Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.22.2023.2.AP
Możliwość opodatkowania usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0, 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.1 stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% i 15%. Wniosek został uzupełniony w dniu 21 lutego 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą pozostającą polskim rezydentem podatkowym. Prowadzona działalność gospodarcza w zasadzie polega na świadczeniu usług pośrednictwa komercyjnego sklasyfikowanego w PKD pod symbolem 74.90.Z oraz doradztwa związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwa sklasyfikowanego w PKD po symbolem 70.22.2.
W zakres podstawowej działalności związanej z pośrednictwem komercyjnym świadczone usługi polegają na:
–negocjowaniu i/lub wspieraniu w negocjowaniu warunków umów zawieranych przez zleceniodawcę z dostawcami i/lub klientami;
–informowaniu klientów o produktach/usługach oferowanych przez zleceniodawców, przygotowywaniu oraz przedstawianiu ofert klientom;
–utrzymywaniu w imieniu zleceniodawcy ciągłego kontaktu z jego klientami;
–poszukiwaniu nowych klientów nabywców i/lub dostawców dla zleceniodawcy;
–wspieraniu klientów zleceniodawcy przy składaniu zamówień na produkty oferowane przez zleceniodawcę, w tym w szczególności przy zawieraniu umów na dostawy produktów oferowanych przez zleceniodawcę;
–zawieraniu w imieniu zleceniodawcy umów z klientami;
–monitorowaniu oraz dopilnowywaniu wywiązywania się kontrahentów (klientów/dostawców) zleceniodawcy z umów i transakcji;
–udziale z ramienia zleceniodawcy w targach, konferencjach i jakichkolwiek innych spotkaniach z dostawcami i klientami zleceniodawcy w celu nawiązania lub zebrania kontaktów oraz ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej zleceniodawcy, w tym spotkaniach zdalnych/on-line/telekonferencjach.
Ponadto w zakresie działalności związanej z świadczonymi usługami doradztwa związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwa świadczone usługi polegają na:
–doradztwie w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych i finansowych zleceniodawcy;
–monitorowaniu bieżących wyników gospodarczych firmy zleceniodawcy;
–nadzorze i ocenie pracy pracowników zleceniodawcy;
–delegowaniu oraz egzekwowaniu zadań względem pracowników zleceniodawcy,
–zwiększaniu przewag konkurencyjnych zleceniodawcy;
–doradztwie w negocjacjach handlowych;
–doradztwie w zakresie kształtowania oraz kształtowanie strategii handlowej i komunikacji z kontrahentami zleceniodawcy;
–doradztwie w zakresie cen i warunków sprzedaży dla klientów zleceniodawcy.
W zależności od bieżącego zapotrzebowania Klientów zleceniodawcy zakres Pana usług może ulegać zmianie, a przedmiotem tego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są przychody osiągane ze świadczenia ww. dwóch rodzajów usług.
Rezultatami wykonywanych usług pośrednictwa będą w szczególności - przekazanie danych kontaktowych Dostawców dostosowanych do wymogów Klienta, raporty i podsumowania e-mailowe, zebrane oferty potencjalnych kontrahentów oraz profile ich działalności gospodarczej, aktywny udział w wydarzeniach gospodarczych, rekomendacje dotyczące wyboru kontrahenta, negocjacje handlowe, bieżące konsultacje i spotkania - realizowane osobiście, zdalnie lub telefoniczne, weryfikowanie i podsumowywanie postępów w projektach (na życzenie Klienta).
Ponadto wskazać należy, iż ponosi Pan w pełni odpowiedzialność za poprawność dostarczonych danych oraz należytą staranność przy realizowaniu usług. Natomiast nie ponosi Pan odpowiedzialności za rezultaty biznesowe Klientów, choć za pozytywne wyniki zgodnie z kontraktem może być dodatkowo wynagradzany.
Zamierza Pan dokonać w roku 2023 wyboru formy opodatkowania wg zryczałtowanych form opodatkowania, i tym samym zgodnie z ustawowym terminem złoży stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 w zw. z ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zrezygnuje z tego wyboru i nie wybierze innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a -1b tej ustawy.
Ponadto wskazać należy, iż przychody podatkowe z tytułu działalności gospodarczej w roku poprzedzającym wybór ryczałtu były niższe niż 2 000 000 euro oraz nie prowadził Pan w 2022 r. działalności gospodarczej w formie spółki a także nie wykonywał Pan (i nie będzie w roku 2023 wykonywać) czynności na rzecz swojego pracodawcy (byłego pracodawcy).
