Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.207.2022.1.MR1
Wydatki ponoszone przez Państwa na szkolenia dla Pracowników i Ekspertów spełniają przesłanki uznania ich za koszty uzyskania przychodów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na szkolenia.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwania pismami z dnia 19 stycznia 2023r oraz z dnia 01 marca 2023 r.
Treść wniosku jest następująca :
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą prawną posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, specjalizując się w (…), w szczególności w zakresie wynajmu długoterminowego, udzielania leasingu operacyjnego oraz finansowego. Wnioskodawca posiada również oddziały w (…), (…), (…), (…), (…) i (…). Klientami Spółki są przede wszystkim spółki prawa handlowego bądź przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą z wykorzystaniem spółek osobowych bądź jednoosobowej formy prowadzenia działalności gospodarczej oraz konsumenci (osoby fizyczne).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca współpracuje z pracownikami agencji pracy tymczasowej oraz zatrudnia własnych pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (dalej razem jako: „Pracownicy”). Pracownicy agencji pracy tymczasowej wykonują pracę na rzecz i pod kierownictwem Spółki. Pełnią oni w Spółce funkcje zbliżone do pracowników zatrudnionych na umowie o pracę. Traktowani są oni także na równi z pracownikami zatrudnionymi przez Spółkę na umowie o pracę, a tym samym Spółka nie stosuje dyskryminacji pracowników agencji pracy tymczasowej, która jest zakazana zgodnie z art. 15 Ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych ( t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1563 z późn.zm.) (dalej: „Ustawa o pracownikach tymczasowych”).
Spółka współpracuje także z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, które wykonują dla Spółki zadania wymagające specjalistycznej wiedzy, przykładowo w zakresie programowania, której nie posiadają Pracownicy (dalej: „Eksperci”). W przyszłości Spółka może poszerzać współpracę z Ekspertami wchodząc we współpracę ze specjalistami z różnych obszarów kompetencji, Eksperci mają także prawo bądź w niektórych przypadkach obowiązek, wykonywać swoje zadania w lokalach Spółki, dzięki czemu mają możliwość korzystania z ułatwionego kontaktu z Pracownikami.
Spółka jako podmiot działający w branży leasingowej działa w restrykcyjnym otoczeniu regulacyjnym oraz jest szczególnie narażona na próby dokonywania wyłudzeń środków pieniężnych Spółki bądź inne nadużycia, które mogą prowadzić do utraty bądź uszczerbku w jej majątku. Spółka jest także narażona na próby przywłaszczenia przedmiotów leasingu przez jej klientów. Specyfika prowadzonej działalności gospodarczej sprawia więc, że do zawarcia transakcji z kontrahentami konieczne jest wykonanie określonych i ściśle sformalizowanych procedur weryfikacji zarówno klientów, jak i dostawców.
W celu prawidłowego wykonania procedur oraz wymagań Spółki konieczna jest znajomość ich aktualnego kształtu oraz wiedza o planowanych zmianach w zakresie procedur lub przepisów. Brak aktualizowania wiedzy przez Pracowników i Ekspertów dotyczącej procedur i wymogów Spółki może skutkować niepoprawnym ich realizowaniem, a tym samym znacznymi stratami Spółki na skutek zrealizowania się wyżej wskazanych ryzyk.
Pracownicy i Eksperci (razem dalej jako: „Uczestnicy”) po rozpoczęciu zatrudnienia/współpracy ze Spółką mogą zostać skierowani na szkolenia w ramach których zdobywają wiedzę z zakresu m.in.:
‒zasad BHP obowiązujących w Spółce;
‒struktury organizacyjnej Spółki;
‒polityki wynagradzania oraz benefitów oferowanych przez Spółkę;
‒procedur sprzedażowych, administracyjnych oraz podatkowych Spółki;
‒sylwetki Spółki i jej działalności na rynku;
‒charakterystyki leasingu;
‒wymogów compliance Spółki;
‒systemów informatycznych Spółki;
‒produktów i usług oferowanych przez Spółkę. (dalej łącznie jako: „Szkolenia początkowe”)
W ramach Szkoleń początkowych Spółka przygotowuje Uczestników do pracy/współpracy w ramach jej struktur. Wiedza przekazywana na Szkoleniach początkowych dotyczyć będzie ogólnego zakresu wiedzy potrzebnego w opinii Spółki do prawidłowego wykonywania zadań przez Uczestników. W ramach szkoleń początkowych mogą być przeprowadzane także inne szkolenia przeprowadzane po rozpoczęciu zatrudnienia/współpracy z Uczestnikami, których zakres wynika z obowiązków prawa, przedstawienia procedur, zasad działania Spółki, jak i zasad współpracy z nią i produktów Spółki. Szkolenia początkowe mogą także swoim zakresem obejmować inną wiedzę, która dotyczy działania spółki i zasad współpracy z nią, jej procedur oraz produktów, obowiązków wynikających z prawa, czy też bezpieczeństwa i która to w jej opinii jest konieczna by móc rozpocząć pracę/współpracę w ramach jej struktur w sposób bezpieczny i zgodny z zasadami obowiązującymi w Spółce.
Spółka przeprowadza także ponowne szkolenia Uczestników z całości lub części zakresu, którym objęte będą Szkolenia początkowe bądź z zakresu uzupełniającego wiedzę, która w opinii Spółki wymagana jest do pracy/współpracy Uczestników (dalej: „Szkolenia uzupełniające”). Przeprowadzenie takich szkoleń może wynikać m.in. ze zmian w tematach objętych Szkoleniami początkowymi, rozszerzenia Szkoleń początkowych o nowy zakres wiedzy, zmian w strategii Spółki a tym samym aktualnej wiedzy m.in. o jej działalności, czy stosowanych procedurach, wprowadzenia nowych produktów przez Spółkę, zmian w regulacjach prawnych dotykających działalności Spółki bądź uznania przez Spółkę, że konieczne jest przypomnienie Uczestnikom całości lub części wcześniej przekazanej wiedzy.
Spółka organizuje także szkolenia kompetencyjne, których celem jest zwiększenie wiedzy merytorycznej bądź umiejętności miękkich Uczestników (dalej: „Szkolenia merytoryczne”). Szkolenia merytoryczne będą swoim zakresem obejmować m.in. poszerzenie:
‒wiedzy wykorzystywanej przez Uczestników w ramach stosunku pracy/umowy o współpracę ze Spółką jak np. wiedzy księgowej, marketingowej, o stosowanych systemach, programistycznej, w zakresie sprzedaży, podatkowej, prawnej czy finansowej;
‒wiedzy, którą Uczestnicy będą wykorzystywali w ramach przyszłych obowiązków, związanej np. z wdrażaną metodologią badania potrzeb klienta, tworzenia dedykowanych produktów;
‒umiejętności językowych;
‒umiejętności miękkich takich jak przykładowo umiejętność radzenia sobie ze stresem, czy umiejętności komunikacyjnych, negocjacyjnych, obowiązującego standardu obsługi klienta.
