Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.65.2023.1.NF

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu, w części obejmującej wydatki poniesione na Świetlicę nr 1 oraz Świetlicę nr 2.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina A (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym), Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone m.in. w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy należą m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, a także utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. W ramach realizacji wymienionych powyżej zadań Gmina jest odpowiedzialna m.in. za modernizację istniejącej infrastruktury gminnej o istotnym dla lokalnej społeczności znaczeniu kulturalnym oraz społecznym.

Gmina w roku 2022 zakończyła realizację projektu pn. „(…)” (dalej: Projekt). Na realizację Projektu Gmina uzyskała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

Przedmiotem Projektu była modernizacja (remont) istniejących budynków gminnych odpowiednio w miejscowości B oraz C. W tym zakresie wykonano w szczególności następujące prace:

·Budynek w miejscowości B – szpachlowanie i malowanie ścian, wygłuszenie i obniżenie sufitu z wymianą oświetlenia, wymiana podłóg, remont łazienki, wymiana drzwi, wymiana oświetlenia oraz otynkowanie i pomalowanie ościeżnic okiennych od zewnątrz, wraz z montażem kamery monitoringu;

·Budynek w miejscowości C – wymiana podłóg i drzwi, remont łazienki, naprawa oświetlenia, remont dachu i elewacji budynku oraz remont tarasu przynależnego do budynku.

W przypadku pierwszego z wymienionych budynków, prace remontowe dotyczyły wyłącznie pomieszczeń zajmowanych na potrzeby prowadzenia świetlicy wiejskiej (dalej: Świetlica nr 1). Z kolei, w zakresie drugiego z ww. budynków, prace remontowe dotyczyły pomieszczeń zajmowanych na potrzeby prowadzenia świetlicy wiejskiej (dalej: Świetlica nr 2), części wspólnych tego budynku (korytarz wejściowy i przedsionek WC) oraz elementów zewnętrznych budynku takich jak dach, elewacja oraz przynależny do budynku taras.

Ponadto, w ramach Projektu zostało również zakupione nowoczesne wyposażenie dla Świetlic nr 1 i nr 2, w postaci sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć aktywizacyjno-integracyjnych, w celu zmiany zachowań społecznych dzieci i młodzieży z najuboższych lokalnych środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz wzrostu jakości kapitału społecznego w Gminie, jak również w całym regionie.

Poniesione w ramach Projektu wydatki były dokumentowane wystawianymi na rzecz Gminy przez dostawców/usługodawców fakturami VAT, z wykazanym podatkiem, na których to fakturach Gmina jest wskazana jako nabywca określonych towarów/usług.

Świetlice wykorzystywane są przez Gminę na potrzeby realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców oraz lokalnej społeczności w wymiarze kulturalnym i społecznym, w szczególności poprzez aktywizację i integrację dzieci i młodzieży z terenu Gminy oraz terenów okalających. Jednocześnie, Gmina nie osiąga przy tym jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania Świetlic na potrzeby realizacji ww. zadań własnych Gminy.

Jednocześnie należy wskazać, iż w budynku w miejscowości C poza Świetlicą nr 2, znajdują się również wyodrębnione pomieszczenia, które stanowią przedmiot odpłatnej dzierżawy na rzecz prywatnego przedsiębiorcy, wykorzystującego je na cele prowadzenia własnej działalności w obszarze handlu (sklepu). Usługi dzierżawy świadczone są przez Gminę na podstawie zawartej w tym zakresie umowy (umowa dzierżawy).

Biorąc pod uwagę powyższe, ponoszone w ramach Projektu wydatki w części dotyczącej budynku w miejscowości C, można podzielić na dwie grupy, tj.:

1)wydatki związane bezpośrednio i wyłącznie ze Świetlicą nr 2 (dot. wydatków poniesionych na prace remontowe dotyczące pomieszczeń zajmowanych na potrzeby prowadzenia świetlicy wiejskiej oraz zakup wyposażenia na potrzeby świetlicy) oraz

2)wydatki związane z częściami wspólnymi budynku (w tym wydatki poniesione na prace wewnętrzne, tj. w zakresie korytarza wejściowego i przedsionka WC, a także wydatki na prace zewnętrzne, tj. remont dachu budynku, elewacji budynku i tarasu przynależnego do budynku). Równocześnie, w ramach wydatków poniesionych przez Gminę w ramach Projektu nie wystąpiły wydatki dotyczące bezpośrednio pomieszczeń objętych dzierżawą (tj. nie dotyczyły remontu/wyposażenia dzierżawionych pomieszczeń).

