Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.755.2022.2.ŁS
Skutki podatkowe zwrotu nienależnie pobranych świadczeń.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 listopada 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m. in. skutków podatkowych zwrotu nienależnie pobranych świadczeń. Uzupełniła go Pani – na wezwanie organu – pismem z datą wpływu 9 lutego 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego.
Od 26 września 1996 r. jest Pani właścicielką nieruchomości rolnej wraz kurnikiem. Rozlicza się Pani z Urzędem Skarbowym według norm szacunkowych. Jednocześnie studiowała Pani od 1993 r. do 1998 r. Od 23 marca 1998 r. do 31 stycznia 2015 r. (10 sierpnia 2013 r. – 31 stycznia 2015 r. – urlop wychowawczy), była Pani zatrudniona w (...). Składki do ZUS były w tym okresie odprowadzane przez pracodawcę. Dodatkowo od 1 stycznia 1999 r. opłacała Pani składki zdrowotne, a od 10 sierpnia 2013 r. do dnia dzisiejszego odprowadzała Pani również składki na ubezpieczenie społeczne.
W marcu 2022 r. otrzymała Pani pismo od ZUS, iż z tytułu prowadzonej przez Panią działalności, nie podlega Pani obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym w ZUS. Skorygowała Pani wszystkie dokumenty ubezpieczeniowe, częściowo zostały Pani zwrócone zapłacone składki.
W 2020 r. i 2021 r. pobierała Pani z ZUS zasiłek pieniężny (na dziecko, które w wyniku pandemii uczyło się zdalnie). Rozliczyła się Pani z niego w zeznaniach podatkowych PIT-36 za 2020 r. i 2021 r. Zasiłek ten w całości musiała Pani zwrócić do ZUS.
Zwróciła się Pani do KRUS o objęcie Pani ubezpieczeniem zdrowotnym i społecznym. Musiała Pani zapłacić zaległe składki wraz z odsetkami.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Pobierała Pani dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługujący przez okres sprawowania opieki nad zdrowym dzieckiem do 8 lat w związku z zamknięciem z powodu COVID-19 szkoły do której uczęszczało Pani dziecko. W 2022 r. zwróciła Pani ww. zasiłek do ZUS w całości. W 2022 r. w 50% zostały zwrócone Pani przez ZUS zapłacone składki społeczne i zdrowotne.
Pytanie
1. Czy powinna Pani skorygować PIT-36 za rok 2020 i 2021 o zasiłek pieniężny?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, musi Pani skorygować deklarację PIT-36 za rok 2020 i 2021 o zasiłek opiekuńczy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 410 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):
Świadczenie jest nienależne, jeżeli ten, kto je spełnił, nie był w ogóle zobowiązany lub nie był zobowiązany względem osoby, której świadczył, albo jeżeli podstawa świadczenia odpadła lub zamierzony cel świadczenia nie został osiągnięty, albo jeżeli czynność prawna zobowiązująca do świadczenia była nieważna i nie stała się ważna po spełnieniu świadczenia.
W sytuacji dokonania w roku podatkowym zwrotu nienależnie pobieranych świadczeń, które uprzednio zwiększały dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, rozliczenie tego zwrotu następuje poprzez zastosowanie jednego z dwóch rozwiązań.
Jedno z rozwiązań przewiduje art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.
Stosownie do art. 26 ust. 7h ww. ustawy:
Kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 5, przekraczająca kwotę dochodu, o którym mowa w ust. 1, może być odliczona od dochodu uzyskanego w najbliższych kolejno po sobie następujących 5 latach podatkowych.
Z powyższego przepisu wynika, że uprawnienie do rozliczenia zwróconych, nienależnie pobranych świadczeń przysługuje samemu podatnikowi. Podatnik po dokonaniu takiego zwrotu może na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, zmniejszyć dochód przed opodatkowaniem o kwotę dokonanego na rzecz płatnika zwrotu nienależnie pobranego świadczenia.
Z kolei na podstawie zaś art. 34 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli podatnik dokonał zwrotu nienależnie pobranych emerytur i rent lub zasiłków z ubezpieczenia społecznego, rent strukturalnych, rent socjalnych, świadczeń przedemerytalnych, zasiłków przedemerytalnych, nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, rodzicielskich świadczeń uzupełniających, otrzymanych bezpośrednio z tego organu, a obowiązek poboru zaliczek przez ten organ trwa - organ rentowy odejmuje od dochodu kwoty zwrotów dokonanych w roku podatkowym przy ustalaniu wysokości zaliczek oraz w rocznym obliczeniu dochodu, zamieszczając na tym rozliczeniu odpowiednie informacje.
Wyżej powołany przepis znajduje zatem zastosowanie w sytuacji, gdy trwa obowiązek poboru zaliczek przez organ emerytalny, któremu podatnik zwrócił nienależnie pobrane świadczenia zwiększające uprzednio dochód podlegający opodatkowaniu.
Zatem w sytuacji, gdy płatnik nie dokonał – na podstawie art. 34 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – potrącenia kwoty nienależnie pobranego świadczenia, a podatnik dokona takiego zwrotu poprzez wpłatę dla płatnika z własnych środków – będzie mu wtedy przysługiwało, wynikające z art. 26 ust. 1 pkt 5 tejże ustawy, prawo do pomniejszenia dochodu przed opodatkowaniem o kwotę dokonanego na rzecz płatnika zwrotu nienależnie pobranego świadczenia.
Należy podkreślić, że zarówno art. 34 ust. 10, jak i art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy sytuacji, w której zwracane przez podatnika nienależnie pobrane świadczenia uprzednio zwiększały dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, dlatego też zwrot ten dokonywany w kwocie brutto, tj. łącznie z pobranymi zaliczkami na podatek dochodowy – gwarantuje odzyskanie przez podatnika kwoty tych zaliczek.
Z treści wniosku wynika, że w marcu 2022 r. otrzymała Pani pismo od ZUS, iż z tytułu prowadzonej przez Panią działalności, nie podlega Pani obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym w ZUS. Skorygowała Pani wszystkie dokumenty ubezpieczeniowe, częściowo zostały Pani zwrócone zapłacone składki. W 2020 r. i 2021 r. pobierała Pani z ZUS zasiłek pieniężny (na dziecko, które w wyniku pandemii uczyło się zdalnie). Rozliczyła się Pani z niego w zeznaniach podatkowych PIT-36 za 2020 r. i 2021 r. Zasiłek ten w całości musiała Pani zwrócić do ZUS. Pobierała Pani dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługujący przez okres sprawowania opieki nad zdrowym dzieckiem do 8 lat w związku z zamknięciem z powodu COVID-19 szkoły do której uczęszczało Pani dziecko. W 2022 r. zwróciła Pani ww. zasiłek do ZUS w całości.
W konsekwencji stwierdzić należy, że dokonany przez Panią w 2022 r. na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zwrot nienależnie pobranych świadczeń w postaci zasiłku opiekuńczego w latach 2020 – 2021 będzie podlegał odliczeniu od dochodu osiągniętego w 2022 r. zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 5 komentowanej ustawy. W przypadku zaś, gdy kwota odliczenia będzie przekraczała kwotę dochodu uzyskanego przez Panią w 2022 r., kwota ta będzie mogła zostać odliczona od dochodu uzyskanego w najbliższych kolejno następujących po sobie 5 latach podatkowych. Tym samym nie należy dokonywać korekt deklaracji PIT-36 za lata 2020-2021.
Wobec powyższego Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W zakresie pytań dotyczących odliczenia składek wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right