Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1052.2022.3.MZ
Ustalenie stawki ryczałtu ewidencjonowanego.
Interpretacja indywidualna – w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
· nieprawidłowe w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 stawką ryczałtu w wysokości 8,5% oraz
· prawidłowe w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 17 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwania – pismem z 20 lutego 2023 r. (wpływ 20 lutego 2023 r.) oraz z 6 marca 2023 r. (wpływ 6 marca 2023 r).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą od … czerwca 2022 r. jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi informatyczne dla kontrahenta z branży IT. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W 2022 r. rozliczał Pan przychody na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania w zakresie przychodów zamierza Pan kontynuować w latach następnych. Usługi, które Pan świadczy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, sklasyfikowane zostały pod numerem PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30. Jak wskazano na wstępie pracuje Pan w branży IT, a zakres świadczonych usług informatycznych dotyczy projektowania i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskuje Pan przychody jedynie ze świadczenia usług wskazanych we wniosku. Aktualnie Pana usługi wykonywane są na rzecz jednego kontrahenta na podstawie umowy o współpracy i świadczeniu usług z … maja 2022 r. Zgodnie z jej postanowieniami „Przedmiotem niniejszej Umowy jest uregulowanie zasad i warunków współpracy oraz praw i obowiązków Stron w zakresie świadczenia przez Firmę usług informatycznych na rzecz Spółki lub podmiotów przez nią wskazanych. Strony zgodnie oświadczają, iż przez prace informatyczne (zwane dalej Pracami) Strony rozumieją wszelkie świadczenia usług związane: z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz z analizą wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie”.
Zakres opisanych prac, tj. projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Nie jest Pan bowiem ekspertem w zakresie oprogramowania pod kątem zarówno jego tworzenia, jak i doradztwa z nim związanego. Programowaniem zajmuje się osobny dział kontrahenta, a Pan nie bierze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodu poszczególnych programów. Na moment pisania wniosku, Pana usługi wykonywane są na rzecz jednej, polskiej firmy. Bierze Pan jednakże pod uwagę możliwość rozszerzania świadczenia swoich usług także pod kątem innych kontrahentów, zarówno polskich, jak i zagranicznych, przy czym zaznaczyć należy, że usługi zawsze będą wykonywane z terytorium Polski. Nadto, nawet gdy liczba klientów ulegnie zwiększeniu, nie zmieni się specyfika i charakter świadczonych przez Pana usług, które zostały wskazane wyżej. Ma Pan bowiem w planach, aby w bliżej nieokreślonej przyszłości zawrzeć kolejne umowy, z innymi podmiotami, zainteresowanymi usługami objętymi klasyfikacją PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0. Wskazany obszar działalności wpisuje się bowiem w zakres Pana specjalizacji w ramach sektora IT.
Ze względu na wąski charakter specjalizacji przedmiotem Pana działalności nie jest i nie będzie świadczenie usług:
-związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
-związanych z wydawaniem pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
-związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
-związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
-związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
-objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
-związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
-w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
-związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Do działalności wykonywanej przez Pana nie będą miały również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie uzyska Pan również w 2022 r. z opisanej wyżej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, tj. 2021 lub będzie wykonywał w roku podatkowym, tj. 2022, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że dla celów działalności gospodarczej prowadzi Pan ewidencję przychodów właściwą dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Usługi są przez Pana świadczone od … maja 2022 r. Przedmiotem zapytania jest zatem 2022 r. oraz lata następne przy niezmienionym stanie faktycznym. Nie mając potwierdzonej możliwości stosowania stawki 8,5% w postaci wydanej interpretacji, przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w 2022 r. opodatkował Pan według 12% mając świadomość, że w przypadku uzyskania pozytywnego stanowiska wygeneruje Pan nadpłatę podatku.
Usługi związane projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowane są pod kodem PKWIU 62.01.12.0, natomiast usługi związane z analizą wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie sklasyfikowane są pod kodem PKWIU 62.02.30.0.
Termin „projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” odnosi się do działań związanych z tworzeniem, rozwijaniem i dostosowywaniem narzędzi, parametrów i innych technologii informatycznych, które służą do zarządzania sieciami i systemami komputerowymi.
Działania te obejmować będą m.in.:
- analizę wymagań i projektowanie rozwiązań informatycznych - polega to na określeniu potrzeb użytkowników, analizie wymagań systemowych oraz projektowaniu takich narzędzi, które będą odpowiadać za te wymagania;
- implementację i wdrożenie - po zakończeniu etapu projektowania, następuje implementacja rozwiązań informatycznych;
- utrzymanie i rozwój systemów - po wdrożeniu, konieczne jest ciągłe monitorowanie i utrzymywanie systemów, a także wprowadzanie kolejnych zmian i ulepszeń w celu ich rozwijania i dostosowania do nowych wymagań użytkowników i technologii;
- bezpieczeństwo systemów - tworzenie i wdrażanie narzędzi i procedur zapewniających bezpieczeństwo systemów informatycznych, ochrona przed atakami hakerskimi oraz zapewnienie prywatności użytkowników.
Świadcząc usługi będzie Pan realizował wszystkie powyższe działania.
„Analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie” odnosi się do procesu zrozumienia potrzeb biznesowych przedsiębiorstwa i określenia, jakie nowe funkcjonalności są potrzebne w systemie informatycznym, aby sprostać tym potrzebom. Jest to kluczowy krok w procesie wdrażania nowych funkcjonalności w systemie informatycznym.