W zakres Szkoleń merytorycznych mogą wchodzić także szkolenia dotyczące innych dziedzin wiedzy potrzebnej Uczestnikom dla wykonywania przez nich zadań wynikających z zatrudnienia/współpracy. Sam zakres szkoleń dla Uczestników jest także związany z wykonywanymi przez nich zadaniami. Przykładowo szkolenia z wiedzy rachunkowej oferowane mogą być Uczestnikom, których zadaniem jest prowadzenie rachunkowości Spółki.
Szkolenia początkowe, Szkolenia uzupełniające oraz Szkolenia merytoryczne (dalej razem jako: „Szkolenia”) dotyczyć będą zakresu wiedzy i umiejętności wykorzystywanych przez Uczestników w ramach stosunku pracy/umowy współpracy ze Spółką.
Powyższe Szkolenia będą mogły być zorganizowane przez Spółkę bądź zlecone wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym.
Spółka wskazuje, że Szkolenia nie są przeprowadzane dla przedstawicieli klientów Spółki nabywających od niej towary oraz usługi w celu zachęcenia ich do zwiększenia zakupów. Celem Szkoleń nie jest bowiem kreowanie pozytywnego wizerunku Spółki w stosunku do jej klientów. Szkolenia mają na celu przede wszystkim wdrożenie Uczestników w struktury Spółki, aktualizacji tej wiedzy bądź zwiększenie ich kompetencji a tym samym przychodów Spółki.
Spółka nie może wykluczyć, że niektórzy z Uczestników mogą być klientami Spółki przykładowo na skutek umożliwienia zakupu Pracownikom sprzętu komputerowego wycofywanego z użytku przez Spółkę, jednakże udział w Szkoleniach będzie możliwy dla Uczestników niezależnie od tego, czy są oni obecnymi lub potencjalnymi klientami. Spółka pragnie podkreślić, że organizacja Szkoleń nie będzie miała na celu budowanie wizerunku Spółki u Uczestników jako jej klientów, a możliwość uczestnictwa w nich wynikać będzie ze stosunku pracy/współpracy.
Spółka, organizując Szkolenia, ponosi szereg wydatków, w tym wydatki konieczne do samego przeprowadzenia szkolenia takie jak przykładowo:
‒wynajem sal;
‒wynajem sprzętu audiowizualnego;
‒zakup pomocy dydaktycznych;
‒zakup sprzętu koniecznego dla przeprowadzenia szkolenia;
‒wynagrodzenie dla prowadzącego szkolenia;
‒koszty szkolenia zewnętrznego w przypadku ich organizacji przez podmiot zewnętrzny.
Spółka ponosi także wydatki o charakterze pomocniczym takie jak przykładowo:
‒usługi transportowe;
‒usługi hotelarskie;
‒usługi cateringowe.
W przypadku organizacji Szkoleń przez podmioty zewnętrzne Spółka będzie otrzymywać faktury z tytułu m.in. wyżej wymienionych wydatków lub z tytułu kompleksowej usługi organizacji Szkoleń.
Wydatki poniesione w związku z organizacją ww. spotkań finansowane są ze środków obrotowych Spółki. Wydatki udokumentowane są fakturami lub rachunkami.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Pismem z dnia 19 stycznia 2023 r. doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:
Udział we wskazanych we wniosku Szkoleniach nie stanowi dla osób wykonujących pracę na podstawie umów o współpracy (b2b) elementu należnego im wynagrodzenia za świadczone przez nich usługi.
Fakt poniesienia wydatków przez Wnioskodawcę nie ma wpływu na wysokość wynagrodzenia wypłacanego współpracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o współpracę.
Pismem z dnia 01 marca 2023 r. doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:
I.Szkolenia początkowe
Szkolenie trwa średnio 1-2 dni, odbywa się w miejscowości w której jest prowadzona działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Zazwyczaj szkolenie odbywa się w siedzibie, ale może zdarzyć się, że szkolenie zostaje zorganizowane poza siedzibą. Szkolenie nie jest połączone z wypoczynkiem lub atrakcjami.
Uczestnicy nie muszą spełnić określonych warunków, aby szkolenie zostało sfinansowane, nie ma więc obowiązku zwrotu kosztów szkolenia.
Szkolenie jest organizowane wyłącznie dla osób nowo zatrudnionych lub rozpoczynających współpracę z Wnioskodawcą.
Uczestnikami są wszystkie osoby nowo zatrudnione lub rozpoczynające współpracę. Uczestnicy nie są akcjonariuszami.
Nie ma takiego zapisu w umowach zawartych z pracownikami agencji pracy tymczasowej oraz ze współpracownikami (osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą) odnośnie wskazania obowiązku finansowania im szkoleń.
Podwykonawcy (Współpracownicy) muszą zapoznać się m.in. ze ściśle sformalizowanymi procedurami oraz zasadami obowiązującymi wewnątrz struktur Spółki, bez czego niemożliwe jest prawidłowe wykonywanie zobowiązań na rzecz Spółki. W trakcie takich szkoleń przekazywana jest wiedza niezbędna do rozpoczęcia współpracy ze Spółką.
Szkolenia wynikają z potrzeb wewnętrznych Spółki, dotyczą jej organizacji, zmian zachodzących w jej procesach, strukturach, produktach oraz otoczenia prawnego i konkurencji Z tego względu szkolenia powinny być dostarczane każdej osobie, tak aby mogła prawidłowo realizować cele Spółki, niezależnie od formy zatrudnienia, czy też współpracy.
Wiedza przekazywana na Szkoleniach początkowych związana jest z prawidłowym wykonywaniem zadań zarówno w ramach umowy o pracę, jak i na podstawie umowy o współpracy.