Ponadto wskazuje Pan, iż nie zachodzą w stosunku do Pana inne okoliczności wskazane w art. 8 ustawy, tj. nie będzie Pan opłacać (nie opłaca) podatku w formie karty podatkowej, nie skorzysta Pan z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiągnie Pan przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie zmieni Pan formy wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy.
Tym samym z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie zachodzą żadne inne przesłanki wykluczające z możliwości wyboru formy opodatkowania ryczałtu.
Z tytułu prowadzonej ww. działalności gospodarczej prowadzić będzie Pan stosowną ewidencję, o której jest mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Wykonywane i tym samym świadczone przez Pana usługi doradcze nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu (w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) oraz nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym. Faktycznie wykonywane przez Pana usługi doradcze są sklasyfikowane w dziale 70 PKWiU, konkretnie są przyporządkowane do klasy 70.22.1 ,,Usługi doradztwa związane z zarządzaniem", natomiast dla świadczonych usług pośrednictwa wskazał Pan, jako najbardziej właściwe w Pana ocenie, grupowanie 74.90.12.0, wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, ustalającym stawkę 8,5% ryczałtu.
Zleceniodawcą świadczonych przez Pana usług jest jednoosobowa działalność gospodarcza osoby fizycznej. Nie jest ta osoba w jakikolwiek sposób spokrewniona ani powinowata. Jest Pan względem zleceniodawcy osobą obcą.
Pomiędzy zleceniodawcą a Panem jest zawarta umowa w formie pisemnej o świadczenie usług w zakresie pośrednictwa komercyjnego oraz doradztwa związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwa. Zakresem czynności jest: negocjowanie lub wsparcie w negocjowaniu warunków umów zawieranych przez zleceniodawcę z dostawcami i/lub klientami; informowanie klientów zleceniodawcy o produktach/usługach oferowanych przez zleceniodawcę, przygotowywanie oraz przedstawianie ofert klientom; utrzymywanie w imieniu zleceniodawcy ciągłego kontaktu z klientami; poszukiwanie nowych klientów i/lub dostawców; wsparcie klientów zleceniodawcy przy składaniu zamówień na oferowane produkty zleceniodawcy, w tym w szczególności przy zawieraniu umów na dostawy produktów przez zleceniodawcę; zawieranie w imieniu zleceniodawcy umów z klientami i/lub dostawcami; monitorowanie oraz dopilnowywanie wywiązywania się kontrahentów (klientów/dostawców) z umów i transakcji; udział w targach, konferencjach i jakichkolwiek innych spotkaniach z dostawcami i klientami zleceniodawcy w celu nawiązania lub zebrania kontaktów oraz ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej, w tym spotkaniach zdalnych/on-line/telekonferencjach.
W zakresie usług doradztwa związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwa wykonuje Pan doradztwo w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych i finansowych w tym decyzji związanych z ryzykiem kursów wymiany walut oraz cen wszelakich surowców mających wpływ na funkcjonowanie zleceniodawcy; monitorowanie bieżących wyników gospodarczych firmy zleceniodawcy; nadzór i ocena pracy pracowników firmy zleceniodawcy, delegowanie oraz egzekwowanie zadań względem pracowników firmy zleceniodawcy, zwiększanie przewag konkurencyjnych firmy zleceniodawcy (doradztwo w tym zakresie), doradztwo w negocjacjach handlowych; doradzanie w zakresie kształtowania oraz kształtowanie strategii handlowej i komunikacji z kontrahentami; doradzanie w zakresie cen i warunków sprzedaży dla klientów zleceniodawcy.
Pytanie
1)Czy przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej będą mogły zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2023 r.?
2)Czy przychody ze świadczenia opisanych usług doradczych będą mogły, począwszy od 2023 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 15% przychodów?
3)Czy przychody ze świadczenia opisanych usług pośrednictwa będą mogły, począwszy od 2023 r., zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zgodnie z art. 6 ust. 1 w zw. z ust. 4 pkt 1 lit. a ww. ustawy, podatnicy (osoby fizyczne) mogą opodatkowywać przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych po spełnieniu następujących warunków:
–w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro,
–złożą w terminie ustawowym oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy (oraz brak rezygnacji z tego wyboru i brak wyboru innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b ustawy) - pod warunkiem, że nie zachodzą równocześnie okoliczności wskazane w art. 8 ustawy.