W ramach tych działań, zadania, które należy zrealizować, obejmują:
- analizowanie wymagań biznesowych - należy zrozumieć potrzeby przedsiębiorstwa i określić, jakie funkcjonalności są potrzebne w systemie informatycznym, aby sprostać tym wymaganiom;
- tworzenie dokumentacji wymagań - należy stworzyć dokument, który opisuje wymagania biznesowe, w tym opisuje nowe funkcjonalności, które mają być dodane do systemu informatycznego;
- ocena wykonalności - należy ocenić, czy nowe funkcjonalności są wykonalne technicznie, czy wymagają zmian w systemie informatycznym;
- ocena kosztów i korzyści - należy ocenić, jakie będą koszty wdrożenia nowych funkcjonalności i jakie będą korzyści dla przedsiębiorstwa;
- zapewnienie jakości - należy zapewnić, że nowe funkcjonalności są testowane i wdrożone zgodnie z wysokimi standardami jakości, aby zapewnić, że spełniają wymagania biznesowe i są użyteczne dla przedsiębiorstwa.
Świadcząc usługi będzie Pan realizował wszystkie powyższe działania.
W kolejnym uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja występuje/wystąpi. Poszczególne usługi są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz kontrahenta, które obejmowało wszystkie opisane we wniosku usługi. Oba świadczenia, o których mowa we wniosku, należy rozumieć jako równorzędne i uzupełniające względem siebie. Umowa nie wyszczególnia, które świadczenie ma większą wagę lub wartość. Usługi związane projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów Komputerowych sklasyfikowane są pod kodem PKWIU 62.01.12.0, a usługi związane z analizą wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności w systemie sklasyfikowane są pod kodem PKWIU 62.02.30.0. Umowa określa jedną stawkę wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług (niezależnie od charakteru realizowanych przez Pana w tym czasie zadań).
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego przez Pana stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, przychody ze wskazanych usług, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym (sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0), kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „ustawy o ryczałcie”).
Na podstawie art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zakresem ustawy objęte są przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z kolei, art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie wskazuje, że uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego, wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU z 2015 r.
W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z klasyfikacją PKWiU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei, w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie zostało wskazane, że właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%.
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego sklasyfikowanych pod kodami PKWiU z 2015 r. 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0.
Trzeba zwrócić uwagę, że na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania.
Biorąc pod uwagę wskazane zawężenie, należy stwierdzić, że 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdzie zastosowanie wyłącznie do usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.1 oraz 62.02 PKWiU z 2015 r. związanych z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania.
Jak wskazano w treści stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, zakres Pana prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Nie jest Pan bowiem ekspertem w zakresie oprogramowania pod kątem zarówno jego tworzenia, jak i doradztwa z nim związanego. Programowaniem zajmuje się osobny dział kontrahenta, a Pan nie bierze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodu poszczególnych programów. Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z Pana działalności obejmujących usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (kody PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0), nie powinna znaleźć zastosowania 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (ex 62.01.1 oraz ex 62.02 PKWiU z 2015 r.).
Ze względu na fakt, że ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.12.0 i 62.02.30.0, zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Mając na uwadze powyższe, Pana zdaniem, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 62.01.12.0 i 62.02.30.0, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:
· nieprawidłowe w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 stawką ryczałtu w wysokości 8,5% oraz
· prawidłowe w pozostałym zakresie.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
-prowadzenia aptek,
-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług jest sklasyfikowany według symbolu PKWiU 62.01.12.0. oraz 62.02.30.0. Jak wskazano na wstępie pracuje Pan w branży IT, a zakres świadczonych usług informatycznych dotyczy projektowania i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja występuje/wystąpi. Ponadto wskazał Pan, że zakres opisanych we wniosku prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Nie jest Pan bowiem ekspertem w zakresie oprogramowania pod kątem zarówno jego tworzenia, jak i doradztwa z nim związanego. Programowaniem zajmuje się osobny dział kontrahenta, a Pan nie bierze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodu poszczególnych programów.
W odniesieniu do usług sklasyfikowanych według symbolu PKWiU 62.01.12.0 – tj. usług projektowania i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
-pisanie programów na zlecenie użytkownika,
-projektowanie stron internetowych.
Klasa ta nie obejmuje:
-publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,
-usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,
-usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.
W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje grupowanie:
·PKWiU 61.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r. wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje:
- usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
- usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Grupowanie to nie obejmuje:
- usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Okoliczność, że Pana działania nie stanowią usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem.
Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 są związane z oprogramowaniem. Skoro realizowane przez Pana usługi związane są z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, tj. m.in. obejmują analizę wymagań i projektowanie rozwiązań informatycznych oraz utrzymywanie i rozwój systemów, to opisane usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem.
W związku z tym uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W tej kwestii, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Z opisu sprawy wynika również, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 62.02.30.0 – tj. usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Wskazał Pan przy tym, że w ramach tej działalności nie prowadzi Pan usług doradztwa w zakresie oprogramowania.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy, wskazać należy że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem w tej kwestii Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Reasumując – skoro poprawnie dokonał Pan klasyfikacji świadczonych usług wg PKWiU oraz prowadzi/będzie prowadził Pan ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności (wskazanych w opisie sprawy) opodatkowany różnymi stawkami, to przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 winny podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 winny podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU oraz opisu świadczonych usług.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right