Gmina zwraca przy tym uwagę, iż posiada ona możliwość przyporządkowania wydatków poniesionych w ramach Projektu na budynek w miejscowości C do poszczególnych części tego budynku – tj. do części zajmowanej na potrzeby prowadzenia Świetlicy nr 2 oraz części przeznaczonej pod odpłatną dzierżawę. W odniesieniu do pierwszej grupy wydatków, Gmina dokonuje ich przyporządkowania do części budynku zajmowanej na potrzeby prowadzenia Świetlicy nr 2 na podstawie kosztorysu ofertowego wykonawcy prac remontowych oraz dokumentów potwierdzających zakup wyposażenia. Z kolei, w odniesieniu do drugiej grupy wydatków, Gmina dokonuje ich przyporządkowania, odpowiednio do części zajmowanej na potrzeby prowadzenia Świetlicy nr 2 oraz części dzierżawionej budynku z uwzględnieniem powierzchni budynku, w tym poszczególnych jego części (pomieszczenia Świetlicy nr 2, pomieszczenia dzierżawione, pomieszczenia wspólne). Przyporządkowania kosztów w tym zakresie do części zajmowanej na potrzeby prowadzenia Świetlicy nr 2 dokonano w oparciu o procentowy wskaźnik powierzchniowy (oparty na jednostce obliczeniowej – m2), poprzez wyłączenie z powierzchni budynku w miejscowości C części dzierżawionej tego budynku oraz wydzielenie procentowe z powierzchni wspólnych tego budynku tych powierzchni, które przynależą stricte do części dzierżawionej budynku, bazując na udziale powierzchniowym opisanych powyżej poszczególnych części budynku (część przeznaczona pod świetlicę/część dzierżawiona/powierzchnie wspólne) w całkowitej powierzchni użytkowej budynku w miejscowości C.

Ilekroć zatem w dalszej części wniosku będzie mowa o wydatkach poniesionych na Świetlicę nr 2, należy przez to rozumieć także wydatki na części wspólne budynku w miejscowości C (w którym świetlica ta się znajduje), które Gmina jest w stanie przyporządkować wyłącznie do części tego budynku zajmowanej na potrzeby prowadzenia Świetlicy nr 2, w oparciu o wskazaną powyżej metodologię.

W konsekwencji, Gmina posiada obiektywną możliwość przyporządkowania ponoszonych w ramach Projektu wydatków odpowiednio do czynności opodatkowanych VAT (świadczenie usługi odpłatnej dzierżawy części budynku w miejscowości C na rzecz prywatnego przedsiębiorcy) oraz do czynności pozostających poza zakresem regulacji ustawy o VAT (realizacja zadań własnych Gminy za pośrednictwem Świetlicy nr 1 oraz Świetlicy nr 2).

Równocześnie, Gmina pragnie wskazać, iż zakres robót kwalifikowanych Projektu obejmował wyłącznie wydatki związane ze Świetlicą nr 1 oraz Świetlicą nr 2. Wydatki te, jak wskazano powyżej, związane są z realizacją przez Gminę wyłącznie czynności pozostających poza zakresem regulacji ustawy o VAT (działalność inna niż gospodarcza).

Na gruncie przedstawionego stanu faktycznego, Gmina powzięła wątpliwości, w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w ramach Projektu, w części obejmującej wydatki poniesione na Świetlicę nr 1 oraz Świetlicę nr 2.

Pytanie

Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarówi usług na potrzeby realizacji Projektu, w części obejmującej wydatki poniesione przez Gminę na Świetlicę nr 1 oraz Świetlicę nr 2?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu, w części obejmującej wydatki poniesione przez Gminę na Świetlicę nr 1 oraz Świetlicę nr 2.

Uzasadnienie Państwa stanowiska w sprawie

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (a więc czynności, których następstwem jest określenie zobowiązania podatkowego).

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Świetlica nr 1 oraz Świetlica nr 2 są wykorzystywane przez Gminę do wykonywania zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców oraz lokalnej społeczności w wymiarze kulturalnym i społecznym, w szczególności poprzez aktywizację i integrację dzieci i młodzieży z terenu Gminy oraz terenów okalających. Jednocześnie, Gmina nie osiąga przy tym jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania Świetlicy nr 1 oraz Świetlicy nr 2 na potrzeby realizacji ww. zadań własnych Gminy. W konsekwencji, korzystanie z udostępnianej przez Gminę infrastruktury w ramach ww. świetlic przez mieszkańców Gminy oraz lokalną społeczność, w tym, w szczególności dzieci i młodzież, zgodnie z ww. celami, ma nieodpłatny charakter.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności faktyczne sprawy należy wskazać, iż w ocenie Gminy sposób wykorzystania Świetlicy nr 1 oraz Świetlicy nr 2 ma zatem charakter publicznoprawny (niekomercyjny). W konsekwencji, Świetlica nr 1 oraz Świetlica nr 2 wykorzystywane są przez Gminę wyłącznie na potrzeby czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, nie ma ona prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu, w części obejmującej wydatki poniesione przez Gminę na Świetlicę nr 1 oraz Świetlicę nr 2, z tego względu, iż wydatki poniesione na realizację tej części Projektu nie są związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.