Jak wskazał Pan w opisie zdarzenia przyszłego oraz usług, wszystkie powyższe przesłanki pozytywne są spełnione i będą spełnione w 2023 r., podobnie jak nie wystąpiły i nie wystąpią przesłanki negatywne. Nie powinno być zatem wątpliwości, że ma Pan prawo do opodatkowania przychodów z ww. działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne począwszy od 2023 r., pod warunkiem, że nie zajdą w przyszłości okoliczności wskazane w art. 8 i art. 9 ust. 1a -1b ustawy oraz będzie spełniony warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ww. ustawy.
Zastosowaniu opodatkowania ryczałtowego nie stoi na przeszkodzie także fakt planowanego świadczenia przez Pana usług, do których znajdą zastosowanie różne stawki zryczałtowanego podatku. W takiej sytuacji ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalność, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności - na zasadzie art. 12 ust. 3 ww. ustawy.
Ad. 2
Według Pana, stawkę ryczałtu odpowiednią dla opisanych usług doradczych wyznacza art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy, ustalający stawkę 15% ryczałtu m.in. dla usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
Z opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że usługi doradcze nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu (w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) oraz nie stanową usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym.
Dopasowanie usług doradczych do działu 70 PKWiU, konkretnie do klasy 70.22 2 ,,Usługi doradztwa związane z zarządzaniem" ustalił Pan posługując się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretacją, która wskazuje zasady metodyczne tzw. PKWiU 2015 - stanowiące integralną część klasyfikacji.
Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych usług do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.
Zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje ,,Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne", gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne. W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 70 Usługi Firm Centralnych (Head Offices): Usługi Doradztwa Związane z Zarządzaniem, który obejmuje: (i) usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego, prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków, planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania oraz strategii i działalności marketingowej, (ii) usługi firm centralnych zajmujących się kontrolowaniem i zarządzaniem innymi jednostkami spółki lub przedsiębiorstwa. W dziale PKWiU 70 mieści się klasa 70.22 ,,Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania", a pod pozycją PKWiU 70.22.1 skalsyfikowane zostały ,,Usługi doradztwa związane z zarządzaniem". Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) pozycja ta obejmuje m.in. grupowanie 70.22.13.0 ,,Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem". Grupowanie to obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu strategii i działalności marketingowej danej organizacji. Usługi doradztwa marketingowego mogą dotyczyć jednego lub kilku następujących zagadnień:
(a)analizy i formułowania strategii marketingowej.
(b)formułowania programów obsługi klientów, polityki cen, polityki reklamowej i organizowania kanałów dystrybucyjnych,
(c)sprzedaży i szkolenia personelu prowadzącego sprzedaż,
(d)organizacji kanałów marketingowych (sprzedaż hurtownikom lub bezpośrednio detalistom, sprzedaż wysyłkowa, franczyza itp.), projektowania opakowań i innych zagadnień związanych ze strategią marketingową i działalnością organizacji.
W każdym przypadku, uwzględniając powyższe, opisane usługi doradcze spełniają kryteria PKWiU dział 70, wobec czego od przychodów ze świadczenia usług doradczych należało będzie stosować 15% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług doradczych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacji z dnia 25 czerwca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.447.2021.1.MD oraz w interpretacji z dnia 4 kwietnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.37.2022 4.BM.
Ad. 3
Według Pana, stawkę ryczałtu odpowiednią dla opisanych usług pośrednictwa wyznacza art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, ustalający stawkę 8,5% ryczałtu m.in. dla usług pośrednictwa w interesach ujętych w klasie 74.90.12.0 PKWiU.
Dopasowanie usług pośrednictwa do działu 74 grupy 74.9 PKWiU, konkretnie do klasy 74.90.12.0 ,,Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń" ustalił Pan posługując się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretacją, która wskazuje zasady metodyczne tzw. PKWiU 2015 - stanowiące integralną część klasyfikacji. Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych usług pośrednictwa do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.
Zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje ,,Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne", gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne.