Pracownicy oraz Współpracownicy muszą zapoznać się m.in. ze ściśle sformalizowanymi procedurami oraz zasadami struktur Spółki, bez czego niemożliwe jest prawidłowe wykonywanie zadań na rzecz Spółki. Brak wiedzy Pracowników oraz Współpracowników w zakresie produktów, procedur i wymogów Spółki może skutkować niepoprawnym realizowaniem przez nich zadań na rzecz Spółki. Obniża się bowiem standard świadczonych usług przez Spółkę oraz zwiększa ryzyko popełnienia błędów przez Pracowników oraz Współpracowników, wskutek czego Spółka może ponieść stratę finansową np. w wyniku odejścia niezadowolonych klientów do konkurencji.
Z drugiej strony wydatki na szkolenia przyczyniające się do posiadania kompetentnych Pracowników oraz Współpracowników mają wpływ na zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę, gdyż poprzez wysoką jakość świadczonych usług Spółka może nie tylko utrzymać istniejących klientów, ale również pozyskiwać nowych.
Poprzez finansowanie szkoleń Spółka podnosi kwalifikacje Pracowników oraz Współpracowników, które są przez nich wykorzystywane do wykonywania zadań na rzecz Spółki. Podnoszenie kwalifikacji Pracownikom oraz Współpracownikom zwiększa zdolność Spółki do osiągania przez nią przychodów.
II.Szkolenia uzupełniające
Szkolenie trwa średnio 1-2 dni, odbywa się w miejscowości w której jest prowadzona działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Zazwyczaj szkolenie odbywa się w siedzibie, ale może zdarzyć się, że szkolenie zostaje zorganizowane poza siedzibą. Szkolenie nie jest połączone z wypoczynkiem lub atrakcjami.
W szkoleniach biorą udział osoby, którym takie szkolenie jest niezbędne do realizacji zadań na rzecz Spółki. Ma to związek z ponownym przeszkoleniem Uczestników z całości lub części zakresu, którym objęte będą Szkolenia początkowe bądź z zakresu uzupełniającego wiedzę, która w opinii Spółki wymagana jest do pracy/współpracy Uczestników ze Spółką. Zawsze szkolenia są uzależnione od poziomu wiedzy/umiejętności Uczestników.
Konieczność uczestniczenia w szkoleniach uzupełniających może wynikać m.in. ze zmian w tematach objętych Szkoleniami początkowymi, rozszerzenia Szkoleń początkowych o nowy zakres wiedzy, zmian w strategii Spółki, a tym samym aktualnej wiedzy m.in. o jej działalności, czy stosowanych procedurach, wprowadzenia nowych produktów przez Spółkę, zmian w regulacjach prawnych dotykających działalności Spółki bądź uznania przez Spółkę, że konieczne jest przypomnienie Uczestnikom całości lub części wcześniej przekazanej wiedzy, produktów i usług oferowanych przez Spółkę.
Szkolenia uzupełniające mają na celu uzupełnienie/rozwinięcie umiejętności niezbędnych do realizacji zadań/celów na rzecz Spółki.
Uczestnicy nie są akcjonariuszami.
Uczestnicy nie muszą spełnić określonych warunków, aby szkolenie zostało sfinansowane, nie ma więc obowiązku zwrotu kosztów szkolenia.
Nie ma takiego zapisu w umowach zawartych z pracownikami agencji pracy tymczasowej oraz ze współpracownikami (osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą) odnośnie wskazania obowiązku finansowania im szkoleń.
Podwykonawcy (Współpracownicy) muszą zapoznać się m.in. ze ściśle sformalizowanymi procedurami oraz zasadami obowiązującymi wewnątrz struktur Spółki, bez czego niemożliwe jest prawidłowe wykonywanie zobowiązań na rzecz Spółki. Wiedza ta musi być uaktualniana oraz uzupełniania z uwagi na zmieniające się otoczenie biznesowe oraz prawne.
Szkolenia wynikają z potrzeb wewnętrznych Spółki, dotyczą jej organizacji, zmian zachodzących w jej procesach, strukturach, produktach oraz otoczenia prawnego i konkurencji. Spółka jest zainteresowana posiadaniem wykwalifikowanego, wyszkolonego personelu (do którego również zalicza swoich Współpracowników), dzięki któremu jakość świadczonych usług przez Spółkę jest utrzymana na wysokim poziomie. Z tego względu szkolenia powinny być dostarczane każdej osobie, tak aby mogła prawidłowo realizować cele Spółki, niezależnie od formy zatrudnienia, czy też współpracy.
Wiedza przekazywana na Szkoleniach uzupełniających związana jest z prawidłowym wykonywaniem zadań zarówno w ramach umowy o pracę jak i na podstawie umowy o współpracy.
Pracownicy oraz Współpracownicy muszą zatem zapoznać się m.in. ze ściśle sformalizowanymi procedurami oraz zasadami obowiązującymi wewnątrz struktur Spółki, bez czego niemożliwe jest prawidłowe wykonywanie zadań na rzecz Spółki. Wiedza ta musi być uaktualniana oraz uzupełniania z uwagi na zmieniające się otoczenie biznesowe oraz prawne. Brak wiedzy Pracowników oraz Współpracowników w zakresie produktów, procedur i wymogów Spółki może skutkować niepoprawnym realizowaniem przez nich zadań na rzecz Spółki. Obniża się bowiem standard świadczonych usług przez Spółkę oraz zwiększa ryzyko popełnienia błędów przez Pracowników oraz Współpracowników, wskutek czego Spółka może ponieść stratę finansową np. w wyniku odejścia niezadowolonych klientów do konkurencji
Ponadto możliwość stałego doszkalania się Pracowników oraz Współpracowników jest czynnikiem zwiększającym ich satysfakcję z pracy/współpracy na rzecz Spółki. Zwiększenie lojalności Pracowników oraz Współpracowników wobec Spółki, może przyczynić się do zmniejszenia wydatków, które Spółka musiałaby ponieść z tytułu rekrutacji nowych Pracowników lub nawiązywania współpracy z nowymi osobami.
Z drugiej strony wydatki na szkolenia przyczyniające się do posiadania kompetentnych Pracowników oraz Współpracowników mają wpływ na zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę, gdyż poprzez wysoką jakość świadczonych usług Spółka może nie tylko utrzymać istniejących klientów, ale również pozyskiwać nowych.
Poprzez finansowanie szkoleń Spółka podnosi kwalifikacje Pracowników oraz Współpracowników, które są przez nich wykorzystywane do wykonywania zadań na rzecz Spółki. Podnoszenie kwalifikacji Pracownikom oraz Współpracownikom zwiększa zdolność Spółki do osiągania przez nią przychodów.