Przedstawione przez Gminę stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przykładowo w interpretacji indywidualnej z 15 grudnia 2018 r., znak: 0113-KDIPT1-3.4012.742.2018.2.MWJ, w której Organ wskazał, iż: „Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – przebudowana w ramach projektu świetlica wiejska w Y wykorzystywana będzie nieodpłatnie mieszkańcom wsi Y, co stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku– jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

9)kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

15)utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina w roku 2022 zakończyła realizację projektu pn. „(…)”. Na realizację Projektu Gmina uzyskała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Przedmiotem Projektu była modernizacja (remont) istniejących budynków gminnych odpowiednio w miejscowości B oraz C. W tym zakresie wykonano w szczególności następujące prace w budynku w miejscowości B – szpachlowanie i malowanie ścian, wygłuszenie i obniżenie sufitu z wymianą oświetlenia, wymiana podłóg, remont łazienki, wymiana drzwi, wymiana oświetlenia oraz otynkowanie i pomalowanie ościeżnic okiennych od zewnątrz, wraz z montażem kamery monitoringu. Natomiast w budynku w miejscowości C wykonano następujące prace: wymiana podłóg i drzwi, remont łazienki, naprawa oświetlenia, remont dachu i elewacji budynku oraz remont tarasu przynależnego do budynku. W przypadku pierwszego z wymienionych budynków, prace remontowe dotyczyły wyłącznie pomieszczeń zajmowanych na potrzeby prowadzenia świetlicy wiejskiej. Z kolei, w zakresie drugiego z ww. budynków, prace remontowe dotyczyły pomieszczeń zajmowanych na potrzeby prowadzenia świetlicy wiejskiej – Świetlicy nr 2 – części wspólnych tego budynku (korytarz wejściowy i przedsionek WC) oraz elementów zewnętrznych budynku takich jak dach, elewacja oraz przynależny do budynku taras. W ramach Projektu zostało również zakupione nowoczesne wyposażenie dla Świetlic nr 1 i nr 2, w postaci sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć aktywizacyjno-integracyjnych, w celu zmiany zachowań społecznych dzieci i młodzieży z najuboższych lokalnych środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz wzrostu jakości kapitału społecznego w Gminie, jak również w całym regionie. Poniesione w ramach Projektu wydatki były dokumentowane wystawianymi na rzecz Gminy przez dostawców/usługodawców fakturami VAT, z wykazanym podatkiem, na których to fakturach Gmina jest wskazana jako nabywca określonych towarów/usług. Świetlice wykorzystywane są przez Gminę na potrzeby realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców oraz lokalnej społeczności w wymiarze kulturalnym i społecznym, w szczególności poprzez aktywizację i integrację dzieci i młodzieży z terenu Gminy oraz terenów okalających. Jednocześnie, Gmina nie osiąga przy tym jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania Świetlic na potrzeby realizacji ww. zadań własnych Gminy. Ponoszone w ramach Projektu wydatki w części dotyczącej budynku w miejscowości C, można podzielić na dwie grupy – tj. (1) wydatki związane bezpośrednio i wyłącznie ze Świetlicą nr 2 (dot. wydatków poniesionych na prace remontowe dotyczące pomieszczeń zajmowanych na potrzeby prowadzenia świetlicy wiejskiej oraz zakup wyposażenia na potrzeby świetlicy) oraz (2) wydatki związane z częściami wspólnymi budynku (w tym wydatki poniesione na prace wewnętrzne, tj. w zakresie korytarza wejściowego i przedsionka WC, a także wydatki na prace zewnętrzne, tj. remont dachu budynku, elewacji budynku i tarasu przynależnego do budynku). Równocześnie, w ramach wydatków poniesionych przez Gminę w ramach Projektu nie wystąpiły wydatki dotyczące bezpośrednio pomieszczeń objętych dzierżawą (tj. nie dotyczyły remontu/wyposażenia dzierżawionych pomieszczeń). Gmina posiada możliwość przyporządkowania wydatków poniesionych w ramach Projektu na budynek w miejscowości C do poszczególnych części tego budynku – tj. do części zajmowanej na potrzeby prowadzenia Świetlicy nr 2 oraz części przeznaczonej pod odpłatną dzierżawę. Jako wydatki poniesione na Świetlicę nr 2, należy rozumieć także wydatki na części wspólne budynku w miejscowości C (w którym świetlica ta się znajduje), które Gmina jest w stanie przyporządkować wyłącznie do części tego budynku zajmowanej na potrzeby prowadzenia Świetlicy nr 2. Zakres robót kwalifikowanych Projektu obejmował wyłącznie wydatki związane ze Świetlicą nr 1 oraz Świetlicą nr 2. Wydatki te, jak wskazano powyżej, związane są z realizacją przez Gminę wyłącznie czynności pozostających poza zakresem regulacji ustawy (działalność inna niż gospodarcza).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Projektu.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, to na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina remontuje m.in. pomieszczenia zajmowane na potrzeby prowadzenia świetlicy wiejskiej (Świetlica nr 1), które będą wykorzystywane do wykonywania czynności pozostających poza zakresem regulacji ustawy (działalność inna niż gospodarcza).