W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 74 który obejmuje ,,pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną". W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 ,,Pozostałe Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne, Gdzie Indziej Niesklasyfikowane", w skład której wchodzi grupowanie PKWiU 74.90.12.0 ,,Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń". Grupowanie to obejmuje w szczególności (i) usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktyką zawodową, a także (ii) usługi wyceny antyków, biżuterii itp., co rozumie Pan, także jako ocena wartości przedmiotów i usług realizowana na zlecenie.
Uwzględniając powyższe, opisywane usługi pośrednictwa, polegające w szczególności właśnie na pośrednictwie komercyjnym, spełniają kryteria i posiadają właściwości dla usług objętych symbolem PKWiU 74.90.12.0 ,,Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń". W każdym przypadku, uwzględniając powyższe, opisane usługi pośrednictwa spełniają kryteria PKWiU dział 74, grupy 74.9, wobec czego od przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa należało będzie stosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.
Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług pośrednictwa komercyjnego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacjach z dnia 4 czerwca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL oraz z dnia 7 lipca 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST - powołującej się także na interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 października 2019 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.315.2019.2.DP oraz z 04 kwietnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.37.2022.4.BM.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodniez art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
•15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m)
•8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczy Pan usługi pośrednictwa komercyjnego na rzecz Zleceniodawcy, które zaklasyfikował Pan pod symbolem PKWiU 74.90.12.0., polegające m.in. na negocjowaniu lub wsparciu w negocjowaniu warunków umów zawieranych przez Zleceniodawcę z dostawcami i/lub klientami, informowaniu klientów Zleceniodawcy o produktach/usługach oferowanych przez Zleceniodawcę, przygotowywaniu oraz przedstawianiu ofert klientom, utrzymywaniu w imieniu Zleceniodawcy ciągłego kontaktu z klientami, poszukiwaniu nowych klientów i/lub dostawców, wsparciu klientów Zleceniodawcy przy składaniu zamówień na oferowane produkty Zleceniodawcy, w tym w szczególności przy zawieraniu umów na dostawy produktów przez Zleceniodawcę, zawieraniu w imieniu Zleceniodawcy umów z klientami i/lub dostawcami, monitorowaniu oraz dopilnowywaniu wywiązywania się kontrahentów (klientów/dostawców) z umów i transakcji, udziale w targach, konferencjach i jakichkolwiek innych spotkaniach z dostawcami i klientami Zleceniodawcy w celu nawiązania lub zebrania kontaktów oraz ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej, w tym spotkaniach zdalnych/on-line/telekonferencjach.
Oprócz ww. usług, świadczy Pan na rzecz Zleceniodawcy również usługi doradztwa związane z zarządzaniem, dla których wskazał Pan PKWiU 70.22.1, polegające m.in. na doradztwie w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych i finansowych w tym decyzji związanych z ryzykiem kursów wymiany walut oraz cen wszelakich surowców mających wpływ na funkcjonowanie Zleceniodawcy, monitorowaniu bieżących wyników gospodarczych firmy Zleceniodawcy, nadzorze i ocenie pracy pracowników firmy Zleceniodawcy, delegowaniu oraz egzekwowaniu zadań względem pracowników firmy Zleceniodawcy, zwiększaniu przewag konkurencyjnych firmy Zleceniodawcy (doradztwie w tym zakresie), doradztwie w negocjacjach handlowych, doradztwie w zakresie kształtowania oraz kształtowaniu strategii handlowej i komunikacji z kontrahentami, doradzaniu w zakresie cen i warunków sprzedaży dla klientów Zleceniodawcy.
Świadczone przez Pana usługi doradcze nie są wykonywane w ramach wolnego oraz nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym. Pana przychód w latach poprzednich nie przekroczył limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie będą miały zastosowania w Pana działalności gospodarczej wyłączenia wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zamierza Pan złożyć do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie. Ponadto zamierza Pan prowadzić ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, która umożliwi określenie przychodów osiąganych osobno dla każdego rodzaju usług świadczonych przez Pana na rzecz Zleceniodawcy.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że począwszy od 2023 r. - dopóki nie wystąpią przesłanki negatywne - będzie miał Pan prawo do opodatkowania przychodów z opisanej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednocześnie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0, może Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, a przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.1 stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m powołanej ustawy.
Zastrzec jednak należy, że stawki te będą właściwe, o ile nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest inna stawka ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienia objęte pytaniami.Inne kwestie poruszane we wniosku, w tym rozważania dotyczące klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right