III.Szkolenia merytoryczne (kompetencyjne)
Szkolenie trwa średnio 1-2 dni, odbywa się w miejscowości w której jest prowadzona działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Zazwyczaj szkolenie odbywa się w siedzibie, ale może zdarzyć się, że szkolenie zostaje zorganizowane poza siedzibą. Szkolenie nie jest połączone z wypoczynkiem lub atrakcjami.
Uczestnicy nie muszą spełnić określonych warunków, aby szkolenie zostało sfinansowane, nie ma więc obowiązku zwrotu kosztów szkolenia.
Są to tylko wydatki wskazane we wniosku.
W szkoleniach biorą udział osoby, którym takie szkolenie jest niezbędne do realizacji zadań w ramach stosunku pracy/umowy o współpracę na rzecz Spółki, np. szkolenie aktualizujące wiedzę prawną/podatkową/stosowanych systemów informatycznych, finansową itp.
Zawsze szkolenia są uzależnione od poziomu wiedzy/umiejętności osób.
Szkolenia merytoryczne mają na celu uzupełnienie/rozwinięcie umiejętności niezbędnych do realizacji zadań/celów na rzecz Spółki. Bezsprzecznie do obsługi klienta Spółki potrzebne jest np. posiadanie odpowiednich umiejętności komunikacyjnych, negocjacyjnych, istotne jest też stosowanie obowiązującego w Spółce jednolitego, utrzymanego na wysokim poziomie standardu obsługi klienta.
Uczestnicy nie są akcjonariuszami.
Bez wiedzy merytorycznej potrzebnej do realizacji zadań Uczestnicy w ramach stosunku pracy/umowy o współpracę zawartej ze Spółką nie mogliby właściwie wykonywać zleconych zadań, a ich praca na rzecz Spółki byłaby, co najmniej utrudniona.
Spółka musi mieć na uwadze zmieniające się otoczenie biznesowe i prawne, przez co zwiększa się ryzyko popełniania błędów przez osoby zatrudnione lub współpracujące ze Spółką. Może się to przyczynić się do podejmowania przez te osoby błędnych decyzji, czy też nieprawidłowego stosowania przepisów prawa, co byłoby niekorzystne dla Spółki.
Dodatkowo posiadanie przez Pracowników, czy też Współpracowników niskich umiejętności komunikacyjnych, negocjacyjnych w kontaktach z klientami Spółki obniża standard obsługi tychże klientów, co w konsekwencji zwiększa prawdopodobieństwo odejścia klientów do konkurencji i poniesienia straty finansowej przez Spółkę.
Mowa tutaj o szkoleniach które mogą być potrzebne w ramach projektów wdrażanych w przyszłości, nowych produktów biznesowych. Spółka dostosowuje swoją ofertę wobec klientów oraz zmieniającego otoczenia biznesowego, a także reaguje na zmianę regulacji prawnych, w tym np. nowych obowiązków raportowania.
Obecnie Spółka planuje np. wdrożenie metodyk zwinnych do zarządzania projektami (Agile). Osoby które uczestniczą w projektach w określonych rolach np. Lider Biznesowy Projektu, Lider Merytoryczny muszą znać metodykę i działać według niej.
Nie ma takiego zapisu w umowach zawartych z pracownikami agencji pracy tymczasowej oraz ze współpracownikami (osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą) odnośnie wskazania obowiązku finansowania im szkoleń.
Podwykonawcy (Współpracownicy) muszą posiadać wysoki poziom wiedzy i kompetencji merytorycznych, tak aby zapewnić jednolity wysoki standard obsługi klientów Spółki. Spółka przeprowadzając odpowiednie szkolenia merytoryczne zabezpiecza się również przed podejmowaniem przez Współpracowników decyzji ryzykownych dla Spółki zarówno pod kątem finansowym, jak i prawnym.
Jak Spółka wyjaśniła powyżej, bez wiedzy merytorycznej potrzebnej do realizacji zadań Współpracownicy nie mogliby właściwie wykonywać zleconych zadań, a ich praca na rzecz Spółki byłaby co najmniej utrudniona.
Szkolenia wynikają zatem z potrzeb wewnętrznych Spółki. Spółka jest zainteresowana posiadaniem wykwalifikowanego, wyszkolonego personelu (do którego również zalicza swoich Współpracowników), dzięki któremu jakość świadczonych usług przez Spółkę jest utrzymana na wysokim poziomie. Z tego względu szkolenia merytoryczne powinny być dostarczane każdej osobie, tak aby mogła prawidłowo realizować cele Spółki, niezależnie od formy zatrudnienia, czy też współpracy.
Wiedza przekazywana na Szkoleniach merytorycznych związana jest z prawidłowym wykonywaniem zadań zarówno w ramach umowy o pracę jak i na podstawie umowy o współpracy. Wiedza ta musi być uaktualniana oraz uzupełniania z uwagi na zmieniające się otoczenie biznesowe oraz prawne.
Brak wiedzy merytorycznej Pracowników oraz Współpracowników może skutkować niepoprawnym realizowaniem przez nich zadań na rzecz Spółki. Obniża się bowiem standard świadczonych usług przez Spółkę oraz zwiększa ryzyko popełnienia błędów przez Pracowników oraz Współpracowników, wskutek czego Spółka może ponieść stratę finansową np. w wyniku odejścia niezadowolonych klientów do konkurencji.
Ponadto możliwość stałego doszkalania się Pracowników oraz Współpracowników jest czynnikiem zwiększającymi ich satysfakcję z pracy/współpracy na rzecz Spółki. Zwiększenie lojalności Pracowników oraz Współpracowników wobec Spółki, może przyczynić się do zmniejszenia wydatków, które Spółka musiałaby ponieść z tytułu rekrutacji nowych Pracowników lub nawiązywania współpracy z nowymi osobami.
Z drugiej strony wydatki na szkolenia przyczyniające się do posiadania kompetentnych Pracowników oraz Współpracowników mają wpływ na zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę, gdyż poprzez wysoką jakość świadczonych usług Spółka może nie tylko utrzymać istniejących klientów, ale również pozyskiwać nowych.
Poprzez finansowanie szkoleń Spółka podnosi kwalifikacje Pracowników oraz Współpracowników, które są przez nich wykorzystywane do wykonywania zadań na rzecz Spółki. Podnoszenie kwalifikacji Pracownikom oraz Współpracownikom zwiększa zdolność Spółki do osiągania przez nią przychodów.
Pytania
1.Czy wydatki poniesione w związku z organizacją Szkoleń początkowych, Szkoleń uzupełniających oraz Szkoleń merytorycznych, jakie Wnioskodawca poniesie, w zakresie w jakim dotyczyć będą uczestników, będą mogły zostać przez Wnioskodawcę zaliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów?
