.24.2022.1.MN: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Tym samym, skoro działalność Wnioskodawcy, stanowi działalność usługową klasyfikowaną zgodnie z powołanymi powyżej klasyfikacjami PKWIU, to zgodnie z powyżej wymienionymi stanowiskami oraz tym, że wskazane PKWIU nie zostało wskazane w żadnym przepisie Ustawy, odpowiednią stawką dla wykonywanych usług będzie 8,5%.

Podobne stanowisko można odnaleźć w:

1. W zakresie Usług [A]:

Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDWT.4011.360.2022.1.AGW z dnia 13 czerwca 2022 r.;

• Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.851.2021.1.JG z dnia 8 lutego 2022 r.;

Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.1118.2021.2.MN z dnia 25 stycznia 2022 r.;

Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.328.2021.l.MK z dnia 14 lipca 2021 r.

2. W zakresie Usług [B]:

Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2 -2.4011.358.2022.2.WS z dnia 13 lipca 2022 r.;

Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112- KDWL.4011.541.2022.2.AW z dnia 8 sierpnia 2022 r.

Mając zatem na uwadze powołane powyżej przepisy, praktykę interpretacyjną oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że Wnioskodawca może w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez niego z tytułu działalności gospodarczej, wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu, gdyż spełnia ustawowe przesłanki do opodatkowania w tej formie. Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej, sklasyfikowanych jako usługi związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWIU 62.01.11.0) oraz pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWIU 70.22.20.0) mogą być opodatkowane stawkę podatku w wysokości 8.5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

- nieprawidłowe – w części dotyczącej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0

- prawidłowe – w pozostałej części.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana wskazaniem – do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając powyższe na względzie jest Pan uprawniony do zastosowania do osiąganych przez Pana przychodów z prowadzonej działalności opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, z której, na podstawie oświadczenia złożonego w momencie rejestracji działalności gospodarczej tj. w dniu 2 czerwca 2021 r., rozlicza osiągane przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU:

·62.01.11.0 – świadczenie usług związanych z projektowaniem, programowaniem, i rozwojem oprogramowania,

·70.22.20.0 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

W kwestii dotyczącej świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 wskazuję, co następuje.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane są stawką 8,5%.

Oznacza to, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ usługi te nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, świadcząc także usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0. Podał Pan co wchodzi w zakres czynności w ramach tych usług, oraz opisał, na czym one polegają.

Zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Przepis ten nie odwołuje się do bezpośredniego ani do pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z programowaniem, a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania. Dlatego też – mimo wskazania przez Pana, że świadczone usługi są niezwiązane z oprogramowaniem – to przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana czynności.

Wskazał Pan bowiem, że Pana działalność polega na realizacji usług związanych z projektowaniem i rozwojem mobilnych gier wideo w modelu (...). W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 wykonuje Pan zadania polegające (...).

Dodatkowo zwracam też uwagę, że ustawy podatkowe nie definiują pojęcia gry komputerowej. Należy zatem odnieść się do potocznego znaczenia tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w (...) (https://(...)) gra komputerowa (gra video, ang. video game) to rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Zgodnie natomiast z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (https://(...)) gra komputerowa to gra rozgrywana na ekranie komputera; też: program komputerowy umożliwiający tę grę.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.01.11.0, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem.

Dlatego też uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.11.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem:

· 70.22.20.0 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu według stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

· 62.01.11.0 – usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, podlegają opodatkowaniu według stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podkreślić przy tym należy, że zgodnie z ww. art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ewidencja przychodów winna być prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00