Gmina ponosi również wydatki na Świetlicę nr 2 (wyłącznie pomieszczenia zajmowane na jej prowadzenie), gdzie posiada ona możliwość przyporządkowania wydatków poniesionych w ramach Projektu na budynek do poszczególnych jego części – tj. do części zajmowanej na potrzeby prowadzenia Świetlicy nr 2 (czynności niepodlegające) oraz części przeznaczonej pod odpłatną dzierżawę (czynności opodatkowane).

W konsekwencji Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków poniesionych na Świetlicę nr 1 i Świetlicę nr 2 (wyłącznie pomieszczenia zajmowane na ich prowadzenie), ponieważ – jak wskazała – mają one związek z wykonywanymi czynnościami mieszczącymi się poza zakresem ustawy, tj. czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych na części wspólne budynku, w którym znajduje się Świetlica nr 2, Gmina dokonuje ich przyporządkowania, odpowiednio do części zajmowanej na potrzeby prowadzenia Świetlicy nr 2 oraz części dzierżawionej budynku z uwzględnieniem powierzchni budynku, w tym poszczególnych jego części (pomieszczenia Świetlicy nr 2, pomieszczenia dzierżawione, pomieszczenia wspólne). Przyporządkowania kosztów w tym zakresie do części zajmowanej na potrzeby prowadzenia Świetlicy nr 2 dokonano w oparciu o procentowy wskaźnik powierzchniowy (oparty na jednostce obliczeniowej – m2), poprzez wyłączenie części dzierżawionej budynku.

Zatem wydzielanie wydatków związanych z częściami wspólnymi budynku z całości wydatków przy zastosowaniu udziału powierzchni wykorzystywanej pod odpłatną dzierżawę i wykorzystywanej na potrzeby prowadzenia Świetlicy nr 2 nie stanowi bezpośredniej alokacji kosztów, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Taki sposób postępowania wskazuje, że Gmina nie jest w stanie dokonać przypisania ponoszonych wydatków we wskazanej wyżej części bezpośrednio do działalności opodatkowanej podatkiem VAT (odpłatna dzierżawa) oraz do czynności pozostających poza zakresem regulacji ustawy. Metoda ta oddaje jedynie udział powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej w ogólnej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością budynku w miejscowości C, a nie odzwierciedla specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej. Wobec tego sposób wyliczenia kwoty podatku naliczonego z uwzględnieniem procentowego podziału powierzchni, tj. proporcjonalnie do powierzchni przewidzianej bezpośrednio na poszczególne działalności, nie stanowi bezpośredniego przypisania tych wydatków.

Zatem w tej sytuacji Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących części wspólnych Świetlicy nr 2, ponieważ sposób przypisania wydatków do poszczególnego rodzaju wykonywanej działalności (tj. opodatkowanej podatkiem VAT i niepodlegającej temu podatkowi) nie stanowi bezpośredniej alokacji wydatków.

Podsumowując, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu, w części obejmującej wydatki poniesione przez Gminę na Świetlicę nr 1 oraz Świetlicę nr 2 (tj. wydatki wyłącznie na pomieszczenia zajmowane na ich prowadzenie). Natomiast z uwagi na nieprawidłowy sposób określenia wysokości kwoty podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych z częściami wspólnymi Świetlicy nr 2, brak jest podstaw do stwierdzenia, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało ocenić jako nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00