2.Czy udział w szkoleniach Pracowników oznacza powstanie przychodu u Pracownika skutkującego powstaniem obowiązku dla Wnioskodawcy obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy oraz powstaniem obowiązku wystawienia informacji PIT-11?
3.Czy udział w szkoleniach Ekspertów oznacza powstanie przychodu u Ekspertów skutkującego powstaniem obowiązku dla Wnioskodawcy obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy oraz powstaniem obowiązku wystawienia informacji PIT-11?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytanie nr 2 i nr 3 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, wydatki poniesione w związku z organizacją Szkoleń początkowych, Szkoleń uzupełniających oraz Szkoleń merytorycznych, jakie Spółka poniesie, w zakresie w jakim dotyczyć będą Uczestników, będą mogły zostać przez Państwa zaliczone dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Zgodnie z Ustawą o CIT oraz wydanym na jej podstawie orzecznictwem, by dany wydatek został zaklasyfikowany jako koszty uzyskania przychodu, musi on spełniać następujące cechy:
1.wydatek musi być poniesiony przez podatnika;
2.wydatek musi być definitywnie dokonany;
3.wydatek musi mieć na celu uzyskanie przychodów, ewentualnie zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów;
4.wydatek powinien mieć związek z działalnością gospodarczą podatnika;
5.wydatek powinien być właściwie udokumentowany;
6.wydatek nie może zostać wymieniony w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.
W celu ustalenia czy wydatki poniesione w związku z organizacją Szkoleń spełniać będą warunki pozwalające na ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów w zakresie Uczestników, konieczne jest ustalenie czy będą spełniały ww. warunki.
Państwa zdaniem, wydatki poniesione na udział Uczestników w Szkoleniach spełniać będą wszystkie powyższe warunki, w szczególności poniesione wydatki nie będą znajdować się w grupie wydatków, których rozpoznanie jako koszt zostało wyłączone na podstawie art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.
(i) Pracownicy
Podkreślają Państwo, że Szkolenia, w których uczestniczą Pracownicy, dotyczą tematów związanych z działalnością Spółki oraz dotyczą umiejętności lub wiedzy, którą Pracownicy wykorzystują lub planowane jest, że będą wykorzystywać w ramach stosunku pracy ze Spółką, bądź świadczenia pracy tymczasowej.
Szkolenia początkowe oraz Szkolenia uzupełniające dotyczą przede wszystkim przekazania lub aktualizacji podstawowej wiedzy o Spółce, bądź innej wiedzy, która w ocenie Spółki jest wymagana, by Pracownicy mogli w sposób skuteczny i poprawny wykonywać swoje obowiązki pracownicze oraz by poznali swoje prawa wynikające z pracy na rzecz Spółki. Dodatkowo w ramach Szkoleń początkowych przekazywana będzie wiedza o zasadach BHP, które Spółka musi przekazać Pracownikom obligatoryjnie zgodnie z art. 2373 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 917 z późn. zm). W konsekwencji, w Państwa ocenie, Spółka, oferując Pracownikom bezpłatny udział w Szkoleniach początkowych oraz Szkoleniach uzupełniających, odnosi korzyści wynikające z prawidłowego wdrożenia Pracowników w jej struktury, dbania o aktualny stan wiedzy Pracowników o jej działalności oraz wypełniania obowiązków ustawowych dotyczących Pracowników.
Natomiast, podczas Szkoleń merytorycznych, Pracownicy będą mogli powiększyć swoją wiedzę oraz umiejętności miękkie w zakresie wykorzystywanym przez nich w pracy wykonywanej dla Spółki bądź w zakresie pracy, którą dany Pracownik będzie miał wykonywać, po zmianie zakresu obowiązków lub stanowiska Pracownika. W Państwa opinii, Pracownicy, wykorzystując wiedzę, którą zdobyli uczestnicząc w Szkoleniach merytorycznych, będą bardziej efektywni, a tym samym Spółka będzie mogła potencjalnie osiągać większe przychody.
Wskazują Państwo także, że możliwość stałego doszkalania się przez Pracowników jest czynnikiem zwiększającym ich lojalność wobec Pracodawcy. Umożliwienie doszkalania się przez Pracowników zmniejsza więc też wydatki Spółki z tytułu rekrutacji nowych Pracowników oraz zmniejsza koszt utrzymywania wolnych wakatów w Spółce.
Dodatkowo, wskazują Państwo, iż oferując Pracownikom Szkolenia merytoryczne, wypełnia obowiązek ustawowy wynikający z art. 17 Kodeksu Pracy, zgodnie z którym jest ona zobowiązana ułatwiać Pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
W związku z powyższym, w Państwa ocenie, istnieć będzie ścisły związek celowościowy poniesienia przedmiotowych wydatków na zorganizowanie Szkoleń i można uznać, że zostaną one poniesione dla uzyskania przychodów, ich zachowania bądź ich zabezpieczenia. Jednocześnie Pracownicy nie będą uczestniczyć w Szkoleniach w roli kontrahentów Spółki, a tym samym takie wydatki nie będą mogły być zdaniem Państwa zaklasyfikowane jako wydatki na reprezentację w rozumieniu art. 16 ust. 28 Ustawy o CIT.
Wskazują Państwo, że pracownicy tymczasowi często pełnią te same funkcje w strukturach Spółki co pracownicy na umowach o pracę, a tym samym korzyści odnoszone z ich przeszkolenia są tożsame dla Spółki z korzyściami wynikającymi z przeszkolenia pracowników na umowach o pracę. W konsekwencji uważają Państwo, że wydatki na przeszkolenie pracowników tymczasowych powinny być traktowane podatkowo analogicznie jak wydatki poniesione na przeszkolenie pracowników własnych Spółki.
Wskazują Państwo także, że zgodnie z art. 15 Ustawy o pracownikach tymczasowych, pracownik tymczasowy w okresie wykonywania pracy na rzecz pracodawcy użytkownika nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia niż pracownicy zatrudnieni przez tego pracodawcę użytkownika na takim samym lub podobnym stanowisku pracy.
Jednocześnie według art. 16 Ustawy o pracownikach tymczasowych, złamanie zakazu dyskryminacji, o którym mówi art. 15 ww. ustawy skutkować może roszczeniami odszkodowawczymi pracowników tymczasowych, których koszt ekonomiczny ostatecznie zostałby poniesiony przez Spółkę.
W konsekwencji inne traktowanie pracowników własnych Spółki oraz pracowników tymczasowych w zakresie możliwości uczestnictwa w fundowanych przez Spółkę Szkoleniach mogłoby skutkować koniecznością wypłaty odszkodowań, które mogłyby zagrozić zachowaniu źródeł przychodów Spółki.
Dodatkowo, zróżnicowanie skutków podatkowych wydatków poniesionych przez Spółkę na rzecz pracowników własnych oraz pracowników tymczasowych, skutkowałoby swoistym ukaraniem Spółki za wykonywanie przez nią obowiązków narzuconych przez Ustawę o pracownikach tymczasowych, co byłoby dyskryminacją podatkową podatników sumiennie wykonujących narzucone im przez prawo obowiązki. Traktowanie wydatków poniesionych na pracowników tymczasowych w sposób mniej korzystny podatkowo byłoby także sprzeczne z wolą ustawodawcy, który poprzez wyżej wskazane uregulowania dążył do wyrównania sytuacji prawnej pracowników własnych przedsiębiorców oraz pracowników tymczasowych pracujących u danego przedsiębiorcy.
W konsekwencji stoją Państwo na stanowisku, że wydatki Spółki na uczestnictwo pracowników tymczasowych w Szkoleniach powinny zostać rozpoznane podatkowo na takich samych zasadach jak wydatki Spółki na uczestnictwo jej własnych pracowników, a tym samym Spółka powinna mieć prawo rozpoznać je w kosztach uzyskania przychodu.
(ii) Eksperci
Jak zaznaczyli Państwo w opisie stanu faktycznego niniejszego Wniosku, Eksperci, wykonując pracę wymagającą wiedzy specjalistycznej, muszą mieć wiedzę o charakterze działalności Spółki oraz uregulowaniach prawnych, w których ona funkcjonuje. Działalność Ekspertów jest więc ściśle związana z funkcjonowaniem Spółki, w ramach przyjętego modelu prowadzenia działalności gospodarczej.
Przeprowadzane przez Spółkę szkolenia początkowe dla Ekspertów mają na celu przygotowanie ich do wykonywania swoich obowiązków, poprzez przekazanie im podstawowej wiedzy, przykładowo o działalności Spółki, uregulowaniach prawnych w których Spółka funkcjonuje, czy procedurach Spółki. Wiedza, którą Spółka pragnie przekazać Ekspertom w trakcie Szkoleń początkowych i Szkoleniach uzupełniających, jest w Państwa opinii niezbędna do wykonywania przez nich zleconych im obowiązków. Dodatkowo jest to głównie wiedza wewnętrzna Spółki, której Eksperci nie będą mogli mieć przed podpisaniem umów ze Spółką, a konieczność przekazania wiedzy z wykorzystaniem Szkoleń początkowych i Szkoleń uzupełniających wynika z uwarunkowań działalności gospodarczej Spółki. Wiedza uzyskania na Szkoleniach początkowych oraz Szkoleniach uzupełniających na skutek swojego wewnętrznego dla Spółki charakteru, w większości nie nadaje się także do wykorzystania przez Ekspertów w sytuacji wykonywania usług dla innych przedsiębiorstw.
Z perspektywy Spółki kluczowe jest informowanie Ekspertów z wykorzystaniem Szkoleń uzupełniających m.in. o aktualnych procedurach Spółki, zasadach działania w ramach jej organizacji, czy zasadach bezpieczeństwa. Spółka, poprzez oferowanie Szkoleń uzupełniających, będzie miała na celu przede wszystkim dbanie o zachowanie aktualności wiedzy niezbędnej dla Ekspertów, by wykonywali oni poprawnie swoje funkcje w strukturach Spółki. Wiedza uzyskana na Szkoleniach uzupełniających na skutek swojego wewnętrznego dla Spółki charakteru, także w większości nie nadaje się do wykorzystania przez Podwykonawców w sytuacji wykonywania usług dla innych przedsiębiorstw, a samo szkolenie przeprowadzane będą przede wszystkim w interesie Spółki.
W związku z tym należy w opinii Państwa uznać, że wydatki poniesione przez Spółkę na organizację Szkoleń początkowych oraz Szkoleń uzupełniających dla Ekspertów są kluczowe by kontynuować działalność w ramach przyjętego przez nią modelu wykonywanej działalności gospodarczej, zapewniając odpowiednią jakość współpracy, bezpieczeństwa oraz wdrożenia Ekspertów.
Spółka może przeprowadzać także dla Ekspertów Szkolenia merytoryczne dotyczące poszerzenia wiedzy bądź umiejętności miękkich, w tym przykładowo szkolenia z zakresu wykorzystywanych systemów IT, nowych standardów rachunkowości, czy umiejętności radzenia sobie ze stresem. Szkolenia merytoryczne byłyby przeprowadzane w celu zwiększenia efektywności wykonywanych przez nich usług a tym samym zwiększenia przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów Spółki np. poprzez efektywniejsze wykonywanie usług dla Spółki i uniknięcie błędów mogących skutkować konsekwencjami finansowymi dla Wnioskodawcy. W konsekwencji, istnieje ścisły związek pomiędzy wypracowanym przez Spółkę przychodem a merytoryczną wiedzą Ekspertów, na który wpływ mają organizowane szkolenia.
Jak wynika z powyższego, z punktu widzenia Spółki wydatki związane z udziałem Ekspertów w Szkoleniach są ponoszone przede wszystkim w celach umożliwienia poprawnego wykonywania obowiązków, aktualizowania wiedzy o Spółce, jej produktach oraz standardach wymaganych do wykonywania działalności w jej imieniu oraz zwiększenia wiedzy merytorycznej wykorzystywanej w działalności prowadzonej dla Spółki.
W konsekwencji, zdaniem Państwa wydatki na Szkolenia jako ponoszone w celu osiągnięcia przychodów oraz zachowania ich źródła spełniają warunki uznania za koszt uzyskania przychodów wyrażone w normie prawnej ujętej w art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.
Państwa zdaniem, wydatki ponoszone z tytułu udziału Ekspertów w Szkoleniach nie powinny być także zaklasyfikowane jako wydatki wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na postawie art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 z późn. zm., dalej „updop”)
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, a więc są racjonalnie i gospodarczo uzasadnione, a ich celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Muszą one zostać także prawidłowo udokumentowane.
Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:
‒przeznaczenie wydatku - jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu, racjonalność i niezbędność oraz
‒potencjalną możliwość, analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek, przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
W kosztach uzyskania przychodów można więc ująć każdy wydatek, który spełnia następujące warunki:
‒został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
‒jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
‒pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
‒poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
‒został właściwie udokumentowany,
‒nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Z wniosku wynika, że Spółka, aby zapewnić Pracownikom oraz Ekspertom właściwą znajomość wewnętrznych procedur oraz wymagań firmy, a także podnosić ich kwalifikacje zawodowe i zwiększać wiedzę, również w zakresie, tzw. umiejętności miękkich, zapewnia Pracownikom i Ekspertom odpowiednie szkolenia. Są to szkolenia podnoszące posiadane kwalifikacje zawodowe oraz szkolenia zwiększające poziom wiedzy ogólnej, zawodowej czy wiedzy o przedsiębiorstwie ww. grup.
Pod pojęciem „pracownicy” rozumieją Państwo także osoby zatrudniane w Spółce poprzez agencję pracy tymczasowej. Pracownicy agencyjni wykonują prace zbliżone do pracowników zatrudnionych bezpośrednio przez Spółkę. Podkreślają Państwo, że nie zachodzi w związku z tym dyskryminacja, o której mowa w art. 15 ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1563 z późn. zm.).
Zatrudniają Państwo także tzw. Ekspertów, czyli osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które wykonują dla Spółki zadania wymagające specjalistycznej wiedzy z różnych obszarów.
Również pracownicy tymczasowi oraz Eksperci objęci są systemem szkoleń i mają do nich równy dostęp, co pracownicy zatrudnieni na umowie o pracę.
Umożliwienie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych wynika z art. 17 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1510, ze zm.).
W przypadku szkoleń początkowych ich uczestnikami są wszystkie osoby nowo zatrudnione lub rozpoczynające współpracę. Podwykonawcy (Współpracownicy) muszą zapoznać się m.in. ze ściśle sformalizowanymi procedurami oraz zasadami obowiązującymi wewnątrz struktur Spółki, bez czego niemożliwe jest prawidłowe wykonywanie zobowiązań na rzecz Spółki. W trakcie takich szkoleń przekazywana jest wiedza niezbędna do rozpoczęcia współpracy ze Spółką. Szkolenia wynikają z potrzeb wewnętrznych Spółki, dotyczą jej organizacji, zmian zachodzących w jej procesach, strukturach, produktach oraz otoczenia prawnego i konkurencji. Z tego względu szkolenia powinny być dostarczane każdej osobie, tak aby mogła prawidłowo realizować cele Spółki, niezależnie od formy zatrudnienia, czy też współpracy. Wiedza przekazywana na Szkoleniach początkowych związana jest z prawidłowym wykonywaniem zadań zarówno w ramach umowy o pracę, jak i na podstawie umowy o współpracy. Pracownicy oraz Współpracownicy muszą zapoznać się m.in. ze ściśle sformalizowanymi procedurami oraz zasadami struktur Spółki, bez czego niemożliwe jest prawidłowe wykonywanie zadań na rzecz Spółki. Brak wiedzy Pracowników oraz Współpracowników w zakresie produktów, procedur i wymogów Spółki może skutkować niepoprawnym realizowaniem przez nich zadań na rzecz Spółki. Obniża się bowiem standard świadczonych usług przez Spółkę oraz zwiększa ryzyko popełnienia błędów przez Pracowników oraz Współpracowników, wskutek czego Spółka może ponieść stratę finansową np. w wyniku odejścia niezadowolonych klientów do konkurencji.
W przypadku szkoleń uzupełniających uczestnikami są osoby, którym takie szkolenie jest niezbędne do realizacji zadań na rzecz Spółki. Ma to związek z ponownym przeszkoleniem Uczestników z całości lub części zakresu, którym objęte będą Szkolenia początkowe bądź z zakresu uzupełniającego wiedzę, która w opinii Spółki wymagana jest do pracy/współpracy Uczestników ze Spółką. Zawsze szkolenia są uzależnione od poziomu wiedzy/umiejętności Uczestników. Podwykonawcy (Współpracownicy) muszą zapoznać się m.in. ze ściśle sformalizowanymi procedurami oraz zasadami obowiązującymi wewnątrz struktur Spółki, bez czego niemożliwe jest prawidłowe wykonywanie zobowiązań na rzecz Spółki. Wiedza ta musi być uaktualniana oraz uzupełniania z uwagi na zmieniające się otoczenie biznesowe oraz prawne. Szkolenia wynikają z potrzeb wewnętrznych Spółki, dotyczą jej organizacji, zmian zachodzących w jej procesach, strukturach, produktach oraz otoczenia prawnego i konkurencji. Spółka jest zainteresowana posiadaniem wykwalifikowanego, wyszkolonego personelu (do którego również zalicza swoich Współpracowników), dzięki któremu jakość świadczonych usług przez Spółkę jest utrzymana na wysokim poziomie. Z tego względu szkolenia powinny być dostarczane każdej osobie, tak aby mogła prawidłowo realizować cele Spółki, niezależnie od formy zatrudnienia, czy też współpracy. Wiedza przekazywana na Szkoleniach uzupełniających związana jest z prawidłowym wykonywaniem zadań zarówno w ramach umowy o pracę jak i na podstawie umowy o współpracy. Pracownicy oraz Współpracownicy muszą zatem zapoznać się m.in. ze ściśle sformalizowanymi procedurami oraz zasadami obowiązującymi wewnątrz struktur Spółki, bez czego niemożliwe jest prawidłowe wykonywanie zadań na rzecz Spółki. Wiedza ta musi być uaktualniana oraz uzupełniania z uwagi na zmieniające się otoczenie biznesowe oraz prawne. Brak wiedzy Pracowników oraz Współpracowników w zakresie produktów, procedur i wymogów Spółki może skutkować niepoprawnym realizowaniem przez nich zadań na rzecz Spółki. Obniża się bowiem standard świadczonych usług przez Spółkę oraz zwiększa ryzyko popełnienia błędów przez Pracowników oraz Współpracowników, wskutek czego Spółka może ponieść stratę finansową np. w wyniku odejścia niezadowolonych klientów do konkurencji.
W przypadku szkoleń merytorycznych (kompetencyjnych) uczestnikami są osoby, którym takie szkolenie jest niezbędne do realizacji zadań w ramach stosunku pracy/umowy o współpracę na rzecz Spółki, np. szkolenie aktualizujące wiedzę prawną/podatkową/stosowanych systemów informatycznych, finansową itp. Zawsze szkolenia są uzależnione od poziomu wiedzy/umiejętności osób. Brak wiedzy merytorycznej Pracowników oraz Współpracowników może skutkować niepoprawnym realizowaniem przez nich zadań na rzecz Spółki. Obniża się bowiem standard świadczonych usług przez Spółkę oraz zwiększa ryzyko popełnienia błędów przez Pracowników oraz Współpracowników, wskutek czego Spółka może ponieść stratę finansową np. w wyniku odejścia niezadowolonych klientów do konkurencji.
Ponadto możliwość stałego doszkalania się Pracowników oraz Współpracowników jest czynnikiem zwiększającymi ich satysfakcję z pracy/współpracy na rzecz Spółki. Zwiększenie lojalności Pracowników oraz Współpracowników wobec Spółki, może przyczynić się do zmniejszenia wydatków, które Spółka musiałaby ponieść z tytułu rekrutacji nowych Pracowników lub nawiązywania współpracy z nowymi osobami.
Z drugiej strony wydatki na szkolenia przyczyniające się do posiadania kompetentnych Pracowników oraz Współpracowników mają wpływ na zwiększenie przychodów osiąganych przez Spółkę, gdyż poprzez wysoką jakość świadczonych usług Spółka może nie tylko utrzymać istniejących klientów, ale również pozyskiwać nowych.
Poprzez finansowanie szkoleń Spółka podnosi kwalifikacje Pracowników oraz Współpracowników, które są przez nich wykorzystywane do wykonywania zadań na rzecz Spółki. Podnoszenie kwalifikacji Pracownikom oraz Współpracownikom zwiększa zdolność Spółki do osiągania przez nią przychodów.
Uważają Państwo, że zarówno szkolenia zawodowe, jak i szkolenia podnoszące wiedzę i umiejętności uczestników są kosztami uzyskania przychodu. Zgodnie z przedstawioną argumentacją, Spółka finansuje pracownikom podnoszenie kwalifikacji, które są przez nich wykorzystywane do wykonywania aktualnych obowiązków lub umożliwią pracownikowi rozwój kariery zawodowej, zwiększając równocześnie zdolność Spółki do osiągania przychodów.
Wśród kosztów organizacji ww. szkoleń wymieniają Państwo, m.in.:
‒wynajem sal,
‒wynajem sprzętu audiowizualnego,
‒zakup pomocy dydaktycznych,
‒zakup sprzętu koniecznego do przeprowadzenia szkolenia,
‒wynagrodzenie dla prowadzącego szkolenie,
‒koszty szkolenia zewnętrznego w przypadku jego organizacji przez podmiot zewnętrzny.
Ponoszą Państwo także wydatki, tzw. o charakterze pomocniczym, m.in.:
‒usługi transportowe,
‒usługi hotelarskie,
‒usługi cateringowe.
Wydatki ponoszone na rzecz pracowników co do zasady stanowią dla pracodawcy koszty uzyskania przychodów, jeśli tylko spełniają wymóg art. 15 ust. 1 updop. Koszty pracownicze obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Zgodnie z art. 1031 § 1 Kodeksu Pracy przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, zatrudniani Eksperci przed rozpoczęciem współpracy również muszą zapoznać się m.in. ze ściśle sformalizowanymi procedurami oraz zasadami struktur Spółki, bez czego niemożliwe jest należyte wykonywanie ich zobowiązań na rzecz Spółki. W trakcie trwania współpracy również konieczne jest uaktualnianie posiadanej przez Ekspertów wiedzy. Zwracają także Państwo uwagę na fakt, że wiedza przekazywana na szkoleniach ma głównie wewnętrzny charakter i w większości nie jest możliwe jej wykorzystanie w sytuacji świadczenia usług eksperckich dla innych przedsiębiorców.
Ponadto wskazują Państwo, że szkolenia nie są połączone z wypoczynkiem lub atrakcjami.
Odnosząc treść cytowanych powyżej przepisów do opisu przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, że wydatki na rzecz wskazanych we wniosku podwykonawców (Ekspertów), mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki.
Kolejną kwestią jest właściwe rozpoznanie kosztów, nazwanych przez Państwa, „pomocniczymi”, tj. wydatków na usługi transportowe, hotelarskie i cateringowe. Wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił – w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop - koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Mimo, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu „reprezentacja”, to, zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą, uznaje się, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, dobrego obrazu jego firmy i działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Zatem reprezentacja jest to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów albo osoby trzeciej w celu wykreowania pozytywnego wizerunku podatnika, czyli działania o charakterze reprezentacyjnym podejmowane są w stosunku do podmiotów lub ich przedstawicieli zewnętrznych. Pojęcie „reprezentacji” nie obejmuje więc tych działań, które podejmowane są w stosunku do własnych pracowników/ współpracowników. Zatem, wydatki poniesione przez Państwa na usługi cateringowe z przeznaczaniem ich dla uczestników szkolenia mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 updop.
W ten sam sposób, co koszty poniesione na usługi cateringowe w trakcie szkolenia, należy kwalifikować również koszty poniesione w związku z dowozem i zakwaterowaniem pracowników uczestniczących w wyjazdach szkoleniowych, jak również koszty poniesione w związku z usługą organizacji szkolenia na rzecz podmiotów zewnętrznych, uwzględnione w zawartej z tymi podmiotami umowie.
W przedmiotowej sprawie nie będą miały także zastosowania wyłączenia zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 38 i 38a updop.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz wspólników lub członków spółdzielni niebędących pracownikami w rozumieniu odrębnych przepisów, z tym że wydatki ponoszone na rzecz członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i innych spółdzielni zajmujących się produkcją rolną są kosztem uzyskania przychodów w części dotyczącej działalności objętej obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku dochodowego;
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 38a
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji;
Jak wskazali Państwo we wniosku szkolenia są przeznaczone dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę . Uczestnicy nie są akcjonariuszami.
Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność.
Nadmienić także należy, że zasadność zaliczenia tych wydatków (w szczególności związek pomiędzy ich poniesieniem a osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu), do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy.
Podsumowując, stwierdzić należy, że wydatki ponoszone przez Państwa na szkolenia (początkowe, uzupełniające i merytoryczne) dla Pracowników i Ekspertów (Uczestnicy) spełniają przesłanki uznania ich za koszty uzyskania przychodów. Do tych wydatków nie znajdują zastosowania wyłączenia z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38 i 38a updop.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oznaczonego we wniosku nr 1. W zakresie pytania nr 2 i nr 3 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2862 ze zm.).